П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/350/22
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Тарновецький І.І.
Суддя-доповідач - Сторчак В. Ю.
26 вересня 2022 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Сторчака В. Ю.
суддів: Граб Л.С. Полотнянка Ю.П. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 02 травня 2022 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області від 06.12.2021, яке прийнято за наслідками розгляду повторного звернення із заявою від 12.11.2021, та яким фактично відмовлено у затвердженні документацій із землеустрою щодо відведення земельних ділянок за кадастровими номерами 6825083000:01:001:0160, 6825083000:04:009:0018 для ведення особистого селянського господарства, які розташовані на території Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області;
- зобов`язати Чорноострівську селищну раду Хмельницького району Хмельницької області прийняти рішення про затвердження документацій із землеустрою та передачу у власність земельних ділянок, а саме: проект землеустрою в частині відведення земельної ділянки за кадастровим номером 6825083000:04:009:0018 у власність зі зміною виду цільового призначення із земель - 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) на - 01.03. Для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Чорноострівської селищної ради за межами с. Захарівці Хмельницького району Хмельницької області; технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за кадастровим номером 6825083000:01:001:0160 в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства, яка розташована в межах населеного пункту - с. Захарівці Хмельницького району Хмельницької області.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 02 травня 2022 року позов задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області з розгляду заяви ОСОБА_1 від 12.11.2021 про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства з кадастровими номерами 6825083000:01:001:0160, 6825083000:04:009:0018 у власність.
Зобов`язано Чорноострівську селищну раду Хмельницького району Хмельницької області на пленарному засіданні розглянути заяву ОСОБА_1 від 12.11.2021 про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства з кадастровими номерами 6825083000:01:001:0160 (що знаходиться в межах населеного пункту с. Захарівці Хмельницького району Хмельницької області), 6825083000:04:009:0018 (що знаходиться за межами населених пунктів Чорноострівської селищної ради с. Захарівці) у власність, для ведення особистого селянського господарства та за результатами розгляду прийняти рішення відповідно до норм Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Земельного кодексу України, з урахуванням висновків суду.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням в частині відмовлених позовних вимог, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.
У відповідності до вимог ст. 311 КАС України, апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, судова колегія вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Як вірно встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_1 11.12.2019 звернувся до відповідача із заявою про надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою для відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,9358 га для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Чорноострівської селищної ради с. Захарівці.
Рішенням 39 сесії сьомого скликання №240 Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області від 20.12.2019 позивачеві надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення орієнтовною площею 0,9358 га (за рахунок частини сформованої земельної ділянки комунальної власності площею 15,783 га, цільове призначення землі запасу 16.00, кадастровий номер 6825083000:04:009:0003) з подальшою передачею у приватну власність для ведення особистого селянського господарства, на території Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області за межами с. Захарівці.
Позивач 25.02.2020 звернувся до відповідача із заявою про надання йому дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 1,05 га для ведення особистого селянського господарства в с. Захарівні (в межах населеного пункту).
Рішенням 40 сесії сьомого скликання №127 Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області від 26.02.2020 позивачеві надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 1,05 га із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства в виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 1,05 га Хмельницького району Хмельницької області.
На виконання зазначених вище рішень виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 23.06.2020 та проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі зміни їх цільового призначення від 02.06.2020.
На підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 23.06.2020 про земельну ділянку площею 1,05 га для ведення особистого селянського господарства було внесені відомості до Державного земельного кадастру та присвоєно кадастровий номер 6825083000:01:001:0160.
На підставі проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі зміни їх цільового призначення від 02.06.2020 про земельну ділянку площею 0,9358 га землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам було внесені відомості до Державного земельного кадастру та присвоєно кадастровий номер 6825083000:04:009:0018.
Позивач 24.09.2021 звернувся до Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області із заявою про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства з кадастровими номерами 6825083000:01:001:0160, 6825083000:04:009:0018 у власність.
Відповідач 28.09.2021 на 7 сесії восьмого скликання розглянувши документації із землеустрою рішення не прийняв.
Позивач 12.11.2021 повторно звернувся до Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області із заявою про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства з кадастровими номерами 6825083000:01:001:0160, 6825083000:04:009:0018 у власність.
Відповідач 06.12.2021 на 8 сесії восьмого скликання розглянувши документації із землеустрою рішення не прийняв.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо розгляду його заяв, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що Чорноострівська селищна рада Хмельницького району Хмельницької області не розглянула заяву позивача в порядку, визначеному законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", що свідчить про те, що відповідач належним чином не вирішив питання за результатом звернення позивача згідно з вимогами статті 186-1 Земельного кодексу України та закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Враховуючи зазначене, суд визнав протиправною бездіяльність Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області з розгляду заяви ОСОБА_1 від 12.11.2021 про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства з кадастровими номерами 6825083000:01:001:0160, 6825083000:04:009:0018 у власність.
При цьому, оскільки відповідач не прийняв будь-якого рішення за результатами розгляду заяви позивача, суд відмовив позивачу у задоволенні вимоги про скасування рішення від 06.12.2021 №128.
Щодо позовної вимоги в частині зобов`язання відповідача прийняти рішення про затвердження документацій із землеустрою та передачу у власність земельних ділянок, суд зазначив, що така вимога єє передчасною, оскільки відповідачем не приймалось рішення по суті заявленого позивачем клопотання. Тому відсутні підстави для зобов`язання відповідача прийняти рішення саме про затвердження проекту землеустрою.
Суд вважає, що порушені права необхідно поновити шляхом зобов`язання відповідача розглянути на пленарному засіданні сесії Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області заяву позивача від 12.11.2021.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції та враховує наступне.
Згідно з частиною першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до частини шостої статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Приписами частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідно до абзацу третього частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України у разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Згідно з частиною восьмою статті 118 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу.
За змістом частини дев`ятої статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Частиною першою статті 122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Отже, повноваження щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення та передачі позивачу у власність для ведення особистого селянського господарства спірних земельних ділянок, належать Чорноострівській селищній раді Хмельницького району Хмельницької області.
Відповідно до статті 59 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
За змістом пункту 34 частини першої статті 26 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо регулювання земельних відносин.
Положеннями частини п`ятої статті 46 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Таким чином, розгляд клопотання особи повинен здійснюватись виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради, а його результатом є рішення.
Аналогічна правова позиція вказана в постанові Верховного Суду від 23.11.2018 по справі №826/8844/16.
Судом встановлено, що Чорноострівська селищна рада Хмельницького району Хмельницької області не розглянула заяву позивача в порядку, визначеному законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", що свідчить про те, що відповідач належним чином не вирішив питання за результатом звернення позивача згідно з вимогами статті 186-1 Земельного кодексу України та закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Враховуючи зазначене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про визнання протиправною бездіяльності Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області з розгляду заяви позивача від 12.11.2021 про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства з кадастровими номерами 6825083000:01:001:0160, 6825083000:04:009:0018 у власність. При цьому, оскільки відповідач не прийняв будь-якого рішення за результатами розгляду заяви позивача, тому у задоволенні вимоги про скасування рішення від 06.12.2021 №128 слід відмовити.
Звертаючись до суду з апеляційною скаргою, позивач вважає що суд першої інстанції безпідставно відмовив йому у задоволенні вимоги про зобов`язання відповідача прийняти рішення про затвердження документацій із землеустрою та передачу у власність земельних ділянок.
Даючи правову оцінку рішенню суду в цій частині, колегія суддів враховує наступне.
Верховний Суд у постанові від 24 грудня 2019 року по справі №823/59/17 зазначив, що умови, за яких орган відмовляє у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, орган повинен прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою. Ці повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки відповідного органу - затвердити проект землеустрою або відмовити в його затвердженні, якщо для цього є законні підстави.
Частиною 4 статті 245 КАС України визначено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини 2 цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що вимога про зобов`язання відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок є передчасною, оскільки відповідачем не приймалось рішення по суті заявленого позивачем клопотання. Тому, в даному випадку, відсутні підстави для зобов`язання відповідача прийняти рішення саме про затвердження проекту землеустрою.
За приписами п. 4 ч. 1 ст. 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Відтак, належним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання відповідача розглянути на пленарному засіданні сесії Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області заяву позивача від 12.11.2021 про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства з кадастровими номерами 6825083000:01:001:0160 (що знаходиться в межах населеного пункту с. Захарівці Хмельницького району Хмельницької області), 6825083000:04:009:0018 (що знаходиться за межами населених пунктів Чорноострівської селищної ради с. Захарівці) у власність, для ведення особистого селянського господарства та за результатами розгляду прийняти рішення відповідно до норм Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Земельного кодексу України, з урахуванням висновків суду.
Отже, враховуючи встановлені у справі обставини, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при вирішенні даного публічно-правового спору правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку і, а доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають правових підстав для скасування оскаржуваного судового рішення.
Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Зазначеним вимогам закону оскаржуване рішення Хмельницького окружного адміністративного суду відповідає.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а ухвалу без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Апеляційний суд вважає, що Хмельницький окружний адміністративний суд не допустив неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права при ухваленні судового рішення, внаслідок чого апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а судове рішення без змін.
Одночасно слід зазначити, що в контексті положень п.6 ч.6 ст.12 КАС України дана справа відноситься до категорій справ незначної складності, а тому відповідно до п.2 ч.5 ст.328 цього Кодексу судове рішення за результатами її розгляду судом апеляційної інстанції в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 02 травня 2022 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Сторчак В. Ю. Судді Граб Л.С. Полотнянко Ю.П.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2022 |
Оприлюднено | 28.09.2022 |
Номер документу | 106439412 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Сторчак В. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні