ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
13 травня 2022 року м. Дніпросправа № 340/6251/21
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),
суддів: Семененка Я.В., Ясенової Т.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі
апеляційну скаргу Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградській області
на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26 листопада 2021 року (головуючий суддя Притула К.М.)
у справі №340/6251/21
за позовом ОСОБА_1
до Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградській області
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення сьомої сесії восьмого скликання Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 24.06.2021 №1433 «Про відмову у затверджені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (шляхом безоплатної передачі) для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 »;
- зобов`язати Кетрисанівську сільську раду Кропивницького району Кіровоградської області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 у власність, кадастровий номер 3520884200:54:000:0001, загальною площею 1,5000 га для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ 01.03) за адресою: АДРЕСА_1 .
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням двадцять п`ятої сесії сьомого скликання Благодатненської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області від 27.06.2019 № 329 позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в приватну власність орієнтовною площею 1,5000 га для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ 01.03) за адресою: АДРЕСА_1 , в межах населеного пункту за рахунок земель комунальної власності на території Благодатненської сільської ради. В порушення ч.9 ст.118 ЗК України відповідач допустив протиправну бездіяльність щодо неприйняття в межах повноважень рішення про затвердження проекту землеустрою та передачі земельної ділянки у власність, оскільки вказаною нормою не надано відповідному органу місцевого самоврядування приймати будь-яке інше рішення, ніж про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26 листопада 2021 року адміністративний позов задоволено.
Суд виходив з того, що затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок приймається не на власний розсуд відповідача, а відповідно до ст.ст.6,13,14 Конституції України виключно в встановленому законом порядку.
ГУ Держгеокадастру в Одеській області погоджено проект землеустрою позивача та надано висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 06.10.2020 №24064/82-20, у якому зазначено, що проект землеустрою відповідає вимогам чинного законодавства України та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, просить рішення суду скасувати та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову. Відповідач зазначає, що, відмовляючи позивачу у затвердженні проекту землеустрою, він діяв у межах наданих повноважень. Посилаючись на п.8 ст.186 ЗК України, наполягає на тому, що віднесення земельної ділянки до громадських пасовищ робить неможливим затвердження проекту землеустрою щодо відведення визначеної позивачем земельної ділянки.
Дана адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до ст.311 Кодексу адміністративного судочинства України в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи, рішенням двадцять п`ятої сесії сьомого скликання Благодатненської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області від 27.06.2019 № 329 ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в приватну власність орієнтовною площею 1,5000 га для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ 01.03) АДРЕСА_1 , в межах населеного пункту за рахунок земель комунальної власності на території Благодатненської сільської ради.
На підставі вказаного рішення Благодатненської сільської ради та укладеного позивачем договору на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 26.12.2019 № 35208/0244 ПП «Альфа-Земпроект» розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 1,5000 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , у власність (шляхом безоплатної передачі) ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення.
Відповідно до документації із землеустрою основні характеристики земельної ділянки: категорія земель - землі сільськогосподарського призначення; цільове призначення земельної ділянки, код згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель землі запасу; склад угідь рілля.
Згідно висновку експерта державної експертизи про розгляд документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 06.10.2020 № 24064/82-20 підсумкова оцінка проекту землеустрою: проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 1,5000 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , у власність (шляхом безоплатної передачі) ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства погоджується. Проект землеустрою відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам.
09.11.2020 відділом у Лугинському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області зареєстровано земельну ділянку та присвоєно кадастровий номер 3520884200:54:000:0001.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянки цільове призначення означеної вище земельної ділянки: 01.03 для ведення особистого селянського господарства. Категорія земель: землі сільськогосподарського призначення.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №716-р «Про добровільне об`єднання територіальних громад» та рішення першої сесії восьмого скликання Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району від 10.11.2020 №4 «Про реорганізацію сільських рад Бобринецького району шляхом приєднання до Кетрисанівської сільської ради» Благодатненську сільську раду (ЄДРПОУ 23690757), місцезнаходження: с. Благодатне, Бобринецький район, Кіровоградська область, реорганізовано шляхом приєднання до Кетрисанівської сільської ради (ЄДРПОУ 04365508), місцезнаходження: с. Кетрисанівка, Бобринецький район, Кіровоградська область, 27247. Повноваження щодо розпорядження земельною ділянкою, яка знаходиться в межах населеного пункту та перебуває у комунальній власності Благодатненської сільської ради та щодо якої розроблено проект землеустрою, перейшли до Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області.
З метою затвердження проекту землеустрою та передачі земельної ділянки у власність позивач звернувся до відповідача із відповідною заявою.
Рішенням Кетрисанівської сільської ради від 24 червня 2021 № 1433 «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (шляхом безоплатної передачі) для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 », відмовлено в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 3520884200:54:000:0001) у власність (шляхом безоплатної передачі) ОСОБА_1 , загальною площею 1,5000 га, з них: 1,5000 га рілля, для ведення особистого селянського господарства, у зв`язку з тим, що відповідно до статей 125, 126 ЗК України право власності на землю виникає з моменту державної реєстрації цих прав (на даний час Кетрисанівська сільська рада не набула права власності на цю земельну ділянку).
З огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що відмовивши у задоволенні заяви позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, відповідач діяв всупереч вимогам чинного законодавства.
Відповідно до пунктів «а» та «б» частини 1 статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Згідно з частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадян визначений статтею 118 Земельного кодексу України.
Відповідно до частини 6 статті 118 Земельного кодексу України в редакції, що діяла на час розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу (ч.8 ст.118 ЗК України).
Частинами 9-11 статті 118 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 №1423-IX внесені зміни, зокрема, у ст.118 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч.9 ст.118 ЗК України в редакції на час прийняття відповідачем спірного рішення від 24.06.2021 № 1433, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відповідно до ч.7 ст.186 ЗК України підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Також Законом № 1423-ІХ Розділ Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України доповнений пунктом 24, яким передбачено, що надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.
Таким чином, орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, розглядає клопотання у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Наведені вище правові норми та встановлені у справі обставини дають підстави для висновку, що на час прийняття відповідачем рішення від 24.06.2021 № 1433 про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 саме відповідач як правонаступник Благодатненської сільської ради мав вирішити питання за заявою позивача про затвердження проекту землеустрою щодо земельної ділянки, кадастровий номер 3520884200:54:000:0001, тому наведені у вказаному рішенні підстави відмови є безпідставними.
Стосовно наведених відповідачем у відзиві на позов та в апеляційній скарзі доводів щодо віднесення земельної ділянки до громадських пасовищ, суд апеляційної інстанції зазначає таке.
Відповідно до ст.19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на визначені частиною першої цієї статті категорії, в тому числі: землі сільськогосподарського призначення (п. «а»).
Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі (ч.2 ст.19 ЗК України).
Статтею 22 Земельного кодексу України передбачено, що до земель сільськогосподарського призначення належать сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).
Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Класифікація видів цільового призначення земель, затверджена наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548, визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.
В зазначеному Класифікаторі землі сільськогосподарського призначення поділяються, зокрема, на землі, для ведення особистого селянського господарства (01.03), землі для сінокосіння і випасання худоби (01.08).
Відповідно до статті 34 Земельного кодексу України органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть створювати на землях, що перебувають у власності держави чи територіальної громади, громадські сіножаті і пасовища.
Судом встановлено, що рішенням п`ятої сесії восьмого скликання Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 26.02.2021 №156 вирішено створити громадські пасовища в адміністративних межах Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області орієнтовною площею 5660 га.
Разом з тим, матеріали справи не містять доказів, які б свідчили про фактичне створення та юридичне оформлення громадського пасовища на обраній позивачем земельній ділянці, зокрема, доказів розроблення та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою створення громадського пасовища, формування земельної ділянки з відповідним цільовим призначенням та її реєстрації у Державному земельному кадастрі, реєстрації прав у державному реєстрі тощо.
Рішення п`ятої сесії восьмого скликання Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 26.02.2021 №156 є лише однією з початкових стадій формування земельної ділянки, а його прийняття не означає позитивного вирішення питання по суті.
На час звернення позивача із відповідною заявою до відповідача про затвердження проекту землеустрою і передачі земельної ділянки у власність визначене в Державному земельному кадастрі цільове призначення земельної ділянки, кадастровий номер 3520884200:54:000:0001, згідно із Класифікацією видів цільового призначення земель для ведення особистого селянського господарства (01.03), не змінювалось.
Враховуючи наведене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що спірне рішення Кетрисанівської сільської ради від 24.06.2021 № 1433 прийняте у порушення вимог Земельного Кодексу України не відповідає критеріям відповідності, наведеним у частині 2 статті 2 КАС України, а тому підлягає скасуванню, як протиправне.
Стосовно позовних вимог про зобов`язання відповідача прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 у власність, кадастровий номер 3520884200:54:000:0001, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції та зазначає, що станом на день винесення спірного рішення було наявне позитивне рішення належного суб`єкта владних повноважень про надання позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою, проект землеустрою погоджено експертом держаної експертизи, земельній ділянці присвоєно кадастровий номер.
Рішення відповідача про відмову у затвердженні проекту землеустрою є необґрунтованим, оскільки не містить жодної визначеної Земельним кодексом України правової підстави для відмови у затвердженні проекту землеустрою.
Таким чином, належним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача прийняти відповідне рішення, тобто рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
Суд апеляційної інстанції з урахуванням наведених вище обставин в їх сукупності вважає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.
Суд першої інстанції під час розгляду даної справи повно дослідив обставини, які мають значення для справи, ухвалив законне та обґрунтоване рішення.
Передбачені ст. 317 КАС України підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення відсутні.
Керуючись ст.ст. 310, 315, 317, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградській області залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26 листопада 2021 року у справі №340/6251/21 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили відповідно до ст.325 КАС України, може бути оскаржена до касаційного суду у випадках та строки, встановлені ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяІ.Ю. Добродняк
суддяЯ.В. Семененко
суддяТ.І. Ясенова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104399892 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Добродняк І.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні