ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
У Х В А Л А
м.Чернівці
05 травня 2022 року Справа № 926/1155/17
Суддя Господарського суду Чернівецької області Гушилик Світлана Миколаївна розглянувши заяву Державної екологічної інспекції Карпатського округу про заміну сторони її правонаступником по справі №926/1155/17
За позовом Державної екологічної інспекції у Чернівецькій області (76014, м. Івано-Франківськ, вул. Академика Сахарова, буд.23-А)
До відповідача Державного підприємства "Підприємство Державної кримінально виконавчої служби України (№67)" (60200, м. Сокиряни, пров. Покровський, буд.8)
Про стягнення збитків, заподіяних внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів в сумі 264614,25 грн.
За участю представників:
Від позивача: Книговський В.О. заст. нач. відділу правого забезпечення (дов. від 04.01.22р.)
Від відповідача: не з`явився
СУТЬ СПОРУ: Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 10.05.2017 року задоволено позовні вимоги Державної екологічної інспекції у Чернівецькій області до Державного підприємства "Підприємство Державної кримінально виконавчої служби України (№67)" про стягнення збитків, заподіяних внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів в сумі 264614,25 грн. Стягнуто з відповідача на користь позивача збитки, що заподіяні внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів в сумі 264614,25 грн. на рахунок для зарахування коштів, що розподіляються між державним та місцевим бюджетами: р/р 33111331700303, МФО 856135 банк отримувача ГУДКСУ у Чернівецькій області, ОКПО 37870811, код платежу 24062100 (за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища), які перерахувати одержувачам коштів: 50% до спеціального фонду місцевого бюджету м. Сокиряни в сумі 132307,12 грн, 20% до спеціального фонду Чернівецького обласного бюджету в сумі 52922,85 грн, 30% до Державного бюджету України в сумі 79384,28 грн та 3969,21 грн судового збору.
23.05.2017 року на примусове виконання судового рішення видано відповідні накази.
26.04.2022 року Державною екологічною інспекцією Карпатського округу через відділ документального та інформаційного забезпечення подано заяву про заміну сторони її правонаступником (вх.№1552).
Обґрунтовуючи подану заяву заявник зазначає, що на підставі Постанови КМУ №102 від 21.02.2018 року та наказу Державної екологічної інспекції України №113 від 26 березня 2019 року, повноваження Державної екологічної інспекції у Чернівецькій області на даний час здійснює Державна екологічна інспекція Карпатського округу (Івано-Франківська та Чернівецька області).
Враховуючи зазначене, заявник з посиланням на ст.ст. 512, 514 Цивільного кодексу України, ст. 52 Господарського процесуального кодексу України просить замінити позивача по справі (стягувача) №926/1155/17 Державну екологічну інспекцію у Чернівецькій області її правонаступником Державною екологічною інспекцією Карпатського округу
Протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 26.04.2022 року заяву про заміну сторони її правонаступником за вх.№1552 визначено головуючого суддю Гушилик С.М.
Ухвалою суду від 27.04.2022 року заяву про заміну сторони її правонаступником призначено до розгляду на 05.05.2022 року.
До початку судового засідання, 05.05.2022 року позивачем через відділ документального та інформаційного забезпечення подано для долучення до матеріалів справи Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №275 від 19.04.2017 року (вх.№1653).
Відповідач в судове засідання, 05.05.2022 року не з`явився, причини нез`явлення суду не відомі. Слід відмітити, що останній був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, про що свідчить наявне в матеріалах справи повідомлення про вручення (№5800215660189).
Розглянувши клопотання Державної екологічної інспекції Карпатського округу про заміну сторони її правонаступником, суд встановив наступне.
15.12.2017 року набрав чинності Закон України від 03.10.2017 року №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким зокрема, Господарський процесуальний кодекс України викладений в новій редакції.
Отже, заяву про заміну сторони її правонаступником слід розглядати за правилами Господарського процесуального кодексу України в редакції Закону України від 03.10.2017 року №2147-VІІІ (далі - ГПК України).
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №275 від 19.04.2017 року, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів, і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Пунктом 7 Положення про Державну екологічну інспекцію України встановлено, що Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
У відповідності до постанови Кабінету Міністрів №102 від 21.02.2018 року "Питання реалізації Концепції реформування системи державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища" та на підставі наказу Державної екологічної інспекції України №62 від 08.02.2019 року "Про ліквідацію Державної екологічної інспекції у Чернівецькій області" було розпочато процедуру ліквідації Державної екологічної інспекції у Чернівецькій області як юридичної особи публічного права.
Пунктом 3 зазначеної постанови Кабінету міністрів України №102 від 21.02.2018 року визначено, що територіальні органи Державної екологічної інспекції, що ліквідуються, продовжують виконувати свої повноваження до передачі таких повноважень відповідним міжрегіональним територіальним органам, які утворюються згідно з пунктом 1 цієї постанови.
На виконання постанови КМУ №102 від 21.02.2018 року Державною екологічною інспекцією України 26.03.2019 року прийнято наказ №113 "Про питання діяльності Державної екологічної інспекції Карпатського округу", згідно якого Державна екологічна інспекція України погодилася з пропозицією Державної екологічної інспекції Карпатського округу щодо можливості забезпечення здійснення покладених на Державну екологічну інспекцію Карпатського округу функцій і повноважень, визначених Положенням про Державну екологічну інспекцію Карпатського округу, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України №258 від 27.11.2018 року "Про затвердження Положення про Державну екологічну інспекцію Карпатського округу" (нова редакція).
Згідно з пунктом 3 зазначеного наказу Держекоінспекції встановлено, що Державна екологічна інспекція України здійснює свої повноваження на території Івано-Франківської та Чернівецької областей у межах, встановлених Положенням про Державну екологічну інспекцію Карпатського округу, через утворений у відповідному порядку міжрегіональний територіальний орган Держекоінспекції, а саме Державну екологічну інспекцію Карпатського округу.
Наказом Державної екологічної інспекції України №251 від 01.06.2021 року затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію Карпатського округу (нова редакція, ідентифікаційний номер 42702233).
Відповідно до пункту 1 зазначеного Положення Державна екологічна інспекція Карпатського округу (далі Інспекція) є міжрегіональним територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується, повноваження Інспекції поширюються на територію Івано-Франківської та Чернівецької областей.
Згідно з розділом II названого Положення Інспекція пред`являє претензії про відшкодування шкоди, збитків і втрат, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції, та розраховує їх розмір, звертається до суду з відповідними позовами, вживає в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає позивачем та відповідачем у судах (пункти 9, 10).
Відомості про юридичну особу - Державну екологічну інспекцію Карпатського округу внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (код ЄДРПОУ 42702233).
Стягувачем по справі №926/1155/17 є Державна екологічна інспекція у Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 37978189).
Сторонами виконавчого провадження є стягувач і боржник. У разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив (ч 1 та ч. 5 ст. 15 Закону України Про виконавче провадження).
За загальним правилом, правонаступництво - це перехід прав і обов`язків від одного суб`єкта до іншого. Правонаступництво є самостійною підставою заміни кредитора у зобов`язанні, його слід розглядати як певний юридичний механізм похідного правонабуття, за яким до правонаступника переходять суб`єктивні права та обов`язки попередника. Правонаступництво для юридичних осіб може наставати в разі їх припинення з правонаступництвом. Припинення юридичної особи з правонаступництвом, тобто реорганізація юридичної особи, може проводитися у формі злиття, приєднання, поділу або перетворення.
Водночас, процесуальне правонаступництво - це перехід процесуальних прав і обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні. Процесуальне правонаступництво випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони матеріального правовідношення її правонаступником) і відображає зв`язок матеріального і процесуального права. Для вирішення судом питання про процесуальну заміну сторони у справі (у тому числі на стадії виконання судового рішення) необхідною умовою є наявність відповідних первинних документів, які підтверджують факт вибуття особи з матеріального правовідношення та перехід її прав та обов`язків до іншої особи - правонаступника.
Відповідно до ч. 4 ст. 91 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Відповідно до ст. 119 ЦК України юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов`язків іншим юридичним особам правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 110 ЦК України юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв`язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.
У статті 107 ЦК України зазначено, що комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом. Порушення положень частин другої та третьої цієї статті є підставою для відмови у внесенні до єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи та державній реєстрації створюваних юридичних осіб - правонаступників.
Виходячи з наведених положень статті 107 ЦК України, у разі реорганізації юридичної особи шляхом її злиття факт настання правонаступництва безпосередньо пов`язаний з моментом передання прав та обов`язків від правопопередника до правонаступника. У вирішенні питань, пов`язаних з таким правонаступництвом, судам необхідно здійснювати аналіз доказів переходу відповідних прав і обов`язків (висновок про застосування норм права, який викладений в постанові Верховного Суду від 31.05.2018 року по справі № 910/1879/17).
Частиною 4 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" визначено, що у разі злиття юридичних осіб здійснюється державна реєстрація новоутвореної юридичної особи та державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття. Злиття вважається завершеним з дати державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття.
Моментом переходу прав до правонаступника юридичної особи слід вважати дату внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру.
Таким чином, визначальною умовою для завершення процедури реорганізації шляхом злиття та правоступництва є державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття.
Згідно офіційних відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Державна екологічна інспекція у Чернівецькій області припинена, як юридична особа, з 28.12.2021 року
Відповідно до частини 3 статті 334 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб. Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.
Розглянувши подану заяву Державної екологічної інспекції Карпатського округу про заміну сторони її правонаступником про заміну сторони у виконавчому провадженні, суд вважає дану заяву обґрунтованою, а подані докази належними та такими, що підтверджують викладені у заяві доводи.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне задовольнити заяву Державної екологічної інспекції Карпатського округу про заміну сторони її правонаступником про заміну сторони у виконавчому провадженні та замінити стягувача у виконавчому провадженні - Державну екологічну інспекцію у Чернівецькій області (76014, м. Івано-Франківськ, вул. Академика Сахарова, буд.23-А, код 37978189) її правонаступником Державною екологічною інспекцією Карпатського округу (м. Івано-Франківськ, вул. Академіка Сахарова, буд. 23-А, код 42702233).
Керуючись статтями 52, 234, 235, 334 Господарського процесуального кодексу України, статті 15 Закону України "Про виконавче провадження", суд
УХВАЛИВ:
1.Заяву Державної екологічної інспекції Карпатського округу про заміну сторони її правонаступником по виконанню рішення Господарського суду Чернівецької області від 10.05.2017 року по справі №926/1155/17 за позовом Державної екологічної інспекції у Чернівецькій області до відповідача Державного підприємства "Підприємство Державної кримінально виконавчої служби України (№67)" про стягнення збитків, заподіяних внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів в сумі 264614,25 грн задовольнити.
2.Замінити стягувача по справі №926/1155/17 Державну екологічну інспекцію у Чернівецькій області (76014, м. Івано-Франківськ, вул. Академика Сахарова, буд.23-А, код 37978189) її правонаступником Державною екологічною інспекцією Карпатського округу (м. Івано-Франківськ, вул. Академіка Сахарова, буд. 23-А, код 42702233) у виконавчому проваджені з виконання рішення Господарського суду Чернівецької області від 10.05.2017 року по справі №926/1155/17.
Ухвала господарського суду набирає законної сили в порядку статті 235 Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до пункту 26 статті 255 Господарського процесуального кодексу України ухвала підлягає оскарженню в апеляційному порядку.
Відповідно до статті 254 ГПК України ухвали суду першої інстанції оскаржуються в апеляційному порядку окремо від рішення суду лише у випадках, передбачених статтею 255 цього Кодексу. Оскарження ухвал суду, які не передбачені статтею 255 цього Кодексу, окремо від рішення суду не допускається.
Відповідно до статті 256 ГПК України апеляційна скарга на ухвалу суду подається до апеляційного господарського суду протягом десяти днів з дня її проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст. 257 ГПК України).
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб адресою: http://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/.
Суддя С.М. Гушилик
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 04.05.2022 |
Оприлюднено | 25.06.2022 |
Номер документу | 104186966 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Гушилик Світлана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні