Номер провадження: 22-ц/813/1685/22
Справа № 521/6903/17
Головуючий у першій інстанції Поліщук І.О.
Доповідач Погорєлова С. О.
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19.04.2022 року м. Одеса
Колегія суддів судової палати з розгляду цивільних справ Одеського апеляційного суду у складі:
головуючого судді: Погорєлової С.О.
суддів: Заїкіна А.П., Таварткіладзе О.М.
за участю секретаря: Дубрянської Н.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ФАРМ-ОД» у справі за позовом ОСОБА_1 до Приватного підприємства «ЮГ СЕРВІС ЛТД», Товариства з обмеженою відповідальністю «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» про стягнення грошових коштів, та за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» до ОСОБА_1 про визнання договору недійсним, на рішення Малиновського районного суду м. Одеси, ухваленого під головуванням судді Бочарова А.І. 12 квітня 2018 року у м. Одеса, та постанову Одеського апеляційного суду, винесену під головуванням судді Комлевої О.С. 05 серпня 2020 року у м. Одеса, -
встановила:
У травні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Малиновського районного суду м. Одеси з позовом до ПП «ЮГ СЕРВІС ЛТД», ТОВ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» про стягнення грошових коштів (т. 1 а.с. 2-11).
В обґрунтування позову посилався на те, що 21.04.2014 року між ПАТ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» (Замовник) та приватним підприємцем ОСОБА_2 (Учасник) був укладений договір № 7 відповідно до п. 1.1. якого ПП ОСОБА_2 зобов`язався у 2014 році поставити Замовникові товари, зазначені в рахунку і накладній, а Замовник - прийняти і оплатити товар. Ціна Договору згідно п. 3.1. становить 70 205,50 грн. Згідно з п. 4.1. Договору розрахунки проводяться шляхом оплати замовником після пред`явлення Учасником рахунка на оплату товару. Учасник протягом 5 денного строку з дня надходження коштів як попередньої оплати підтверджує їх використання згідно з актом приймання-передачі товарів, або проміжним актом-звітом про використання коштів за призначенням. До рахунка згідно з п.4.2 додається накладна. Поставка товарів здійснюється згідно п. 5.1. протягом 5-денного терміну. ПП ОСОБА_2 здійснив поставку товарів без попередньої оплати. Строк дії договору визначений п. 10.1, згідно з яким Договір набирає чинності з моменту підписання і діє до 31.12.2014 року. На виконання умов Договору №7 ПП ОСОБА_2 було поставлено відповідачу товар на загальну суму 70 205,50 грн., а саме: 24.04.2014 року на суму 20 458,00 грн., що підтверджується накладною б/н від 24.04.2014 року; 25.04.2014 року- на суму 49 747,50 грн., що підтверджується накладною б/н від 25.04.2014 року, однак за поставлений згідно з договором № 7 товар відповідач ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» не розрахувався. 21.04.2014 року між ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» та ПП ОСОБА_2 (Учасник) був укладений договір №8, відповідно до п. 1.1. якого ПП ОСОБА_2 зобов`язався у 2014 році поставити Замовникові товари, зазначені в рахунку і накладеній, а Замовник - прийняти та оплатити товар. Як зазначено в п. 1.2. Договору, найменування (номенклатура, асортимент) товару визначаються згідно специфікації, що є невід`ємною частиною Договору. Ціна Договору згідно п. 3.1. становить 64 864,18 грн. Згідно п. 4.1. Договору розрахунки проводяться шляхом оплати замовником після пред`явлення Учасником рахунка на оплату товару. До рахунка згідно з п.4.2. додається накладна. Поставка товарів здійснюється згідно п. 5.1 протягом 5-денного терміну. Строк дії договору визначений п. 10.1, згідно з яким Договір набирає чинності з моменту підписання і діє до 31.12.2014 року. На виконання умов Договору № 8 ПП ОСОБА_2 було поставлено відповідачу товар на загальну суму 64 864,18 грн., а саме: 26.04.2014 року на суму 38 886,68 грн., що підтверджується накладною б/н від 26.04.2014 року; 28.04.2014 року - на суму 24 227,50 грн., що підтверджується накладною б/н від 28.04.2014 року; 29.04.2014 року - на суму 1750,00 грн., що підтверджується накладною б/н від 28.04.2014 року. За поставлений згідно договору №8 товар відповідач ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» не розрахувався. Далі позивач вказує, що 05.05.2014 року між ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» (Замовник) та ПП ОСОБА_2 (Учасник) був укладений договір № 9, відповідно до п. 1.1. якого ПП ОСОБА_2 зобов`язався у 2014 році поставити Замовникові товари, зазначені в рахунку і накладній, а Замовник - прийняти і оплатити товар. Як зазначено в п. 1.2. Договору, найменування (номенклатура, асортимент) товару визначаються згідно специфікації, що є невід`ємною частиною Договору. Ціна Договору згідно з п. 3.1. становить 80 740,35 гривень, згідно з п. 4.1. Договору розрахунки проводяться шляхом оплати замовником після пред`явлення Учасником рахунка на оплату товару. До рахунка згідно з п. 4.2. додається накладна. Поставка товарів здійснюється відповідно до п. 5.1. протягом 5-денного терміну. Строк дії договору визначений п. 10.1, згідно якого Договір набирає чинності з моменту підписання і діє до 31.12.2014 року. На виконання умов договору № 9 ПП ОСОБА_2 було поставлено відповідачу товар на загальну суму 80 740 гривень, що підтверджується накладними, а саме: 07.05.2014 року на суму 4 480,00 грн., що підтверджується накладною б/н від 07.05.2014 року; -12.05.2014 року на суму 52 110,35 грн., що підтверджується накладною б/н від 12.05.2014 року; 14.05.2014 року на суму 24 150 грн., що підтверджується накладною б/н від 14.05.2014 року. За поставлений згідно з договором № 9 товар відповідач ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» не розрахувався. Таким чином позивач вважає, що заборгованість ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» за поставлений згідно з договорами №7,8,9 товар складає - 215 810,03 грн. Між ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» та ПП «Коваль» був підписаний акт звірки за період січень-серпень 2014, згідно з яким заборгованість ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» перед ПП ОСОБА_2 складає 215 810, 03 грн.
19.05.2014 року ПП ОСОБА_2 на адресу ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» було направлено вимогу про сплату боргу у розмірі 215 810,03 грн. Суму боргу відповідач визнав у повному та зобов`язався якнайшвидше оплатити згідно з направленою відповіддю від 31.05.2014 року.
02.12.2014 року ПП ОСОБА_2 на адресу ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» було направлено претензію №1, згідно з якою ПП ОСОБА_2 вимагав негайно сплатити заборгованість за поставлений за договорами № 7-9 товар з урахуванням індексу інфляції та 3% річних, всього на загальну суму 244 816,84 грн., з яких 215 810,03 грн. - основна заборгованість, 25 458,08 грн. - інфляційні втрати, 3 548,73 грн. - 3% річних. На вказану претензію від 02.12.2014 року відповідач ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» не відповів, заборгованість не сплатив.
06.02.2017 року між ПП ОСОБА_2 (Цедент) та товариством з обмеженою відповідальністю «ФАРМ-ОД» (Цесіонарій) був укладений договір про відступлення права вимоги (цесії).
Відповідно до умов п. 1 Договору про відступлення права вимоги цедент відступив, а цесіонарій прийняв на себе право вимоги боргу і став кредитором ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» по зобов`язанням, які виникли за договорами №7 від 21.04.2014 року на суму 70 205,50грн., №8 від 21.04.2014 року на суму 64 864,18 грн., № 9 від 05.05.2014 року на суму 80 740,35грн., укладених між Цедентом і Боржником, про поставку товарів, всього грошових зобов`язань на загальну суму 215 810,03 грн.. Згідно з п. 2 Договору про відступлення права вимоги Цесіонарій набув право (замість Цедента) вимагати від Боржника належного виконання наступних зобов`язань: а) сплатити борг у розмірі 70 205,50 грн. по договору №7 від 21.04.2014 року за поставлені товари на суму 70 205,50 грн по накладним б/н від 25.04.2014 року на суму 49 747,50 грн., б/н від 24.04.2014 року на суму 20 458,00 грн., а також інфляційні проценти та три проценти річних за несвоєчасне виконання грошового зобов`язання; б)сплатити борг у розмірі 64 864,18 грн. по договору №8 від 21.04.2014 року за поставлені товари на суму 64864,18 грн. по накладним б/н від 26.04.2014 року на суму 38 886,68 грн., б/н від 28.04.2014 року на суму 24 227,50 грн., б/н від 29.04.2014 року на суму 1 750,00 грн., а також інфляційні проценти та три проценти річних за несвоєчасне виконання грошового зобов`язання; в) сплатити борг у розмірі 80 740,35 грн. по договору №9 від 05.05.2014 року за поставлені товари на суму 80 740,35 грн. по накладним б/н від 07.05.2014 року на суму 4 480,00 грн., б/н від 12.05.2014 року на суму 52 110,35 грн., б/н від 14.05.2014 року на суму 24 150,00 грн., а також інфляційні проценти та три проценти річних за несвоєчасне виконання грошового зобов`язання.
06.04.2017 року ТОВ «ФАРМ-ОД» направило цінним листом на адресу ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» претензію-повідомлення від 05.04.2017 року, в якій повідомило про укладення договору про відступлення права вимоги й заміну кредитора у зобов`язанні та вимагало у триденний строк з моменту отримання зазначеної претензії-повідомлення погасити суму основної заборгованості у розмірі 215 810,03 грн. з урахуванням неустойки, інфляційних нарахувань та 3% річних, виходячи з суми боргу та періоду прострочення платежу.
Претензію-повідомлення від 05.04.2017 року відповідач отримав 13.04.2017 року, проте заборгованість не погасив.
17.04.2017 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «ФАРМ-ОД» (Цедент) та фізичною особою ОСОБА_1 (Цесіонарій) (позивач) був укладений договір про відступлення права вимоги (цесії). Відповідно до умов п.п.1.4 п.1 Договору про відступлення права вимоги від 17.04.2017 року цедент відступив, а цесіонарій прийняв на себе право вимоги боргу і став кредитором ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» по зобов`язанням, які виникли за договорами №7 від 21.04.2014 року на суму 70 205,50 грн., №8 від 21.04.2014 року на суму 64 864,18 грн., № 9 від 05.05.2014 року на суму 80 740,35 грн., всього грошових зобов`язань на загальну суму 215 810,03 грн. Згідно з п.п.2.4 п. 2 Договору про відступлення права вимоги від 17.04.2017 року Цесіонарій набув право вимагати від Боржника належного виконання наступних зобов`язань: а) сплатити борг у розмірі 70 205,50 грн. по договору №7 від 21.04.2014 року за поставлені товари на суму 70 205,5 0грн по накладним б/н від 25.04.2014 року на суму 49747,50 грн., б/н від 24.04.2014 року на суму 20 458,00 грн., а також інфляційні проценти та три проценти річних за несвоєчасне виконання грошового зобов`язання; б) сплатити борг у розмірі 64 864,18 грн. по договору №8 від 21.04.2014 року за поставлені товари на суму 64 864,18 грн. по накладним б/н від 26.04.2014 року на суму 38 886,68 грн., б/н від 28.04.2014 року на суму 24 227,50 грн., б/н від 29.04.2014 року на суму 1 750,00 грн., а також інфляційні проценти та три проценти річних за несвоєчасне виконання грошового зобов`язання; в) сплатити борг у розмірі 80 740,35 грн. по договору №9 від 05.05.2014 року за поставлені товари на суму 80740,35 грн. по накладним б/н від 07.05.2014 року на суму 4 480,00 грн., б/н від 12.05.2014 року на суму 52 110,35 грн., б/н від 14.05.2014 року на суму 24 150,00 грн., а також інфляційні проценти та три проценти річних за несвоєчасне виконання грошового зобов`язання. 26.04.2017 рокупозивач направив на адресу ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» претензію - повідомлення від 21.04.2017 року, в якій повідомив про укладення договору про відступлення права вимоги й заміну кредитора у зобов`язанні та вимагав негайно з моменту отримання зазначеної претензії-повідомлення погасити суму боргу, оскільки відповідач борг не сплатив, це стало підставою для звернення до суду з позовом. Далі позивач вказує, що 30.06.2014рокуміж фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 та Публічним акціонерним товариством «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» був укладений договір №1406, відповідно до п. 1.1. покупець зобов`язався передати, а покупець - прийняти та оплатити на умовах, передбачених договором, товар, в кількості, асортименті та згідно цін, зазначених у накладних. Пунктом 1.2. Договору № 1406 сторони погодили, що накладна, підписана сторонами, є узгодженням асортименту товару, його кількості та вартості, прирівнюється до специфікації та є невід`ємним додатком до Договору. Ціна за одиницю товару та вартість партії товару відповідно до п. 3.1. Договору визначаються при поставці кожної партії товару та зазначаються в товарній накладній, що підписується обома сторонами. Загальну вартість договору згідно п. 3.2. складає сума всіх підписаних сторонами товарних накладних до даного договору. Відповідно до п. 5.1. Договору оплата проводиться на умовах відстрочення платежу, але не пізніше одного місяця після поставлення товару. Пунктом 6.1. Договору передбачено, що приймання товару покупцем по кількості та якості проводиться згідно товарної накладної, в момент приймання товару на складі покупця. Підписання накладної покупцем згідно п. 6.2. Договору свідчить про приймання ним товару за якістю та кількістю без зауважень. Пунктом 7.1. Договору передбачено, що за невиконання зобов`язань за Договором сторони несуть відповідальність згідно діючого законодавства України. У випадку невиконання чи неналежного виконання сторонами зобов`язань по сплаті за даним договором, сторони відповідно до умов п.7.3 Договору несуть відповідальність у вигляді пені у розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла в період її нарахування, за кожен день прострочення до дня фактичної оплати або поставки товару. Строк дії договору відповідно до умов п. 10.1. - з моменту його підписання сторонами й до 31.12.2014 року. На виконання умов договору ФОП ОСОБА_3 протягом липня 2014 року було поставлено відповідачу і товар на загальну суму 898 356,08 грн., що підтверджується накладними: накладна б/н від 01.07.2014 року на суму 9 72,41 грн.; накладна б/н від 01.07.2014 року на суму 21 203,45 грн.; накладна б/н від 02.07.2014 суму 975,69 грн.; накладна б/н від 02.07.2014 року на суму 18 245,75 грн.; накладна б/н від 03.07.2014 року на суму 557,87 грн.; накладна б/н від 03.07.2014 року на суму 22 170,88 грн.; накладна б/н від 04.07.2014 року на суму 22 032,00 грн.; накладна б/н від 04.07.2014 року на суму 261,36 грн.; накладна б/н від 05.07.2014 року на суму 367,02 грн.; накладна б/н від 05.07.2014 року на суму 22 158,70 грн.; накладна б/н від 06.07.2014 року на суму 387,50 грн.; накладна б/н від 06.07.2014 року на суму 22 908,10 грн.; накладна б/н від 06.07.2014 року на суму 6 147,92 грн.; накладна б/н від 07.07.2014 року на суму 21 715,30 грн.; накладна б/н від 07.07.2014 року на суму 767,90 грн.; накладна б/н від 08.07.2014 року на суму 718,90 грн.; накладна б/н від 08.07.2014 року на суму 20 743,20 грн.; накладна б/н від 09.07.2014 року на суму 21 000,96 грн.; Накладна б/н від 09.07.2014 року на суму 714,88 грн.; накладна б/н від 10.07.2014 року на суму 547,40 грн.; накладна б/н від 10.07.2014 року на суму 22 931,16 грн.; накладна б/н від 10.07.2014 року на суму 2 929,00 грн.; накладна б/н від 11.07.2014 року на суму 25 890,13 грн.; накладна б/н від 11.07.2014 року на суму 710,85 грн.; накладна б/н від 11.07.2014 року на суму 361,80 грн.; накладна б/н від 12.07.2014 року на суму 543,38 грн.; накладна б/н від 12.07.2014 року на суму 19 532,30 грн.; накладна б/н від 13.07.2014 року на суму 850,15 грн.; накладна б/н від 13.07.2014 року на суму 26 233,30 грн.; накладна б/н від 14.07.2014 року на суму 20646,98 грн.; накладна б/н від 14.07.2014 року на суму 735,70 грн.; накладна б/н від 15.07.2014 року на суму 710,85 грн.; накладна б/н від 15.07.2014 року на суму 21 903,71 грн.; накладна б/н від 16.07.2014 року на суму 23 086,87 грн.; накладна б/н від 16.07.2014 року на суму 788,73 грн.; накладна б/н від 17.07.2014 року на суму 204,75 грн.; накладна б/н від 17.07.2014 року на суму 19 930,30 грн.; накладна б/н від 18.07.2014 року на суму 33 876,74 грн.; накладна б/н від 18.07.2014 року на суму 343,00 грн.; накладна б/н від 19.07.2014 року на суму 50 850,84 грн.; накладна б/н від 21.07.2014 року на суму 132 114,70 грн.; накладна б/н від 21.07.2014 року на суму 44 639,16 грн.; накладна б/н від 25.07.2014 року на суму 133 491,85 грн.; накладна б/н від 29.07.2014 року на суму 81 865,12 грн.; накладна б/н від 31.07.2014 року на суму 28 587,52 грн. За липень 2014 року ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» та ФОП ОСОБА_3 було складено та підписано акт звірки взаєморозрахунків, відповідно до якого станом на 31.07.2014 року за ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» рахується заборгованість перед ФОП ОСОБА_3 у розмірі 898 356,08 грн. В серпні 2014 року ФОП ОСОБА_3 на виконання умов договору було поставлено відповідачу, товар на загальну суму 463 110,80 грн., що підтверджується накладними наданими до позову.
ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» та ФОП ОСОБА_3 було складено та підписано акт звірки взаєморозрахунків, за період 01.07.2014-30.08.2014 року, відповідно до якого заборгованість ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» перед ФОП ОСОБА_3 складає 1 361 466,88 грн. Сторонами був підписаний ще один акт звірки, відповідно до якого станом на 31.08.2014 за ПАТ «ДЗОВ «ПРИМОР`Я» рахується заборгованість перед ФОП ОСОБА_3 у розмірі 1 361 466,88 грн. (898 356,08 грн. за липень 2014 року, 463 110,80 грн. - за серпень 2014 року). 30.12.2016 року між ФОП ОСОБА_3 (цедент) та товариством з обмеженою відповідальністю «ФАРМ-ОД» (цесіонарій) був укладений договір про відступлення права вимоги (цесії). Відповідно до п. 1 Договору цесії ФОП ОСОБА_3 відступила, а ТОВ «ФАРМ- ОД» прийняло на себе право вимоги грошового боргу і стало кредитором ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» по грошовим зобов`язанням на загальну суму 1 361 466,88 грн., які виникли на підставі договору поставки №1406 від 30.06.2014 року, укладеного між ФОП ОСОБА_3 і ПАТ «ДЗОВ «Примор`я», про поставку товарів. Згідно з положеннями п. 2 Договору цесії, цесіонарій набув право (замість цедента) вимагати від ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» сплатити борг у розмірі 1 361 466,88 грн. по Договору №1406 від 30.06.2014 року за поставлені товари по товарним накладним за період з 01.07.2014 року по 30.08. 2014 року, а також неустойку, інфляційні проценти та три проценти річних за несвоєчасне виконання грошового зобов`язання.
31.03.2017 року ТОВ «ФАРМ-ОД» направило цінним листом на адресу ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» претензію-повідомлення від 07.03.2017, в якій повідомило про укладення 30.12.2016 року договору відступлення права вимоги (цесії), на підставі якого до ТОВ «ФАРМ-ОД» перейшло право вимоги боргу у розмірі 1 361 466,88 грн. за поставлені ФОП ОСОБА_3 згідно з договором №1406 від 30.06.2014 року товари, а також повідомило про заміну кредитора у зобов`язанні та необхідність у триденний строк з моменту отримання даного листа погасити суму заборгованості, сплатити неустойку, інфляційні проценти та 3% річних, виходячи з суми боргу та періоду прострочення платежу. Вказану претензію-повідомлення відповідач отримав 06.04.2017 року згідно даних, розміщених на офіційному сайті Укрпошта, проте борг не оплатив.
17.04.2017 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «ФАРМ-ОД» (цедент) та ОСОБА_1 (цесіонарій) був укладений договір про відступлення права вимоги (цесії). Відповідно до п.п. 1.3.п. 1 Договору цесії TOB «ФАРМ-ОД» відступило, а позивач прийняв на себе право вимоги грошового боргу і став кредитором ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» по грошовим зобов`язанням на загальну суму 1 361 466,88 грн., які виникли на підставі договору поставки №1406 від 30.06.2014, укладеного між ФОП ОСОБА_3 і ПАТ «ДЗОВ «Примор`я», про поставку товарів.
Згідно з положеннями п.п.2.3 п. 2 Договору цесії від 17.04.2017 року цесіонарій набув право (замість цедента) вимагати від ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» сплатити борг у розмірі 1 361 466,88 грн. по Договору №1406 від 30.06.2014 року за поставлені товари по товарним накладним за період з 01.07.2014 року по 30.08.2014 року, а також неустойку, інфляційні проценти та три проценти річних за несвоєчасне виконання грошового зобов`язання. 26.04.2017 року ТОВ «ФАРМ-ОД» направило цінним листом на адресу ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» претензію-повідомлення від 21.04.2017 року, в якій повідомило про укладення 17.04.2017 року договору відступлення права вимоги (цесії), на підставі якого до ТОВ «ФАРМ- ОД» перейшло право вимоги боргу у розмірі 1 361 466,88 грн. за поставлені ФОП ОСОБА_3 згідно з договором №1406 від 30.06.2014 року товари, а також повідомило про заміну кредитора у зобов`язанні та необхідність негайно з моменту отримання даного листа погасити суму заборгованості, сплатити неустойку, інфляційні проценти та 3% річних, виходячи з суми боргу та періоду прострочення платежу. З огляду на зазначене, позивач просить стягнути з відповідача заборгованість за поставлений у липні-серпні 2014 року товар за договором поставки №1406 від 30.06.2014 року у загальному розмірі 1361 466, 88 грн. ОСОБА_4 (Постачальник) та Публічним акціонерним товариством «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» (покупець) був укладений договір поставки, відповідно до п. 1.1. якого постачальник зобов`язався в обумовлений термін поставити та передати у власність покупця товар, а покупець зобов`язався своєчасно прийняти товар та сплатити за нього обумовлену суму. Під товаром згідно з п. 1.2. Договору маються на увазі продукти харчування. Підставою для виникнення зобов`язань з поставки товару згідно з умовами п. 1.3. Договору є підписані сторонами накладні, які є невід`ємною частиною Договору. Пунктом 2.1. Договору передбачено, що загальна кількість товару, що поставляється, встановлюється шляхом підсумування кількості товару, фактично відвантаженого згідно накладних. Датою поставки/приймання товару згідно з п. 3.4. Договору вважається дата підписання відповідної накладної уповноваженим представником покупця. Оплата партії товару відповідно до п. 5.2. Договору здійснюється шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок постачальника. Днем здійснення платежу вважається день, в якому сума, що підлягає сплаті, списується з банківського рахунку покупця й зараховується на рахунок постачальника. Повна оплата партії товару по договору відповідно до п. 5.3. здійснюється покупцем на протязі 30 календарних днів з моменту отримання партії товару від постачальника. Згідно з п.9.7. договір вступає в силу з моменту його підписання та діє до 31.12.2014. На виконання умов договору в червні 2014 року ФОП ОСОБА_4 поставив відповідачу товар на загальну суму 127 368,05 грн., що підтверджується підписаними сторонами накладними. ФОП ОСОБА_4 та ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» було складено та підписано акт звірки взаємних розрахунків за червень 2014 року, згідно з яким заборгованість ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» перед ФОП ОСОБА_4 станом на 30.06.2014 року складає 127368,05 грн. За отриманий від ФОП ОСОБА_4 згідно з договором від 01.06.2014 року товар відповідач не розрахувався.
07.03.2017 року між ФОП ОСОБА_4 та товариством з обмеженою відповідальністю «ФАРМ-ОД» був укладений договір відступлення права вимоги (цесії), відповідно до умов п.1 якого фізична особа-підприємець ОСОБА_4 відступив, а ТОВ «ФАРМ-ОД» прийняло на себе право вимоги грошового боргу і стало кредитором ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» по грошовим зобов`язанням на загальну суму 127 368,05 грн, які виникли на підставі договору поставки від 01.06.2014, укладеного між ФОП ОСОБА_4 і ПАТ «ДЗОВ «Примор`я», про поставку товарів.
Відповідно до п. 2 Договору цесії. ТОВ «ФАРМ-ОД» набуло право (замість ФОП ОСОБА_4 ) вимагати від ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» сплатити борг у розмірі 127 368,05 грн. по Договору поставки від 01.06.2014 року за поставлені товари по товарним накладним за період з 06.06.2014 року по 30.06.2014 року, а також неустойку, інфляційні проценти та три проценти річних за несвоєчасне виконання грошового зобов`язання. Відповідно до п. 6 договору цесії, до цесіонарія переходять усі права, які забезпечують зобов`язання Боржника, а також права, які виникають у зв`язку з заборгованістю Боржника, а саме: нарахування неустойки, інфляційних процентів та трьох процентів річних за весь період прострочки платежу. 06.04.2017 рокуТОВ «ФАРМ-ОД» направило на адресу ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» цінним листом з описом вкладення претензію-повідомлення від 30.03.2017 про укладення договору відступлення права вимоги боргу (цесії), в підтвердження чого направило його копію, повідомило про заміну кредитора у зобов`язанні, а також вимагало у триденний строк з моменту отримання даного листа погасити суму заборгованості, сплатити неустойку, інфляційні проценти та три відсотки річних, виходячи з суми боргу та періоду прострочення платежу.
17.04.2017 року Товариством з обмеженою відповідальністю «ФАРМ-ОД» та ОСОБА_1 був укладений договір відступлення права вимоги (цесіі), відповідно до умов п.п.1.2 п.1 якого ТОВ «ФАРМ-ОД» відступило, а ОСОБА_1 прийняв на себе право вимоги грошового боргу і став кредитором ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» по грошовим зобов`язанням на суму 127368,05 грн, які виникли на підставі договору поставки від 01.06.2014 року, укладеного між ФОП ОСОБА_4 і ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» про поставку товарів. Відповідно до п.п.2.2 п.2 Договору цесії від 17.04.2017 року позивач набув права вимагати від ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» сплатити борг у розмірі 127 368,05 грн. по Договору поставки від 01.06.2014 року за поставлені товари по товарним накладним за період з 06.06.2014 року по 30.06.2014 року, а також неустойку, інфляційні проценти та три проценти річних за несвоєчасне виконання грошового зобов`язання. Відповідно до п.6 договору цесії до цесіонарія переходять усі права, які забезпечують зобов`язання Боржника, а також права, які виникають у зв`язку з заборгованістю Боржника, а саме: нарахування неустойки, інфляційних процентів та трьох процентів річних за весь період прострочки платежу. 26.04.2017 року позивач направив на адресу ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» цінним листом з описом вкладення претензію-повідомлення від 21.04.2017 року про укладення договору відступлення права вимоги боргу (цесії) від 17.04.2017 року, в підтвердження чого направив його копію, повідомило про заміну кредитора у зобов`язанні, а також вимагав негайно з моменту отримання даного листа погасити суму заборгованості, сплатити неустойку, інфляційні проценти та три відсотки річних, виходячи з суми боргу та періоду прострочення платежу. Відповідач зобов`язання зі сплати коштів за отриманий згідно договору від 01.06.2014 року товар не виконав. За порушення грошового зобов`язання боржник згідно ч. 1 ст. 549 ЦК України повинен сплатити кредиторові пеню за кожен день прострочення виконання. У зв`язку з цим розрахунок суми пені на суму боргу за прострочення виконання зобов`язання за поставлений за договором від 01.06.2014 року товар складає 16 910,11 (шістнадцять тисяч дев`ятсот десять гривень 11 коп.) Таким чином, з ПАТ «ДЗОВ «ПРИМОР`Я» на користь позивача має бути стягнуто за поставлений за договором 01.06.2014 року товар 127 368,05 грн. - основного боргу, 10479,50 гривень - 3% річних, 110 384,04 грн. - інфляційних нарахувань, 16 910, 11 - пені. Позивачем також заявлені вимоги виходячи з того, що 12 лютого 2014 року між Публічним акціонерним товариством «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» (Замовник) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_5 (далі - Підрядник) був укладений договір №12/2/14, на підставі якого Замовник доручив, а Підрядник зобов`язався власними силами виконати поточний ремонт будівель Замовника. Найменування об`єктів, склад, вартість та строки виконання робіт відповідно до п. 1.1 Договору визначаються Додатком №1. Відповідно до умов Додатку №1 до Договору №12/2/14 від 12.02.2014 року вартість ремонтних робіт по поточному ремонту будівель ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» складає: будівля 4-х поверхового спального корпусу - 309 568,00 грн.; будівля 1-но поверхового корпусу №1 - 125 377,00 грн., будівля 2-х поверхового корпусу- 95 577,00 грн.; сходи, приміщення їдальні та літній кінотеатр - 89 842,00 грн., будівля 1-но поверхового спального корпусу №2- 89 822,00 грн., 6.Душова, металеві ворота, водонапірна башта, тротуарна плитка - 73 983,00 грн. Всього робіт на суму 784 169,00 грн., строк виконання робіт: до 01.06.2014 року. Згідно з п.2.6 договору строк оплати був визначений - протягом 10 календарних днів після завершення робіт. Додатковою угодою від 29.04.2014 року до додатку №1 до Договору №12/2/14 від 12.02.2014 року сторони обумовили, що у зв`язку з затримкою фінансування, термін виконання робіт по поточному ремонту будівель ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» продовжується до 31 серпня 2014 року.
На виконання умов договору підрядник виконав роботи з поточного ремонту будівель та об`єктів бази на загальну суму 784 169,00 грн., на підтвердження чого були складені: акт приймання виконаних робіт за травень 2014 року - на суму 95 577,00 грн.; акт приймання виконаних робіт за лютий-травень 2014 року на суму 89 842,00 грн.; акт приймання виконаних робіт за лютий-травень 2014 року на суму 309 568,00 грн.; акт приймання виконаних робіт за серпень 2014 року на суму 73 983,00 грн.; акт приймання виконаних робіт за серпень 2014 року на суму 125 377,00 грн.; акт приймання виконаних робіт за серпень 2014 року на суму 89 822,00 грн.
Згідно з п.2.6 договору строк оплати був визначений - протягом 10 календарних днів після завершення робіт. Тобто, за роботи, виконані у травні 2014 року, розрахунки мали бути проведені у строк до 10.06.2014 року, а за роботи, виконані у серпні 2014 року - до 10.09.2014 року.
31.08.2014 року між сторонами був підписаний акт звірки взаємних розрахунків, яким підтверджена вказана заборгованість у розмірі 784 169,00 грн. Однак, ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» вартість виконаних робіт не оплатило.
16.09.2014 року між Приватним підприємством «ЮГ СЕРВІС ЛТД» (поручитель) та ФОП ОСОБА_5 (кредитор) був укладений договір поруки, відповідно до якого ПП «ЮГ СЕРВІС ЛТД» поручилось перед кредитором за виконання ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» зобов`язань по договору №12/2/14 від 12.02.2014 року, укладеного між ФОП ОСОБА_5 та ПАТ «ДЗОВ «Примор`я», на підставі якого у ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» існує заборгованість перед ФОП ОСОБА_5 у розмірі 784 169,00 грн. за виконані роботи з поточного ремонту об`єктів ПАТ «ДЗОВ «Примор`я». Як зазначено в договорі, поручитель поручається перед кредитором за виконання боржником свого обов`язку в повному обсязі, а саме, що боржник виконає свої зобов`язання у строк до 31.12.2014 року, і відповідає перед кредитором за порушення зазначеного зобов`язання боржником. Відповідно до положень ч. 1 ст. 554 ЦК України у разі порушення боржником зобов`язання, забезпеченого порукою, боржник і поручитель відповідають перед кредитором як солідарні боржники, якщо договором поруки не встановлено додаткову (субсидіарну) відповідальність поручителя. Договором поруки від 16.09.2014 року передбачено, що разі порушення боржником зобов`язання, забезпеченого порукою, боржник і поручитель відповідають перед кредитором як солідарні боржники. Поручитель відповідає перед кредитором у тому ж обсязі, що і боржник, включаючи сплату основного боргу, процентів, неустойки, відшкодування збитків.
03.03.2017 року між ФОП ОСОБА_5 та ТОВ «ФАРМ-ОД» був укладений договір відступлення права вимоги боргу (цесії), на підставі якого до ТОВ «ФАРМ-ОД» перейшло право вимоги боргу у розмірі 784 169,00 грн. за виконані ФОП ОСОБА_5 будівельні роботи.
06.04.2017 року ТОВ «ФАРМ-ОД» на адресу ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» цінним листом з описом вкладення було направлено претензію-повідомлення від 30.03.2017, в якій повідомило про укладення договору відступлення права вимоги боргу (цесії), в підтвердження чого направлено його копію, повідомлено про заміну кредитора у зобов`язанні, а також ТОВ «ФАРМ-ОД» вимагало у триденний строк з моменту отримання даного листа погасити суму заборгованості, сплатити неустойку, інфляційні проценти та три відсотки річних, виходячи з суми боргу та періоду прострочення платежу. Вказану претензію-повідомлення від 30.03.2017 було отримано відповідачем 13.04.2017 року, проте заборгованість не погашено.
17.04.2017 року між ТОВ «ФАРМ-ОД» та ОСОБА_1 був укладений договір відступлення права вимоги боргу (цесії), на підставі п.п.1.1 п.1 якого до позивача перейшло право вимоги боргу у розмірі 784 169,00 грн. за виконані ФОП ОСОБА_5 будівельні роботи.
26.04.2017 року позивач направив на адресу ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» претензію- повідомлення від 21.04.2017 року, в якій повідомив про укладення договору відступлення права вимоги боргу (цесії) від 17.04.2017, в підтвердження чого направив його копію, повідомив про заміну кредитора у зобов`язанні, а також вимагав негайно з моменту отримання даного листа погасити суму заборгованості, сплатити неустойку, інфляційні проценти та три відсотки річних, виходячи з суми боргу та періоду прострочення платежу. З огляду на зазначене позивач просить стягнути солідарно з ПАТ «ДЗОВ «Примор`я» та ПП «ЮГ СЕРВС ЛТД» заборгованість за договором № 12/2/14 від 12.02.2014 року яка складається з - 784 169,00 грн. - основного боргу; 65 230,36 грн. - 3% річних; 687 771,70 грн. - інфляційних нарахувань; 833 717, 23 грн. - пені.
Ухвалою Малиновського районного суду м. Одеси від 23 червня 2017 року заяву представника ОСОБА_1 про забезпечення позову було задоволено. Накладено арешт на нерухоме майно ТОВ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» площею 8780,00 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (т. 2 а.с. 10-11).
У липні 2017 року ТОВ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» звернулося до Малиновського районного суду м. Одеси з позовом до ОСОБА_1 про визнання договору недійсним (т. 2 а.с. 16-35).
В обґрунтування позову зазначило, що усі документи, що надані в якості доказів на підтвердження позовних вимог ОСОБА_1 від імені ПАТ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» оформлювалися та підписувалися від імені Голови Правління цього закладу ОСОБА_6 , який одночасно був директором ТОВ «ФАРМ-ОД». Таким чином, на час виникнення спірних правовідносин у ОСОБА_6 був конфлікт інтересів, а ТОВ «Фарм-ОД» та ПАТ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» були пов`язаними між собою особами. Усвідомлюючи, що ТОВ «ФАРМ-ОД» втрачає пакет ПАТ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» у розмірі 51,2 статутного капіталу товариства, ОСОБА_6 уклав фіктивні угоди з метою створення штучної заборгованості, для забезпечення собі можливості згодом скористатися такою заборгованістю для стягнення її з ПАТ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» та у такий спосіб повернути собі контроль над майном ПАТ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я». Представник відповідача за первісним позовом вважав, що свій намір ОСОБА_6 реалізував, здійснивши придбання фіктивних, штучно створених боргів, підконтрольним йому ТОВ «ФАРМ-ОД». Це підтверджується договором відступлення права вимоги (цесії) від 30.12.2016 року б/н між ТОВ «ФАРМ-ОД» та ФОП ОСОБА_3 , договором відступлення права вимоги (цесії) від 03.03.2017 року б/н між ТОВ «ФАРМ-ОД» та ФОП ОСОБА_5 , договором відступлення права вимог (цесії) від 06.03.2017 року б/н між ТОВ «ФАРМ-ОД» та ФОП ОСОБА_2 , договором відступлення права вимоги (цесії) від 07.03.2017 року б/н між ТОВ ««ФАРМ-ОД» та ФОП ОСОБА_7 . Після того, як 31.10.2014 року замість ОСОБА_6 на посаду голови правління було обрано ОСОБА_8 , ОСОБА_6 відмовився передавати печатку ПАТ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» новому голові правління, залишивши її собі. Ця обставина витверджується відповідним Актом. Залишивши собі печатку ПАТ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я», ОСОБА_6 отримав можливість підробляти документи за період, коли він постійно обіймав посаду голови правління ПАТ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я». Представник ТОВ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» вказував, що усі договори, на підставі яких пред`явлено позов, є нікчемними а тому мають бути визнанні судом недійсними. Щодо недійсності договору від 12.02.2014 року №12/2/14 між ПАТ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» та ФОП ОСОБА_5 , то представник відповідача вважав доведеним той факт, що даний договір є фіктивним, і це підтверджується наступним. Як встановлено ст.58 Закону України «Про акціонерні товариства», голова правління, має організовувати виконання рішень Загальних зборів. Але, загальні збори ПАТ «дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» не приймали рішення щодо здійснення будівельних робіт. Таким чином, укладення договору на виконання будівельних робіт з ФОП ОСОБА_5 без відповідного рішення загальних зборів свідчить про фіктивність цього договору. Що ж стосується змісту самого договору, то відповідно до умов п.1.1 договору від 12.02.2014 №12/2/14, ФОП ОСОБА_5 зобов`язався власними силами виконати роботи з поточного ремонту об`єктів (будівель) ПАТ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я». За своєю правовою природою, цей договір є договором підряду (ч.1 ст.837 ЦК України). Проте, як зазначено у Витягу з ЄДР, основним видом діяльності ФОП ОСОБА_5 є спеціалізована оптова торгівля (Код КВЕД 46.90). Будівельна діяльність взагалі не є предметом підприємницької діяльності ФОП ОСОБА_5 , навіть за додатковими кодами КВЕД. Доказом того, що будівельні роботи фактично не здійснювалися, а договір є цілком фіктивним, є той факт, що протягом трьох років, ФОП ОСОБА_5 не вчиняв дій для реального захисту своїх прав, а саме не звертався до суду з позовом про стягнення заборгованості у дуже великій сумі 784 169 грн., та передав право вимоги ТОВ «ФАРМ-ОД», яке знаходиться під контролем колишнього керівника ПАТ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» ОСОБА_6 , тобто тієї самої особи, яка і укладала договір з ФОП ОСОБА_5 . Щодо недійсності інших договорів, укладених між ПАТ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» та ФОП ОСОБА_3 , між ПАТ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» та ФОП « ОСОБА_9 », між ПАТ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» та ФОП « ОСОБА_7 », то представник позивача зазначив, що фіктивним є правочин, який вчинено без наміру створення правових наслідків, які обумовлювалися цим правочином. ТОВ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» вважало, що у дійсності не було наміру на створення правових наслідків, обумовлених цими правочинами, що підтверджується наступним. Згідно п.п.22 ч.2 ст. 33 Закону України «Про акціонерні товариства», до виключної компетенції загальних зборів належить прийняття рішення про вчинення правочину, якщо ринкова вартість майна, робіт або послуг, що є предметом такого правочину, перевищує 25 відсотків вартості активів за даними останньої річної фінансової звітності товариства. За даними фінансової звітності ПАТ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я», на початок 2014 року вартості його активів становила 4 266 тис гривень. 25 відсотків вартості активів ПАТ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я», на початок 2014 року, дорівнювали 1 066,5 грн. Таким чином, укладення договору поставки товарів з ФОП ОСОБА_3 , ФОП « ОСОБА_9 », ФОП « ОСОБА_7 » на вищевказані суми без відповідного рішення загальних зборів свідчить про фіктивність цих правочинів. Частиною 2 ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» встановлено, що первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми);дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. За таких обставин, наявні у матеріалах справи накладні не є допустимими доказами реального здійснення господарських операцій. Зазначені вище обставини позивач вважав обґрунтованими підставами для відмови у задоволенні позову ОСОБА_1 та визнання недійсним договору відступлення права вимоги ( цесії) від 17.04.2017 року б/н між ТОВ «ФАРМ- ОД» та ОСОБА_1 .
Рішенням Малиновського районного суду м. Одеси від 12 квітня 2018 року у задоволенні позову ОСОБА_1 було відмовлено, у задоволенні зустрічного позову ТОВ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я»також відмовлено (т. 3 а.с. 20-31).
Постановою апеляційного суду Одеської області від 26 грудня 2018 року апеляційну скаргупредставника ОСОБА_1 було задоволено частково. Рішення Малиновського районного суду м. Одеси від 12 квітня 2018 року скасовано. Ухвалено нове рішення, яким позов ОСОБА_1 задоволено частково. Стягнуто з ТОВ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» та ПП «ЮГ СЕРВІС ЛТД» солідарно на користь ОСОБА_1 заборгованість по сплаті за виконані за договором № 12/2/14 від 12.02.2014 року роботи, з яких: 784169 грн. основний борг, 65 230,36 грн. 3 % річних; 687 771,70 грн. інфляційні нарахування; 784 169 грн. пеня. Стягнуто з ТОВ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» на користь ОСОБА_1 заборгованість за поставлений за договорами № 7 від 21.04.2014 року, № 8 від 21.04.2014 року, № 9 від 05.05.2014 року товар, з яких: 215810,03 грн. основний борг, 19246,69 грн. 3 % річних, 208 061,78 грн. інфляційні нарахування; 2 624 971,72 грн. заборгованість за поставлений за договором № 1406 від 30.06.2014 року товар, з яких 1 361 466,88 грн. основний борг; 108 380,52 грн. 3 % річних, 1 155 124,32 грн. інфляційні нарахування; 265 141,70 грн. заборгованості за поставлений за договором від 01.06.2014 року товар, з яких: 127 368,05 грн. основний борг, 10 479,50 грн. 3 % річних, 110 384,04 грн. інфляційні нарахування, 16 910,11 грн. пеня. Стягнуто з ТОВ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» та ПП «ЮГ СЕРВІС ЛТД» солідарно на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 3 324,80 грн. за подання до суду позовної заяви та 4987,20 грн за подання до суду апеляційної скарги. Стягнуто з ТОВ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 4675,20 грн за подання до суду позовної заяви та 7 012,80 грн. за подання до суду апеляційної скарги. В задоволенні зустрічного позову ТОВ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» до ОСОБА_1 про визнання договору недійсним відмовлено (т. 3 а.с. 218-232).
Постановою Верховного Суду від 29 січня 2020 року касаційну скаргу ТОВ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» було задоволено частково. Постанову апеляційного суду Одеської області від 26 грудня 2018 року скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції (т. 4 а.с. 123-134).
Постановою Одеського апеляційного суду від 05 серпня 2020 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення. Рішення Малиновського районного суду м. Одеси від 12 квітня 2018року - залишено без змін (т. 4 а.с. 235-245).
В апеляційній скарзі ТОВ «ФАРМ-ОД» просить постанову Одеського апеляційного суду від 05 серпня 2020 року та рішення Малиновського районного суду м. Одеси від 12 квітня 2018 року скасувати, та ухвалити нове судове рішення, яким позов задовольнити частково, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права (т. 5 а.с. 10-21).
Постановою Верховного Суду від 03 березня 2021 року касаційну скаргу ОСОБА_1 було залишено без задоволення. Рішення Малиновського районного суду від 12 квітня 2018 року та постанову Одеського апеляційного суду від 05 серпня 2020 року у частині позовних вимог ОСОБА_1 до ПП «Юг Сервіс ЛТД» та ТОВ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» про стягнення грошових коштів залишено без змін (т. 5 а.с. 228-238).
Сторони про розгляд справи на19 квітня 2022 рокубули сповіщені належним чином, у судове засідання не з`явились.
Частиною 2 статті 372 ЦПК України передбачено, що неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Апеляційний суд, з метою дотримання строків розгляду справи, вважає можливим слухати справу за відсутності сторін, які своєчасно і належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та перевіривши наведені у скарзі доводи, колегія суддів дійшла висновку, що провадження у справі за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «ФАРМ-ОД» підлягає закриттю, з наступних підстав.
Відповідно до ч.1, 2 ст.367 ЦПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги; суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ «ФАРМ-ОД» у апеляційній скарзі на постанову Одеського апеляційного суду від 05 серпня 2020 року та рішення Малиновського районного суду м. Одеси від 12 квітня 2018 року зазначає, що так як саме ФОП ОСОБА_4 , ФОП ОСОБА_2 , ФОП ОСОБА_3 , ФОП ОСОБА_5 були кредиторами ТОВ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я», то шляхом регулювання певних питань сторони дійшли саме до правової конструкції договору цесії, аби ТОВ «ФАРМ-ОД» могло стягнути з ТОВ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» заборгованість, та в подальшому повернути грошові кошти первісним кредиторам.
Проте, враховуючи відсутність грошових коштів на судовий збір за подання позову до господарського суду, ТОВ «ФАРМ-ОД», з метою стягнення з ТОВ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» заборгованості, відступило право вимоги на користь ОСОБА_1 , який і звернувся до суду з даним позовом.
Устатті 124 Конституції Українизакріплено, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.
Застаттею 125 Конституції України,судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом.
За вимогами частини першоїстатті 18 Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів»,суди спеціалізуються на розгляді цивільних, кримінальних, господарських, адміністративних справ, а також справ про адміністративні правопорушення.
Судова юрисдикція - це інститут права, покликаний розмежовувати між собою компетенцію як різних ланок судової системи, так і різних видів судочинства: цивільного, кримінального, господарського та адміністративного.
Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.
Справи, що відносяться до юрисдикції господарських судів, визначено статтею 20 Господарського процесуального кодексу України. За змістом пункту 1 частини першої цієї статті господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку зі здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частині другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема, справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи-підприємці.
З аналізу вказаної норми вбачається, що законодавець відніс до юрисдикції господарських судів справи: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні, і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та 2) у спорах щодо правочинів укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та(або) фізичні особи-підприємці.
Згідно статті 327 ГПК України, виконання судового рішення у господарських справах здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції.
Як вже зазначалось вище, підставою для звернення ТОВ «ФАРМ-ОД» із апеляційною скаргою до Одеського апеляційного суду стала наявність у апелянта вимог щодо стягнення заборгованості з ТОВ «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» заборгованість, та в подальшому повернути грошові кошти первісним кредиторам, якими є ФОП ОСОБА_4 , ФОП ОСОБА_2 , ФОП ОСОБА_3 , ФОП ОСОБА_5 .
Таким чином, у даному випадку існує спір, що виник у зв`язку зі здійсненням господарської діяльності, сторонами якого є юридичні особи та фізичні особи-підприємці.
Відповідно, вимоги апеляційної скарги не можуть бути розглянуті Одеським апеляційним судом, оскільки розгляд вказаного питання відноситься до компетенції Господарського суду Одеської області, на підставі чого колегія суддів доходить до висновку, що провадження у справі підлягає закриттю, оскільки дана справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Згідно з п.1 ч. 1 ст. 255 ЦПК України, суд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Крім того, колегія суддів зазначає, що згідно положень ч.1 ст. 256 ЦПК України, якщо провадження у справі закривається з підстави, визначеної пунктом 1 частини першої статті 255 цього Кодексу, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд справи.
Таким чином, суд апеляційної інстанції роз`яснює ТОВ «ФАРМ-ОД» його право звернутись із відповідними позовними вимогами до Господарського суду Одеської області.
Керуючись ст. ст. 367, 368, 374, 375, 381, 382, 383, 384, 390 ЦПК України, колегія суддів, -
ухвалила:
Провадження у справі за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «ФАРМ-ОД» на рішення Малиновського районного суду м. Одеси від 12 квітня 2018 року та постанову Одеського апеляційного суду від 05 серпня 2020 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Приватного підприємства «ЮГ СЕРВІС ЛТД», Товариства з обмеженою відповідальністю «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» про стягнення грошових коштів та за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Примор`я» до ОСОБА_1 про визнання договору недійсним, закрити.
Ухвала суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, та може бути оскаржена в касаційному порядку за правилами ст. 389 ЦПК України.
Повний текст судового рішення складений 17 травня 2022 року.
Головуючий С.О. Погорєлова
Судді А.П. Заїкін
О.М. Таварткіладзе
Суд | Одеський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104426158 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Одеський апеляційний суд
Погорєлова С. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні