ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
26 квітня 2022 року м. Дніпросправа № 280/8633/20
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Дурасової Ю.В. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Лукманової О.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 20.05.2021 року (головуючий суддя Максименко Л.Я.)
в адміністративній справі №280/8633/20 за позовом Малобілозерської сільської ради Запорізької області до відповідача Василівської районної ради Запорізької області, третя особа без самостійних вимог: Дніпрорудненська міська рада Василівського району Запорізької області про визнання протиправним та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Балківська сільська рада Василівського району Запорізької області (правонаступником якої є Малобілозерська сільська рада Василівського району Запорізької області) звернувся 27.11.2020 з позовом до відповідача Василівської районної ради Запорізької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Дніпрорудненська міська рада Василівського району Запорізької області, просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення № 4 від 28 жовтня 2020 року прийняте на п`ятдесят шостій позачерговій сесії сьомого скликання Василівською районною радою Запорізької області «Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області».
В обґрунтування позову вказано, що встановлення та зміна меж адміністративно-територіальних одиниць, відповідно до Земельного кодексу України, є однією з найважливіших функцій управління в галузі використання й охорони земель, оскільки саме межі адміністративно-територіальних одиниць є основою для розмежування повноважень органів управління загальної компетенції органів державної виконавчої влади (місцевих державних адміністрацій) та органів місцевого самоврядування. При винесенні рішення Василівською районною радою не враховано існуючий адміністративно-територіальний устрій Запорізької області, інформація про який міститься у Довіднику "Україна. Адміністративно-територіальний устрій". Крім того, відповідачем не прийнято до уваги офіційні відомості Державного земельного кадастру про землі в межах адміністративно-територіальних одиниць, що оприлюднені на Публічній кадастровій карті Держгеокадастру (http://map.land.gov.ua), та офіційні відомості Геопорталу адміністративно-територіального устрою України Мінрегіонбуду та Держгеокадастру (http://atu.gki.com.ua). У вказаних відомостях зазначено, що територія, за рахунок якої відбувається розширення меж міста Дніпрорудне входить до складу земель Балківської сільської ради. Вважає, що відповідачем порушено вимоги ст. 46 Закону України «Про землеустрій» та не проведено погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці з Балківської сільською радою за рахунок території яких планується здійснити розширення її меж. Відтак, відсутність вказаного погодження виключала можливість прийняття відповідачем оскаржуваного рішення. На підставі викладеного, просить суд задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою суду від 18.02.2021 здійснено заміну позивача у справі Балківську сільську раду Василівського району Запорізької області правонаступником Малобілозерською сільською радою Василівського району Запорізької області.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 20.05.2021 року позов задоволено:
- визнано протиправним та скасовано рішення Василівської районної ради Запорізької області №4 від 28 жовтня 2020 року Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області.
Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що у разі встановлення меж міст проект також погоджується з Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою. Рішення про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць є одночасно рішенням про затвердження проектів землеустрою щодо їх встановлення (зміни). Суд першої інстанції вказав, що в експертному звіті чітко встановлено, що розширення меж м.Дніпрорудного до 1255,57 га. має відбутись за рахунок земель Балківської, Орлянської та Скельківської сільських рад, відтак відхилив доводи третьої особи щодо відсутності потреби погоджувати проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж м. Дніпрорудного з Балківською, Орлянською та Скельківською сільськими радами, оскільки в експертному звіті чітко прописано за рахунок яких земель має відбутись перспективне збільшення території м. Дніпрорудного. Зауважив, що приймаючи оскаржуване рішення, відповідачем не враховано відсутність всіх необхідних документів у проекті землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області, а саме матеріалів погодження з сільськими радами за рахунок території яких планується здійснити розширення його меж, тому суд першої інстанції дійшов висновку, що рішення відповідача № 4 від 28 жовтня 2020 року прийнято передчасно, за відсутності всіх необхідних документів, відтак відсутні підстави вважати його законним і обґрунтованим.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Дніпрорудненською міською радою Василівського району Запорізької області (третьою особою у справі) подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги вказує, що наукове-виробниче підприємство «Землягеоінформ» виготовляло проектну документацію по розробленню містобудівної документації «Генеральний план міста Дніпрорудне Василівського району Запорізької області. Оновлення з розширенням меж населеного пункту». Цим же підприємством у 2018 році розроблено Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області, з урахуванням затвердженого Генерального плану міста Дніпрорудне Василівського району Запорізької області. При встановленні та погодженні меж міста Дніпрорудне виникла ситуація згідно якої Балківська сільська рада Василівського району Запорізької області відмовлялася погоджувати сумісну межу. Для розв`язання даного спору було направлено запит до Інституту Землеустрою Запорізької області по існуючим межам територіальних громад с.Балки, с.Орлянське, с.Скельки. На який отримано відповідь, що проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж сумісних з містом Дніпрорудне сільських рад - Балківської, Скельківської, Орлянської, які розроблені в 1993 році, мають суттєві порушення земельного законодавства, а саме: місто Дніпрорудне відсутнє як суміжник; не мають координат меж цих сільрад; відсутні погодження меж з містом Дніпрорудне; відсутнє погодження проектів з районним архітектором. Вказані порушення унеможливлюють використання цих проектів землеустрою в якості правовстановлюючих документів щодо встановлення меж. Взявши до уваги викладене, провівши аналіз чинного законодавства України з даного питання, встановлено, що надання висновку про погодження меж земель за межами населеного пункту належить виключно до повноважень районної державної адміністрації та не потребує попереднього погодження меж з суміжними сільськими радами. Відтак, рішення Василівської районної ради Запорізької області від 28.10.2020 року №4 «Про погодження проекту землеутрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області» є законним та обґрунтованим, прийнятим в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України.
Ухвалами Третього апеляційного адміністративного суду від 13.10.2021 року та від 18.10.2021 року відкрито апеляційне провадження у справі та призначено справу до розгляду в порядку письмового провадження на 16 грудня 2021 року.
15.12.2021 року до суду апеляційної інстанції від Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області надійшло клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату у зв`язку з можливістю вирішити спір мирним шляхом.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 16.12.2021 року клопотання Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області про відкладення розгляду справи №280/8633/20 у зв`язку з можливістю вирішити спір мирним шляхом - задоволено; відкладено розгляд справи до 24 лютого 2022 року в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
24.02.2022 року Указом Президента України "Про ведення воєнного стану" №64/2022 введено воєнний стан на території України з 24.02.2022 року строком на 30 діб, у зв`язку з чим розгляд справи №280/8633/20 було знято з розгляду та зазначено, що розгляд справи буде здійснено в письмовому провадженні без повідомлення учасників справи згідно ст.311 КАС України - протягом березня 2022 року.
У період з 07.03.2022 по 11.03.2022 та з 14.03.2022 по 18.03.2022 суддя-доповідач Дурасова Ю.В. перебувала у відпустці.
Ухвалою суду від 21.03.2022 року відкладено розгляд справи на 26 квітня 2022 року в порядку письмового провадження у зв`язку з продовженням воєнного стану.
Враховуючи, що з 16 грудня 2021 року по 24.02.2022 року та станом на 26.04.2022 року як відзиву на апеляційну скаргу, так і жодних клопотань від учасників справи не надходило, зокрема, щодо вирішення спору мирним шляхом, у зв`язку з чим колегія суддів апеляційної інстанції вважає за можливе розглянути справу по суті спору в порядку письмового провадження згідно ст. 311 КАС України.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає про наступне.
Судом першої інстанції встановлено, що рішенням п`ятдесят шостої сесії Василівської районної ради сьомого скликання від 28 жовтня 2020 р. за № 4 «Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області» погоджено проект землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області. Погоджено межі міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області загальною площею 1255,57 га та згідно проекту землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області.
Позивач вважає протиправним рішення відповідача від 28.10.2020 № 4.
Суд першої інстанції позов задовольнив.
Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини та обставини справи.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що до даних правовідносин слід застосовувати норми Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" № 280/97-ВР від 21.05.1997 року, Закону України «Про землеустрій» № 858-IV від 22.05.2003 року, норми Земельного кодексу України.
Так, стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.
Предметом даного спору є протиправність/правомірність рішення відповідача від 28.10.2020 № 4, що прийняте на п`ятдесят шостій позачерговій сесії сьомого скликання Василівською районною радою Запорізької області «Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області».
Відповідно до п.41 ч. 1 ст. 26, п.26 ч. 1 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення про визначення меж сіл і селищ приймаються міськими і обласними радами виключно на пленарних засіданнях як "рішення з питань адміністративно-територіального устрою". У такому самому порядку приймаються рішення про направлення подань про визначення меж.
Згідно положень ст. 173 Земельного кодексу України межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій.
Частиною 2 ст. 173 Земельного кодексу України межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів.
Статтею 174 Земельного кодексу України визначено, що рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які входять до складу відповідного району, приймаються районною радою за поданням відповідних сільських, селищних рад, а рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які не входять до складу відповідного району, або у разі, якщо районна рада не утворена, приймаються обласною радою за поданням відповідних сільських, селищних рад.
Рішення про встановлення і зміну меж міст приймається Верховною Радою України за поданням обласної ради.
Відповідно до ч. 2 ст. 46 Закону України «Про землеустрій» для встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних утворень розробляються проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж відповідних адміністративно-територіальних утворень.
Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно- територіальних утворень розробляються для створення умов рівноправного розвитку різних форм господарювання, формування багатоукладної економіки міста, створення оптимальних умов для суттєвого збільшення соціального, інвестиційного і виробничого потенціалу; повноцінного життєвого середовища та створення сприятливих умов їх територіального розвитку, забезпечення ефективного використання потенціалу територій із збереженням їх природних ландшафтів та історико-культурної цінності, з урахуванням інтересів власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, і затвердженої містобудівної документації.
Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно- територіальних одиниць включає:
а) пояснювальну записку;
б) завдання на виконання робіт;
в) рішення про розроблення проекту землеустрою щодо встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних одиниць;
г) посвідчені в установленому порядку копії генерального плану населеного пункту, рішень про його затвердження (у разі зміни меж населеного пункту);
ґ) викопіювання із схеми землеустрою і техиіко-економічного обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальної одиниці (утворення), а у разі її відсутності - викопіювання із проекту формування територій.сільських, селищних рад;
д) викопіювання із кадастрових карт (планів) з відображенням існуючих (за їх наявності) та проектних меж адміністративно-територіальної одиниці;
е) експлікація земель в існуючих (за їх наявності) та проектних межах адміністративно-територіальної одиниці;
є) опис меж адміністративно-територіальних одиниць;
ж) матеріали погодження проекту;
з) матеріали виносу меж адміністративно-територіальних одиниць в натуру (на місцевість) з каталогом координат їх поворотних точок.
Проект землеустрою щодо зміни меж населеного пункту може також передбачати пов`язані із цим зміни меж інших суміжних адміністративних одиниць, якщо прийняття рішення про їх зміну згідно із законом належить до компетенції одного органу.
Межі адміністративно-територіальних одиниць визначаються як по суходолу, так і по водному простору.
Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж сіл, селищ, міст розробляються за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради.
Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж району розробляється за рішенням відповідної районної ради, а у разі якщо районна рада не утворена - обласної ради.
Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно- територіальної одиниці підлягає погодженню сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення її меж.
У разі розширення меж населеного пункту за рахунок території, яка не входить до складу відповідного району, або якщо районна рада не утворена, проект погоджується з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.
У разі встановлення меж міст проект також погоджується з Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою.
Рішення про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць є одночасно рішенням про затвердження проектів землеустрою щодо їх встановлення (зміни).
Матеріалами справи підтверджується, що 15 вересня 1999 року Василівською районною радою прийнято рішення № 7 «Про затвердження проекту встановлення меж м. Дніпрорудне на території Дніпрорудненської міської ради» згідно якої площа меж міста Дніпрорудне склала 778,4 га.
30 липня 2015 року рішенням Дніпрорудненської міської ради № 08 «Про затвердження Генерального плану міста Дніпрорудне» було затверджено матеріали Генерального плану міста Дніпрорудне, що є складовою частиною містобудівної документації «Генеральний план міста Дніпрорудне Василівського району Запорізької області. Оновлення з розширенням меж населеного пункту».
Дана містобудівна документація пройшла експертизу в Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, отримала позитивний висновок та була рекомендована до затвердження. Генеральний план м.Дніпрорудне площею 1255,57 га внесено до містобудівної документації «Схема планування території Василівського району Запорізької області».
В експертному висновку рекомендовано встановити межі міста Дніпрорудне 1255,57 га, тобто згідно затвердженого Генерального плану.
Згідно експертного звіту щодо розгляду містобудівної документації «Генеральний план м. Дніпрорудне Василівського району Запорізької області» складеного Державним підприємством "Спеціалізована державна експертна організація Центральна служба української державної будівельної експертизи» від 17.08.2016 року, розширення меж м. Дніпрорудне відбудеться за рахунок земель Балківської, Орлянської та Скельківської сільських рад. Територія міста має збільшитись на 477,17 га, і становитиме 1255,57 га.(а.с.45).
Тобто, в експертному звіті чітко встановлено, що розширення меж м.Дніпрорудного до 1255,57 га. має відбутись за рахунок земель Балківської, Орлянської та Скельківської сільських рад.
На думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції правильно відхилив доводи третьої особи щодо відсутності потреби погоджувати проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж м. Дніпрорудного з Балківською, Орлянською та Скельківською сільськими радами, оскільки в експертному звіті чітко прописано за рахунок яких земель має відбутись перспективне збільшення території м. Дніпрорудного.
Крім того, на відсутність відповідного погодження з радами, за рахунок територій яких планується здійснити розширення меж м. Дніпрорудного зазначено у п.1 ч.10 "Висновку державної експертизи землевпорядної документації" від 15.07.2020 №1830-20 "Проекту землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області" та у зауваженнях начальника управління з питань місцевого самоврядування та реформування адміністративно-територіального устрою виконавчого апарату Запорізької обласної ради (а.с.148).
З огляду на викладене, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідач, приймаючи рішення № 4 від 28 жовтня 2020 року «Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області» - не врахував відсутність всіх необхідних документів у проекті землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області, а саме матеріалів погодження з сільськими радами за рахунок території яких планується здійснити розширення його меж.
Отже, рішення № 4 від 28 жовтня 2020 року «Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області» прийнято відповідачем передчасно, без додержання встановлених законом вимог, а саме, за відсутності всіх необхідних документів.
Зазначене дає підстави для висновку, що відсутні підстави вважати зазначене рішення законним і обґрунтованим.
Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позову Малобілозерської сільської ради Запорізької області.
Вищезазначене є мотивом для відхилення судом апеляційної інстанції аргументів, викладених в апеляційній скарзі, оскільки аргументи позивача та норми законодавства України, що регулюють дані правовідносини спростовують доводи, викладені в апеляційній скарзі третьою особою.
Доводи апеляційної скарги не спростовують правове обґрунтування, покладене в основу рішення суду першої інстанції, тому не можуть бути підставою для його скасування.
Керуючись 241-245, 250, 311, 316, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області - залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 20.05.2021 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття 26.04.2022 та в силу ст. 328 КАС України постанова може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 30 днів згідно ст. 329 КАС України з дня її прийняття шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Учасник справи, якому повне судове рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на касаційне оскарження, якщо касаційна скарга подана протягом 30-ти днів з дня вручення йому такого судового рішення.
Повний текст постанови складений 29.04.2022.
Головуючий - суддяЮ. В. Дурасова
суддяЛ.А. Божко
суддяО.М. Лукманова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2022 |
Оприлюднено | 20.06.2022 |
Номер документу | 104339205 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Дурасова Ю.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні