Рішення
від 04.05.2022 по справі 440/1849/22
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 травня 2022 рокум. ПолтаваСправа № 440/1849/22

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Фермерського господарства «Лакі Дестені» до Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Полтавській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство "Нібулон" про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Фермерське господарство «Лакі Дестені» /далі позивач, ФГ «Лакі Дестені»/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою (з урахуванням уточненого позову від 16 лютого 2022 року) до Державної податкової служби України /далі відповідач-1, ДПС України/ та Головного управління ДПС у Полтавській області /далі відповідач-2, ГУ ДПС у Полтавській області/ про:

- визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3409435/42987132 від 23 листопада 2021 року, яким відмовлено Фермерському господарству «Лакі Дестені» у реєстрації податкової накладної №2 від 18 жовтня 2021 року на суму 667386,29 грн, в тому числі ПДВ на суму 81959,72 грн;

- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 18 жовтня 2021 року на суму 667386,29 грн, в тому числі ПДВ на суму 81959,72 грн, подану на реєстрацію Фермерським господарством «Лакі Дестені», датою її фактичного надходження, якою є 10 листопада 2021 року;

- визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3409434/42987132 від 23 листопада 2021 року, яким відмовлено Фермерському господарству «Лакі Дестені» у реєстрації податкової накладної №3 від 19 жовтня 2021 року на суму 343045,00 грн, в тому числі ПДВ на суму 42128,33 грн;

- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 19 жовтня 2021 року на суму 343045,00 грн, в тому числі ПДВ на суму 42128,33 грн, подану на реєстрацію Фермерським господарством «Лакі Дестені», датою її фактичного надходження, якою є 10 листопада 2021 року /а.с.151-160/.

Позов обґрунтований тим, що оскаржувані рішення є протиправними та підлягають скасуванню, а податкові накладні №2 від 18 жовтня 2021 року та №3 від 19 жовтня 2021 року підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки такі накладні складені та подані позивачем на реєстрацію за правилом першої події у зв`язку з передачею у власність ТОВ СП «Нібулон» сільськогосподарської продукції власного виробництва згідно умов договору поставки №3513/2021 від 10 серпня 2021 року. Зупинення реєстрації податкових накладних №2 від 18 жовтня 2021 року та №3 від 19 жовтня 2021 року не відповідає умовам критерію 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, адже не дотримана жодна з трьох ознак, передбачених цим критерієм.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, а також вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство "Нібулон" /далі третя особа, ТОВ СП "Нібулон"/, витребувано докази.

Відповідачі позов не визнали та у відзиві на позовну заяву /а.с. 189-194/ зазначили, що в ході перевірки підстав для складання та реєстрації податкових накладних №2 від 18 жовтня 2021 року та №3 від 19 жовтня 2021 року встановлено, що платником не подано копій первинних складських документів щодо підтвердження зберігання урожаю сільськогосподарських культур 2020 року; відповідно до наданої платником копії статистичної звітності обсяг вирощеної кукурудзи не відповідає обсягам реалізованої, при тому, що згідно інформаційних баз даних ДПС платником не задекларовані власні чи орендовані складські об`єкти нерухомості. В наданих ТТН пункт навантаження вказується як с. Келебердівка, Полтавська область. Разом з тим, докази перебування складів чи місця зберігання за вказаною адресою відсутні. Також ТТН не містять печатки перевізника ФГ «Зоря Полтавщини», відомостей щодо навантаження та розвантаження вантажу, а зі змісту акту прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг) від 19 жовтня 2021 року, укладеного між ФГ «Зоря Полтавщини» та ФГ «Лакі Дестені», не вбачається згідно яких товарно-транспортних накладних здійснювалося перевезення та згідно яких маршрутів. З огляду на вказане, оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС від 23 листопада 2021 року, якими було відмовлено у реєстрації податкових накладних №2 від 18 жовтня 2021 року та №3 від 19 жовтня 2021 року, є правомірними.

У відповіді на відзив /а.с. 250-257/ позивач зазначив про безпідставність доводів відповідачів, оскільки позивачем було реалізовано сільськогосподарську продукцію врожаю 2021 року, а тому необхідності у зберіганні врожаю потреби не було та зібраний врожай відразу реалізовувався з поля та перевозився автомобілями ФГ «Зоря Полтавщини», ФГ «Щаслива доля» та ТОВ СВ «Нібулон» філія «Решетилівська». Зі звітів про площі та валові збори с/г культур, плодів, ягід, винограду форми 29-сг (річна) та звітів про посівні площі с/г культур під урожай 2021 року форми №4-сг (річна) позивачем було зібрано 1485,40 центнерів або 148,54 тон кукурудзи товарної, які повністю були передані у власність ТОВ СП «Нібулон».

Третя особа правом на подання письмових пояснень щодо позову не скористалася.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі приписів частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Фермерське господарство «Лакі Дестені» зареєстроване як юридична особа 07 травня 2019 року та включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з ідентифікаційним кодом 42987132 /а.с. 14-15/.

Відповідно до відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом діяльності Фермерського господарства «Лакі Дестені» є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

10 серпня 2021 року між ФГ «Лакі Дестені» (постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарським підприємством "НІБУЛОН" (покупець) укладено договір поставки № 3513/2021 /а.с. 19-22/, відповідно до умов якого:

-постачальник зобов`язується поставити і передати у власність покупцю сільськогосподарську продукцію власного виробництва в асортименті, за ціною, якістю, кількістю та на умовах , узгоджених з покупцем і вказаних у договорі та в додатках до договору, а покупець зобов`язується здійснити приймання та оплату товару (пункт 1.1);

-постачальник зобов`язується передати (поставити) товар покупцю на умовах DAP в місце призначення, що вказується у додатках до даного договору. Умови поставки (базис поставки) визначаються й розуміються відповідно до правил Incoterms 2020 за винятком положень, пов`язаних з міжнародним перевезенням (пункт 2.1);

-датою поставки товару вважається дата відмітки на терміналі в місці призначення на товарно транспортних накладних постачальника (пункт 2.4);

- покупець сплачує за поставлений товар за кожним додатком до Договору окремо у безготiвковiй формi шляхом перерахування коштів на банківський рахунок постачальника протягом 3-х банківських днів, починаючи вiд дня, наступного за днем надання постачальником оригiналiв вiдповiдних додаткiв з підписами та відбитками печаток сторін, оригiналiв, належним чином оформлених видаткових накладних, рахункiв-фактур, документiв, вказаних у п.п. 10.2 договору, у вiддiл закупок Покупця, що знаходиться за адресою: 54001, м. Миколаїв, вул. Велика Морська, 63, та пiсля отримання Покупцем в електронному виглядi повiдомлення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних i податкової накладної в електронному вигляді (за винятком випадків, передбачених в п. 5.6, 5.7 Договору) (пункт 5.1);

- пiсля укладення договору постачальник зобов`язується протягом 5-ти робочих днiв з дня отримання вимоги вiд покупця надати покупцю чи контролюючому органу копії документiв (договори, видаткові накладнi, податковi накладнi, товарно-транспортнi накладні, рахунки, платiжнi доручення, банківські виписки, державні акти на право приватної власності на землю, державні акти на право власності на земельну ділянку, свiдоцтва про право власностi на нерухоме майно, договори оренди земельної дiлянки (земельного паю), вiдомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, вiдомості з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, договори емфiтевзису, договори спільної обробки землi та iншi документи), необхідних для проведення контролюючими органами перевірок та/ або зустрiчних звірок щодо постачальника або покупця (пункт 10.1).

Додатком №РЕШ_1 від 18 жовтня 2021 року до договору поставки №3513/2021 від 10 серпня 2021 року, укладеним між ТОВ СП "НІБУЛОН" та ФГ «Лакі Дестені», узгоджено поставку кукурудзи кількістю 50,52 т та 47,32 т загальною вартістю 667386,29 грн, в т.ч. ПДВ 14% 81959,72 грн; термін поставки: до 18 жовтня 2021 року; базис поставки на умовах DAP Філія «Решетилівська» ТОВ СП "НІБУЛОН" (38413, Полтавська область, Решетилівський район, с-ще Покровське, вул. Степова, 33б).

На підтвердження виконання умов вказаного договору та додатку №РЕШ_1 від 18 жовтня 2021 року до договору поставки №3513/2021 від 10 серпня 2021 року ФГ «Лакі Дестені» оформлено та надано до суду:

-рахунок- фактуру № 2 від 18 жовтня 2021 року на оплату поставки кукурудзи загальною кількістю 97,84 т загальною вартістю 667386,29 грн, в т.ч. ПДВ 14% 81959,72 грн;

- видаткову накладну №2 від 18 жовтня 2021 року на поставку кукурудзи загальною кількістю 97,84 т загальною вартістю 667386,29 грн, в т.ч. ПДВ 14% 81959,72 грн;

-товарно-транспортну накладну №547535 від 18 жовтня 2021 року на перевезення кукурудзи масою брутто 38,66 т (маса нетто 24,96 т) із пункту навантаження: с. Келебердівка, Полтавська область в пункт розвантаження: с-ще Покровське, Решетилівський район;

- товарно-транспортну накладну №547536 від 18 жовтня 2021 року на перевезення кукурудзи масою брутто 37,84 т (маса нетто 24,16 т) із пункту навантаження: с. Келебердівка, Полтавська область в пункт розвантаження: с-ще Покровське, Решетилівський район;

- товарно-транспортну накладну №547537 від 18 жовтня 2021 року на перевезення кукурудзи масою брутто 40,88 т (маса нетто 25,56 т) із пункту навантаження: с. Келебердівка, Полтавська область в пункт розвантаження: с-ще Покровське, Решетилівський район;

- товарно-транспортну накладну №547538 від 18 жовтня 2021 року на перевезення кукурудзи масою брутто 38,48 т (маса нетто -23,16 т) із пункту навантаження: с. Келебердівка, Полтавська область в пункт розвантаження: с-ще Покровське, Решетилівський район;

- платіжне доручення № 90423 від 26 жовтня 2021 року на суму 585426,57 грн на оплату поставки кукурудзи (згідно рахунку № 2 від 18 жовтня 2021 року за договором № 3513/2021 від 10 серпня 2021 року).

18 жовтня 2021 року ФГ «Лакі Дестені» склало та направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 18 жовтня 2021 року щодо поставки кукурудзи загальною кількістю 97,84 т загальною вартістю 667386,29 грн, в т.ч. ПДВ 14% 81959,72 грн.

Додатком №РЕШ_2 від 19 жовтня 2021 року до договору поставки №3513/2021 від 10 серпня 2021 року, укладеним між ТОВ СП "Нібулон" та ФГ «Лакі Дестені», узгоджено поставку кукурудзи кількістю 50,70 т вартістю 343045,00 грн, в т.ч. ПДВ 14% 42128,33 грн; термін поставки: до 19 жовтня 2021 року; базис поставки на умовах DAP Філія «Решетилівська» ТОВ СП "Нібулон" (38413, Полтавська область, Решетилівський район, с-ще Покровське, вул. Степова, 33б).

На підтвердження виконання умов вказаного договору та додатку №РЕШ_2 від 19 жовтня 2021 року до договору поставки №3513/2021 від 10 серпня 2021 року ФГ «Лакі Дестені» оформлено та надано до суду:

-рахунок- фактуру № 3 від 19 жовтня 2021 року на оплату поставки кукурудзи кількістю 50,70 т вартістю 343045 грн, в т.ч. ПДВ 14% 42128,33 грн;

- видаткову накладну №3 від 19 жовтня 2021 року на поставку кукурудзи кількістю 50,70 т вартістю 343045 грн, в т.ч. ПДВ 14% 42128,33 грн;

-товарно-транспортну накладну №533774 від 19 жовтня 2021 року на перевезення кукурудзи масою брутто 40,34 т (маса нетто 24,94 т) із пункту навантаження: с. Келебердівка, Полтавська область в пункт розвантаження: с-ще Покровське, Решетилівський район;

-товарно-транспортну накладну №547539 від 19 жовтня 2021 року на перевезення кукурудзи масою брутто 39,52 т (маса нето 25,76 т) із пункту навантаження: с. Келебердівка, Полтавська область в пункт розвантаження: с-ще Покровське, Решетилівський район;

-платіжне доручення № 5371 від 28 жовтня 2021 року на суму 300916,67 грн на оплату поставки кукурудзи (згідно рахунку № 3 від 19 жовтня 2021 року за договором № 3513/2021 від 10 серпня 2021 року).

19 жовтня 2021 року ФГ «Лакі Дестені» склало та направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 19 жовтня 2021 року щодо поставки кукурудзи кількістю 50,70 т вартістю 343045,00 грн, в т.ч. ПДВ 14% 42128,33 грн.

10 листопада 2021 року за результатами розгляду податкової накладної №2 від 18 жовтня 2021 контролюючим органом направлено ФГ «Лакі Дестені» квитанцію, в якій зазначено: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 18.10.2021 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару /послуг 1005, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також 10 листопада 2021 року за результатами розгляду податкової накладної №3 від 19 жовтня 2021 контролюючим органом направлено ФГ «Лакі Дестені» квитанцію, в якій зазначено: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 19.10.2021 № 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару /послуг 1005, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

20 листопада 2021 року ФГ «Лакі Дестені» через Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДПС України направило Повідомлення про подання пояснень та копій документів (кількість додатків-30) щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №2 від 15 листопада 2021 року, яке згідно квитанції №1 від 20 листопада 2021 року доставлено до центрального рівня ДПС України.

Рішенням комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3409435/42987132 від 23 листопада 2021 року відмовлено ФГ «Лакі Дестені» у реєстрації податкової накладної №2 від 18 жовтня 2021 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків-фактури /інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, а саме: не надано копій первинних складських документів щодо підтвердження зберігання урожаю сільськогосподарських культур 2020 року; відповідно до наданої платником копії статистичної звітності обсяг вирощеної кукурудзи не відповідає обсягам реалізованої, при цьому згідно інформаційних баз даних ДПС платником не задекларовані власні чи орендовані складські об`єкти нерухомості.

Рішенням комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3409434/42987132 від 23 листопада 2021 року відмовлено ФГ «Лакі Дестені» у реєстрації податкової накладної №3 від 19 жовтня 2021 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків-фактури /інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, а саме: не надано копій первинних складських документів щодо підтвердження зберігання урожаю сільськогосподарських культур 2020 року; відповідно до наданої платником копії статистичної звітності обсяг вирощеної кукурудзи не відповідає обсягам реалізованої, при цьому згідно інформаційних баз даних ДПС платником не задекларовані власні чи орендовані складські об`єкти нерухомості.

23 листопада 2021 року ФГ «Лакі Дестені» направило контролюючому органу Скарги на рішення комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3409435/42987132 від 23 листопада 2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 18 жовтня 2021 року та на рішення №3409434/42987132 від 23 листопада 2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 19 жовтня 2021 року.

07 грудня 2021 року Рішенням комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №57532/42987132/2 скаргу залишено без задоволення, а рішення №3409435/42987132 від 23 листопада 2021 року без змін.

Також 07 грудня 2021 року Рішенням комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №57531/42987132/2 скаргу залишено без задоволення, а рішення №3409434/42987132 від 23 листопада 2021 року без змін.

Не погодившись з рішеннями Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3409435/42987132 від 23 листопада 2021 року та №3409434/42987132 від 23 листопада 2021 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно з абзацом першим пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Абзацами першим, другим пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /далі - Порядок №1165/.

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Так, за змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

В силу пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1).

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, одним із яких відповідно до пункту 1 є: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

З тексту квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної № 2 від 18 жовтня 2021 року та податкової накладної № 3 від 19 жовтня 2021 року судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації цих податкових накладних стала їх відповідність критерію ризиковості, визначеному пунктом 1 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.

Як зазначили відповідачі, відповідно до наданої платником копії статистичної звітності про валові збори кукурудзи обсяг вирощеної кукурудзи не відповідає обсягам реалізованої продукції.

Відповідно до пунктів 25-26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 /далі Порядок № 520/.

Пунктами 4, 5 та 11 Порядку № 520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Підставою для відмови в реєстрації податкових накладних № 2 від 18 жовтня 2021 року та № 3 від 19 жовтня 2021 року згідно оскаржуваних рішень та Витягу з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23 листопада 2021 року № 224 стало те, що ФГ «Лакі Дестені» не надано копій первинних складських документів щодо підтвердження зберігання урожаю сільськогосподарських культур 2020 року; відповідно до наданої платником копії статистичної звітності обсяг вирощеної кукурудзи не відповідає обсягам реалізованої, при цьому згідно інформаційних баз даних ДПС платником не задекларовані власні чи орендовані складські об`єкти нерухомості.

Надаючи оцінку такій підставі для відмови у реєстрації податкових накладних № 2 від 18 жовтня 2021 року та № 3 від 19 жовтня 2021 року, суд виходить з наступного.

Відповідно до пункту 201.7 статті 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг або на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Отже, з аналізу цієї норми та норми пункту 187.1 статті 187 ПК України слідує, що податкова накладна складається на дату виникнення податкових зобов`язань за правилом "першої події": на кожне повне або часткове постачання товарів / послуг або на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Відповідно до пунктів 2.3, 2.4 та 2.6 договору поставки №3513/2021 від 10 серпня 2021 року постачальник зобов`язується здійснити поставку Товару на Термінал в місці призначення за Базисом поставки та у строки, вказаю у Додатках до Договору (пункт 2.3); датою поставки товару вважаться дата відмітки на Терміналі в місці призначення на товарно-транспортних накладних постачальника (пункт 2.4); з моменту здійснення Покупцем відмітки про приймання товару на товарно-транспортних накладних Постачальника на Термiналі в місці призначення товар вважається власністю Покупця (пункт 2.6).

Таким чином, відповідно до умов договору поставки №3513/2021 від 10 серпня 2021 року саме товарно-транспортні накладні підтверджують дату поставку товару та обсяг (масу) поставленого товару.

Дослідивши наявні у справі документи, судом встановлено, що загальна маса кукурудзи -нетто (97,84 т), що зазначена в ТТН від 18 жовтня 2021 року № №547535-547538, відповідає масі кукурудзи (97,84 т), що зазначена у видатковій накладній №2 від 18 жовтня 2021 року, а загальна маса кукурудзи - нетто (50,70 т), що зазначена в ТТН від 19 жовтня 2021 року №№ 533774, 547539, відповідає масі кукурудзи (50,70 т), що зазначена у видатковій накладній №3 від 19 жовтня 2021 року.

З огляду на те, що обсяг поставленої кукурудзи відповідно до ТТН № №547535-547538 від 18 жовтня 2021 року та №533774, № 547539 від 19 жовтня 2021 року дорівнює обсягу кукурудзи, що зазначений у видаткових накладних №2 від 18 жовтня 2021 року та №3 від 19 жовтня 2021 року відповідно, а також характеристика кукурудзи згідно змісту вказаних товарно-транспортних накладних не суперечить характеристиці кукурудзи, що зазначена в умовах договору ( додатках №РЕШ_1 від 18 жовтня 2021 року та №РЕШ_2 від 19 жовтня 2021 року), то наявні підстави стверджувати, що у власність ТОВ СП «Нібулон» перейшла кукурудза саме за договором поставки №3513/2021 від 10 серпня 2021 року (з додатками) та видатковими накладними №2 від 18 жовтня 2021 року та №3 від 19 жовтня 2021 року.

Отже, податкові накладні № 2 від 18 жовтня 2021 року та № 3 від 19 жовтня 2021 року складено за фактом першої події датою поставки ФГ «Лакі Дестені» кукурудзи кількістю 97,84 т та кількістю 50,70 т відповідно.

Разом з тим, згідно з пунктами 5, 11 Порядку № 520 підставою для відмови в реєстрації податкової накладної може бути ненадання платником податку копій первинних документів щодо зберігання продукції, складських документів.

В позовній заяві позивач зазначає, що кукурудза, яка поставлена ТОВ СП «Нібулон» згідно ТТН № №547535-547538 від 18 жовтня 2021 року, №533774, № 547539 від 19 жовтня 2021 року та видаткових накладних №2 від 18 жовтня 2021 року та №3 від 19 жовтня 2021 року, була врожаю 2021 року і відразу після зібрання в жовтні 2021 року була поставлена ТОВ СП «Нібулон» і тому не потребувала зберігання у складських приміщеннях та відповідно наявності у позивача власних чи орендованих складських приміщень ( в тому числі в с. Келебердівка, Полтавська область).

До такого доводу позивача суд ставиться критично, оскільки самим позивачем до письмових пояснень від 15 листопада 2021 року № 12, поданих до відповідачів разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних /розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, № 2 від 15 листопада 2021 року, додавалися документи, зокрема пояснення по таблиці даних платника податку від 07 квітня 2021 року № 7 та статистична звітність, щодо врожаю кукурудзи 2020 року (а не 2021 року).

Згідно товарно-транспортних накладних № №547535-547538 від 18 жовтня 2021 року, №533774, № 547539 від 19 жовтня 2021 року пунктом навантаження кукурудзи було: с. Келебердівка, Полтавська область.

Водночас позивач не заперечує факту відсутності у нього власних та орендованих складських приміщень для зберігання врожаю кукурудзи ( в тому числі в с. Келебердівка, Полтавська область) та такий факт підтверджується відсутністю відповідних відомостей в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно.

За таких обставин висновки контролюючого органу стосовно того, що у зв`язку з ненаданням ФГ «Лакі Дестені» копій первинних складських документів щодо підтвердження зберігання урожаю сільськогосподарських культур 2020 року та невідповідністю обсягу реалізованої продукції згідно видаткових накладних обсягу вирощеної кукурудзи згідно поданої статистичної звітності були наявні підстави для відмови в реєстрації податкових накладних № 2 від 18 жовтня 2021 року та № 3 від 19 жовтня 2021 року, є правомірними.

Те, що в ході судового розгляду справи позивач змінив свої доводи та на спростування вищевказаних висновків контролюючого органу надав до суду документи щодо врожаю кукурудзи 2021 року, не може бути взято судом до уваги, оскільки такі документи не надавалися до контролюючого органу під час реєстрації податкових накладних та ним не аналізувалися при прийнятті оскаржуваних рішень. А суд, в свою чергу, не може перебирати на себе повноваження органу ДПС щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до його компетенції, та давати оцінку доводам та документам, які відповідно не заявлялися та не надавалися до контролюючого органу.

Варто зазначити, що обставина надання/ненадання платником податку копій первинних документів щодо зберігання продукції не належала б до предмету доказування у цій справі, якби позивач під час реєстрації податкових накладних № 2 від 18 жовтня 2021 року та № 3 від 19 жовтня 2021 року надав контролюючому органу документи на підтвердження того, що кукурудза була врожаю 2021 року та обсяг реалізованої кукурудзи відповідає обсягу вирощеної кукурудзи і кукурудза була поставлена ТОВ СП «Нібулон» відразу у день її зібрання і необхідності у її зберіганні в складських приміщеннях не було.

При цьому слід наголосити, що у спірному випадку зауваження контролюючого органу до позивача про ненадання копій первинних документів щодо зберігання продукції не було наслідком дослідження контролюючим органом питання реальності/нереальності господарських операцій між позивачем та його контрагентом, що в свою чергу могло бути здійснено лише під час проведення виїзних документальних перевірок ФГ «Лакі Дестені» та ТОВ СП «Нібулон», а було наслідком лише виявленої розбіжності в обсягах вирощеної позивачем та ним реалізованої кукурудзи згідно статистичної звітності за 2020 рік та видаткових накладних, а також зазначеної в ТТН інформації щодо пункту навантаження кукурудзи.

Таким чином, суд доходить висновку про відсутність підстав для визнання протиправними та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3409435/42987132 від 23 листопада 2021 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 2 від 18 жовтня 2021 року, складеної ФГ «Лакі Дестені», та №3409434/42987132 від 23 листопада 2021 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 3 від 19 жовтня 2021 року, складеної ФГ «Лакі Дестені», у зв`язку з чим відповідні позовні вимогі задоволенню не підлягають.

За відсутності підстав для задоволення основних позовних вимог відсутні й підстави для задоволення похідних позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 2 від 18 жовтня 2021 року та №3 від 19 жовтня 2021 року, які подані на реєстрацію Фермерським господарством «Лакі Дестені 10 листопада 2021 року.

Отже, у задоволенні позову слід відмовити повністю.

У зв`язку з висновком суду про відмову у задоволенні позову підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову Фермерського господарства «Лакі Дестені» (с. Келебердівка, Полтавський район, Полтавська область, 38712, ідентифікаційний код 42987132) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393) та Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код ВП 44057192), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство "НІБУЛОН" (ідентифікаційний код 14291113) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії .

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.05.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104189345
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/1849/22

Ухвала від 15.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 20.02.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 19.10.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 19.10.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 07.10.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Рішення від 04.05.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 04.04.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 30.03.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 20.02.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні