ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 травня 2022 року
м. Київ
справа №819/375/18
адміністративне провадження № К/9901/62960/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Тернопільської міської ради
на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.09.2018 (колегія у складі суддів Шавеля Р.М., Бруновської Н.В., Костіва М.В.)
у справі №819/375/18
за позовом Тернопільської міської ради
до Відділу Держгеокадастру у м. Тернополі в особі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області,
третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю «Руна-Інкам»,
про зобов`язання скасувати державну реєстрацію земельної ділянки та присвоєний їй кадастровий номер.
І. РУХ СПРАВИ
1. 01.03.2018 Тернопільська міська рада звернулася до суду із позовом, у якому просила зобов`язати Відділ Держгеокадастру у м.Тернополі в особі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області:
- скасувати державну реєстрацію в Державному земельному реєстрі земельної ділянки площею 0,0938 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка знаходиться за адресою: м.Тернопіль, вул.15 Квітня, 2е;
- скасувати присвоєний цій ділянці кадастровий номер 6110100000:05:008:0049;
- судові витрати розподілити відповідно до законодавства.
2. Протокольною ухвалою суду від 24.04.2018 залучено до участі в справі у якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору Товариство з обмеженою відповідальністю (ТзОВ) «Руна-Інкам».
3. Постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 20.06.2018 позов задоволено.
4. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.09.2018 апеляційну скаргу третьої особи задоволено, рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 20.06.2018 скасовано та прийнято нове про відмову в задоволенні позову.
5. 03.10.2018 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга, в якій позивач просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове про задоволення позову.
6. Ухвалою Верховного Суду від 16.10.2018 відкрито касаційне провадження.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі заяви ТОВ «Руна-Інкам» від 26.04.2016 позивач прийняв рішення №7/11/131 від 19.08.2016 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,1174 га за адресою вул.15 Квітня, 2е ТОВ «Руна-Інкам», згідно з яким передбачено надати дозвіл ТОВ «Руна-Інкам» (код ЄДРПОУ 40398204) на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,1174 га в оренду терміном на десять років для будівництва та обслуговування незавершеної будівлі торгового закладу з реконструкцією під торгово-побутові приміщення за адресою вул. 15 Квітня, 2е; зобов`язати ТОВ «Руна-Інкам» в шестимісячний термін подати проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зазначеної в п.1 даного рішення, на розгляд міської ради.
8. Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-6102839602016 від 11.11.2016 підтверджується реєстрація в Державному земельному кадастрі земельної ділянки за місцем розташування: Тернопільська область, м. Тернопіль, вулиця 15 Квітня, 2е; площа земельної ділянки становить 0,0938 га з цільовим призначенням «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», вид використання - для будівництва та обслуговування незавершеної будівлі торгового закладу з реконструкцією під торгово-побутові приміщення.
9. Вказаній земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 6110100000:05:008:0049. Реєстрацію земельної ділянки в Державному земельному кадастрі здійснено Відділом Держгеокадастру у м.Тернополі на підставі заяви ТОВ «Руна-Інком» від 03.11.2016.
10. Відповідно до листа № 2606/01 від 30.11.2017 позивач звернувся до Відділу Держгеокадастру у м.Тернополі з проханням скасувати реєстрацію земельної ділянки площею 0,0938 га за адресою вул. 15 Квітня та скасувати присвоєний цій ділянці кадастровий номер 611010000:05:008:0049 (а.с.14).
11. Згідно відповіді Відділу Держгеокадастру у м.Тернополі № 809/117-17 від 08.12.2017 «Щодо розгляду листа» правові підстави для скасування реєстрації земельної ділянки, які передбачені п.10 ст.24 Закону України «Про державний земельний кадастр» є відсутніми, оскільки згідно даних Державного земельного кадастру на земельну ділянку за кадастровим номером 611010000:05:008:0049 зареєстровано 06.10.2017 речове право за Тернопільською міською радою.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
12. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на підставі заяви ТОВ «Руна-Інкам» від 26.04.2016 Тернопільською міською радою прийнято рішення від 19.08.2016 №7/11/131 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0.1174 га за адресою вул. 15 Квітня, 2е ТОВ «Руна-Інкам», на підстав якого за заявою третьої особи державним кадастровим реєстратором здійснено державну реєстрацію земельної ділянки, площею 0,0938 га, яка знаходиться за адресою вул. 15 Квітня, 2е в м. Тернопіль. Тернопільська міська рада звернулася до відповідача з проханням скасувати реєстрацію земельної ділянки та скасувати присвоєний цій ділянці кадастровий номер, на що їй було відмовлено у зв`язку з відсутністю підстав для скасування.
13. Відповідач заперечив проти позовних вимог з огляду на правомірність проведених реєстраційних дій та відсутність законодавчо визначених вимог для скасування державної реєстрації.
IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що нездійснення заявником ТОВ «Руна-Інкам» реєстрації речового права на сформовану земельну ділянку площею 0.0938 га та відсутність відповідної інформації в реєстрах позбавляє фактичної можливості Тернопільську міську раду як орган місцевого самоврядування та власника земель територіальної громади міста реалізовувати свої визначені законом повноваження, в першу чергу, в частині забезпечення раціонального використання та охорони земель, розпорядження земельними ділянками, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цільового призначення, отримання плати за землю.
15. Суд також встановив, що доказами у справах № 607/14240/17 та №607/15703/17 доведено, що кінцевою датою надання адміністративної послуги ТОВ «Руна- Інкам» було визначено 22.11.2016.
16. Обставини, встановлені і відображені в постанові Львівського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018 у справі № 976/2256/18, свідчать про те, що, усвідомлюючи відсутність факту розгляду Тернопільською міською радою своєї заяви та вирішення питання затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, ТОВ «Руна-Інкам» протягом року (з листопада 2016 року по листопад 2017 року) проявляло бездіяльність.
17. Незважаючи на відсутність поважних причин, які могли б перешкоджати зверненню до суду, ТОВ «Руна-Інкам» не вживало необхідних заходів для захисту в суді свого права на отримання земельної ділянки, і для оформлення договору оренди та реєстрації відповідного речового права (права оренди) в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно у строк, визначений ч.10 ст.24 Закону України «Про Державний земельний кадастр».
18. Державна реєстрація земельної ділянки в Державному земельному кадастрі та реєстрація речового права на земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно повинні здійснюватися за відповідними заявами, а саме ТОВ «Руна-Інкам» як правонабувача речового права, а речовим правом, яке підлягало реєстрації протягом встановленого законом строку, є не право комунальної власності, а право оренди ТОВ «Руна-Інкам» на таку земельну ділянку.
19. Суд апеляційної інстанції не погодився з такими висновками та зазначив, що враховуючи, що упродовж строку (один рік), пропуск якого згідно ч.10 ст.24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» є підставою для скасування державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, позивачем зареєстровано речове право на земельну ділянку, а також приймаючи до уваги ту обставину, що ТзОВ «Руна-Інкам» вживало заходів щодо реєстрації речового права на земельну ділянку, правові підстави для задоволення позову відсутні.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
20. У касаційній скарзі позивач зазначає про неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права, адже суд не надав оцінки доводам відповідача про те, що ініціатором отримання в оренду земельної ділянки і відповідно заявником для проведення державної реєстрації в Державному земельному кадастрі та присвоєння кадастрового номера є ТОВ «РУНА-ІНКАМ». Встановлення взаємозв`язку між заявником реєстрації земельної ділянки та особою, за заявою якої повинно бути зареєстровано речове право протягом 1 року, і тим речовим правом на земельну ділянку, яке цією особою набувається, є необхідним. Це зумовлено тим, що в протилежному випадку нівелюється юридичний зміст існування самих норм ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» і п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру з установленим ним строком та необхідністю їх застосування.
21. Поза увагою суду апеляційної інстанції залишилося те, що кінцева дата надання послуги 22.11.2016, при цьому ТОВ «РУНА-ІНКАМ», не отримавши її в зазначений день, протягом майже одного року не вчиняло жодних дій не лише для реалізації власного права щодо отримання земельної ділянки в оренду, а й для одержання будь-якої інформації щодо розгляду питання міською радою.
Порушення прав позивач вбачає у тому, що наразі міська рада не може розпоряджатися вказаною земельною ділянкою територіальної громади
22. 05.11.2018 надійшов відзив від відповідача, в якому останній покликається на правомірність рішення суду апеляційної інстанції з огляду на те, що рішення про відмову у скасуванні державної реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки зумовлено відсутністю підстав, передбачених ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр».
23. 07.11.2018 надійшов відзив від третьої особи, яка зазначає про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги та скасування рішення суду апеляційної інстанції, адже відмова відповідача скасувати державну реєстрацію спірної земельної ділянки та присвоєного їй кадастрового номеру є законною, оскільки 06.10.2017 позивачем через уповноважену особу проведено державну реєстрацію речового права комунальної власності на вказану ділянку, проте 29.12.2017 така реєстрація була скасована.
Також позивач не обґрунтував яким чином відсутність в реєстрі речових прав реєстрації права на земельну ділянку за кадастровим номером 6110100000:05:008:0049 позбавляє можливості позивача реалізовувати свої повноваження.
Водночас, бездіяльність міської ради як органу територіальної громади у неприйнятті рішення про затвердження відповідного проекту землеустрою, надання даної ділянки в оренду та подальшого укладення договору оренди призводить до неможливості ТОВ «Руна-Інкам» сплачувати орендну плату.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
24. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов висновку про відсутність підстав для її задоволення з таких мотивів.
25. Правовідносини регулюються Законом України «Про Державний земельний кадастр» (далі - Закон), постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17.10.2012 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру» (далі - Порядок).
26. За визначенням в Законі, кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування;
27. Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.16 вказаного Закону земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.
28. Відповідно до ч.1 ст.24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.
29. Згідно з ч.3 ст.24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).
30. Для державної реєстрації земельної ділянки, згідно положень частини 4 вказаної статті Закону, Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються:
- заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин;
- оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки;
- -документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.
31. Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі заяви ТОВ «Руна-Інкам» від 03.11.2016 та відповідної землевпорядної документації державним кадастровим реєстратором Відділу Держгеокадастру у м.Тернополі 11.11.2016 проведено державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,0938 га.
32. Згідно з ч.6 ст.16 Закону України «Про Державний земельний кадастр» кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.
33. Відповідно до ч.10 ст.24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:
- поділу чи об`єднання земельних ділянок;
- якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.
34. Згідно з п.114 Порядку державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:
1) поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання;
2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.
35. Отже, скасування державної реєстрації земельної ділянки здійснюється у випадку, коли речове право на земельну ділянку не зареєстровано з вини заявника, тобто особи, за заявою якої проводилася державна реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі. Тобто підставою для скасування державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі є наявність вини з боку особи, за заявою якої вносилися відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
36. Однак судом апеляційної інстанції було встановлено, що ТОВ «Руна-Інкам» після держаної реєстрації земельної ділянки вчиняла дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку. Зокрема, 29.09.2016 через Відділ «Центр надання адміністративних послуг» Тернопільської міської ради було подано заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, за результатами розгляду якої виконавчим комітетом Тернопільської міської ради листом №2933/08 від 24.10.2016 було повідомлено товариство про підготовку проекту рішення міської ради на відповідні погодження та розгляд сесією міської ради у встановленому законодавством порядку (т.1 а.с.100, 101).
37. Відповідно до протоколу № 30.3 від 22.11.2016 засідання постійної комісії міської ради з питань природокористування, приватизації, продажу та оренди землі погоджено проект рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0938 га за адресою вул.15 Квітня, 2е ТОВ «Руна-Інкам».
38. Згідно з протоколом №1.77 від 14.02.2017 засідання постійної комісії міської ради з питань містобудування погоджено проект рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0938 га за адресою вул.15 Квітня, 2е ТОВ «Руна-Інкам».
39. Листом Тернопільської міської ради № 2951/01-ю від 07.09.2017 направлено товариству висновки постійних комісій міської ради з питань містобудування, природокористування, приватизації, продажу та оренди землі.
40. Відділ земельних ресурсів Тернопільської міської ради листом №919/25 від 13.09.2017 повідомив ТОВ «Руна-Інкам» про те, що проект рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0938га за адресою вул.15 Квітня, 2е ТзОВ «Руна-Інкам» погоджено начальником відділу земельних ресурсів, начальником управління організаційно-виконавчої роботи, начальником управління містобудування, архітектури та кадастру, начальником управління правового забезпечення, профільним заступником міського голови та секретарем ради. Зауваження, пропозиції чи будь-які інші рекомендації до зазначеного проекту рішення відсутні.
41. 03.11.2017 ТОВ «Руна-Інкам» подало інформаційний запит №18 щодо надання інформації про розгляд на сесії клопотання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0938 га по вул.15 Квітня, 2е.
42. Листом № 3588/01-ю від 09.11.2017 виконавчий комітет Тернопільської міської ради повідомив ТОВ «Руна-Інкам» про те, що клопотання не вирішено і не може бути вирішено з причин розгляду судом справи про визнання протиправним та скасування рішення міської ради, на підставі якого розроблявся проект землеустрою, поданий на затвердження сесією, і яке може бути розглянуто після вирішення справи по суті в судових інстанціях.
43. Згодом позивач не затвердив землевпорядну документацію та не передав земельну ділянку в оренду третій особі, що стало причиною звернення ТОВ «Руна-Інкам» до суду за захистом своїх порушених прав.
44. Отже, речове право на земельну ділянку не було зареєстровано не з вини заявника, оскільки останній вчиняв для цього всі належні дії, а отже відповідач протиправно відмовив у скасуванні державної реєстрації.
45. За правилами частини першої статті 350 КАС суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
46. За вказаних обставин, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для залишення рішення суду апеляційної інстанції без змін.
Керуючись ст. 243, 341, 345, 349, 350, 356, 359 КАС України, Суд -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Тернопільської міської ради залишити без задоволення.
Постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 12 вересня 2018 року у справі №819/375/18 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя В.М. Кравчук
Суддя А.А. Єзеров
Суддя О.П. Стародуб
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 04.05.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104191459 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Кравчук В.М.
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні