КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 травня 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/8584/21
Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі судді Черниш О.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
позивач: ОСОБА_1 (27222, Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Благодатне, РНОКПП НОМЕР_1 )
відповідач-1: Кетрисанівська сільська рада (27247, Кіровоградська область, Кропивницький район, село Кетрисанівка, вул. Шкільна, 47, код ЄДРПОУ 04365508)
відповідач-2: Кропивницька районна державна адміністрація Кіровоградської області (25014, м. Кропивницький, вул. Дарвіна, 25, код ЄДРПОУ 04055067)
відповідач-3: Управління соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації (28400, Кіровоградська область, Кропивницький район, смт. Компаніївка, вул. Шевченка, 81, код ЄДРПОУ 03197730)
про визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Кетрисанівської сільської ради та Кропивницької районної державної адміністрації Кіровоградської області про визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії.
Позов мотивувала тим, що вона з лютого 2020 року надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі своїй матері ОСОБА_2 . Проте відповідачі не виплатили їй компенсацію за надані послуги за 2020 рік, яка була призначена у грудні 2020 року. Тож позивачка просить суд:
- визнати протиправними дії та бездіяльність Кетрисанівської сільської ради та Кропивницької районної державної адміністрації Кіровоградської області невиплатою компенсації за надання соціальних послуг за 2020 рік у розмірі 21528,14 грн.;
- зобов`язати Кетрисанівську сільську раду та Кропивницьку районну державну адміністрацію Кіровоградської області провести повний розрахунок компенсації надання соціальних послуг за 2020 рік.
Ухвалою судді від 06.12.2021 року відкрито провадження у цій справі та вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Ухвалою від 27.04.2022 року суд залучив до участі у справі третього відповідача - Управління соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації.
Відповідач-1 подав відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, у 2020 році нарахування та виплату компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, які проживали у с. Благодатне Бобринецького району, здійснювало Управління соціального захисту населення Бобринецької районної державної адміністрації. У 2021 році між новоствореною Кетрисанівською територіальною громадою та Управлінням соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації укладено угоду про співпрацю в сфері надання послуг соціальної підтримки населення на 2021 рік, відповідно до якої Управління забезпечує призначення і виплату компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги. Вказує, що заборгованість з виплати компенсації за 2021 рік перед позивачкою відсутня, а виплата компенсації фізичним особам, які проживають на території Кетрисанівської сільської ради та надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за 2020 рік не проводиться через відсутність фінансування.
Відповідач-2 подав відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що Кропивницька районна державна адміністрація Кіровоградської області як орган державної виконавчої влади не має відношення до призначення та виплати позивачці спірної грошової компенсації за 2020 рік, а реалізацію державної соціальної політики у сфері соціального захисту населення покладено на її структурний підрозділ - Управління соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації.
Відповідач-3 подав відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що позивачка при зверненні за призначенням компенсації подала неправдиві відомості про склад сім`ї, оскільки не зазначила відомості про співмешканця, з яким проживала та вела спільне господарство, про що складено акт від 04.11.2020 року. Ці обставини вплинули на умови призначення компенсації та визначення її розміру, а Управління соціального захисту населення Бобринецької районної державної адміністрації неправомірно призначило позивачці таку компенсацію.
Розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
У лютому 2020 року ОСОБА_1 подала до Управління соціального захисту населення Бобринецької районної державної адміністрації (надалі УСЗН Бобринецької РДА) заяву від 12.02.2020 року про призначення їй компенсації як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі. (а.с. 38 39)
До заяви додала необхідні документи, які підтверджували потребу в догляді за її матір`ю ОСОБА_2 громадянкою похилого віку з когнітивними порушеннями, з якою вона спільно проживала у с. Благодатне Бобринецького району Кіровоградської області, терміном на 1 рік, а саме до 10.02.2021 року. (а.с. 40 48)
Згодом позивачка подала до УСЗН Бобринецької РДА декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, від 09.10.2020 року. (а.с. 50 51)
Соціальний інспектор УСЗН Бобринецької РДА у листопаді 2020 року провела обстеження матеріально-побутових умов сім`ї ОСОБА_1 , про що склала акт від 04.11.2020 року (а.с. 53)
УСЗН Бобринецької РДА прийняло рішення від 04.12.2020 року, за яким ОСОБА_1 не має права на державну соціальну допомогу, оскільки середньомісячний сукупний дохід на одного члена сім`ї перевищує прожитковий мінімум. (а.с. 55)
Згодом УСЗН Бобринецької РДА прийняло рішенням від 23.12.2020 року, яким позивачці призначено компенсацію фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, з 12.02.2020 року по 10.02.2021 року у сумі 2027 грн. щомісячно. (а.с. 59)
За розпорядженням УСЗН Бобринецької РДА від 21.01.2021 року перераховано розмір компенсації на період з 01.01.2021 року по 10.02.2021 року та визначеної її у сумі 2189 грн. щомісяця. (а.с. 59)
Пізніше УСЗН Кропивницької РДА за заявою ОСОБА_1 від 10.01.2021 року продовжило їй виплату компенсації на наступний строк з 08.02.2021 року по 07.02.2022 року у сумі 2189 грн. щомісяця.
У червні 2021 року УСЗН Кропивницької РДА виплатило позивачці компенсацію за січень та лютий 2021 року, суми компенсації за попередні періоди, а саме за лютий - грудень 2020 рік не виплачені. (а.с. 100)
У зв`язку з невиплатою цих сум позивачка звернулася до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах, визначає Закон України "Про соціальні послуги" №2671-VIII від 17.01.2019 року, який введений в дію з 1 січня 2020 року.
За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону України "Про соціальні послуги":
17) соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України;
6) надавачі соціальних послуг - юридичні та фізичні особи, фізичні особи - підприємці, включені до розділу "Надавачі соціальних послуг" Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг;
10) отримувачі соціальних послуг - особи/сім`ї, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, яким надаються соціальні послуги.
Згідно з частинами 1, 3, 6 статті 13 Закону України "Про соціальні послуги" надавачі соціальних послуг провадять свою діяльність відповідно до законодавства про соціальні послуги, на підставі установчих та інших документів, якими визначено перелік соціальних послуг та категорії осіб, яким надаються такі послуги, за умови забезпечення їх відповідності критеріям діяльності надавачів соціальних послуг, встановленим Кабінетом Міністрів України.
Надавачі соціальних послуг можуть належати до державного, комунального або недержавного секторів.
До надавачів соціальних послуг недержавного сектору належать підприємства, установи, організації, крім визначених частиною другою цієї статті, громадські об`єднання, благодійні, релігійні організації, фізичні особи - підприємці та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності.
Фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є:
1) особами з інвалідністю I групи;
2) дітьми з інвалідністю;
3) громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями;
4) невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися;
5) дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежні), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги. Перелік зазначених тяжких захворювань, розладів, травм, станів дітей, яким не встановлено інвалідність, затверджує Кабінет Міністрів України.
Згідно з частиною 7 статті 13 Закону України "Про соціальні послуги" фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.
Розмір компенсації за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на непрофесійній основі, незалежно від кількості осіб, за якими здійснюється догляд, розраховується як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу в розрахунку на місяць, встановленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги, та середньомісячним сукупним доходом фізичної особи - надавача соціальної послуги за попередніх шість місяців, що передують місяцю подання заяви про згоду надавати соціальні послуги. Середньомісячний сукупний дохід фізичної особи - надавача соціальної послуги обчислюється шляхом ділення середньомісячного сукупного доходу її сім`ї на кількість членів сім`ї, які включаються до її складу. Методика обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.
Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.
На час звернення позивачки за призначенням компенсації за догляд у лютому 2020 року діяла постанова Кабінету Міністрів України від 29.04.2004 року №558 "Про затвердження Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги", яка була чинною до 25.09.2020 року.
Цією постановою затверджено Порядок призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги (надалі Порядок №558).
Згідно з пунктом 1 Порядку №558 непрацюючим фізичним особам, які постійно надають соціальні послуги громадянам похилого віку, особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю, хворим, які не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги (крім осіб, що обслуговуються соціальними службами), призначається щомісячна компенсаційна виплата (далі - компенсація).
Пунктом 2 Порядку №558 передбачено, що компенсація призначається виходячи з прожиткового мінімуму для працездатних осіб у таких розмірах:
- 15 відсотків - фізичним особам, які надають соціальні послуги особам з інвалідністю I групи;
- 10 відсотків - фізичним особам, які надають соціальні послуги громадянам похилого віку, які за висновком лікарсько-консультаційної комісії потребують постійного стороннього догляду і не здатні до самообслуговування, особам з інвалідністю II групи та дітям з інвалідністю;
- 7 відсотків - фізичним особам, які надають соціальні послуги особам з інвалідністю III групи та хворим, які за висновком лікарсько-консультаційної комісії потребують постійного стороннього догляду і не здатні до самообслуговування.
Відповідно до пункту 4 Порядку №558 компенсація не призначається:
1) фізичним особам, які надають соціальні послуги громадянам, яким призначено:
- державну соціальну допомогу на догляд відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю" або надбавку на догляд до державної соціальної допомоги згідно із Законом України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю";
- надбавку на догляд або державну соціальну допомогу на догляд відповідно до Законів України "Про пенсійне забезпечення" і "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб";
- відшкодування витрат на надання послуг по догляду відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності";
2) фізичним особам, які надають соціальні послуги і отримують допомогу на догляд відповідно до Закону України "Про психіатричну допомогу";
3) фізичним особам, які надають соціальні послуги на платній основі;
4) самозайнятим особам;
5) фізичним особам, які проходять альтернативну (невійськову) службу;
6) фізичним особам, які надають соціальні послуги громадянам похилого віку, особам з інвалідністю, хворим, які за висновком лікарсько-консультаційної комісії потребують постійного стороннього догляду і не здатні до самообслуговування та перебувають у трудових відносинах, у тому числі на умовах неповного робочого дня (крім роботи вдома).
Відповідно до пункту 5 Порядку №558 компенсація призначається і виплачується структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві державної адміністрації, виконавчого органу міської ради за місцем проживання, перебування особи, якій надаються соціальні послуги, з дня подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, та особою, яка їх потребує, заяв разом з документами, зазначеними у пункті 6 цього Порядку.
Структурний підрозділ з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві державної адміністрації, виконавчого органу міської ради видає заявнику розписку про прийняття заяв і документів із зазначенням дати їх прийняття.
Днем подання заяв для призначення компенсації вважається день реєстрації структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві державної адміністрації, виконавчого органу міської ради заяв з необхідними документами.
Якщо заяви та документи надсилаються поштою, днем подання заяв для призначення компенсації вважається дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення.
У разі коли до заяв не додані всі необхідні документи, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві державної адміністрації, виконавчого органу міської ради письмово протягом трьох днів повідомляє заявнику, які документи слід подати додатково. Якщо вони будуть подані не пізніше трьох місяців з дня одержання такого повідомлення, днем подання заяв вважатиметься день їх прийняття або відправлення.
Згідно з пунктом 6 Порядку №558 для призначення компенсації подаються такі документи: 1) фізичною особою, яка надає соціальні послуги: заява про згоду надавати соціальні послуги; паспорт або інший документ, що посвідчує особу; висновок лікарсько-консультаційної комісії про те, що стан її здоров`я дозволяє постійно надавати соціальні послуги; копія трудової книжки, а у разі відсутності трудової книжки - письмове повідомлення особи із зазначенням інформації про відсутність трудової книжки та про останнє місце роботи чи отримання доходів; заява про надання згоди на проведення перевірки даних про доходи особи з використанням відомостей Державного реєстру фізичних осіб - платників податків (з урахуванням вимог Закону України "Про захист персональних даних").
Пунктом 7 Порядку №558 передбачено, що структурний підрозділ з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві державної адміністрації, виконавчого органу міської ради протягом десяти днів після одержання заяв із необхідними документами розглядає їх та приймає рішення про призначення компенсації чи про відмову в її призначенні із зазначенням причини відмови та порядку оскарження цього рішення, про що інформує заявника письмово протягом п`яти днів після прийняття відповідного рішення.
За правилами пунктів 8, 11 Порядку №558 компенсація призначається на час, протягом якого особа, що подала заяву про необхідність отримання соціальних послуг, потребуватиме постійного стороннього догляду.
Виплата компенсації провадиться щомісяця до 1 числа місяця, що настає за тим, в якому фізична особа надавала соціальні послуги, і триває до дня припинення їх надання.
Компенсація виплачується державними підприємствами і об`єднаннями зв`язку або через установи уповноважених банків за письмовою заявою фізичної особи, яка надає соціальні послуги.
Кабінет Міністрів України прийняв постанову №859 від 23.09.2020 року "Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі", якою затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (надалі Порядок №859).
Постанова Кабінету Міністрів України №859 від 23.09.2020 року "Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі" набрала чинності з дня її опублікування 25.09.2020 року.
Пунктом 2 цієї постанови установлено, що фізичним особам, які надають соціальні послуги, щомісячні компенсаційні виплати, призначені відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2004 р. №558 "Про затвердження Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги", проводяться до дати призначення таким фізичним особам іншої виплати на догляд, установленої законодавством, або до 31 грудня 2022 року.
Пунктом 4 цієї постанови передбачено, що ця постанова набирає чинності з дня її опублікування і застосовується з 1 січня 2020 р. для осіб, які звернуться за призначенням компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, протягом 60 календарних днів із дня опублікування цієї постанови, крім підпункту 2 пункту 7 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого зазначеною постановою, який набирає чинності з 1 січня 2021 року.
Порядком №859 передбачені такі норми:
1. Цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є:
- особами з інвалідністю I групи;
- дітьми з інвалідністю;
- громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями;
- невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися;
- дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. №1161.
2. Компенсація не призначається фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду особам, зазначеним у пункті 1 цього Порядку, якщо такі особи отримують соціальні послуги догляду вдома, паліативного догляду, стаціонарного догляду.
3. Компенсація призначається і виплачується структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчим органом міської міста обласного значення, районної в місті (у разі утворення) ради, сільської, селищної, міської ради об`єднаної територіальної громади (далі - структурний підрозділ) за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
У разі відсутності в об`єднаній територіальній громаді структурного підрозділу призначення і виплата компенсації можуть здійснюватися структурним підрозділом згідно з договором про співробітництво територіальних громад відповідно до Закону України "Про співробітництво територіальних громад".
4. Розмір компенсації відповідно до статті 13 Закону України "Про соціальні послуги" обчислюється як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу в розрахунку на місяць, установленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та середньомісячним сукупним доходом фізичної особи, яка надає соціальні послуги, за попередні шість місяців, що передують місяцю подання заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Фізична особа, яка надає соціальні послуги, отримує тільки одну компенсацію незалежно від кількості осіб, за якими вона доглядає.
Середньомісячний сукупний дохід фізичної особи, яка надає соціальні послуги, обчислюється шляхом ділення середньомісячного сукупного доходу її сім`ї на кількість членів сім`ї, які включаються до її складу, згідно з Методикою обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї затвердженою наказом Мінсоцполітики від 16 червня 2020 р. №419.
5. До складу сім`ї фізичної особи, яка звертається за призначенням компенсації, включаються чоловік, дружина, діти віком до 18 років, а також діти, які навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (в тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; жінка та чоловік, які не перебувають у шлюбі, але проживають однією сім`єю. При цьому діти, які навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти до досягнення 23 років і не мають власних сімей, включаються до складу сім`ї незалежно від реєстрації місця проживання чи місця перебування. До складу сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги, що звертається за призначенням компенсації, не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні, та непрацездатні особи.
6. Для отримання компенсації фізичною особою, яка надає соціальні послуги, подаються до структурного підрозділу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та документи/відомості у паперовій або електронній формі, зазначені в пункті 7 цього Порядку.
Особою/законним представником особи, яка потребує надання соціальних послуг, подається заява про згоду отримувати соціальні послуги від фізичної особи, яка надає соціальні послуги.
Форми заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та заяви про згоду отримувати соціальні послуги від фізичної особи, яка надає соціальні послуги, затверджуються Мінсоцполітики.
У разі відсутності в об`єднаній територіальній громаді структурного підрозділу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі приймається уповноваженою посадовою особою виконавчого органу сільської, селищної, міської ради об`єднаної територіальної громади.
Також заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі може прийматися центром надання адміністративних послуг за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі в електронній формі подається через Єдиний державний веб-портал електронних послуг.
Якщо заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі з документами, зазначеними в пункті 7 цього Порядку, приймається уповноваженою посадовою особою виконавчого органу сільської, селищної, міської ради об`єднаної територіальної громади чи центром надання адміністративних послуг, ці документи протягом одного робочого дня з дати їх отримання передаються до структурного підрозділу для підготовки відповідних запитів (у разі потреби) та прийняття рішення.
7. Призначення і виплата компенсації здійснюються структурним підрозділом із місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, таких документів:
1) у паперовій формі:
- заява про надання компенсації;
- заява про перерахування коштів із зазначенням рахунка в установі банку;
- копія паспорта громадянина України або іншого документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України. Для іноземців та осіб без громадянства - копія посвідчення біженця, копія посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, або копія паспортного документа іноземця та копія посвідки на тимчасове проживання/посвідка на постійне проживання (подається фізичною особою, яка надає соціальні послуги, та особою, якій надаються соціальні послуги на непрофесійній основі);
- копія документа, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, у якому зазначається реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті) (подається фізичною особою, яка надає соціальні послуги, та особою, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі);
- копія свідоцтва про народження дитини (у разі надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі дитині);
- декларація про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім`ї заявника;
- копія акта огляду медико-соціальною експертною комісією;
- висновок лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень за формою, затвердженою МОЗ;
- висновок лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, за формою, затвердженою МОЗ;
- копія медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ;
- довідка про захворювання дитини на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу в порядку та за формою, встановленими МОЗ;
- копія рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання недієздатною особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена);
- копія рішення суду або органу опіки та піклування про призначення опікуна або піклувальника особі, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для опікунів або піклувальників);
Структурний підрозділ перевіряє подані/надіслані фізичною особою, яка надає соціальні послуги, документи/відомості, зазначає кількість прийнятих документів, порядковий номер заяви, дату її реєстрації, кількість неподаних документів, які необхідно подати, і дату, до якої ці документи мають бути подані.
Повідомлення про прийняття заяви із пакетом документів видається особисто фізичній особі, яка надає соціальні послуги, під час подання заяви або надсилається їй протягом одного робочого дня із дати подання заяви на поштову або електронну адресу заявника.
Якщо до заяви не додано всіх необхідних документів, структурний підрозділ протягом трьох днів з дати отримання заяви надсилає на поштову або електронну адресу заявника повідомлення про те, які документи потрібно подати. Якщо їх буде подано не пізніше ніж через один місяць з дня отримання повідомлення, днем подання заяви вважатиметься день її прийняття структурним підрозділом або відправлення поштою.
8. Під час визначення середньомісячного сукупного доходу сім`ї структурні підрозділи, що призначають компенсацію, користуються всіма офіційними джерелами, які містять інформацію про доходи громадян, зокрема інформацією Державного реєстру фізичних осіб - платників податків.
Для нарахування компенсації можуть використовуватися відомості про доходи (списки, довідки, дані на технічних носіях інформації, інші дані, отримані від органів соціального захисту населення, органів Пенсійного фонду України, центрів зайнятості, інших підприємств, установ, організацій).
Структурні підрозділи мають право робити запити та у строк до п`яти календарних днів із дати надходження відповідного запиту безоплатно отримувати від ДПС, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для перевірки достовірності даних, отриманих від фізичних осіб, які надають соціальні послуги та звертаються за призначенням компенсації.
Для підтвердження даних про доходи (відсутність доходів) використовуються відомості ДПС із Державного реєстру фізичних осіб - платників податків у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном.
Для підтвердження даних про отримання (неотримання) пенсії використовується інформація з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
10. Компенсація призначається на 12 місяців і виплачується щомісяця.
Якщо у довідці до акта огляду медико-соціальною експертною комісією, медичному висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років, висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді зазначено строк, компенсація призначається на такий строк, але не більше ніж на 12 місяців.
Для продовження виплати компенсації на наступний строк подаються заява про надання компенсації, декларація про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї), документи, зазначені в абзацах восьмому - чотирнадцятому підпункту 1 пункту 7 цього Порядку, крім копії акта огляду медико-соціальною експертною комісією, висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді у разі, коли їх видано безстроково або якщо строк не зазначено.
Для продовження виплати компенсації на наступний строк подаються заява про надання компенсації, декларація про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї), документи, зазначені в абзацах восьмому - чотирнадцятому підпункту 1 пункту 7 цього Порядку, крім копії акта огляду медико-соціальною експертною комісією, висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді у разі, коли їх видано безстроково або якщо строк не зазначено.
11. Виплата компенсації припиняється у разі:
- зміни місця проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, чи фізичної особи, яка надає соціальні послуги та отримує компенсацію;
- смерті особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;
- смерті фізичної особи, яка надавала соціальні послуги та отримувала компенсацію;
- перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, на повному державному утриманні або отримання соціальних послуг стаціонарного догляду, паліативного догляду в умовах стаціонару за плату.
12. Виплата компенсації тимчасово зупиняється у разі:
- перебування фізичної особи, яка надає соціальні послуги, за межами України понад 10 календарних днів;
- перебування фізичної особи, яка надає соціальні послуги, на стаціонарному лікуванні протягом повного календарного місяця.
Порядок надання відомостей стосовно фізичних осіб, які надають соціальні послуги, які в період отримання компенсації перетинали державний кордон України або перебували за межами України, визначається законодавством.
Якщо фізична особа, яка надає соціальні послуги, перебувала поза межами України менше ніж 10 календарних днів, на стаціонарному або санаторно-курортному лікуванні менше ніж протягом одного календарного місяця, виплата компенсації тимчасово припиняється та відновлюється з дня подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, заяви про продовження надання соціальних послуг з догляду без подання пакета документів, зазначених у пункті 7 цього Порядку.
У разі виникнення обставин, внаслідок яких припиняється догляд, фізична особа, яка надає соціальні послуги та отримує компенсацію, зобов`язана в десятиденний строк письмово повідомити про це структурним підрозділам, що здійснюють її виплату. Виплата компенсації припиняється з місяця, що настає за тим, у якому сталися зміни.
13. У разі затвердження нового розміру прожиткового мінімуму на 1 січня відповідного року компенсація перераховується без звернення фізичної особи, яка надає соціальні послуги. Структурні підрозділи проводять перерахунок раніше призначеної компенсації з місяця встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.
14. Компенсація призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця з дня звернення подано всі необхідні документи.
Рішення про призначення компенсації або про відмову в її наданні приймається структурним підрозділом протягом 10 днів з дати подання документів, зазначених у пункті 7 цього Порядку, і наступного дня після його прийняття надсилається фізичній особі, яка надає соціальні послуги.
Для підтвердження факту спільного проживання з особою, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та догляду за нею складається акт про проведення обстеження сім`ї фахівцями структурного підрозділу. Форма акта про проведення обстеження сім`ї затверджується Мінсоцполітики.
Якщо фізична особа надає соціальні послуги за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, але має інше зареєстроване місце проживання, обстеження сім`ї для встановлення факту догляду є обов`язковим.
15. Компенсація виплачується щомісяця за вибором фізичної особи, яка надає соціальні послуги та якій призначена компенсація, через АТ "Укрпошта" або через уповноважені банки, визначені в установленому законодавством порядку.
Виплата компенсації та покриття витрат на її доставку здійснюються відповідно до підпункту "а" пункту 4 частини першої статті 89 Бюджетного кодексу України за рахунок коштів місцевих бюджетів.
16. Суми компенсації, не отримані своєчасно фізичною особою, яка надає соціальні послуги, виплачуються за минулий період, але не більш як за 12 місяців, що передують місяцю звернення за їх отриманням.
Суми компенсації, не отримані фізичною особою, яка надає соціальні послуги, з вини структурного підрозділу, який їх призначає та виплачує, виплачуються за минулий період без обмеження будь-яким строком. При цьому виплата за минулий період проводиться з урахуванням прожиткового мінімуму, затвердженого на момент виплати.
17. Рішення структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської міста обласного значення, районної в місті (у разі утворення) ради, сільської, селищної, міської ради об`єднаної територіальної громади про відмову у призначенні компенсації може бути оскаржено в органі виконавчої влади вищого рівня або в суді.
18. На кожну фізичну особу, яка надає соціальні послуги та отримує компенсацію, відповідним структурним підрозділом формується особова справа, в якій зберігаються матеріали, необхідні для призначення компенсації.
В особовому рахунку, що заповнюється на підставі документів особової справи, фіксуються відомості про виплату компенсації.
19. Суми компенсації, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку фізичної особи, яка надає соціальні послуги, через подання документів із завідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, які впливають на призначення і виплату компенсації тощо, стягуються відповідно до законодавства.
Відрахування надміру виплаченої суми компенсації на підставі рішень відповідних структурних підрозділів проводиться у щомісячному розмірі не більш як 20 відсотків суми виплачуваної компенсації.
Якщо фізична особа, яка надає соціальні послуги, не повернула добровільно надміру виплачені їй суми, вони стягуються в судовому порядку на підставі заяви структурного підрозділу, що призначив компенсацію.
20. Структурні підрозділи, що призначають та виплачують компенсацію, здійснюють контроль за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги.
Суд установив, що позивачка 12.02.2020 року звернулася до УСЗН Бобринецької районної державної адміністрації із заявою про призначення їй компенсації за догляд, надавши необхідні документи, передбачені пунктом 6 Порядку №558. Ця заява була прийнята УСЗН Бобринецької районної державної адміністрації, проте в установлений 10-денний строк за правилами чинного на той час Порядку №558 розглянута не була, рішення про призначення компенсації чи про відмову в її призначенні прийнято не було.
Лише 04.12.2020 року за заявою ОСОБА_1 УСЗН Бобринецької РДА прийняло рішення про те, що вона не має права на отримання компенсації відповідно до нового Порядку №859. Проте вже 23.12.2020 року за цією ж заявою прийнято рішення про призначення позивачці такої компенсації відповідно до Порядку №859 на період з 12.02.2020 року по 10.02.2021 року. Попри це, компенсація позивачці виплачена відповідачем-3 частково, лише за період з 01.01.2021 року по 10.02.2021 року.
Суд установив, що причиною невиплати позивачці компенсації за період з 12.02.2020 року по 31.12.2020 року, призначеної рішенням УСЗН Бобринецької РДА від 23.12.2020 року, стали висновки відповідача-3 про те, що позивачка не має права на отримання компенсації з огляду на подання нею документів із завідомо неправдивими відомостями.
Такі висновки ґрунтуються на тому, що у декларації про доходи та майновий стан, поданій до УСЗН Бобринецької РДА 09.10.2020 року, позивачка зазначила недостовірні відомості про склад сім`ї, оскільки не вказала співмешканця ОСОБА_3 , з яким проживала та вела спільне господарство. Цей факт виявлено під час обстеження матеріально-побутових умов сім`ї ОСОБА_1 , оформленого актом від 04.11.2020 року.
За розрахунками відповідача-3, з огляду на те, що ОСОБА_3 включається до складу сім`ї ОСОБА_1 , то за правилами пп.12 п.5 Методики обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї, затвердженою наказом Мінсоцполітики від 16.06.2020 року №419, його середньомісячний сукупний дохід як працездатної особи, у якої відсутній офіційний дохід, дорівнює одній мінімальній заробітній платі та включається до сукупного доходу сім`ї, а середньомісячний сукупний доход сім`ї ОСОБА_1 , обчислений шляхом ділення середньомісячного сукупного доходу її сім`ї (25588 грн.) на кількість членів сім`ї, які включаються до її складу (2), за попередні шість місяців, що передували місяцю подання заяви про призначення компенсації (2132, 33 грн.), перевищує прожитковий мінімум, установленим законом на 1 січня 2020 року (2027 грн.). Отже, ОСОБА_1 не має права на отримання компенсації, розмір якої відповідно до частини 7 статті 13 Закону "Про соціальні послуги", пункту 4 Порядку №859 обчислюється як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу в розрахунку на місяць, встановленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги, та середньомісячним сукупним доходом фізичної особи - надавача соціальної послуги за попередніх шість місяців, що передують місяцю подання заяви про згоду надавати соціальні послуги.
Суд зазначає, що сам факт проживання ОСОБА_3 спільно з ОСОБА_1 станом на листопад 2020 року, установлений під час обстеження матеріально-побутових умов сім`ї 04.11.2020 року, не міг бути достатньою підставою для прийняття рішення про відмову у призначенні позивачці компенсації за догляд за її заявою від 12.02.2020 року, оскільки вирішення питання про розмір компенсації передбачає необхідність встановлення/підтвердження доходів членів сім`ї надавача соціальної послуги за попередні шість місяців, що передували місяцю подання заяви про призначення компенсації.
Відповідач не довів суду, що на момент подання заяви від 12.02.2020 року та за шість місяців до цього ОСОБА_1 та ОСОБА_3 проживали однією сім`єю і при цьому ОСОБА_3 підпадав під категорію осіб, наведену у пп.12 п.5 Методики обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї, затвердженої наказом Мінсоцполітики від 16.06.2020 року №419, який передбачає особливості врахування окремих видів доходів при обчисленні сукупного доходу сім`ї.
Будь-які відомості про доходи ОСОБА_3 як члена сім`ї ОСОБА_1 у матеріалах особової справи відсутні.
Тож відповідач не довів, що ОСОБА_1 при зверненні за призначенням компенсації у лютому 2020 року приховала або подала недостовірні відомості, що вплинуло на встановлення права на призначення і виплату їй компенсації або визначення її розміру.
Відповідно до статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 245 КАС України передбачені повноваження суду при вирішенні справи.
Відповідно до частин 1, 2 статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 10) інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Відповідно до частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Наведене свідчить, що адміністративний суд не обмежений у виборі способів захисту прав та інтересів особи, порушених суб`єктами владних повноважень, а вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення та фактичним обставинам справи.
Суд вважає, що рішенням, яке зачіпає права позивачки у спірних правовідносинах, є рішення УСЗН Бобринецької РДА від 04.12.2020 року про відмову у призначенні компенсації, яке згідно з пунктом 17 Порядку №859 може бути оскаржено в суді. Оскільки відповідачем не доведено наявність законних підстав для відмови позивачці у призначенні компенсації чи припинення/зупинення її виплати, передбачених Порядком №859, тому вказане рішення є протиправним та його слід скасувати, вийшовши за межі заявлених позивачкою позовних вимог.
Суд установив, що у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України та пов`язаною з цим реорганізацією районних державних адміністрацій районів, ліквідованих згідно з Постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 року №807-IX "Про утворення та ліквідацію районів", правонаступником Бобринецької районної державної адміністрація стала Кіровоградська районна державна адміністрація, а правонаступником УСЗН Бобринецької районної державної адміністрації стало УСЗН Кропивницької районної державної адміністрації.
Відповідно до Положення про Управління соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Кропивницької РДА №53-р від 11.02.2021 року, основними завданнями управління у межах реалізації державної соціальної політики у сфері соціального захисту населення на відповідній території є: призначення та виплата соціальної допомоги, компенсацій та інших соціальних виплат, установлених законодавством; організація надання соціальних послуг, співпраця з територіальними громадами щодо розвитку соціальних послуг у громаді. (а.с. 82 89)
У процесі децентралізації влади та реформи місцевого самоврядування розпорядженням Кабінету Міністрів України №716-р від 12.06.2020 року "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Кіровоградської області" на території Кіровоградської області затверджено територію Кетрисанівської сільської територіальної громади, до складу якої увійшла територія Благодатненської територіальної громади Бобринецького району Кіровоградської області. Кетрисанівська сільська рада, обрана новоствореною Кетрисанівською сільською територіальною громадою, набула повноважень у день першої сесії, яка відбулася 10.11.2020 року.
З огляду на відсутність у Кетрисанівській сільській раді структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, згідно з угодою про співробітництво від 23.04.2021 року, укладеною відповідно до Закону України "Про співробітництво територіальних громад", призначення і виплата компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі особам, що проживають/перебувають на території Кетрисанівської територіальної громади, здійснюється УСЗН Кропивницької РДА. (а.с. 69 -71)
Суд прийшов до висновку, що у спірних правовідносинах цей відповідач допустив протиправну бездіяльність, оскільки не виплатив позивачці компенсацію за догляд, призначену рішенням УСЗН Бобринецької РДА від 23.12.2020 року, за період з 12.02.2020 року по 31.12.2020 року.
За правилами пункту 16 Порядку №859 суми компенсації, не отримані ОСОБА_1 з вини УСЗН Бобринецької РДА та УСЗН Кіровоградської РДА, мають бути їй виплачені за минулий період без обмеження будь-яким строком.
Тож суд задовольняє позов та зобов`язує відповідача-3 виплатити позивачці заборговану їй компенсацію за період з 12.02.2020 року по 31.12.2020 року.
Щодо позовних вимог, звернутих до Кетрисанівської сільської ради та Кропивницької районної державної адміністрації Кіровоградської області, то суд відмовляє у їх задоволенні, оскільки ці суб`єкти владних повноважень не є учасниками спірних правовідносин, пов`язаних з виплатою позивачці компенсації за догляд, призначеної рішенням УСЗН Бобринецької РДА від 23.12.2020 року.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачка при зверненні до суду з позовом сплатила судовий збір у сумі 908 грн., які слід стягнути на її користь рахунок бюджетних асигнувань відповідача-3.
Керуючись статтями 90, 139, 242 - 246, 250, 251, 255, 262, 263, 291, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Бобринецької районної державної адміністрації від 04.12.2020 року про відмову ОСОБА_1 у призначенні компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації щодо невиплати ОСОБА_1 компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за період з 12.02.2020 року по 31.12.2020 року.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації виплатити ОСОБА_1 компенсацію фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за період з 12.02.2020 року по 31.12.2020 року.
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Кетрисанівської сільської ради, Кропивницької районної державної адміністрації Кіровоградської області відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати на сплату судового збору в сумі 908 гривень за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації.
Копію рішення суду надіслати учасникам справи.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. Черниш
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2022 |
Оприлюднено | 25.06.2022 |
Номер документу | 104300716 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні