П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 240/3422/21
Головуючий у 1-й інстанції: Токарева Марія Сергіївна
Суддя-доповідач: Боровицький О. А.
10 травня 2022 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Боровицького О. А.
суддів: Шидловського В.Б. Курка О. П.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Житомирського окружного адміністративного суду від 29 грудня 2021 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства і будівництва та цивільного захисту населення Радомишльської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на посаді, зобов`язання нарахувати та виплатити середньомісячний заробіток за час вимушеного прогулу,
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду із заявою у якій просить замінити сторону (боржника) у виконавчому листі, виданому 12.08.2021 Житомирським окружним адміністративним судом у справі № 240/3422/21 за позовом ОСОБА_1 до Відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства і будівництва та цивільного захисту населення Радомишльської районної державної адміністрації Житомирської області про визнання протиправним та скасування наказу про звільнення, про поновлення на посаді - з Відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства і будівництва та цивільного захисту населення Радомишльської районної державної адміністрації, Код ЄДРПОУ 36105911, на його правонаступника Житомирська районна державна адміністрація Житомирської області, Код ЄДРПОУ 04053476.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 29 грудня 2021 року у задоволені заяви відмовлено.
Не погоджуючись з даним рішенням суду, позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким задовольнити його заяву.
Сторони в судове засідання не з`явилися, на адресу суду надіслали заяви про розгляд справи без їх участі в порядку письмового провадження.
Відповідно до ст. 313 КАС України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Виходячи з приписів п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 311 КАС України, вищезазначена апеляційна скарга розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідь судді, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Відмовляючи у задоволені заяви суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до витягу Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Відділ містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства і будівництва та цивільного захисту населення Радомишльської районної державної адміністрації перебуває в стані припинення. Разом з тим, запис про припинення юридичної особи відповідача в державну реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на момент вирішення судом питання про заміну боржника виконавчого провадження відсутній. Таким чином, відповідач, як сторона виконавчого провадження - боржник не вибув.
Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.
Як встановлено судом апеляційної інстанції рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2021 року було задоволено позов ОСОБА_1 до Відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства і будівництва та цивільного захисту населення Радомишльської районної державної адміністрації, третя особа : Житомирська районна державна адміністрація Житомирської області про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на посаді, зобов`язання нарахувати та виплатити середньомісячний заробіток за час вимушеного прогулу.
Визнано протиправним наказ Відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства і будівництва та цивільного захисту населення Радомишльської районної державної адміністрації від 04.02.2021 №1 та скасовано його.
Поновлено ОСОБА_1 на посаді провідного спеціаліста Відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства і будівництва та цивільного захисту населення Радомишльської районної державної адміністрації з 05.02.21.
Стягнуто з Відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства і будівництва та цивільного захисту населення Радомишльської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу в сумі 55080 (п"ятдесят п"ять тисяч вісімдесят) грн. 11 коп.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами статті 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Згідно ч.1 ст. 379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справуяк суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Пунктом 1 частини 5 статті 15 Закону України "Про виконавче провадження" від 02 червня 2016 року № 1404-VIІІ (далі - Закон № 1404-VІІІ) передбачено, що у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
Під правонаступництвом у виконавчому провадженні необхідно розуміти заміну однієї зі сторін (стягувача або боржника) з переходом прав та обов`язків від права попередника до іншої особи (правонаступника), що раніше не брали участі у виконавчому провадженні.
Аналізуючи вищевикладене, колегія суддів зазначає, що виконавче провадження є однією зі стадій судового провадження, яка його завершує, та розпочинається з набранням судовим рішенням законної сили і завершується з настанням відповідних обставин, передбачених статті 39 Закону №1404-VIII. За вказаним законом на стадії виконавчого провадження можлива заміна однієї сторони провадження іншою. Така заміна є прийнятною, зокрема, у правовідносинах, що допускають правонаступництво.
При цьому, процесуальне правонаступництво в розумінні статті 52 КАС України допускається на будь-якій стадії судового процесу, включаючи стадію виконання судового рішення.
Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувалися ліквідованим органом, не можуть бути припинені та підлягають передачі іншим державним органам, за винятком того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Отже, правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постановах від 13 березня 2019 року (справа № 524/4478/17), від 20 лютого 2019 року (справа № 826/16659/15).
У такому разі також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.
Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва: 1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.
Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.
Процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво - це унормована можливість заміни адміністративним судом (на будь-якій стадії процесу судового розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанцій (крім випадків перегляду справи за винятковими чи нововиявленими обставинами) сторони чи третьої особи іншим суб`єктом, коли права та обов`язки суб`єкта владних повноважень перейшли від сторони (в адміністративній справі) до іншого суб`єкта владних повноважень, а також можливість суб`єкта публічної адміністрації (правонаступника) вступити в судовий процес як сторона чи третя особа.
При визначенні процесуального адміністративного (публічного) правонаступництва суд повинен виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, і враховувати таке: якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то суд повинен залучити до участі у справі їхніх правонаступників.
У разі ж відсутності правонаступників суд повинен залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить ухвалення рішення про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача. У разі зменшення обсягу компетенції суб`єкта владних повноважень, не пов`язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другий відповідач суд залучає іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача.
Отже, підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із суб`єктом владних повноважень.
Аналогічну правову позицію викладено в постанові Верховного Суду у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду 11 жовтня 2019 року у справі № 812/1408/16.
Також апеляційний суд враховує правовий висновок, викладений у постанові Верховного Суду від 09.11.2020 у справі №826/14670/16 згідно якого під публічним правонаступництвом слід розуміти повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції; це вступ у чинні адміністративно - правові відносини нового суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) на місце суб`єкта, що або припинив своє існування або повністю чи частково позбувся адміністративної компетенції.
Як встановлено судом апеляційної інстанції 12.08.2021 Житомирським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист у справі № 240/3422/21 в частині допущення до негайного виконання рішення суду.
Управлінням Державної казначейської служби виконавчий лист від 12.08.2021 року у справі № 240/3422/21 повернуто без виконання ( в частині стягнення середнього заробітку) та повідомлено ОСОБА_1 про закриття в органах Казначейства рахунків боржника на підставі розпорядження № 222 голови Радомишльської районної державної адміністрації Житомирської області від 30.12.2020 року про припинення шляхом приєднання до Житомирської районної державної адміністрації структурних підрозділів, які мають статус юридичної особи публічного права Радомишльської районної державної адміністрації, в т.ч. відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства і будівництва та цивільного захисту населення Радомишльської районної державної адміністрації Житомирської області, код ЄДРПОУ 36105911.
Листом ВПВР УЗПВР у Житомирській області Центрально-Західного МРУЮ Міністерства юстиції (м. Хмельницький) від 22.10.2021 року за № 19615 повідомлено ОСОБА_1 про невиконання рішення суду, у зв`язку із тим, що вимоги державного виконавця, надіслані на адресу Відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства і будівництва та цивільного захисту населення Радомишльської районної державної адміністрації Житомирської області, повертаються на адресу відділу примусового виконання рішень без отримання у зв`язку із закінченням терміну зберігання.
Крім того Розпорядженням № 149 голови Житомирської районної державної адміністрації Житомирської області від 25.02.2021 року Про затвердження передавальних актів відділу містобудування, архітектури житлово-комунального господарства і будівництва та цивільного захисту населення Радомишльської районної державної адміністрації затверджено передавальний акт балансових рахунків, матеріальних цінностей та активів.
Колегія суддів зазначає, що у даному випадку наявні ознаки публічного правонаступництва, оскільки одночасно із передачею балансових рахунків, матеріальних цінностей та активів відбулось часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) внаслідок часткового припинення адміністративної компетенції відділу містобудування, архітектури житлово-комунального господарства і будівництва та цивільного захисту населення Радомишльської районної державної адміністрації та передання її до Житомирської районної державної адміністрації Житомирської області, у зв`язку з чим обов`язок щодо відновлення порушених прав позивача покладається на компетентний орган, а саме на Житомирську районну державну адміністрацію Житомирської області.
У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:
1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи;
2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;
3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;
4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
З огляду на викладені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції ухвалено рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям нової постанови про задоволення заяви.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити повністю.
Рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 29 грудня 2021 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства і будівництва та цивільного захисту населення Радомишльської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на посаді, зобов`язання нарахувати та виплатити середньомісячний заробіток за час вимушеного прогулу скасувати.
Прийняти нову постанову, якою заяву ОСОБА_1 про заміну сторони у виконавчому провадженні задовольнити.
Замінити сторону (боржника) у виконавчому листі, виданого 12.08.2021 року Житомирським окружним адміністративним судом у справі № 240/3422/21 з Відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства і будівництва та цивільного захисту населення Радомишльської районної державної адміністрації, Код ЄДРПОУ 36105911, на Житомирську районну державну адміністрацію Житомирської області, Код ЄДРПОУ 04053476.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Головуючий Боровицький О. А. Судді Шидловський В.Б. Курко О. П.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.05.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104257179 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Боровицький О. А.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні