Постанова
від 21.08.2022 по справі 926/412/22
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"22" серпня 2022 р. Справа №926/412/22

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого (судді-доповідача)Якімець Г.Г.

Суддів:Бойко С.М.

Бонк Т.Б.

розглянувши у письмовому провадженні матеріали апеляційної скарги Державного підприємства Сокирянське лісове господарство, вих.№494 від 31 травня 2022 року

на рішення Господарського суду Чернівецької області від 06 травня 2022 року (підписане 12.05.2022 року), суддя Гушилик С.М.

у справі №926/412/22

за позовом Акціонерного товариства Українська залізниця, м. Київ в особі Регіональної філії Львівська залізниця, м. Львів

до відповідача Державного підприємства Сокирянське лісове господарство, с. Романківці, Дністровський район, Чернівецька область

про стягнення заборгованості за надані послуги з організації перевезення вантажів залізничним транспортом в розмірі 114 512,50 грн.

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог і рішення суду першої інстанції

28.01.2022 року Акціонерне товариство Українська залізниця в особі Регіональної філії Львівська залізниця звернулось до Господарського суду Чернівецької області з позовом до Державного підприємства Сокирянське лісове господарство про стягнення заборгованості за надані послуги з організації перевезення вантажів залізничним транспортом в розмірі 114 512,50 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що між позивачем та відповідачем укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, предметом якого є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг і проведення розрахунків за ці послуги. Позивач зазначає, що відповідачем, як відправником лісопродукції в період з травня 2021 року по вересень 2021 року зі станції Васкауци до станції Перечин були направлені вантажі за 56-ти залізничними накладними. При цьому провізна плата (тариф) вантажовідправником сплачена за відстань 614 км, тоді як за зазначений період змінено направлення вантажопотоків, що потягнуло зміну тарифної відстані, внаслідок чого для роздільного пункту (станції) 381602 Перечин видалено прив`язку до транзитного пункту (ТП) Самбір, а тому відстань від станції Васкауци до станції Перечин збільшена з 614 км до 747 км. У зв`язку з чим відповідачу Залізницею донараховано провізну плату за фактичну відстань перевезення по кожній відправці в загальному розмірі 114 512,50 грн., яку останній просить стягнути в судовому порядку.

Рішенням господарського суду Чернівецької області від 06.05.2022 року у справі №926/412/21 (суддя С.М. Гушилик) позовні вимоги задоволено повністю. Стягнуто з Державного підприємства "Сокиринське лісове господарство" на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Львівська залізниця" заборгованість за надані послуги з організації перевезення вантажів залізничним транспортом в розмірі 114 512,50 грн. та судовий збір в розмірі 2 481,00 грн. (т. 2, а.с. 165-170).

Рішення суду мотивоване тим, що між Акціонерним товариством "Українська залізниця" (Перевізник) та Державним підприємством "Сокиринське лісове господарство" (Замовник) укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020. Суд встановив, що при відправленні вантажу за 56 залізничними накладними вантажовідправником було сплачено провізну плату з урахуванням такої тарифної відстані: від станції Васкауци до станції Перечин Львівської залізниці 614 км. Однак, у зв`язку із зміною вагонопотоків та організації їх у вантажні поїзди на залізницях України, що стало підставою для внесення змін до Тарифного керівництва №4, фактична тарифна відстань від станції Васкауци до станції Перечин Львівської залізниці склала 747 км., такі зміни були введені в дію та оприлюднені 07.05.2021 року. Станцією призначення вантажу Перечин Львівської залізниці у спірний період враховуючи зміни ТФ №4, відповідно до вимог п. 1.3 Правил оформлення перевізних документів було внесено відповідні виправлення в графу 30 залізничних накладних, котрі супроводжували вантаж та були оформлені в період з травня 2021 року по вересень 2021 року щодо перевізної відстані. Таким чином, з станції відправлення Васкауци розрахована відстань за перевезення згідно перевізних документів складала 614 км, але фактично, після змін така повинна складати 747 км. Оскільки, перевізнику надано право здійснити відповідне коригування лише за наявності підстав та за умови виконання ним вимог, що визначені чинним законодавством, місцевий господарський суд врахувавши обставини зміни тарифних відстаней перевезення та фактичну відстань перевезення вантажу, дійшов висновку про наявність у відповідача обов`язку щодо сплати позивачу донарахованої провізної плати за фактичну відстань перевезення лісопродукції в період з травня 2021 року по вересень 2021 року на загальну суму недобору по кожній відправці в загальному розмірі 114 512,50 грн.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу

ДП Сокирянське лісове господарство подало апеляційну скаргу, в якій не погоджується з рішенням суду першої інстанції, вважає його незаконним та необгрунтованим. Зокрема, скаржник зазначає, що позивачем не надано суду підтверджуючі документи утворення заборгованості відповідача - тобто виписку з особового рахунку. У відповідності до пункту 4.5 договору Перевізник, щодобово, упродовж періоду виконання договору надає Замовнику переліки перевізних документів в електронному вигляді, які відображають облік коштів, перерахованих та витрачених Замовником на виконання договору за звітну добу. Щодобові переліки перевізних документів в електронному вигляді відповідачу не направлялися, а також позивач не надав суду підтвердження направлення таких документів відповідачу. На думку скаржника, при винесенні оскаржуваного рішення судом не надано оцінку факту, який не залежав від відповідача - це збій програмного забезпечення AT «Укрзалізниця» під час автоматизованого нарахування плати за перевезення за період з травня по вересень 2021 року, що потягнуло наслідки звернення позивача та безпідставне нарахування заборгованості Державному підприємству «Сокирянське лісове господарство». Крім того, відповідно п.1.3 Правил оформлення перевізних документів, усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником у відповідні графи. Виправлення не допускаються. В свою чергу, позивачем у односторонньому порядку шляхом рукописного способу здійснено виправлення у залізничних накладних. Зазначені електронні накладні та інші супроводжувальні документи на адресу ДП «Сокирянський лісгосп» не надходили та суду позивачем не надавалися. Судом також встановлено, що позивачем, після виявлення невірного зазначення у накладних відстані, проведено перерахунок та донараховано провізну плату по кожній відправці, однак підтверджуючих документів як суду, так і відповідачу позивач не надав. Крім того, позивач не надав підтверджуючих документів від філії «Єдиний розрахункових центр залізничних перевезень «АТ «Укрзалізниця», щодо утворення заборгованості ДП «Сокирянський лісгосп» перед AT «Укрзалізниця», відповідно до пункту пункт 4.1 договору. Просить скасувати в повному обсязі рішення Господарського суду Чернівецької області від 06.05.2022 року у справі № 926/412/22 та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу заперечує проти доводів скаржника, вважає що оскаржуване рішення прийняте з дотриманням норм матеріального та процесуально права, судом надана належна оцінка всім матеріалам та доказам по справі, а подана апеляційна скарга є необгрунтованою, та безпідставною. Зазначає, що тарифна відстань, як величина, що впливає на розмір плати за перевезення була змінена внаслідок внесення змін до Тарифного Керівництва № 4, згідно наказу AT «Українська залізниця» № 209 від 07.05.2021. В залізничних накладних вказувалася відстань без врахування змін до Тарифного керівництва №4 і відповідно до зазначеної відстані нараховувалася і стягувалася провізна плата. Плата за фактичну відстань перевезення є більшою. Дані факти встановлено Залізницею під час плановик внутрішніх перевірок правильності розрахунків за вантажні перевезення, у :вересні 2021. З технічних причин, під час автоматизованого нарахування плати за перевезення, за період з травня по вересень 2021, застосовувалась тарифна відстань 614 км, хоча з 07.05.2021 вантажні потяги що перевозили вантаж скаржника, фактично слідували по зміненому маршруту, де тарифна відстань від ст. Васкауци до ст. Перечин становить 747 км. Відповідно, у зв`язку із збільшенням тарифної відстані, збільшився і тариф на перевезення. Той факт, що вантажні потяги, протягом спірного періоду, прослідували по зміненому маршруту підтверджується витягом з «Контрольно-довідкової системи стеження за незавершеними перевезеннями» (довідка ГІОЦ КДС 5095 (форма 6 «ВМУ. Інформація про вагонні операції»)). Позивач звертає увагу суду апеляційної інстанції на те, що п. 4.9 договору сторони передбачили право Залізниці у випадку виявлення неправильного нарахування платежів здійснити перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок Замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списуються кошти для оплати належних Перевізнику платежів в порядку та строки передбачених законодавством. Отже, укладаючи договір на основі вільного волевиявлення Замовник - ДП Сокирянське лісове господарство погодився на встановлення особливого порядку здійснешія розрахунків між сторонами, беручи при цьому на себе відповідні зобов`язання, в тому числі і право Залізниці на здійснення перерахунку (як в сторону збільшення так і в сторону зменшення) та наступне стягнення недоотриманих грошових коштів у вигляді плати за послуги перевезення за рахунок внесеної передоплати. Крім того, позивач вказує, що відповідно до п. 1.3 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Мінтрансу України від 21.11.2000 № 644, в редакції наказу Мінінфраструктури України від 08.06.2011 №138, зміни, які вносяться до перевізного документа залізницею, засвідчуються посадовою особою залізниці із зазначенням дати та найменування станції, на якій внесено зміни. Отже, станцією Перечин по спірних накладних, після виявлення неправильного зазначення у графі 30 відстані перевезення, здійснено донарахування тарифу по кожній відправці на загальну суму 114 512,50 гри. (в тому числі ПДВ) та керуючись вимогами зазначених Правил внесено відповідні зміни в перевізні документи. Просить залишити без змін рішення Господарського суду Чернівецької області від 06.05.2022 у справі №926/412/22, апеляційну скаргу без задоволення.

Апеляційне провадження у справі

Згідно з ухвалами Західного апеляційного господарського суду від 13.06.2022 року та від 30.06.2022 відкрито апеляційне провадження у справі № 926/412/22 за апеляційною скаргою Державного підприємства Сокирянське лісове господарство на рішення Господарського суду Чернівецької області від 06.05.2022 року та призначено до розгляду в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи згідно з частиною 10 статті 270 Господарського процесуального кодексу України.

За вимогами частини тринадцятої статті 8 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

Сторони у справі обізнані з порядком розгляду даної справи шляхом надсилання на їх електронні адреси ухвал Західного апеляційного господарського суду від 13.06.2022 року та від 30.06.2022 у справі № 926/412/22.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи.

Розумність строків є одним із основоположних засад (принципів) господарського судочинства відповідно до п.10 ч.3 ст.2 ГПК України.

Поняття «розумного строку» не має чіткого визначення, проте, розумним вважається строк, який необхідний для вирішення справи у відповідності до вимог матеріального та процесуального законів.

При цьому, Європейський Суд з прав людини зазначає, що розумність тривалості провадження повинна визначатися з огляду на обставини справи та з урахуванням таких критеріїв: складність справи, поведінка заявника та відповідних органів влади, а також ступінь важливості предмета спору для заявника (рішення Європейського Суду з прав людини у справах Савенкова проти України, №4469/07, від 02.05.2013, Папазова та інші проти України, №№32849/05, 20796/06, 14347/07 та 40760/07 від 15.03.2012).

Обставини справи

25.02.2020 року між Акціонерним товариством "Українська залізниця" (Перевізник) та Державним підприємством "Сокиринське лісове господарство" (Замовник), укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом в електронній формі шляхом приєднання відповідача до умов договору, що підтверджується заявою замовника №35361371/2020-001 від 17.03.2020 року про прийняття в цілому пропозиції на укладення договору та повідомленням позивача №35-35361371/2020-001 від 17.03.2020 року (в редакції, що оприлюднена 26.04.2021 року та введена в дію 01.05.2021 року) (т. 1, а.с. 72-86).

Згідно із п. 1.1 договору предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг і проведення розрахунків за ці послуги.

Відповідно до п. 1.4 договору надання послуг за договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.

Договір є публічним договором, за яким Перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги (п.1.5 договору).

У відповідності до підпунктів 2.1.1-2.1.2 пункту 2.1 договору Замовник, зокрема зобов`язується, надавати або організовувати надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планувань перевезень вантажів через автоматизовану систему планування перевезень вантажів з проставленням ознаки, що містить умови надання послуг за наявності. До початку навантаження здійснювати проставлення електронної заявки на подачу вантажних вагонів відповідно до плану перевезень, а для власних вагонів Перевізника - за три доби до дати навантаження.

Замовник зобов`язаний сплачувати послуги Перевізника та інші платежі, належні Перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника. Самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вогонообіг, строк перебування вагону за межами України та інших послуг Перевізника (підпункт 2.1.4 пункту 2.1 договору).

Відшкодовувати Перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від Перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів, недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника (пп.2.1.5 п. 2.1 договору).

Підпунктами 2.3.1, 2.3.2 пункту 2.3 договору передбачено, що Перевізник зобов`язується розглядати надані Замовником місячні та додаткові замовлення на перевезення вантажів, інші замовлення. Приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) Замовника або у власних вагонах (контейнерах) Перевізника, надавати власні вагони (контейнери) Перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками Замовника згідно інформації, розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до договору та Збірнику тарифів.

Підпунктами 2.3.4, 2.3.5 пункту 2.3 договору на Перевізника покладено обов`язок вести облік попередньої оплати, нарахованих і сплачених сум за здійснені перевезення і надані послуги, пов`язані з перевезенням вантажу та надавати Замовнику відповідні розрахункові документи в електронній формі. Паперові копії таких документів надаються за зверненням Замовника за цінами, встановленими в додатку 1-1 до договору через станцію або через один з підрозділів філії "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" AT "Укрзалізниця", що вказано у такому зверненні Замовника. В разі, оформлення первинних документів із зауваженнями, їх паперові копії надаються Замовнику безоплатно. Складати документи, передбачені п.п.1.3, 1.4 та розділом 4 договору, щодо нарахування сум платежів.

Відповідно до п.3.1 договору розмір провізних платежів за перевезення вантажу у вагонах Замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються у відповідності до умов Збірника Тарифів.

Згідно з п.3.2 договору Замовник зобов`язаний сплачувати провізні платежі за перевезення вантажу у власному вагоні Перевізника (крім транспортерів Перевізника, проїзду бригад супроводження транспортерів та вагонів для проїзду цих бригад), які складаються з: плати за перевезення (провізної плати) навантаженого власного вагону Перевізника та інших платежів, які визначаються за тарифом, визначеним у Збірнику тарифів встановленим для власного вагону Перевізника; компенсації витрат на перевезення у порожньому стані власного вагону Перевізника, яка визначається за тарифною схемою 14 Збірника тарифів за тарифну відстань перевезення вантажу, скориговану на коефіцієнт порожнього пробігу, зазначеного в додатку 1-2 до договору. У випадку оформлення відправки вантажу на експорт сплачуються додаткові збори, передбачені п. 5, 7 розділу III Збірника тарифів, окремо для завантаженого та порожнього вагонів; плати за використання власного вагону Перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) за нормативний термін доставки.

Розмір плати за використання власного вагону Перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) визначається в наступному порядку. При перевезенні по території України, як сума плати за використання вагону в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) за нормативний термін доставки за такими формулами: В=Вван+Впор; Вван = Спл х (Тван+ Тдод) та Впор = Спл х (Тпор + Тдод), де: Вван - плата за використання власного вагону перевізника під час перевезення вантажу, грн / вагон; Впор - плата за використання власного вагону перевізника під час перевезення порожнього вагону, грн / вагон; Тван - нормативна кількість діб у вантажному рейсі; Тпор - нормативна кількість діб у порожньому рейсі; Тдод - кількість діб відповідно до ст. 24 СМГС або п. 2.4 Правил обчислення термінів доставки вантажів (ст.ст.41, 116 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України за №865/5086. Тдод може не застосовуватися за рішенням Перевізника. Інформація про застосування Тдод зазначається у додатку 1-2 до договору; Спл - ставка плати за використання власних вагонів Перевізника для відповідного типу, грн / вагон за добу, зазначена в додатку 1-2 до договору. Плата нараховується за ставками, що діють на дату приймання вантажу до перевезення. Нормативна кількість діб використання власного вагону Перевізника у вантажному або порожньому рейсах визначається за такими формулами: Т = Lван /Vдост. Тпор = Lван х Kпп/Vдост, де: Lван - тарифна відстань перевезення вантажу, км; Vдост - нормативна кількість кілометрів за одну добу (км/добу) відповідно до п. 1 Правил обчислення термінів доставки незалежно від виду сполучення, при цьому: для маршрутного, контейнерного поїзда - 320 км/добу; для перевезень вантажів з погодженим скороченим терміном доставки маршрутними, контейнерними поїздами - 480 км/добу. У всіх випадках за кожне перевезення (за вантажний або порожній рейси) неповна доба використання округляється до повної; Кпп - коефіцієнт порожнього пробігу, зазначено у додатку 1-2 до договору (п. 3.21 договору).

Пунктом 4.1 договору сторони обумовили, що розрахунки за договором здійснюються через філію "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" АТ "Укрзалізниця".

Умовами п.4.4 договору визначено, що по мірі виконання перевезень та надання послуг, Перевізником відображається в особовому рахунку використання Замовником коштів за добу для оплати: провізних платежів за перевезення, зазначених в накладних; суми додаткових зборів та додаткових послуг за вільними тарифами; плати за використання власних вагонів Перевізника за межами України, що відображається в щодобових інформаційних повідомленнях; штрафів на підставі відповідних перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами), інформаційних повідомлень, тощо; пені. Виписки з особового рахунку відображають облік коштів, перерахованих та витрачених Замовником на виконання договору. У виписці відображаються дати утворення, розміри заборгованості та нарахована пеня.

Щодобово, упродовж періоду виконання договору, Перевізник надає Замовнику переліки перевізних документів в електронному вигляді, які відображають облік коштів, перерахованих та витрачених Замовником на виконання договору за звітну добу (п.4.5 договору).

Пунктом 4.9 договору сторони погодили, що у випадку незгоди з нарахованими платежами та сумою списаних з особового рахунку коштів Замовник для проведення перевірки письмово повідомляє Перевізника на вказану в розд. 7 договору адресу. У випадку виявлення Перевізником неправильного нарахування платежів здійснюється перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок Замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списуються кошти для оплати належних Перевізнику платежів в порядку та строки передбачених законодавством.

Договір діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається Перевізником в повідомленні про оприлюднення договору здійсненого на веб-сайті http://uz-cargo.com/ та діє до його припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення договору. На звернення Замовника умови договору застосовуються до відносин з Замовником, які виникли між сторонами до його укладення та введення в дію (п. 12.1 договору).

ДП "Сокиринське лісове господарство" за період з травня по вересень 2021 року зі станцій відправлення Васкауци до станції Перечин (станція Перечин Львівської залізниці) було відправлено вантаж - лісопродукції згідно 56 залізничних накладних (т. 1, а.с. 13-68). Залізничні накладні містять відповідні відмітки, а саме в графі 30 зазначено відстань перевезення від станції Васкауци до станції Перечин 614 км (відстань виправлено станцією одержувача вантажу згідно ТК № 4 зі змінами внесеними наказом АТУЗ від 07.05.2021 № 209 ст. Перечин 747 км).

З матеріалів справи вбачається, що у зв`язку із зміною направлення вагонопотоків та організації їх у вантажні поїзди на залізницях України було внесено зміни до Тарифного керівництва № 4 залізниць України, відповідно до наказу AT "Укрзалізниця" від 07.05.2021 №209, які були опубліковані на офіційному веб-сайті Укрзалізниці http://www.uz.gov.ua/ та введені в дію з 07.05.2021 року (т. 1, а.с. 69).

У відповідності до зміни до Тарифного керівництва № 4 залізниць України для роздільного пункту (станції) 381602 Перечин видалено прив`язку до транзитного пункту (ТП) Самбір (т. 2, а.с. 136). Тобто, станція Перечин мала прив`язку до транзитного пункту станції Самбір і всі вантажні потяги, які слідували до станції Перечин проходили через станцію Самбір, відповідно і при розрахунку тарифної відстані бралась до уваги відстань між станцією Самбір та станцією Перечин.

Згідно витягу з «Контрольно-довідкової системи стеження за незавершеними перевезеннями» довідка ГІОЦ КДС 5095 (форма 6 «ВМУ. Інформація про вагонні операції»), у зв`язку з видаленням прив`язки до транзитного пункту Самбір найближчим транзитним пунктом до станції Перечин є станція Ужгород, а відтак тарифна відстань розраховується за наступною схемою - від станції Васкауци до станції Ларга (транзитний пункт) відстань становить 34 км, від станції Ларга до станції Ужгород (транзитний пункт) відстань становить 692 км та від станції Ужгород до станції призначення Перечин відстань становить 21 км, що в сукупності становить 747 км (т. 2, а.с. 137-150).

Як було встановлено Залізницею під час планових внутрішніх перевірок правильності розрахунків за вантажні перевезення, у вересні 2021 року по технічним причинам в результаті збою програмного забезпечення під час автоматизованого нарахування плати за перевезення за період з травня по вересень 2021 року, застосовувалась тарифна відстань 614 км, коли вантажні потяги, що перевозили вантаж відповідача фактично слідували по зміненому маршруту, де тарифна відстань від станції Васкауци до станції Перечин становить 747 км. Внаслідок чого була збільшена тарифна відстань від станції Васкауци до станції Перечин з 614 км до 747 км, що в подальшому вплинуло на збільшення провізної плати.

Після встановлення даного факту, провівши донарахування тарифу за фактично надані послуги, 11.11.2021 року Акціонерним товариством "Українська залізниця" направлено ДП "Сокиринське лісове господарство" лист, згідно з яким повідомлено про зміни до Тарифного керівництва №4 та запропоновано перерахувати на розрахунковий рахунок кошти для погашення недоборів (т. 1, а.с. 11).

У відповідь на лист відповідач, 15.11.2021 року зазначив, що здійснення коригування вартості залізничного тарифу призведе до понесення Підприємством збитків, а тому у останнього відсутня можливість погашення недоборів (т. 1, а.с. 12).

Згідно поданого позивачем розрахунку недоборів провізних платежів за фактично надані послуги, сума донарахованої провізної плати, із врахуванням сплачених сум відправником вантажу, становить 114 512,50 грн. (т. 1, а.с. 8-10).

Норми права та мотиви, якими керується суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови та висновки суду за результатами розгляду апеляційної скарги

Згідно з частиною 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з врахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (стаття 627 Цивільного кодексу України).

За приписами статті 174 Господарського кодексу України однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди не передбачені законом, але такі, які йому не суперечать.

Договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною (ст. 638 ЦК України).

Як встановлено судом, між Акціонерним товариством "Українська залізниця" (Перевізник) та Державним підприємством "Сокиринське лісове господарство" (Замовник), укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020 року, предметом якого є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг і проведення розрахунків за ці послуги.

За своїм змістом та правовою природою укладений між сторонами у даній справі договір є договором перевезення.

Відносини з перевезення та переміщенням продукції залізницями регламентуються Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Митним кодексом України, Статутом залізниць України, Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України №113 від 25.02.1999 року та іншими підзаконними актами.

Статтею 908 Цивільного кодексу України унормовано, що перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення. Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

За перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти стягується провізна плата у розмірі, що визначається за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено законом або іншими нормативно-правовими актами. Якщо розмір провізної плати не визначений, стягується розумна плата (ч. 1 ст. 916 ЦК України).

Згідно із статтею 62 Статуту залізниць України належні за перевезення вантажів і надання додаткових послуг платежі можуть вноситися готівкою, чеками, безготівково, якщо інше не передбачено законодавством, на станціях відправлення або передоплатою через розрахункові підрозділи залізниць.

За договором залізничного перевезення вантажу залізниця зобов`язується доставити ввірений їй вантажовідправником вантаж у пункт призначення в зазначений термін і видати його одержувачу, а відправник зобов`язується сплатити за перевезення встановлену плату. Виконання залізницею додаткових операцій, пов`язаних з перевезенням вантажів (завантаження, розвантаження, зважування, експедирування тощо), здійснюється на підставі окремих договорів (ст. 22 Статуту залізниць України).

Статтею 23 Статуту залізниць України унормовано, що відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем. Дата приймання і видачі вантажу засвідчується на накладній календарним штемпелем станції. Для посвідчення прийняття вантажу до перевезення станція видає відправнику квитанцію. Форма накладної і порядок її заповнення, а також форма квитанції затверджуються Мінтрансом.

Статтею 6 Статуту залізниць України визначено, що накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Отже, належним чином оформлена залізнична накладна є угодою на перевезення вантажів залізничним транспортом, і на надання послуг по її візуванню не потребує укладення окремого договору.

Збірником тарифів, на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженим наказом Мінтрансзв`язку України №317 від 26.03.2009 року визначаються тарифи, збори та плати, що застосовуються на всіх лініях залізниць України загального користування для всіх суб`єктів господарювання. Наказами Мінінфраструктури України затверджуються коефіцієнти, що застосовуються до базових платежів Збірника тарифів.

Розділом II Збірника тарифів встановлено правила застосування тарифів.

Так, для розрахунку плати за перевезення вантажів, у тому числі рейкового рухомого складу, порожніх контейнерів, за супроводження та охорону вантажів і за проїзд провідників потрібно зокрема: - за Тарифним керівництвом № 4 залізниць України визначити відстань перевезення; - визначити характерні особливості перевезення вантажу (швидкопсувний, наливний, небезпечний, великоваговий, негабаритний спеціальний, військовий, з окремим локомотивом, на зчепі тощо) і застосувати відповідні правила розрахунків плати за перевезення; - визначити розрахункову масу вагонної відправки відповідно до пункту 4 цього розділу; - визначити належність вагона (контейнера) - перевізника, власний або орендований, у якому пред`являється до перевезення вантаж або перевезення у порожньому стані, і вибрати тарифну схему, тощо.

Тарифна відстань перевезення зазначається в перевізних документах станцією відправлення, а при перевезенні імпортних вантажів через сухопутні прикордонні станції - станцією призначення.

У п.п.2.1-2.3, 2.8, 2.10, 2.11 Методичних рекомендацій щодо внесення змін до Тарифного керівництва №4 залізниць України та ведення електронної бази даних Тарифного керівництва №4, затверджених наказом Державної адміністрації залізничного транспорту України №230-Ц/од від 14.07.2015 року, визначено, що зміни до ТК №4 вносяться наказами Укрзалізниці, які готуються Департаментами комерційної роботи (ЦМ), управління рухом (ЦД), пасажирських перевезень далекого сполучення (ЦЛ) та приміських пасажирських перевезень (ЦРП) і стосуються, в тому числі, тарифних відстаней між транзитними пунктами або вузлами, відстаней від державного кордону до прикордонних станцій, довжини портових та пристанських колій.

Після затвердження наказом Укрзалізниці змін до Тарифного керівництва №4 відповідальний Департамент в обов`язковому порядку готує на залізниці України телеграму державною мовою про оголошення змін. У наказах Укрзалізниці та телеграмах про їх прийняття датою введення у дію змін до ТК №4, як правило, зазначається 1 або 15 число місяця.

Відповідно до п.1.2 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000 року, плата за перевезення вантажу вноситься відправником під час оформлення перевезення. Плата може вноситися іншим платником, з яким залізницею укладено договір. До внесення цієї плати відправлення вантажу може бути затримано, за час затримки залізниця стягує з відправника плату за користування вагонами (контейнерами), передбачену ст. 119 Статуту, а також пеню у розмірі, встановленому законодавством.

Остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення. При цьому до оформлення видачі вантажу одержувачу станція повинна перевірити правильність сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення (п. 1.3 Правил розрахунків).

Перевізник має право здійснити відповідне коригування лише за наявності підстав та за умови виконання ним вимог, що визначені чинним законодавством.

Відповідно до п.1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000 року, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України №863/5084 від 24.11.2000 року, в редакції наказу Мініфраструктури України від 08.06.2011 № 138 на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил.

Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем (п. 1.2 Правил).

Згідно із пунктом 1.3 Правил, усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником у відповідні графи. Виправлення не допускаються; у разі необхідності зміни відомостей, унесених до перевізного документа, відправник зобов`язаний заповнити новий перевізний документ. Зміни, які вносяться до перевізного документа залізницею, засвідчуються посадовою особою залізниці із зазначенням дати та найменування станції, на якій внесено зміни.

Заповнення накладної на станції призначення здійснюється згідно з додатком 3 до цих Правил (п.5.1 Правил оформлення перевізних документів).

Відповідно до додатку 3 до Правил оформлення перевізних документів, графа 30 "Тарифні відмітки" заповнюється залізницею у відповідності до Тарифного керівництва.

Інші відмітки, необхідні для визначення провізної плати і зборів за послуги, пов`язані з перевезенням і для виконання особливих умов перевезення, вносяться в перевізний документ відправником, станціями відправлення, призначення та попутними станціями відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №317 від 26.03.2009 року, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 15.04.2009 року за №340/16356 (зі змінами), та інших нормативно-правових актів (п.5.4 Правил оформлення перевізних документів).

Як встановлено судом, ДП "Сокиринське лісове господарство" за період з травня по вересень 2021 року зі станцій відправлення Васкауци до станції Перечин (станція Перечин Львівської залізниці) відправлено вантаж - лісопродукції згідно 56-ти залізничних накладних. При відправленні вантажу вантажовідправником було сплачено провізну плату з урахуванням такої тарифної відстані: від станції Васкауци до станції Перечин Львівської залізниці 614 км.

Однак, у зв`язку із зміною вагонопотоків та організації їх у вантажні поїзди на залізницях України, що стало підставою для внесення змін до Тарифного керівництва №4, фактична тарифна відстань від станції Васкауци до станції Перечин Львівської залізниці склала 747 км. При цьому, як вже було зазначено вище такі зміни були введені в дію та оприлюднені 07.05.2021 року. Відповідно, у зв`язку із збільшенням тарифної відстані, збільшився і тариф на перевезення.

Факт, що вантажні потяги, протягом спірного періоду, прослідували по зміненому маршруту підтверджується витягом з «Контрольно-довідкової системи стеження за незавершеними перевезеннями» довідка ГІОЦ КДС 5095 (форма 6 «ВМУ. Інформація про вагонні операції»).

Станцією призначення вантажу Перечин Львівської залізниці у спірний період враховуючи зміни ТФ №4, відповідно до вимог п. 1.3 Правил оформлення перевізних документів було внесено відповідні виправлення в графу 30 залізничних накладних, котрі супроводжували вантаж та були оформлені в період з травня 2021 року по вересень 2021 року щодо перевізної відстані.

Таким чином, з станції відправлення Васкауци розрахована відстань за перевезення згідно перевізних документів складала 614 км, але фактично, після змін така повинна складати 747 км.

Як зазначалось вище, п. 4.9 договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020 року сторони погодили право Перевізника у випадку виявлення неправильного нарахування платежів здійснити перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок Замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списати кошти для оплати належних Перевізнику платежів в порядку та строки, передбачених законодавством.

Відповідно до статті 57 Статуту залізниць України плата за перевезення вантажів справляється залежно від відстані, яка визначається згідно з планом формування поїздів.

Таким чином, укладаючи договір на основі вільного волевиявлення відповідач погодився на встановлення особливого порядку здійснення розрахунків між сторонами, беручи при цьому на себе відповідні зобов`язання, в тому числі і право Залізниці на здійснення перерахунку (як в сторону збільшення, так і в сторону зменшення) та наступне стягнення недоотриманих грошових коштів у вигляді плати за послуги перевезення за рахунок внесеної Замовником передоплати.

Місцевий господарський суд, перевіривши розмір донарахованої провізної плати в сумі 114 512,50 грн., дійшов висновку, що останній здійснений у відповідності до п. 3.2 договору, п. 3.2.1 договору (з урахуванням діючих редакцій договору), виходячи із фактичної відстані перевезення, а також розрахункової маси вантажу у кожному вагоні, із застосуванням коефіцієнту для вантажів 1 класу. Суд апеляційної інстанції розмір донарахованої провізної плати вважає його арифметично вірним.

Враховуючи, що Перевізнику надано право здійснити відповідне коригування лише за наявності підстав та за умови виконання ним вимог, що визначені чинним законодавством, з огляду на положення ст.ст.57, 62 Статуту залізниць України, розд. ІІ Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, беручи до уваги обставини зміни тарифних відстаней перевезення та фактичну відстань перевезення вантажу, умови укладеного між сторонами договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020 року, колегія суддів констатує наявність правових підстав для задоволення позовних вимог про стягнення з відповідача донарахованої провізної плати за фактичну відстань перевезення лісопродукції в період з травня 2021 року по вересень 2021 року на загальну суму недобору по кожній відправці в загальному розмірі 114 512,50 грн.

Колегія суддів критично оцінює твердження скаржника, про те що Залізниця не мала права вносити зміни до перевізних документів (накладних), оскільки п. 1.3 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000 року, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України №863/5084 від 24.11.2000 року, в редакції наказу Мініфраструктури України від 08.06.2011 № 138 зміни, які вносяться до перевізного документа залізницею, засвідчуються посадовою особою залізниці із зазначенням дати та найменування станції, на якій внесено зміни. Отже, станцією Перечин по спірних накладних, після виявлення неправильного зазначення у графі 30 відстані перевезення, здійснено донарахування тарифу по кожній відправці на загальну суму 114 512,50 гри. (в тому числі ПДВ) та керуючись вимогами зазначених Правил внесено відповідні зміни в перевізні документи.

За приписами статті 76 Господарського процесуального кодексу України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

Таким чином, у господарському процесі обов`язок сторін довести ті обставини, на які вони посилаються, як на підставу своїх вимог чи заперечень, коригується (співвідноситься) з правом суду прийняти чи не прийняти докази в контексті їхнього значення для справи, що і є предметом оцінки господарського суду.

Відповідно до ч.1-5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Підсумовуючи усе вищевказане, колегія суддів визнає необґрунтованими доводи апеляційної скарги, оскільки вони не підтверджуються матеріалами справи, ґрунтуються на неправильному тлумаченні правових норм та не спростовують висновків, наведених в рішенні Господарського суду Чернівецької області від 06.05.2022 року у справі № 926/412/22.

Колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції вірно встановив обставини, що мають значення для справи, надав належну оцінку дослідженим доказам, прийняв законне обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

Судові витрати

З огляду на те, що суд залишає апеляційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді апеляційної інстанції, покладаються на скаржника відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 2, 8, 86, 269, 270, 275, 276, 282 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Державного підприємства Сокирянське лісове господарство, вих.№494 від 31 травня 2022 року залишити без задоволення, рішення Господарського суду Чернівецької області від 06.05.2022 у справі № 926/412/22 без змін.

Судові витрати за розгляд апеляційної скарги покласти на скаржника.

Справу повернути в Господарський суд Чернівецької області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Строки та порядок оскарження постанов (ухвал) апеляційного господарського суду визначені в § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.

Головуючий (суддя-доповідач) Якімець Г.Г.

СуддяБойко С.М.

СуддяБонк Т.Б.

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення21.08.2022
Оприлюднено01.09.2022
Номер документу105979854
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —926/412/22

Постанова від 21.08.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 29.06.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 12.06.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Судовий наказ від 01.06.2022

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гушилик Світлана Миколаївна

Рішення від 05.05.2022

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гушилик Світлана Миколаївна

Ухвала від 27.04.2022

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гушилик Світлана Миколаївна

Ухвала від 10.04.2022

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гушилик Світлана Миколаївна

Ухвала від 13.03.2022

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гушилик Світлана Миколаївна

Ухвала від 21.02.2022

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гушилик Світлана Миколаївна

Ухвала від 17.02.2022

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гушилик Світлана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні