Постанова
від 21.11.2022 по справі 280/13224/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

21 листопада 2022 року м. Дніпросправа № 280/13224/21

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),

суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 11 травня 2022 року (головуючий суддя Садовий І.В.)

у справі № 280/13224/21

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт»

до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Відокремленого підрозділу ДПС України Головного управління ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 06.10.2021 №3208866/39738909 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 26.10.2020 на суму 2616,00 грн. (в тому числі ПДВ у розмірі 436,00 грн.);

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Відокремленого підрозділу ДПС України Головного управління ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 20.10.2021 №3258715/39738909 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 16.10.2020 на суму 15 000,00 грн. (в тому числі ПДВ у розмірі 2 500,00 грн.);

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Відокремленого підрозділу ДПС України Головного управління ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.10.2021 № 3242057/39738909 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 12.10.2020 на суму 45 000,00 грн. (в тому числі ПДВ у розмірі 7 500,00 грн.);

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Відокремленого підрозділу ДПС України Головного управління ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 20.10.2021 № 3258712/39738909 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 16.10.2020 на суму 13 600,00 грн. (в тому числі ПДВ у розмірі 2 266,67 грн.);

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №6 від 26.10.2020 на суму 2 616,00 грн. (в тому числі ПДВ у розмірі 436,00 грн.) датою її подання на реєстрацію TOB «Дизель-Експерт» (ідентифікаційний код юридичної особи 39738909);

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 16.10.2020 на суму 15 000,00грн. (в тому числі ПДВ у розмірі 2 500,00грн.) датою її подання на реєстрацію ТОВ «Дизель-Експерт» (ідентифікаційний код юридичної особи 39738909);

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 12.10.2020 на суму 45 000,00грн. (в тому числі ПДВ у розмірі 7 500,00 грн.) датою її подання на реєстрацію ТОВ «Дизель-Експерт» (ідентифікаційний код юридичної особи 39738909);

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 16.10.2020 на суму 13 600,00 грн. (в тому числі ПДВ у розмірі 2 266,67 грн.) датою її подання на реєстрацію ТОВ «Дизель-Експерт» (ідентифікаційний код юридичної особи 39738909).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на вимогу контролюючого органу після зупинення реєстрації податкових накладних на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій позивачем були надані усі документи, які дають змогу ідентифікувати та зрозуміти сутність господарської операції. Рішення, якими відмовлено в реєстрації спірних накладних, є формальними та не містять жодної чіткої/конкретної підстави для відмови у реєстрації спірних податкових накладних.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.05.2022 адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області № 3208866/39738909 від 06.10.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної № 6 від 26.10.2020.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області № 3258715/39738909 від 20.10.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної № 4 від 16.10.2020.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області № 3242057/39738909 від 18.10.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 12.10.2020.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області № 3258712/39738909 від 20.10.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 16.10.2020.

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» № 6 від 26.10.2020 датою її направлення на реєстрацію.

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» № 4 від 16.10.2020 датою її направлення на реєстрацію.

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» № 1 від 12.10.2020 датою її направлення на реєстрацію.

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» № 3 від 16.10.2020 датою її направлення на реєстрацію.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач-1 (Головне управління ДПС у Запорізькій області) подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову в повному обсязі.

Відповідач-1 зазначає, що Комісія приймала рішення про відмову у реєстрації податкових накладних тільки на підставі тих документів, які надавались на розгляд Комісії. Комісія не має ані повноважень, ані об`єктивної можливості визначити конкретний детальний перелік необхідних документів для кожного окремого випадку зупинення податкової накладної індивідуально для платника. Така можливість є тільки у самого платника, який повинен самостійно визначити перелік документів, які підтверджують підстави складення конкретної податкової накладної.

Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні № 6 від 26.10.2020, № 4 від 16.10.2020, № 1 від 12.10.2020 та № 3 від 16.10.2020 скаржник зазначив, що задоволення таких позовних вимог є передчасним, належним способом захисту порушеного права є зобов`язання повторно розглянути питання щодо реєстрації вказаної податкової накладної.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» подало відзив на апеляційну скаргу, в якому посилаючись на обґрунтованість висновків суду першої інстанції, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Дана адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до ст.311 КАС України в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, апеляційний суд зазначає про таке.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, 16.10.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Дизель-Експерт» та Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОСКО» укладено договір поставки товару в спрощеній формі (ст.181 ГК України) шляхом виставлення рахунку та надання товару.

26.10.2020 ТОВ «ПРОСКО» в особі начальника ЗДЦ ТОВ «ПРОСКО» Мендруха Вячеслава Олексійовича, який діяв на підставі Довіреності №267 від 26.10.2021, отримано товар «штанга у зборі 0110.18.030-1» у кількості 1шт, що підтверджується Видатковою накладною №РН-0000002 від 26.10.2020.

На підтвердження продажу та поставки товару контрагенту позивачем надані рахунок-фактура №СФ-1016-1 від 16.10.2020 та картка рахунку №361, що підтверджує відвантаження товару зі складу позивача та передання товару покупцю.

Наявність у позивача на момент поставки контрагенту товару «штанга у зборі 0110.18.030-1» підтверджено актом оприбуткування залишків ТМЦ №ОИ-0000001 від 30.12.2015, інвентаризаційним описом №1230-1 станом на 30.12.2015, інвентаризаційним описом №1026 станом на 26.10.2020 та карткою рахунку №207.

На виконання вимог п. 201.1 ст.201 ПК України позивачем за фактом поставки складено податкову накладну № 6 від 26.10.2020, яка подана на реєстрацію до ЄРПН.

Згідно з квитанцією від 12.11.2020 податкова накладна № 6 від 26.10.2020 накладна, реєстрація її зупинена із зазначенням підстав: відповідно до п.201.16. ст.201 Податкового кодексу України. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Одночасно запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних».

На виконання визначених у квитанції вимог відповідача позивач повідомленням № 1 від 04.10.2021 надав пояснення, до яких долучено повний пакет первинної бухгалтерської документації із закупки та продажу товару.

06.10.2021 Комісія ГУ ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла рішення № 3208866/39738909 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 26.10.2020 де в якості підстав відмови зазначено ненадання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: первинні документи щодо придбання.

28.09.2020 між ТОВ «Дизель-Експерт» та ТОВ «ПРОСКО» укладено договір підряду в спрощеній формі (ст.181 ГК України) шляхом виставлення рахунку та надання послуг.

Так, позивачем виставлено рахунок-фактуру №СФ-0928-1 від 28.09.2020 на суму 15000,00 грн.

Відповідно до наказу «Про направлення у відрядження працівників» № КУ-1015-1 від 15.10.2020, з метою демонтажу та установки турбокомпресора ТК-18 на дизель 6ЧН21/21 до ТОВ «ПРОСКО» відряджено майстра ОСОБА_1 та майстра ОСОБА_2 . Перебування посадових осіб позивача у відрядженні для виконання замовлення підтверджується посвідченнями про відрядження № КУ-0000001 та №КУ-0000002 від 16.10.2020.

За результатами виконання робіт сторонами підписано Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000005.

Разом з тим, на підтвердження надання контрагенту послуг, суду надано картку рахунку №361, що відображає виконану операцію, а саме: Демонтаж та установка турбокомпресора дизеля 6ЧН21/21.

За фактом виконаних підрядних робіт відповідно до п. 201.1 ст.201 ПК України позивачем складено податкову накладну № 4 від 16.10.2020, яка подана на реєстрацію до ЄРПН.

Згідно з квитанцією від 11.11.2020 податкова накладна № 4 від 16.10.2020 прийнята, реєстрація зупинена із зазначенням підстав: відповідно до п.201.16. ст.201 Податкового кодексу України. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Одночасно запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних».

На виконання визначених у квитанції вимог відповідача, позивач повідомленням №4 від 14.10.2021 надав пояснення, до яких долучено повний пакет первинної бухгалтерської документації.

20.10.2021 Комісія ГУ ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла рішення № 3258715/39738909 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 16.10.2020 де в якості підстав відмови зазначено «ненадання платником податків копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: Договір, складські документи.

21.09.2020 між ТОВ «Дизель-Експерт» та ТОВ «ПРОСКО» укладено договір підряду в спрощеній формі (ст.181 ГК України) шляхом виставлення рахунку та надання послуг.

Так, позивачем виставлено рахунок №СФ-0921-1 від 21.09.2020 на суму 45 000,00 грн.

Відповідно до Акту прийому-передачі №0924-1 від 24.09.2020 позивач отримав від ТОВ «ПРОСКО» турбокомпресор ТК-18 №4759 дизеля 6ЧН21/21 у кількості 1 шт. для здійснення капітального ремонту.

Транспортування турбокомпресора ТК-18 проводилось Замовником ТОВ «ПРОСКО», що підтверджується товарно-транспортною накладною №0924 від 24.09.2020. При отриманні турбокомпресора ТК-18, позивачем було оформлено інвентаризаційний опис №3 від 24.09.2020 про зберігання в незавершеному ремонті.

Згідно з Рахунком на оплату №РФ9-08 від 14.09.2020 та Видатковою накладною №9-02 від 16.09.2020, позивачем було придбано у ТОВ «ПРОМТЕХТРАНС-М» Кільце ущільнювальне ТК-18 1812.06.105 у кількості 4 штуки. Зазначений товар отримано працівником позивача ОСОБА_1 який діяв на підставі Довіреності №2 від 15.09.2020 на отримання від ТОВ «ПРОМТЕХТРАНС-М» цінностей за рахунком-фактурою №9-08 від 14.09.2020. Вказаний товар було доставлено на адресу позивача, автомобільним транспортом ТОВ «ПРОМТЕХТРАНС-М», що підтверджується товарно-транспортною накладною №0916 від 16.09.2020.

Відповідно до Рахунку-фактури №СФ-110117 від 01.11.2017 та Видаткової накладною №РН-110117 від 01.11.2017, позивачем було придбано у ТОВ «ДІЗЕЛЬРЕМ» Колесо компресора 1802.06.101; Підшипник опорний 18.02.00.080; Підшипник опорно-упорний 1802.00.080; Втулка 1802.00.012; Втулка 1802.00.032. Зазначений товар отримано працівником позивача ОСОБА_3 , яка діяла на підставі Довіреності №19 від 01.11.2017 на отримання від ТОВ «ДІЗЕЛЬРЕМ» цінностей за рахунком-фактурою №СФ-110117 від 01.11.2017. Вказаний товар було доставлено на адресу позивача, автомобільним транспортом ТОВ «ДІЗЕЛЬРЕМ», що підтверджується товарно-транспортною накладною №1101 від 01.11.2017.

Здійснення позивачем оплати за вищевказані запчастини підтверджується Карткою рахунку: 631 по контрагенту ТОВ «ПРОМТЕХТРАНС М» за 14.09.2020-16.10.2020; Карткою рахунку: 631 по контрагенту ТОВ «ДІЗЕЛЬРЕМ» за 01.11.2017-16.10.2020; Заключною банківською випискою за період з 15.09.2020 по 15.09.2020 та квитанціями до прибуткового касового ордера №25 від 01.11.2017, №27 від 02.11.2017, №30 від 03.11.2017.

На підтвердження оприбуткування позивачем придбаних запчастин та їх наявності на момент проведення капітального ремонту турбокомпресора ТК-18 надані інвентаризаційні описи №1016 від 16.10.2020, №0916 від 16.09.2020 та №1101 від 01.11.2017 (а.с.97-99 т.1).

Використання позивачем вищезазначених запчастин під час проведення капітального ремонту турбокомпресора ТК-18 підтверджується Актом списання №СпТ-000002 від 16.10.2020.

Отримання позивачем передплати за надання послуг з проведення капітального ремонту турбокомпресора ТК-18 засвідчено банківською випискою за 12.10.2020.

За результатами виконання робіт сторонами підписано Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000003 та Акт прийому-здачі №1016-1 від 19.10.2020.

На підтвердження надання контрагенту послуг позивачем, суду надано картку рахунку №361 по контрагенту ТОВ «ПРОСКО», що відображає виконану операцію, а саме Капітальний ремонт турбокомпресора ТК-18.

За фактом отримання передплати відповідно до ст.201 ПК України складено податкову накладну № 1 від 12.10.2020, яку подано на реєстрацію до ЄРПН.

Згідно з квитанцією від 02.11.2020 податкова накладна № 1 від 12.10.2020 прийнята, реєстрація зупинена із зазначенням підстав: відповідно до п.201.16. ст.201 Податкового кодексу України. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Одночасно запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних».

На виконання визначених у квитанції вимог відповідача позивач повідомленням №2 від 11.10.2021 надав пояснення, до яких долучено повний пакет первинної бухгалтерської документації.

18.10.2021 Комісія ГУ ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла рішення № 3242057/39738909 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 12.10.2020 з підстав ненадання платником податків копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: Договір, складські документи.

12.10.2020 між ТОВ «Дизель-Експерт» та ТОВ «ПРОСКО» укладено договір підряду в спрощеній формі (ст.181 ГК України) шляхом виставлення рахунку та надання послуг.

Так, позивачем виставлено рахунок №СФ-1012-1 від 12.10.2020 на суму 18 600,00 грн.

Відповідно до банківської виписки за 12.10.2020 позивачем отримано передплату у розмірі 5 000,00 грн. за надання послуг, передбачених рахунком №СФ-1012-1 від 12.10.2020.

За фактом отримання передплати позивачем складено податкову накладну №2 від 12.10.2020, яку направлено на реєстрацію до ЄРПН.

Відповідно до наказу «Про направлення у відрядження працівників» № КУ-1015-2 від 15.10.2020, з метою виконання роботи по відновленню працездатності головки 2-го циліндру дизеля 6ЧН21/21, демонтажу та установки головки 4-го циліндру з заміною ГТВ на дизелі 6ЧН21/21 до ТОВ «ПРОСКО» відряджено майстра ОСОБА_1 та майстра ОСОБА_2 .

Строк перебування посадових осіб позивача у відрядженні для виконання замовлення підтверджується посвідченнями про відрядження № КУ-0000003 та № КУ-0000004 від 16.10.2020.

За результатами виконання робіт сторонами підписаний Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000004.

Також факт надання контрагенту послуг підтверджено карткою рахунку №361, що відображає виконані операції, а саме: роботи по відновленню працездатності головки 2-го циліндру дизеля 6ЧН21/21, демонтаж та установка головки 4-го циліндру з заміною ГТВ на дизелі 6ЧН21/21.

За фактом виконаних робіт відповідно до п. 201.1 ст.201 ПК України позивачем складено податкову накладну № 3 від 16.10.2020 на суму 13600,00 грн., в т.ч. ПДВ 2266,67 грн., яку подано на реєстрацію до ЄРПН.

Згідно з квитанцією від 11.11.2020 податкова накладна № 3 від 16.10.2020 прийнята, реєстрація зупинена із зазначенням підстав: відповідно до п.201.16. ст.201 Податкового кодексу України. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Одночасно запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних».

На виконання визначених у квитанції вимог відповідача, позивач повідомленням №3 від 14.10.2021 надав пояснення, до яких долучено повний пакет первинної бухгалтерської документації.

20.10.2021 Комісія ГУ ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла рішення № 3258712/39738909 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 16.10.2020 де в якості підстав відмови зазначено «ненадання платником податків копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: Договір, складські документи.

З огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції погоджується з судом першої інстанції про протиправність оскаржуваних рішень.

У відповідності до абз.1 п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь- яка з подій, що сталася раніше:

а)дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б)дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

При цьому в абз.1 п.201.7 ст.201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

За положеннями п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

За правилами п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010, згідно пункту 12 якого після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до п. 18 Порядку №1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).

За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.

На час виникнення спірних правовідносин механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165.

Відповідно до п.3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності наведеним в цьому пункті ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

За правилами п.5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до п.6, п.7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.10 Порядку 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Вимоги до змісту квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування наведені в п.1 1 цього Порядку. Зокрема, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно якому Прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня) - п. 2 Порядку.

Відповідно до п.3, п.4 Порядку № 520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п.5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до п. 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Відповідно до п.11 Порядку № 520 підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі є:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

В спірному випадку реєстрація складених позивачем податкових накладних № 6 від 26.10.2020, № 4 від 16.10.2020, № 1 від 12.10.2020 та № 3 від 16.10.2020 зупинена у зв`язку із відповідністю платника податку п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (Додаток №1 до Порядку №1165) у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.

Контролюючий орган, пославшись на відповідність платника податку п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків, разом з тим, не навів жодного обґрунтування щодо застосування цього пункту Критеріїв ризиковості платника податку для прийняття рішення щодо ризиковості здійснення господарських операцій, зазначеної в поданих позивачем для реєстрації податкових накладних, зокрема, щодо правовідносин позивача з його контрагентами-постачальниками.

Стосовно пропозиції платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, контролюючим органом не зазначено, які саме документи необхідно подати контролюючому органу для прийняття рішень про реєстрацію спірних податкових накладних.

Відмова у реєстрації податкових накладних фактично обґрунтована ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи),у тому числі актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Втім, як встановлено вище, позивач подав контролюючому органу письмові пояснення та повний комплект первинних документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій з ТОВ «ПРОСКО», за якими складені податкові накладні № 6 від 26.10.2020, № 4 від 16.10.2020, № 1 від 12.10.2020 та № 3 від 16.10.2020.

З приводу зазначених документів суд апеляційної інстанції погоджується з судом першої інстанції, що сукупність наданих позивачем документів, виходячи з суті господарських відносин, що склались у позивача з його контрагентом за наведеним вище договором, підтверджує їх достатність для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

Суд апеляційної інстанції також вважає за необхідне зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результатами розгляду цієї справи не має робити висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише з`ясовує наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

Таким чином, зважаючи на наявність документів, які свідчать про проведення позивачем господарських операцій, контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних № 6 від 26.10.2020, № 4 від 16.10.2020, № 1 від 12.10.2020 та № 3 від 16.10.2020.

Також контролюючим органом не наведено жодних обґрунтувань щодо необхідності подання саме тих документів, про які зазначено в оскаржуваних рішеннях. Крім того, слід зауважити, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подані платником податку.

Отже, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що ГУ ДПС у Запорізькій області не наведено обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваних рішень, тому такі рішення суб`єкта владних повноважень не можливо визнати обґрунтованими, а отже вони не відповідають критеріям, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень (ч.2 ст.2 КАС України), у зв`язку з чим є протиправними і підлягають скасуванню.

Суд апеляційної інстанції вважає правильним висновок суду першої інстанції, що в даному випадку належним способом захисту порушеного права є не лише скасування рішень Головного управління ДПС у Запорізькій області, а й зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні № 6 від 26.10.2020, № 4 від 16.10.2020, № 1 від 12.10.2020 та № 3 від 16.10.2020 в ЄРПН, оскільки саме такий спосіб захисту порушеного права є свідченням того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

При цьому, зобов`язання контролюючого органу вчинити дії по реєстрації податкових накладних в судовому порядку не може бути розцінене як втручання в його дискреційні повноваження, оскільки контролюючим органом вже прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, тобто вирішене віднесене до його повноважень питання на власний розсуд. В свою чергу, суд при перевірці правомірності прийняття оскаржуваних рішень, згідно приписів КАС України, не перебираючи на себе повноважень відповідного органу, вправі покласти на суб`єкта владних повноважень зобов`язання вчинити певні дії з метою захисту порушених прав та інтересів позивача.

З урахуванням викладеного суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції під час розгляду даної справи повно дослідив обставини, які мають значення для справи, ухвалив правильне рішення про задоволення позову.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

Передбачені ст.317 КАС України підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення відсутні.

Керуючись ст.ст. 310, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 11 травня 2022 року у справі № 280/13224/21 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили відповідно до ст.325 КАС України, може бути оскаржена до касаційного суду у випадках та строки, що встановлені ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддяІ.Ю. Добродняк

суддяН.А. Бишевська

суддяЯ.В. Семененко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.11.2022
Оприлюднено24.11.2022
Номер документу107454096
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/13224/21

Ухвала від 15.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 21.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 21.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 22.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 22.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 22.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 30.06.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 02.06.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Рішення від 10.05.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Садовий Ігор Вікторович

Ухвала від 04.01.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Садовий Ігор Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні