Справа № 560/350/22
РІШЕННЯ
іменем України
02 травня 2022 рокум. ХмельницькийХмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Тарновецького І.І. розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області від 06.12.2021, яке прийнято за наслідками розгляду повторного звернення ОСОБА_1 із заявою від 12.11.2021, та яким фактично відмовлено у затвердженні документацій із землеустрою щодо відведення земельних ділянок за кадастровими номерами 6825083000:01:001:0160, 6825083000:04:009:0018 для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області;
- зобов`язати Чорноострівську селищну раду Хмельницького району Хмельницької області прийняти рішення про затвердження ОСОБА_1 документацій із землеустрою та передачу у власність земельних ділянок, а саме: проект землеустрою в частині відведення земельної ділянки за кадастровим номером 6825083000:04:009:0018 у власність зі зміною виду цільового призначення із земель - 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) на - 01.03. Для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_1 , яка розташована на території Чорноострівської селищної ради за межами с. Захарівці Хмельницького району Хмельницької області; технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за кадастровим номером 6825083000:01:001:0160 в натурі (на місцевості) гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, яка розташована в межах населеного пункту - с. Захарівці Хмельницького району Хмельницької області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що рішенням 40-ї сесії Чорноострівської селищної ради від 26.02.2020 № 127 йому надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 1,05 га із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту - с. Захарівці Хмельницького району Хмельницької області. Рішенням 39-ї сесії цієї ж селищної ради від 20.12.2019 № 240 ОСОБА_1 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення орієнтовною площею 0,9358 га (за рахунок частини сформованої земельної ділянки комунальної власності площею 15,783 га, цільове призначення землі запасу 16.00, кадастровий номер 6825083000:04:009:0003) з подальшою передачею у приватну власність для ведення особистого селянського господарства на території Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області за межами с. Захарівці. На підставі вказаних рішень Чорноострівської селищної ради позивач звернувся до сертифікованого інженера - землевпорядника ФОП ОСОБА_2 , яким за моїм замовленням у встановленому законом порядку, були розроблені документації із землеустрою по відведенню йому вказаних вище земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства. На основі цих документацій із землеустрою сформовані дві земельні та внесені відповідні відомості про них до Державного земельного кадастру та відповідно присвоєно кадастрові номера - 6825083000:01:001:0160, 6825083000:04:009:0018. Позивач неодноразово звертався до відповідача із заявами про затвердження документацій із землеустрою по відведенню двох земельних ділянок та передачу мені їх у власність для ведення особистого селянського господарства, проте за наслідками розгляду звернень із заявами рішення по суті не було прийнято. На думку позивача відповідач неправомірно відмовив йому у задоволенні заяви про затвердження документацій із землеустрою щодо відведення земельних ділянок за кадастровими номерами 6825083000:01:001:0160, 6825083000:04:009:0018, з цільовим призначенням «для ведення особистого селянського господарства», які розташовані на території Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, вважає таку відмову відповідача протиправною, оскільки остання не узгоджуються з чинним законодавством, а саме суперечить нормам Земельного кодексу України, внаслідок чого звернувся до суду.
Ухвалою від 25.01.2022 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідач не скористався правом на подання до суду відзиву на позов.
Суд встановив такі обставини справи.
Позивач 11.12.2019 звернувся до відповідача із заявою про надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою для відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,9358 га для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Чорноострівської селищної ради с. Захарівці.
Рішенням 39 сесії сьомого скликання №240 Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області від 20.12.2019 позивачеві надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення орієнтовною площею 0,9358 га (за рахунок частини сформованої земельної ділянки комунальної власності площею 15,783 га, цільове призначення землі запасу 16.00, кадастровий номер 6825083000:04:009:0003) з подальшою передачею у приватну власність для ведення особистого селянського господарства, на території Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області за межами с. Захарівці.
Позивач 25.02.2020 звернувся до відповідача із заявою про надання йому дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 1,05 га для ведення особистого селянського господарства в с. Захарівні (в межах населеного пункту).
Рішенням 40 сесії сьомого скликання №127 Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області від 26.02.2020 позивачеві надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 1,05 га із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства в виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 1,05 га Хмельницького району Хмельницької області.
На виконання зазначених вище рішень виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 23.06.2020 та проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі зміни їх цільового призначення від 02.06.2020.
На підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 23.06.2020 про земельну ділянку площею 1,05 га для ведення особистого селянського господарства було внесені відомості до Державного земельного кадастру та присвоєно кадастровий номер 6825083000:01:001:0160.
На підставі проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі зміни їх цільового призначення від 02.06.2020 про земельну ділянку площею 0,9358 га землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам було внесені відомості до Державного земельного кадастру та присвоєно кадастровий номер 6825083000:04:009:0018.
Позивач 24.09.2021 звернувся до Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області із заявою про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства з кадастровими номерами 6825083000:01:001:0160, 6825083000:04:009:0018 у власність.
Відповідач 28.09.2021 на 7 сесії восьмого скликання розглянувши документації із землеустрою рішення не прийняв.
Позивач 12.11.2021 повторно звернувся до Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області із заявою про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства з кадастровими номерами 6825083000:01:001:0160, 6825083000:04:009:0018 у власність.
Відповідач 06.12.2021 на 8 сесії восьмого скликання розглянувши документації із землеустрою рішення не прийняв.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо розгляду його заяв, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Згідно з частиною першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до частини шостої статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Приписами частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідно до абзацу третього частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України у разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Згідно з частиною восьмою статті 118 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу.
За змістом частини дев`ятої статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Частиною першою статті 122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Отже, повноваження щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення та передачі позивачу у власність для ведення особистого селянського господарства спірних земельних ділянок, належать Чорноострівській селищній раді Хмельницького району Хмельницької області.
Відповідно до статті 59 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
За змістом пункту 34 частини першої статті 26 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо регулювання земельних відносин.
Положеннями частини п`ятої статті 46 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Таким чином, розгляд клопотання особи повинен здійснюватись виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради, а його результатом є рішення.
Аналогічна правова позиція вказана в постанові Верховного Суду від 23.11.2018 по справі №826/8844/16.
Чорноострівська селищна рада Хмельницького району Хмельницької області не розглянула заяву позивача в порядку, визначеному законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Отже , відповідач належним чином не вирішив питання за результатом звернення позивача згідно з вимогами статті 186-1 Земельного кодексу України та закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Тому, необхідно визнати протиправною бездіяльність Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області з розгляду заяви ОСОБА_1 від 12.11.2021 про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства з кадастровими номерами 6825083000:01:001:0160, 6825083000:04:009:0018 у власність.
Оскільки відповідач не прийняв будь-якого рішення за результатами розгляду заяви позивача, тому у задоволенні вимоги про скасування рішення від 06.12.2021 №128 слід відмовити.
Щодо позовної вимоги в частині зобов`язання відповідача прийняти рішення про затвердження ОСОБА_1 документацій із землеустрою та передачу у власність земельних ділянок, суд зазначає таке.
Верховний Суд у постанові від 24 грудня 2019 року по справі №823/59/17 зазначив, що умови, за яких орган відмовляє у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, орган повинен прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою. Ці повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки відповідного органу - затвердити проект землеустрою або відмовити в його затвердженні, якщо для цього є законні підстави.
Частиною 4 статті 245 КАС України визначено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини 2 цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Вимога про зобов`язання відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок є передчасною, оскільки відповідачем не приймалось рішення по суті заявленого позивачем клопотання.
Тому відсутні підстави для зобов`язання відповідача прийняти рішення саме про затвердження проекту землеустрою.
Суд вважає, що порушені права необхідно поновити шляхом зобов`язання відповідача розглянути на пленарному засіданні сесії Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області заяву позивача від 12.11.2021 про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства з кадастровими номерами 6825083000:01:001:0160 (що знаходиться в межах населеного пункту с. Захарівці Хмельницького району Хмельницької області), 6825083000:04:009:0018 (що знаходиться за межами населених пунктів Чорноострівської селищної ради с. Захарівці) у власність, для ведення особистого селянського господарства та за результатами розгляду прийняти рішення відповідно до норм Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Земельного кодексу України, з урахуванням висновків суду.
Враховуючи викладене, позов ОСОБА_1 необхідно задовольнити частково.
У зв`язку з частковим задоволенням позовних вимог сплачений позивачем судовий збір стягується за рахунок бюджетних асигнувань відповідача пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області з розгляду заяви ОСОБА_1 від 12.11.2021 про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства з кадастровими номерами 6825083000:01:001:0160, 6825083000:04:009:0018 у власність.
Зобов`язати Чорноострівську селищну раду Хмельницького району Хмельницької області на пленарному засіданні розглянути заяву ОСОБА_1 від 12.11.2021 про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства з кадастровими номерами 6825083000:01:001:0160 (що знаходиться в межах населеного пункту с. Захарівці Хмельницького району Хмельницької області), 6825083000:04:009:0018 (що знаходиться за межами населених пунктів Чорноострівської селищної ради с. Захарівці) у власність, для ведення особистого селянського господарства та за результатами розгляду прийняти рішення відповідно до норм Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Земельного кодексу України, з урахуванням висновків суду.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 454 (чотириста п`ятдесят чотири) грн 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Чорноострівська селищна рада Хмельницького району Хмельницької області (вул. Незалежності, 13, смт. Чорний Острів, Хмельницький район, Хмельницька область, 31310 , код ЄДРПОУ - 04403901)
Головуючий суддя І.І. Тарновецький
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.05.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104138925 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Тарновецький І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні