Справа № 420/3811/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 травня 2022 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «УЛЬТРА МОДА» (вул.Сонячна,5, 5 поверх, м.Одеса, 65009) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області №13266/15-32-18-07 від 02.06.2021 року,-
ВСТАНОВИВ:
З позовом до суду звернувся Товариства з обмеженою відповідальністю «УЛЬТРА МОДА» до Головного управління ДПС в Одеській області в якому просить:
визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 13266/15-32-18-07 вiд 02.06.2021 р., прийняте Головним управлінням ДПС в Одеській області про застосування до ТОВ «УЛЬТРА МОДАа» (код 41137107) штрафу у сумі 216070,22грн.
стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь ТОВ «Ультра мода» (код 41137107) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3241,06 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що податкове повідомлення-рішення № 13266/15-32-18-07 вiд 02.06.2021 р. прийнято безпідставно в порушення норм чинного законодавства, та просить його скасувати.
Ухвалою суду від 18 березня 2022 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (ст.262 КАС України).
У відзиві на позовну заяву позивач заперечував проти задоволення позовних вимог, зокрема, зазначивши, що Головним управлінням ДПС в Одеській області, було проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Товариства з обмеженою відповідальністю «УЛЬТРА МОДА» (код ЄДРПОУ 41137107), дата виписки яких припадає на з листопаду 2017 року по листопад 2018 року. Перевіркою встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, що стало підставою прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.
Головним державним ревізором - інспектором Одеського відділу податків і зборів з юридичних осіб та камеральних перевірок податкової звітності Головного управління ДПС в Одеській області Костович Тетяною Станіславівною, у приміщенні Головного управління ДПС в Одеській області, на підставі пп.20.1.4 п.20.1 ст.20 розділу 1 Податкового кодексу України, в порядку ст. 76 розділу II Податкового кодексу України та пп. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 проведено перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, дата виписки яких припадає на 11.2017p.; 01.2018p.; 02.2018p.: 03.2018p.; 04.2018p.; 05.2018p.; 06.2018p.; 07.2018p.; 08.2018p.; 09.2018p.; 10.2018p.: 11.2018p. та складено акт перевірки від 29.10.2020 року №1682/15-32-04-12/41137107.
Актом перевірки №1376/23-00-18-0507/42740593 встановлено, що позивачем несвоєчасно зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування, в Єдиному реєстрі податкових накладних, чим порушив вимоги ст.201.10 ст.201 ПК України, а саме:
номер ПН 36 дата виписки ПН 18.10.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 25 сума ПДВ 2674,95грн.;
номер ПН 32 дата виписки ПН 09.10.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 40 сума ПДВ 22442,66грн.;
номер ПН 30 дата виписки ПН 12.10.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 40 сума ПДВ 11816,47грн.;
номер ПН 56 дата виписки ПН 15.11.2018 дата реєстрації ПH 11.12.2018 кількість днiв затримки 11 сума ПДВ -3550грн.;
номер ПН 30 дата виписки ПН 04.09.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 71 сума ПДВ -13166,67грн.;
номер ПН 40 дата виписки ПН 28.08.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 86 сума ПДВ -6666,67грн.;
номер ПН 41 дата виписки ПН 28.08.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 86 сума ПДВ -3333,33грн.;
номер ПН 32 дата виписки ПН 13.09.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 71 сума ПДВ -3000грн.;
номер ПН 31 дата виписки ПН 11.09.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 71 сума ПДВ -19000грн.;
номер ПН 71 дата виписки ПН 15.11.2018 дата реєстрації ПH 11.12.2018 кількість днiв затримки 11 сума ПДВ 1190,33 грн.;
номер ПН 31 дата виписки ПН 31.10.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 25 сума ПДВ -35088,25 грн.;
номер ПН 33 дата виписки ПН 31.10.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 25 сума ПДВ -21000 грн.;
номер ПН 34 дата виписки ПН 31.10.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 25 сума ПДВ -14500 грн.;
номер ПН 35 дата виписки ПН 31.10.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 25 сума ПДВ -5462,97 грн.;
номер ПН 24 дата виписки ПН 31.102018 дата реєстрації ПH 16.11.2018 кількість днiв затримки 1 сума ПДВ 38736,14 грн.;
номер ПН 35 дата виписки ПН 30.09.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 56 сума ПДВ -1666,67 грн.;
номер ПН 37 дата виписки ПН 30.09.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 56 сума ПДВ -34259,13 грн.;
номер ПН 36 дата виписки ПН 30.09.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 56 сума ПДВ -4466,67 грн.;
номер ПН 34 дата виписки ПН 30.09.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 56 сума ПДВ 30869,28грн.;
номер ПН 39 дата виписки ПН 13.08.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 101 сума ПДВ -4500 грн.;
номер ПН 45 дата виписки ПН 31.08.2018 дата реєстрації ПH 26.12.2018 кількість днiв затримки 102 сума ПДВ -5950 грн.;
номер ПН 61 дата виписки ПН 05.11.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 10 сума ПДВ -666,67 грн.;
номер ПН 98 дата виписки ПН 27.11.2018 дата реєстрації ПH 26.12.2018 кількість днiв затримки 11 сума ПДВ 2833,33 грн.;
номер ПН 48 дата виписки ПН 31.08.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 86 сума ПДВ -4833,33 грн.;
номер ПН 46 дата виписки ПН 31.08.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 86 сума ПДВ -4500 грн.;
номер ПН 47 дата виписки ПН 31.08.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 86 сума ПДВ -7333,33 грн.;
номер ПН 49 дата виписки ПН 31.08.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 86 сума ПДВ -3005 грн.;
номер ПН 64 дата виписки ПН 02.04.2018 дата реєстрації ПH 28.11.2018 кількість днiв затримки 212 сума ПДВ 17166,67 грн.;
номер ПН 1 дата виписки ПН 02.04.2018 дата реєстрації ПH 28.11.2018 кількість днiв затримки 212 сума ПДВ -17166,67 грн.;
номер ПН 2 дата виписки ПН 02.04.2018 дата реєстрації ПH 28.11.2018 кількість днiв затримки 212 сума ПДВ 12731,67 грн.;
номер ПН 40 дата виписки ПН 30.06.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 148 сума ПДВ 20462,73 грн.;
номер ПН 33 дата виписки ПН 27.09.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 56 сума ПДВ -10166,67 грн.;
номер ПН 21 дата виписки ПН 17.09.2018 дата реєстрації ПH 16.10.2018 кількість днiв затримки 1 сума ПДВ 4166,67 грн.;
номер ПН 3 дата виписки ПН 24.04.2018 дата реєстрації ПH 28.11.2018 кількість днiв затримки 197 сума ПДВ -10916,67 грн.;
номер ПН 6 дата виписки ПН 24.04.2018 дата реєстрації ПH 28.11.2018 кількість днiв затримки 197 сума ПДВ 2166,67 грн.;
номер ПН 5 дата виписки ПН 24.04.2018 дата реєстрації ПH 28.11.2018 кількість днiв затримки 197 сума ПДВ -950 грн.;
номер ПН 7 дата виписки ПН 24.04.2018 дата реєстрації ПH 28.11.2018 кількість днiв затримки 197 сума ПДВ -299,99
номер ПН 9 дата виписки ПН 26.04.2018 дата реєстрації ПH 28.11.2018 кількість днiв затримки 197 сума ПДВ -2833,33 грн.;
номер ПН 11 дата виписки ПН 26.04.2018 дата реєстрації ПH 28.11.2018 кількість днiв затримки 197 сума ПДВ -16633,33 грн.;
номер ПН 10 дата виписки ПН 26.04.2018 дата реєстрації ПH 28.11.2018 кількість днiв затримки 197 сума ПДВ -1200 грн.;
номер ПН 8 дата виписки ПН 26.04.2018 дата реєстрації ПH 28.11.2018 кількість днiв затримки 197 сума ПДВ -2000 грн.;
номер ПН 2 дата виписки ПН 29.05.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 178 сума ПДВ -2833,33 грн.;
номер ПН 4 дата виписки ПН 29.05.2018 дата реєстрації ПH 28.11.2018 кількість днiв затримки 166 сума ПДВ -21841,99 грн.;
номер ПН 1 дата виписки ПН 29.05.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 178 сума ПДВ -2883,33 грн.;
номер ПН 5 дата виписки ПН 29.05.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 178 сума ПДВ -250,02 грн.;
номер ПН 3 дата виписки ПН 29.05.2018 дата реєстрації ПH 28.11.2018 кількість днiв затримки 166 сума ПДВ -7000 грн.;
номер ПН 5 дата виписки ПН 11.01.2018 дата реєстрації ПH 26.11.2018 кількість днiв затримки 299 сума ПДВ -816,67 грн.;
номер ПН 1 дата виписки ПН 03.01.2018 дата реєстрації ПH 26.11.2018 кількість днiв затримки 299 сума ПДВ-23868,50 грн.;
номер ПН 59 дата виписки ПН 03.01.2018 дата реєстрації ПH 26.11.2018 кількість днiв затримки 299 сума ПДВ 29267,43 грн.;
номер ПН 4 дата виписки ПН 03.01.2018 дата реєстрації ПH 26.11.2018 кількість днiв затримки 299 сума ПДВ 9,99 грн.;
номер ПН 3 дата виписки ПН 03.01.2018 дата реєстрації ПH 26.11.2018 кількість днiв затримки 299 сума ПДВ -1416,67 грн.;
номер ПН 2 дата виписки ПН 03.01.2018 дата реєстрації ПH 26.11.2018 кількість днiв затримки 299 сума ПДВ -19666,67 грн.;
номер ПН 6 дата виписки ПН 12.01.2018 дата реєстрації ПH 26.11.2018 кількість днiв затримки 299 сума ПДВ -18983,33 грн.;
номер ПН 43 дата виписки ПН 31.08.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 86 сума ПДВ -105-,01 грн.;
номер ПН 38 дата виписки ПН 31.08.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 86 сума ПДВ 27010,62 грн.;
номер ПН 44 дата виписки ПН 31.08.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 86 сума ПДВ 13716,67 грн.;
номер ПН 42 дата виписки ПН 31.08.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 86 сума ПДВ 3333,33 грн.;
номер ПН 47 дата виписки ПН 09.07.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 132 сума ПДВ -3666,67 грн.;
номер ПН 48 дата виписки ПН 11.07.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 132 сума ПДВ -833,33 грн.;
номер ПН 49 дата виписки ПН 13.07.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 132 сума ПДВ -1500 грн.;
номер ПН 50 дата виписки ПН 16.07.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 117 сума ПДВ -2983,33 грн.;
номер ПН 51 дата виписки ПН 31.07.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 117 сума ПДВ 21437 грн.;
номер ПН 53 дата виписки ПН 31.07.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 117 сума ПДВ -599,98 грн.;
номер ПН 52 дата виписки ПН 31.07.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 117 сума ПДВ 9983,33 грн.;
номер ПН 58 дата виписки ПН 31.01.2018 дата реєстрації ПH 26.11.2018 кількість днiв затримки 284 сума ПДВ 5244 грн.;
номер ПН 69 дата виписки ПН 15.11.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 10 сума ПДВ -5244 грн.;
номер ПН 27 дата виписки ПН 01.01.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 10 сума ПДВ 18500 грн.;
номер ПН 28 дата виписки ПН 01.11.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 10 сума ПДВ 1766,67 грн.;
номер ПН 62 дата виписки ПН 15.11.2018 дата реєстрації ПH 10.12.2018 кількість днiв затримки 10 сума ПДВ -3647,89 грн.;
номер ПН 70 дата виписки ПН 15.11.2018 дата реєстрації ПH 11.12.2018 кількість днiв затримки 11 сума ПДВ 17325,48 грн.;
номер ПН 63 дата виписки ПН 15.11.2018 дата реєстрації ПH 11.12.2018 кількість днiв затримки 11 сума ПДВ 19357,02 грн.
Перевіркою встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Податкового Кодексу України (із змінами та доповненнями), на яких вiдповiдно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації. Вiдповiдальнiсть платника податків за порушення визначена ст.120 ПК України.
Порушення термінів реєстрації податкових накладних. що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також допущення помилок, при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.
На підставі акту перевірки від 29.10.2020 року №1682/15-32-04-12/41137107 Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 02.06.2021 року №13266/15-32-18-07 форми «Н», сума штрафу 216 070, 22 грн.
Вважаючи вищевказане податкове повідомлення-рішення протиправними, позивач звернувся з даним позовом до суду, за захистом порушених прав та інтересів зі сторони суб`єкта владних повноважень.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно п.201.1 ст.201 ПК України платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
На підставі п.201.7 ст.201 ПК України накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Як визначено п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Платник податку має право зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну та/або розрахунок коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року, в яких загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200"1.3 статті 200"1 цього Кодексу.
Якщо сума, визначена відповідно до п.200-1.3 ст.200"1 цього Кодексу, є меншою, ніж сума податку в податковій накладній та/або розрахунок коригування, які платник повинен зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, то платник зобов`язаний перерахувати потрібну суму коштів із свого поточного рахунку на свій рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Відповідно до п.201.2 ст.201 ПК України форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Форма податкової накладної та Порядок заповнення податкової накладної затверджені Наказом Міністерства фінансів України №1307 від 31.12.2015, що зареєстрований Мінюсті України 26 січня 2016 р. за № 137/28267 (далі - Порядок).
Пунктом 12 Порядку встановлено, що у разі постачання товарів/послуг отримувачу (покупцю), який не зареєстрований як платник податку, у графі «Отримувач (покупець)» зазначається «Неплатник», а у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН « 100000000000», рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюється.
Згідно п.120-1.1 ст.120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Норми п.120-1.1 ст.120-1 ПК України встановлюють юридичну відповідальність за порушення платником податку на додану вартість граничного строку для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної.
При цьому законодавець окреслює ряд виключень, а саме окреслює коло різновидів податкових накладних, за несвоєчасну реєстрацію яких платник податків не підлягатиме юридичній відповідальності у порядку цієї норми.
Так, диспозиція пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України передбачає, що штраф не застосовується за порушення граничних строків для реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.
При цьому, для звільнення від відповідальності необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та, водночас, повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.
Вказана правова позиція викладена Верховним Судом в постановах від 07.02.2019 у справі №808/3250/17, від 20.05.2020 у справі № 400/1392/19.
Між тим, 23.05.2020 року набули чинності положення Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» від 16.01.2020 № 466-IX (далі - Закон № 466-ІХ).
Цим Законом доповнено підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України пунктом 73, відповідно до якого штрафи за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, за операціями, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість, операціями, що оподатковуються податком на додану вартість за нульовою ставкою, операціями, що не передбачають надання податкової накладної отримувачу (покупцю), а також податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної, податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної, податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, нараховані платникам податків протягом періоду з 1 січня 2017 року до 31 грудня 2019 року, грошові зобов`язання за якими неузгоджені (відповідні податкові повідомлення-рішення знаходяться в процедурі адміністративного або судового оскарження та грошові зобов`язання за ними не сплачено) станом на дату набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві», застосовуються в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень.
Штрафи, застосовані через відсутність реєстрації протягом граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних за операціями, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість, операціями, що оподатковуються податком на додану вартість за нульовою ставкою, операціями, що не передбачають надання податкової накладної отримувачу (покупцю), а також податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» пункту 198.5статті 198цьогоКодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної, податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної, податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, нараховані платникам податків протягом періоду з 1 січня 2017 року до 31 грудня 2019 року, грошові зобов`язання за якими неузгоджені (відповідні податкові повідомлення-рішення знаходяться в процедурі адміністративного або судового оскарження та грошові зобов`язання за ними не сплачено) станом на дату набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві», застосовуються в розмірі 5 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 3400 гривень.
При цьому, відповідно до вказаних змін контролюючий орган за місцем реєстрації платника податку здійснює перерахунок суми штрафу і надсилає (вручає) такому платнику нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).
Такий підхід законодавця загалом відповідає принципу «доброго врядування» і «належної адміністрації» в світлі практики ЄСПЛ.
Так, в пунктах 70-71 рішення по справі «Рисовський проти України» (заява №29979/04) ЄСПЛ підкреслює особливу важливість принципу «належного урядування», зазначивши, що цей принцип передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах «Беєлер проти Італії» (Beyeler v. Italy), заява № 33202/96, пункт 120, «Онер`їлдіз проти Туреччини» (Oneryildiz v. Turkey), заява № 48939/99, пункт 128, «Megadat.com S.r.l. проти Молдови» (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), № 21151/04, пункт 72, «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), заява №10373/05, пункту 51).
За змістом наведеної норми законодавцем, який виявив певні недоліки (непропорційність) у механізмі відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної, зокрема, за операціями, що не передбачають надання податкової накладної отримувачу (покупцю), а також нараховані платникам податків протягом періоду з 1 січня 2017 року до дати набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві», строк сплати грошових зобов`язань за якими не настав або грошові зобов`язання за якими неузгоджені, Законом № 466-ІХ чітко закріплено, що пункт 73 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України підлягає застосуванню до штрафів, нарахованих платникам податків протягом періоду з 01.01.2017 року до 23.05.2020 року за наведених у цій же нормі умов.
Отже, наведеними приписами закону платники податків звільняються від надмірного тягаря відповідальності, встановленого раніше чинними нормами податкового законодавства, за наведених у пункті 73 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України умов.
У рішенні від 09.02.1999 року №1-рп/99 Конституційний Суд України дійшов висновку, що надання зворотної дії в часі нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.
Зворотна дія нормативно-правового акта у часі (ex post facto) - це дія нового нормативно-правового акта на факти та відносини, що мали місце до набуття ним чинності.
Таким чином, станом на час розгляду справи в суді чинною і такою, що підлягає до застосування, є редакція пункту 73 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, якою впроваджено ретроактивну (ретроспективну, тобто таку, яка передбачає, що дата вступу в силу та дата набрання чинності акта збігаються, однак він змінює на майбутнє правові наслідки діянь та подій, які мали місце до набрання ним чинності) дію закону у відповідних правовідносинах, а саме - щодо штрафів, нарахованих платникам податків протягом періоду з 01.01.2017 року до 23.05.2020 року, за наведених у цій же нормі умов.
В Законі №466-ІХ (пункт 73 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України) виділено окремі категорії грошових зобов`язань, які підлягають відкликанню як неузгоджені, водночас запроваджено інший, відмінний від загального, підхід, за яким для цілей цієї норми під неузгодженими грошовими зобов`язаннями розуміються ті, по яких відповідні податкові повідомлення-рішення знаходяться в процедурі адміністративного або судового оскарження та грошові зобов`язання за ними не сплачено станом на дату набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України що до вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві».
Таким чином, для цілей, задекларованих цією нормою, зміст і обсяг поняття неузгодженості має спеціальне призначення і розкривається в дужках, при цьому воно не відсилає до п.56.18 ст.56 ПК України, а конкретизується і становить окремий, відмінний від загального визначення, зміст узгодженості грошових зобов`язань.
Отже, застосування загальної дефініції, визначеної п.56.18 ст.56 ПК України, для реалізації права, визначеного пунктом 73 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, законодавцем не передбачено.
Законодавцем для цілей пункту 73 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України закріплено відмінне від загального (п56.18 ст.56 ПК України) розуміння неузгодженого грошового зобов`язання, а саме - для цілей цієї норми грошове зобов`язання є неузгодженим протягом всієї процедури судового оскарження (без обмеження в суді якої інстанції знаходиться спір) за умови, що грошове зобов`язання за ними не сплачено.
Суд вважає за необхідне звернути увагу на те, що положеннями пункту 56.18 статті 56 ПК України передбачено, що при зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.
Отже, за загальним правилом, відповідно до пункту56.18 статті 56 ПК України узгодженими, у випадку звернення платника податків до суду, вважаються грошові зобов`язання з дня набрання рішенням законної сили.
В Законі № 466-ІХ (пункт 73 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України) виділено окремі категорії грошових зобов`язань, які підлягають відкликанню як неузгоджені, водночас запроваджено інший, відмінний від загального, підхід, за яким для цілей цієї норми під неузгодженими грошовими зобов`язаннями розуміються ті, по яких відповідні податкові повідомлення-рішення знаходяться в процедурі адміністративного або судового оскарження та грошові зобов`язання за ними не сплачено станом на дату набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві».
Таким чином, для цілей, задекларованих цією нормою, зміст і обсяг поняття неузгодженості має спеціальне призначення і розкривається в дужках, при цьому воно не відсилає до пункту 56.18 статті 56 Податкового кодексу України, а конкретизується і становить окремий, відмінний від загального визначення, зміст узгодженості грошових зобов`язань.
Отже, застосування загальної дефініції, визначеної пунктом 56.18 статті 56 ПК України, для реалізації права, визначеного пунктом 73 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, законодавцем не передбачено.
Законодавцем для цілей пункту 73 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України закріплено відмінне від загального (пункт 56.18 статті 56 Податкового кодексу України) розуміння неузгодженого грошового зобов`язання, а саме - для цілей цієї норми грошове зобов`язання є неузгодженим протягом всієї процедури судового оскарження (без обмеження в суді якої інстанції знаходиться спір) за умови, що грошове зобов`язання за ними не сплачено.
Суд повторно акцентує увагу на тому, що законодавство, яке підлягає застосуванню в спірних правовідносинах, було змінене законодавцем шляхом прийняття ретроактивної новели, якою змінено обсяг прав та обов`язків платника податків і контролюючих органів.
Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 06.08.2020 у справі № 200/70002/19-а.
Таким чином, враховуючи, що застосований до позивача спірними податковими повідомленнями-рішеннями штраф не враховує введений законодавцем пункт 73 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, яким впроваджено ретроактивну дію закону у відповідних правовідносинах, суд, оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що податкове повідомлення-рішення № 13266/15-32-18-07 вiд 02.06.2021 р. є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, сума судового збору сплачена позивачем при поданні позовної заяви підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Поновити Товариству з обмеженою відповідальністю «УЛЬТРА МОДА» строк звернення до суду.
Відмовити Головному управлінню ДПС в Одеській області в задоволенні клопотання про залишення без розгляду адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «УЛЬТРА МОДА» (вул.Сонячна,5, 5 поверх, м.Одеса, 65009) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області №13266/15-32-18-07 від 02.06.2021 року
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «УЛЬТРА МОДА» (вул.Сонячна,5, 5 поверх, м.Одеса, 65009) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області №13266/15-32-18-07 від 02.06.2021 року задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області №13266/15-32-18-07 вiд 02.06.2021 р., прийняте Головним управлінням ДПС в Одеській області про застосування до ТОВ «УЛЬТРА МОДА» (код 41137107) штрафу у сумі 216070,22 грн.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166 (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «УЛЬТРА МОДА» (вул.Сонячна,5, 5 поверх, м.Одеса, 65009, код ЄДРПОУ 41137107) витрати з сплати судового збору в розмірі 3241 грн.
Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.
Суддя К.С. Єфіменко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2022 |
Оприлюднено | 21.06.2022 |
Номер документу | 104358589 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні