Справа № 560/524/22
РІШЕННЯ
іменем України
13 травня 2022 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Фелонюк Д.Л. розглянув адміністративну справу за позовом заступника керівника Летичівської окружної прокуратури до Зіньківської сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Зіньківський дитячий ясла-садок "Пізнайко", про визнання бездіяльності незаконною та зобов`язання вчинити дії.
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
Заступник керівника Летичівської окружної прокуратури звернувся в суд з позовом до Зіньківської сільської ради, в якому просить:
- визнати незаконною бездіяльність Зіньківської сільської ради щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку загальною площею 0,2500 га, яку використовує Зіньківський дитячий ясла-садок "Пізнайко" для розміщення та обслуговування будівель і споруд дошкільного навчального закладу та знаходиться в адміністративно-територіальних межах Зіньківської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області;
- зобов`язати Зіньківську сільську раду Хмельницького району Хмельницької області вжити заходів для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, загальною орієнтовною площею 0,2500 га, яку використовує Зіньківський дитячий ясла-садок "Пізнайко" для розміщення та обслуговування будівель і споруд дошкільного навчального закладу та знаходиться в адміністративно-територіальних межах Зіньківської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Летичівською окружною прокуратурою проведено вивчення стану законності з питань дотримання вимог Земельного кодексу України та Закону України "Про освіту" щодо вжиття компетентними органами заходів, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади Хмельницького (Віньковецького) району та встановлено, що Зіньківський дитячий ясла-садок "Пізнайко" користується земельною ділянкою площею 0,2500 га, державна реєстрація якої не здійснювалася. При цьому Зіньківська сільська рада не вживала достатніх заходів щодо організації процесу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Зіньківського дитячого ясла-садка "Пізнайко", не здійснювала контролю за діяльністю дошкільного навчального закладу з оформлення землі та не виділила кошти на оформлення права користування навчальним закладом зазначеною земельною ділянкою.
Відповідач правом подати відзив не скористався, а тому, враховуючи приписи частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Третя особа правом подати письмові пояснення не скористалася.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 17.01.2022 відкрито провадження в цій справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Зіньківський дитячий ясла-садок "Пізнайко".
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Летичівською окружною прокуратурою з метою встановлення наявності підстав для представництва в суді законних інтересів держави проведено вивчення стану законності з питань дотримання вимог Земельного кодексу України та Закону України "Про освіту" щодо вжиття компетентними органами заходів, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади Хмельницького (Віньковецького) району.
За результатами вивчення встановлено, що на території Зіньківської сільської ради функціонує Зіньківський дитячий ясла-садок "Пізнайко", який створено на підставі розпорядження Віньковецької районної державної адміністрації №59-р від 05.12.1995. Засновником закладу освіти є Зіньківська сільська рада (пункти 1.4, 1,5 Статуту Зіньківського дитячого ясла-садка "Пізнайко", затвердженого Зіньківською сільською радою 12.12.2006).
Відповідно до пунктів 6.2, 6.3, 6.4 зазначеного статуту утримання та розвиток матеріально-технічної бази дошкільного закладу у межах Типового переліку обов`язкового обладнання дошкільних навчальних закладів фінансуються за рахунок коштів засновника. Фінансово-господарська діяльність дошкільного закладу здійснюється на основі кошторису. Джерелами фінансування дошкільного закладу є кошти, зокрема, засновника.
Згідно з листом Зіньківської сільської ради від 01.12.2021 №1286 Зіньківським дитячим ясла-садком "Пізнайко" використовується територія орієнтовною площею 0,2500 га, право користування на яку не зареєстровано. Площа забудови - орієнтовно 390 кв.м. Питання про виділення коштів на розгляд сесії Зіньківської сільської ради не виносилось у зв`язку з відсутністю відповідних звернень.
За змістом листа Зіньківської сільської ради від 03.12.2021 №1304 виділення коштів на оформлення правовстановлюючих документів на будівлі і споруди, а також на земельну ділянку Зіньківського дитячого ясла-садка "Пізнайко" належить до повноважень Зіньківської сільської ради. У зв`язку з запровадженням карантинних заходів для запобігання поширенню гострої распіраторної хвороби COVID-19 в бюджеті сільської ради були відсутні кошти на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування.
Вважаючи, що відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яку використовує Зіньківський дитячий ясла-садок "Пізнайко", формує передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою та ризики для нормального функціонування закладу дошкільної освіти та безпечного навчального процесу і перебування дітей, заступник керівника Летичівської окружної прокуратури звернувся до суду з позовом.
IV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ
Відповідно до частини 1 статті 80 Закону України "Про освіту" до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать, зокрема, нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України (частина 2 статті 80 Закону України "Про освіту").
Згідно з частиною 1 статті 38 Закону України "Про дошкільну освіту" матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Приписами статті 92 Земельного кодексу України встановлено, що заклади освіти, незалежно від форми власності набувають право постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності.
Відповідно до частини 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно з статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначено статтею 123 Земельного кодексу України.
Так, навчальний заклад, який є суб`єктом, а отже й ініціатором оформлення права постійного користування земельною ділянкою, згідно з статтею 123 Земельного кодексу України подає клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які згідно з повноваженнями, визначеними статтею 122 Земельного кодексу України, передають у користування земельні ділянки.
Орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах своїх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою або мотивовану відмову у його наданні. У разі ненадання у встановлений строк дозволу або мотивованої відмови заявник у місячний строк має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу. Про реалізацію такого права, як "мовчазна згода", заклад письмово повідомляє орган розпорядження землею. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Відповідно до статті 186 Земельного кодексу України проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Згідно з частиною 6 статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Відповідно до статті 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
За змістом частин 1, 3 статті 3, статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Суд встановив, що в порушення зазначених вимог законодавства правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яка використовується Зіньківським дитячим ясла-садком "Пізнайко", не оформлено, державну реєстрацію права власності та права постійного користування не проведено.
При цьому, виділення коштів на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Зіньківського дитячого ясла-садок "Пізнайко" належить до повноважень Зіньківської сільської ради.
В свою чергу, за змістом листа Зіньківської сільської ради від 01.12.2021 №1286 правовстановлюючі документи на земельну ділянку орієнтовною площею 0,2500 га Зіньківського дитячого ясла-садка "Пізнайко" не оформлялися у зв`язку із тим, що дошкільний заклад не звертався до Зіньківської сільської ради з відповідним клопотанням.
Тобто Зіньківська сільська рада не вживала достатніх заходів щодо організації процесу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Зіньківського дитячого ясла-садка "Пізнайко", не здійснювала контролю за діяльністю дошкільного закладу з оформлення землі.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою, формує ризики для нормального функціонування дошкільного закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушує інтереси держави у сфері охорони дитинства.
Відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель, та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування.
Відповідно до пункту 4 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
За нормами частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Наведене свідчить про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до приписів статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати розподілу не належать.
Разом з тим, Хмельницькою обласною прокуратурою сплачено судовий збір у більшому розмірі, ніж встановлено законом, а саме - 4540,00 грн, замість 2270,00 грн.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Суд роз`яснює Хмельницькій обласній прокуратурі право подати клопотання про повернення судового збору у розмірі 2270,00 грн (4540,00 грн - 2270,00 грн).
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов заступника керівника Летичівської окружної прокуратури задовольнити.
Визнати незаконною бездіяльність Зіньківської сільської ради щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку загальною площею 0,2500 га, яку використовує Зіньківський дитячий ясла-садок "Пізнайко".
Зобов`язати Зіньківську сільську раду вжити заходів щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою, загальною орієнтовною площею 0,2500 га, яку використовує Зіньківський дитячий ясла-садок "Пізнайко".
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Заступник керівника Летичівської окружної прокуратури (вул. Чорновола 3, смт. Летичів, Хмельницька область, 31500 , код ЄДРПОУ - 02911102) Відповідач:Зіньківська сільська рада (вул. Писаренка 46, с. Зіньків, Віньковецький район, Хмельницька область, 32514 , код ЄДРПОУ - 04402965) Третя особа:Зіньківський дитячий ясла-садок "Пізнайко" (вул. Фрунзе буд. 17, с. Зіньків, Віньковецький район, Хмельницька область, 32514 , код ЄДРПОУ - 34075388) Головуючий суддя Д.Л. Фелонюк
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104298989 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Фелонюк Д.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні