ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 травня 2021 року Справа № 280/8633/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Максименко Л.Я.
за участю секретаря судового засідання П`яниди Б.В.
представника позивача - Фоменко А.С.
представника відповідача - не прибув
представника третьої особи - Волик Я.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу
за позовною заявою Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області (71670, Запорізька область, Василівський район, с. Мала Білозерка, вул. Центральна, 1, код ЄДРПОУ 04351831)
до Василівської районної ради Запорізької області (71600 Запорізька область, Василівський район, м. Василівка, бул. Центральний, 4, код ЄДРПОУ 24913314)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Дніпрорудненська міська рада Василівського району Запорізької області
про визнання протиправним та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Балківська сільська рада Василівського району Запорізької області звернулась із позовною заявою до Василівської районної ради Запорізької області (далі -відповідач), в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення № 4 від 28 жовтня 2020 року прийняте на п`ятдесят шостій позачерговій сесії сьомого скликання Василівською районною радою Запорізької області Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області .
В обґрунтування заявленого позову позивач посилається на те, що встановлення та зміна меж адміністративно-територіальних одиниць, відповідно до Земельного кодексу України, є однією з найважливіших функцій управління в галузі використання й охорони земель, оскільки саме межі адміністративно-територіальних одиниць є основою для розмежування повноважень органів управління загальної компетенції органів державної виконавчої влади (місцевих державних адміністрацій) та органів місцевого самоврядування. При винесенні рішення Василівською районною радою не враховано існуючий адміністративно-територіальний устрій Запорізької області, інформація про який міститься у Довіднику "Україна. Адміністративно-територіальний устрій". Крім того, відповідачем не прийнято до уваги офіційні відомості Державного земельного кадастру про землі в межах адміністративно-територіальних одиниць, що оприлюднені на Публічній кадастровій карті Держгеокадастру (http://map.land.gov.ua), та офіційні відомості Геопорталу адміністративно-територіального устрою України Мінрегіонбуду та Держгеокадастру (http://atu.gki.com.ua). У вказаних відомостях зазначено, що територія, за рахунок якої відбувається розширення меж міста Дніпрорудне входить до складу земель Балківської сільської ради. Вважає, що відповідачем порушено вимоги ст. 46 Закону України Про землеустрій та не проведено погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці з Балківської сільською радою за рахунок території яких планується здійснити розширення її меж. Відтак, відсутність вказаного погодження виключала можливість прийняття відповідачем оскаржуваного рішення. На підставі викладеного, просить суд задовольнити позовні вимоги.
Відповідач позов не визнав, надавши свій письмовий відзив від 09.03.2021 за вх. №13341. Зазначає, що рішення Василівською районною радою прийнято в межах повноважень, які надані їй відповідно до п. 21 ч. 1 ст. 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст. 10, ст. 173, ч. 1 ст. 174, п. 2 ст. 186 Земельного кодексу України, ст. 17, ст. 46 Закону України Про землеустрій . Вищезазначені повноваження надані районним радам з метою врахування інтересів не лише окремого населеного пункту, а всього району під час прийняття рішення про погодження меж міста. Повноваження наданні Законом районній раді були використанні саме з тією метою, з якою вони були надані законодавцем. Вказує, що було розглянуто лист Дніпрорудненської міської ради Василівського району від 01.10.2020 р. № 07/21-1008, рішення Дніпрорудненської міської ради від 27.08.2020 № 15 Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Вамилівського району Запорізької області , проект землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Вамилівського району Запорізької області, розроблений TOB Науково-виробниче підприємство Землягеоінформ , розпорядження голови Василівської районної ради Запорізької області від 01.09.2020 р. Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Вамилівського району Запорізької області. Перед проведенням голосування за дане рішення, було проведено обговорення, під час якого були заслухані всі зацікавленні особи, депутати з`ясували всі обставини. Враховуючи, що рішення приймалось колегіальним органом більшістю голосів, то можна говорити про неупередженість прийнятого рішення. З огляду на викладене, просить суд відмовити у позові.
Третя особа у письмових поясненнях від 22.04.2021 вх. № 22978 наполягає на тому, що рішення Василівської районної ради Запорізької області від 28.10.2020 року № 4 Про погодження проекту землеутрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області є законним та обґрунтованим, прийнятим в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України. Вказує, що наукове-виробниче підприємство Землягеоінформ виготовляло проектну документацію по розробленню містобудівної документації Генеральний план міста Дніпрорудне Василівського району Запорізької області. Оновлення з розширенням меж населеного пункту . Цим же підприємством у 2018 році розроблено Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області, з урахуванням затвердженого Генерального плану міста Дніпрорудне Василівського району Запорізької області. При встановленні та погодженні меж міста Дніпрорудне виникла ситуація згідно якої Балківська сільська рада Василівського району Запорізької області відмовлялася погоджувати сумісну межу. Для розв`язання даного спору було направлено запит до Інституту Землеустрою Запорізької області по існуючим межам територіальних громад с.Балки, с.Орлянське, с.Скельки. На який отримано відповідь, що проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж сумісних з містом Дніпрорудне сільських рад - Балківської, Скельківської, Орлянської, які розроблені в 1993 році, мають суттєві порушення земельного законодавства, а саме: місто Дніпрорудне відсутнє як суміжник; не мають координат меж цих сільрад; відсутні погодження меж з містом Дніпрорудне; відсутнє погодження проектів з районним архітектором. Вказані порушення унеможливлюють використання цих проектів землеустрою в якості правовстановлюючих документів щодо встановлення меж. Взявши до уваги викладене, провівши аналіз чинного законодавства України з даного питання, встановлено, що надання висновку про погодження меж земель за межами населеного пункту належить виключно до повноважень районної державної адміністрації та не потребує попереднього погодження меж з суміжними сільськими радами. На підставі викладеного, просить відмовити у задоволенні позову повністю.
Ухвалою суду від 20.12.2020 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі №280/8633/20. Призначено підготовче судове засідання на 28.12.2020.
Ухвалою суду від 28.12.2020 за клопотанням сторін відкладено підготовче засідання на 28.01.2021.
Ухвалою суду від 28.01.2021 продовжено строк підготовчого провадження терміном на 30 днів та за клопотанням позивача відкладено підготовче засідання на 18.02.2021.
Ухвалою суду від 18.02.2021 здійснено заміну позивача у справі Балківську сільську раду Василівського району Запорізької області правонаступником -Малобілозерською сільською радою Василівського району Запорізької області та відкладено підготовче засідання на 09.03.2021.
Протокольною ухвалою суду від 09.03.2021 відкладено підготовче засідання до 31.03.2021 та ухвалою суду від 09.03.2021 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Дніпрорудненську міську раду Василівського району Запорізької області.
Ухвалою суду від 31.03.2021 зупинено провадження в адміністративній справі № 280/8633/20 до 22.04.2021 для надання сторонам часу для примирення.
Ухвалою суду від 22.04.2021 провадження у справі поновлено.
Ухвалою суду від 22.04.2021 закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду на 20.05.2021.
У судовому засіданні 20.05.2021 представник позивача підтримав заявлені вимоги, просив суд задовольнити позовні вимоги.
Представник відповідача клопотанням від 20.05.2021 вх. № 28605 просив суд розглянути справу за його відсутності. Проти позову заперечує та просить у його задоволенні відмовити.
Представник третьої особи у судовому засідання просив відмовити у задоволенні позовної заяви.
У судовому засіданні 20.05.2021 оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.
Рішенням п`ятдесят шостої сесії Василівської районної ради сьомого скликання від 28 жовтня 2020 р. за № 4 Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області погоджено проект землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області. Погоджено межі міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області загальною площею 1255,57 га та згідно проекту землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області.
Не погоджуючись із рішенням від 28.10.2020 № 4 позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Відповідно до п.41 ч. 1 ст. 26, п.26 ч. 1 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення про визначення меж сіл і селищ приймаються міськими і обласними радами виключно на пленарних засіданнях як "рішення з питань адміністративно-територіального устрою". У такому самому порядку приймаються рішення про направлення подань про визначення меж.
Згідно положень ст. 173 Земельного кодексу України межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій.
Частиною 2 ст. 173 Земельного кодексу України межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів.
Статтею 174 Земельного кодексу України визначено, що рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які входять до складу відповідного району, приймаються районною радою за поданням відповідних сільських, селищних рад, а рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які не входять до складу відповідного району, або у разі, якщо районна рада не утворена, приймаються обласною радою за поданням відповідних сільських, селищних рад.
Рішення про встановлення і зміну меж міст приймається Верховною Радою України за поданням обласної ради.
Відповідно до ч. 2 ст. 46 Закону України Про землеустрій для встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних утворень розробляються проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж відповідних адміністративно-територіальних утворень.
Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно- територіальних утворень розробляються для створення умов рівноправного розвитку різних форм господарювання, формування багатоукладної економіки міста, створення оптимальних умов для суттєвого збільшення соціального, інвестиційного і виробничого потенціалу; повноцінного життєвого середовища та створення сприятливих умов їх територіального розвитку, забезпечення ефективного використання потенціалу територій із збереженням їх природних ландшафтів та історико-культурної цінності, з урахуванням інтересів власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, і затвердженої містобудівної документації.
Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно- територіальних одиниць включає:
а) пояснювальну записку;
б) завдання на виконання робіт;
в) рішення про розроблення проекту землеустрою щодо встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних одиниць;
г) посвідчені в установленому порядку копії генерального плану населеного пункту, рішень про його затвердження (у разі зміни меж населеного пункту);
ґ) викопіювання із схеми землеустрою і техиіко-економічного обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальної одиниці (утворення), а у разі її відсутності - викопіювання із проекту формування територій.сільських, селищних рад;
д) викопіювання із кадастрових карт (планів) з відображенням існуючих (за їх наявності) та проектних меж адміністративно-територіальної одиниці;
е) експлікація земель в існуючих (за їх наявності) та проектних межах адміністративно-територіальної одиниці;
є) опис меж адміністративно-територіальних одиниць;
ж) матеріали погодження проекту;
з) матеріали виносу меж адміністративно-територіальних одиниць в натуру (на місцевість) з каталогом координат їх поворотних точок.
Проект землеустрою щодо зміни меж населеного пункту може також передбачати пов`язані із цим зміни меж інших суміжних адміністративних одиниць, якщо прийняття рішення про їх зміну згідно із законом належить до компетенції одного органу.
Межі адміністративно-територіальних одиниць визначаються як по суходолу, так і по водному простору.
Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж сіл, селищ, міст розробляються за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради.
Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж району розробляється за рішенням відповідної районної ради, а у разі якщо районна рада не утворена - обласної ради.
Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно- територіальної одиниці підлягає погодженню сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення її меж. У разі розширення меж населеного пункту за рахунок території, яка не входить до складу відповідного району, або якщо районна рада не утворена, проект погоджується з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.
У разі встановлення меж міст проект також погоджується з Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою.
Рішення про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць є одночасно рішенням про затвердження проектів землеустрою щодо їх встановлення (зміни).
Судом встановлено, що 15 вересня 1999 року Василівською районною радою прийнято рішення № 7 Про затвердження проекту встановлення меж м. Дніпрорудне на території Дніпрорудненської міської ради згідно якої площа меж міста Дніпрорудне склала 778,4 га.
30 липня 2015 року рішенням Дніпрорудненської міської ради № 08 Про затвердження Генерального плану міста Дніпрорудне було затверджено матеріали Генерального плану міста Дніпрорудне, що є складовою частиною містобудівної документації Генеральний план міста Дніпрорудне Василівського району Запорізької області. Оновлення з розширенням меж населеного пункту . Дана містобудівна документація пройшла експертизу в Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, отримала позитивний висновок та була рекомендована до затвердження. Генеральний план м.Дніпрорудне площею 1255,57 га внесено до містобудівної документації Схема планування території Василівського району Запорізької області . В експертному висновку рекомендовано встановити межі міста Дніпрорудне 1255,57 га, тобто згідно затвердженого Генерального плану.
Згідно експертного звіту щодо розгляду містобудівної документації Генеральний план м. Дніпрорудне Василівського району Запорізької області складеного Державним підприємством "Спеціалізована державна експертна організація Центральна служба української державної будівельної експертизи від 17.08.2016 року, розширення меж м. Дніпрорудне відбудеться за рахунок земель Балківської, Орлянської та Скельківської сільських рад. Територія міста має збільшитись на 477,17 га, і становитиме 1255,57 га.(а.с.45).
Тобто, в експертному звіті чітко встановлено, що розширення меж м.Дніпрорудного до 1255,57 га. має відбутись за рахунок земель Балківської, Орлянської та Скельківської сільських рад.
Отже, суд відхиляє доводи третьої особи щодо відсутності потреби погоджувати проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж м. Дніпрорудного з Балківською, Орлянською та Скельківською сільськими радами, оскільки в експертному звіті чітко прописано за рахунок яких земель має відбутись перспективне збільшення території м. Дніпрорудного.
Крім того, на відсутність відповідного погодження з радами, за рахунок територій яких планується здійснитирозширення меж м. Дніпрорудного зазначено у п.1 ч.10 "Висновку державної експертизи землевпорядної документації" від 15.07.2020 № 1830-20 "Проекту землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області" та у зауваженнях начальника управління з питань місцевого самоврядування та реформування адміністративно-територіального устрою виконавчого апарату Запорізької обласної ради (а.с.148).
З огляду на викладене, приймаючи оскаржуване рішення, відповідачем не враховано відсутність всіх необхідних документів у проекті землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області, а саме матеріалів погодження з сільськими радами за рахунок території яких планується здійснити розширення його меж.
Відтак, оскаржуване рішення прийнято передчасно, за відсутності всіх необхідних документів. Тому відсутні підстави вважати його законним і обгрунтованим.
Частиною першою статті 2 КАС України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовній вимоги підлягають задоволенню.
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
У зв`язку із викладеним, судові витрати на оплату судового збору підлягають стягненню на користь Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області судовий збір у розмірі 2102,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Василівської районної ради Запорізької області.
Керуючись ст.ст. 2, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області (71670, Запорізька область, Василівський район, с. Мала Білозерка, вул. Центральна, 1, код ЄДРПОУ 04351831) до Василівської районної ради Запорізької області (71600 Запорізька область, Василівський район, м. Василівка, бул. Центральний, 4, код ЄДРПОУ 24913314), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Дніпрорудненська міська рада Василівського району Запорізької області про визнання протиправним та скасування рішення, - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Василівської районної ради Запорізької області № 4 від 28 жовтня 2020 року «Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту міста Дніпрорудне Дніпрорудненської міської ради Василівського району Запорізької області» .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Василівської районної ради Запорізької області на користь Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 29 червня 2021 року.
Суддя Л.Я. Максименко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2021 |
Оприлюднено | 01.07.2021 |
Номер документу | 97927187 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні