ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
У Х В А Л А
м. Чернівці
09 травня 2022 року Справа № 8/5027/733/2011
За заявою Державної екологічної інспекції Карпатського округу (76014, м. Івано-Франківськ, вул. Академіка Сахарова, 23-А, код 42702233)
про заміну сторони її правонаступником
орган ДВС - Хотинський відділ державної виконавчої служби у Дністровському районі Чернівецької області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ),
у справі за позовом Державної екологічної інспекції в Чернівецькій області (58003, Чернівецька обл., м. Чернівці, вул. Шевченка, 71 А, код 37978189)
про стягнення збитків, заподіяних порушенням законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів в сумі 4484,00 грн,
Суддя І.В. Марущак
Секретар судового засідання В.В. Максимюк
представники:
від заявника (стягувача) Книговський В.О.;
від боржника не з`явився;
від органу ДВС не з`явився.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 12.08.2011 у справі № 8/5027/733/2011 позов Державної екологічної інспекції в Чернівецькій області задоволено та стягнуто з Фермерського господарства «Писанка» на користь держави шкоду, заподіяну внаслідок порушення природоохоронного законодавства, в сумі 4484,00 грн., стягнуто з відповідача у доход Державного бюджету України 102 грн. державного мита та 236 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
На виконання зазначеного рішення Господарський суд Чернівецької області 29.08.2011 видав відповідні накази.
26 квітня 2022 року на адресу суду надійшла заява Державної екологічної інспекції Карпатського округу, в якій заявник просить замінити стягувача Державну екологічну інспекцію в Чернівецькій області на її правонаступника Державну екологічну інспекцію Карпатського округу по виконанню рішення Господарського суду Чернівецької області від 12.08.2011 по справі №8/5027/733/2011.
Подана заява обґрунтовується тим, що 15.12.2021 згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Державну екологічну інспекцію у Чернівецькій області ліквідовано як юридичну особу публічного права.
На підставі постанови КМУ №102 від 21.02.2018 року та наказу Державної екологічної інспекції України №113 від 26 березня 2019 року, повноваження Державної екологічної інспекції у Чернівецькій області на даний час здійснює Державна екологічна інспекція Карпатського округу (Івано-Франківська та Чернівецька області).
Отже, стягувачем збитків, заподіяних відповідачем внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства, є Державна екологічна інспекція Карпатського округу.
При цьому, заявник стверджує, що боржник не відшкодував збитки, заподіяні порушенням законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів в сумі 4484,00 грн, а тому рішення господарського суду від 12.08.2022 у цій справі залишається невиконаним.
Згідно з протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 26.04.2022 заяву Державної екологічної інспекції Карпатського округу про заміну сторони її правонаступником передано на розгляд судді Марущаку І.В.
Ухвалою від 02.05.2022 суд прийняв заяву та призначив її до розгляду на 09.05.2022, а також установив боржнику строк для подання відзиву на заяву.
Боржник явку свого представника у судове засідання 09.05.2022 не забезпечив, відзив на заяву про заміну сторони її правонаступником не надав. При цьому у суду відсутні відомості про отримання ним ухвали суду.
Орган ДВС, який був належним чином повідомлений про розгляд справи, явку представника не забезпечив.
Відповідно до частини третьої статті 334 Господарського процесуального кодексу України: «Суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб. Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.»
За таких обставин та враховуючи, що явка представників учасників справи в судове засідання не була визнана обов`язковою, суд визнав за можливе провести розгляд заяви про заміну сторони її правонаступником без участі боржника та органу ДВС.
Присутній в засіданні 09.05.2022 представник заявника (стягувача) вимоги заяви про заміну сторони її правонаступником підтримав, просив долучити до матеріалів справи копію Положення про Державну екологічну інспекцію Карпатського округу(нова редакція, ідентифікаційний номер 42702233), затверджену Наказом Державної екологічної інспекції України №251 від 01.06.2021 року (вх.№1653).
Суд вирішив долучити даний документ до матеріалів справи.
Дослідивши матеріали справи та подані документи, суд дійшов висновку про задоволення заяви про заміну сторони її правонаступником з огляду на таке.
Як зазначено вище, рішенням Господарського суду Чернівецької області від 12.08.2011 у справі № 8/5027/733/2011 позов Державної екологічної інспекції в Чернівецькій області задоволено та стягнуто з Фермерського господарства «Писанка» на користь держави шкоду, заподіяну внаслідок порушення природоохоронного законодавства, в сумі 4484,00 грн., стягнуто з відповідача у доход Державного бюджету України 102 грн. державного мита та 236 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
На виконання зазначеного рішення Господарський суд Чернівецької області 29.08.2011 видав відповідні накази.
26 квітня 2022 року на адресу суду надійшла заява Державної екологічної інспекції Карпатського округу, в якій заявник просить замінити стягувача Державну екологічну інспекцію в Чернівецькій області на її правонаступника Державну екологічну інспекцію Карпатського округу по виконанню рішення Господарського суду Чернівецької області від 12.08.2011 по справі №8/5027/733/2011.
Судом установлено, що накази Господарського суд Чернівецької області від 29.08.2011 в справі № 8/5027/733/2011 перебували в ДВС на примусовому виконанні.
Постановою державного виконавця Хотинського районного відділу державної виконавчої служби Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) від 07.04.2021 відкрито виконавче провадження з виконання наказу Господарського суду Чернівецької області №8/5027/733/2011 від 29.08.2011.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №275 від 19.04.2017 року, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів, і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Пунктом 7 Положення про Державну екологічну інспекцію України встановлено, що Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
У відповідності до постанови Кабінету Міністрів №102 від 21.02.2018 року «Питання реалізації Концепції реформування системи державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища» та на підставі наказу Державної екологічної інспекції України №62 від 08.02.2019 року «Про ліквідацію Державної екологічної інспекції у Чернівецькій області» було розпочато процедуру ліквідації Державної екологічної інспекції у Чернівецькій області як юридичної особи публічного права.
Пунктом 3 зазначеної постанови Кабінету міністрів України №102 від 21.02.2018 року визначено, що територіальні органи Державної екологічної інспекції, що ліквідуються, продовжують виконувати свої повноваження до передачі таких повноважень відповідним міжрегіональним територіальним органам, які утворюються згідно з пунктом 1 цієї постанови.
На виконання постанови КМУ №102 від 21.02.2018 року Державною екологічною інспекцією України 26.03.2019 року прийнято наказ №113 «Про питання діяльності Державної екологічної інспекції Карпатського округу», згідно якого Державна екологічна інспекція України погодилася з пропозицією Державної екологічної інспекції Карпатського округу щодо можливості забезпечення здійснення покладених на Державну екологічну інспекцію Карпатського округу функцій і повноважень, визначених Положенням про Державну екологічну інспекцію Карпатського округу, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України №258 від 27.11.2018 року «Про затвердження Положення про Державну екологічну інспекцію Карпатського округу» (нова редакція).
Згідно з пунктом 3 зазначеного наказу Держекоінспекції встановлено, що Державна екологічна інспекція України здійснює свої повноваження на території Івано-Франківської та Чернівецької областей у межах, встановлених Положенням про Державну екологічну інспекцію Карпатського округу, через утворений у відповідному порядку міжрегіональний територіальний орган Держекоінспекції, а саме Державну екологічну інспекцію Карпатського округу.
Наказом Державної екологічної інспекції України №251 від 01.06.2021 року затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію Карпатського округу (нова редакція, ідентифікаційний номер 42702233).
Відповідно до пункту 1 зазначеного Положення Державна екологічна інспекція Карпатського округу (далі Інспекція) є міжрегіональним територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується, повноваження Інспекції поширюються на територію Івано-Франківської та Чернівецької областей.
Згідно з розділом II названого Положення Інспекція пред`являє претензії про відшкодування шкоди, збитків і втрат, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції, та розраховує їх розмір, звертається до суду з відповідними позовами, вживає в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає позивачем та відповідачем у судах (пункти 9, 10).\
Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 28.12.2021 Державна екологічна інспекція у Чернівецькій області припинена, як юридична особа, з 15.12.2021 року.
Відомості про юридичну особу - Державну екологічну інспекцію Карпатського округу внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (код ЄДРПОУ 42702233) 24.09.2021.
Згідно з статтею 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Відповідно до статті 326 Господарського процесуального кодексу України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами.
Відповідно до частин першої та другої статті 334 ГПК України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником; заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець.
Сторонами виконавчого провадження є стягувач і боржник. У разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив (ч 1 та ч. 5 ст. 15 Закону України Про виконавче провадження).
За загальним правилом, правонаступництво - це перехід прав і обов`язків від одного суб`єкта до іншого. Правонаступництво є самостійною підставою заміни кредитора у зобов`язанні, його слід розглядати як певний юридичний механізм похідного правонабуття, за яким до правонаступника переходять суб`єктивні права та обов`язки попередника. Правонаступництво для юридичних осіб може наставати в разі їх припинення з правонаступництвом. Припинення юридичної особи з правонаступництвом, тобто реорганізація юридичної особи, може проводитися у формі злиття, приєднання, поділу або перетворення.
Водночас, процесуальне правонаступництво - це перехід процесуальних прав і обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні. Процесуальне правонаступництво випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони матеріального правовідношення її правонаступником) і відображає зв`язок матеріального і процесуального права. Для вирішення судом питання про процесуальну заміну сторони у справі (у тому числі на стадії виконання судового рішення) необхідною умовою є наявність відповідних первинних документів, які підтверджують факт вибуття особи з матеріального правовідношення та перехід її прав та обов`язків до іншої особи - правонаступника.
Відповідно до частини першої статті 52 Господарського процесуального кодексу України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу.
Відповідно до ч. 4 ст. 91 Цивільного кодексу України цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Згідно із частиною першою статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Відповідно до ст. 119 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов`язків іншим юридичним особам правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 110 Цивільного кодексу України юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв`язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.
У статті 107 ЦК України зазначено, що комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом. Порушення положень частин другої та третьої цієї статті є підставою для відмови у внесенні до єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи та державній реєстрації створюваних юридичних осіб - правонаступників.
Виходячи з наведених положень статті 107 ЦК України, у разі реорганізації юридичної особи шляхом її злиття факт настання правонаступництва безпосередньо пов`язаний з моментом передання прав та обов`язків від правопопередника до правонаступника. У вирішенні питань, пов`язаних з таким правонаступництвом, судам необхідно здійснювати аналіз доказів переходу відповідних прав і обов`язків (висновок про застосування норм права, який викладений в постанові Верховного Суду від 31.05.2018 року по справі № 910/1879/17).
Частиною 4 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" визначено, що у разі злиття юридичних осіб здійснюється державна реєстрація новоутвореної юридичної особи та державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття. Злиття вважається завершеним з дати державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття.
Моментом переходу прав до правонаступника юридичної особи слід вважати дату внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру.
Таким чином, визначальною умовою для завершення процедури реорганізації шляхом злиття та правоступництва є державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття.
Як встановлено судом, Державна екологічна інспекція у Чернівецькій області припинена як юридична особа з 15.12.2021 року.
На підставі встановлених обставин суд приходить до висновку, що заява Державної екологічної інспекції Карпатського округу про заміну сторони її правонаступником є обґрунтованою, а подані докази належними та такими, що підтверджують викладені у заяві доводи.
При цьому, суд зазначає, що чинним законодавством не встановлені обмеження або заборона на заміну сторони у зобов`язанні на стадії виконання судового рішення в залежності від організаційно-правової форми або статусу особи - правонаступника.
З огляду на викладені вище обставини та норми, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення заяви про заміну сторони правонаступником та здійснення заміни стягувача Державну екологічну інспекцію в Чернівецькій області по виконанню рішення Господарського суду Чернівецької області від 12.08.2011 у справі №8/5027/733/2011 її правонаступником Державною екологічною інспекцією Карпатського округу.
Керуючись статтями 52, 234, 235, 334 Господарського процесуального кодексу України, суд
У Х В А Л И В :
1. Заяву Державної екологічної інспекції Карпатського округу (76014, м. Івано-Франківськ, вул. Академіка Сахарова, 23-А, код 42702233) про заміну сторони її правонаступником задовольнити.
2. Замінити стягувача Державну екологічну інспекцію в Чернівецькій області (58003, Чернівецька обл., м. Чернівці, вул. Шевченка, 71 А, код 37978189) по виконанню рішення Господарського суду Чернівецької області від 12.08.2011 у справі №8/5027/733/2011 її правонаступником Державною екологічною інспекцією Карпатського округу (76014, м. Івано-Франківськ, вул. Академіка Сахарова, 23-А, код 42702233).
3. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та підлягає оскарженню окремо від рішення суду в порядку та строк, передбачені статтями 254-257 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст ухвали складено і підписано 12 травня 2022 року.
Суддя І.В. Марущак
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104272174 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Марущак Ілля Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні