Рішення
від 05.05.2022 по справі 240/13347/21
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 травня 2022 року м. Житомир справа № 240/13347/21

категорія 109020100

Житомирський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді ГурінаД.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Вільшанської сільської ради Житомирського району Житомирської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) із позовом до Вільшанської сільської ради Житомирського району Житомирської області (вул.Короченська, 2, с.Вільшанка, Чуднівський район, Житомирська область, 13224, код ЄДРПОУ 04344995) (далі - Вільшанська сільська рада), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Вільшанської сільської ради від 31.05.2021 №1340 «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду», яким ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 6,2144 га для ведення фермерського господарства на території Кілківської сільської ради (за межами населеного пункту) Чуднівського району Житомирської області;

- зобов`язати Вільшанську сільську раду затвердити проект землеустрою ОСОБА_1 щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 6,2144 га для ведення фермерського господарства на території Кілківської сільської ради (за межами населеного пункту) Чуднівського району Житомирської області, з підстав протиправності вказаного рішення на думку позивача.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 08.07.2021 відкрито спрощене позовне провадження без виклику (повідомлення) учасників справи.

У позовній заяві позивач зазначає, що звернувся до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою про відведення земельної ділянки в оренду. Відповідач відмовив у задоволенні заяви з підстав, що не передбачені Земельним кодексом України. Позивач вважає такі дії протиправними та просить зобов`язати відповідача затвердити проект (а.с. 1-4).

08.09.2021 на адресу Житомирського окружного адміністративного суду за вх. №50428/21 надійшов відзив на позовну заяву. У відзиві відповідач проти позову заперечує та просить відмовити у його задоволенні. На підтвердження правомірності прийнятого рішення зазначає про те, що ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду було накладено арешт на спірну земельну ділянку, що унеможливлює вчинення відносно неї будь яких дій, тому вважає, що прийняте рішення є правомірним. Окрім того, відповідач вважає, що спірне рішення не порушує прав позивача, оскільки після скасування арешту позивач може повторно звернутися до сільської ради з питання затвердження проекту землеустрою (а.с. 58-60).

28.09.2021 на адресу Житомирського окружного адміністративного суду за вх. №56082/21 надійшла відповідь на відзив. У відповіді на відзив позивач стверджує, що арешт, накладений на спірну земельну ділянку, не перешкоджає відповідачу затвердити проект землеустрою, оскільки це рішення не суперечило б рішенню суду про накладення арешту (а.с. 63, 64).

19.10.2021 на адресу Житомирського окружного адміністративного суду за вх. №62438/21 надійшли пояснення відповідача до відповіді на відзив. У своїх поясненнях відповідач зазначає, що звертався 13.07.2021 до суду з клопотанням про зняття арешту із спірної земельної ділянки, однак суд дійшов висновку про відсутність підстав для скасування заходів забезпечення позову. Окрім того, відповідач наголошує на тому, що арешт був накладений за клопотанням самого позивача і так само може бути знятий за його клопотанням, після чого сільська рада зможе розпорядитися спірною земельною ділянкою (а.с. 72-74).

23.11.2021 на адресу Житомирського окружного адміністративного суду за вх. №73191/21 надійшла заява позивача про забезпечення позову, у якій заявник просить заборонити Вільшанській сільській раді приймати рішення та здійснювати будь які дії щодо розпорядження, поділу, об`єднання, передання у власність чи надання в оренду, у тому числі продаж на земельних торгах (аукціоні), зміни цільового призначення, конфігурації, межі, складу угідь стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 1825883600:04:000:0165 до набрання рішенням суду, у справі що розглядається, законної сили.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 07.12.2021, залишеною без змін Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15.02.2022, відмовлено у задоволенні заяви за вх. №73191/21 від 23.11.2021 про забезпечення позову.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що у провадженні Житомирського окружного адміністративного суду (суддя Панкеєва В.А.) перебувала адміністративна справа №240/482/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії, зокрема позивач просив: визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 17.09.2020 №6-7612/14-20-СГ "Про відмову у наданні у користування", яким ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду у розмірі 6,2144 га для ведення фермерського господарства на території Кілківської сільської ради (за межами населеного пункту) Чуднівського району Житомирської області; зобов`язати відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду у розмірі 6,2144 га для ведення фермерського господарства на території Кілківської сільської ради (за межами населеного пункту) Чуднівського району Житомирської області (а.с. 91).

Під час розгляду справи №240/482/21 ОСОБА_1 подав заяву про забезпечення позову шляхом накладення арешту на земельну ділянку (а.с. 87).

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 07.04.2021 у справі №240/482/21 заяву ОСОБА_1 задоволено. Вжито заходи забезпечення позову шляхом накладення арешту на земельну ділянку площею 6,2144 га кадастровий номер: 1825883600:04:000:0165, розташовану за адресою: Житомирська область, Чуднівський район, Кілківська сільська рада (за межами населених пунктів) (а.с. 87-90).

У травні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Вільшанської сільської ради Житомирського району Житомирської області із заявою від 13.05.2021 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, площею 6,2144 га для ведення фермерського господарства (а.с. 11). До заяви додав проект землеустрою, розроблений ДП "Житомирський науково-дослідний пректний інститут землеустрою" (а.с. 12-46).

Рішенням Вільшанської сільської ради від 31.05.2021 №1340 «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду» відмовлено ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 6,2144 га для ведення фермерського господарства (згідно з КВЦПЗ 01.01), яка розташована за адресою: за межами с. Кілки на території Вільшанської сільської ради Житомирського району Житомирської області, оскільки згідно ухвали Житомирського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2021 року забезпечено позов шляхом накладення арешту на земельну ділянку площею 6,2144, кадастровий номер: 1825883600:04:000:0165, розташовану за адресою: Житомирська область, Чуднівський район, Кілківська сільська рада (за межами населених пунктів) (а.с. 47).

Вирішуючи спір, що виник між сторонами, суд зазначає, що спірні правовідносини регулюються Земельним кодексом України, Законом України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон України №280/97-ВР, Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні"), Законом України від 1 липня 2004 року №1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон України №1952-IV).

Відповідно до пункту "а" частини першої статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад.

Частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до положень частини 1 статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Частиною 2 статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

До 27.05.2021 року частиною 4 статті 123 Земельного кодексу України було визначено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу. При цьому частиною 6 статті 186-1 Земельного кодексу України було передбачено, що підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Згідно з частиною 6 статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Відповідно до частини 15 статті 123 Земельного кодексу України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Отже, з наведених норм вбачається, що Земельний кодекс України до 27.05.2021 передбачав наступні етапи одержання земельної ділянки у користування:

1) подання клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою з отриманням відповідного дозволу та подальшим виготовленням проекту землеустрою;

2) погодження проекту землеустрою в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України;

3) прийняття рішення про надання земельної ділянки у користування та відповідно отримання земельної ділянки у користування.

28.04.2021 Верховною Радою України прийнятий Закон України №1423-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин", який набрав чинності 27.05.2021 та яким виключено частини четверту та п`яту статті 123 Земельного кодексу України, а також статтю 186-1 Земельного кодексу України.

З прийняттям наведених змін, з 27.05.2021 прибрано другий етап одержання земельної ділянки у користування, а саме: погодження проекту землеустрою в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, тим самим спрощено процедуру отримання земельної ділянки у користування, яка з 27.05.2021 передбачає лише два етапи: 1) подання клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою з отриманням відповідного дозволу та подальшим виготовленням проекту землеустрою; 2) прийняття рішення про надання земельної ділянки у користування та відповідно отримання земельної ділянки у користування.

Станом на час прийняття оскаржуваного рішення (31.05.2021) був відсутній такий етап отримання земельної ділянки у користування як погодження проекту землеустрою в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України.

Частиною 12 статті 123 Земельного кодексу України визначено, що рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Отже, 31.05.2021 Вільшанською сільською радою вирішувалось питання щодо прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки у користування.

Суд вважає правомірним оскаржуване рішення Вільшанської сільської ради №1340 від 31.05.2021 з наступних підстав.

Відповідно до частини 1 статті 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю.

Згідно з абзацом 15 статті 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.

Відповідно до частини 5 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Як вже було встановлено судом, ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 07.04.2021 у справі №240/482/21 вжито заходи забезпечення позову шляхом накладення арешту на земельну ділянку площею 6,2144 га, кадастровий номер: 1825883600:04:000:0165, розташовану за адресою: Житомирська область, Чуднівський район, Кілківська сільська рада (за межами населених пунктів) (а.с. 87-90).

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкту нерухомого майна - 25.03.2021 за Вільшанською сільською радою (код ЄДРПОУ: 04344995) зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1825883600:04:000:0165, площею 6,2144 га, а 25.05.2021 зареєстровано обтяження: арешт нерухомого майна, на підставі ухвали Житомирського окружного адміністративного суду від 07.04.2021 у справі №240/482/21 (а.с. 40, 41 відокремлених матеріалів справи).

Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 2 Закону України №1952-IV обтяження - заборона або обмеження розпорядження та/або користування нерухомим майном, встановлені законом, актами уповноважених на це органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, або такі, що виникли з правочинну.

Отже, арешт - це обтяження, що полягає у забороні розпорядження нерухомим майном.

Враховуючи те, що на земельну ділянку, яка перебуває у комунальній власності Вільшанської сільської ради та щодо якої позивач просив затвердити проект землеустрою про відведення в оренду, було накладено арешт і зареєстровано відповідне обтяження в Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, то Вільшанська сільська рада була позбавлена права розпоряджатися запитуваною земельною ділянкою та приймати рішення про затвердження проекту землеустрою з наданням земельної ділянки у користування, а тому оскаржуване рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду від 31.05.2021 №1340 є правомірним.

Відмова у затвердженні проекту землеустрою не позбавляє права позивача повторно звернутися до Вільшанської сільської ради із заявою про затвердження проекту землеустрою після скасування арешту земельної ділянки.

Враховуючи наведені обставини справи суд відмовляє у задоволенні адміністративного позову та не стягує понесені позивачем судові витрати з відповідача.

Керуючись статтями 9, 72, 77, 143, 243-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Вільшанської сільської ради Житомирського району Житомирської області (вул.Короченська, 2, с.Вільшанка, Чуднівський район, Житомирська область, 13224, код ЄДРПОУ 04344995) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати до Сьомого апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Д.М. Гурін

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.05.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104210459
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —240/13347/21

Ухвала від 12.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 17.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 29.08.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 30.06.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 30.06.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 28.06.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 13.06.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Рішення від 05.05.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Гурін Дмитро Миколайович

Постанова від 15.02.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 21.01.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні