Постанова
від 26.12.2022 по справі 240/20275/21
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 240/20275/21

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Капинос Оксана Валентинівна

Суддя-доповідач - Сторчак В. Ю.

26 грудня 2022 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Сторчака В. Ю.

суддів: Полотнянка Ю.П. Граб Л.С. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Фермерського господарства "Анна-Анастасія" на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 24 травня 2022 року у справі за адміністративним позовом Фермерського господарства "Анна-Анастасія" до Високівської сільської ради Ченяхівського району Житомирської області про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В :

Фермерське господарство "Анна-Анастасія" звернулось до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Високівської сільської ради Ченяхівського району Житомирської області про визнання протиправним та скасування Рішення сьомої сесії восьмого скликання Високівської сільської ради від 13 серпня 2021 року № 217 та зобов`язання Високівську сільську раду Черняхівського району Житомирської області надати дозвіл Фермерському господарству "Анна-Анастасія" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 1825682000:01:000:0047) у власність.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 24 травня 2022 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погодившись із прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій просить його скасувати та ухвалити нову постанову про задоволення позовних вимог. В апеляційній скарзі апелянт посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування всіх обставин справи, що призвело до неправильного її вирішення.

В силу положень ст. 311 КАС України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення у даній справі, дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи, які також підтверджені під час апеляційного розгляду.

26 січня 2021 року ФГ "Анна-Анастасія" звернулось до Високівської сільської ради Черняхівського району Житомирської області із заявою про розгляд на черговій сесії питання про надання дозволу ОСОБА_1 (засновнику позивача) на розроблення проекту землеустрою, зокрема, щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 1825682000:01:000:0047) у власність.

Рішенням сільської ради від 16.02.2021 №91 позивачу відмовлено в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою .

Cудом встановлено, що рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 08.06.2021 у справі №240/2887/21 позовну заяву ФГ "Анна-Анастасія" до Високівської сільської ради - задоволено частково.

Визнано протиправним і скасовано рішення третьої сесії VIII скликання Високівської сільської ради Житомирського району Житомирської області від 16 лютого 2021 року №91 в частині відмови Фермерському господарству "Анна-Анастасія" в погодженні надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо невитребуваних земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва щодо земельної ділянка площею 2,5706га кадастровий номер 1825682000:01:000:0047.

Зобов`язано Високівську сільську раду Черняхівського району Житомирської області повторно розглянути заяву Фермерського господарства "Анна-Анасгасія" за вх. №33 від 26.01.2021 та прийняти рішення у відповідності до вимог Земельного кодексу України та з урахуванням висновків суду.

На виконання рішення суду, відповідачем повторно розглянуто заяву позивача.

Високівська сільська рада на 7 сесії 8 скликання від 13 серпня 2021 року прийняла рішення про повторний розгляд вищезазначеної заяви ФГ "Анна-Анастасія" від 26.01.2021. Вказаним рішенням Високівської сільської ради №217 від 13.08.2021, вирішено відмовити ФГ "Анна-Анастасія" в погодженні надання дозволу на виготовлення технічної документації, зокрема, земельної ділянки площею 2,5796 га, кадастровий номер 1825682000:01:000:0047, в зв`язку з тим, що вказану земельну ділянку рішенням сесії Високівської сільської ради №126 від 06.04.2021 включено до переліку земельних ділянок комунальної власності, призначених для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами та згідно протоколу земельних торгів №10/2021 від 25.06.2021, лот №10/2021 від 25.06.2021 передана в строкове платне користування терміном на 15 років ТОВ "Колос Полісся" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Не погодившись із такою відмовою відповідача, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскільки станом на дату розгляду клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою спірна земельна ділянка була сформована та включена до переліку земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, то в силу приписів частини третьої статті 136 Земельного кодексу України така обставина правомірно була зазначена відповідачем в якості підстави для відмови у наданні заявнику дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Зважаючи на це, суд вважає, що відповідач правомірно відмовив позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки у власність.

Колегія суддів погоджується з позицією суду першої інстанції з наступних підстав.

Відповідно до пункту "а" частини третьої статті 22 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

За змістом пункту "б" частини першої статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 гектара.

Частинами шостою та сьомою статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Частиною 1 ст.134 Земельного кодексу України передбачено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Згідно з положеннями ч. ч. 1-3 даної статті організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.

У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.

Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Аналіз вищевказаних положень статті 136 ЗК України свідчить про те, що в разі віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах, це є самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Включення або не включення земельних ділянок до переліку земельних ділянок комунальної власності, право на оренду яких виставлятиметься на земельні торги у формі аукціону належить до повноважень органу місцевого самоврядування.

Як вірно встановлено судом першої інстанції, рішенням Високівської сільської ради №217 від 13.08.2021, вирішено відмовити ФГ "Анна-Анастасія" в погодженні надання дозволу на виготовлення технічної документації, зокрема, земельної ділянки площею 2,5796 га, кадастровий номер 1825682000:01:000:0047, в зв`язку з тим, що вказану земельну ділянку рішенням сесії Високівської сільської ради №126 від 06.04.2021 включено до переліку земельних ділянок комунальної власності, призначених для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами та згідно протоколу земельних торгів №10/2021 від 25.06.2021, лот №10/2021 від 25.06.2021 передана в строкове платне користування терміном на 15 років ТОВ "Колос Полісся" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

На виконання вищевказаного рішення Високівської сільської ради № 128 від 06 квітня 2021 року було проведено земельні торги щодо продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності площею 2, 5796 га, кадастровий номер 1825682000:01:000:0047.

Згідно протоколу земельних торгів №10/2021 від 25.06.2021, лот №10/2021 від 25.06.2021 земельну ділянку передано в строкове платне користування терміном на 15 років ТОВ "Колос Полісся" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

25.06.2021 було укладено відповідний договір оренди з переможцем земельних торгів - ТОВ "Колос Полісся" та речове право користування зареєстровано у встановленому законом порядку.

Таким чином, на момент прийняття оскаржуваного рішення, земельна ділянка з кадастровим номером 1825682000:01:000:0047 буда передана в оренду на підставі процедури відкритого аукціону, який ніким не оскаржено.

Колегія суддів зауважує, що віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки, передачі земельної ділянки в користування тощо.

До такого висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 03 квітня 2018 року у справі № 815/3059/17, а також в інших постановах Верховного Суду, зокрема, від 23 січня 2020 року у справі №620/1058/19, від 28 жовтня 2020 року у справі №819/1976/17, від 22 жовтня 2020 року у справі №815/7279/16,

Правова позиція щодо застосування норм права у схожих правовідносинах також викладена Верховним Судом у постановах від 30 березня 2021 року у справі №2040/6485/18 та від 13 квітня 2021 року у справі №818/1470/18.

Отже, на момент прийняття оспорюваного рішення та подання позивачем позову в межах даної справи, земельна ділянка з кадастровим номером 1825682000:01:000:0047 вже була включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, права на які можуть бути продані на земельних торгах на підставі чого, в подальшому передана в оренду ТОВ "Колос Полісся".

В силу приписів частини третьої статті 136 ЗК України - це є самостійною підставою для відмови у передачі земельної ділянки в користування.

Зважаючи на це, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що відповідач правомірно відмовив позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки у власність, оскільки станом на дату розгляду клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою спірна земельна ділянка була сформована та включена до переліку земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги у формі аукціону.

Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постановах від 17 жовтня 2019 року у справі № 823/1120/16, від 23 січня 2020 року у справі № 620/1058/19, від 29 березня 2021 року по справі № 2040/6485/18.

Зважаючи на наведене, колегія суддів апеляційної інстанції вважає що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню, оскільки доведено, що дії позивача у спірних правовідносинах між сторонами відповідають критеріям, які наведені у ч. 2 ст. 2 КАС України.

В свою чергу, доводи апеляційної скарги, наведені на спростування висновків суду першої інстанції, не містять належного обґрунтування чи нових, переконливих доводів, які б були безпідставно залишені без розгляду судом першої інстанції.

Крім того, у рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява №30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, Суд зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.

На підставі викладеного та приймаючи до уваги, що суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваної ухвали вірно встанови фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку, та прийняв законне і обґрунтоване судове рішення, висновки суду відповідають обставинам справи, а тому підстави для його скасування відсутні.

Одночасно слід зазначити, що в контексті положень п.6 ч.6 ст.12 КАС України дана справа відноситься до категорій справ незначної складності, а тому відповідно до п.2 ч.5 ст.328 цього Кодексу судове рішення за результатами її розгляду судом апеляційної інстанції в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Фермерського господарства "Анна-Анастасія" залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 24 травня 2022 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Сторчак В. Ю. Судді Полотнянко Ю.П. Граб Л.С.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.12.2022
Оприлюднено28.12.2022
Номер документу108083944
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —240/20275/21

Постанова від 26.12.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 04.10.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 15.09.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Рішення від 23.05.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 06.09.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні