Постанова
від 16.05.2022 по справі 718/1742/21
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 травня 2022 року м. Чернівці

справа № 718/1742/21

провадження №22-ц/822/364/22

Чернівецький апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

Головуючого Височанської Н. К.

суддів: Лисака І.Н., Перепелюк І.Б.

секретар Тодоряк Г.Д.

за участю: позивача ОСОБА_1

розглянувши увідкритому судовомузасіданні цивільнусправу за позовом ОСОБА_1 до акціонерного товариства «Чернівціобленерго» в особі Кіцманського РЕМ, третя особа Кіцманська міська рада Кіцманської об`єднаної територіальної громади, про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою, за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Кіцманського районного суду Чернівецької області від 16 березня 2022 року, ухвалене під головуванням судді Масюк Л.О.,

В С Т А Н О В И В:

Короткий зміст позовних вимог

У липні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до акціонерного товариства «Чернівціобленерго» в особі Кіцманського РЕМ про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою.

Позовна заява обґрунтована тим, що він є власником житлового будинку та земельної ділянки, кадастровий номер 7322510100:01:001:1374, що розташовані по АДРЕСА_1 на підставі договору дарування від 21 лютого 2020 року.

Вказував, що його батько ОСОБА_2 придбав вказане господарство на підставі договору купівлі продажу від 27 липня 1982 року, про що зроблено нотаріальне засвідчення державним нотаріусом Троянською М.М. 27 липня 1982 року і зареєстровано в реєстрі за №858.

Згідно з рішенням виконкому Кіцманської районної ради народних депутатів, архітектор Кіцманського району Котелко Я. у 1983 році здійснив виїзд на місцевість і створив план забудови садиби, відповідно до якого його батьком було розпочато будівництво житлового будинку і господарських споруд.

Будинок було збудовано у 1986 році. 4 жовтня 1995 року згідно з рішенням виконавчого комітету Кіцманської міської ради народних депутатів за №394/7 від 27 липня 1995 року на ім`я його батька, ОСОБА_2 , було видано свідоцтво на право власності на житловий будинок за реєстровим №1135 та 20 травня 1996 року було видано Державний акт на право власності на землю за №90.

Згідно з Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-7305358272020, виданим державним кадастровим реєстратором Снятинчук І.Ю., відомості про наявні обмеження (обтяження) у використанні земельної ділянки не зареєстровані.

Зазначав, що 2 березня 2020 року ним було написано заяву до Кіцманського РЕМ АТ «Чернівціобленерго» на збільшення електропотужності з 3,5 кВт до 17 кВт, однак відповіді на зазначену заяву ним отримано не було.

Вважав, що працівники Кіцманського РЕМ знехтували всіма термінами видачі технічних умов, мотивуючи тим, що земельна ділянка і будинок знаходяться в охоронній зоні.

Відповідно до матеріалів технічних умов наявний акт можливого порушення охоронної зони, так як через земельну ділянку ОСОБА_1 проходить ЛЕП-10 кВ лінія 5 «Чагор», яка була введена в експлуатацію в 1987 року, про що свідчить технічний паспорт лінії.

Крім цього, посилався на те, що 14 квітня 2020 року він звернувся в Кіцманського РЕМ, щоб йому надали вичерпну інформацію про високовольтну лінію, яка проходить через його домогосподарство.

15 квітня 2020 року послідувало звернення заяв на ім`я голови Кіцманської ОТГ ОСОБА_3 на предмет видачі довідки про підтвердження чи спростування знаходження земельної ділянки за кадастровим номером 7322510100:01:001:1374 в охоронні зоні, та хто дав дозвіл на будівництво високовольтної лінії в спальному житловому масиві.

14 квітня 2020 року ним була написана заява начальнику AT «Чернівціобленерго» Таранюку С.В., в якій було поставлено ряд запитань.

У відповідь AT «Чернівціобленерго» від 20.05.20р. №20/1326 повідомило, що лінія була побудована згідно проекту Львівського відділу комплексного проектування та виконувалась будівельно-монтажною організацією Чернівецького МК-23 з 1969 по 1987 роки.

4 червня 2020 року здійснено обстеження його домогосподарства представниками АТ «Чернівціобленерго», про що було складено акт, в якому зазначено, що крайній провід проходить від житлового будинку на відстані від одного кута 2.55 м. та від іншого 3.85 м.

Вважав, що дана лінія побудована з порушенням ПУЕ 2.5.104. від 21.07.1983 N Э-5/83: Відстані по горизонталі від крайніх проводів BJI при невідхиленому їх положенні до найближчих частин будівель, що окремо стоять, і споруд (охоронна зона), що виступають, мають бути не менше: 10 м. для BJI до 20 кВ та Постанови Кабінету Міністрів України від 4 березня 1997 р. №209 пункт 5 де дана лінія повинна бути побудована не менше як 10 метрів до будинку.

На звернення до міського голови Кіцманської міської ради Булеги С.Б. із заявою посприяти у винесенні за межі його приватної земельної ділянки стовпа без номера з підкосом ПЛ-10 кВ лінії 5 «Чагор», пясля чого дану заяву перенаправлено за компетенцією до ПАТ Кіцманського РЕМ АТ «Чернівціобленерго», однак відповіді ОСОБА_1 не надано.

Крім цього, 25 лютого 2021 року він здійснив запит на отримання публічної інформації від Кіцманського РЕМ AT «Чернівціобленерго» щодо надання копії проектної документації на будівництво ЛЕП-10 лінії 5 «Чагор», згідно генерального плану місто забудови, що проводилось з 1969 по 1987роки згідно проекту Львівського відділу комплексного проектування.

Кіцманський РЕМ AT «Чернівціобленерго» у відповіді від 11 березня 2021 року за №24 повідомив, що відсутні правові підстави для надання інформації.

25 лютого 2021 року він звернувся в Головне управління Держгеокадастру в Чернівецькій області та отримав відповідь, що згідно відомостей Державного земельного кадастру на земельній ділянці за кадастровим номером 7322510100:01:001:1374 обмеження щодо її використання не зареєстровано.

Посилаючись на вказані обставини, просив суд зобов`язати Кіцманський РЕМ АТ «Чернівціобленерго» усунути перешкоди в користуванні земельною ділянкою, що розташована по АДРЕСА_1 та є його власністю, шляхом винесення електроопори з підкосом без номеру ЛЕП-10 кВ лінії 5 «Чагор» із зазначеної приватної земельної ділянки на землі комунальної власності та стягнути з відповідача на його користь понесені судові витрати.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Кіцманського районного суду Чернівецької області від 16 березня 2022 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Рішення суду мотивоване тим, що відповідно до Паспорта №5 повітряної лінії електропередавання 10 кВ «Чагор» від Кіцманського п/ст 35/10 кВ, періодом будівництва вказаної лінії є 1969-1987 роки, а введення в експлуатацію здійснено у 1987 році, при цьому площа житлового будинку, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 та належить позивачу ОСОБА_1 , складає 139,40 кв.м., що значно більша, ніж та, яка була відображена у договорі купівлі-продажу від 27 липня 1982 року, що доводить здійснення значної добудови будинку у період між 1982-2020 роками та могло стати причиною його розміщення в межах охоронної зони.

Разом з цим, на час будівництва ПЛ-10 кВ Л-5 Чагор встановленого на законодавчому рівні обов`язку щодо відведення земель у межах в передачі електроенергії не було, а вищезазначена повітряна лінія належала до категорії державного майна та була передана на баланс товариства під час приватизації.

Короткий зміст та узагальнені доводи апеляційної скарги та позиції інших учасників

На дане рішення ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення Кіцманського районного суду Чернівецької області від 16 березня 2022 року скасувати та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

Посилається на те, що його батько 27 липня 1982 року купив земельну ділянку, на котрій розміщувався старий будинок загальною площею 25,6 м. кв. в тому числі житловою площею 11,8 м. кв. Згідно з планом забудови 1983 року, виданий Виконавчим комітетом Кіцманської районної ради народних депутатів, розпочато нове будівництво на відстані до 15 метрів на захід від старого будинку. Зведення будинку тривало з 1984 по 1986 роки, про що свідчать договір на будівництво між ОСОБА_2 та Кіцманським відділом комунального господарства в особі в.о. начальника ККП Короля М.Д. від 24.10.1983р., документи на закупку панелей, монтаж панелей, транспортні послуги на завіз будівельних матеріалів, накладна на цеглу, полову, кахель, що засвідчує період будівництва даного будинку.

Зведений будинок був введений в експлуатацію в 1995 році. Заміри та складання експлікації 20.03.1995 р. виконала ОСОБА_4 . З експлікації внутрішньої площі до плану житлового будинку, житлова площа складає 60,3 м. кв. (тобто сюди входить три кімнати 12,7+26+21,6=60,3 м. кв.), а загальна площа 145,6 м. кв.

21 лютого 2020 року батько ОСОБА_2 подарував будинок позивачу, на основі чого 24 лютого 2020 року був виданий новий технічний паспорт на будинок. Для підтвердження площі будинку заміри здійснювались високоточним обладнанням. Житлова площа склала 57,1 м. кв. (12,9+22,9+21,3=57,1 м кв.), а загальна 139,4 м. кв.

Звертає увагу суду на те що будинок позивача в період з початку будівництва нового будинку і до 24 лютого 2020 року не перебудовувався, про що свідчать паспорта будинку, розміщення будинку згідно плану забудови, згідно розміщення його в Державному акті на землю та згідно кадастрового плану земельної ділянки.

Відповідач увідзиві напозов стверджує,що лініюПЛ-10кВ лінії5«Чагор» будувализ 1969по 1987роки,про щосвідчить копіяпаспорта № НОМЕР_1 повітряної лініїелектропередавання 10кВ «Чагор»від Кіцманськоїп/ст35/10кВ.,однак даний паспорт №5 немає маршруту (траси) та відсутній рік будівництва лінії 5 від ТП 650 до ТП 23.

Даний паспорт№ НОМЕР_1 повітряної лініїелектропередавання 10кВ «Чагор»від Кіцманськоїп/ст35/10кВ неє документом,так якна ньомувідсутні дата,підписи посадовихосіб тапечатки іштампи,що засвідчуютьдіяльність організаціїта відсутняповна назваорганізації.Дана лініябула побудованане швидшеяк у1987році,а можливоі значнопізніше,про щосвідчить маркуванняна електричнихопорах.У маркуванніопори вказаномарку опори,вагу тадату виготовлення.На данихопорах датавиготовлення є1987рік, (копію технічних умов ГОСТ 23613-79 і фотографії маркування опор додавав у відповіді на відзив).

Крім того, звернувши увагу на заповнення даного Паспорта №5 видно що його складала одна людина в період з 1969 по 2017 рік.

На його прохання Кіцманськой районний суд не витребував у відповідача наступні документи:

Документи проектної документації на будівництво ПЛ-10 кВ лінії 5 «Чагор», згідно генерального плану місто забудови, що проводилось з 1969 по 1987 роки згідно проекту Львівського відділу комплексного проектування, (копію із оригіналу зразка СРСР)

Підтверджуючі документи на відведення землі виведені в землі енергетики згідно земельного кодексу України.

Договір сервітуту нотаріально завірений.

Дозвіл на початок будівництва ПЛ-10 кВ лінії 5 «Чагор».

Акт введення лінії в експлуатацію ПЛ-10 кВ лінії 5 «Чагор» (здавання- приймання лінії замовником-підрядником).

Технічний паспорт лінії ПЛ-10 кВ лінії 5 «Чагор» зразка СРСР від 1987 року

Маршрут (трасу) та рік проведення лінії 5 від ТП 650 до ТП 23

Отже, суд допустив неповноту судового розгляду, що є порушенням норм процесуального права, дані документи могли б змінити вирішення справи.

Зазначає, що лінія несе загрозу життю та життєдіяльності мешканців домогосподарства, заважає будівельно-господарській діяльності, вона встановлена з порушенням ПУЕ 2.5.104. від 21.07.1983 N Э-5/83 і недотриманням вимоги постанови Кабінету Міністрів України від 4 березня 1997 р. № 209 «Про затвердження правил охорони електричних мереж», а саме: п. 2 та 12.

У відзиві на апеляційну скаргу Кіцманська міська рада та АТ «Чернівціобленерго» просять залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Позиція апеляційного суду

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення з наступних підстав.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

Судом встановлено, що згідно з договором купівлі продажу від 27 липня 1982 року та свідоцтва про право особистої власності на житловий будинок від 04 жовтня 1995 року, ОСОБА_2 , батько позивача, набув право власності на житловий будинок з належними до нього надвірними будівлями, що розташовані на земельній ділянці розміром 2036 кв. м. за адресою: АДРЕСА_1 , про що зроблено нотаріальне засвідчення державним нотаріусом Троянською М.М. 27 липня 1982 р. і зареєстровано в реєстрі за №858 (а.с.16,20).

Відповідно до Державного акта серія І-ЧВ № 003376 від 20 травня 1996 р. та Витягу з Державного земельного кадастру № НВ-7305358272020 від 14 лютого 2020 р., власником земельної ділянки, кадастровий номер 7322510100:01:001:1374, площею 0,0840 га. є ОСОБА_2 (а.с.21-24).

Згідно з договором дарування від 21 лютого 2020 року та Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №201366470 від 21 лютого 2020 року позивач ОСОБА_1 є власником житлового будинку з належними до нього надвірними будівлями, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.25,27)

Відповідно до договору дарування від 21 лютого 2020 року та Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №201367561 від 21 лютого 2020 року позивач ОСОБА_1 є власником земельної ділянки кадастровий номер 7322510100:01:001:1374, площею 0,0840 га, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.26,28-30).

Відповідно до акта обстеження домогосподарства, розташованого в АДРЕСА_1 , через земельну ділянку за вказаною адресою проходить ПЛ-10 кВ 35 «Чагор», на земельній ділянці розташована опора №35 з підкосом, крайні проводи проходять повз житловий будинок на відстані від одного кута-2,55 м. та від іншого 3,85 м.(а.с.40).

Зі змісту відповіді Кіцманської міської ради №512 від 25 березня 2021 року, на колективну заяву ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 вбачається, що міська рада не має повноважень розпоряджатися, переносити, демонтувати та виконувати будь-які інші дії з майном, якщо вона не є балансоутримувачем або власником цього майна (а.с.45).

АТ «Чернівціобленерго» (лист №835 від 18.02.2021р. ) рекомендує позивачу ОСОБА_1 звернутися до Кіцманського РЕМ, з метою перенесення опор ПЛ-10 кВ, ОСОБА_1 , для отримання вихідних даних, розробити проект переносу об`єктів, узгодити його з представниками РЕМ, вирішити питання щодо відведення на користь товариства земельних ділянок для розташування об`єктів електроенергетики, та оплатити кошторисну вартість робіт по переносу об`єктів електроенергетики (а.с.48-49).

Інформацією Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області від 09 березня 2021 року стверджується те, що згідно з відомостями Державного земельного кадастру на земельну ділянку за кадастровим номером 7322510100:01:001:1374, площею 0,840 га., що розташована за адресою АДРЕСА_1 , обмеження щодо її використання не зареєстровано (а.с.54).

Згідно з відповіддю Кіцманської міської ради №1097 від 20 травня 2021 року, на запит ОСОБА_1 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 вбачається, що міська рада не володіє інформацією про те, кому належали землі на момент проведення лінії електропередач ЛЕП -10 лінії 5 «Чагор» та відсутня технічна документація на її проведення, а також відсутні документи щодо відведення земель під лінією електропередач ЛЕП -10 лінії 5 «Чагор» та дозвільні документи на початок будівництва лінії електропередач «Чагор», в тому числі опор 34 та 40 (а.с.57).

Мотиви, з яких виходив апеляційний суд та застосовані норми права

Відповідно дост. 16 ЦК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Згідност. 319 ЦК України, власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов`язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

Згідно ч. 2ст. 386 ЦК Українивласник, який має право передбачити можливість порушення свого права власності іншою особою, може звернутись до суду з вимогою про заборону вчинення нею дій, які можуть порушити його право, або з вимогою про вчинення певних дій для запобігання такому порушенню.

Гарантуючи захист права власності, закон надає власнику право вимагати усунення будь-яких порушень його прав хоч би ці порушення і не були поєднані з позбавленням володіння. Способи захисту права власності передбачені нормами ст.ст.16,386,391 ЦК України.

Відповідно до ч. 2ст. 95 ЗК Українипорушені права землекористувачів підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.

Звертаючись до суду з позовною заявою ОСОБА_1 стверджував, що повітряна лінія побудована з порушенням Правил установлення електричних мереж 2.5.104 від 21 липня 1983 року №Є-5/83, у зв`язку з чим, вона створює йому перешкоди у користуванні земельною ділянкою та житловим будинком. Зокрема, крайній провід проходить від житлового будинку на відстані від одного кута 2.55 м. та від іншого 3.85 м. При цьому, відстані по горизонталі від крайніх проводів BJI при не відхиленому їх положенні до найближчих частин будівель, що окремо стоять, і споруд (охоронна зона), що виступають, мають бути не менше: 10 м. для BJI до 20 кВ.

Згідно зістаттею 112 ЗК Україниохоронні зони створюються, зокрема, уздовж ліній електропередачі для забезпечення нормальних умов їх експлуатації, запобігання ушкодження, а також зменшення їх негативного впливу на людей та довкілля, суміжні землі та інші природні об`єкти. Правовий режим земель охоронних зон визначається законодавством України.

Відповідно достатті 22 Закону України «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів»охоронні зони об`єктів енергетики встановлюються вздовж повітряних та кабельних ліній електропередачі та навколо електростанцій, електропідстанцій, струмопроводів і пристроїв, для забезпечення нормальних умов експлуатації об`єктів енергетики, запобігання ушкодженню, а також зменшення їх негативного впливу на людей та довкілля, суміжні землі та інші природні об`єкти. Охоронні зони уздовж повітряних ліній електропередачі встановлюються у вигляді земельної ділянки і повітряного простору, обмежених вертикальними площинами, що віддалені по обидва боки ліній від крайніх проводів за умови невідхиленого їх положення на певній відстані залежно від напруги ліній електропередачі.

Устатті 24Закону України «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів»передбачено, що розміри охоронних та санітарно-захисних зон об`єктів енергетики залежно від їх конструкції та напруги встановлюються Кабінетом Міністрів України. Межі охоронних та санітарно-захисних зон об`єктів енергетики зазначаються в містобудівній документації, документації із землеустрою та кадастрових планах. Розмір охоронних та санітарно-захисних зон уздовж повітряних ліній електропередачі визначається паралельними прямими по обидва боки ліній від крайніх проводів на відстані від 2,0 до 40,0 метра залежно від напруги.

Відповідно пункту 5 Правилохорони електричних мереж, затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 1997 року № 209,охоронні зони електричних мереж встановлюються: уздовж повітряних ліній електропередачі - у вигляді земельної ділянки і повітряного простору, обмежених вертикальними площинами, що віддалені по обидві сторони лінії від крайніх проводів за умови не відхиленого їх положення на відстань 10 метрів до 20 кВ.

Судом першої інстанції на підставі наявних у справі письмових доказів встановлено, що періодом будівництва спірної повітряної лінії є 1969-1987 роки, а введення в експлуатацію здійснено у 1987 році, на час будівництва ПЛ-10 кВ Л-5 Чагор встановленого на законодавчому рівні обов`язку щодо відведення земель у межах в передачі електроенергії не було, а вищезазначена повітряна лінія належала до категорії державного майна та була передана на баланс товариства під час приватизації.

Водночас відповідно до інформації з правовстановлюючого документа на житловий будинок, що належить позивачу ОСОБА_1 , площа будинку складає 139,40 кв.м., що значно перевищує площу тієї, яка була відображена у договорі купівлі-продажу від 27 липня 1982 р., що свідчить про здійснення значної добудови будинку, що і могло стати причиною його розміщення в межах охоронної зони.

Державний акт на право власності на земельну ділянку батько позивача отримав 20 травня 1996 року, тобто після того, як лінія електропередач була побудована. Батько позивача, отримуючи у власність земельну ділянку, бачив вказану лінію електропередач, погоджувався на отримання у власність земельної ділянки з такими обмеженнями та з 1996 року не ставив питання про незаконність встановлення лінії електропередач.

Позивач отримав у власність земельну ділянку та житловий будинок 21 лютого 2020 року на підставі договорів дарування, бачив, що над земельною ділянкою проходить лінія електропередач та встановлені опори та погодився на прийняття в дар земельної ділянки з певними обмеженнями.

Крім цього, незаконність встановлення повітряної лінії 10 кВ Л-5 Чагор позивачем належними та допустимими доказами не доведено.

Також слід зазначити, що в порушення вимог земельного законодавства, суб`єктами, які розробляли документацію із землеустрою щодо земельної ділянки, що на праві власності належить позивачу, не було зазначено про обмеження, що пов`язані із розташуванням повітряної лінії.

Однак, незважаючи на відсутність встановлених обмежень охоронної зони в державному акті на право власності на земельну ділянку позивача, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що обмеження на використання земельною ділянкою позивача встановлені законом.

Відповідно дост.1 ЗУ «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів»об`єкти передачі електричної енергії - повітряні та кабельні лінії електропередачі, трансформаторні підстанції, розподільні пункти та пристрої.

Згідно ст. 14 Закону об`єкти передачі електричної енергії можуть розміщуватися на земельних ділянках усіх категорій земель без зміни їх цільового призначення.

Статтею 18 Закону передбачено, що для забезпечення надійної експлуатації та охорони енергогенеруючих об`єктів і об`єктів передачі електричної та теплової енергії, а також безпеки населення і охорони навколишнього природного середовища встановлюються спеціальні зони об`єктів енергетики, зокрема охоронні зони об`єктів енергетики.

Відповідно до ч. 1ст. 30 ЗУ «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів»земельні ділянки в межах спеціальних зон об`єктів енергетики не вилучаються (викупляються) у власників чи користувачів земельних ділянок, а використовуються з обмеженнями (крім випадків, коли встановлення спеціальних зон призводить до неможливості використання земельних ділянок за цільовим призначенням).

У разі якщо встановлення спеціальних зон об`єктів енергетики призводить до неможливості раціонального використання земельної ділянки за цільовим призначенням, власник чи користувач земельної ділянки має право вимагати вилучення (викупу) всієї земельної ділянки для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а орендар такої земельної ділянки має право вимагати в односторонньому порядку розірвання договору оренди земельної ділянки та відшкодування завданих цим збитків.

Спеціальні зони об`єктів енергетики встановлюються на землях всіх категорій.

Відповідно до ст. 22 Закону охоронні зони електричних станцій і підстанцій, струмопроводів та пристроїв встановлюються на певній відстані за периметром земельної ділянки, на якій ці об`єкти розміщені.

Згідно ст. 24 Закону розміри охоронних та санітарно-захисних зон об`єктів енергетики залежно від їх конструкції та напруги встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Так, відповідно до п.5 Правил охорони електричних мереж, затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України № 209 від 04.03.1997(далі - Правила охорони електричних мереж), охоронні зони електричних мереж встановлюються за периметром трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв - на відстані 3 метрів від огорожі або споруди.

Отримуючи 20 травня 1996 року Державний акт на право власності на земельну ділянку, батько позивача ОСОБА_2 , повинен був знати про наявність на земельній ділянці повітряної лінії 10 Кв Л-5 Чагор та обумовленими у зв`язку з цим обмеженнями, враховуючи те, що повітряна лінія споруджена у 1987 році, тому права позивача, який отримав вказану земельну ділянку та житловий будинок в 2020 році в дар від свого батька, не можуть вважатися порушеними.

Крім цього, відповідно до п. «е» ч. 1ст. 91 ЗК Українивласники земельних ділянок зобов`язані дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов`язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон.

Згідност. 112 ЗК України, охоронні зони створюються уздовж ліній зв`язку, електропередачі для забезпечення нормальних умов їх експлуатації.

За нормоюст.19 ЗУ «Про електроенергетику», на об`єктах енергетики встановлюється особливий режим допуску, а в охоронних зонах електромереж діють обмеження.

Згідност. 32 ЗУ «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів»у межах охоронних зон об`єктів енергетики забороняється будувати житлові будинки, будинки громадського призначення; розміщати споруди іншого призначення на меншій відстані від елементів електричних мереж, ніж встановлена нормами; складати будь-які матеріали, розпалювати вогнища, влаштовувати звалища; саджати дерева, крім кущів та саджанців з висотою перспективного росту не більше двох метрів та ін.

Відповідно до п.8 Правил охорони електричних мереж забороняється в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв виконувати будь-які дії, що можуть порушити нормальну роботу електричних мереж, спричинити їх пошкодження або нещасні випадки, зокрема будувати житлові, громадські та дачні будинки; саджати дерева та інші багаторічні насадження, крім випадків створення плантацій новорічних ялинок та ін.

Пунктом 9 Правил охорони електричних мереж передбачено, що у межах охоронних зон повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв без письмової згоди енергопідприємств, у віданні яких перебувають ці мережі, а також без присутності їх представника забороняється: будівництво, реконструкція, капітальний ремонт, знесення будівель і споруд; здійснення усіх видів гірничих, вантажно-розвантажувальних, землечерпальних, підривних, меліоративних, днопоглиблювальних робіт, вирубання дерев, розташування польових станів, загонів для худоби, установлення дротяного загородження, шпалер для виноградників і садів, а також поливання сільськогосподарських культур та ін.

Оскільки земельна ділянка на якій розташована спірна повітряна лінія містить охоронну зону електричних мереж, на неї поширюються обмеження, встановлені вищевикладеними приписами чинного законодавства.

В такому випадку використання власником земельної ділянки можливе з обмеженнями, встановленими ЗУ «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів та Правилами охорони електричних мереж.

Згідно з п.4.1.37 КСР якщо замовник має намір спорудити або реконструювати будівлі, дороги, мости, інші об`єкти архітектури, що потребує перенесення повітряних і підземних електричних мереж та інших об`єктів електроенергетики, Замовник має звернутися до ОСР із відповідною заявою. До заяви додається ситуаційний план об`єкта забудови. ОСР має надати вихідні дані та технічні вимоги для проектування перенесення належних йому об`єктів.

Замовник має розробити проект, у тому числі здійснити заходи в межах чинного законодавства з метою вирішення питань щодо відведення на користь ОСР земельних ділянок для розташування об`єктів електроенергетики, а ОСР - узгодити наданий Замовником проект з оформленням технічного рішення.

ОСР на договірних засадах надає замовнику послугу з перенесення визначених проектом об`єктів енергетики, вартість якої визначається згідно з кошторисом, який є невід`ємною частиною відповідної проектної документації.

Вартість проектної документації, що передається замовником ОСР, ураховується в загальній сумі вартості послуги з перенесення об`єктів електроенергетики.

Тобто, на підставі ч. 18ст. 21 ЗУ «Про ринок електричної енергії», КСР, з метою забезпечення інших споживачів електроенергією та не порушення їх прав на безперебійне отримання електроенергії, підтримання конструктивних елементів обладнання повітряної лінії у безпечному стані, перенесення вказаної повітряної лінії можливе лише за умови дотримання вищевказаної встановленої процедури.

За змістомст. 18 ЗУ «Про електроенергетику»демонтаж і перенесення спірної електроопори можливе лише за заявою і за рахунок замовника, однак позивач не врегульовував цей спір з відповідачем у позасудовому порядку із врахуванням цієї норми права.

Встановивши вказані обставини справи, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про недоведеність того, що при розміщенні спірної повітряної лінії власником вказаної лінії не дотримано норм спеціального законодавства, яке регулює питання розміщення об`єктів передачі електричної енергії.

Висновки апеляційногосуду зарезультатами розглядуапеляційної скарги

Відповідно до ст.375ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив це рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення,а рішення Кіцманського районного суду Чернівецької області від 16 березня 2022 року залишити без змін.

Керуючись ст. ст. 368,374,375,381,382 ЦПК України, апеляційний суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Кіцманського районного суду Чернівецької області від 16 березня 2022 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

На постанову може бути подана касаційна скарга до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.

Повний текст постанови складений 23 травня 2022 року.

Головуючий Н.К. Височанська

Судді: І.Н. Лисак

І.Б. Перепелюк

СудЧернівецький апеляційний суд
Дата ухвалення рішення16.05.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104412675
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: щодо усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою

Судовий реєстр по справі —718/1742/21

Постанова від 16.05.2022

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Височанська Н. К.

Постанова від 16.05.2022

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Височанська Н. К.

Ухвала від 09.05.2022

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Височанська Н. К.

Ухвала від 28.04.2022

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Височанська Н. К.

Ухвала від 28.04.2022

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Височанська Н. К.

Ухвала від 06.04.2022

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Височанська Н. К.

Рішення від 15.03.2022

Цивільне

Кіцманський районний суд Чернівецької області

Масюк Л. О.

Рішення від 15.03.2022

Цивільне

Кіцманський районний суд Чернівецької області

Масюк Л. О.

Ухвала від 25.01.2022

Цивільне

Кіцманський районний суд Чернівецької області

Масюк Л. О.

Ухвала від 21.12.2021

Цивільне

Кіцманський районний суд Чернівецької області

Масюк Л. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні