Рішення
від 10.05.2017 по справі 926/1155/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" травня 2017 р. Справа № 926/1155/17

За позовом Державної екологічної інспекції у Чернівецькій області

до Державного підприємства Підприємство Державної кримінально - виконавчої служби України (№67)

про стягнення збитків, заподіяних внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів в сумі 264614,25 грн.

Суддя С.М. Гушилик

За участю представників:

Від позивача: ОСОБА_1 - представник (дов. №1 від 23.01.17р.)

Від відповідача: не з'явився

СУТЬ СПОРУ : Державна екологічна інспекція у Чернівецькій області звернулась з позовом до Державного підприємства Підприємство Державної кримінально - виконавчої служби України (№67) про стягнення збитків, заподіяних внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів в сумі 264614,25 грн.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що в період з 14.11.2016 року по 17.11.2016 року Державною екологічною інспекцією в Чернівецькій області було проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами Державним підприємством Підприємство Сокирянської виправної колонії відділу державної пенітенціарної служби України в Чернівецькій області (№67) правонаступником якого є державне підприємство Підприємство Державної кримінально - виконавчої служби України (№67) на підставі якої складено акт.

Відповідно до вказаного акту перевірки встановлено, що в період з моменту закінчення дозволу на спеціальне водокористування №220004 з 01.01.2015 року по 17.11.2016 року підприємство здійснювало самовільний водозабір підземної води із підземних свердловин за допомогою насосно - силового обладнання в м. Сокиряни Чернівецької області, пров. Покровський, 8.

Згідно розрахунку, проведеного Державною екологічною інспекцією в Чернівецькій області відповідно до методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природнього середовища України №389 від 20.07.2009 року та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за №767/16783 від 14.08.2009 року із змінами, внесеними згідно Наказам Міністерства екології та природних ресурсів №220 від 30.06.2011 року, №320 від 15.06.2012 року, №367 від 13.10.2015 року розмір шкоди за самовільний забір підземної води становить 264614,25 грн.

Ухвалою суду від 30.03.2017 року порушено провадження у справі та призначено судове засідання на 19.04.2017 року.

Ухвалою суду від 19.04.2017 року у зв'язку з нез'явленням представника відповідача розгляд справи відкладено на 10.05.2017 року.

У судовому засіданні, 10.05.2017 року, представник позивача повністю підтримав позовні вимоги.

Представник відповідача не з'явився, причини не явки суду не повідомив.

Разом з тим, нез'явлення представника відповідача в судове засідання не перешкоджає вирішенню спору по суті, справу може бути розглянуто без його участі за наявними в ній матеріалами..

Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Заслухавши представників сторін розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна вимога, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд -

ВСТАНОВИВ:

З 14.11.2016 року по 17.11.2016 року на виконання наказу від 21.10.2016 року №244-п, проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства у галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами Державного підприємства Підприємство Сокирянської виправної колонії управління Державної пенітенціарної служби України в Чернівецькій області (№67) , яке згідно наказу Міністерства юстиції України від 06.12.2016 року №3540/5 перейменовано з Державного підприємства Підприємство Сокирянської виправної колонії управління Державної пенітенціарної служби України в Чернівецькій області (№67) на Державне підприємство Підприємство Державної кримінально - виконавчої служби України (№67) . За результатами зазначеної перевірки складено акт перевірки від 17.11.2016 року.

Перевіркою встановлено, що відповідач за допомогою насосно-силового обладнання для задоволення власних потреб підприємства здійснював забір підземної води з джерела підземного водозабору свердловини, розташованої на території підприємства за адресую: Чернівецька обл., м. Сокиряни, пров. Покровський, 8.

Зауважень, пояснень або заперечень щодо проведення заходу та складеного акта, що мають місце з боку суб'єкта господарювання не має.

Згідно довідки Державного підприємства Підприємство Державної кримінально - виконавчої служби України (№67) від 20.01.2017 року №67/15-137, в період з 01.01.2015 року по 17.11.2016 року підприємством самовільно добуто та використано з артезіанських свердловин 68,3 тис.м 3 підземної води.

Відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 року №389 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 14.08.2009 року за №767/16783 із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства екології та природних ресурсів №220 від 30.06.2011 року; №320 від 15.06.2012 року; №367 від 13.10.2015 року, - Державною екологічною інспекцією проведено розрахунок розмірів шкоди, заподіяних державі самовільним використанням водних ресурсів (підземні води) при відсутності дозвільних документів (дозволу на спецводокористування) на території Чернівецької області в розмірі 269614,25 грн.

Як зазначає позивач, відповідачу була направлена претензія № 08/185 від 30.01.2017 року про добровільне відшкодування завданих державі збитків на суму 269614,25 грн., однак відповідачем фактично сплачено лише 5000 грн. згідно платіжного доручення №1082 від 23.03.2017 року.

Таким чином, позивач просить стягнути з відповідача 264614,25 грн. збитків, завданих державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства.

Статтею 20 2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища визначено компетенцію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища. Зазначеним центральним органом виконавчої влади, згідно Указу Президента України від 13.04.2011 року №454/2011, є Державна екологічна інспекція України.

Державна екологічна інспекція у Чернівецькій області є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який дії у її складі і їй підпорядковується відповідно до Положення про Державну екологічну інспекції в Автономній республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 04.11.2011 року №429, зареєстрованим в Мін'юсті України 25.11.2011 року за №1347/20085.

Статтею 1 Водного кодексу України передбачено, що використання води - процес вилучення води для використання у виробництві з метою отримання продукції та для господарсько-питних потреб населення, а також без її вилучення для потреб гідроенергетики, рибництва, водного, повітряного транспорту та інших потреб.

Відповідно до статті 46 Водного кодексу України водокористування може бути двох видів - загальне та спеціальне. Спеціальне водокористування, згідно вимог статті 49 Водного кодексу України, здійснюється на підставі дозволу.

Приписами ч. 2, 3 статті 2 Водного кодексу України передбачено, що водні відносини в Україні регулюються цим Кодексом, Законом України Про охорону навколишнього природного середовища та іншими актами законодавства. Земельні, гірничі, лісові відносини, а також відносини щодо використання та охорони рослинного і тваринного світу та об'єктів природно-заповідного фонду, атмосферного повітря, виключної (морської) економічної зони та континентального шельфу України, що виникають під час користування водними об'єктами, регулюються відповідним законодавством України.

Таким чином, норма статті 2 Водного кодексу України містить посилання на гірничі відносини, які виникають під час користування водними об'єктами та регулюються відповідним законодавством України. Відтак, водні відносини в Україні регулюються не лише Водним кодексом України, а і іншим законодавством, зокрема Кодексом України про надра.

Відповідно до статті 1 Кодексу України про надра, надра - це частина земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння.

Згідно зі статтею 6 Кодексу України про надра, корисні копалини за своїм значенням поділяються на корисні копалини загальнодержавного та місцевого значення. Віднесення корисних копалин до корисних копалин загальнодержавного і місцевого значення здійснюється Кабінетом Міністрів України за поданням спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з геологічного вивчення та забезпечення раціонального вивчення та забезпечення раціонального використання надр.

Відповідно до Переліку корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 827 від 12.12.1994 року, підземні прісні води відносяться до корисних копалин загальнодержавного значення. Визначення корисних копалин як копалин загальнодержавного чи місцевого значення поширює на них відповідний режим правового регулювання.

Надра надаються у користування зокрема для видобування корисних копалин (стаття 14 Кодексу України про надра).

Статтею 19 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються в користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Згідно зі статтею 21 зазначеного Кодексу надра у користування для видобування прісних підземних вод і розробки родовищ торфу надаються без надання гірничого відводу на підставі спеціальних дозволів, що видаються після попереднього погодження з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідеміологічного благополуччя населення.

На підставі частини 1 статті 69 ЗУ Про охорону навколишнього природного середовища , шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Відповідно до п.1.6. роз'яснення президії Вищого господарського суду України Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища № 02-5/744 від 27.06.2001 року, вирішуючи спір про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, господарському суду слід виходити з презумпції вини правопорушника (статті 440 та 442 Цивільного кодексу). Отже позивач не повинен доводити наявність вини відповідача у заподіянні шкоди навколишньому природному середовищу, навпаки, відповідач повинен довести, що у діях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди.

З огляду на викладене, позовні вимоги щодо стягнення з Державного підприємства Підприємство Державної кримінально - виконавчої служби України (№67) 264614,25 грн. збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, є доведеними.

Дослідивши матеріали справи та проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, враховуючи вище викладене, суд прийшов до висновку, що вимоги позивача підлягають задоволенню.

Суд також вирішив, що судові витрати слід віднести на відповідача з вини якого спір безпідставно доведено до розгляду судом.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд -

В И Р І Ш И В:

1.Позов задовольнити.

2.Стягнути з Державного підприємства Підприємство Державної кримінально - виконавчої служби України (№67) (60200, Чернівецька обл., Сокирянський р-н, м.Сокиряни, пров.Покровський, 8, код 08681139) на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернівецькій області (58003, м. Чернівці, вул. Шевченка, 71-А, код 37978189) збитки, заподіяні внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів в сумі 264614,25 грн. на рахунок для зарахування коштів, що розподіляються між державним та місцевим бюджетами: р/р 33111331700303, МФО 856135 банк отримувача ГУДКСУ у Чернівецькій області, ОКПО 37870811, код платежу 24062100 (за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища), які перерахувати одержувачам коштів:

- 50% до спеціального фонду місцевого бюджету м. Сокиряни в сумі 132307,12 грн.

- 20% до спеціального фонду Чернівецького обласного бюджету в сумі 52922,85 грн.

- 30% до Державного бюджету України в сумі 79384,28 грн.

3.Стягнути з Державного підприємства Підприємство Державної кримінально - виконавчої служби України (№67) (60200, Чернівецька обл., Сокирянський р-н, м.Сокиряни, пров.Покровський, 8, код 08681139) на користь Державної екологічної інспекції у Чернівецькій області (58003, м. Чернівці, вул. Шевченка, 71-А, код 37978189) 3969,21 грн. судового збору на рахунок Державної екологічної інспекції у Чернівецькій області: р/р 35210047081096, МФО 820172, ДКСУ м. Київ, код 37978189.

Повне рішення складено 11.05.2017 року

Суддя С.М.Гушилик

СудГосподарський суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення10.05.2017
Оприлюднено15.05.2017
Номер документу66408835
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —926/1155/17

Ухвала від 04.05.2022

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гушилик Світлана Миколаївна

Ухвала від 26.04.2022

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гушилик Світлана Миколаївна

Рішення від 10.05.2017

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гушилик Світлана Миколаївна

Ухвала від 19.04.2017

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гушилик Світлана Миколаївна

Ухвала від 30.03.2017

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гушилик Світлана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні