ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
13 травня 2022 року Справа № 280/11610/21 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стрельнікової Н.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом Фермерського господарства «ДУДЕНКО»
до Державної податкової служби України
до Головного управління ДПС у Запорізькій області
третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю «КОНЦЕРН ПРОМЕТЕЙ»
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарства «ДУДЕНКО» (надалі позивач) звернулося до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Державної податкової служби України (надалівідповідач 1), Головного управління ДПС у Запорізькій області (надалівідповідач 2), третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю «КОНЦЕРН ПРОМЕТЕЙ», в якому позивач просить суд: визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Відповідача 2 яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 22.09.2021 № 3143075/32902183 та зобов`язати Відповідача 1 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 01.09.2021 № 1 датою її подачі на реєстрацію 07.09.2021.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що ним, відповідно до приписівстатті 201 Податкового кодексу України, складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (даліЄРПН) спірну податкову накладну від 01.09.2021 №1 проте, позивачем було отримано квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, в якій зазначено, що документ прийнято, але реєстрація зупинена. Зазначає, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної послугував пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку № 1165) - « коди УКТ ЗЕД/ДКПП товару/послуг «1003» відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари та послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.» Позивач скористався правом на подання додаткових документів та пояснень до ДПС регілнального рівня, проте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 22.09.2021 № 3143075/32902183 про відмову у реєстрації спірної податкової накладної з підстав ненадання платником податків копій документів, а саме: «ненадання платником податку копій документів, щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів( робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових докуметів та/або банківських виписок з особових рахунків. Додаткова інформація транспортування/довіреність, акти приймання-передачі товару, розрахунки, складські документи, інвентерезаціні описи». Разом з тим, позивач вважає, що ним були надані усі документи, які дають змогу ідентифікувати та зрозуміти сутність господарської операції. Позивач вказував на те, що рішення, яким відмовлено в реєстрації спірної податкової накладної є формальним та не містять жодної чіткої/конкретної підстави для відмови у реєстрації спірної податкової накладної. За таких обставин, просить задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою від 01.12.2021 позовну заяву залишено без руху та надано строк на усунення недоліків.
08.12.2021 позивачем усунено недоліки позовної заяви.
Ухвалою судді від 13.12.2021 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.
22.12.2021 від представника відповідача 1, 2 через канцелярію суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому він заперечував проти задоволення позову. В обґрунтування заперечень представник відповідача посилається на Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, та зазначає, що реєстрація спірної податкової накладної зупинена відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості операцій. Відповідач зазначає, що позивачем дійсно подавались до комісії додаткові документи, проте не у повному обсязі. Вказує, що підставами для прийняття комісією ГУ ДПС у Запорізькій області рішення про відмову в реєстрації спірної накладної стало те, що платником податків не було надано на розгляд комісії первинних документів достатніх для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме при опрацюванні пакету документів відповідачем встановлено відсутність первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси тощо. Відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
04.01.2022 до суду позивачем подано відповідь на відзив, в якій позивач спростовує аргументи відповідача, заперечив проти його доводів та наполягає на задоволенні позову.
Ухвалою судду від 13.05.2022 відмовлено у задоволенні заяви представника Головного управління ДПС у Запорізькій області про заміну відповідача 2 по справі.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
На підставі приписів ч.4 ст.229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Таким чином, суд визнав за доцільне вирішити справу за наявними в ній матеріалами, в порядку письмового провадження.
Розглянувши наявні матеріали та з`ясувавши всі фактичні обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши і оцінивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Фермерське господарство «ДУДЕНКО» (71001, Запорізька область, Пологівський район, смт. Кам`янка,вул. Зарічна,48 «а»; код ЄДРПОУ 32902183) зареєстроване в якості юридичної особи. Основним видом економічної діяльності позивача є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11).
Позивач є сільськогосподарським товаровиробником, платником єдиного податку 4 групи, що підтверджується наданими до матеріалів справи копіями податкових декларацій платника єдиного податку четвертої групи на 2021 рік, Звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 року, Звіту про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 01 грудня 2020 року, Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма 20ОПП).
Позивач у господарській діяльності використовує, серед іншого, основні засоби, необхідні для обробітку землі та вирощування сільськогосподарських культур, які є власністю господарства, а саме, два трактори «Білорус», зернозбиральний комбайн КЗС-9-1-55, сівалку СЗП 3.6 культиватор КПС-4, дискову борону ПД-2.5, причіп ПТС-4 та інше.
Товари, необхідні для провадження позивачем господарської діяльності (насіння, добрива, гербіциди, інсектициди, дизельне паливо) придбано в Розівській дослідній станції Державної установи інституту зернових культур Національної академії аграрних наук України, сорт ячменю «9-й вал» 1 репродукції в кількості 6 тонн на суму 50999,98 грн. , згядно договіру купівлі-продажу від 05.10.2020 № 70/2, рахунку на оплату від 05.10.2020 № 361, заключної виписки руху коштів на банківському рахунку господарства за період з 01.10.2020 по 31.10.2020 , в якій зокрема зазначено, що 05.10.2020 за платіжним дорученням № 102 з рахунку підприємства списано кошти в сумі 50999,98 грн. (призначення платежу: оплата за озимий ячмінь«9-й вал» 1 репродукції), видаткова накладна від 05.10.2020 № 956, товарно-транспортна накладна від 05.10.2020 № 409169;
Для посівної компанії 2020 року позивачем придбано дизпаливо згідно Договору від 14.10.2020 № ДГ-14/10-01, рахунку-фактури від 15.10.2020 № СФ -0000632 , видаткової накладної від 15.10.2020 № РГСМ-01673. Оплатта здіснена за платіжним дорученням № 103 від 15.10.2020 в сумі 41668,03 грн. (призначення платежу: оплата за дизельне паливо).
На підставі договору поставки від 16.11.2020 № КБ-130 позивачем придбано мінеральні добрива (аміачної селітри марки Б в кількості 20,000 тонн), що підтверджено рахунком на оплату від 16.11.2020 № ЗП75050, видаткової накладної від 01.12.2020 № 41949, товарно-транспортною накладною від 01.12.2020 №1121-1124, заключною випискою руху коштів на банківському рахунку господарства за період з 01.11.2020 по 30.11.2020 , в якій зокрема зазначено, що 16.11.2020 за платіжним дорученням № 112 з рахунку підприємства списано кошти в сумі 151999,92 грн. (призначення платежу: оплата за селітру аміачну).
01.09 2021 між ФГ «ДУДЕНКО» та ТОВ «КОНЦЕРН ПРОМЕТЕЙ» укладено Договір поставки сільськогосподарської продукції від 01.09 2021 № 5882, за умовами якого Продавець зобов`язується передати у власність Покупця сільськогосподарську продукцію (Товар), найменування та загальна кількість Товару, що поставляється за даним Договором визначається сторонами у Специфікації, що додається до Договору та є його невід`ємною частиною а Покупець прийняти товар і оплатити за нього визначену Договором грошову суму. В Специфікації зазначено, що Товаром, купівля - продаж якого здійснюється відповідно до цього Договору, є ячмінь у кількості 59,376 тонн. Сума угоди склала 386922,48 грн, з яких 339405,68 грн.- сума за поставлений Товар та 47516,80 грн. - сума ПДВ.
Моментом виконання зобов`язань Продавця з передачі товару є момент вручення товару Покупцю. Факт передачі/отримання товару підтверджується підписами уповноважених осіб Покупця та Продавця на примірнику належним чином оформленої видаткової накладної . Оплата товару, який передається відповідно до умов даного Договору, здійснюється у національній валюті України шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Продавця. Оплата за товар вважається здійсненою в момент перерахунку грошових коштів з банківського рахунку Покупця на банківських рахунок Продавця, згідно з реквізитами, що зазначені у виставленому ним рахунку
На підтвердження продажу та поставки третій особі (контрагенту) товару до матеріалів справи надано копії: Договору поставки сільськогосподарської продукції від 01.09 2021 № 5882 та Специфікація; Рахунку-фактури від 01.09.2021 №1 на суму 386922,48 грн. (в тому числі ПДВ 47516,80 грн.), Накладної від 01.09.2021 № 1; Заключної банківської виписки по рахунку господарства за період з 01.09.2021 по 23.09.2021, відповідно до якої згідно з платіжними дорученнями від 02.09.2021 № 4869, від 03.09.2021 № 731 та від 06.09.2021 № 806 фермерському господарству перераховані кошти в сумах 100000,00 грн., 50537,98 грн. та 159000,00 грн. відповідно. Всього 309537,98 грн, що складає 80 відсотків від суми, визначеної в рахунку-фактурі від 01.09.2021 № 1 та відповідає абзацу першому п.5.1 Договору; Податкової накладної від 01.09.2021 № 1 та квитанції №1.
У підтвердження наявності у позивача на момент поставки контрагенту вказаного товарує Договір на зберігання зерна № 62/3 від 21.07.2021, укладений між Позивачем, ФГ «ДУДЕНКО» та ТОВ «ГРВ КАПИТАЛ», Акт надання послуг від 31.08.2021 № 516, рахунок на оплату від 31.08.2021№ 418, товарно-транспортні накладні від 25.08.2021 №№ 1-9 та реєстри накладних на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку за формою № ЗХС -3 від 25.08.2021 №№ 111-113.
Податкова накладна від 01.09.2021 № 1 на суму 386922,48 грн. була виписана на першу подію відвантаження товару згідно видаткової накладної від 01.09.2021 № 1.
Згідно з квитанцією від 08.09.2021 податковій накладній від 01.09.2021 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних присвоєно реєстраційний номер № 9257295399. За результатами обробки ДПС документ прийнято, але реєстрацію зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. Зі змісту квитанції вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність ПН від 01.09.2021 №1 п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку № 1165). Як зазначено в тексті квитанції - « коди УКТ ЗЕД/ДКПП товару/послуг «1003» відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари та послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.»
Повідомлення від 20.09.2021 №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до податкової накладної від 01.09.2021року № 1 позивачем до контролюючого органу надано додаткові пояснення та документи, що підтверджують що господарська операція, за якою було складено заблоковану ПН, носила реальний характер , а також що платник на момент цієї операції мав достатні для її виконання технічні, людські і матеріальні ресурси та документальним підтвердженням реальності здійснення операцій по вищезазначеній податковій накладній.
Рішенням Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної від 22.09.2021 № 3143075/32902183 відповідачем відмовлено у реєстрації спірної податкової накладної, з мотивів ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів( робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових докуметів та/або банківських виписок з особових рахунків. Додаткова інформація транспортування/довіреність, акти приймання-передачі товару, розрахунки, складські документи, інвентерезаціні описи.
Позивачем оскаржено дане рішеня до ДПС України, але Рішенням комісії Держаної податкової служби України, яка приймає рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.10.2021 р № 45188/329021832 скаргу позивача відповідно до п. 56.23 ст.56 Податкового Кодексу України залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Позивач, не погодившись з відмовою відповідача в реєстрації спірної податкової накладної, звернувся з даним позовом до суду.
Всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, дослідивши надані позивачем та відповідачем докази, суд приходить до висновків, що позовна заява підлягає задоволенню з огляду на наступне.
В абз.1 п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України зазначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. За операціями з виконання підрядних будівельних робіт суб`єкти підприємницької діяльності можуть застосовувати касовий метод податкового обліку відповідно до підпункту14.1.266 пункту 14.1 статті 14 цьогоКодексу.
Згідно з абз.1-2 п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Як зазначено у п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів (далі - Порядок №1165).
Згідно з положеннями пункту 3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови:
загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;
значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:
D= S/T,
де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;
T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;
значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:
P = Pм х 1,4,
де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;
Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.
Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;
4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно зУКТЗЕДта/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Відповідно до пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Як зазначено у пункті 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Таким чином, нормами податкового законодавства встановлено обов`язок платника податку на додану вартість скласти податкову накладну на дату виникнення податкових зобов`язань та зареєструвати таку податкову накладну в ЄРПН. Направлена податкова накладна в автоматичному режимі перевіряється на відповідність ознакам безумовної реєстрації, і якщо такі ознаки наявні, реєстрація такої податкової накладної (або розрахунку коригування) не зупиняється. У випадку ж подання для реєстрації в ЄРПН податкової накладної (розрахунку коригування), що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, контролюючий орган наділений повноваженнями на здійснення автоматизованого моніторингу такої податкової накладної на відповідність критеріям ризиковості платника податку, а також показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. У разі коли за результатами моніторингу встановлено відповідність господарської операції хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції (за виключенням випадку, коли податкова накладна направлена на реєстрацію платником податку, який відповідає хоча б одному показнику позитивної податкової історії), реєстрація податкової накладної (розрахунку коригування) зупиняється. У разі зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) платнику податків надсилається квитанція, у якій в обов`язковому порядку зазначається, крім іншого, критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також пропозиція надати пояснення та копії документів, необхідні для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Судом встановлено, що відповідно до отриманої позивачем квитанції, реєстрація податкової накладної зупинена у зв`язку з її відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Додатком №3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій.
Пункт 1 вказаних Критеріїв передбачає відсутність товару/послуги, зазначеного/ зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
З копії наданої суду квитанції вбачається, що контролюючим органом зазначено, що для реєстрації податкової накладної відсутнікоди УКТЗЕД/ДКПП/ товару/послуг 1003, відсутні в таблиці даних платника податків на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання (а.с.113). Додатково повідомлено, що показник D=38,0185%, P=0. Крім того, запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН, але ця квитанція не містить інформації, які документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної.
Разом з тим, суд звертає увагу, що сама по собі відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, є підставою для зупинення реєстрації податкової накладної лише у випадку відповідності такої податкової накладної іншим умовам, визначеним п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме: - обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС
Відповідачами не надано доказів на підтвердження того, що направлені позивачем на реєстрацію податкові накладні відповідали наведеним умовам.
Також не враховано, що позивач є сільськогосподарським товаровиробником, основним видом економічної діяльності якого є, зокрема, вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, що в даному випадку (операції з постачання зерна ячменю) виключає можливість обчислення показника обсягу придбання (величини залишку) послуги та спростовує твердження контролюючого органу про відповідність операції п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Крім того, суд звертає увагу, що запропонувавши позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН, контролюючий орган не визначив конкретного переліку документів, які він вважає належними та достатніми для прийняття позитивного рішення.
Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520(далі - Порядок №520) прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 5 вказаного порядку передбачено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, враховуючи наведені норми суд вважає, що рішення Комісії Державної податкової служби України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкових накладних, але як вбачається з наданої суду копії рішення від 22.09.2021 № 3143075/32902183, якими відмовлено у реєстрації ПН, і яка є предметом оскарження у цій справі, підставою для його прийняття зазначено неподання платником податку первинних документів щодо первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів( робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових докуметів та/або банківських виписок з особових рахунків, при цьому рішення не містить підкреслень тих документів, які позивачем не надано, але саме зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, з огляду на наявність вимоги щодо обов`язкового зазначення у рішенні об`єктивних обставини, які перешкоджають реєстрації ПН з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично були подані платником податку.
Крім того, у спірному рішенні зазначена додаткова інформація: відсутні документи щодо транспортування/довіреність, акти приймання-передачі товару, розрахунки, складські документи, інвентерезаціні описи, однак жодним чином не зазначено, які ж саме документи відсутні. Натомість позивачем надавались пояснення № 1 від 20.09.2021 (а.с.114-117), які отримані органом ДПС України, у яких позивач детального пояснив, що є сільскогосподарським підприємством, займається вирощуванням зернових культур, оптовою торгівлею зерном, вирощену та зібрану у 2021 році сільськогосподарську продукцію (ячмінь озимний) позивач вивіз власним транспортом для зберігання на ТОВ «ГРВ КАПИТАЛ», що №63/3 підтверджується Договором на зберігання № 62/3 від 21.07.2021, Актом надання послуг від 31.08.2021 № 516 , рахунком на оплату №418 від 31.08.2021, товарно-транспортними накладними від 25.08.2021 №№1-9, реєстрами накладних на прийняте зерно з визначенням якості по середньодобовому зразку від від 25.08.2021 №№ 111-113 (а.с. 84-97). Доказів зворотного відповідачем суду не надано.
Отже враховуючи вищенаведене та приймаючи до уваги, що під час розгляду справи відповідачами не було надано доказів щодо наявності ґрунтовних недоліків у поданих позивачем з метою реєстрації податкових накладних документів, а відмова у реєстрації спірних ПН фактично обґрунтована відсутністю первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити), розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, що спростовується дослідженими під час розгляду справи документами, які були надані позивачем суду під час розгляду справи та відповідачу на підтвердження правомірності формування ним спірних ПН, суд вважає, що відповідач у справі під час прийняття рішення від 22.09.2021 № 3143075/32902183, діяв не у спосіб, який визначено чинним законодавством, що є підставою для скасування такого рішення суб`єкта владних повноважень.
Відтак, оскільки рішення комісії про відмову у реєстрації податкової накладної підлягає скасуванню, відповідно, з урахуванням положень підпункту 201.16.4 пункту201.16статті201, пункту201.10 статті 201 Податкового кодексу України, пункту 19, пункту 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою КМУ від 29.12.2010 № 1246, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладнй накладну №1 від 01.09.2021 .
Відповідно до ч.1ст.9 КАС Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.1ст.77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
Частиною 2статті 77 КАС Українивизначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Всупереч наведеним вимогам відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, не доведено правомірності винесення оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації спірних податкових накладних.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч.1ст.139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду позивачем було сплачено судовий збір у сумі 2270, 00грн. що підтверджується платіжним дорученням.
За таких обставин, судовий збір сплачений позивачем в розмірі 2270, 00грн., стягується відповідно достатті 139 КАС України, на його користь за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, яким прийнято протиправні рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних, а саме ГУ ДПС у Запорізькій області.
Керуючись ст.ст.2,5,72,77,139,241,243-246,255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Фермерського господарства «ДУДЕНКО» (71001, Запорізька область, Пологівський район, смт. Кам`янка,вул. Зарічна,48 «а»; код ЄДРПОУ: 32902183) до Державної податкової служби України(04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8, код ЄДРПОУ: 43005393), Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя,пр. Соборний, буд. 166, код ЄДРПОУ: ВП 44118663), третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю «КОНЦЕРН ПРОМЕТЕЙ» (54001, Миколаївська область, м. Миколаїв, вул. Потьомкінська,буд.114; код ЄДРПОУ 43628910) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,- задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області 22.09.2021 № 3143075/32902183.
Зобов`язати Державну податокву службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «ДУДЕНКО» від 01.09.2021 № 1 датою її подачі на реєстрацію 07.09.2021.
Стягнути на користь Фермерського господарства «ДУДЕНКО» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2270,00 грн. (дві тисячі двісті сімдесят грн. 00 коп.).
Рішення набирає законної сили відповідно достатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленимистаттями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
СуддяН.В. Стрельнікова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2022 |
Оприлюднено | 25.06.2022 |
Номер документу | 104297298 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні