Рішення
від 15.05.2022 по справі 420/24352/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/24352/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 травня 2022 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Стефанова С.О.,

за участю секретаря судового засідання Мельника Ю.В.,

представника позивача адвоката Гамар В.І. (на підставі ордеру),

представника відповідача - Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області Шевченка О.П. (на підставі довіреності),

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом приватного підприємства Пансіонат «Незабудка» до Другого Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області про визнати протиправними дії, визнати протиправним та скасування Припису від 16.06.2021 року №63, -

В С Т А Н О В И В :

До Одеського окружного адміністративного суду 03 грудня 2021 надійшов адміністративний позов приватного підприємства пансіонат «Незабудка» (надалі позивач або ПП пансіонат «Незабудка») до Другого Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (надалі відповідач 1 або Другий Державний пожежно-рятувальний загін ГУ ДСНС України в Одеській області), Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (надалі відповідач 2 або ГУ ДСНС України в Одеській області), в якому позивач просить:

- визнати протиправними дії Другого Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області та його посадових осіб, щодо здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту стосовно (об`єктів, будівель, приміщень, споруд, території тощо) приватного підприємства Пансіонат «Незабудка», що відбулося в період 11.06.2021 року по 16.06.2021 року та оформленого актом №125 від 16.06.2021 року;

- визнати протиправним та скасувати Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 16.06.2021 року №63;

- стягнути з відповідача всі судові витрати.

Позиція позивача обґрунтовується наступним

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що складання акту №125 від 16.06.2021 року та припису №63 від 16.06.2021 року проводилося поза межами нормативно обґрунтованих повноважень відповідача.

Позивач вважає, що перевірку було проведено представником відповідача, який не був визначений наказом №359 від 11.12.2020 року «Про проведення

планових перевірок суб`єктів господарювання». Як вказує позивач, відповідний наказ, а саме пункт 1 зобов`язує посадових осіб ГУ ДСНС України в Одеській області здійснити планові заходи державного нагляду (контролю) у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту. Таким чином, на переконання позивача, незалежно від змісту наказу, проведення перевірки в решті решт було проведено представником відповідача, який не визначений цим наказом та є самостійним суб`єктом публічного права.

Позивач також вказує, що право складання акту від 16.06.2021 року №125, та Припису від 16.06.2021 року №63 «Про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки» належить до компетенції посадової особи (працівника) центрального органу виконавчої влади (ДСНС), але ж ніяк до повноважень працівника відповідача.

Позиція Другого Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області обґрунтовується наступним

Відповідач 1 не погоджується з заявленими позовними вимогами, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню та зазначає, що функціями державного нагляду (контролю) 2 державний пожежно-рятувальний загін Головного управління ДСНС України в Одеській області не наділений.

Як вказує відповідач 1, згідно штатного розпису №16/157 2 державного пожежно-рятувального загону ГУ ДСНС України в Одеській області затвердженого наказом ДСНС від 19.05.2021 року №348 посада - провідного інспектора у 2 ДПРЗ відсутня.

Позивач посилається також на те, що Білгород-Дністровський МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області не може бути підрозділом 2 державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України в Одеській області, оскільки Б-Дністровський МРВ у відповідності до Розділу 1. п.1.1. положення про Білгород-Дністровський міськрайонний відділ ГУ ДСНС України в Одеській області затверджений наказом ГУ ДСНС України в Одеській області від 07.12.2016 року №56, Білгород-Дністровський міськрайонний відділ ГУ ДСНС України в Одеській області є структурним підрозділом апарату ГУ ДСНС України в Одеській області та виконує функції державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

Таким чином, на переконання відповідача 1, позов до 2 державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України в Одеській області є безпідставним, оскільки відповідач 1 не є органом державного нагляду, не уповноважений участі у заходах державного нагляду, не видає жодних Актів і Приписів суб`єктам господарювання, не має у штатному розписі посад - провідних та головних інспекторів.

Позиція Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області обґрунтовується наступним

Відповідач 2 не погоджується з позовними вимогами та зазначає, що Акт №125 від 16.06.2021 року, було вручено директору ПП «Пансіонат «Незабудка» Леоновій М.К., при врученні якого у відповідному полі «Пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю) та складеного акта перевірки» яке заповнюється виключного суб`єктом господарювання, жодних зауважень, пояснень або заперечень вказано не було. Як вказує відповідач 2, керівник суб`єкта господарювання підписав Акт № 125 від 16.06.2021 року та припис №63 від 16.06.2021 року тим самим підтвердив та погодився з усіма вказаними порушеннями в акті перевірки та приписі.

Крім того, на переконання відповідача 2, перевіряюча особа на час проведення перевірки знаходилась на посаді «Провідного інспектора Білгород-Дністровського міськрайонного відділу ГУ ДСНС України в Одеській області». Згідно посадової інструкції - Провідний інспектор МРВ підпорядковується безпосередньо начальнику міськрайонного відділу та головному інспектору та здійснює державний нагляд ( контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, іншими суб`єктами господарювання незалежно від форм власності, а також громадянами України, іноземцями і особами без громадянства.

Процесуальні дії та клопотання учасників процесу

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження по справі. Розгляд справи вирішено проводити в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін на підставі ст.262 КАС України.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 30 грудня 2021 року, клопотання приватного підприємства Пансіонат «Незабудка» про розгляд даної справи в порядку загального позовного провадження задоволено та вирішено розгляд справи за позовом приватного підприємства Пансіонат «Незабудка» до Другого Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області про визнання протиправними дій щодо здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) та визнання протиправним та скасування припису №63 віл 16.06.2021 року проводити в порядку загального позовного провадження. Призначено по справі підготовче засідання на 11 січня 2022 року.

В судовому засіданні 19 січня 2022 року ухвалою суду на місці, яка була занесена до протоколу судового засідання, судом приєднано до матеріалів справи відзив 2 Державного пожежно-рятувального загону ГУ ДСНС України в Одеській області (вхід. №74964/21).

В судовому засіданні 26 січня 2022 року ухвалою суду на місці, яка була занесена до протоколу судового засідання, судом відмовлено в задоволенні заяви позивача про зміну предмету та підстав позову (вхід. №4075/22).

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 26 січня 2022 року, клопотання представника приватного підприємства Пансіонат «Незабудка» щодо заміни неналежного відповідача Другого Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України на належного Білгород-Дністровського міськрайонного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області задоволено частково та залучено до участі у справі в якості другого відповідача - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (вул. Прохорівська, 6, м. Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 38643633).

В судовому засіданні 14 лютого 2022 року, ухвалою суду на місці, яка була занесена до протоколу судового засідання, судом: приєднано до матеріалів справи відзив ГУ ДСНС України в Одеській області (вхід. №ЕП/5710/22); відмовлено в задоволенні клопотання позивача про витребування доказів (вхід. №5590/22).

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2022 року задоволено клопотання приватного підприємства Пансіонат «Незабудка» про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції та вирішено продовжити розгляд адміністративної справи №420/24352/21 за позовом приватного підприємства Пансіонат «Незабудка» до Другого Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області про визнання протиправними дій щодо здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) та визнання протиправним та скасування припису №63 від 16.06.2021 року в режимі відеоконференції за допомогою системи Easycon.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 15 березня 2022 року відкладено розгляд адміністративної справи за позовом приватного підприємства Пансіонат «Незабудка» до Другого Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області про визнати протиправними дії, визнати протиправним та скасування Припису від 16.06.2021 року №63 на 25.04.2022 року з огляду на те, що 24.02.2022 року, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації України, Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб та Законом України №7168 від 15 березня 2022 року «Про затвердження Указу Президента України про продовження строку дії воєнного стану в Україні» фактично продовжено воєнний стан до 24 квітня 2022 року.

В судовому засіданні 25 квітня 2022 року ухвалою суду на місці, яка була занесена до протоколу судового засідання, судом приєднано до матеріалів справи відзив 2 Державного пожежно-рятувального загону ГУ ДСНС України в Одеській області (вхід. №ЕП/10580/22).

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2022 року, закрито підготовче провадження у справі за позовною заявою приватного підприємства Пансіонат «Незабудка» до Другого Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області про визнати протиправними дії, визнати протиправним та скасування Припису від 16.06.2021 року №63 та призначено справу до судового розгляду по суті на 04 травня 2022 року о 10 год. 00 хв. в Одеському окружному адміністративному суді за адресою: вул. Фонтанська дорога, 14, м. Одеса, 65062, зала судових засідань 30, у режимі відеоконференції з використанням сторонами власних технічних засобів за допомогою програмного забезпечення «EasyCon».

В судовому засіданні 04 травня 2022 року судом приєднано до матеріалів справи письмові пояснення позивача (вхід. №ЕП/11505/22).

В судовому засіданні 04 травня 2022 року представник позивача підтримав позовні вимоги та просив позов задовольнити у повному обсязі, з підстав викладених у позовній заяві та письмових поясненнях.

Представник ГУ ДСНС України в Одеській області у судовому засіданні позовні вимоги не визнав та просив суд в задоволенні позову відмовити, посилаючись на обставини викладені у відзиві на позовну заяву.

Вивчивши матеріали справи, вислухавши пояснення сторін, а також дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позиції позивача та відповідачів, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.

Обставини справи встановлені судом

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, приватне підприємство Пансіонат «Незабудка» (код ЄДРПОУ 22496438) є юридичною особою, основним видом діяльності якої є: діяльність засобів розміщування на період відпустки та іншого тимчасового проживання (55.20). Місцезнаходження юридичної особи: 67770, Одеська область, Білгород-Дністровський район, сільрада Шабівська, комплекс будівель та споруд №50-А (а.с.33-40).

Наказом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області від 11.12.2020 року №359 «Про проведення планових перевірок суб`єктів господарювання» було ініційовано перевірку здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту стосовно (об`єктів) (будівель, приміщень, споруд, території тощо) суб`єктів господарювання, в тому числі - приватного підприємства Пансіонат «Незабудка» (а.с.172).

У період з 11.06.2021 року по 16.06.2021 рік, на підставі наказу №359 від 11.12.2020 року, посвідчення (направлення) №115 від 03.06.2021 року, провідним інспектором Білгород-Дністровського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області Баєвським О.О. за участю директора ПП пансіонат «Незабудка» ОСОБА_1 проведено планову перевірку будівель території пансіонату «Незабудка» за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, Шабівська сільська рада, комплекс будівель та споруд №50-А, за результатами якої складено Акт №125 від 16.06.2021 року (а.с.14-25).

В Акті №125 від 16.06.2021 року встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки та описано 16 виявлених порушення вимог законодавства.

Також, судом встановлено, що Акт №125 від 16.06.2021 року, було вручено директору ПП «Пансіонат «Незабудка» Леоновій М.К., при врученні якого у відповідному полі «Пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю) та складеного акта перевірки» яке заповнюється виключного суб`єктом господарювання, жодних зауважень, пояснень або заперечень вказано не було.

16.06.2021 року провідним інспектором Білгород-Дністровського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області Баєвським О.О. складено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №63 (а.с.10-13).

Вищевказаний припис було вручено особисто директору ПП «Пансіонат «Незабудка» Леоновій М.К. 16.06.2021 року, що підтверджується підписом директора на останній сторінці припису.

Позивач не погоджуючись з діями відповідача щодо здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту стосовно (об`єктів, будівель, приміщень, споруд, території тощо) приватного підприємства Пансіонат «Незабудка», а також вважаючи протиправним та таким, що підлягає скасуванню припис від 16.06.2021 року №63, звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

Джерела права та висновки суду

За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положеннями статті 3 Конституції України встановлено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Згідно з статтею 27 Конституції України кожна людина має невід`ємне право на життя, ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов`язок держави - захищати життя людини.

Частиною третьою статті 43 Конституції України кожному гарантоване право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.

Згідно підп.39, 48 п.4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

Відповідно до Положення про Головне Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України №3 від 04.02.2013 року (у редакції наказу ДСНС №661 від 12.11.2018 року), ГУ ДСНС України в Одеській області, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності іншими суб`єктами господарювання.

Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, регулює Кодекс цивільного захисту України (далі - Кодекс).

Відповідно до ч.3 ст.55 Кодексу, забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

В частині 1 ст.66 Кодексу зазначено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно п.12 ч.1 ст.67 Кодексу до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ч.1, ч.2 ст.68 Кодексу посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно з п.1, 4, 6, 8, 10, 11 ч.1 ст.70 Кодексу підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон №877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Частиною 1 статті 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) серед іншого здійснюється за принципами пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності; гарантування прав та законних інтересів кожного суб`єкта господарювання; презумпції правомірності діяльності суб`єкта господарювання у разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків суб`єкта господарювання та/або повноважень органу державного нагляду (контролю); недопущення встановлення планових показників чи будь-якого іншого планування щодо притягнення суб`єктів господарювання до відповідальності та застосування до них санкцій; здійснення державного нагляду (контролю) на основі принципу оцінки ризиків та доцільності.

Частиною 1 статті 4 Закону №877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Відповідно до частин першої, другої статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Відповідно до частини 7 статті 7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Як було встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, у період з 11.06.2021 року по 16.06.2021 рік, на підставі наказу №359 від 11.12.2020 року, посвідчення (направлення) №115 від 03.06.2021 року, провідним інспектором Білгород-Дністровського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області Баєвським О.О. за участю директора ПП пансіонат «Незабудка» ОСОБА_1 проведено планову перевірку будівель території пансіонату « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за адресою: АДРЕСА_1 , за результатами якої складено Акт №125 від 16.06.2021 року.

У вищенаведеному Акті встановлені порушення позивачем приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки та описано 16 виявлених порушення вимог законодавства.

При цьому, судом було встановлено, що також не заперечувалось представником позивача, Акт №125 від 16.06.2021 року, було вручено директору ПП пансіонат «Незабудка» ОСОБА_1 , при врученні якого у відповідному полі «Пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю) та складеного акта перевірки» яке заповнюється виключного суб`єктом господарювання, жодних зауважень, пояснень або заперечень вказано не було.

З вищевикладеного вбачається, що директор ПП пансіонат «Незабудка» ОСОБА_1 підтвердила та погодилася з усіма вказаними порушеннями в акті перевірки та в оскаржуваному приписі.

Крім цього, під час розгляду справи, судом було встановлено, що перевіряюча особа на час проведення планової перевірки знаходилась на посаді «Провідного інспектора Білгород-Дністровського міськрайонного відділу ГУ ДСНС України в Одеській області». Згідно посадової інструкції - Провідний інспектор МРВ підпорядковується безпосередньо начальнику міськрайонного відділу та головному інспектору та здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, іншими суб`єктами господарювання незалежно від форм власності, а також громадянами України, іноземцями і особами без громадянства.

У відповідності до п. І положення про Білгород-Дністровський міськрайонний відділ ГУ ДСНС України в Одеській області затверджений наказом ГУ ДСНС України в Одеській області від 07.12.2016 року №56, Білгород-Дністровський міськрайонний відділ ГУ ДСНС України в Одеській області (далі - відділ) є структурним підрозділом апарату ГУ ДСНС України в Одеській області і в межах наданих повноважень забезпечує реалізацію на рівні відповідної ланки територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту (далі - ЄДС ЦЗ) заходів у сфері цивільного захисту, виконує функції державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, реагування на надзвичайній ситуації та події.

Розділ 1. п. 1.3. Положення - Білгород-Дністровський міськрайонний відділ є органом державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту в Білгород-Дністровському районі Одеської області.

Розділ 1. п. 1.4. відділ є організуючим та координуючим підрозділом у сфері цивільного захисту, запобігання та організації реагування на надзвичайні ситуації на рівні відповідної ланки територіальної підсистеми ЄДС ЦЗ.

Розділ 6 «Положенння» - 6.1 Відділ очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади начальником ГУ ДСНС України в Одеській області за погодженням з ДСНС України.

6.2 Начальник відділу має заступника, який призначається на посаду та звільняється з посади начальником ГУ ДСНС України в Одеській області.

6.4 Інші посадові особи відділу, які забезпечують здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки, за посадою одночасно є державними інспекторами з нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки у Білгород-Дністровському районі.

Відділ підпорядковується начальнику ГУ ДСНС України в Одеській області.

Відділ є органом державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту в Білгород-Дністровському районі Одеської області. Відділ є організуючим та координуючим підрозділом у сфері цивільного захисту, запобігання та організації реагування на надзвичайні ситуації на рівні відповідної ланки територіальної підсистеми СДС ЦЗ.

Таким чином, суд критично відноситься до посилання позивача, що складання акту №125 від 16.06.2021 року та припису №63 від 16.06.2021 року проводилося поза межами нормативно обґрунтованих повноважень відповідача, оскільки зазначене спростовується наявними в матеріалах справи та належним чином оформленими доказами, які підтверджують повноваження провідного інспектора Білгород-Дністровського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області Баєвського О.О. як на проведення перевірки, так і на складання відповідного припису.

Згідно зі ст.249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

З огляду на викладене, суд доходить до висновку, що позовні вимоги приватного підприємства Пансіонат «Незабудка» до Другого Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області про визнати протиправними дії, визнати протиправним та скасування Припису від 16.06.2021 року №63 задоволенню не підлягають.

Розподіл судових витрат

Відповідно до ч.1 ст.143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи відмову в задоволенні позову, розподіл судових витрат у відповідності до вимог ст.139 КАС України судом не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 14, 44, 242-246 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову приватного підприємства Пансіонат «Незабудка» до Другого Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області про визнати протиправними дії, визнати протиправним та скасування Припису від 16.06.2021 року №63 відмовити.

Рішення набирає законної сили згідно ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 та п.15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржено, згідно ст.295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: приватне підприємство Пансіонат «Незабудка» (база відпочинку «Незабудка», комплекс будівель та споруд №50-а, Шабівська сільська рада, Білгород-Дністровський район, Одеська область, 67772, код ЄДРПОУ 22496438).

Відповідач: Другий Державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (вул. Незалежності, 33-г, м. Білгород-Дністровський, Одеська область, 67700, код ЄДРПОУ 38342152).

Відповідач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (вул. Прохорівська, 6, м. Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 38643633).

Повний текст рішення суду складено та підписано суддею 16 травня 2022 року.

Суддя С.О. Cтефанов

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104312264
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/24352/21

Постанова від 20.10.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 03.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 03.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Рішення від 15.05.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 24.04.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 14.03.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 30.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 30.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні