Рішення
від 10.05.2022 по справі 280/13224/21
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 травня 2022 року Справа № 280/13224/21 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Садового І.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» (69038, м. Запоріжжя, селище Креміно, буд.8-а, код ЄДРПОУ 39738909)

до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд.166, код ЄДРПОУ ВП 44118663); Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 43005393)

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

30.12.2021 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» (далі позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі відповідач-1), Державної податкової служби України (далі відповідач-2), в якому з урахуванням уточнень, позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішенняКомісії Відокремленого підрозділу ДПС України Головного управління ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 06.10.2021 №3208866/39738909 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 26.10.2020 на суму 2616,00грн. (в тому числі ПДВ у розмірі 436,00 грн.);

- визнати протиправним та скасувати рішенняКомісії Відокремленого підрозділу ДПС України Головного управління ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 20.10.2021 №3258715/39738909 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 16.10.2020 на суму 15000,00грн. (в тому числі ПДВ у розмірі 2500,00 грн.);

- визнати протиправним та скасувати рішенняКомісії Відокремленого підрозділу ДПС України Головного управління ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.10.2021 № 3242057/39738909 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 12.10.2020 на суму 45000,00грн. (в тому числі ПДВ у розмірі 7500,00 грн.);

- визнати протиправним та скасувати рішенняКомісії Відокремленого підрозділу ДПС України Головного управління ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 20.10.2021 № 3258712/39738909 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 16.10.2020 на суму 13600,00грн. (в тому числі ПДВ у розмірі 2266,67 грн.);

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №6 від 26.10.2020 на суму 2616,00грн. (в тому числі ПДВ у розмірі 436,00 грн.) датою її подання на реєстрацію TOB «ДИЗЕЛЬ- ЕКСПЕРТ» (ідентифікаційний код юридичної особи 39738909);

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 16.10.2020 на суму 15000,00грн. (в тому числіПДВурозмірі2500,00грн.)датоюїїподаннянареєстрацію«ДИЗЕЛЬ-ЕКСПЕРТ» (ідентифікаційний код юридичної особи 39738909);

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 12.10.2020 на суму 45000,00грн. (в тому числі ПДВ у розмірі 7500,00 грн.) датоюїїподаннянареєстрацію«ДИЗЕЛЬ-ЕКСПЕРТ» (ідентифікаційний код юридичної особи 39738909);

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 16.10.2020 на суму 13600,00 грн. (в тому числі ПДВ у розмірі 2266,67 грн.) датоюїїподаннянареєстрацію«ДИЗЕЛЬ-ЕКСПЕРТ» (ідентифікаційний код юридичної особи 39738909);

- судові витрати (судовий збір) в сумі 9080,00грн. - судовий збір, 4000,00грн. - витрати на правничу допомогу стягнути з Відокремленого підрозділу ДПС України Головного управління ДПС у Запорізькій області (ідентифікаційний код юридичної особи 44118663).

Ухвалою суду від 04.01.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін (в порядку письмового провадження).

Відповідно до вимог частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

Обґрунтування позовних вимог викладено в позовній заяві (вх.№78070 від 30.12.2021), та у відповіді на відзив (вх.№8567 від 03.02.2022). Зокрема, зазначено, що в процесі здійснення господарської діяльності, позивачем складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) податкові накладні №6 від 26.10.2020, №4 від 16.10.2020, №1 від 12.10.2020, №3 від 16.10.2020. Відповідно до отриманих квитанцій документи прийнято, проте їх реєстрація зупинена. Позивач скористався правом на подання додаткових документів та пояснень до ДПС, проте Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийняті рішення №3208866/39738909 від 06.10.2021, №3258715/39738909 від 20.10.2021, № 3242057/39738909 від 18.10.2021, № 3258712/39738909 від 20.10.2021, про відмову у реєстрації спірних податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів визначених у переліку. На думку позивача, саме лише зазначення про відсутність певних документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкових накладних з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подані платником податку. Чіткого визначення підстав для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної оскаржувані рішення не містять. В свою чергу позивачем надано пояснення та документи, що засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними, у реєстрації яких відмовлено. Відсутність встановленого законодавством вичерпного переліку документів та не наведення Комісією доказів того, що подані документи не є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність прийнятих рішень. З підстав не доведення відповідачем правомірності винесення оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, позивач просить суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Позиція відповідачів викладена у відзивах на позовну заяву (вх.№4423 від 20.01.2022), (вх.№7687 від 01.02.2022). Зокрема вказано, що згідно інформації, зазначеної у квитанціях, реєстрацію податкових накладних щодо реалізації товару/послуг було зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України. В квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено, що платник податків , яким подано для реєстрації податкову накладну в ЄРПН, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника. Позивач скористався своїм правом та надав на розгляд Комісії повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Після опрацювання пакетів документів, комісією прийнято Рішення про відмову у реєстрації податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку первинних документів (первинні документи щодо зберігання й транспортування). Наголошено, що комісія ГУ ДПС приймала оскаржувані рішення на підставі тих документів, які надавались на розгляд комісії, а ті документи, які додатково надавались позивачем разом із позовною заявою не були враховані комісією з підстав їх відсутності на час прийняття рішень. Крім того вказано, що позивачем у позовній заяві не наведено доказів того, що оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних та квитанції про зупинення її реєстрації як акти індивідуальної дії містять будь-які порушення, протиріччя, не відповідають за формою або змістом нормативно-правовим актам, не наведено доказів щодо перевищення повноважень контролюючим органом або порушення порядку прийняття таких рішень. Враховуючи зазначене, вважають, що рішення Комісії ГУ ДПС у Запорізькій області є таким, що не можуть бути скасованими, в тому числі прийняті виключно в межах діючого законодавства, а тому є правомірними, у зв`язку із чим просять відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.

1. 16.10.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» та Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОСКО» (далі - ТОВ «ПРОСКО») укладено договір поставки товару в спрощеній формі шляхом виставлення рахунку та надання товару.

На підтвердження наявності у позивача на момент поставки контрагенту товару Штанга у зборі 0110.18.030-1 служать: Акт прибуткування лишків ТМЦ №ОИ-0000001 від 30.12.2015, інвентаризаційний опис №1230-1 станом на 30.12.2015, інвентаризаційний опис №1026 станом на 26.10.2020 та картка рахунку №207 за 30.12.2015 26.10.2020 (а.с.30-33 т.1).

26.10.2020 Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОСКО» в особі начальника ЗДЦ ТОВ «ПРОСКО» Мендруха Вячеслава Олексійовича, який діяв на підставі Довіреності №267 від 26.10.2021, отримано товар Штанга у зборі 0110.18.030-1 у кількості 1шт, що підтверджується Видатковою накладною №РН-0000002 від 26.10.2020 (а.с.34-35 т.1).

Разом з тим, на підтвердження продажу та поставки товару контрагенту суду надані рахунок-фактура №СФ-1016-1 від 16.10.2020 та картка рахунку №361, що підтверджує відвантаження товару зі складу позивача та передання товару покупцю (а.с.38-39 т.1).

На виконання вимог п. 201.1 ст.201 Податкового кодексу України позивачем до відповідача-1 на реєстрацію було подано податкову накладну № 6 від 26.10.2020 (а.с.40 т.1).

Згідно з квитанцією від 12.11.2020, податкова накладна № 6 від 26.10.2020 зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних за №9295122002. За результатами обробки ДПС податкова накладна прийнята, реєстрація зупинена (а.с.41, т.1).

Відповідно до інформації, зазначеної у вказаній Квитанції, направленій ДПС України через «Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, «відповідно до п.201.16. ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної № 6 від 26.10.2020, в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних».

На виконання визначених у квитанції вимог відповідача, позивач Повідомленням № 1 від 04.10.2021 надав пояснення до яких було долучено повний пакет первинної бухгалтерської документації із закупки та продажу товару (а.с.42-44 т.1).

06.10.2021 Комісія ГУ ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла рішення № 3208866/39738909 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 26.10.2020 де в якості підстав відмови зазначено «ненадання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: первинні документи щодо придбання (а.с.45 т.1).

Не погоджуючись з зазначеним рішенням позивачем подано до відповідача-2 скаргу на рішення комісії ГУ ДПС у Запорізькій області №3208866/39738909 від 06.10.2021 (46-48 т.1).

Рішенням Комісії з питань розгляду скарг №48056/39738909/2 від 21.10.2021 скаргу TOB «Дизель-Експерт» на первісне рішення залишено без задоволення, з підстав не надання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с.49 т.1).

2. 28.09.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» та ТОВ «ПРОСКО» укладено договір підряду в спрощеній формі шляхом виставлення рахунку та надання послуг.

На виконання вказаного договору позивачем було виставлено рахунок-фактуру №СФ-0928-1 від 28.09.2020 на суму 15000,00грн. (а.с.50 т.1).

Відповідно до наказу Про направлення у відрядження працівників № КУ-1015-1 від 15.10.2020, з метою демонтажу та установки турбокомпресора ТК-18 на дизель 6ЧН21/21 до ТОВ «ПРОСКО» відряджено майстра ОСОБА_1 та майстра ОСОБА_2 (а.с.51 т.1).

Строк перебування посадових осіб позивача у відрядженні для виконання замовлення підтверджується посвідченнями про відрядження № КУ-0000001 та №КУ-0000002 від 16.10.2020 (а.с.52-53 т.1).

За результатами виконання робіт, сторонами було підписано Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000005 (а.с.54 т.1).

Разом з тим, на підтвердження надання контрагенту послуг, суду надано картку рахунку №361, що відображає виконану операцію, а саме Демонтаж та установка турбокомпресора дизеля 6ЧН21/21 (а.с.57 т.1).

На виконання вимог п. 201.1 ст.201 Податкового кодексу України позивачем до відповідача-1 на реєстрацію було подано податкову накладну № 4 від 16.10.2020 (а.с.55 т.1).

Згідно з квитанцією від 11.11.2020, податкова накладна № 4 від 16.10.2020 зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних за №9292613431. За результатами обробки ДПС податкова накладна прийнята, реєстрація зупинена (а.с.56, т.1).

Відповідно до інформації, зазначеної у вказаній Квитанції, направленій ДПС України через «Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, «відповідно до п.201.16. ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної № 4 від 16.10.2020, в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних».

На виконання визначених у квитанції вимог відповідача, позивач Повідомленням №4 від 14.10.2021 надав пояснення до яких було долучено повний пакет первинної бухгалтерської документації (а.с.69-71 т.1).

20.10.2021 Комісія ГУ ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла рішення № 3258715/39738909 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 16.10.2020 де в якості підстав відмови зазначено «ненадання платником податків копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: Договір, складські документи (а.с.72 т.1).

Не погоджуючись з зазначеним рішенням позивачем подано до відповідача-2 скаргу на рішення комісії ГУ ДПС у Запорізькій області №3258715/39738909 від 20.10.2021 (73-77 т.1).

Рішенням Комісії з питань розгляду скарг №50009/39738909/2 від 01.11.2021 скаргу TOB «Дизель-Експерт» на первісне рішення залишено без задоволення, з підстав не надання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с.78 т.1).

3. 21.09.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» та ТОВ «ПРОСКО» укладено договір підряду в спрощеній формі шляхом виставлення рахунку та надання послуг.

На виконання вказаного договору позивачем було виставлено рахунок №СФ-0921-1 від 21.09.2020 на суму 45 000,00грн. (а.с.79 т.1).

Відповідно до Акту прийому-передачі №0924-1 від 24.09.2020, позивач отримав від ТОВ «ПРОСКО» турбокомпресор ТК-18 №4759 дизеля 6ЧН21/21 у кількості 1 штука, для здійснення капітального ремонту (а.с.80 т.1).

Транспортування турбокомпресора ТК-18 проводилось Замовником ТОВ «ПРОСКО», що підтверджується товарно-транспортною накладною №0924 від 24.09.2020. При отриманні турбокомпресора ТК-18, позивачем було оформлено інвентаризаційний опис №3 від 24.09.2020 про зберігання в незавершеному ремонті (а.с.81-82 т.1).

Згідно з Рахунком на оплату №РФ9-08 від 14.09.2020 та Видатковою накладною №9-02 від 16.09.2020, позивачем було придбано у ТОВ «ПРОМТЕХТРАНС-М» Кільце ущільнювальне ТК-18 1812.06.105 у кількості 4 штуки. Зазначений товар отримано працівником позивача ОСОБА_1 який діяв на підставі Довіреності №2 від 15.09.2020 на отримання від ТОВ «ПРОМТЕХТРАНС-М» цінностей за рахунком-фактурою №9-08 від 14.09.2020. Вказаний товар було доставлено на адресу позивача, автомобільним транспортом ТОВ «ПРОМТЕХТРАНС-М», що підтверджується товарно-транспортною накладною №0916 від 16.09.2020 (а.с.58-61 т.1).

Відповідно до Рахунку-фактури №СФ-110117 від 01.11.2017 та Видаткової накладною №РН-110117 від 01.11.2017, позивачем було придбано у ТОВ «ДІЗЕЛЬРЕМ» Колесо компресора 1802.06.101; Підшипник опорний 18.02.00.080; Підшипник опорно-упорний 1802.00.080; Втулка 1802.00.012; Втулка 1802.00.032. Зазначений товар отримано працівником позивача ОСОБА_3 , яка діяла на підставі Довіреності №19 від 01.11.2017 на отримання від ТОВ «ДІЗЕЛЬРЕМ» цінностей за рахунком-фактурою №СФ-110117 від 01.11.2017. Вказаний товар було доставлено на адресу позивача, автомобільним транспортом ТОВ «ДІЗЕЛЬРЕМ», що підтверджується товарно-транспортною накладною №1101 від 01.11.2017 (а.с.84-85, 89, 92 т.1).

Здійснення позивачем оплати за вищевказані запчастини підтверджується Карткою рахунку: 631 по контрагенту ТОВ «ПРОМТЕХТРАНС М» за 14.09.2020-16.10.2020; Карткою рахунку: 631 по контрагенту ТОВ «ДІЗЕЛЬРЕМ» за 01.11.2017-16.10.2020; Заключною банківською випискою за період з 15.09.2020 по 15.09.2020 та квитанціями до прибуткового касового ордера №25 від 01.11.2017, №27 від 02.11.2017, №30 від 03.11.2017 (а.с.93-96 т.1).

На підтвердження оприбуткування позивачем придбаних запчастин та їх наявності на момент проведення капітального ремонту турбокомпресора ТК-18 суду надані інвентаризаційні описи №1016 від 16.10.2020, №0916 від 16.09.2020 та №1101 від 01.11.2017 (а.с.97-99 т.1).

Використання позивачем вищезазначених запчастин під час проведення капітального ремонту турбокомпресора ТК-18 підтверджується Актом списання №СпТ-000002 від 16.10.2020 (а.с.107 т.1).

На підтвердження отримання позивачем передплати за надання послуг з проведення капітального ремонту турбокомпресора ТК-18 служить Заключна банківська виписка за період з 12.10.2020 по 12.10.2020 (а.с.108 т.1).

За результатами виконання робіт, сторонами було підписано Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000003 та Акт прийому-здачі №1016-1 від 19.10.2020 (а.с.109-110 т.1).

Разом з тим, на підтвердження надання контрагенту послуг, суду надано картку рахунку №361 по контрагенту ТОВ «ПРОСКО», що відображає виконану операцію, а саме Капітальний ремонт турбокомпресора ТК-18 (а.с.113 т.1).

Після отримання передплати, на виконання вимог ст.201 Податкового кодексу України позивачем до відповідача-1 на реєстрацію було подано податкову накладну № 1 від 12.10.2020 (а.с.114 т.1).

Згідно з квитанцією від 02.11.2020, податкова накладна № 1 від 12.10.2020 зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних за №9283230509. За результатами обробки ДПС податкова накладна прийнята, реєстрація зупинена (а.с.115, т.1).

Відповідно до інформації, зазначеної у вказаній Квитанції, направленій ДПС України через «Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, «відповідно до п.201.16. ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної № 1 від 12.10.2020, в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних».

На виконання визначених у квитанції вимог відповідача, позивач Повідомленням №2 від 11.10.2021 надав пояснення до яких було долучено повний пакет первинної бухгалтерської документації (а.с.116-118 т.1).

18.10.2021 Комісія ГУ ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла рішення № 3242057/39738909 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 12.10.2020 де в якості підстав відмови зазначено «ненадання платником податків копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: Договір, складські документи (а.с.119 т.1).

Не погоджуючись з зазначеним рішенням позивачем подано до відповідача-2 скаргу на рішення комісії ГУ ДПС у Запорізькій області №3242057/39738909 від 18.10.2021 (120-123 т.1).

Рішенням Комісії з питань розгляду скарг №49525/39738909/2 від 28.10.2021 скаргу TOB «Дизель-Експерт» на первісне рішення залишено без задоволення, з підстав не надання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с.124 т.1).

4. 12.10.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» та ТОВ «ПРОСКО» укладено договір підряду в спрощеній формі шляхом виставлення рахунку та надання послуг.

На виконання вказаного договору позивачем було виставлено рахунок №СФ-1012-1 від 12.10.2020 на суму 18 600,00грн. (а.с.125 т.1).

Відповідно до Заключної банківської виписки за період з 12.10.2020 по 12.10.2020 позивачем було отримано передплату у розмірі 5 000,00грн. за надання послуг передбачених рахунком №СФ-1012-1 від 12.10.2020 (а.с.126 т.1).

Після отримання передплати позивачем було складено та направлено до відповідача-1 податкову накладну №2 від 12.10.2020, яка була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних за №9276713667, що підтверджується Квитанцією №1 від 27.10.2020 (а.с.127-128 т.1).

Відповідно до наказу Про направлення у відрядження працівників № КУ-1015-2 від 15.10.2020, з метою виконання роботи по відновленню працездатності головки 2-го циліндру дизеля 6ЧН21/21, демонтажу та установки головки 4-го циліндру з заміною ГТВ на дизелі 6ЧН21/21 до ТОВ «ПРОСКО» відряджено майстра ОСОБА_1 та майстра ОСОБА_2 (а.с.129 т.1).

Строк перебування посадових осіб позивача у відрядженні для виконання замовлення підтверджується посвідченнями про відрядження № КУ-0000003 та № КУ-0000004 від 16.10.2020 (а.с.130-131 т.1).

За результатами виконання робіт, сторонами було підписано Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000004 (а.с.132 т.1).

Разом з тим, на підтвердження надання контрагенту послуг, суду надано картку рахунку №361, що відображає виконані операції, а саме роботи по відновленню працездатності головки 2-го циліндру дизеля 6ЧН21/21, демонтаж та установка головки 4-го циліндру з заміною ГТВ на дизелі 6ЧН21/21 (а.с.135 т.1).

На виконання вимог п. 201.1 ст.201 Податкового кодексу України позивачем до відповідача-1 на реєстрацію було подано податкову накладну № 3 від 16.10.2020 (а.с.133 т.1).

Згідно з квитанцією від 11.11.2020, податкова накладна № 3 від 16.10.2020 зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних за №9292624140. За результатами обробки ДПС податкова накладна прийнята, реєстрація зупинена (а.с.134 т.1).

Відповідно до інформації, зазначеної у вказаній Квитанції, направленій ДПС України через «Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, «відповідно до п.201.16. ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної № 3 від 16.10.2020, в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних».

На виконання визначених у квитанції вимог відповідача, позивач Повідомленням №3 від 14.10.2021 надав пояснення до яких було долучено повний пакет первинної бухгалтерської документації (а.с.147-149 т.1).

20.10.2021 Комісія ГУ ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла рішення № 3258712/39738909 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 16.10.2020 де в якості підстав відмови зазначено «ненадання платником податків копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: Договір, складські документи (а.с.150 т.1).

Не погоджуючись з зазначеним рішенням позивачем подано до відповідача-2 скаргу на рішення комісії ГУ ДПС у Запорізькій області № 3258712/39738909 від 20.10.2021 (151-155 т.1).

Рішенням Комісії з питань розгляду скарг №50016/39738909/2 від 01.11.2021 скаргу TOB «Дизель-Експерт» на первісне рішення залишено без задоволення, з підстав не надання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с.156 т.1).

Вважаючи прийняті відповідачем-1 рішення про відмову у реєстрації податкових накладних протиправними, позивач звернувся до суду із даним позовом про їх скасування та зобов`язання відповідача-2 зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, дослідивши надані позивачем та відповідачами докази, суд приходить до наступних висновків.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюєПодатковий кодекс України(далі - ПК України).

Пунктом201.1 статті 201 ПК України(в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту201.10 статті 201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженомупостановою Кабінету Міністрів України за №1246 від 29.12.2010(надалі - Порядок №1246).

Положеннями пункту 2 Порядку №1246 (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимогПК Українив електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до абзацу 10 пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, крім іншого, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Згідно з пунктом201.16 статті 201 ПК Україниреєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання даної нормипостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка набрала чинності 01.02.2020 та якою затверджено:

- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок зупинення реєстрації податкової накладної);

- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок розгляду скарги).

Пунктом 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Із процитованих норм випливає, що у разі відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, можливо зупинення їх реєстрації.

Як вбачається зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних, податковий орган у них вказав, що платник податків, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.

Так, у Додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної, визначено критерії ризиковості платника податку на додану вартість. Зокрема, відповідно до пункту 8 у контролюючих органів наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.

З урахуванням положень наведених норм, суд зауважує, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має зажадати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

Суд зазначає, що отримані позивачем квитанціїпро зупинення реєстрації податкової накладної містили загальну фразу про необхідність надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. При цьому, пропозиція надання документів вказана без конкретизації їх переліку (тобто, не наведено переліку документів, які необхідні для розгляду питання щодо реєстрації податкової накладної) та без вказівки на норму права, котра такий містить.

Водночас, контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій, для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу. Пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації та без посилання на відповідну норму права виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документу.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Не конкретизування податковим органом переліку документів, які необхідно надати позивачу, призвело до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 та від 04.12.2018 у справі №821/1173/17.

Крім того, належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (які є Додатком № 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 за № 1165), рішення ГУ ДПС у Запорізькій області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних не містить.

У відзивах на позовну заяву відповідачі не надали пояснень причини віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.

Суд наголошує, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначенихПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.

Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженоНаказом міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних(далі - Порядок №520).

У пункті 4 Порядку №520 зазначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/ розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)) (пункт 6 Порядку №520).

З огляду на зміст квитанцій по податковим накладним, реєстрація яких була зупинена, відповідач запропонував платнику податків надати пояснення та копії документів, проте не зазначив, які саме документи, що визначені пунктом 5 Порядку № 520, необхідно надати.

Слід зазначити, що відповідно до пункту 11 Порядку №520 підставами для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі є ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Так, позивач надав документи та пояснення, які, на думку суду, є достатніми для підтвердження здійснення ним господарських операцій, а відтак - були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Як вбачається зі змісту оскаржених рішень, підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних є ненадання платником податку копій документів, визначених у переліку.

Матеріалами справи доводи відповідачів про ненадання позивачем необхідних первинних документів спростовуються, адже позивач визначив та надав документи, яких на його думку, достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Проте, посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішення про відмову, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані позивачем є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.

На думку суду, всі первинні документи, які підтверджують господарські операції, за якими складено спірні податкові накладні позивач надавав контролюючому органу, про що свідчать матеріали справи.

Крім того, суд зазначає, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.

Отже, суд відхиляє доводи відповідачів про те, що прийняти рішення про реєстрацію податкової накладної було неможливо з огляду на ненадання позивачем копій документів. Крім того, контролюючим органом не висувалась вимога щодо надання позивачем конкретних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі "Суомінен проти Фінляндії" від 01.07.2003 вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Відповідачами не наведено жодних обставин та не надано суду доказів, які б свідчили про невідповідність господарських операцій позивача цілям та завданням його та його контрагентів статутної діяльності, збитковості здійснених операцій, або інших обставин, які б окремо або в сукупності могли б свідчити про не пов`язаність операцій з господарською діяльністю учасників зазначених операцій, фіктивність вчинених операцій, а також про те, що вчинення зазначених операцій не було обумовлено розумними економічними причинами (цілями ділового характеру), а дії учасників операцій були спрямовані на отримання необґрунтованої податкової вигоди.

Відповідачами не надано будь-яких належних та допустимих доказів, не доведено наявності обставин та підстав, які б свідчили про юридичну дефектність первинних документів за спірними операціям.

З урахуванням вищевикладених обставин, враховуючи висновки Верховного Суду, викладені в постановах від 23.10.2018 у справі № 822/1817/18 та від 02.04.2019 у справі №822/1878/18, суд дійшов до висновку, що відповідачем-1 у даній справі не доведено правомірності оскаржуваних рішень, у зв`язку з чим наявні підстави для визнання оскаржуваних рішень Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної або відмову в такій реєстрації №3208866/39738909 від 06.10.2021, №3258715/39738909 від 20.10.2021, № 3242057/39738909 від 18.10.2021, № 3258712/39738909 від 20.10.2021 протиправними та їх скасування.

Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні, суд зазначає наступне.

За приписами частини 3статті 245 КАС Україниу разі скасування індивідуального акту суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Аналізуючи дані положення кодексу, можна дійти висновку, що законодавством передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246, в редакцій на час вирішення спору по суті, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Таким чином, законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДФС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН.

При цьому, судом враховано також, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних після набрання чинностірозпорядження Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 682-рздійснюється ДПС України.

Відтак, оскільки оскаржені рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, як встановлено вище, підлягають скасуванню, то суд приходить до висновку, що ефективним та реальним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні №6 від 26.10.2020, №4 від 16.10.2020, №1 від 12.10.2020, №3 від 16.10.2020.

Згідно з частиною 1статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно достатті 72 КАС Українидоказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

За приписами частин 1, 2статті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно достатті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності..

Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, не надано суду доказів, які спростовували б доводи позивача, а відтак, не доведено правомірності свого рішення, а тому заявлені позивачем вимоги є такими, що підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що, відповідно до частини 1статті 139 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду позивачем було сплачено судовий збір у загальному розмірі 9080,00 грн., що підтверджується копією квитанції №0.0.2346238331.1 від 18.11.2021 (а.с.29 т.1).

Розглядаючи вимогу позивача про стягнення витрат на професійну правничу допомогу, суд приходить до наступних висновків.

Статтею 132 КАС Українивстановлено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Витрати на професійну правничу допомогу належать до витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Відповідно достатті 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Згідно з частиною 7 статті 139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.

Зазначені вимоги кореспондуються з положеннями частини 3 статті 143 КАС України, якими передбачено, що якщо сторона з поважних причин не може до закінчення судових дебатів у справі подати докази, що підтверджують розмір понесених нею судових витрат, суд за заявою такої сторони, поданою до закінчення судових дебатів у справі, може вирішити питання про судові витрати після ухвалення рішення по суті позовних вимог.

Таким чином, необхідною умовою для відшкодування витрат на правничу допомогу є подання стороною детального опису робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги. Відсутність документального підтвердження витрат на правову допомогу, а також розрахунку таких витрат є підставою для відмови у задоволенні вимог про їх відшкодування.

Відповідно до частини 9 статті 139 КАС України при вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору (у випадках, коли відповідно до закону досудове вирішення спору є обов`язковим) та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.

Згідно з положеннями статті 30 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05.07.2012 № 5076-VI гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.

Аналіз вищенаведених положень процесуального закону дає підстави для висновку про те, що документально підтверджені судові витрати на професійну правничу допомогу адвоката, пов`язані з розглядом справи, підлягають компенсації стороні, яка не є суб`єктом владних повноважень та на користь якої ухвалене рішення, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

При цьому, суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої ухвалене судове рішення, всі понесені нею витрати на професійну правничу допомогу, якщо, керуючись принципами справедливості та верховенства права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, є завищеним щодо іншої сторони спору, враховуючи такі критерії, як складність справи, витрачений адвокатом час, значення спору для сторони тощо.

При визначенні суми компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу, необхідно досліджувати на підставі належних та допустимих доказів обсяг фактично наданих адвокатом послуг і виконаних робіт, кількість витраченого часу, розмір гонорару, співмірність послуг категоріям складності справи, витраченому адвокатом часу, об`єму наданих послуг, ціні позову та (або) значенню справи.

Відповідно до практики Європейського суду з прав людини, про що, зокрема, зазначено у рішеннях від 26.02.2015 у справі «Баришевський проти України», від 10.12.2009 у справі «Гімайдуліна і інших проти України», від 12.10.2006 у справі «Двойних проти України», від 30.03.2004 у справі «Меріт проти України», заявник має право на відшкодування судових та інших витрат лише у разі, якщо доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їх розмір обґрунтованим.

Отже, при визначенні суми відшкодування витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, слід виходити з реальності цих витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, з огляду на конкретні обставини справи.

Суд зазначає, що на підтвердження витрат, понесених на професійну правничу допомогу, мають бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та ін.), документи, що підтверджують оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені. Відсутність документального підтвердження витрат на правову допомогу, а також розрахунку таких витрат є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування таких витрат.

Вказане узгоджується з правовою позицією, викладеною в постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.06.2018 у справі № 826/1216/16, а також постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 17.09.2019 (справа №810/3806/18, справа №810/2816/18, справа №810/3806/18), від 22.11.2019 (справа №810/1502/18), від 30.04.2020 (справа №826/4466/18).

Пунктом 3.2 рішення Конституційного Суду України від 30.09.2009 №23-рп/2009, передбачено, що правова допомога є багатоаспектною, різною за змістом, обсягом та формами і може включати консультації, роз`яснення, складення позовів і звернень, довідок, заяв, скарг, здійснення представництва, зокрема в судах та інших державних органах тощо. Вибір форми та суб`єкта надання такої допомоги залежить від волі особи, яка бажає її отримати. Право на правову допомогу - це гарантована державою можливість кожної особи отримати таку допомогу в обсязі та формах, визначених нею, незалежно від характеру правовідносин особи з іншими суб`єктами права.

Так, в постанові Верховного Суду від 04.02.2020 (справа № 280/1765/19) зазначено, що до переліку документів, що підтверджують витрати на правничу допомогу та які підлягають дослідженню судами відносяться договір про надання допомоги (або доручення), документи, якими підтверджується оплата послуг (робіт): (рахунок на оплату, квитанція до прибуткового ордеру, платіжне доручення про оплату, касові та фіскальні чеки, документи на відрядження тощо). Відсутність підтверджуючих документів матиме наслідком відмову в задоволенні стягнення таких витрат.

Саме наявність документального підтвердження витрат на правову допомогу та їх розрахунок є підставою для задоволення вимог про відшкодування таких витрат.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Великої Палати Верховного Суду від 27.06.2018 у справі №826/1216/16 та Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 17.09.2019 у справі №810/3806/18, від 31.03.2020 у справі №726/549/19.

Враховуючи ненадання позивачем документів на підтвердження обсягу робіт (наданих послуг), а також доказів сплати за надання правової допомоги, суд доходить висновку про те, що позивачем не доведено розмір понесених витрат на правову допомогу. Підстави для їх стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів відсутні.

Керуючись ст.ст.2,6,8-10,14,90,139,143,241-246,250 КАСУкраїни, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» (69038, м. Запоріжжя, Селище Креміно, буд.8-а, код ЄДРПОУ 39738909) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд.166, код ЄДРПОУ ВП 44118663), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська пл., буд.8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області № 3208866/39738909 від 06.10.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної № 6 від 26.10.2020.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області № 3258715/39738909 від 20.10.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної № 4 від 16.10.2020.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області № 3242057/39738909 від 18.10.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 12.10.2020.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області № 3258712/39738909 від 20.10.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 16.10.2020.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» № 6 від 26.10.2020 датою її направлення на реєстрацію.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» № 4 від 16.10.2020 датою її направлення на реєстрацію.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» № 1 від 12.10.2020 датою її направлення на реєстрацію.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» № 3 від 16.10.2020датою її направлення на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ ВП 44118663) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» (69038, м. Запоріжжя, Селище Креміно, буд.8-а, код ЄДРПОУ 39738909) судовий збір у розмірі 9 080 (дев`ять тисяч вісімдесят) грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення складено у повному обсязі та підписано 11.05.2022

Суддя І.В.Садовий

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.05.2022
Оприлюднено21.06.2022
Номер документу104254380
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/13224/21

Ухвала від 15.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 21.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 21.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 22.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 22.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 22.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 30.06.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 02.06.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Рішення від 10.05.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Садовий Ігор Вікторович

Ухвала від 04.01.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Садовий Ігор Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні