ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м.Чернівці
06 травня 2022 року Справа № 926/412/22
Господарський суд Чернівецької області у складі судді Гушилик С.М., за участю секретаря судового засідання Герман Я.І. розглянувши справу №926/412/22
За позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця"(03680, м.Київ, вул. Єджи Гедройця, вул.5)
В особі Регіональної філії "Львівська залізниця" (79000, м. Львів, вул. Гоголя, буд.1)
До відповідача Державного підприємства "Сокиринське лісове господарство" (60226, Чернівецька обл., Дністровський р-н, с. Романківці, вул. Кисилбасівська, буд. 3)
Про стягнення заборгованості за надані послуги з організації перевезення вантажів залізничним транспортом в розмірі 114512,50 грн
За участю представників:
Від позивача: Моцюк В.В. представник (дов. від 08.12.21р.)
Від відповідача: Петришен С.М. представник (дов.№55 від 14.01.22р.)
Судове засідання проведене в режимі відеоконференції в системі відеоконференцзв`язку "EasyCom".
СУТЬ СПОРУ: Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Львівська залізниця" звернулося до Господарського суду Чернівецької області з позовом до Державного підприємства "Сокиринське лісове господарство" про стягнення заборгованості за надані послуги з організації перевезення вантажів залізничним транспортом в розмірі 114512,50 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що між позивачем та відповідачем був укладений договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, предметом якого є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг і проведення розрахунків за ці послуги.
Позивач зазначає, що відповідачем, як відправником лісопродукції в період з травня 2021 року по вересень 2021 року зі станції Васкауци до станції Перечин були направлені вантажі за 56-ти залізничними накладними. При цьому провізна плата (тариф) вантажовідправником сплачена за відстань 614 км., тоді як за зазначений період змінено направлення вантажопотоків, що потягнуло зміну тарифної відстані, внаслідок чого для роздільного пункту (станції) 381602 Перечин видалено прив`язку до транзитного пункту (ТП) Самбір, а тому відстань від станції Васкауци до станції Перечин збільшена з 614 км до 747 км. У зв`язку з чим відповідачу залізницею донараховано провізну плату за фактичну відстань перевезення по кожній відправці в загальному розмірі 114512,50 грн, яку останній просить стягнути в судовому порядку.
28.01.2022 року відділом документального забезпечення та аналітичної роботи суду зареєстровані матеріали позовної заяви за вх.№412.
Витягом з протоколу автоматичного розподілу судової справи між суддями від 28.01.2022 року позовну заяву передано судді Гушилик С.М.
Ухвалою суду від 31.01.2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, запропоновано відповідачу подати свої заперечення стосовно розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження, а також подати відзив на позовну заяву, розгляд справи призначено на 22.02.2022 року.
Ухвалою від 17.02.2022 року задоволено заяву уповноваженого представника позивача Моцюка В.В. про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
Ухвалою суду від 22.02.2022 року розгляд справи по суті відкладено на 14.03.2022 року, а також повідомлено відповідача про відкладення розгляду справи по суті шляхом офіційного оприлюднення оголошення у справі на офіційному веб-сайті судової влади України.
02.03.2022 року на адресу суду від уповноваженого представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх.№974), в якому останній заперечує проти позовних вимог, посилаючись на відсутність вини відповідача у спричиненні збитків та вказуючи на те, що про зміни у Тарифному керівництві №4 останньому не було відомо.
Окрім того, відповідний недобір тарифу відповідач не може оплатити, оскільки згідно з умовами договорів на поставку продукції така провізна плата відшкодовується одержувачем вантажу, що і було здійснено, а відтак повторне звернення до покупця з вимогою доплатити вартість перевезення товару є неможливим, а задоволення вимог позивача є збитковим для самого підприємства.
Ухвалою суду від 14.03.2022 року здійснено перехід від спрощеного позовного провадження до розгляду справи №926/412/22 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 31.03.2022 року.
28.03.2022 року на електронну адресу суду від уповноваженого представника позивача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових документів (вх.№490).
За усним клопотання сторін в підготовчому засіданні, 31.03.2022 року оголошено перерву до 11.04.2022 року.
11.04.2022 року уповноваженим представником відповідача через відділ документального та інформаційного забезпечення подано клопотання (вх.№1333) про долучення до матеріалів справи договори купівлі продажу необробленої деревини №33 від 19.04.2021 року з додатками, №42 від 24.05.2021 року з додатками, №52 від 14.06.2021 року з додатками.
Ухвалою суду від 11.04.2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті 28.04.2022 року.
14.04.2022 року на адресу суду від позивача надійшли додаткові пояснення з додатками (вх.№557).
Протокольною ухвалою суду від 28.04.2022 року оголошено перерву в судовому засідання з розгляду справи по суті до 06.05.2022 року, про що сторін повідомлено належним чином.
05.05.2022 року позивачем направлено на електронну пошту суду клопотання (вх.№662), відповідно до якого висловив свою позицію щодо заявлено позову, зазначивши, що залізниця діяла в межах своїх повноважень, відповідно до умов договору та правил оформлення перевізних документів, а відтак останній вважає, що позовні вимоги щодо стягнення з відповідача несплаченої в повній мірі провізної плату в сумі 114512,50 грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.
У судовому засіданні, 06.05.2022 року після закінчення з`ясування обставин справи та перевірки їх доказами суд оголосив про перехід до судових дебатів. Представники сторін виступили з промовами (заключним словом), в яких посилалися на обставини і докази, досліджені в судовому засіданні.
Позивач просив суд задовольнити позовні вимоги з підстав викладених у позовній заяві та у відповіді на відзив, які містяться в матеріалах справи.
Відповідач просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог у зв`язку з їх необґрунтованістю з підстав викладених у відзиві та додаткових поясненнях.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення уповноважених представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд-
ВСТАНОВИВ:
25.02.2020 року між Акціонерним товариством "УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ" як перевізником та Державним підприємством "Сокиринське лісове господарство" як замовником, укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (далі - договір) в електронній формі шляхом приєднання відповідача до умов договору, що підтверджується заявою замовника №35361371/2020 001 від 17.03.2020 року про прийняття в цілому пропозиції на укладення договору та повідомленням позивача №35361371/2020 001 від 17.03.2020 року (в редакції, що оприлюднена 26.04.2021 року та введена в дію 01.05.2021 року).
Предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги (п.1.1 договору).
Договір, з урахуванням змін до нього, оприлюднюється перевізником як публічна пропозиція для укладення на веб-сайті http://uz-cargo.com.ua з накладенням кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП). Договір укладається шляхом надання перевізником пропозиції укласти договір (оферти) і прийняття в цілому пропозиції (акцепту) другою стороною. Приймаючи пропозицію укласти договір друга сторона засвідчує, що ознайомилась та погоджується з усіма умовами договору (п.п.1.6, 1.7 договору).
Згідно з п.1.4 договору, надання послуг за договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.
За змістом п.1.5 договору він є публічним договором, за яким перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.
Договір є укладеним з дня надання замовнику перевізником інформаційного повідомлення про укладення договору, але не раніше дня введення його в дію відповідно до п.12.1 договору (п.1.10 договору).
Згідно з п.п.2.1.1, 2.1.2 договору, замовник зобов`язався, зокрема, надавати або організовувати надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планувань перевезень вантажів через автоматизовану систему планування перевезень вантажів з проставленням ознак, що містить умови надання послуг за наявності, до початку навантаження здійснювати проставлення електронної заявки на подачу вантажних вагонів відповідно до плану перевезень, а для власних вагонів перевізника - за три доби до дати навантаження.
Відповідно до умов п.2.1 договору замовник зобов`язаний: сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника (пп.2.1.4 договору), відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів, недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення, перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів, недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника (пп.2.1.5 договору).
Пунктами 2.3.1. та 2.3.2 договору передбачено, що перевізник зобов`язується розглядати надані замовником місячні та додаткові замовлення на перевезення вантажів, інші замовлення; приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або у власних вагонах (контейнерах) перевізника; надавати власні вагони (контейнери перевізника) для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника згідно інформації, розміщеної у Системі планування перевезень; надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до договору та Збірнику тарифів.
У пунктах 2.3.4, 2.3.5 договору на перевізника покладено обов`язок вести облік попередньої оплати, нарахованих і сплачених сум за здійснені перевезення і надані послуги, пов`язані з перевезенням вантажу та надавати Замовнику відповідні розрахункові документи в електронній формі. Паперові копії таких документів надаються за зверненням Замовника за цінами, встановленими в додатку 1-1 до договору через станцію або через один з підрозділів філії "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" AT "Укрзалізниця", що вказано у такому зверненні замовника. В разі, оформлення первинних документів із зауваженнями, їх паперові копії надаються замовнику безоплатно, складати документи, передбачені п.п.1.3, 1.4 та розділом 4 договору, щодо нарахування сум платежів.
Відповідно до п.3.1 договору розмір провізних платежів за перевезення вантажу у вагонах замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються у відповідності до умов Збірника Тарифів.
Згідно з п.3.2 договору замовник зобов`язаний сплачувати провізні платежі за перевезення вантажу у власному вагоні перевізника (крім транспортерів перевізника, проїзду бригад супроводження транспортерів та вагонів для проїзду цих бригад), які складаються з: плати за перевезення (провізної плати) навантаженого власного вагону перевізника та інших платежів, які визначаються за тарифом, визначеним у Збірнику тарифів встановленим для власного вагону перевізника; компенсації витрат на перевезення у порожньому стані власного вагону перевізника, яка визначається за тарифною схемою 14 Збірника тарифів за тарифну відстань перевезення вантажу, скориговану на коефіцієнт порожнього пробігу, зазначеного в додатку 1-2 до договору. У випадку оформлення відправки вантажу на експорт сплачуються додаткові збори, передбачені п. 5, 7 розділу III Збірника тарифів, окремо для завантаженого та порожнього вагонів; плати за використання власного вагону Перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) за нормативний термін доставки.
Розмір плати за використання власного вагону перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) визначається на підставі п.3.2.1 договору.
При перевезенні по території України, як сума плати за використання вагону в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) за нормативний термін доставки за такими формулами:
В=Вван+Впор; Вван = Спл х (Тван+ Тдод) та Впор = Спл х (Тпор + Тдод), де:
Вван - плата за використання власного вагону перевізника під час перевезення вантажу, грн / вагон;
Впор - плата за використання власного вагону перевізника під час перевезення порожнього вагону, грн / вагон;
Тван - нормативна кількість діб у вантажному рейсі;
Тпор - нормативна кількість діб у порожньому рейсі;
Тдод - кількість діб відповідно до ст. 24 СМГС або п. 2.4 Правил обчислення термінів доставки вантажів (ст.ст.41, 116 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000 року, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України за №865/5086 (далі - Правила обчислення термінів доставки). Тдод може не застосовуватися за рішенням Перевізника. Інформація про застосування Тдод зазначається у додатку 1-2 до договору;
Спл - ставка плати за використання власних вагонів перевізника для відповідного типу, грн / вагон за добу, зазначена в додатку 1-2 до договору.
Плата нараховується за ставками, що діють на дату приймання вантажу до перевезення. Нормативна кількість діб використання власного вагону перевізника у вантажному або порожньому рейсах визначається за такими формулами: Т = Lван /Vдост. Тпор = Lван х Kпп/Vдост, де:
Lван - тарифна відстань перевезення вантажу, км;
Vдост - нормативна кількість кілометрів за одну добу (км/добу) відповідно до п. 1 Правил обчислення термінів доставки незалежно від виду сполучення, при цьому: для маршрутного, контейнерного поїзда - 320 км/добу; для перевезень вантажів з погодженим скороченим терміном доставки маршрутними, контейнерними поїздами - 480 км/добу. У всіх випадках за кожне перевезення (за вантажний або порожній рейси) неповна доба використання округляється до повної;
Кпп - коефіцієнт порожнього пробігу, зазначено у додатку 1-2 до договору.
Пунктом 4.1 договору передбачено, що розрахунки за договором здійснюються через філію "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" АТ "Укрзалізниця".
Пунктом 4.2. договору встановлено, що оплата послуг відповідно до договору здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання перевізника, вказаний в розділі 14 договору. Датою надходження платежів вважається дата зарахування коштів обслуговуючим банком на поточний рахунок перевізника зі спеціальним режимом використання. Одержані на поточний рахунок з спеціальним режимом використання кошти перевізник зараховує на особовий рахунок замовника.
Умовами п.4.4 договору визначено, що по мірі виконання перевезень та надання послуг, перевізником відображається в особовому рахунку використання замовником коштів за добу для оплати: провізних платежів за перевезення, зазначених в накладних; суми додаткових зборів та додаткових послуг за вільними тарифами; плати за використання власних вагонів перевізника за межами України, що відображається в щодобових інформаційних повідомленнях; штрафів на підставі відповідних перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами), інформаційних повідомлень, тощо; пені.
Виписки з особового рахунку відображають облік коштів, перерахованих та витрачених замовником на виконання договору. У виписці відображаються дати утворення, розміри заборгованості та нарахована пеня. Щодобово, упродовж періоду виконання договору, перевізник надає замовнику переліки перевізних документів в електронному вигляді (далі - щодобові переліки перевізних документів), які відображають облік коштів, перерахованих та витрачених замовником на виконання договору за звітну добу (п.4.5 договору).
Не пізніше 10-го числа місяця наступного за звітним, перевізник надає замовнику зазначену вище виписку з його особового рахунку та зведену відомість для підписання останньої.
Відповідно до п.4.7 договору наявність підписаної зведеної відомості не позбавляє перевізника права здійснити донарахування не врахованої плати за надані послуги за минулі періоди за наявності для цього достатніх підстав.
Пунктом 4.9 договору передбачено, що у випадку виявлення перевізником неправильного нарахування платежів здійснюється перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок замовника як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списуються кошти для оплати належних перевізнику платежів в порядку та строки передбачених законодавством.
Відповідно до пункту 12.1 договору договір діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається перевізником в повідомленні про оприлюднення договору здійсненого на веб-сайті http://uz-cargo.com/ та діє до його припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення договору. На звернення замовника умови договору застосовуються до відносин з замовником, які виникли між сторонами до його укладення та введення в дію.
Матеріали справи свідчать, що відповідачем за період з травня по вересень 2021 року зі станцій відправлення Васкауци до станції Перечин (станція Перечин Львівської залізниці) було відправлено вантаж - лісопродукції згідно 56 залізничних накладних, а саме: №№ 35611714 , 35611722, 35614338, 35721836, 35721844, 35728930, 35807569, 35807577, 35812940, 35812965, 35872431, 35872449, 35880137, 35969799, 35969807, 35969815, 36059582, 36064327, 36065712, 36133452, 36133460, 36133478, 36213494, 36220697, 36220705, 36265189, 36265197, 36266039, 36285732, 36367894, 36385722, 36389443, 36394989, 36658235, 36658243, 36688125, 36688166, 36795417, 36795425, 36798601, 36819126, 36819159, 36824407, 36864312, 36864338, 37351871, 37351889, 37352002, 37361359, 37361409, 37377835, 37622990, 37939287, 37939329, 37945094, 37948940.
Вищевказані залізничні накладні містять відповідні відмітки, а саме в графі 30, які свідчать про те, що відстань перевезення від станції Васкауци до станції Перечин складала 614 км.
Як вказує позивач, у зв`язку із зміною направлення вагонопотоків та організації їх у вантажні поїзди на залізницях України 07.05.2021 року наказом AT "Укрзалізниця" №209 внесено зміни до Тарифного керівництва №4, які були опубліковані на офіційному веб-сайті Укрзалізниці http://www.uz.gov.ua/ та введені в дію з 07.05.2021 року.
Судом встановлено, що у відповідності до вказаних змін для роздільного пункту (станції) 381602 Перечин видалено прив`язку до транзитного пункту (ТП) Самбір, тобто, станція Перечин мала прив`язку до транзитного пункту станції Самбір, і всі вантажні потяги, які слідували до станції Перечин проходили через станцію Самбір, відповідно і при розрахунку тарифної відстані бралась до уваги відстань між станцією Самбір та станцією Перечин. У зв`язку з видаленням прив`язки до транзитного пункту Самбір найближчим транзитним пунктом до станції Перечин є станція Ужгород, а відтак тарифна відстань розраховується наступною схемою - від станції Васкауци до станції Ларга (транзитний пункт) відстань становить 34 км, від станції Ларга до станції Ужгород (транзитний пункт) відстань становить 692 км та від станції Ужгород до станції призначення Перечин відстань становить 21 км, що в сукупності становить 747 км.
Внаслідок чого була збільшена тарифна відстань від станції Васкауци до станції Перечин з 614 км до 747 км, що в подальшому вплинуло на збільшення провізної плати.
Як зазначалось вище зміни до Тарифного керівництва №4 були опубліковані на офіційному веб-сайті Укрзалізниці http://www.uz.gov.ua/ та введені в дію з 07.05.2021 року. Однак по технічним причинам в результаті збою програмного забезпечення під час автоматизованого нарахування плати за перевезення за період з травня по вересень 2021 року застосовувалась тарифна відстань 614 км, коли вантажні потяги, що перевозили вантаж відповідача фактично слідували по зміненому маршруті, де тарифна відстань від станції Васкауци до станції Перечин становить 747 км.
В подальшому, станцією Перечин по вищенаведених залізничних накладних було виявлено неправильне зазначення у графі 30 накладних відстані перевезення та внесено відповідні зміни до перевізних документів, зокрема щодо відомостей про відстані перевезення із станції Васкауци до станції Перечин з 614 км на 747 км.
Обставини щодо фактичної відстані залізничних перевезень за накладними, котрі виправлені станцією одержувача вантажу, відповідачем не заперечуються.
Після виявлення невірного зазначення у накладних відстані перевезення залізницею проведено перерахунок та донараховано провізну плату по кожній відправці.
Згідно з розрахунком позивача, сума донарахованої провізної плати, із врахуванням сплачених сум відправником вантажу, становить 114512,50 грн.
З метою досудового врегулювання спору, 11.11.2021 року Акціонерним товариством "Українська залізниця" направлено ДП "Сокиринське лісове господарство" лист, згідно з яким повідомлено про зміни до Тарифного керівництва №4 та запропоновано перерахувати на розрахунковий рахунок кошти для погашення недоборів.
У відповідь на лист відповідач, 15.11.2021 року зазначив, що здійснення коригування вартості залізничного тарифу призведе до понесення підприємством збитків, а тому у останнього відсутня можливість погашення недоборів.
Оскільки на особовому рахунку відповідача був відсутній залишок коштів, що вбачається з виписки по особовому рахунку відповідача, наданої Філією "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" АТ "Укрзалізниця", списання коштів відповідно до п.4.9. договору було неможливим, позивач просить стягнути кошти в сумі 114512,50 грн в судовому порядку.
Відповідач в свою чергу заперечує проти такого стягнення, посилаючись на те, що це призведе до понесення його підприємством збитків.
Відносини з перевезення та переміщенням продукції залізницями регламентуються Цивільним кодексом України (далі ЦК України), Господарським кодексом України далі ГК України), Митним кодексом України (далі МК України), Статутом залізниць України, Правилами користування вагонам і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України №113 від 25.02.1999 року (далі - Правилами користування вагонам і контейнерами), та іншими підзаконними актами.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договір, який в силу вимог ч. 1ст. 629 ЦК України є обов`язковим для виконання сторонами.
Статтею 908 ЦК України визначено, що перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення. Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
За своїм змістом та правовою природою укладений сторонами у даній справі договір є договором перевезення, який підпадає під правове регулювання глави 64 розділу ІІІ книги 5 Цивільного кодексу України, глави 32 Господарського кодексу України, положень Закону України "Про залізничний транспорт".
Перевезенням вантажів, відповідно до статті 306 ГК України, визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами. Суб`єктами відносин перевезення вантажів є перевізники, вантажовідправники та вантажоодержувачі. Загальні умови перевезення вантажів, а також особливі умови перевезення окремих видів вантажів визначаються цим Кодексом і виданими відповідно до нього транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Як встановлено судом, між сторонами у справі укладено договір про організацію перевезень вантажів залізничним транспортом.
Відповідно до ч. 1 ст.916 ЦК України за перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти стягується провізна плата у розмірі, що визначається за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено законом або іншими нормативно-правовими актами. Якщо розмір провізної плати не визначений, стягується розумна плата.
Згідно з ст.62 Статуту залізниць України належні за перевезення вантажів і надання додаткових послуг платежі можуть вноситися готівкою, чеками, безготівково, якщо інше не передбачено законодавством, на станціях відправлення або передоплатою через розрахункові підрозділи залізниць.
Відповідно до ст.22 Статуту за договором залізничного перевезення вантажу залізниця зобов`язується доставити ввірений їй вантажовідправником вантаж у пункт призначення в зазначений термін і видати його одержувачу, а відправник зобов`язується сплатити за перевезення встановлену плату. Виконання залізницею додаткових операцій, пов`язаних з перевезенням вантажів (завантаження, розвантаження, зважування, експедирування тощо), здійснюється на підставі окремих договорів.
Згідно ст.23 Статуту залізниць, відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем. Дата приймання і видачі вантажу засвідчується на накладній календарним штемпелем станції. Для посвідчення прийняття вантажу до перевезення станція видає відправнику квитанцію. Форма накладної і порядок її заповнення, а також форма квитанції затверджуються Мінтрансом.
Статтею 6 Статуту залізниць України визначено, що накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.
Отже, належним чином оформлена залізнична накладна є угодою на перевезення вантажів залізничним транспортом, і на надання послуг по її візуванню не потребує укладення окремого договору.
Збірником тарифів, на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженим наказом Мінтрансзв`язку України №317 від 26.03.2009 року (далі за текстом - Збірник тарифів) визначаються тарифи, збори та плати, що застосовуються на всіх лініях залізниць України загального користування для всіх суб`єктів господарювання. Наказами Мінінфраструктури України затверджуються коефіцієнти, що застосовуються до базових платежів Збірника тарифів.
Розділом II Збірника тарифів встановлено правила застосування тарифів.
Так, для розрахунку плати за перевезення вантажів, у тому числі рейкового рухомого складу, порожніх контейнерів, за супроводження та охорону вантажів і за проїзд провідників потрібно зокрема: - за Тарифним керівництвом № 4 залізниць України визначити відстань перевезення (далі - тарифна відстань); - визначити характерні особливості перевезення вантажу (швидкопсувний, наливний, небезпечний, великоваговий, негабаритний спеціальний, військовий, з окремим локомотивом, на зчепі тощо) і застосувати відповідні правила розрахунків плати за перевезення; - визначити розрахункову масу вагонної відправки відповідно до пункту 4 цього розділу; - визначити належність вагона (контейнера) - перевізника, власний або орендований, у якому пред`являється до перевезення вантаж або перевезення у порожньому стані, і вибрати тарифну схему, тощо ( п. 1.1. розд. ІІ Збірника тарифів).
Тарифна відстань перевезення зазначається в перевізних документах станцією відправлення, а при перевезенні імпортних вантажів через сухопутні прикордонні станції - станцією призначення.
У п.п.2.1-2.3, 2.8, 2.10, 2.11 Методичних рекомендацій щодо внесення змін до Тарифного керівництва №4 залізниць України та ведення електронної бази даних Тарифного керівництва №4, затверджених наказом Державної адміністрації залізничного транспорту України №230-Ц/од від 14.07.2015 року, визначено, що зміни до ТК №4 вносяться наказами Укрзалізниці, які готуються Департаментами комерційної роботи (ЦМ), управління рухом (ЦД), пасажирських перевезень далекого сполучення (ЦЛ) та приміських пасажирських перевезень (ЦРП) і стосуються, в тому числі, тарифних відстаней між транзитними пунктами або вузлами, відстаней від державного кордону до прикордонних станцій, довжини портових та пристанських колій.
Після затвердження наказом Укрзалізниці змін до Тарифного керівництва №4 відповідальний департамент в обов`язковому порядку готує на залізниці України телеграму державною мовою про оголошення змін. У наказах Укрзалізниці та телеграмах про їх прийняття датою введення у дію змін до ТК №4, як правило, зазначається 1 або 15 число місяця.
Відповідно до п.1.2 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000 року (далі - Правила розрахунків), плата за перевезення вантажу вноситься відправником під час оформлення перевезення. Плата може вноситися іншим платником, з яким залізницею укладено договір. До внесення цієї плати відправлення вантажу може бути затримано, за час затримки залізниця стягує з відправника плату за користування вагонами (контейнерами), передбачену ст. 119 Статуту, а також пеню у розмірі, встановленому законодавством.
Відповідно до п.1.3 Правил розрахунків, остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення. При цьому до оформлення видачі вантажу одержувачу станція повинна перевірити правильність сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення.
Перевізник має право здійснити відповідне коригування лише за наявності підстав та за умови виконання ним вимог, що визначені чинним законодавством.
Так, відповідно до п.1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000 року, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України №863/5084 від 24.11.2000 року (далі - Правила), на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил.
Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем. Заповнення накладної здійснюється відправником, залізницею, одержувачем згідно з поясненнями, наведеними у додатку 3 до цих Правил (п.1.2 Правил оформлення перевізних документів).
Відповідно до пункту 1.3 вказаних Правил, усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником у відповідні графи. Виправлення не допускаються; у разі необхідності зміни відомостей, внесених до перевізного документа, відправник зобов`язаний заповнити новий перевізний документ. Зміни, які вносяться до перевізного документа залізницею, засвідчуються посадовою особою залізниці із зазначенням дати та найменування станції, на якій внесено зміни.
Заповнення накладної на станції призначення здійснюється згідно з додатком 3 до цих Правил (п.5.1 Правил оформлення перевізних документів).
Відповідно до додатку 3 до Правил оформлення перевізних документів, графа 30 "Тарифні відмітки" заповнюється залізницею у відповідності до Тарифного керівництва.
Інші відмітки, необхідні для визначення провізної плати і зборів за послуги, пов`язані з перевезенням і для виконання особливих умов перевезення, вносяться в перевізний документ відправником, станціями відправлення, призначення та попутними станціями відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №317 від 26.03.2009 року, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 15.04.2009 року за №340/16356 (зі змінами), та інших нормативно-правових актів (п.5.4 Правил оформлення перевізних документів).
Як свідчать матеріали справи та встановлено судом, при відправленні вантажу за 56 залізничними накладними вантажовідправником було сплачено провізну плату з урахуванням такої тарифної відстані: від станції Васкауци до станції Перечин Львівської залізниці 614 км.
Однак, у зв`язку із зміною вагонопотоків та організації їх у вантажні поїзди на залізницях України, що стало підставою для внесення змін до Тарифного керівництва №4, фактична тарифна відстань від станції Васкауци до станції Перечин Львівської залізниці склала 747 км. При цьому, як вже було зазначено вище такі зміни були введені в дію та оприлюднені 07.05.2021 року.
Станцією призначення вантажу Перечин Львівської залізниці у спірний період враховуючи зміни ТФ №4, відповідно до вимог п. 1.3. Правил оформлення перевізних документів було внесено відповідні виправлення в графу 30 залізничних накладних, котрі супроводжували вантаж та були оформлені в період з травня 2021 року по вересень 2021 року щодо перевізної відстані.
Таким чином, з станції відправлення Васкауци розрахована відстань за перевезення згідно перевізних документів складала 614 км, але фактично, після змін така повинна складати 747 км.
Відповідно до п.1 Розділу 4 Збірника тарифів, визначення плати за вантажні перевезення здійснюється за тарифними схемами. Плата за тарифними схемами визначається залежно від відстані перевезення.
У даному випадку за схемою 1 (для вантажів в універсальних вагонах) із застосуванням коефіцієнтів для вантажів 1-го класу, який становить 1,695, відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України №205 від 22.03.2021 року та із застосуванням коефіцієнту 1,831, відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України № 418 від 11.08.2021 року.
За тарифною схемою 1 плата визначається залежно від належності вагона (парку залізниць, власний або орендований), у якому перевозиться вантаж, за базовими ставками плат за вагон відповідної розрахункової маси вантажу у вагоні.
Пунктом 4.9 договору передбачено право перевізника у випадку виявлення неправильного нарахування платежів здійснити перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списати кошти для оплати належних перевізнику платежів в порядку та строки, передбачених законодавством. Строк позовної давності за вимогами перевізника до замовників, що випливають з правовідносин сторін за договором, становить один рік (п.7.3 договору).
Відповідно до ст.57 Статуту залізниць плата за перевезення вантажів справляється залежно від відстані, яка визначається згідно з планом формування поїздів.
Отже, укладаючи договір на основі вільного волевиявлення відповідач погодився на встановлення особливого порядку здійснення розрахунків між сторонами, беручи при цьому на себе відповідні зобов`язання, в тому числі, але не виключно, щодо внесення попередньої оплати за надані в майбутньому послуги, право перевізника на здійснення перерахунку (як в сторону збільшення, так і зменшення) та наступне стягнення недоотриманих грошових коштів у вигляді плати за послуги перевезення за рахунок внесеної замовником передоплати.
Перевіривши розмір донарахованої провізної плати господарським судом встановлено, що останній здійснений у відповідності до п. 3.2. договору, п. 3.2.1 договору (з урахуванням діючих редакцій договору), виходячи із фактичної відстані перевезення, а також розрахункової маси вантажу у кожному вагоні, із застосуванням коефіцієнту для вантажів 1 класу, та є арифметично вірним.
Оскільки перевізнику надано право здійснити відповідне коригування лише за наявності підстав та за умови виконання ним вимог, що визначені чинним законодавством, тому, з огляду на положення ст.ст.57, 62 Статуту залізниць України, розд. ІІ Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, а також враховуючи обставини зміни тарифних відстаней перевезення та фактичну відстань перевезення вантажу, господарський суд дійшов висновку про наявність у відповідача обов`язку щодо сплати позивачу донарахованої провізної плати за фактичну відстань перевезення лісопродукції в період з травня 2021 року по вересень 2021 року на загальну суму недобору по кожній відправці в загальному розмірі 114512,50 грн.
Враховуючи вищевикладене твердження відповідача з приводу відшкодування таких витрат суд відхиляє.
Відповідно до ч.1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до положень ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч.1 ст. 77 ГПК України).
Згідно з ч.1 ст. 79 Господарського процесуального кодексу України, достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Всупереч наведеним нормам, відповідачем позовні вимоги спростовані не були.
Станом день розгляду даної справи перерахування відповідачем заборгованості у розмірі 114512,50 грн матеріали справи не містять.
Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Враховуючи вищевикладене, суд прийшов висновку, що позовна заява є обґрунтованою, документально підтвердженою, відповідачем не спростованою, а відтак такою, що підлягає задоволенню.
Судом було вжито усіх заходів для забезпечення реалізації сторонами своїх процесуальних прав та з`ясуванні усіх питань, винесених на його розгляд.
У відповідності до вимог статті 129 ГПК України витрати з сплати судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 2, 4, 5, 12, 13, 20, 73, 74, 76 79, 86, 91, 123, 129, 194, 197, 219, 222, 232, 233, 238, 240 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш ИВ :
1.Позов Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Львівська залізниця" (79000, м. Львів, вул. Гоголя, буд.1, код 40081195) до Державного підприємства "Сокиринське лісове господарство" (60226, Чернівецька обл., Дністровський р-н, с. Романківці, вул. Кисилбасівська, буд. 3, код 35361371) про стягнення заборгованості за надані послуги з організації перевезення вантажів залізничним транспортом в розмірі 114512,50 грн задовольнити в повному обсязі.
2.Стягнути з Державного підприємства "Сокиринське лісове господарство" (60226, Чернівецька обл., Дністровський р-н, с. Романківці, вул. Кисилбасівська, буд. 3, код 35361371) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Львівська залізниця" (79000, м. Львів, вул. Гоголя, буд.1, код 40081195) заборгованість за надані послуги з організації перевезення вантажів залізничним транспортом в розмірі 114512,50 грн та судовий збір в розмірі 2481,00 грн.
Відповідно до статті 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до статті 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст. 257 ГПК України).
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб адресою: http://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/.
Повний текст рішення складено та підписано 12.05.2022 року
Суддя С.М. Гушилик
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 05.05.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104272162 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Гушилик Світлана Миколаївна
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Гушилик Світлана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні