ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 травня 2022 року
м. Київ
справа № 808/1864/18
адміністративне провадження № К/9901/66838/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02.08.2018 (суддя Лазаренко М.С.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 24.10.2018 (колегія у складі суддів Мельник В.В., Сафронової С.В., Чепурнова Д.В )
у справі №808/1864/18
за позовом Селянського (фермерського) господарства "ДДК"
до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області
про визнання дій протиправними та зобов`язати вчинити дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. Селянське (фермерське) господарство "ДДК" звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, в якому просило:
- визнати протиправною відмову Відповідача, оформлену листом від 20.04.2018 №27-8-0.302-3349/2-18, у наданні дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 4,2973 гектарів з кадастровим номером 2320983300:07:020:0001, що розташована на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області;
- зобов`язати Відповідача повторно розглянути заяву Позивача про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 4,2973 гектарів з кадастровим номером 2320983300:07:020:0001, що розташована на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області.
2. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 02.08.2018, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 24.10.2018, позов задоволено.
3. 30.11.2018 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга, в якій відповідач просив скасувати оскаржувані рішення та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.
4. Ухвалою Верховного Суду від 05.12.2018 відкрито касаційне провадження.
5. Відповідач клопотав про розгляд справи за його участі, однак відповідно до ч.1 ст. 343 КАС України попередній розгляд справи проводиться без повідомлення учасників справи.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що розпорядженням Василівської РДА від 20.10.2017 №428 «Про розроблення детального плану території площею 4,2973 га, на якій розташована тракторна бригада за адресою: вул. Танкістів, будинок 105, село Мала Білозерка Василівського району Запорізької області», визначено розробити детальний план території земельної ділянки площею 4,2973 га, на якій розташована тракторна бригада за адресою: вул. Танкістів, будинок 105, село Мала Білозерка Василівського району Запорізької області, а також визначено селянське (фермерське) господарство «ДДК» відповідальним за розроблення детального плану території та фінансування робіт з його виготовлення (а.с. 11).
7. 09.01.2018 між Василівською РДА (замовник), СФГ «ДДК» (інвестор) та ФОП ОСОБА_1 (виконавець) укладено договір №07/18-дпт на створення містобудівної документації (а.с. 12).
8. 19.02.2018 СФГ «ДДК» звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області з заявою про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель щодо земельної ділянки площею 4,2973 гектарів з кадастровим номером 2320983300:07:020:0001, що розташована на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області (а.с. 9).
9. Листом від 20.04.2018 №27-8-0.302-3349/2-18 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області повідомило позивача про те, що відповідач не має правових підстав для прийняття рішення про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель щодо земельної ділянки площею 4,2973 га. (а.с. 10).
10. Позивач, не погодившись відмовою, звернувся до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
11. В обґрунтування адміністративного позову СФГ "ДДК" зазначило, що відповідач неправомірно ототожнив два різні види землевпорядної документації, які мають різні призначення, а саме проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки передбачений статтею 50 Закону України «Про землеустрій», та технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель, передбачену статтею 57 зазначеного Закону. У зв`язку з цим, дії відповідача щодо відмови у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки є неправомірними.
IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
12. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що чинним законодавством України не передбачено підстав, за яких орган Держгеокадастру має право відмовити у наданні дозволу на проведення інвентаризації земельної ділянки, у разі якщо наявні підстави для проведення такої інвентаризації, в тому числі і за бажанням землекористувача та/або органу виконавчої влади. Законодавство України не забороняє проведення інвентаризації земельної ділянки після затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність/користування.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
13. У касаційній скарзі скаржник посилається на те, що на розгляді ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області перебувала заява голови СФГ ДДК щодо надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель. Заяву обґрунтовано необхідністю проведення інвентаризації земельної ділянки для виявлення проектантами можливих помилок в геодезії, зокрема відповідність фактичного місця розташування об`єктів нерухомого майна за відображенням їх на картографічному матеріалі проекту землеустрою.
Проте проект землеустрою цієї земельної ділянки було затверджено розпорядженням Василівської районної державної адміністрації від 24.04.2009 №280, що свідчить про те, що земельна ділянка є сформованою, тобто визначені межі, площа, визначено місце розташування та цільове призначення. Тому відсутні підстави проведення інвентаризації відповідної земельної ділянки.
Крім того, підстави проведення інвентаризації, наведені у позовній заяві та в заяві від 19.02.2019, відрізняються. Підстава проведення інвентаризації, зазначена у позовній заяві, не передбачена ст. 35 Закону України «Про землеустрій».
Вважає, що у задоволенні заяви СФГ ДДК відмовлено правомірно, а тому позов є безпідставним.
14. 17.12.2018 надійшов відзив, в якому позивач покликається на правомірність рішень судів попередніх інстанцій. Рішення про відмову у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель було прийнято протиправно, адже у відмові відсутні законодавчо визначені підстави.
Також позивач зазначає на протиправність посилання відповідача на підстави проведення інвентаризації, вказані у позовній заяві, адже вони не були покладені в основу оскаржуваного рішення.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
15. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов висновку про відсутність підстав для її задоволення з таких мотивів.
16. Спірні правовідносини врегульовано Законом України "Про землеустрій" від 22.05.2003 №858-IV, Земельним кодексом України від 25.10.2001 №2768-III, Постановою КМУ "Про затвердження Порядку проведення інвентаризації земель" від 23.05.2012 №513.
17. Відповідно до ст. 1 Закону України «Про землеустрій» технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.
18. Статтею 13 Закону України «Про землеустрій» до повноважень місцевих державних адміністрацій у сфері землеустрою належать: а) забезпечення реалізації державної політики у галузі використання та охорони земель; б) участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм щодо використання та охорони земель; в) координація діяльності державних органів земельних ресурсів; г) координація здійснення землеустрою і державного контролю за використанням та охороною земель; ґ) інформування населення про заходи, передбачені землеустроєм; д) вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.
19. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що розпорядженням голови районної державної адміністрації від 20.10.2017 №428 вирішено розробити детальний план території земельної ділянки площею 4,2973 га, на якій розташована тракторна бригада за адресою: АДРЕСА_1 , а також визначено СФГ «ДДК» відповідальним за розроблення детального плану території та фінансування робіт з його виготовлення.
20. Відповідно до п. «в» ч. 1 статті 14 Закону України «Про землеустрій» до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у сфері землеустрою, належать: здійснення землеустрою, у тому числі забезпечення проведення державної інвентаризації земель.
21. Відповідно до ст. 35 Закону України «Про землеустрій» визначено, що інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
У разі виявлення при проведенні інвентаризації земель державної та комунальної власності земель, не віднесених до тієї чи іншої категорії, віднесення таких земель до відповідної категорії здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування на підставі відповідної документації із землеустрою, погодженої та затвердженої в установленому законом порядку.
22. Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 №513 затверджено Порядок проведення інвентаризації земель (далі - Порядок №513), який установлює вимоги до проведення інвентаризації земель під час здійснення землеустрою та складення за її результатами технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель (далі - технічна документація).
23. Відповідно до п. 2 Порядку №513 інвентаризація земель проводиться з метою: забезпечення ведення Державного земельного кадастру, здійснення контролю за використанням і охороною земель; визначення якісного стану земельних ділянок, їх меж, розміру, складу угідь; узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, які посвідчують право на земельну ділянку, та у Державному земельному кадастрі; прийняття за результатами інвентаризації земель Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідних рішень; здійснення землеустрою.
24. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Позивач звернувся до Відповідача із заявою про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель з метою визначення правильного розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються не раціонально або не за цільовим призначенням.
25. При цьому сторонами не заперечувалась та обставина, що спірна земельна ділянка є земельною ділянкою державної власності, відведена на підставі проекту землеустрою СФГ «ДДК» для розміщення та обслуговування складів сільгосппродукції та стоянки тракторів і сільгоспмашин на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області.
26. Також, з матеріалів справи встановлено, що розпорядженням голови Василівської РДА від 24.04.2009 №280 затверджено СФГ «ДДК» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,2973 га (42973,00 кв.м) для розміщення та обслуговування складів сільгосппродукції та стоянки тракторів і сільгоспмашин на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області, а також вирішено передати СФГ «ДДК» в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 4,2973 га (42973,00 кв.м) для розміщення та обслуговування складів сільгосппродукції та стоянки тракторів і сільгоспмашин на території Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області.
27. Відповідно до пункту «в» статті 57 Закону України «Про землеустрій» технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель включає: рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про інвентаризацію земель (у разі якщо інвентаризація земель проводиться щодо земель державної чи комунальної власності).
28. Тобто, для проведення інвентаризації спірної земельної ділянки необхідне відповідне рішення ГУ Держгеокадастру, оскільки земельна ділянка відноситься до земель державної власності.
29. Відповідно до пункту 8 Порядку №513 підставою для проведення інвентаризації земель є рішення відповідного органу виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим чи органу місцевого самоврядування щодо виконання відповідних робіт, договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою, судові рішення.
30. Згідно пункту 9 Порядку №513 замовниками технічної документації можуть бути органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим чи органи місцевого самоврядування, землевласники та землекористувачі (далі - замовники).
31. Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що чинним законодавством України не передбачено підстав, за яких орган Держгеокадастру має право відмовити у наданні дозволу на проведення інвентаризації земельної ділянки, у разі якщо наявні підстави для проведення такої інвентаризації, в тому числі і за бажанням землекористувача та/або органу виконавчої влади.
32. При цьому, посилання Відповідача на розпорядження Василівської РДА від 24.04.2009 №280, яким затверджено проект землеустрою СФГ «ДДК» є безпідставними, оскільки Відповідачем фактично ототожнено поняття «проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок» з поняттям «технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель».
33. Отже, законодавство України не передбачає заборони проведення інвентаризації земельної ділянки після затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність/користування, адже інвентаризація земельної ділянки відповідно до статті 35 Закону України «Про землеустрій» не змінює та не встановлює прав власності/користування на земельну ділянку, а є лише спрямованою на усунення недоліків такої земельної ділянки..
34. Також зі змісту листа про відмову в наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрої щодо інвентаризації земель неможливо встановити, яким саме вимогам і нормам законодавства не відповідає звернення Позивача. Зазначений лист про відмову не містить посилань на конкретні приписи нормативно-правових актів, які не були додержані позивачем.
35. Враховуючи те, що зауваження у відповідача до повноти декларації відсутні, Суд погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про відсутність перешкоди для внесення інформації, зазначеної у декларації.
36. За правилами частини першої статті 350 КАС суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
37. За вказаних обставин, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для залишення рішень судів першої та апеляційної інстанцій без змін.
Керуючись ст. 243, 341, 345, 349, 350, 356, 359 КАС України, Суд -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 серпня 2018 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2018 року у справі №808/1864/18 у залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя В.М. Кравчук
Суддя А.А. Єзеров
Суддя О.П. Стародуб
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 10.05.2022 |
Оприлюднено | 21.06.2022 |
Номер документу | 104257974 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Новікова Інна Вячеславівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Новікова Інна Вячеславівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Богатинський Богдан Вікторович
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Кравчук В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні