Постанова
від 16.11.2022 по справі 280/12910/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

16 листопада 2022 року м. Дніпросправа № 280/12910/21

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Шальєвої В.А., Олефіренко Н.А., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за апеляційною скаргою Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 20.05.2022 року в адміністративній справі №280/12910/21 (суддя у 1 інстанції Сіпака А.В.) за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинення дій,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася з позовом до суду до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району, в якому просила:

- зобов`язати відповідача зробити перерахунок розміру призначеної надбавки на догляд за дитиною-інвалідом підгрупи Б І групи за період з 01.01.2021 до 03.09.2021 року із застосуванням 100% ставки прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;

- зобов`язати відповідача зробити перерахунок розміру призначеної надбавки на догляд за дитиною-інвалідом підгрупи Б І групи за період з 04.09.2021 до 31.08.2022 року із застосуванням 100% ставки прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;

- зобов`язати відповідача не вважати доходом позивача (та доходом її родини) не доплачену різницю розміру надбавки на догляд за дитиною-інвалідом підгрупи Б І групи за період з 01.01.2021 по 31.08.2022 року у вигляді 50% ставки прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, при розрахунку відповідачем подальших сум призначаємих ОСОБА_1 усіх видів державної соціальної допомоги.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 20.05.2022 року позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку та виплаті надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю, віднесеною до підгрупи Б I групи за період з 01.01.2021 по 25.10.2021 року. Зобов`язано Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю, віднесеною до підгрупи Б I групи за період з 01.01.2021 по 25.10.2021 року, із врахуванням раніше виплачених сум. В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволені позову.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що встановлення категорії «дитина з інвалідністю» підгрупи Б не передбачено законом. Так, підгрупа Б І групи відноситься до осіб з інвалідністю з дитинства. Згідно з медичного висновку від 27.08.2020 року №540/1 ОСОБА_2 визначено як дитину інваліда до 18 років, проте у медичному висновку відсутній запис про встановлення І групи інвалідності. Таким чином, суд першої інстанції безпідставно встановив належність ОСОБА_2 до осіб з інвалідністю І групи. Також, орган, який видав відповідний висновок допустив помилку, через що було зроблено відповідачем відповідний запит з приводу цього. Крім того, суд першої інстанції безпідставно не залучив у якості третьої особи Запорізькій центр первинної медико-санітарної допомоги №5, який видав вказану довідку.

Справа судом розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, внаслідок наступного.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного розгляду у суді апеляційної інстанції, що ОСОБА_1 згідно заяви від 01.09.2020 року було призначено державну соціальну допомогу на дитину з інвалідністю віком до 18 років ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та надбавку на догляд: допомогу з 01.09.2020 по 03.09.2021 року у розмірі 1198 грн. та надбавку на догляд у розмірі 929,50 грн.; допомогу з 04.09.2021 по 31.08.2022 року у розмірі 1198,40 грн. та надбавку на догляд у розмірі 1159 грн.

Згідно із розпорядження № 19276 від 21.11.2020 року на перерахунок допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам з 01.12.2020 року установлено розмір допомоги: з 01.12.2020 по 03.09.2021 року у сумі 2198,80 грн. (в тому числі надбавка на догляд у розмірі 960,50 грн.).

Згідно із розпорядження № 19276 від 22.06.2021 року на перерахунок допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам з 01.07.2021 року установлено розмір допомоги: з 01.07.2021 по 03.09.2021 року у сумі 2304,30 грн. (в тому числі надбавка на догляд у розмірі 1006,50 грн.).

Згідно із розпорядження від 22.06.2021 року на перерахунок допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам з 04.09.2021 установлено розмір допомоги: з 04.09.2021 по 31.08.2022 року у сумі 2552,80 грн. (в тому числі надбавка на догляд у розмірі 1255 грн.), згідно розрахунку приведеного у довідці від 18.01.2022 року № 02-07/0297.

За результатами переогляду згідно із Медичним висновком про дитину інваліда віком до 18 років від 21.10.2021 року № 717/6 у ОСОБА_3 наявне захворювання підгрупи «А», яке відповідає розділу 10 п. 1 п.п. 1.1 Переліку медичних показань, що дають право на одержання державної соціальної допомоги на дітей-інвалідів віком до 18 років, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я, Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України № 454/471/516 від 08.11.2001. Висновок дійсний до 01.11.2023 року, дата переогляду 01.10.2023 року.

Відповідно до заяви від 26.10.2021 року було призначено державну соціальну допомогу на дитину з інвалідністю віком до 18 років ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та надбавку на догляд.

Рішенням управління від 25.10.2021 року було призначено надбавку на догляд на період з 21.10.2021 по 31.10.2023 року у розмірі 3765 грн.

Згідно із розпорядження № 19276 від 22.11.2021 року на перерахунок допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам з 01.12.2021 установлено розмір допомоги: з 01.12.2021 по 31.10.2023 року у сумі 5280,80 грн. (в тому числі надбавка на догляд у розмірі 3927 грн.), згідно розрахунку наведеного у довідці від 18.01.2022 року № 02-07/0297.

Згідно із розпорядження від 17.12.2021 року на перерахунок допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам з 01.01.2022 року установлено розмір допомоги: з 01.01.2022 по 31.10.2023 року у сумі 6589,80 грн. (в тому числі надбавка на догляд у розмірі 5236 грн.), згідно розрахунку приведеного у довідці від 18.01.2022 року № 02-07/0297.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.

Порядок надання державної соціальної допомоги інвалідам з дитинства та дітям інвалідам, затверджений Наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства фінансів України від 30.04.2002 року № 226/293/169 (далі - Порядок, чинний на момент виникнення спірних правовідносин), розроблений відповідно до Закону України від 16.11.2000 року № 2109-III «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» (далі - Закон № 2109-III) і визначає умови призначення та порядок надання і виплати: державної соціальної допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам віком до 18 років; надбавок на догляд за інвалідами з дитинства та дітьми-інвалідами віком до 18 років; допомоги на поховання інваліда з дитинства або дитини-інваліда віком до 18 років.

Відповідно до пункту 1.2 Порядку, державна соціальна допомога призначається і виплачується громадянам України, які постійно проживають на території України; іноземним громадянам та особам без громадянства, які переселилися з інших держав на постійне проживання в Україну, та особам, які набули статусу біженців.

Державна соціальна допомога інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам призначається структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (крім міст Києва та Севастополя) рад (далі - місцеві органи з питань соціального захисту населення).

Згідно з пунктом 2.1 Порядку, право на державну соціальну допомогу мають інваліди з дитинства та діти-інваліди віком до 18 років.

Пунктом 2.3 Порядку передбачено, що органи медико-соціальної експертизи та заклади охорони здоров`я у триденний строк зобов`язані надіслати виписку з акта огляду медико-соціальною експертною комісією (далі - виписка з акта огляду МСЕК) інваліда з дитинства або медичний висновок про дитину-інваліда віком до 18 років (далі - медичний висновок про дитину-інваліда) до місцевого органу з питань соціального захисту населення за місцем проживання інваліда з дитинства або законного представника дитини-інваліда.

Відповідно до абзацу 2 пункту 2.3 Порядку, а також, згідно з частиною другою статті 7 Закону № 2109-III, не пізніше 10 днів після надходження зазначених документів місцевий орган з питань соціального захисту населення зобов`язаний направити письмове повідомлення інваліду з дитинства, законному представнику дитини-інваліда про право на державну соціальну допомогу, умови, розмір і порядок її призначення.

Аналогічні норми передбачено постановою КМУ від 03.02.2021 року № 79, якою затверджено Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю.

Статтею 1 Закону 2109-IIІ визначено, що право на державну соціальну допомогу мають особи з інвалідністю з дитинства і діти з інвалідністю віком до 18 років.

Приписами статті 2 Закону № 2109-III встановлено розмір державної соціальної допомоги, зокрема розмір державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства I групи становить 100 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Окрім того, Законом України від 02.09.2020 року № 851-IX «Про внесення змін до статті 3 Закону України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю" щодо підвищення особам з інвалідністю з дитинства надбавки на догляд» (введеним в дію з 01.01.2021 року) частину першу - третю статті 3 Закону України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю" було викладено в такій редакції: Особам з інвалідністю з дитинства I групи встановлюється надбавка на догляд за ними в розмірі: особам з інвалідністю з дитинства, віднесеним до підгрупи А I групи, - 200 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність; особам з інвалідністю з дитинства, віднесеним до підгрупи Б I групи, - 100 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Державна соціальна допомога інвалідам з дитинства призначається на весь час інвалідності, встановленої органами медико-соціальної експертизи (стаття 4 Закону № 2109-III).

З матеріалів справи слідує, що з листа відповідача від 22.03.2021 року № Л-77-2 розмір надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю складає 50 % прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку за період з 01.09.2020 по 03.09.2021 року та розрахунок надбавки за період з 04.09.201 по 31.08.2022 року склав також 50 % прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку.

При цьому, відмова відповідача у здійсненні належних позивачці виплат надбавки на догляд, була визначена та обумовлена тим, що відповідачем в телефонному режимі було повідомлено Комунальне некомерційне підприємство «Запорізький центр первинної медико-санітарної допомоги № 5» про допущену помилку у п. 6 медичного висновку від 27.08.2020 року № 540/1 стосовно запису підгрупи «Б», на що посадові особи Комунального некомерційного підприємства «Запорізький центр первинної медико-санітарної допомоги № 5» допущену помилку визнали та проінформували, що ОСОБА_3 буде запропоновано провести переогляд.

Разом з тим, як зазначено раніше, згідно із Медичним висновком про дитину інваліда віком до 18 років від 21.10.2021 року № 717/6 у ОСОБА_3 наявне захворювання підгрупи «А», яке відповідає розділу 10 п. 1 п.п. 1.1 Переліку медичних показань, що дають право на одержання державної соціальної допомоги на дітей-інвалідів віком до 18 років, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я, Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України № 454/471/516 від 08.11.2001. Висновок дійсний до 01.11.2023, дата переогляду 01.10.2023 року.

В період з 01.01.2021 по 25.10.2021 року згідно із Медичним висновком про дитину інваліда віком до 18 років від 27.08.2020 року № 540/1 у ОСОБА_3 наявне захворювання підгрупи «Б», яке відповідає розділу 10 п. 1 п.п. 1.3 Переліку медичних показань, що дають право на одержання державної соціальної допомоги на дітей-інвалідів віком до 18 років, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я, Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України № 454/471/516 від 08.11.2001 року. Висновок дійсний до 01.09.2022 року, дата переогляду 01.08.2022 року.

Посилання відповідача, що ОСОБА_3 помилково зазначено захворювання підгрупи «Б» колегія суддів не приймає до уваги, оскільки належних доказів на підтвердження цього не надано, а тому такі послання є лише припущенням відповідача.

При цьому, у разі допущення допущення помилки у п. 6 медичного висновку від 27.08.2020 року № 540/1 стосовно запису підгрупи «Б» не є законною підставою для позбавлення ОСОБА_1 та ОСОБА_3 соціальних платежів за період з 01.01.2021 по 25.10.2021 року, про що вірно зазначив суд першої інстанції.

Доводи відповідача про те, що суд першої інстанції безпідставно не залучив у якості третьої особи Запорізькій центр первинної медико-санітарної допомоги №5, який видав вказану довідку, не спростовує правильність висновків суду першої інстанції. Так, відповідач мав достатній час для отримання відповіді від Запорізького центру первинної медико-санітарної допомоги №5 щодо помилки у висновку від 27.08.2020 року № 540/1, проте доказів з приводу цього до матеріалів справи не надано.

З огляду на наведене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про часткове задоволення позовних вимог.

Рішення суду першої інстанції в частині відмовлених позовних вимог в апеляційній скарзі не оскаржується, а отже рішення суду першої інстанції в цій частині не є предметом розгляду в суді апеляційної інстанції.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції вірно встановлено обставини справи та правильно застосовано до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують. Підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321,322, 327, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 20.05.2022 року в адміністративній справі №280/12910/21 - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 20.05.2022 року в адміністративній справі №280/12910/21 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та відповідно до ст.328 КАС України касаційному оскарженню не підлягає.

Головуючий - суддяС.В. Білак

суддяВ.А. Шальєва

суддяН.А. Олефіренко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.11.2022
Оприлюднено26.12.2022
Номер документу108055910
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них сімей із дітьми

Судовий реєстр по справі —280/12910/21

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 31.10.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 26.01.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Постанова від 16.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 30.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 30.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 03.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 19.05.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Рішення від 19.05.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні