ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
25 травня 2022 року Справа № 280/285/22 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі судді Бойченко Ю.П., розглянувши за правилами спрощеного, в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Фермерського господарства «ЗЕВС - 2012» (72105, Запорізька область, Бердянський район, с. Подспор`є, вул. Весняна, 4)
доГоловного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166)
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
10.01.2022 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Фермерського господарства «ЗЕВС-2012» (далі позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі відповідач), в якій позивач просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, від 15.11.2021 № 4/08-01-18-08/38249580 про виключення Фермерського господарства «ЗЕВС - 2012» з Реєстру платників єдиного податку з 01.10.2021;
зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Запорізькій області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, поновити реєстрацію Фермерського господарства «ЗЕВС - 2012» у реєстрі платників єдиного податку платника, як платника єдиного податку третьої групи (юридичної особи), починаючи з 01.10.2021 року
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що оскаржуваним рішенням Фермерське господарство «ЗЕВС-2012» виключено з Реєстру платників єдиного податку з 01.10.2021 у зв`язку із перевищенням протягом календарного року встановленого обсягу доходу. Дійсно, позивачем у декларації від 01.11.2021 №9326298441 задекларовано обсяг отриманих доходів у сумі 7586538,25 грн., що перевищує граничний обсяг доходів платника єдиного податку ІІІ групи. Однак, вказані дані внесено до декларації помилково, у зв`язку із чим позивачем 02.12.2021 подано уточнюючі декларації за півріччя та три квартали 2021 року. Враховуючи наведені обставини вважає оскаржуване рішення протиправним та просить задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою суду від 17.01.2022 відкрито провадження в адміністративній №280/285/22 та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Відповідач позов не визнав, надав відзив (вх. від 31.01.2022 №7480), в якому посилається на те, що позивачем самостійно задекларовано обсяг отриманих доходів, який перевищує граничний обсяг доходів платника єдиного податку ІІІ групи, встановлений пп. 3 п. 291.4 ст. 291 Податкового кодексу України, а також в повному обсязі сплачено задекларовану суму. В порушення вимог пп. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 Податкового кодексу України заяву про перехід на сплату інших податків і зборів платником не подано, що слугувало підставою для прийняття спірного рішення. Крім того, ГУ ДПС у Запорізькій області направлено платнику запит щодо надання пояснень та копій підтверджуючих документів, однак відповіді ним не надано. При цьому, після прийняття оскаржуваного рішення, позивачем подано уточнюючі декларації, що свідчить про маніпулювання показниками податкової звітності для збереження спрощеної системи оподаткування. З урахуванням викладеного відмовити у задоволенні позову.
11.02.2022 від позивача надійшла відповідь на відзив (вх. №10326), в якій він спростовує аргументи відповідача.
Позивачем пред`явлено вимогу, яка згідно пункту 10 частини шостої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) належить до справ незначної складності та підлягає розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
Враховуючи приписи ч. 5 ст. 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Фермерське господарство «ЗЕВС - 2012» (код ЄДРПОУ 38249580) зареєстровано в якості юридичної особи. Основним видом економічної діяльності підприємства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11).
Позивачем подано податкові декларації платника єдиного податку третьої групи (юридичної особи):
від 13.04.2021 №9081994621 за І квартал 2021 року, відповідно до якої сума доходу за податковий (звітний) період складає 3584522,45 грн.;
від 23.07.2021 №9203062454 за півріччя 2021 року, відповідно до якої сума доходу за податковий (звітний) період складає 4913050,45 грн.;
від 01.11.2021 №9326298441 за три квартали 2021 року, відповідно до якої сума доходу за податковий (звітний) період складає 7586538,25 грн.
Рішенням відповідача від 15.11.2021 № 4/08-01-18-08/38249580 позивача виключено з Реєстру платників єдиного податку юридичних осіб (ІІІ групи) з 01.10.2021 відповідно до п. 299.10 ст. 299 Податкового кодексу України, з підстав перевищення протягом календарного року встановленого обсягу доходу платниками єдиного податку третьої групи з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, у якому відбулося таке перевищення.
Вказане рішення направлено позивачу листом від 17.11.2021 №71508/6/08-01-18-08 «Про виключення з Реєстру платників єдиного податку ІІІ групи та надання інформації (пояснень, їх документальних підтверджень), яким платнику запропоновано надати зазначену у листі інформацію та документи; лист із рішенням отримано позивачем 25.11.2021.
В подальшому, позивачем подано до контролюючого органу уточнюючі податкові декларації:
від 02.12.2021 №51678080 за півріччя 2021 року, відповідно до якої сума доходу за податковий (звітний) період складає 3584522,45 грн.;
від 02.12.2021 №51678297 за три квартали 2021 року, відповідно до якої сума доходу за податковий (звітний) період складає 6258010,25 грн.
Як зазначає позивач, ним на лист відповідача від 17.11.2021 №71508/6/08-01-18-08 надано відповідь від 03.12.2021 №5, в якій наведено вищезазначені обставини та до якої додано банківські виписки за спірний період. Разом із тим, доказів направлення (вручення) вказаної відповіді до матеріалів справи не надано.
Не погоджуючись із рішенням від 15.11.2021 № 4/08-01-18-08/38249580, Фермерське господарство «ЗЕВС - 2012» звернулося до суду з даною позовною заявою.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступними мотивами.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України; у чинній на момент виникнення спірних правовідносин редакції).
Відповідно до положень п. 291.2, пп. 3 п .4 п.291.4 ст. 291 ПК України спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених п.297.1 ст.297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.
Суб`єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяються на такі групи платників єдиного податку: третя група - фізичні особи - підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена та юридичні особи - суб`єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Згідно приписів п. 299.10 ст. 299 ПК України, реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу, зокрема, у випадках, визначених пп. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 цього Кодексу, яким передбачено, що платники єдиного податку зобов`язані перейти на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, у разі перевищення протягом календарного року встановленого обсягу доходу платниками єдиного податку третьої групи - з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, у якому відбулося таке перевищення.
У відповідності до п. 300.1 ст. 300 ПК України платники єдиного податку несуть відповідальність за правильність обчислення, своєчасність та повноту сплати сумм єдиного податку, а також за своєчасність подання податкових декларацій.
Згідно п. 299.11 ст. 299 ПК України, у разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення перевірок порушень платником єдиного податку першої - третьої груп вимог, встановлених цією главою, анулювання реєстрації платника єдиного податку першої - третьої груп проводиться за рішенням такого органу, прийнятим на підставі акта перевірки, з першого числа місяця, наступного за кварталом, в якому допущено порушення. У такому випадку суб`єкт господарювання має право обрати або перейти на спрощену систему оподаткування після закінчення чотирьох послідовних кварталів з моменту прийняття рішення контролюючим органом.
Аналіз наведених вище норм свідчить про те, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу. При цьому, контролюючий орган приймає відповідне рішення у разі встановлення під час проведення перевірки, зокрема, факту перевищення протягом календарного року встановленого обсягу доходу платниками єдиного податку третьої групи, що повинно бути зафіксовано у відповідному акті перевірки. Реєстрація платника єдиного податку анулюється з першого числа місяця, наступного за кварталом, в якому допущено порушення.
У відповідності до приписів п. 75.1.1. ст.75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.
Порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог статті 86 цього Кодексу. (п. 76.2 ст. 76 ПК України).
Згідно положень п. 86.2 ст. 86 ПК України за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу..
Висновки про те, що прийняттю рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку обов`язково має передувати проведення перевірки та складання за її результатами відповідного акту, викладені Верховним Судом у постановах від 12.11.2019 у справі №820/2074/17 року, від 21.05.2020 у справі №820/5346/17.
У спірному рішенні відповідач посилається на те, що в ході проведення камеральної перевірки податкової декларації платника єдиного податку третьої групи (юридичної особи) за три квартали 2021 року ФГ «ЗЕВС - 2012» від 01.11.2021 №9326298441 виявлено перевищення граничного обсягу доходів платника єдиного податку ІІІ групи на 584538,25 грн., встановленого пп. 3 п. 291.4 ст. 291 ПК України 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Разом із тим, у спірному рішенні відсутні посилання на акт, який мав складатися за результатами камеральної перевірки; доказів існування такого акту та направлення його позивачу контролюючим органом до суду не надано. Наведене свідчить про те, що оскаржуване рішення прийнято не на підставі акту перевірки, як того вимагає пункт 299.11 статті 299 Податкового кодексу України.
Крім того, слід врахувати і те, що позивачем самостійно подано до контролюючого органу уточнюючі декларації за півріччя та три квартали 2021 року, відповідно до яких сума доходу за податковий (звітний) період не перевищує граничного обсягу доходів платника єдиного податку ІІІ групи. Суд зазначає, що хоча такі декларації і подано після прийняття оскаржуваного рішення, однак зазначені в них показники свідчать про фактичну відсутність передбачених законодавством підстав для виключення позивача з Реєстру платників єдиного податку. При цьому, сумніви контролюючого органу щодо коректності зазначених в уточнюючих декларації сум можуть бути вирішені шляхом проведення перевірки платника, за умови наявності для цього передбачених ПК України підстав.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною першою статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
З урахуванням викладеного у сукупності, суд приходить до переконання, що оскаржуване рішення є протиправним, а позовні вимоги Фермерського господарства «ЗЕВС - 2012» є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 139, 241, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Фермерського господарства «ЗЕВС - 2012» задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області від 15.11.2021 № 4/08-01-18-08/38249580 про виключення з Реєстру платників єдиного податку юридичних осіб (ІІІ групи) з 01.10.2021 Фермерського господарства «ЗЕВС - 2012».
3. Зобов`язати Головне управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166; код ЄДРПОУ ВП: 44118663) поновити реєстрацію Фермерського господарства «ЗЕВС - 2012» (72105, Запорізька область, Бердянський район, с. Подспор`є, вул. Весняна, 4; код ЄДРПОУ 38249580) у Реєстрі платників єдиного податку, як платника єдиного податку третьої групи (юридичної особи), починаючи з 01.10.2021.
4. Судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 270 (дві тисячі двісті сімдесят) гривень 00 копійок присудити на користь Фермерського господарства «ЗЕВС - 2012» (72105, Запорізька область, Бердянський район, с. Подспор`є, вул. Весняна, 4; код ЄДРПОУ 38249580) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166; код ЄДРПОУ ВП: 44118663).
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення складено та підписано 25.05.2022.
СуддяЮ.П. Бойченко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104459140 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо збору та обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших зборів |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Бойченко Юлія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні