Рішення
від 24.05.2022 по справі 280/2484/22
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

25 травня 2022 року о/об 15 год. 00 хв.Справа № 280/2484/22 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Шевченко С.О., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами спрощеного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 )

до Вільнянської міської ради (вул.Бочарова, буд.4, м.Вільнянськ, Запорізька область, 70002; код ЄДРПОУ 25486771)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 )

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (надалі позивач, ОСОБА_1 ) до Вільнянської міської ради (надалі відповідач), в якому позивач просить суд: 1) визнати недійсним рішення Вільнянської міської ради Запорізької області від 23.12.2021 за №16 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_2 "; 2) визнати протиправними дії Вільнянської міської ради щодо неприйняття рішення по заяві ОСОБА_1 від 27.09.2021 про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки розміром 1,9816 га кадастровий номер 2321510100:03:001:0035 для ведення особистого селянського господарства; 3) зобов`язати Вільнянську міську раду надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення документації із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовним розміром 1,9816 га кадастровий номер 2321510100:03:001:0035 на території м.Вільнянськ, згідно його заяви (клопотання) від 27.09.2021.

У позовній заяві зазначено наступне. Позивач є учасником АТО (ООС), користуючись пільгами та соціальними гарантіями, встановленими чинним законодавством України, 16.06.2021 звернувся до Вільнянської міської ради (BMP) з клопотанням в порядку статей 118 та 121 Земельного кодексу України. Зазначеним клопотанням позивач просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства розташовану у АДРЕСА_3 , поряд с АЗС «Укрнафта» за адресою: АДРЕСА_3 , кадастровий номер №2321510100:03:001:0035 площею 1,9816га, яка розташована в межах м.Вільнянськ Запорізького району Запорізької області у власність. Зазначена заява була винесена на сесію Вільнянської міської ради, рішенням якої від 29.07.2021 за №41 відмовлено позивачу в її задоволені у зв`язку з наявністю рішення Вільнянської міської ради щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення іншому громадянину для передачі в оренду для ведення особистого селянського господарства, а також у зв`язку з накладенням ухвалою Вільнянського районного суду Запорізької області від 23.05.2019 за №314/1987/19 арешту на вищезазначену земельну ділянку. Також, позивач звертався із клопотанням до Вільнянської міської ради 18.08.2021 та отримав лист від 17.09.2021 за №02-02-09/564, з якого вбачалось, що його клопотання буде розглянуто на сесії Вільнянської міської ради після підведення підсумків інвентаризації земель сільськогосподарського призначення комунальної власності BMP, розташованих на території Вільнянської міської територіальної громади. Пізніше, позивач з реєстру судових рішень дізнався про існування ухвали слідчого судді Вільнянського районного суду Запорізької області від 23.05.2019 за №314/1987/19 про накладання арешту на вищезазначену земельну ділянку, яка на той час входила до земельної ділянки кадастровий номер №2321510100:03:001:005 площею 5,99 га. за рахунок якої сформовані три земельні ділянки площею по 1,9816 га. з кадастровими номерами 2321510100:03:001:0035, 2321510100:03:001:0037, 2321510100:03:001:0038. 23.09.2021 ухвалою Вільнянського районного суду Запорізької області по справі №314/2662/19 задоволено клопотання Вільнянської міської ради, скасовано арешт, накладений ухвалою слідчого судді Вільнянського районного суду Запорізької області від 23.05.2019 за №314/1987/19. Таким чином, відпали законні підстави для відмови позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства. Наявність дозволу виданого іншій особі не є законною підставою для відмови, оскільки Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень ст.118 Земельного кодексу України. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховною Суду від 08.11.2019 у справі №420/914/19, від 13.11.2019 у справі №756/6448/16-а та від 21.11.2019 у справі №812/1268/17. З огляду па зазначене, 27.09.2021 позивач знову звернувся з аналогічним клопотанням до BMP та отримав листа від 26.10.2021 яким надали аналогічну відповідь викладену у попередньому листі. Через зволікання розгляду клопотання від 27.09.2021 зі сторони BMP, позивач вимушений був звернусь в четверте 29.11.2021. Листом від 28.12.2021 Вільнянська міська рада позивачу повідомила проте що рішенням №24 від 16.11.2017 було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення вищенаведеної земельної ділянки для подальшої передачі в оренду та рішенням Вільнянської міської ради від 23.12.2021 за №16 було затверджено проект землеустрою та передано в оренду строком на 7 років для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 . Таким чином, підставою для відмови у задоволені клопотання позивача є наявність рішень Вільнянської міської ради №25 від 16.11.2017 яким було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення вищенаведеної земельної ділянки для подальшої передачі в оренду та від 23.12.2021 за №15 при прийнятті яких процедура була проведена без застосування відкритих торгів у формі відкритих торгів та електронного аукціону встановленою главою 21 Земельного кодексу України. Зазначені дії та рішення Вільнянської міської ради фактично унеможливили позивачу учаснику АТО (ООС), скористатись пільгами та соціальними гарантіями, встановленими чинним законодавством України. На спірній земельній ділянці за кадастровим номером, відсутні належні на праві власності ОСОБА_2 об`єкти нерухомого майна. Відсутність на зазначеній ділянці об`єктів нерухомого майно прямо підтверджується відсутністю будь-якого документального підтвердження права власності ОСОБА_2 . При цьому, цільовим призначенням спірної ділянки визначено, що така надана для ведення особистого селянського господарства, а спірним рішенням визначено забезпечити її використання відповідно до її цільового призначення. Рішення Вільнянської міської ради від 23.12.2021 за №16 про затвердження проекту землеустрою та передачі в оренду строком на 7 років для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 прийняте з порушенням ст.123, ч.2 ст.124 Земельного кодексу України. У цій справі повноваження відповідача не є дискреційними, оскільки у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний до вчинення конкретних дій розглянути заяву позивача у встановленому законом порядку, а за умови відповідності заяви та доданих до неї документів вимогам законодавства - прийняти рішення про задоволення заяви. У цій справі відповідачем було безпідставно відмовлено позивачу у наданні дозволу на розробку землевпорядної документації, оскільки наявність тих обставин, які були покладені в основу відмови, є не законними. Враховуючи те що у разі скасування незаконного рішення будь-які інші перешкоди для надання позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою з відведення земельної ділянки відсутні, то позивач вважає, що ефективний захист його порушеного права потребує зобов`язання відповідача прийняти рішення про надання позивачу відповідного дозволу.

Позивач підтримав позовну заяву.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне.Рішеннями двадцять восьмої сесії Вільнянської міської ради сьомого скликання від 16.11.2017 за №24 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_2 », №25 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_3 », №26 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_4 », громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 надані дозволи на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею по 2 га. за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 2321510100:03:001:0005, площею 5,99 га., для передачу в оренду для ведення особистого селянського господарства. 10.06.2019 до Вільнянської міської ради надійшли заяви громадян ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 щодо затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,9816 га., кадастровий номер 2321510100:03:001:0035, площею 1,9816 га., кадастровий номер 2321510100:03:001:0037, площею 1,9816 га., кадастровий номер 2321510100:03:001:0038, які розташовані за адресою: АДРЕСА_3 та передачу їх в оренду для ведення особистого селянського господарства. Подані на затвердження проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, в тому числі і проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_2 , розроблені ФОП ОСОБА_5 (кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника №000789 від 23.01.2013) та погоджені відділом архітектури та містобудування (висновки від 21.03.2019 за №397/19, №396/19, №395/19) експертами державної експертизи (висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 19.04.2019 за №4605/82-19, висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 17.05.2019 за №4876/0/80-19, висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 28.05.2019 за №8421/82-19). Як зазначалось вище зазначені земельні ділянки сформовані за рахунок земельної ділянки площею 5,99 га. з кадастровим номером 2321510100:03:001:0005. Ухвалою Вільнянського районного суду від 23.05.2019 у справі за №314/1987/19 накладено арешт на майно, заборонивши будь-яке користування цим майном та його відчуження будь-яким способом, а саме: - земельну ділянку за кадастровим номером 2321510100:03:001:0005, площею 5,99 га., яка розташована у АДРЕСА_3 , поряд з АЗС «Укрнафта» за адресою: АДРЕСА_3 ; - земельну ділянку, яка розташована з півдню та півночі від дороги поряд з АЗС «Укрнафта» за адресою: АДРЕСА_3 , не має кадастрового номеру загальною площею 2,2389 га. та складається з чотирьох частин площею 0,2429 га., 0,0874 га. 0,3608 га. 1,5478 га.; - посіви сільськогосподарської культури - озимої пшениці, які розташовані на вищезазначених земельних ділянках, загальною площею 8,2289 га., а також заборонено дії щодо відчуження, придбання або дарування даних земельних ділянок та посіву сільськогосподарських культур на них. 24.06.2019 року на засіданні постійної комісії Вільнянської міської ради сьомого скликання з питань земельних відносин та охорони навколишнього середовища при розгляді заяв громадян ОСОБА_2 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7 було прийнято рішення розглянути питання затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачі земельних ділянок в оренду після зняття судом арешту на земельні ділянки та посіви озимої пшениці. Ухвалою Вільнянського районного суду Запорізької області від 23.09.2021 у справі за №314/2662/19 скасовано арешт, накладений ухвалою слідчого судді Вільнянського районного суду Запорізької області від 23.05.2019 у справі №314/1987/19 (1-кс/314/947/2019) у кримінальному провадженні №42019081350000113, на земельну ділянку за кадастровим номером 2321510100:03:001:0005, площею 5,99 га., яка розташована у АДРЕСА_3 , поряд з АЗС "Укрнафта" за адресою: АДРЕСА_3 ; земельну ділянку, яка розташована з півдня та півночі від дороги поряд з АЗС "Укрнафта" за адресою: АДРЕСА_3 , не має кадастрового номеру загальною площею 2,2389 га., та складається з чотирьох частин площею: 0,2429 га., 0,0874 га., 0,3608 га. та 1,5478 га., відповідно до технічного звіту, складеного ФОП ОСОБА_8 на виконання листа №4211/76-2019; посіви сільськогосподарської культури - озимої пшениці, які розташовані на вищезазначених земельних ділянках, загальною площею 8,2289 га. Рішенням двадцять першої сесії Вільнянської міської ради восьмого скликання від 23.12.2021 за №16 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_2 » затверджено громадянину ОСОБА_2 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення особистого селянського господарства площею 1,9816 га., кадастровий номер 2321510100:03:001:0035, яка розташована за адресою: АДРЕСА_3 та передано зазначену земельну ділянку ОСОБА_2 в оренду для ведення особистого селянського господарства, строком на 7 (сім) років. 16.02.2022, на виконання рішення двадцять першої сесії Вільнянської міської ради восьмого скликання від 23.12.2021 за №16, Вільнянською міською радою укладено договір оренди землі з громадянином ОСОБА_2 , відповідно якого останньому передано в оренду, строком на 7 років, земельну ділянку площею 1,9816 га., кадастровий номер 2321510100:03:001:0035, для ведення особистого селянського господарства. Доводи позивача щодо прийняття рішення Вільнянської міської ради восьмого скликання від 23.12.2021 за №16 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі в оренду строком на 7 років для ведення особистого селянського господарства громадянину ОСОБА_2 з порушенням ст.123 та ч.2 ст.124 Земельного кодексу України є необгрунтованими. Затверджений рішенням двадцять першої сесії Вільнянської міської ради восьмого скликання від 23.12.2021 за №16 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_2 розроблений ФОП ОСОБА_5 (кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника №000789 від 23.01.2013) та погоджений відділом архітектури та містобудування виконавчого комітету Вільнянської міської ради - висновок від 21.03.2019 за №397/19, експертом державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області - висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 19.04.2019 за №4605/82-19, відповідно якого проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду громадянину ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства в цілому відповідає вимогам земельного законодавства та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам та погоджений. Як наслідок зазначених погоджень земельну ділянку було зареєстровано в Державному земельному кадастрі, що підтверджується Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-2305961052019, сформованим 04.06.2019. Одним із випадків передачі в користування земельних ділянок державної чи комунальної власності без застосування процедури земельних торгів, на який до речі у своєму позові позивач не звернув уваги, є надання (передача) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених ст.ст.34, 36 та 121 Земельного кодексу України. Відповідно до п.14 ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» пільги учасникам бойових дій та особам, прирівняним до них, мають право на першочергове забезпечення жилою площею осіб, які потребують поліпшення житлових умов, та першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва, першочерговий ремонт жилих будинків і квартир цих осіб та забезпечення їх паливом. З огляду вищевикладеного, Вільнянська міська вважає, що рішення Вільнянської міської ради від 23.12.2021 за №16 «Про затвердження проекту щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_9 » відповідає вимогам чинного законодавства України, скасуванню не підлягає, а вимоги позивача не підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідач проти позовної заяви заперечував.

Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2 (надалі третя особа) не надано до суду пояснень та документального обґрунтування пояснень щодо предмету спору. Про розгляд справи третя особа повідомлялась належним чином.

Ухвалою судді від 21.02.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.

Ухвалою суду від 25.05.2022 закрито провадження в адміністративній справі №280/2484/22 за позовною заявою ОСОБА_1 до Вільнянської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 , про визнання недійсним рішення Вільнянської міської ради Запорізької області від 23.12.2021 за №16 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_2 ".

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.

У Рішенні Вільнянської міської ради від 29.07.2021 за №41 «Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства» зазначено: «… Керуючись ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.ст.12, 122 Земельного кодексу України, розглянувши заяву громадянина ОСОБА_1 від 15.06.2021 та подані документи, у зв`язку з наявністю рішення Вільнянської міської ради щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення запитуваної громадянином ОСОБА_1 земельної ділянки для передачі в оренду для ведення особистого селянського господарства, а також у зв`язку з накладенням ухвалою Вільнянського районного суду від 23.05.2019 у справі за №314/1987/19 арешту на земельну ділянку, Вільнянська міська рада ВИРІШИЛА: відмовити громадянину ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9816 га, кадастровий номер 2321510100:03:001:0035, яка розташована за адресою: АДРЕСА_3 ».

У Рішенні Вільнянської міської ради від 23.12.2021 за №16 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_2 » (надалі Рішення Вільнянської міської ради від 23.12.2021 за №16 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_2 ») зазначено: «… Керуючись ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.ст. 12, 79-1, 121, 122, 123, 124, 134 Земельного кодексу України, розглянувши заяву громадянина ОСОБА_2 від 06.06.2019 та проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розроблений ФОП ОСОБА_5 , дозвіл на розроблення якого надано рішенням двадцять восьмої сесії Вільнянської міської ради сьомого скликання від 16.11.2017 №24, враховуючи витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-2305961052019, сформований 04.06.2019, Вільнянська міська рала ВИРІШИЛА: 1.Затвердити громадянину ОСОБА_2 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення особистого селянського господарства площею 1,9816 га., кадастровий номер 2321510100:03:001:0035, яка розташована за адресою: АДРЕСА_3 .Передати в оренду громадянину ОСОБА_2 земельну ділянку сільськогосподарського призначення плошею 1,981 га ріллі, кадастровий номер 2321510100:03:001:0035, яка розташована за адресою: АДРЕСА_3 , для ведення особистого селянського господарства, строком на 7 (сім) років, з орендною платою у розмірі 3 (трьох) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. 3.Доручити відділу земельних відносин виконавчого комітету Вільнянської міської ради підготувати договір оренди землі. …».

Судом досліджено: Клопотання ОСОБА_1 від 15.06.2021; Клопотання ОСОБА_1 від 17.08.2021; Клопотання ОСОБА_1 від 27.09.2021; Клопотання ОСОБА_1 від 29.11.2021; лист Виконавчого комітету Вільнянської міської ради Запорізької області від 17.09.2021 за №02-02-09/564; лист Виконавчого комітету Вільнянської міської ради Запорізької області від 26.10.2021 за №02-02-09/639; лист Виконавчого комітету Вільнянської міської ради Запорізької області від 28.12.2021 за №02-02-09/731; Інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2321510100:03:001:0035; ухвалу Вільнянського районного суду Запорізької області від 23.05.2019 у справі №314/1987/19 (Провадження №1-кс/314/947/2019); ухвалу Вільнянського районного суду Запорізької області від 23.09.2021 у справі №314/2662/19 (Провадження №1-кс/314/240/2019); Інформації з Публічної кадастрової карти України щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 2321510100:03:001:0005 та 2321510100:03:001:0035; інші матеріали справи.

При вирішенні спору по суті суд виходить з викладеного вище та наступного.

У ст.12 Земельного кодексу України зазначено: «До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону. До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать: 1) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; 2) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону».

Як зазначено у ч.1 ст.122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з ч.6 ст.118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до ч.7 ст.118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. (…).

У ч.10 ст.118 Земельного кодексу України зазначено, що відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Згідно з п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради (ч.1 ст.46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету (ч.1 ст.47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Відповідно до ч.1 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Як зазначено у ч.2 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. (…).

З огляду на наведені норми права та обставини справи, суд вважає, що відсутність оформленого рішення Вільнянської міської ради, з урахуванням вимог ч.7 ст.118 Земельного кодексу України, про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність чи відмову у його наданні за клопотанням позивача від 27.09.2021, свідчить про те, що уповноважений орган не прийняв рішення з числа тих, які він повинен був ухвалити за законом.

Листи Виконавчого комітету Вільнянської міської ради Запорізької області від 26.10.2021 за №02-02-09/639 та від 28.12.2021 за №02-02-09/731 не можуть вважатись рішенням суб`єкта владних повноважень щодо відмови у наданні такого дозволу, оскільки фактично рішення Вільнянською міською радою у встановленому законом порядку не приймалось.

Протилежного відповідачем не доведено.

Згідно з приписами п.3, п.4 ч.2 ст.245 КАС України суд не може «визнати протиправними дії Вільнянської міської ради щодо неприйняття рішення», що по суті є бездіяльністю суб`єкта владних повноважень.

Суд вважає, що вирішення питання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надання мотивованої відмови у його наданні відноситься до дискреційних повноважень органу місцевого самоврядування.

Звідси, судом не прийнято до уваги твердження позивача наведені у позовній заяві щодо дискреційних повноважень відповідача.

З огляду на приписи ч.2 ст.9, ч.2 ст.245 КАС України, з метою захисту прав та інтересів позивача суд вважає за необхідне: визнати протиправною бездіяльність Вільнянської міської ради щодо неприйняття рішення за клопотанням ОСОБА_1 від 27.09.2021, з урахуванням вимог ч.7 ст.118 Земельного кодексу України, про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 2321510100:03:001:0035 площею 1,9816 га. у власність для ведення особистого селянського господарства; зобов`язати Вільнянську міську раду повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 27.09.2021 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 2321510100:03:001:0035 площею 1,9816 га. у власність для ведення особистого селянського господарства та прийняти рішення з урахуванням вимог ч.7 ст.118 Земельного кодексу України.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як зазначено у ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене вище, позовні вимоги позивача є частково обґрунтованими і підлягають частковому задоволенню. Доводи позивача та відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

Оскільки відповідачем у справі була Вільнянська міська рада, то з неї мають бути стягнуті на користь позивача понесені ним судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 1984 грн. 80 коп.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Вільнянської міської ради (вул.Бочарова, буд.4, м.Вільнянськ, Запорізька область, 70002; код ЄДРПОУ 25486771), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ), про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Вільнянської міської ради щодо неприйняття рішення за клопотанням ОСОБА_1 від 27.09.2021, з урахуванням вимог ч.7 ст.118 Земельного кодексу України, про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 2321510100:03:001:0035 площею 1,9816 га. у власність для ведення особистого селянського господарства.

Зобов`язати Вільнянську міську раду повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 27.09.2021 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 2321510100:03:001:0035 площею 1,9816 га. у власність для ведення особистого селянського господарства та прийняти рішення з урахуванням вимог ч.7 ст.118 Земельного кодексу України.

В іншій частині позовної заяви відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) з Вільнянської міської ради (вул.Бочарова, буд.4, м.Вільнянськ, Запорізька область, 70002; код ЄДРПОУ 25486771) судові витрати у вигляді сплаченого позивачем судового збору у сумі 1984 грн. 80 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст судового рішення складено 25.05.2022.

Суддя О.О. Прасов

Дата ухвалення рішення24.05.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104459129
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —280/2484/22

Постанова від 22.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 27.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 12.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 29.06.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Рішення від 24.05.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 24.05.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 15.05.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 20.02.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні