ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
20 травня 2022 року Справа № 280/12910/21 м.Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сіпаки А.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району (69097, м. Запоріжжя, вул. Лахтинська, 4-Б, код ЄДРПОУ 37573817) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинення дій,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі позивач) до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району (далі відповідач), в якій позивач просить суд:
зобов`язати відповідача зробити перерахунок розміру призначеної надбавки на догляд за дитиною-інвалідом підгрупи Б І групи за період з 01.01.2021 до 03.09.2021 із застосуванням 100% ставки прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;
зобов`язати відповідача зробити перерахунок розміру призначеної надбавки на догляд за дитиною-інвалідом підгрупи Б І групи за період з 04.09.2021 до 31.08.2022 із застосуванням 100% ставки прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;
зобов`язати відповідача не вважати доходом позивача (та доходом її родини) не доплачену різницю розміру надбавки на догляд за дитиною-інвалідом підгрупи Б І групи за період з 01.01.2021 по 31.08.2022 у вигляді 50% ставки прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, при розрахунку відповідачем подальших сум призначаємих ОСОБА_1 усіх видів державної соціальної допомоги.
У позовній заяві зазначено наступне. Позивач являється матір`ю трьох дітей, інвалідом та перебуває з 07.10.2015 на обліку у Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги як особа з «Багатодітної родини». Відповідно до висновку медико-соціальної експертної комісії № 540/1 від 22.08.2020 у молодшої доньки ОСОБА_2 наявне захворювання, яке відповідає п.п. 1.3 п. 1 десятого розділу Переліку медичних показань, що дають право на одержання державної соціальної допомоги на дітей-інвалідів віком до 18 років, затвердженого наказом № 454/471/516 від 08.11.2001 Міністерства праці та соціальної політики України. Зазначає, що Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про внесення змін до статті 3 Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» щодо підвищення особам з інвалідністю з дитинства надбавки на догляд», відповідно до якого з 01.01.2021 особам з інвалідністю з дитинства, віднесеним до підгрупи Б І групи надбавка на догляд встановлюється у розмірі 100% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Листом Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району № Л-77-2 від 22.03.2021 позивача було повідомлено про те, що розмір її надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю за період з 01.09.2020 до 03.09.2021 складає 50% прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку. Вважає такі дії відповідача протиправним та просить позов задовольнити.
Ухвалою суду від 28.12.2021 позивача звільнено від сплати судового збору.
Ухвалою судді від 28.12.2021 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне. Позивачці згідно заяви від 01.09.2020 було призначено державну соціальну допомогу на дитину з інвалідністю віком до 18 років ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та надбавку на догляд: допомогу з 01.09.2020 по 03.09.2021 у розмірі 1198 грн. та надбавку на догляд у розмірі 926,50 грн.; допомогу з 04.09.2021 по 31.08.2022 у розмірі 1198,40 грн. та надбавку на догляд у розмірі 1159 грн.. Перерахунок розміру допомоги та надбавки на догляд в подальшому здійснювався у звязку з підвищенням прожиткових мінімумів. Так згідно розпорядження від 21.11.2020 на перерахунок допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам з 01.12.2020 установлено розмір допомоги: з 01.12.2020 по 03.09.2021 у сумі 2198,80 грн. (в тому числі надбавка на догляд у розмірі 960,50 грн.), згідно розрахунку приведеного у листі відповідача від 16.09.2021 № Л-295-2 «Про розгляд звернення». Згідно розпорядження від 22.06.2021 на перерахунок допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам з 01.07.2021 установлено розмір допомоги: з 01.07.2021 по 03.09.2021 у сумі 2304,30 грн. (в тому числі надбавка на догляд у розмірі 1006,50 грн.), згідно розрахунку приведеного у листі відповідача від 16.09.2021 № Л-295-2 «Про розгляд звернення». У звязку з досягненням дитиною шестирічного віку було здійснено перерахунок допомоги з 04.09.2021 по 31.08.2022. Згідно розпорядження від 22.06.2021 на перерахунок допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам з 04.09.2021 установлено розмір допомоги: з 04.09.2021 по 31.08.2022 у сумі 255,80 грн. (в тому числі надбавка на догляд у розмірі 1255 грн.), згідно розрахунку приведеного у довідці від 18.01.2022 № 02-07/0297.
Зазначено, що в подальшому, за результатами переогляду, позивачкою до управління 22.10.2021 було надано медичний висновок від 21.10.2021 № 717/6 про дитину-інваліда віком до 18 років із зазначенням у п. 5 цього висновку про встановлення ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , захворювання підгрупи «А». Заяву на призначення допомоги та надбавки на догляд подано до управління 26.10.2021. Рішенням управління від 25.10.2021 було призначено надбавку на догляд на період з 21.10.2021 по 31.10.2023 у розмірі 3765 грн.
Перерахунок розміру допомоги та надбавки на догляд в подальшому здійснювався у звязку з підвищенням прожиткових мінімумів. Згідно розпорядження від 22.11.2021 на перерахунок допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам з 01.12.2021 установлено розмір допомоги: з 01.12.2021 по 31.10.2023 у сумі 5280,80 грн. (в тому числі надбавка на догляд у розмірі 3927 грн.), згідно розрахунку наведеного у довідці від 18.01.2022 № 02-07/0297.
Згідно розпорядження від 17.12.2021 на перерахунок допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам з 01.01.2022 установлено розмір допомоги: з 01.01.2022 по 31.10.2023 у сумі 6589,80 грн. (в тому числі надбавка на догляд у розмірі 5236 грн.), згідно розрахунку приведеного у довідці від 18.01.2022 № 02-07/0297. Просить у задоволенні позову відмовити.
Позивачем 26.01.2022 до суду подано відгук на відзив на позовну заяву, де зазначила, що її донька ОСОБА_2 має три Медичних висновки від 2018, 2019 та 2020 років із діагнозами «підгрупа «Б». Зазначає про наявність в медичній картці ОСОБА_2 запису від 18.10.2021 про перевід її з підрупи «Б» та підгрупу «А». Відзначила, що імовірність лікарської помилки виключається, оскільки всі документи підписані лікарями. Просить позов задовольнити.
Відповідачем 09.02.2022 до суду подано заперечення, в яких зазначено, що у шостому розділі медичного висновку від 27.08.2020 № 540/1 не повинно було бути запису «підгрупа Б». За результатами переогляду позивачкою до управління було надано медичний висновок від 21.10.2021 № 717/6 про дитину-інваліда віком до 18 років із зазначенням у п. 5 цього висновку про встановлення ОСОБА_2 захворювання підгрупи «А». Медичні висновки від 28.08.2020 № 540/1 та від 21.10.2021 № 717/6 відрізняються визначенням різного патологічного стану дитини. Вказує на те, що визнати ОСОБА_2 особою з інвалідністю із встановленням І групи інвалідності неможливо за віковим критерієм. Просить у задоволенні позову відмовити.
Ухвалою суду від 20.05.2022 у задоволенні клопотання представника відповідача про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Комунального некомерційного підприємства «Запорізький центр первинної медико-санітарної допомоги №5» відмовлено.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.
Як вбачається з матеріалів справи на імя ОСОБА_2 , доньки ОСОБА_1 , видано посвідчення серії НОМЕР_2 від 11.07.2019 про призначення державної соціальної допомоги як особі з інвалідністю з дитинства та дитині з інвалідністю. Аналогічне посвідчення серії НОМЕР_3 видано у 2021 році.
Судом встановлено, що згідно із Медичним висновком про дитину інваліда віком до 18 років від 27.08.2020 № 540/1 у ОСОБА_2 наявне захворювання підгрупи «Б», яке відповідає розділу 10 п. 1 п.п. 1.3 Переліку медичних показань, що дають право на одержання державної соціальної допомоги на дітей-інвалідів віком до 18 років, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я, Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України № 454/471/516 від 08.11.2001. Висновок дійсний до 01.09.2022, дата переогляду 01.08.2022.
Як вбачається з матеріалів справи ОСОБА_1 згідно заяви від 01.09.2020 було призначено державну соціальну допомогу на дитину з інвалідністю віком до 18 років ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та надбавку на догляд: допомогу з 01.09.2020 по 03.09.2021 у розмірі 1198 грн. та надбавку на догляд у розмірі 929,50 грн.; допомогу з 04.09.2021 по 31.08.2022 у розмірі 1198,40 грн. та надбавку на догляд у розмірі 1159 грн..
Згідно розпорядження № 19276 від 21.11.2020 на перерахунок допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам з 01.12.2020 установлено розмір допомоги: з 01.12.2020 по 03.09.2021 у сумі 2198,80 грн. (в тому числі надбавка на догляд у розмірі 960,50 грн.).
Згідно розпорядження № 19276 від 22.06.2021 на перерахунок допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам з 01.07.2021 установлено розмір допомоги: з 01.07.2021 по 03.09.2021 у сумі 2304,30 грн. (в тому числі надбавка на догляд у розмірі 1006,50 грн.).
Згідно розпорядження від 22.06.2021 на перерахунок допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам з 04.09.2021 установлено розмір допомоги: з 04.09.2021 по 31.08.2022 у сумі 2552,80 грн. (в тому числі надбавка на догляд у розмірі 1255 грн.), згідно розрахунку приведеного у довідці від 18.01.2022 № 02-07/0297.
За результатами переогляду згідно із Медичним висновком про дитину інваліда віком до 18 років від 21.10.2021 № 717/6 у ОСОБА_2 наявне захворювання підгрупи «А», яке відповідає розділу 10 п. 1 п.п. 1.1 Переліку медичних показань, що дають право на одержання державної соціальної допомоги на дітей-інвалідів віком до 18 років, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я, Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України № 454/471/516 від 08.11.2001. Висновок дійсний до 01.11.2023, дата переогляду 01.10.2023.
Згідно заяви від 26.10.2021 було призначено державну соціальну допомогу на дитину з інвалідністю віком до 18 років ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та надбавку на догляд.
Так рішенням управління від 25.10.2021 було призначено надбавку на догляд на період з 21.10.2021 по 31.10.2023 у розмірі 3765 грн.
Згідно розпорядження № 19276 від 22.11.2021 на перерахунок допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам з 01.12.2021 установлено розмір допомоги: з 01.12.2021 по 31.10.2023 у сумі 5280,80 грн. (в тому числі надбавка на догляд у розмірі 3927 грн.), згідно розрахунку наведеного у довідці від 18.01.2022 № 02-07/0297.
Згідно розпорядження від 17.12.2021 на перерахунок допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам з 01.01.2022 установлено розмір допомоги: з 01.01.2022 по 31.10.2023 у сумі 6589,80 грн. (в тому числі надбавка на догляд у розмірі 5236 грн.), згідно розрахунку приведеного у довідці від 18.01.2022 № 02-07/0297.
Вирішуючи спірні правовідносини суд виходить за наступного.
Порядок надання державної соціальної допомоги інвалідам з дитинства та дітям інвалідам, затверджений Наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства фінансів України від 30.04.2002 № 226/293/169 (далі - Порядок, чинний на момент виникнення спірних правовідносин), розроблений відповідно доЗакону України від 16.11.2000 № 2109-III «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю»(далі - Закон № 2109-III) і визначає умови призначення та порядок надання і виплати: державної соціальної допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам віком до 18 років; надбавок на догляд за інвалідами з дитинства та дітьми-інвалідами віком до 18 років; допомоги на поховання інваліда з дитинства або дитини-інваліда віком до 18 років.
Відповідно до пункту 1.2 Порядку, державна соціальна допомога призначається і виплачується громадянам України, які постійно проживають на території України; іноземним громадянам та особам без громадянства, які переселилися з інших держав на постійне проживання в Україну, та особам, які набули статусу біженців.
Державна соціальна допомога інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам призначається структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (крім міст Києва та Севастополя) рад (далі - місцеві органи з питань соціального захисту населення).
Згідно з пунктом 2.1 Порядку, право на державну соціальну допомогу мають інваліди з дитинства та діти-інваліди віком до 18 років.
Пунктом 2.3 Порядку передбачено, що органи медико-соціальної експертизи та заклади охорони здоров`я у триденний строк зобов`язані надіслати виписку з акта огляду медико-соціальною експертною комісією (далі - виписка з акта огляду МСЕК) інваліда з дитинства або медичний висновок про дитину-інваліда віком до 18 років (далі - медичний висновок про дитину-інваліда) до місцевого органу з питань соціального захисту населення за місцем проживання інваліда з дитинства або законного представника дитини-інваліда.
Відповідно до абзацу 2 пункту 2.3 Порядку, а також, згідно з частиною другоюстатті 7Закону № 2109-III, не пізніше 10 днів після надходження зазначених документів місцевий орган з питань соціального захисту населення зобов`язаний направити письмове повідомлення інваліду з дитинства, законному представнику дитини-інваліда про право на державну соціальну допомогу, умови, розмір і порядок її призначення.
Аналогічні норми передбачено постановою КМУ від 03.02.2021 № 79, якою затверджено Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю.
Статтею 1 Закону2109-IIІ визначено, що право на державну соціальну допомогу мають особи з інвалідністю з дитинства і діти з інвалідністю віком до 18 років.
Приписамистатті 2 Закону № 2109-IIIвстановлено розмір державної соціальної допомоги, зокрема розмір державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства I групи становить 100 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Окрім того, Законом України від 02.09.2020 № 851-IX «Про внесення змін до статті 3 Закону України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю" щодо підвищення особам з інвалідністю з дитинства надбавки на догляд» (введеним в дію з 01.01.2021) частинупершу - третюстатті 3 Закону України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю" було викладено в такій редакції: Особам з інвалідністю з дитинства I групи встановлюється надбавка на догляд за ними в розмірі: особамз інвалідністю з дитинства, віднесеним до підгрупи А I групи, - 200 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність; особам з інвалідністю з дитинства, віднесеним до підгрупи Б I групи, - 100 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Державна соціальна допомога інвалідам з дитинства призначається на весь час інвалідності, встановленої органами медико-соціальної експертизи (стаття 4 Закону № 2109-III).
Аналізуючи вищенаведені норми чинного на момент виникнення спірних правовідносин законодавства можна дійти висновку, що особа з інвалідністю з дитинства має право на отримання соціальної допомоги та надбавки на догляд.
Як стверджує позивачка та вбачається зі змісту листа відповідача від 22.03.2021 № Л-77-2 розмір надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю складає 50 % прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку за період з 01.09.2020 по 03.09.2021 та розрахунок надбавки за період з 04.09.201 по 31.08.2022 склав також 50 % прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку.
Разом з тим, спірна відмова відповідача у здійсненні належних позивачці виплат надбавки на догляд, була визначена та обумовлена тим, що відповідачем в телефонному режимі було повідомлено Комунальне некомерційне підприємство «Запорізький центр первинної медико-санітарної допомоги № 5» про допущену помилку у п. 6 медичного висновку від 27.08.2020 № 540/1 стосовно запису підгрупи «Б», на що посадові особи Комунального некомерційного підприємства «Запорізький центр первинної медико-санітарної допомоги № 5» допущену помилку визнали та проінформували, що ОСОБА_2 буде запропоновано провести переогляд.
Суд зазначає, що державна соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства призначається на весь час інвалідності, встановленої органами медико-соціальної експертизи.
Так за результатами переогляду згідно із Медичним висновком про дитину інваліда віком до 18 років від 21.10.2021 № 717/6 у ОСОБА_2 наявне захворювання підгрупи «А», яке відповідає розділу 10 п. 1 п.п. 1.1 Переліку медичних показань, що дають право на одержання державної соціальної допомоги на дітей-інвалідів віком до 18 років, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я, Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України № 454/471/516 від 08.11.2001. Висновок дійсний до 01.11.2023, дата переогляду 01.10.2023.
Із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсації та пільг про призначення надбавки на догляд за особою з інвалідністю з дитинства підгрупи А І групи ОСОБА_1 звернулася 26.10.2021, заява прийнята відповідачем 26.10.2021, а відтак, згідно вимог Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, затвердженого Постановою КМУ від 03.02.2021 № 79, з 26.10.2021 відповідач правомірно призначив державну соціальну допомогу (в тому числі надбавку на догляд) у розмірах визначених для особи з інвалідністю з дитинства I групи, віднесеній до підгрупи А.
Разом з тим в період з 01.01.2021 по 25.10.2021 згідно із Медичним висновком про дитину інваліда віком до 18 років від 27.08.2020 № 540/1 у ОСОБА_2 наявне захворювання підгрупи «Б», яке відповідає розділу 10 п. 1 п.п. 1.3 Переліку медичних показань, що дають право на одержання державної соціальної допомоги на дітей-інвалідів віком до 18 років, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я, Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України № 454/471/516 від 08.11.2001. Висновок дійсний до 01.09.2022, дата переогляду 01.08.2022.
Спірна соціальна допомога та надбавка за догляд є цільовою державною допомогою та призначається особам з інвалідністю.
Як було уже вказано вище призначається допомога на весь час інвалідності, встановленої органами медико-соціальної експертизи.
Підстав для припинення виплати спірних соціальних платежів у випадку встановлення інвалідності судом не встановлено.
Допущена помилка у п. 6 медичного висновку від 27.08.2020 № 540/1 стосовно запису підгрупи ОСОБА_3 не є законною підставою для позбавлення ОСОБА_1 та ОСОБА_2 соціальних платежів за період з 01.01.2021 по 25.10.2021. Доказів протилежного до суду не надано.
Відповідно частини другоїстатті 12 Закону № 2109-III, суми державної соціальної допомоги, не одержані своєчасно з вини органу, який призначає або виплачує державну соціальну допомогу, або через неможливість отримання цих сум інвалідом чи його офіційним представником з поважних причин (поважною причиною є перебування інваліда на лікуванні, інші причини, які фізично унеможливлювали своєчасне витребування призначених сум державної соціальної допомоги, або інші об`єктивні обставини, коли інвалід чи його батьки, усиновителі, опікуни, піклувальники не могли звернутися за їх отриманням), виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком. При цьому виплата державної соціальної допомоги за минулий час здійснюється виходячи із прожиткового мінімуму, затвердженого на момент її виплати, з компенсацією за несвоєчасну її виплату.
Невиплату або відмову у виплаті державної соціальної допомоги за минулий час може бути оскаржено у судовому порядку відповідно до закону.
У контексті справи яка розглядається, допущена, на думку відповідача, помилка у п. 6 медичного висновку від 27.08.2020 № 540/1 стосовно запису підгрупи «Б» , не вважається підставою для припинення нарахування цих платежів. А тому як допомога так і надбавка підлягають виплаті за весь заявлений позивачкою період протягом якого їх незаконно не виплачено.
Викладене обумовлює висновок суду про те, що Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району, протиправно відмовило позивачці у перерахунку та виплаті надбавки на догляд за особою з інвалідністю з дитинства, віднесеною до підгрупи Б I групи за період з 01.01.2021 по 25.10.2021.
Стаття 1 Першого протоколу доКонвенції про захист прав людини і основоположних свободвизначає, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбаченихзакономі загальними принципами міжнародного права.
Надаючи правову оцінку обраного позивачем способу захисту шляхом зобов`язання відповідача вчинити дії, варто зважати на його ефективність з точки зоруст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Засіб захисту, що вимагається зазначеною статтею повинен бути ефективним як узаконі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Афанасьєв проти України» від 05.04.2005 (заява № 38722/02).
Таким чином, ефективний засіб правого захисту у розумінні ст. 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату.
Відповідно до ч. 2ст. 245 КАС Україниу разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема, про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій.
За таких умов належним способом захисту порушених прав позивача суд вважає визнати протиправними дії відповідача щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку та виплаті надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю, віднесеною до підгрупи Б I групи за період з 01.01.2021 по 25.10.2021 та зобов`язання відповідача здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю, віднесеною до підгрупи Б I групи за період з 01.01.2021 по 25.10.2021, із врахуванням раніше виплачених сум.
Щодо посилання відповідача на те, що у законодавстві відсутня така категорія осіб, як дитина з інвалідністю підгрупи «Б», то в цій частині суд зазначає наступне.
Так само, як на даний час у законодавстві України існує і термінологічна невизначеність самих понять "дитина-інвалід" (з 19.12.2017 року замінене на "дитина з інвалідністю") та "інвалід з дитинства" (з 19.12.2017 року замінене на "особа з інвалідністю з дитинства"), а відповідно відсутнє і чітке розмежування цих понять.
Цього поняття не містить ані Закон України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" від 21 березня 1991 року № 875-XII (далі - Закон № 875-XII), ані Закон України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю" від 16 листопада 2000 року № 2109-III (далі - Закон № 2109-III).
Відповідно до статті 6 Сімейного Кодексу України правовий статус дитини має особа до досягнення нею повноліття. Малолітньою вважається дитина до досягнення нею чотирнадцяти років. Неповнолітньою вважається дитина у віці від чотирнадцяти до вісімнадцяти років.
Єдиними законодавчими актами, які містять визначення поняття "дитина інвалід" (з 19.12.2017 року замінене на "дитина з інвалідністю") - є Закон України "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні" (до зміни 19.12.2017 року назви - Закон України "Про реабілітацію інвалідів в Україні") та Закон України "Про охорону дитинства".
Так, відповідно до положень абзацу третього статті 1 наведеного Закону України "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні" дитина-інвалід ("дитина з інвалідністю") - особа віком до 18 років (повноліття) зі стійким розладом функцій організму, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження її життєдіяльності, внаслідок чого держава зобов`язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.
Водночас, абзац другий наведеної статті містить визначення, відповідно до якого: інвалідність - міра втрати здоров`я у зв`язку із захворюванням, травмою (її наслідками) або вродженими вадами, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження життєдіяльності особи, внаслідок чого держава зобов`язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.
Стаття 1 Закону України "Про охорону дитинства" містить абзац, відповідно до якого визначено, що дитина з інвалідністю - дитина зі стійким розладом функцій організму, спричиненим захворюванням, травмою або вродженими вадами розумового чи фізичного розвитку, що зумовлюють обмеження її нормальної життєдіяльності та необхідність додаткової соціальної допомоги і захисту.
Окрім того, положення цієї статті містять відповідний абзац про те, що дитина, яка потрапила в умови, що негативно впливають на її життя, стан здоров`я та розвиток у зв`язку з інвалідністю, що встановлено за результатами оцінки потреб дитини це дитина, яка перебуває у складних життєвих обставинах.
У Законі України "Про державну соціальну допомогу дітям - інвалідам та інвалідам з дитинства" встановлюються права і гарантії дітей і батьків на отримання пенсій і соціальних допомог.
Залежно від характеру захворювання визначаються соціально-медичні класифікації дітей-інвалідів. Соціальний аспект класифікації дітей-інвалідів знаходиться у правовій парадигмі, має юридичне підґрунтя і розглядається з погляду визначення категорій дітей із функціональними змінами і патологічними станами, які дають право на встановлення інвалідності на різні терміни, залежно від діагнозу.
Таким чином, визначення категорії інвалідів все ж можна зробити, виходячи з логічного тлумачення норм законодавства, а також законодавчо закріплених понять "дитина" та "інвалідність" (яка настає у зв`язку із захворюванням, травмою (її наслідками) або вродженими вадами):
- "дитина-інвалід" (з 19.12.2017 року - "дитина з інвалідністю") - це статус, який надається дитині від народження до 18 років у разі наявності двох обов`язкових фактів: 1) виявлення відповідного захворювання, травм чи вроджених вад до 6-річного віку та 2) встановлення на підставі відповідної документації закладів охорони здоров`я до досягнення дитиною 6 років інвалідності вперше;
- "інвалід з дитинства" (з 19.12.2017 року - "особа з інвалідністю з дитинства") - це статус дитини, який надається дітям від 6 до 18 років у випадках, коли сама інвалідність може наставати як до 6 років так і після (а не до 6-ти років) внаслідок певних травм та захворювань чи вроджених вад, - однак вперше така інвалідність встановлена у визначеному законом порядку на підставі медичної документації - вже після досягнення дитиною 6-річного віку.
Показанням для визначення інвалідності у дітей - є патологічні стани, які виникають при уроджених спадкових, здобутих захворюваннях та після травм.
Разом з тим, загальновідомим та беззаперечним є той факт, що будь-які діти (в тому числі, і до 18 років), які мають інвалідність, незалежно від часу її встановлення, - вимагають опіки та постійного нагляду, який, відповідно до чинного законодавства можуть здійснювати законні представники: батьки; усиновителі; опікуни чи піклувальники; прийомні батьки; батьки-вихователі; патронатні вихователі.
Соціальний захист інвалідів є складовою діяльності держави щодо забезпечення прав і можливостей інвалідів нарівні з іншими громадянами та полягає у наданні пенсії, державної допомоги, компенсаційних та інших виплат, пільг, соціальних послуг, забезпеченні медикаментами, технічними й іншими засобами, здійсненні реабілітаційних заходів, з медичної, соціальної, трудової та професійної реабілітації, побутового обслуговування, а також- встановленні опіки (піклування) або забезпеченні стороннього догляду.
Відтак, відповідно, посиленого соціального захисту потребують і особи, які доглядають за дітьми, які мають інвалідність, - як до досягнення ними 6-річного віку, так і у віці від 6 до 18 років.
Як вже було зазначено вище, в ході розгляду даної справи встановлено, що донька позивача визнана інвалідом з дитинства - ще до досягнення 18-річного віку, що визнається відповідачем і про, що є відповідні висновки.
Відтак вищезгадане посилання відповідача, як на підставу для відмови у задоволенні позовних вимог, суд вважає необгрунтованим та не бере до уваги.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання відповідача не вважати доходом позивача (та доходом її родини) не доплачену різницю розміру надбавки на догляд за дитиною-інвалідом підгрупи Б І групи за період з 01.01.2021 по 31.08.2022 у вигляді 50% ставки прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, при розрахунку відповідачем подальших сум призначаємих ОСОБА_1 усіх видів державної соціальної допомоги суд зазначає наступне.
Суд зазначає, що соціальнівиплати, відповідно дост. 165 ПК Українине є оподаткованими доходами. Норми законодавства, які б зобов`язували відповідача подати інформацію до податкової інспекції, пенсійного фонду, фонду соціального страхування, архівного управління Дніпровської міської ради про отримання позивачем вказаних соціальних виплат, відсутні. Відсутні також і докази щодо порушення прав та законних інтересів позивача в цій частині позовних вимог. За таких обставин суд вважає, що в цій частині позовних вимог слід відмовити.
Згідно з частиною другою статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню частково.
Згідно із частиною 1статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Ухвалою суд від 28.12.2021 позивача звільнено від сплати судового збору.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 9, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району (69097, м. Запоріжжя, вул. Лахтинська, 4-Б, код ЄДРПОУ 37573817) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинення дій, - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку та виплаті надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю, віднесеною до підгрупи Б I групи за період з 01.01.2021 по 25.10.2021.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району (69097, м. Запоріжжя, вул. Лахтинська, 4-Б, код ЄДРПОУ 37573817) здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю, віднесеною до підгрупи Б I групи за період з 01.01.2021 по 25.10.2021, із врахуванням раніше виплачених сум.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 20.05.2022.
Суддя А.В. Сіпака
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.05.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104412096 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них сімей із дітьми |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні