Справа № 203/4221/21
Провадження № 2/0203/367/2022
УХВАЛА
26 квітня 2022 року Кіровський районний суд м. Дніпропетровська в залі суду в м. Дніпрі у складі:
головуючого судді - Ханієвої Ф.М.,
за участю секретаря судового засідання - Ноторової Є.О.,
розглянувши у відкритому підготовчому засіданні в порядку загального позовного провадження клопотання позивача про залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Національну поліцію України, в цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Дніпропетровської обласної державної адміністрації, Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації, Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області про відшкодування моральної шкоди,
ВСТАНОВИВ:
06.10.2021 року до Кіровського районного суду міста Дніпропетровська звернувся ОСОБА_1 з позовом до Дніпропетровської обласної державної адміністрації, Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації, Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області про відшкодування моральної шкоди.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.10.2021 року, цивільну справу № 203/4221/21, провадження № 2/0203/1433/2021, було розподілено головуючому судді Ханієвій Ф.М.
Ухвалою суду від 11.10.2021 року було відкрито провадження в цивільній справі та призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження, призначене підготовче засідання.
У підготовче засідання, призначене на 26.04.2022 року, учасники справи не з`явились, хоча належним чином були повідомлені про час, дату та місце розгляду справи.
Позивач подав до суду клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Відповідач-1 - Дніпропетровська обласна державна адміністрація подала до суду письмове клопотання від 26.10.2021 року про розгляд справи за відсутності його представника та відзив на позовну заяву від 26.10.2021 року.
Відповідач-2 - Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації подав до суду письмове клопотання про розгляд справи за відсутності уповноваженого представника Департаменту та зазначив, що Департамент не визнає позовні вимоги у повному обсязі.
Представник Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області у судове засідання не з`явився, причини неявки суду не повідомив.
До початку чергового підготовчого засідання позивач подав до суду засобами електронного зв`язку письмове клопотання від 27.01.2022 року про залучення до участі у справі в якості третьої особи на стороні позивача - Національної поліції України.
В обґрунтування свого клопотання позивач посилається на рішення Конституційного Суду України від 23.05.2001 року у справі № 1-17/2001 № 6-рп/2001, пункт 18 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 4 від 31.03.1995 року «Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди», постанову Верховного Суду від 27.09.2017 року, справа № 6-1435цс17, Постанову Пленуму Вищого адміністративного суду України № 10 від 29.09.2016 року «Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації», та з-поміж іншого зазначає, що посадовими особами держави України у цій цивільній справі не вчиняються дії, спрямовані на вжиття превентивних заходів, спрямованих на усунення загрози громадянам від викидів шкідливих речовин, забезпечення інтересів держави та громадян в енергетичний, екологічній, економічній та оборонній сфері, шляхом запобігання викидам шкідливих речовин при виробництві енергії та виключення вартості традиційних видів палива шляхом переведення роботи агрегатів на замкнений цикл.
Тому позивач просить суд:
- залучити до участі у справі в якості третьої особи - Національну поліцію України;
- зобов`язати Національну поліцію України відкрити кримінальне провадження на підставі ст. 364 Кримінального кодексу України за фактом зловживання владою посадовими особами держави України та невиконання своїх повноважень щодо забезпечення гарантії екологічних прав громадян від загрози, пов`язаної із викидами шкідливих речовин при виробництві енергії, що призводить до щоденного вмирання 249 громадян від онкологічних та інших захворювань, пов`язаних із викидами шкідливих речовин, загрожує енергетичній, економічній, екологічній та оборонній безпеці України.
Суд на підставі ст.ст.128, 211, 223, ч. 2 ст. 247 ЦПК України, розглянув клопотання позивача за відсутності учасників справи та без фіксування підготовчого засідання технічними засобами.
Суд, вивчивши доводи позивача, викладені в клопотанні, проаналізувавши норми чинного законодавства України, дійшов таких висновків.
Відповідно до ч. 1 ст. 53 ЦПК України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов`язки щодо однієї зі сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за заявою учасників справи.
Згідно з ч. 4, ч. 5, ч. 6, ч. 7 ст. 53 ЦПК України, у заявах про залучення третіх осіб і в заявах третіх осіб про вступ у справу на стороні позивача або відповідача зазначається, на яких підставах третіх осіб належить залучити до участі у справі.
Про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначає, на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі.
Треті особи, які не заявляють самостійних вимог, мають процесуальні права і обов`язки, встановлені статтею 43 цього Кодексу.
Вступ у справу третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, не тягне за собою розгляду справи спочатку.
Відповідно до положень ст. 60 Кримінального процесуального кодексу України (далі - КПК України), заявником є фізична або юридична особа, яка звернулася із заявою або повідомленням про кримінальне правопорушення до органу державної влади, уповноваженого розпочати досудове розслідування, і не є потерпілим.
Заявник має право:
1) отримати від органу, до якого він подав заяву, документ, що підтверджує її прийняття і реєстрацію;
1-1) отримувати витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань;
2) подавати на підтвердження своєї заяви речі і документи;
3) отримати інформацію про закінчення досудового розслідування.
Заявник, який є викривачем, крім передбачених цією статтею прав, має право в порядку, встановленому Законом України "Про запобігання корупції", отримувати інформацію про стан досудового розслідування, розпочатого за його заявою чи повідомленням.
Інформація надається слідчим або прокурором у строк не більше п`яти днів з моменту подання заяви.
Відповідно до положень частин 1-8 ст. 214 КПК України, слідчий, дізнавач, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, розпочати розслідування та через 24 години з моменту внесення таких відомостей надати заявнику витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань. Слідчий, який здійснюватиме досудове розслідування, визначається керівником органу досудового розслідування, а дізнавач - керівником органу дізнання, а в разі відсутності підрозділу дізнання - керівником органу досудового розслідування.
Досудове розслідування розпочинається з моменту внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Положення про Єдиний реєстр досудових розслідувань, порядок його формування та ведення затверджуються Офісом Генерального прокурора за погодженням з Міністерством внутрішніх справ України, Службою безпеки України, Національним антикорупційним бюро України, Державним бюро розслідувань, органом Бюро економічної безпеки України.
Здійснення досудового розслідування, крім випадків, передбачених цією частиною, до внесення відомостей до реєстру або без такого внесення не допускається і тягне за собою відповідальність, встановлену законом. У невідкладних випадках до внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань може бути проведений огляд місця події (відомості вносяться невідкладно після завершення огляду). Для з`ясування обставин вчинення кримінального проступку до внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань може бути:
1) відібрано пояснення;
2) проведено медичне освідування;
3) отримано висновок спеціаліста і знято показання технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису;
4) вилучено знаряддя і засоби вчинення кримінального проступку, речі і документи, що є безпосереднім предметом кримінального проступку, або які виявлені під час затримання особи, особистого огляду або огляду речей.
У разі виявлення ознак кримінального правопорушення на морському чи річковому судні, що перебуває за межами України, досудове розслідування розпочинається негайно, відомості про нього вносяться до Єдиного реєстру досудових розслідувань за першої можливості.
Слідчий, прокурор, інша службова особа, уповноважена на прийняття та реєстрацію заяв і повідомлень про кримінальні правопорушення, зобов`язані прийняти та зареєструвати таку заяву чи повідомлення. Відмова у прийнятті та реєстрації заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення не допускається.
До Єдиного реєстру досудових розслідувань вносяться відомості про:
1) дату надходження заяви, повідомлення про кримінальне правопорушення або виявлення з іншого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення;
2) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) потерпілого або заявника;
3) інше джерело, з якого виявлені обставини, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення;
4) короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, наведених потерпілим, заявником чи виявлених з іншого джерела;
5) попередня правова кваліфікація кримінального правопорушення з зазначенням статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність;
6) прізвище, ім`я, по батькові та посада службової особи, яка внесла відомості до реєстру, а також слідчого, прокурора, який вніс відомості до реєстру та/або розпочав досудове розслідування;
7) інші обставини, передбачені положенням про Єдиний реєстр досудових розслідувань.
У Єдиному реєстрі досудових розслідувань автоматично фіксується дата внесення інформації та присвоюється номер кримінального провадження.
Слідчий, дізнавач невідкладно у письмовій формі повідомляє керівника органу прокуратури про початок досудового розслідування, підставу початку досудового розслідування та інші відомості, передбачені частиною п`ятою цієї статті.
Якщо відомості про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесені прокурором, він зобов`язаний протягом п`яти робочих днів з дня внесення таких відомостей з дотриманням правил підслідності передати наявні у нього матеріали до відповідного органу досудового розслідування та доручити проведення досудового розслідування.
Відомості про юридичну особу, щодо якої можуть застосовуватися заходи кримінально-правового характеру, вносяться слідчим або прокурором до Єдиного реєстру досудових розслідувань негайно після вручення особі повідомлення про підозру у вчиненні від імені та в інтересах такої юридичної особи будь-якого із злочинів, передбачених статтями 109, 110, 113, 146, 147, 160, 209, 260, 262, 306, частинами першою і другою статті 368-3, частинами першою і другою статті 368-4, статтями 369, 369-2, 436, 437, 438, 442, 444, 447 Кримінального кодексу України, або будь-якого із кримінальних правопорушень, передбачених статтями 151-2-156-1, 301-1-303 Кримінального кодексу України (у разі їх вчинення стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи), або від імені такої юридичної особи будь-якого із злочинів, передбачених статтями 258-258-5 Кримінального кодексу України. Про внесення відомостей слідчий або прокурор не пізніше наступного робочого дня письмово повідомляє юридичну особу. Провадження щодо юридичної особи здійснюється одночасно з відповідним кримінальним провадженням, у якому особі повідомлено про підозру.
Суд, вирішуючи по суті клопотання позивача про залучення до участі у справі третьої особи, враховує те, що предметом позову є відшкодування моральної шкоди. Натомість позивач не зазначив в клопотанні про залучення третьої особи, на які права та обов`язки Національної поліції України може вплинути рішення суду в цивільній справі про відшкодування позивачу моральної шкоди, що розглядається. При цьому суд зазначає, що нормами Цивільного процесуального кодексу України не передбачено повноважень суду зобов`язувати третю особу вчиняти певні дії. Оскільки, відповідно до положень ст. 53 ЦПК України, особу може бути залучено до участі у справі в якості третьої особи, якщо, зокрема, при підготовці справи до розгляду, буде встановлено, що рішення у справі може вплинути на її права та обов`язки.
Крім того, суд зазначає, що у ст.ст. 60, 214 КПК України чітко визначено, хто є заявником про кримінальне правопорушення та передбачено форму звернення заявника, порядок початку досудового розслідування.
Так, викладеними вище нормами КПК України визначено, що з заявою або повідомленням про кримінальне правопорушення до органу державної влади, уповноваженого розпочати досудове розслідування, можуть звернутися фізичні та юридичні особи, які не є потерпілими. При цьому слідчий, дізнавач, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов`язаний, зокрема, внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, розпочати розслідування.
Таким чином, порядок звернення із заявами про кримінальне правопорушення, а також порядок досудового розслідування, відкриття кримінального провадження, визначені КПК України та не передбачені ЦПК України. Тим більше, норми ЦПК України не визначають повноважень суду щодо вирішення таких клопотань в рамках цивільного судочинства України. Тому вимоги позивача, викладені в клопотанні про залучення до участі у справі третьої особи, в тому числі в частині вимог до Національної поліції України про зобов`язання відкрити кримінальне провадження, є безпідставними.
З огляду на викладене вище, суд дійшов висновку, що клопотання позивача про залучення до участі у справі третьої особи є необґрунтованим, безпідставним та таким, що задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст.53, 182, 189, 259, 260, 261 ЦПК України, суд,
УХВАЛИВ:
У задоволенні клопотання позивача про залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Національну поліцію України, в цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Дніпропетровської обласної державної адміністрації, Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації, Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області про відшкодування моральної шкоди - відмовити.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту її підписання та оскарженню не підлягає.
Суддя Ф.М. Ханієва
Суд | Кіровський районний суд м.Дніпропетровська |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104403737 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них |
Цивільне
Кіровський районний суд м.Дніпропетровська
Ханієва Ф. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні