Рішення
від 11.05.2022 по справі 580/1550/22
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 травня 2022 року справа № 580/1550/22

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаращенка В.В.,

за участю:

секретаря судового засідання Галасун А.О.,

представників позивача: Потапенко С.В., Радченко О.П. за ордерами,

представника відповідача: Кузьмишина О.О. за посадою,

розглянувши за правилами загального позовного провадження в місті Черкаси адміністративну справу за позовом Колективного сільськогосподарського підприємства «Родниківка» до Головного управління ДПС у Черкаській області про скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Колективне сільськогосподарське підприємство «Родниківка» звернулось до суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Черкаській області, в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення винесене ГУ ДПС у Черкаській області від 20 серпня 2021 року №6559/2300070110.

Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 25.02.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито загальне позовне провадження у справі.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що з метою виконання вимог законодавства зареєстровано склад паливно-мастильних матеріалів та отримано ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) на зберігання 100000 л. пального №2323041202000877 від 10.04.2020 терміном дії з 10.04.2020 по 10.04.2025. За даними бухгалтерського обліку перевіркою встановлено, станом на 01.04.2020 залишок бензину 8825 л., фракції газойлево-гудронової 46380 л. З огляду на даний факт перевіряючі дійшли висновку про порушення підприємством ст. 15 Закону №481 та зберігання пального без наявності ліцензії на право зберігання пального у період з 01.04.2020 по 09.04.2020.

На думку позивача, вказаний висновок є хибним, оскільки перевіряючими не враховано, що пальне не зберігалось у стаціонарних ємкостях, а злито у спеціальні ємкості для транспортування пального, а саме: автомобіль (сідловий вантажний тягач) MAN TGA 18.440, державний номерний знак НОМЕР_1 з напівпричепом-автоцистерною HENDRICKS GOCH, державний номерний знак НОМЕР_2 , та RENAULT Magnum 500 DXI., державний номерний знак НОМЕР_3 з напівпричепом - автоцистерною TRAILOR SYY ЗС, державний номерний знак НОМЕР_4 , отримані у позичку від ТОВ «Радуга-ЛФ» (код ЄДРПОУ 42148235) згідно договору позички рухомого майна №1 від 31.03.2020 та актів приймання-передавання рухомого майна від 31.03.2020 та 10.04.2020.

Позивач стверджує, що автомобіль є рухомим транспортним засобом, отже зберігання у автомобілі пального не потребує отримання ліцензії на зберігання, тому підстави для застосування штрафу, передбаченого ч. 2 ст. 17 Закону №481 відсутні.

Щодо торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами за відсутності ліцензій, позивач зазначив, що за даними перевірки КСП «Родниківка» здійснювало роздрібну торгівлю продуктами харчування, в тому числі алкогольними та тютюновими виробами у двох магазинах з адресами АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2 . Для цього, у відповідності до вимог Закону №481 отримувало відповідні ліцензії на право роздрібної торгівлі алкоголем та тютюном.

Так, роздрібна торгівля алкогольними напоями здійснювалася на підставі ліцензій №23050308202000381 з терміном дії з 15.02.2020 по 15.02.2021 (вул. Гагаріна 92А) та №23050308202000382 з терміном дії з 15.02.2020 по 15.02.2021 (вул. Гагаріна 1Б).

Роздрібна торгівля тютюновими виробами здійснювалася на підставі ліцензії №23050311202000373 з терміном дії з 15.02.2020 до 15.02.2021 (магазин по вул. Гагаріна 92А) та №23050311202000374 з терміном дії з 15.02.2020 до 15.02.2021 (магазин по вул. Гагаріна 1Б).

Перевіркою встановлено здійснення торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами без наявності діючих ліцензій станом на 15.02.2021, що на думку перевіряючих є порушенням ст. 15 Закону №481.

Позивач стверджує, що вжиття в ліцензії її кінцевої дати дії до 15.02.2021 означає, що підприємством не допущено порушень вимог Закону №481 під час здійснення роздрібного продажу підакцизного товару (алкоголю та тютюну) в останній день чинності ліцензій - 15.02.2021.

Крім того, позивач звернув увагу, що з метою своєчасного отримання ліцензій на право роздрібної торгівлі алкоголем та тютюном у 2021 році підприємство направило 04.02.2021 до відділу ліцензування ГУ ДПС у Черкаській області пакет документів, необхідний для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами в тому числі, докази плати за ліцензії. Вказаний пакет документів податковий орган отримав 05.02.2021. Тобто, платник податків вчинив всі передбачені Законом дії для своєчасного отримання ліцензій до закінчення терміну дії попередніх.

На підставі наведеного позивач вважає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято з порушенням норм чинного законодавства України, тому підлягає скасуванню.

Відповідач у відзиві на адміністративний позов проти задоволення адміністративного позову заперечив, мотивуючи свою позицію тим, що за даними баз ГУ ДПС у Черкаській області (ITC «Податковий блок»), встановлено проведення через реєстратори розрахункових операцій, які належать КСП «Родниківка», фактів продажу алкогольних напоїв: 15.02.2021 о 08 год. 38 хв. - горілки «Медофф», УКТЗЕД 2208601100, 1 пляшка ємністю 0,2 л., вартістю 31,00 грн.; 15.02.2021 о 10 год. 16 хв. - напою «Мікадо», УКТЗЕД 2204219800, 1 пляшка вартістю - 71,00 грн., та тютюнових виробів: 15.02.2021 о 10 год. 17 хв. - сигарети «Комплімент», УКТЗЕД 2402209020, 2 пачки на суму 100,96 грн.; 17.02.2021 об 11 год. 27 хв. - сигарет «Стронг», УКТЗЕД 2402209020, 1 пачку на суму 34,77 грн.

Враховуючи викладене, в порушення вимог ст. 15 Закону №481, КСП «Родниківка» 15.02.2021 та 17.02.2021 реалізовано алкогольні напої та тютюнові вироби без ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами.

Також відповідач зазначив, що перевіркою оборотних та видаткових відомостей по рахунку 203 «Паливо», технічне: документації по складу паливно-мастильних матеріалів, видаткових та товарно-транспортних накладних, а також згідно пояснення головного бухгалтера КСП «Родниківка (додаток 11 до акта перевірки), встановлено, що в період з січня 2020 року по квітень 2020 року на складі паливно-мастильних матеріалів проводилось накопичення та зберігання пального, а саме:

- за січень 2020 року: станом на 01.01.2020 залишок бензину А-92 - 5438 л., фракції газойлево-гудроново: - 36845 л.; оприбутковано на склад фракції газойлево-гудронової - 6000 л. (товарно- транспортна накладна №25 від 17.01.2020);

- за лютий 2020 року: станом на 01.02.2020 залишок бензину - 5049 л., фракції газойлево-гудронової - 41435 л.; оприбутковано на склад бензину 4930 л. (товарно-транспортна накладна №5 від 12.02.2020); оприбутковано на склад фракції газойлево-гудронової - 12000 л. (товарно- транспортні накладні №92 від 20.02.2020, №65 від 05.02.2020);

- за березень 2020 року: станом на 01.03.2020 залишок бензину 9527 л., фракції газойлево-гудронової - 51915л.;надходження відсутні;

- за квітень 2020 року: станом на 01.04.2020 залишок бензину 8825 л., фракції газойлево-гудронової - 46380 л.

За даними товарно-транспортних накладних, пункт розвантаження: с. Родниківка, вул. Гагаріна, 1Б, де фактично знаходиться склад паливно-мастильних матеріалів.

Враховуючи викладене, в порушення вимог ст.15 Закону №481 КСП «Родниківка» в періоді з 01.04.2020 по 09.04.2020 зберігало пальне без наявності ліцензії на право зберігання пального.

Відповідач вважає, що перевіркою достовірно та в повному обсязі враховано обставин які існували на момент проведення перевірки, факти порушень є доведеними, а податкове повідомлення-рішення від 20 серпня 2021 року №6559/2300070110 винесеним у чіткій відповідності до вимог ПК України та Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР.

В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали та наполягали на їх задоволенні.

Представник відповідача заперечив проти задоволення позовних вимог з підстав, викладених у відзиві на адміністративний позов.

Розглянувши подані документи і матеріали, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов наступного.

Судом встановлено, що Колективне сільськогосподарське підприємство «Родниківка» зареєстроване суб`єктом господарювання, код ЄДРПОУ 00487195.

Посадовими особами Головного управління ДПС у Черкаській області на підставі наказу від 29.04.2021 року за №778-п та направлень на перевірку від 05.05.2021 №938/23-00-07-1315, від 07.05.2021 №970//23-00-07-0108 та №971/23-00-07-0108 виданих Головним управлінням ДПС у Черкаській області, проведено документальну планову виїзну перевірку КСП «Родниківка» за період господарської діяльності з 01.04.2017 по 31.03.2021, відповідно до затвердженого плану перевірки.

За наслідками зазначеної перевірки ГУ ДПС у Черкаській області складено акт «Про результати документальної планової виїзної перевірки КСП «Родниківка», код за ЄДРПОУ 00487195, з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства період з 16.01.2017 по 31.03.2021 з урахуванням п. 102.1 ст. 102 Податкового кодексу, з питань правильності обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 по 31.03.2021 за №4826/23-00-07- 0105/00487195 від 06.07.2021.

За даними акту перевірки, перевіркою оборотних та видаткових відомостей по рахунку 203 «Паливо», технічне: документації по складу паливно-мастильних матеріалів, видаткових та товарно-транспортних накладних, а також згідно пояснення головного бухгалтера КСП «Родниківка (додаток 11 до акта перевірки), встановлено, що в період з січня 2020 року по квітень 2020 року на складі паливно-мастильних матеріалів проводилось накопичення та зберігання пального, а саме:

- за січень 2020 року: станом на 01.01.2020 залишок бензину А-92 - 5438 л., фракції газойлево-гудроново: - 36845 л.; оприбутковано на склад фракції газойлево-гудронової - 6000 л. (товарно- транспортна накладна №25 від 17.01.2020);

- за лютий 2020 року: станом на 01.02.2020 залишок бензину - 5049 л., фракції газойлево-гудронової - 41435 л.; оприбутковано на склад бензину 4930 л. (товарно-транспортна накладна №5 від 12.02.2020); оприбутковано на склад фракції газойлево-гудронової - 12000 л. (товарно- транспортні накладні №92 від 20.02.2020, №65 від 05.02.2020);

- за березень 2020 року: станом на 01.03.2020 залишок бензину 9527 л., фракції газойлево-гудронової 51915 л.;

- за квітень 2020 року: станом на 01.04.2020 залишок бензину 8825 л., фракції газойлево-гудронової - 46380 л.

За даними товарно-транспортних накладних, пункт розвантаження: с. Родниківка, вул. Гагаріна, 1Б, де фактично знаходиться склад паливно-мастильних матеріалів.

Враховуючи викладене, в порушення вимог ст.15 Закону №481 КСП «Родниківка» в періоді з 01.04.2020 по 09.04.2020 зберігало пальне без наявності ліцензії на право зберігання пального.

Перевіркою встановлено, що КСП «Родниківка» проводило реалізацію продуктів харчування, в тому числі алкогольних та тютюнових виробів в двох магазинах за адресами: Уманський район, с. Родниківка, вул. Гагаріна, 1Б та Уманський район, с. Родниківка, вул. Гагаріна, 92А.

До 15.02.2021 року таз 18.02.2021 року підприємство здійснювало роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами на підставі відповідних ліцензій:

- до 15.02.2021 ліцензії: №23050308202000381 від 13.02.2020 (з 15.02.2020 по 15.02.2021), №23050311202000373 від 13.02.2020 (з 15.02.2020 по 15.02.2021), №23050308202000382 від 13.02.2020 (з 15.02.2020 по 15.02,2021), №23050311202000374 від 13.02.2020 (з 15.02.2020 по 15.02.2021);

- з 18.02.2021 ліцензії: №23230308202100321 від 18.02.2021 (з 18.02.2021 по 18.02.2022), №23230311202100315 від 18.02.2021 (з 18.02.2021 по 18.02.2022), №23230308202100322 від 18.02.2021 (з 18.02.2021 по 18.02.2022), №23230311202100316 від 18.02.2021 (з 18.02.2021 по 18.02.2022).

Перевіркою наявних ліцензій, сум виторгів реєстраторів розрахункових операцій в розрізі чеків за номенклатурою товарів, згідно з базами даних ГУ ДПС у Черкаській області (ITC «Податковий блок»), встановлено факти проведення через реєстратори розрахункових операцій, які належать КСП «Родниківка», операції з продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів без наявності діючих ліцензій станом на 15.02.2021 та станом на 17.02.2021, чим порушено ст.15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.1995 №481/95-ВР.

За даними баз ГУ ДПС у Черкаській області (ITC «Податковий блок»), встановлено проведення через реєстратори розрахункових операцій, які належать КСП «Родниківка», фактів продажу алкогольних напоїв:

- 15.02.2021 о 08 год. 38 хв. - горілки «Медофф», УКТЗЕД 2208601100, 1 пляшка ємністю 0,2 л., вартістю 31,00 грн.;

- 15.02.2021 о 10 год. 16 хв. - напою «Мікадо», УКТЗЕД 2204219800, 1 пляшка вартістю - 71,00 грн.,

та тютюнових виробів:

- 15.02.2021 о 10 год. 17 хв. - сигарети «Комплімент», УКТЗЕД 2402209020, 2 пачки на суму 100,96 грн.;

- 17.02.2021 об 11 год. 27 хв. - сигарет «Стронг», УКТЗЕД 2402209020, 1 пачку на суму 34,77 грн.

На підставі наведеного, в акті перевірки зроблено висновок, що КСП «Родниківка» здійснювало зберігання пального без наявності ліцензії на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання, чим порушено ст. 15 Закону України №481/95-ВР.

В порушення вимог ст. 15 Закону №481, КСП «Родниківка» 15.02.2021 та 17.02.2021 реалізовано алкогольні напої та тютюнові вироби без ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами.

На підставі акту перевірки прийнято податкове повідомлення-рішення від 20.08.2021 №6559/2300070110, яким на підставі ч. 2 ст. 17 Закон №481 застосовано штрафні санкції у розмірі 500000,00 грн. за зберігання пального з 01.04.2020 по 09.04.2020 без ліцензії; 17000 грн. за реалізацію алкогольних напоїв без ліцензії та 17000 грн. за реалізацію тютюнових виробів без ліцензії.

Не погоджуючись із вказаним податковим повідомленням-рішенням контролюючого органу, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Перевіряючи правомірність нарахування штрафних санкцій, суд вважає за необхідне зазначити, що основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі пальним, забезпечення його високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом спирту та пального на території України врегульовано Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.1995 №481/95-ВР (далі- Закон №481), а також Податковим кодексом України.

Частиною 1 с. 15 Закону №481 передбачає, що зберігання пального здійснюється суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності ліцензії.

Частиною 1 ст. 16 Закону №481 передбачає, що контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку органів ліцензування та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів» від 05.08.2015 №609 ліцензії на зберігання пального видають територіальні органи ДПС.

Згідно п.п. 20.1.10 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право: здійснювати контроль за додержанням законодавства з питань регулювання обігу готівки (крім банків), порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, торгових патентів, за додержанням порядку приймання готівки для подальшого переказу (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів.

Згідно п.п. 41.1.1 п. 41.1 ст. 41 Податкового кодексу України контролюючими органами є: податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.

Отже, до повноважень відповідача, який видає ліцензії на зберігання пального, відноситься здійснення контролю за дотриманням позивачем вимог Закону №481.

Згідно ч. 8 ст. 15 Закону №481 суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва.

За змістом вищезазначених норм Закону №481 визначено обов`язок суб`єктів господарювання зберігати пальне у місцях зберігання лише за наявності ліцензії на зберігання пального.

У разі порушення вказаного обов`язку застосовується штраф, передбачений ч. 2 ст. 17 Закону №481, у сумі 500000 грн.

Згідно з визначеннями, зазначеними у ст. 1 Закону №481 - місце зберігання пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування.

Завірені заявником копії таких документів:

-документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

-акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

-дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Отже, за змістом вказаних норм місцем зберігання пального є споруда та/або/обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального і розміщені на певній території, тобто є стаціонарними.

В акті перевірки відповідачем зазначено, що позивач безпідставно зберігає пальне, при цьому не наводить доказів таким твердженням.

Наявність вказівки в оборотно-сальдовій відомості про залишок пального не є достатнім свідченням зберігання позивачем пального на момент проведення перевірки, оскільки перевіряючи повинні були встановити фактичний залишок пального в цистернах про які зазначено в акті перевірки, натомість наявність лише даних бухгалтерського обліку не може слугувати підставою для притягнення до відповідальності за зберігання пального без ліцензії.

Більш того, позивачем надано до суду копії договору позички рухомого майна №1 від 31.03.2020 та актів приймання-передавання рухомого майна від 31.03.2020 та 10.04.2020, відповідно до яких позивач використовував для транспортування пального при веденні польових робіт транспортні засоби, які належать ТОВ «Радуга-ЛФ» (код ЄДРПОУ 42148235), а саме: автомобіль (сідловий вантажний тягач) MAN TGA 18.440, державний номерний знак НОМЕР_1 з напівпричепом-автоцистерною HENDRICKS GOCH, державний номерний знак НОМЕР_2 , та RENAULT Magnum 500 DXI., державний номерний знак НОМЕР_3 з напівпричепом - автоцистерною TRAILOR SYY ЗС, державний номерний знак НОМЕР_4 , отримані у позичку.

Суд зазначає, що встановивши факт отримання позивачем дизельного пального (фракції газойлево-гудронової), відповідач не встановив його місце зберігання, а саме: у які стаціонарні ємності злито дизельне пальне, та за якою адресою вони фактично знаходяться.

Відповідач також не спростував доводи позивача про зберігання дизельного пального у напівпричепах автоцистернах.

Суд враховує, що положення статей 1, 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» вказують на те, що отримувати ліцензію на право зберігання пального суб`єкт господарювання повинен тільки для стаціонарних цистерн/ємностей, які введено в експлуатацію.

Автомобіль є рухомим транспортним засобом, отже зберігання у автомобілі пального не потребує отримання ліцензії на зберігання, що вказує на необґрунтованість висновків акту перевірки та застосування до позивача штрафу в розмірі 500000 грн.

Щодо штрафних санкцій за продаж алкогольних напоїв та тютюнових виробів без ліцензії, суд виходить з такого.

Суд враховує, що за змістом статті 15 Закону 481/95-BP роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Статтею 1 Закону №481/95-ВР визначає, що ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.

Відповідно до ч. 29 ст. 15 Закону №481/95-ВР ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади в містах, районах, районах у містах Києві та Севастополі за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на один рік і підлягають обов`язковій реєстрації в органі доходів і зборів, а у сільській місцевості - і в органах місцевого самоврядування за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво).

Згідно ч. ч. 32-33 ст. 15 Закону №481/95-ВР ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію. У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).

Відповідно до ч. 35 ст. 15 Закону №481/95-ВР у заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.

Згідно ч. 1 ст. 17 Закону №481/95-ВР за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями та тютюновими виробами, пальним та зберігання пального посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.

Абзацом 6 ч. 2 ст. 17 Закону №481/95-ВР встановлено, що до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями та тютюновими виробами без наявності ліцензій (крім випадків, передбачених цим Законом) - 200 відсотків вартості отриманої партії товару, але не менше 17000 гривень.

Зі змісту наведених норм вбачається, що для здійснення господарської діяльності, пов`язаної, зокрема, з роздрібною реалізацією тютюнових виробів та алкогольних напоїв, суб`єкти господарювання зобов`язані мати відповідну ліцензію, однак недотримання такої вимоги закону є підставою для притягнення суб`єктів господарювання до фінансової відповідальності.

Судом встановлено, що до позивача застосовано штрафні санкції за здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами без наявної ліцензії, у зв`язку з тим, що позивач 15.02.2021 здійснив роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами без відповідних ліцензій,

Як встановлено судом, роздрібна торгівля алкогольними напоями здійснювалася позивачем на підставі ліцензій №23050308202000381 з терміном дії з 15.02.2020 по 15.02.2021 (вул. Гагаріна 92А, с. Родниківка, Уманський р-н) та №23050308202000382 з терміном дії з 15.02.2020 по 15.02.2021 (вул. Гагаріна 1Б, с. Родниківка, Уманський р-н).

Роздрібна торгівля тютюновими виробами здійснювалася позивачем на підставі ліцензії №23050311202000373 з терміном дії з 15.02.2020 до 15.02.2021 (магазин по вул.Гагаріна 92А) та №23050311202000374 з терміном дії з 15.02.2020 до 15.02.2021 (магазин по вул. Гагаріна 1Б).

Таким чином, Головне управління ДПС у Черкаській області вважає, що позивач не мав права здійснювати роздрібний продаж тютюнових виробів саме 15.02.2021, у зв`язку із закінченням у позивача терміну дії ліцензій.

Закон України «Про державне регулювання виробництва і торгівлі етиловим, коньячним, і плодовим спиртом, алкогольними напоями тютюновими виробами» не визначає порядок обчислення строку (терміну) дії ліцензії.

Відповідно до ч. 6 ст. 7 Кодексу адміністративного судочинства України у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює відповідні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів загальних засад права (аналогія права).

Так, відповідно до ч. 1 та 2 ст. 251 Цивільного кодексу України строком є певний період у часі, зі спливом якого пов`язана дія чи подія, яка має юридичне значення. Терміном є певний момент у часі, з настанням якого пов`язана дія чи подія, яка має юридичне значення.

Відповідно до ст. 252 Цивільного кодексу України строк визначається роками, місяцями, тижнями або годинами. Термін визначається календарною датою або вказівкою на подію, яка має неминуче настати.

Згідно ст. 254 Цивільного кодексу України строк, що визначений роками, спливає у відповідні місяць та число останнього року строку. Якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.

Якщо строк встановлено для вчинення дії, вона може бути вчинена до закінчення останнього дня строку. У разі, якщо ця дія має бути вчинена в установі, то строк спливає тоді, коли у цій установі за встановленими правилами припиняються відповідні операції (ч. 1 ст. 255 ЦК України).

У постанові від 25 квітня 2018 року у справі №815/4720/16 Верховний Суд дійшов висновків, що терміни дії ліцензій особисто встановлені повноважним органом шляхом визначення конкретного календарного дня її початку та закінчення. При цьому дата закінчення поєднана з прийменником «до», у зв`язку з чим така прийменникова конструкція в українській мові прямо вказує на зазначення кінцевої календарної дати чинності або виконання чого-небудь. Крім того, згідно з частиною першою статті 3 Європейської конвенції про обчислення строків від 16 травня 1972 року строки, обчислені у днях, тижнях, місяцях і роках починаються опівночі dies a quo і спливають опівночі dies ad quem. За змістом статті 2 цієї Конвенції термін «dies a quo» означає день, з якого починається відлік строку, а термін «dies ad quem» означає день, у який цей строк спливає. Відповідно до частини другої статті 4 Конвенції якщо строк обчислено у місяцях або роках, день dies ad quem є днем останнього місяця чи останнього року, дата якого відповідає dies a quo, або у разі відсутності відповідної дати - останнім днем останнього місяця. З урахуванням наведеного граматичного аналізу вжиття в ліцензіях їх кінцевої дати дії «до» та положень Конвенції, здійснення роздрібного продажу підакцизного товару (алкоголю та тютюну) в останній день чинності ліцензій є правильним.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 14 серпня 2018 року у справі №803/1387/17 та від 04 грудня 2018 року у справі №820/2208/18.

На підставі вищевикладеного, суд дійшов висновку, що роздрібна торгівля тютюновими виробами та алкогольними напоями здійснювалась позивачем 15.02.2021 в останній день періоду дії ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами.

Щодо продажу 17.02.2021 однієї пачки сигарет «Стронг», УКТЗЕД 2402209020, на суму 34,77 грн., суд звертає увагу на такі обставини.

Відповідно до статті 15 Закону №481/95-ВР ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади в містах, районах, районах у містах Києві та Севастополі за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на один рік і підлягають обов`язковій реєстрації в податковому органі, а у сільській місцевості - і в органах місцевого самоврядування за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво).

Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.

У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).

У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.

У заяві на видачу ліцензії на роздрібну торгівлю тютюновими виробами зазначається адреса місця торгівлі.

Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється.

Ліцензія або рішення про відмову в її видачі видається заявнику не пізніше 10 календарних днів (щодо пального - не пізніше 20 календарних днів) з дня одержання зазначених у цьому Законі документів. У рішенні про відмову у видачі ліцензії повинна бути вказана підстава для відмови з посиланням на відповідні норми законодавства.

05.02.2021 позивач звернувся до Головного управління ДПС у Черкаській області із заявою на одержання нової ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами за місцем здійснення господарської діяльності: вул. Гагаріна 1Б, с. Родниківка, Уманський район, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №1800103960517.

Позивачем здійснена своєчасна оплата за видачу ліцензії, що підтверджується платіжним дорученням №369 від 22.01.2021 на суму 750 грн.

За результатами розгляду заяви позивача Головним управлінням ДПС у Черкаській області підготовлена та видана ліцензія на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами реєстраційний номер № 23230311202100315 від 18.02.2021, терміном дії з 18.02.2021 до 18.02.2022.

З наведеного вбачається, що позивач своєчасно звернувся до податкового органу із заявою про видачу ліцензії, яка мала бути видана не пізніше 15.02.2021, однак видана 18.02.2021, тобто за межами десятиденного строку, визначеного законом.

На переконання суду, реалізація дискреційних повноважень податкового органу не повинна створювати штучних перешкод для здійснення законної діяльності суб`єкта господарювання, оскільки це вказує на недобросовісність дій податкового органу.

З огляду на викладене в діях позивача відсутній умисел на вчинення порушення, а саме продаж 17.02.2021 однієї пачки сигарет, оскільки позивач мав право розраховувати на добросовісність дій податкового органу та своєчасну видачу ліцензії.

Вказані обставини в їх сукупності є підставою для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 20.08.2021 №6559/2300070110.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 20.08.2021 №6559/2300070110.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (18002, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235, код ЄДРПОУ 44131663) на користь Колективного сільськогосподарського підприємства Родниківка (20324, Черкаська область, Уманський район, с. Родниківка, вул Гагаріна, 1-Б, код ЄДРПОУ 00487195) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 8010 (вісім тисяч десять) грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду.

Якщо в судовому засіданні проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складене 20.05.2022.

Суддя Валентин ГАРАЩЕНКО

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.05.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104399601
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —580/1550/22

Ухвала від 19.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 02.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 09.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 29.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 07.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 29.08.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Постанова від 29.08.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 28.08.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 21.08.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні