Рішення
від 23.05.2022 по справі 240/20275/21
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 травня 2022 року м. Житомир справа № 240/20275/21

категорія 109020100

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Капинос О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Анна-Анастасія" до Високівської сільської ради Черняхівського району Житомирської області про визнання протиправним та скасування рішення,

встановив:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить:

Визнати протиправним, скасувати Рішення сьомої сесії восьмого скликання Високівської сільської ради від 13 серпня 2021 року № 217 та зобов`язати Високівську сільську раду Черняхівського району Житомир ської області надати дозвіл Фермерському госпо дарству "Анна-Анастасія" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 1825682000:01:000:0047) у власність.

Підставою для звернення до суду позивач зазначає порушення своїх прав відмовою відповідача у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1825682000:01:000:0047 у власність.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи.

До відділу документального забезпечення суду надійшов відзив на позовну заяву від відповідача, відповідно до змісту якого просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Вказує, що позивачу відмовлено у передачі у власність вказаної земельної ділянки у зв`язку з тим, що земельна ділянка включена до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких виставлено для продажу на земельних торгах (у форми аукціону) окремими лотами. Земельна ділянка перебуває в користуванні ТОВ "Колос-Полісся".

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступних висновків.

26 січня 2021 року ФГ "Анна-Анастасія" звернулось до Високівської сіль ської ради Черняхівського району Житомирської області із заявою про розгляд на черговій сесії питання про надання дозволу ОСОБА_1 (засновнику позивача) на розроб лення проекту землеустрою, зокрема, щодо відведення земельної ділянки (кадастро вий номер 1825682000:01:000:0047) у власність.

Рішенням сільської ради від 16.02.2021 №91 пози вачу відмовлено в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою .

Cудом встановлено, що рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 08.06.2021 у справі №240/2887/21 позовну заяву ФГ "Анна-Анастасія" до Високівської сільської ради - задоволено частково.

Визнано протиправним і скасовано рішення третьої сесії VIII скликання Високівської сільської ради Житомирського району Житомирської області від 16 лютого 2021 року №91 в частині відмови Фермерському господарству "Анна-Анастасія" в погодженні надання дозволу на виготовлення технічної докумен тації щодо невитребуваних земельних часток (паїв) для ведення товарного сільсько господарського виробництва щодо земельної ділянка площею 2,5706га кадастровий номер 1825682000:01:000:0047.

Зобов`язано Високівську сільську раду Черняхівсь- кого району Житомирської області повторно розглянути заяву Фермерського госпо дарства "Анна-Анасгасія" за вх. №33 від 26.01.2021 та прийняти рішення у відповідності до вимог Земельного кодексу України та з урахуванням висновків суду.

На виконання рішення суду, відповідачем повторно розглянуто заяву позивача.

Високівська сільська рада на 7 сесії 8 скликання від 13 серпня 2021 року прийняла рішення про повторний розгляд вищезазначеної заяви ФГ "Анна- Анастасія" від 26.01.2021. Вказаним рішенням Високівської сільської ради №217 від 13.08.2021, вирішено відмовити ФГ "Анна-Анастасія" в погодженні надання дозволу на виготовлення технічної документації, зокрема, земельної ділянки площею 2,5796 га, ка дастровий номер 1825682000:01:000:0047, в зв`язку з тим, що вказану земельну ді лянку рішенням сесії Високівської сільської ради №126 від 06.04.2021 включено до переліку земельних ділянок комунальної власності, призначених для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами та згідно протоколу земельних торгів №10/2021 від 25.06.2021, лот №10/2021 від 25.06.2021 передана в строкове платне користування терміном на 15 років ТОВ "Колос Полісся" для веден ня товарного сільськогосподарського виробництва.

Не погодившись із такою відмовою відповідача, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

За приписами ст. 18 ЗК України до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим.

Порядок набуття права на землю визначається главою 19 Розділу IV ЗК України.

Відповідно до пункту "а" частини третьої статті 22 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

За змістом пункту "б" частини першої статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 гектара.

Частинами шостою та сьомою статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Частиною 1 ст.134 Земельного кодексу України передбачено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

При цьому приписи ст. 136 ЗК України, якою визначено порядок добору земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах, свідчать про те, що віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах є також самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.

Так, згідно з положеннями ч. ч. 1-3 даної статті організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.

У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.

Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.

Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Пунктом 4 ч. 4 ст. 136 ЗК України передбачено, що підготовка лотів до проведення земельних торгів включає державну реєстрацію земельної ділянки.

Згідно із ч.5 ст. 136 Земельного кодексу України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Тобто, аналіз вищевказаних положень статті 136 ЗК України свідчить про те, що в разі віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах, це є самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Згідно з частиною першою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Включення або не включення земельних ділянок до переліку земельних ділянок комунальної власності, право на оренду яких виставлятиметься на земельні торги у формі аукціону належить до повноважень органу місцевого самоврядування.

Встановлено, що рішенням Високівської сільської ради №217 від 13.08.2021, вирішено відмовити ФГ "Анна-Анастасія" в погодженні надання дозволу на виготовлення технічної документації, зокрема, земельної ділянки площею 2,5796 га, ка дастровий номер 1825682000:01:000:0047, в зв`язку з тим, що вказану земельну ді лянку рішенням сесії Високівської сільської ради №126 від 06.04.2021 включено до переліку земельних ділянок комунальної власності, призначених для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами та згідно протоколу земельних торгів №10/2021 від 25.06.2021, лот №10/2021 від 25.06.2021 передана в строкове платне користування терміном на 15 років ТОВ "Колос Полісся" для веден ня товарного сільськогосподарського виробництва.

Так, матеріали справи свідчать, що рішенням сесії Високівської сільської ради №126 від 06.04.2021 включено до переліку земельних ділянок комунальної власності, призначених для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами земельну ділянку з ка дастровим номером 1825682000:01:000:0047.

На виконання вищевказаного рішення Високівської сільської ради № 128 від 06 квітня 2021 року було проведено земельні торги щодо продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності площею 2, 5796 га, кадастровий номер 1825682000:01:000:0047.

Згідно протоколу земельних торгів №10/2021 від 25.06.2021, лот №10/2021 від 25.06.2021 земельну ділянку передано в строкове платне користування терміном на 15 років ТОВ "Колос Полісся" дляведен ня товарного сільськогосподарського виробництва.

25.06.2021 було укладено відповідний договір оренди з переможцем земельних торгів - ТОВ "Колос Полісся" та речове право користування зареєстровано у встановленому законом порядку.

Таким чином, на момент прийняття оскаржуваного рішення, земельна ділянка з кадастровим номером 1825682000:01:000:0047 буда передана в оренду на підставі процедури відкритого аукціону, який ніким не оскаржено.

Верховний Суд у постанові від 03 квітня 2018 року у справі № 815/3059/17 дійшов висновку, що віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки, передачі земельної ділянки в користування тощо.

Ця правова позиція була підтримана в інших постановах Верховного Суду, зокрема, від 23 січня 2020 року у справі №620/1058/19, від 28 жовтня 2020 року у справі №819/1976/17, від 22 жовтня 2020 року у справі №815/7279/16,

Правова позиція щодо застосування норм права у схожих правовідносинах також викладена Верховним Судом у постановах від 30 березня 2021 року у справі №2040/6485/18 та від 13 квітня 2021 року у справі №818/1470/18.

Отже, на момент прийняття оспорюваного рішення та подання позивачем позову в межах даної справи, земельна ділянка з кадастровим номером 1825682000:01:000:0047 вже була включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, права на які можуть бути продані на земельних торгах на підставі чого, в подальшому передана в оренду ТОВ "Колос Полісся".

В силу приписів частини третьої статті 136 ЗК України - це є самостійною підставою для відмови у передачі земельної ділянки в користування.

Оскільки станом на дату розгляду клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою спірна земельна ділянка була сформована та включена до переліку земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, то в силу приписів частини третьої статті 136 Земельного кодексу України така обставина правомірно була зазначена відповідачем в якості підстави для відмови у наданні заявнику дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Зважаючи на це, суд ввжає, що відповідач правомірно відмовив позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки у власність.

Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постановах від 17 жовтня 2019 року у справі № 823/1120/16, від 23 січня 2020 року у справі № 620/1058/19, від 29 березня 2021 року по справі № 2040/6485/18.

За викладених обставин,суд вважає, що спірне рішення прийняте суб`єктом владних повноважень на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку про доведеність відповідачем правомірності прийнятого рішення та відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

У зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 242-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

В задоволенні позову Фермерського господарства "Анна-Анастасія" (вул.Будьонного, 48, с.Осники, Черняхівський район, Житомирська область, 12342, код ЄДРПОУ 42715200) до Високівської сільської ради Черняхівського району Житомирської області (вул. Чеська, 46, с.Високе, Черняхівський район, Житомирська область, 12341, код ЄДРПОУ 04344191) про визнання протиправним та скасування рішення, відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Капинос

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.05.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104458520
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —240/20275/21

Постанова від 26.12.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 04.10.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 15.09.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Рішення від 23.05.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 06.09.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні