ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.05.2022 року м.Дніпро Справа № 904/408/21
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Антоніка С.Г.(доповідач),
суддів Березкіної О.В., Дарміна М.О.,
при секретарі судового засідання: Грачові А.С.
розглянувши матеріали апеляційної скарги Акціонерного товариства "ДНІПРОАЗОТ" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 19.01.2022 (повний текст оформлений 28.01.2022, суддя Я.С. Золотарьова) у справі №904/408/21
за позовом Кам`янської міської ради Дніпропетровської області, м. Кам`янське, Дніпропетровська область
до Акціонерного товариства "ДНІПРОАЗОТ", м. Кам`янське, Дніпропетровська область
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки 228,6753 га
ВСТАНОВИВ:
Кам`янська міська рада Дніпропетровської області звернулась до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Акціонерного товариства "ДніпроАЗОТ" про внесення змін до пунктів 2.2. та 4.1. договору оренди земельної ділянки № 12999 від 15.12.2014, яка розташована за адресою: вулиця Горобця С.Х., 1, м. Кам`янське, загальною площею 228,6756 га, кадастровий номер 1210400000:03:036:0258, для розміщення виробничого комплексу, укладеного між позивачем та відповідачем у запропонованій позивачем редакції.
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 30.09.2021 у задоволенні позову Кам`янської міської ради Дніпропетровської області відмовлено повністю. Судовий збір у розмірі 2 270,00 грн. залишено за позивачем.
Кам`янська міська рада Дніпропетровської області 02.11.2021 звернулася до господарського суду Дніпропетровської області із заявою про перегляд рішення суду від 30.09.2021 по справі № 904/408/21 за нововиявленими обставинами, якою просила скасувати рішення суду від 30.09.2021 по справі №904/408/21 та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 19.01.2022 заяву Кам`янської міської ради Дніпропетровської області про перегляд за нововиявленими обставинами рішення господарського суду Дніпропетровської області від 30.09.2021 у справі 904/408/21 - задоволено повністю.
Задовольняючи позовні вимоги, господарський суд виходив з того, що
оскільки рішення Кам`янської міської ради від 09.07.2020 № 1975-44/VII «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020» , яке було підставою для прийняття рішення Кам`янською міською радою № 41-03/VIII від 18.12.2020, не визнано протиправним та нечинним, тому суд вбачає підстави для внесення змін до спірного договору, у зв`язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню.
Не погодившись із рішенням місцевого господарського суду, Акціонерне товариство "ДНІПРОАЗОТ" звернулось до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою.
Апеляційна скарга обгрунтована наступним:
- проекти рішень Кам`янської міської ради від 29.09.2017 № 816-19/УІІ та від 22.06.2018 № 1105-25/УІІ не були оприлюднені, що є прямим порушенням ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні», ст.ст. 14, 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», ст. 57 Конституції України, тому до прийняття вказаних рішень АТ «ДНІПРОАЗОТ», яке є одним з найбільших платників плати за землю та на права та обов`язки якого прямо впливають вказані рішення, було позбавлено передбаченої законодавством інформації щодо проектів рішень, позбавлено права надати зауваження, пропозиції щодо проектів рішень Кам`янської міської ради від 29.09.2017 № 816-19/УІІ та від 22.06.2018 № 1105-25/УІІ до їх прийняття Кам`янською міською радою;
- рішення Кам`янської міської ради від 29.09.2017 № 816-19/УІІ та від 22.06.2018 № 1105-25/УІІ прийняті не на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; без використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; необгрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); упереджено; недобросовісно; нерозсудливо; без дотриманням принципу рівності перед законом, та з дискримінацією платників плати за землю; без дотримання необхідного балансу між несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів АТ «ДНІПРОАЗОТ» і цілями, на досягнення яких спрямоване ці рішення (дія);
- Кам`янською міською радою не застосовано регуляторні процедури до рішення від 09.07.2020 №1975-44/VII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020»;
- позивачем протиправно внесено зміни до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське, затвердженої рішенням 09.07.2020 №1975-44/VII, що суперечить ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» у сукупності із п.п.3, 6, 9,10Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, ст.ст. 13, 15, 18, 21, 23 Закону України «про оцінку земель», ст.9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації».
Просить скасувати рішення суду від 19.01.2022р. та прийняти нове, яким у задоволені позовних вимог відмовити.
Позивач у відзиві на апеляційну скаргу просив рішення господарського суду залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Ухвалою колегії суддів Центрального апеляційного господарського суду від 07.02.2022 відкрито апеляційне провадження у справі №904/408/21. Розгляд справи призначений у судовому засіданні.
Згідно ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів, переглянувши справу за наявними у ній доказами, що стосуються фактів, викладених в апеляційній скарзі та у відзиві, в межах доводів та вимог апеляційної скарги вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Як встановлено господарським судом та вбачається з матеріалів справи, між Дніпродзержинською міською радою, правонаступником якої є Кам`янська міська рада Дніпропетровської області (орендодавець) та Акціонерним товариством "ДніпроАЗОТ" (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки № 12999 від 15.12.2014 (т. 1 арк.с.11).
Відповідно до пункту 1.1 договору, орендодавець надає, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: вул. С.Х. Горобця, 1, м. Дніпродзержинськ, кадастровий номер 1210400000:03:036:0258, згідно с планом земельної ділянки, що додається.
Згідно пункту 2.1 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 228,6753 га для розміщення виробничого комплексу.
Пунктом 2.2 договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 23.09.2014 становить 717 651 693,99 грн.
Договір укладається строком до 29.08.2024 (пункт 3.1 договору).
Відповідно до пункту 4.1 договору, орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 21 529 550,82 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ» , статті 288 Податкового кодексу України.
Згідно пункту 4.4 договору розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема, прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства; затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до акту приймання-передачі земельної ділянки від 15.12.2014 (т.1 арк.с.13) відповідачу було передано об`єкт оренди згідно пункту 1.1 договору.
Додатковою угодою № 7835 від 04.11.2016 до договору оренди земельної ділянки № 12999 від 15.12.2014 (т. 1 арк.с.14) були внесені зміни до пунктів 2.2 та 4.1 договору в такій редакції:
« 2.2 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 13.10.2016 становить 1 284 596 532,24 грн.
4.1 Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 44 960 878,63 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ» , від 30.09.2016 № 349-10/VII «Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI зі змінами» , статті 288 Податкового кодексу України.» .
Відповідно до пункту 9.6.14 договору, у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок земельного податку, орендної плати орендар протягом місяця з моменту прийняття такого рішення орендодавцем або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта зобов`язаний звернутись до орендодавця із заявкою про внесення змін до пункту 4.1 договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати за цим договором, а також здійснити всі необхідні дії для підписання зі своєї сторони додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі та подати нову декларацію до податкових органів у порядку, визначеному чинним законодавством.
22.06.2018 Кам`янською міською радою прийнято рішення №1105-25/VII «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста», яким річний розмір орендної плати та ставка земельного податку за користування юридичними особами земельними ділянками для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості яким установлена на території міста становить 4% від нормативної грошової оцінки (т.1 арк.с.30).
09.07.2020 Кам`янською міською радою прийнято рішення № 1975-44/VII, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020.
Відповідно до цього рішенням Кам`янською міською радою 18.12.2020 було прийнято рішення № 41-03/VIII «Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020» яким, зокрема, вирішено наступне:
1. Впровадити нормативну грошову оцінку земель міста Кам`янське із застосуванням базової вартості 1м2 в розмірі 461,69 грн. та ввести в дію з 01.01.2021.
2. Застосувати сукупний (добуток) коефіцієнт Км3, який дорівнює 1, для земельних ділянок, що входять до економіко-планувальних зон №№16, 67, 68, 69, 73, 74, 89, на яких розташовані підприємства, що є основними джерелами забруднення атмосферного повітря.
3. Після введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське з 01.01.2021 вважати таким, що втратило чинність, рішення міської ради від 12.07.2013 №842-38/VI «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинська» (зі змінами та доповненнями, внесеними рішеннями міської ради від 26.12.2014 №1168-58/VI, від 08.07.2015 №1339-64/VI, від 30.09.2016 №349-10/VIІ, від 24.02.2017 №621-14/VIІ).
5. Орендарям привести договори оренди земельних ділянок у відповідність до цього рішення, звернувшись до департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради (т.1 арк.с.37).
У зв`язку з прийняттям вищезазначених рішень позивач звертався до суду з позовом про внесення змін до пунктів 2.2. та 4.1. договору оренди, виклавши їх у такій редакції:
"2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 14.01.2021 становить 1 786 365 708,54 грн."
"4.1. Орендна плата вноситься «Орендарем» виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 71 454 628,34 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 29.09.2017 № 816-19/УН «Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста» , від 22.06.2018 №1105-25/УІІ «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста» , від 09.07.2020 №1975-44/УІІ «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020» , від 18.12.2020 № 41-03/УШ «Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020» .
Під час розгляду справи було встановлено, що ПП фірма «Бомонд» звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Кам`янської міської ради про визнання протиправним та нечинним рішення Кам`янської міської ради від 09.07.2020 № 1975-44/VII «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020» .
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.03.2021 у справі № 160/17179/20 у задоволенні позову відмовлено.
Третім апеляційним адміністративним судом 29.06.2021 прийнято постанову у справі №160/17179/20, якою апеляційну скаргу Приватного підприємства фірма «Бомонд» задоволено. Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 березня 2021 року по справі №160/17179/20 скасовано та прийнято нову постанову про задоволення позову. Рішення Кам`янської міської ради від 09.07.2020 № 1975-44/VII «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 визнано протиправним та нечинним».
У зв`язку нечинністю рішення, яке було підставою для внесення змін до п.2.2., 4.1. Договору оренди, господарським судом було відмовлено в задоволенні позовних вимог.
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 07.10.2021 касаційну скаргу Кам`янської міської ради Дніпропетровської області задоволено. Постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 29.06.2021 скасовано та залишено в силі рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.03.2021.
Позивач, у зв`язку з прийняттям вищевказаної постанови Верховного Суду, звернувся до суду з заявою про перегляд рішення суду за нововиявленми обставинами.
Відповідно до ч. 1 ст. 320 ГПК України, рішення, постанови та ухвали господарського суду, якими закінчено розгляд справи, що набрали законної сили, можуть бути переглянуті за нововиявленими або виключними обставинами.
Згідно з п.3 ч.2 ст. 320 ГПК України, підставами для перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами є, зокрема, скасування судового рішення, яке стало підставою для ухвалення судового рішення, що підлягає перегляду.
Пунктом 3 частини 1 стататі 321 Господарського процесуального кодексу України передбчено, що заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами може бути подано, зокрема, з підстави, визначеної пунктом 3 частини другої статті 320 цього Кодексу, - учасниками справи протягом тридцяти днів з дня набрання законної сили судовим рішенням, яким скасовано судове рішення, що стало підставою для ухвалення судового рішення, яке підлягає перегляду.
Постанова Верховного Суду, яка стала підставою для звернення з заявою про перегляд рішення за нововиявленими обставинами прийнята 07.10.2021. Заявник (позивач) звернувся до господарського суду Дніпропетровської області із заявою про перегляд судового рішення, яке набрало законної сили за нововиявленими обставинами 02.11.2021, тобто в межах строків встановлених ст.321 ГПК України.
Переглядаючи рішення за нововиявленими обставинами господарський суд зазначив, що згідно з частинами 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, зокрема, для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки.
За змістом пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частини 1 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати земельної ділянки державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежне від якості місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").
Приписами статті 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Частиною 2 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Частинами 1 - 4 статті 188 Господарського кодексу України передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Як зазначалося вище, 22.06.2018 Кам`янською міською радою прийнято рішення №1105-25/VII «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста».
09.07.2020 Кам`янською міською радою прийнято рішення № 1975-44/VII, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020.
Дане рішення є чинним на підставі Постанови Верховного Суду від 07.10.2021 у справі № 160/17179/20
18.12.2020 Кам`янською міською радою прийнято рішення № 41-03/VIII «Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020» , яким впроваджено нормативну грошову оцінку земель міста Кам`янське із застосуванням базової вартості 1 кв.м. в розмірі 461,69 грн та введено в дію з 01.01.2021.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.04.2021 у справі № 160/1936/21 за позовом Акціонерного товариства «ДНІПРОАЗОТ» до Кам`янської міської ради про визнання нечинними рішення Кам`янської міської ради №1975-44/VII від 09.07.2020 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020» та рішення № 41-03/VIII «Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020», яким впроваджено нормативну грошову оцінку земель міста Кам`янське із застосуванням базової вартості 1 кв.м. в розмірі 461,69 грн та введено в дію з 01.01.2021 - відмовлено.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 21.10.2021 апеляційну скаргу Акціонерного товариства "ДніпроАзот" залишено без задоволення. Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2021 року у справі №160/1936/21 залишено без змін.
Рішення судів по справах №160/17179/20 та №160/1936/21 набрали законної сили.
За таких обставин, оскільки рішення Кам`янської міської ради від 09.07.2020 № 1975-44/VII «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське» станом на 01.01.2020, на підставі якого Кам`янською міською радою прийнято рішення № 41-03/VIII від 18.12.2020, не визнано протиправним та нечинним, господарський суд правильно дійшов висновку про наявність правових підстав для внесення змін до спірного договору, у зв`язку з чим позовні вимоги задовольнив.
Підстави для скасування оскаржуваного рішення господарського суду відсутні.
Доводи апеляційної скарги стосовно того, що проекти рішень Кам`янської міської ради від 29.09.2017 № 816-19/УІІ та від 22.06.2018 №1105-25/УТІ не були оприлюднені, що позбавило відповідача права надати зауваження, пропозиції щодо проектів рішень, до уваги колегією суддів не приймаються.
Відповідно до ч. 11 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Означені вище рішення були предметом спору в адміністративній справі №160/279/21.
Відповідно до частини 4 статті 75 Господарського процесуального кодексу України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.04.2021, яке залишено без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 23.12.2021 відмовлено в задоволенні позовних вимог АТ «Дніпроазот» про визнання протиправним та нечинним рішення Кам`янської міської ради № 1105-25/VII від 22.06.2018 року «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста» та визнання протиправним та скасування рішення Кам`янської міської ради від 29.09.2017 року № 816-19/VII «Про затвердження положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста».
Ці рішення набрали законної сили.
Вказаними рішеннями встановлено наступне:
«Як вбачається з наданих відповідачем копій роздруківок з сайту Кам`янської міської ради, проект рішення від 29.09.2017 року № 816-19/VII «Про затвердження положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста» був опублікований 17.08.2017 року (рішення опубліковано 02.10.2017 року), а проект рішення № 1105-25/VII від 22.06.2018 року «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста» був опублікований 24.05.2018 року (рішення опубліковано 25.06.2018 року).
Відтак, з зазначених обставин справи вбачається, що перед прийняттям оскаржуваних рішень, відповідачем було дотримано процедуру, визначену ч.11 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні щодо опублікування їх проектів та самих рішень, що свідчить про безпідставність доводів позивача».»
Отже, рішеннями суду у справі №160/279/21 встановлено обставини дотримання процедури щодо опубліковання проектів рішень від 29.09.2017 року № 816-19/VII та від 22.06.2018 року № 1105-25/VII та цих рішень.
Також є безпідставними твердження скаржника про те, що Кам`янською міською радою не застосовано регуляторні процедури до рішення від 09.07.2020 №1975-44/VII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020» та про те, що прийнятим Кам`янською міською радою від 18.12.2020 №41-03/VII станом на 01.01.2020 повторно запроваджено норми, які вже були затверджені рішенням від 09.07.2020 №1975-44/VII.
Так, рішенням Дніпропетровського окружного суду у справі №160/17179/20 від 11.03.2021, яке було залишено без змін постановою Верховного Суду у складі касаційного адміністративного суду було встановлено, що рішення від 09.07.2020 №1975-44/VII не є регуляторним актом та прийнято відповідачем відповідно до повноважень та у спосіб передбачений нормами Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про оцінку земель».
При цьому, оскаржуване рішення прийняте регуляторним органом -Кам`янською міською радою, та стосується невизначеного кола осіб (оскільки затверджує технічну документацію з нормативної грошової оцінку земельних ділянок, але виключно тільки щодо користувачів землі), однак вказане рішення застосовується одноразово, оскільки вичерпується впровадженням рішенням відповідної нормативної грошової оцінки з встановленням базової вартості 1 кв.м землі в грошовому еквіваленті, що в даному випадку і було здійснено шляхом прийняття відповідного Рішення Кам`янської міської ради від 18.12.2020 № 41-03/VII «Про впровадження нормативно грошової оцінки земель міста Кам`янське» станом на 01.01.2020, в якому встановлено базову вартість 1 кв. м. землі в грошовому еквіваленті.
Отже, технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське затверджено саме рішенням 09.07.2020 №1975-44/VII.
Означене рішення було офіційно оприлюднене в місцевих засобах масової інформації - газеті Любимый-город від 9 липня 2020 року, Спеціальный випуск, та розміщено на офіційному веб-сайті міської ради (http://kam.gov.ua).
Що стосується доводів відповідача стосовно того, що позивачем протиправно внесено зміни до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське, затвердженої рішенням 09.07.2020 №1975-44/VII, що суперечить ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» у сукупності із п.п.3, 6, 9,10 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, ст.ст. 13, 15, 18, 21, 23 Закону України «Про оцінку земель», ст.9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», колегія суддів виходить з наступного.
Правові, організаційні і фінансові основи здійснення державної експертизи землевпорядної документації та порядок її проведення визначає Закон України від 17 червня 2004 року № 1808-IV Про державну експертизу землевпорядної документації (далі - Закон № 1808-IV).
Згідно зі статтею 1 Закону № 1808-IV державна експертиза землевпорядної документації - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об`єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи.
Об`єктами державної експертизи є документація із землеустрою та документація з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріали і документація державного земельного кадастру (стаття 6 Закону № 1808-IV).
Суб`єктами державної експертизи є замовники та виконавці (частина перша статті 7 Закону № 1808-IV).
Відповідно до частини третьої статті 7 Закону № 1808-IV виконавцями державної експертизи є експерти, які працюють у складі спеціально уповноваженого органу виконавчої влади у сфері державної експертизи і мають високу кваліфікацію та спеціальні знання, а також висококваліфіковані спеціалісти або наукові працівники, які залучаються цими органами до її проведення відповідно до закону.
Підпунктом 49 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, та підпунктом 28 пункту 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29 вересня 2016 року № 333, Держгеокадастр та його територіальні органи проводять в установленому законодавством порядку державну експертизу програм і проектів з питань землеустрою.
Відповідно до статті 32 Закону № 1808-IV державна експертиза проводиться шляхом розгляду документації та матеріалів, а за необхідності - шляхом проведення обстежень у натурі (на місцевості).
При проведенні державної експертизи досліджуються, перевіряються, аналізуються та оцінюються:
питання дотримання вимог законодавства та встановлених стандартів, норм і правил при прийнятті проектних рішень ;
відповідність передбачених документацією і матеріалами заходів завданням на проектування, вимогам раціонального використання та охорони земель, а також дотриманню законних прав та інтересів власників земельних ділянок та землекористувачів, держави і суспільства;
еколого-економічна ефективність проектних рішень щодо запобігання їх негативному впливу на стан земельних ресурсів, суміжні земельні ділянки, ландшафт.
Аналіз указаних правових норм свідчить про те, що проведення державної експертизи проекту землевпорядної документації є компетенцією Держгеокадастру та його територіальних органів; предметом експертизи є відповідність землевпорядної документації визначеним вимогам законодавства, стандартам, нормам та правилам.
Згідно з положеннями частин першої та другої статті 35 Закону № 1808-IV результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи. Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об`єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки.
Об`єкт державної експертизи, який не відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується. Негативна оцінка об`єкта державної експертизи повинна бути всебічно обґрунтована відповідно до вимог законодавства, встановлених стандартів, норм і правил (частина 7 статті 35 Закону № 1808-IV).
Статтею 37 Закону № 1808-IV встановлено, що замовники або розробники об`єктів державної експертизи, заінтересовані у спростуванні висновків державної експертизи або їх окремих положень, подають обґрунтоване клопотання (заяву) про це до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у місячний термін з дня отримання клопотання (заяви) розглядає його і за наявності підстав призначає проведення повторної державної експертизи.
У разі спростування висновків державної експертизи, яку проводив центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, до проведення повторної державної експертизи залучаються незалежні експерти.
У разі відмови в розгляді заяви про спростування висновків державної експертизи або незгоди з висновками повторної державної експертизи замовники або розробники об`єктів державної експертизи мають право звернутися до суду.
Висновки державної експертизи можуть бути скасовані органом, який їх видав, у разі виявлення обставин, що могли вплинути на об`єктивність оцінки висновку.
Позитивні висновки повторної державної експертизи є підставою для прийняття відповідним органом рішення або реалізації заходів, передбачених об`єктами державної експертизи, крім випадків оскарження їх у судовому порядку.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що заінтересовані особи, не згодні з висновком експертизи, повинні подати обґрунтоване клопотання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який відповідно до Закону № 1808-IV уповноважений розглядати такі клопотання.
Заінтересовані особи мають право на звернення до суду з позовом про скасування висновків державної експертизи лише в разі відмови центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин в розгляді заяви про спростування висновків державної експертизи чи окремих їх положень або незгоди з висновками повторної експертизи.
Вказана позиція узгоджується з позицією Великої Палати Верховного Суду, викладеній в постанові від 19.02.2020 у справі № 813/203/18.
В даному випадку доказів відмови центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин в розгляді заяви про спростування висновків державної експертизи чи окремих їх положень або доказів звернення до суду з позовом про скасування висновків державної експертизи відповідачем в матеріали справи не представлено.
Інших належних та допустимих доказів у розумінні ст.ст.75, 76 ГПК України на підтвердження своєї правової позиції, викладеної в апеляційній скарзі, відповідач не надав.
Оскільки доводи відповідача не підтвердилися, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції вірно встановлені всі фактичні обставини справи, їм дана належна правова оцінка, отже підстави для скасування постановленого судового рішення у справі відсутні.
Витрати за подання апеляційної скарги покладаються відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 269, 270, 275, 276, 282-284 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Акціонерного товариства "ДНІПРОАЗОТ" залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 19.01.2022 у справі № 904/408/21залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту постанови.
Повний текст постанови складено 17.05.2022р.
Головуючий суддя С.Г. Антонік
Суддя О.В. Березкіна
Суддя М.О. Дармін
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2022 |
Оприлюднено | 21.06.2022 |
Номер документу | 104362380 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Антонік Сергій Георгійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Антонік Сергій Георгійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Антонік Сергій Георгійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Антонік Сергій Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні