Справа № 420/4042/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 травня 2022 року Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження в місті Одесі справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ГЕЗ-ТЕК до Головного управління ДПС у Полтавській області, Головного управління в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 26 липня 2021 р. № 36894 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю ГЕЗ-ТЕК критеріям ризиковості платника податків на підставі п. 8 Критерії ризиковості платника податку; визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління в Одеській області від 02 грудня 2021 року № 55899 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю ГЕЗ-ТЕК критеріям ризиковості платника податків на підставі п. 8 Критерії ризиковості платника податку; зобов`язати ГУ ДПС в Одеській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю ГЕЗ-ТЕК з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що в оскаржуваних рішеннях відсутнє посилання на податкову інформацію, яка стала підставою для включення ТОВ ГЕЗ-ТЕК до переліку ризикових платників податків. Відсутність конкретизації не тільки позабавляє ТОВ ГЕЗ-ТЕК на обґрунтоване та вмотивоване оскарження неправомірних рішень, а й свідчить про недотримання обов`язку діяти в межах повноважень, на підставі та у спосіб встановлений законодавством. З оскаржуваних рішень не вбачається, яка ризикова операція та по якій податковій накладній досліджувалась податкова інформація по платнику податку. Крім того, в рішення відсутні посилання на джерела інформації, відповідно до яких контролюючий орган встановив ризиковість тих чи інших суб`єктів господарської діяльності. При цьому, оскільки рішення є протиправними та підлягають скасуванню наявні підстави для виключення ТОВ ГЕЗ-ТЕК з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Представником відповідача Головного управління в Одеській області до суду надано відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить відмовити в задоволенні позову та вказує, що за результатами проведеного аналізу ТОВ ГЕЗ-ТЕК встановлено що СГ є учасником схеми формування, використання та розповсюдження ймовірно ризикових сум ПДВ. З метою забезпечення заходів, направлених на упередження формування та розповсюдження сум ризикового ПДВ, недопущення функціонування транзитно-конвертаційних груп, уникнення виконання податкового обов`язку підприємствами реального сектору економіки, враховуючи вимоги постанови № 1165, ТОВ ГЕЗ-ТЕК було включено до переліку ризикових платників податків, відповідно до п. 8 Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.
Представником відповідача Головного управління ДПС у Полтавській області до суду надано відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить відмовити в задоволенні позову та вказує, що в рамках виконання вимог листа ДПС України від 26.06.2020 № 10327/7/99-00-04-11-03-07 щодо упередження можливості формування схемного податкового кредиту платниками податку шляхом оперативного обміну між управлінням, отримано інформацію від ДПС України щодо ТОВ ГЕЗ-ТЕК. Згідно з отриманою інформацією від ГУ ДПС у Дніпропетровській області ТОВ ГЕЗ-ТЕК реалізовано на ТОВ «Імпульс-Компані» запчастини (встановити походження по ланцюгу постачання не можливо). Згідно даних ЄРПН з 01.01.2021 ТОВ ГЕЗ-ТЕК здійснено реалізацію запасних частини, основними постачальниками є ТОВ «Стоун Авто-Трейд», ТОВ «Компанія «Плюс-Агро» (відповідає критеріям ризиковості), ТОВ «Спецторг-Запчастина» (імпортер запасних частин), ТОВ «Укравтогранд» (імпортер запасних частин). Разом з тим, ТОВ ГЕЗ-ТЕК також являється імпортером запасних частин, меблів, наборів для ванних кімнат, посуду, речей домашнього вжитку, щіток для прибирання у домашньому господарстві. На підставі вказаної інформації ГУ ДПС у Полтавській області прийнято рішення про відповідність ТОВ ГЕЗ-ТЕК п. 8 Критерії ризиковості платника податку (податкова інформація: учасник схеми формування, використання та розповсюдження податкового кредиту). З 09.10.2021 року ТОВ ГЕЗ-ТЕК перебуває на податковому обліку у Головному управлінні в Одеській області та не подавало на розгляд комісії ГУ ДПС у Полтавській області повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку і документи, які підтверджують господарську діяльність.
Ухвалою суду від 28 лютого 2022 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвалою суду від 19 квітня 2022 року відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідача про зупинення провадження по справі № 420/4042/22, в повному обсязі.
Ухвалою суду від 19 квітня 2022 року витребувано від Головного управління ДПС в Одеській області інформацію та належним чином засвідчені копії документів, на підставі яких прийнято рішення від 02.12.2021 року № 55899 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю ГЕЗ-ТЕК критеріям ризиковості платника податків на підставі п. 8 Критерії ризиковості платника податку, в тому числі протоколу засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, та податкової інформації (копій документів), яка слугувала підставою для включення ТОВ ГЕЗ-ТЕК до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості та розглядалась на засіданні вказаної комісії під час прийняття оскаржуваного рішення, та зупинено провадження по справі для одержання витребуваних документів.
Ухвалою суду від 25 травня 2022 року поновлено провадження по справі.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.
Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 26.11.2020 року проведено державну реєстрацію товариства з обмеженою відповідальністю ГЕЗ-ТЕК (код ЄДРПОУ 44145168).
26 липня 2021 року комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області прийнято рішення № 36894 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яким з посиланням на п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку ТОВ ГЕЗ-ТЕК (код ЄДРПОУ 44145168) внесено до переліку ризикових підприємств (а.с. 12, 197, 247).
23 листопада 2021 року ТОВ ГЕЗ-ТЕК подано повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку № 1, до якого додано 61 документ (а.с. 249).
02 грудня 2021 року комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій документів, прийнято рішення № 55899 про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ ГЕЗ-ТЕК критеріям ризиковості платника податку (а.с. 13, 248).
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.
Згідно п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; в) ввезення товарів на митну територію України; г) вивезення товарів за межі митної території України; е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом. З метою оподаткування цим податком до операцій з ввезення товарів на митну територію України та вивезення товарів за межі митної території України прирівнюється поміщення товарів у будь-який митний режим, визначений Митним кодексом України.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165.
Згідно п. 3 Порядку № 1165 податкові накладні/ розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Згідно додатку 4 Порядку № 1165 рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить формулювання «рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку».
Як вбачається з матеріалів справи, рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку ТОВ ГЕЗ-ТЕК № 36894 від 26.07.2021 року, № 55899 від 02.12.2021 року прийняті з підстав відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме п. 8 Критеріїв (а.с. 12-13, 197, 247-248).
Пунктом 8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість визначено у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно додатку 4 Порядку № 1165 в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.
Загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Вирішуючи питання про правомірність рішень комісії про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 36894 від 26.07.2021 року, № 55899 від 02.12.2021 року, суд враховує практику Європейського суду з прав людини, яким вироблена позиція, за якою за загальним правилом національні суди повинні утриматися від перевірки обґрунтованості таких актів, однак все ж суди повинні проконтролювати, чи не є викладені у них висновки адміністративних органів щодо обставин у справі довільними та нераціональними, непідтвердженими доказами або ж такими, що є помилковими щодо фактів; у будь-якому разі суди повинні дослідити такі акти, якщо їх об`єктивність та обґрунтованість є ключовим питанням правового спору (п.111 рішення від 31.07.2008 року у справі «Дружстевні заложна пріа та інші проти Чеської Республіки»(CASE OF DRUЋSTEVNН ZБLOЋNA PRIA AND OTHERS v. THE CZECH REPUBLIC); п.156-157, 159 рішення від 21.07.2011 року у справі «Сігма радіо телевіжн лтд. Проти Кіпру» (CASE OF SIGMA RADIO TELEVISION LTD. v. CYPRUS); п.44 рішення від 22.11.1995 року у справі «Брайєн проти Об`єднаного Королівства» (CASE OF BRYAN v. THE UNITED KINGDOM); п.4 рішення Європейської комісії з прав людини щодо прийнятності від 08.03.1994 року у справі «ISKCON та 8 інших проти Об`єднаного Королівства» (ISKCON and 8 Others against the United Kingdom); п.47-56 рішення від 02.12.2010 року у справі «Путтер проти Болгарії» (CASE OF PUTTER v. BULGARIA).
При цьому, ключовим питанням спору є існування тих фактів та обставин, які вказують на наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
В той же час, з`ясування таких фактів та обставин повинно здійснюватися на підставі наданих сторонами доказів.
Разом з тим, оскаржувані рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку ТОВ ГЕЗ-ТЕК № 36894 від 26.07.2021 року, № 55899 від 02.12.2021 року не містять чіткої причини їх прийняття та розшифровку яка безпосередньо податкова інформація слугувала підставою для віднесення ТОВ ГЕЗ-ТЕК до переліку ризикових платників податку (а.с. 12-13, 197, 247-248).
При цьому, в рішеннях № 36894 від 26.07.2021 року, № 55899 від 02.12.2021 року зазначено учасник схеми формувань, використання та розповсюдження ймовірно ризикових сум ПДВ.
Однак, в оскаржуваних рішеннях в рядку «Податкова інформація» не зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття таких рішень, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції.
Відповідно до п. 26, 27 Порядку № 1165 комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком. Комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.
Згідно п. 40, 42, 43, 44, 45, 46 Порядку № 1165 засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду. Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення. Рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС. Матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років. Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні). Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу. У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Таким чином, Порядком № 1165 встановлена послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платнику податку.
При цьому, вирішенню Комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.
Тобто, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
Отже, питання відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має розглядатись комісією регіонального рівня за наслідками подання для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.
Аналогічна позиція викладена Верховним Судом в постанові від 30 листопада 2021 року по справі №340/1098/20.
Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Верховний Суд в постанові від 05 січня 2021 року по справі № 640/11321/20 зазначив, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду від 22 липня 2021 року по справі № 520/480/20 (№ К/9901/26405/20).
Ухвалами суду від 28 лютого 2022 року та від 19 квітня 2022 року витребувано від Головного управління ДПС в Одеській області та Головного управління ДПС у Полтавській області інформацію та належним чином засвідчені копії документів, на підставі яких прийнято рішення від 26 липня 2021 р. № 36894, № 55899 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю ГЕЗ-ТЕК критеріям ризиковості платника податків на підставі п. 8 Критерії ризиковості платника податку, в тому числі протоколу засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, та податкової інформації (копій документів), яка слугувала підставою для включення ТОВ ГЕЗ-ТЕК до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості та розглядалась на засіданні вказаної комісії під час прийняття оскаржуваних рішень.
На виконання ухвал суду представником відповідача Головного управління ДПС у Полтавській області до суду надано витяг з протоколу засідання комісії від 26.07.2021 року № 141, згідно якого виступила ГДІ відділу моніторингу операцій та ризиків, роботи з ризиками управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків Келембет Тетяна та повідомлено, що в рамках виконання вимог листа ДПС України від 26.06.2020 № 10327/7/99-00-04-11-03-07 щодо упередження можливості формування схемного податкового кредиту платниками податку шляхом оперативного обміну між ГУ ДПС в областях, м. Києві та ОВПП ДПС, зокрема між комісіями регіонального та центрального рівня з питань зупинення ПН/РК отримано інформацію від ДПС України: ТОВ ГЕЗ-ТЕК перебуває на обліку ГУ ДПС у Полтавській області з 26.11.2020, платник ПДВ з 01.01.2021. основний вид діяльності роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів. Відповідно поданого повідомлення за формою 20-ОПП платник у господарській діяльності використовує: офіс, склад. Кількість найманих працівників становить 6 осіб. Згідно з отриманою інформацією від ГУ ДПС у Дніпропетровській області ТОВ ГЕЗ-ТЕК реалізовано на ТОВ «Імпульс-Компані» запчастини (встановити походження по ланцюгу постачання не можливо). Згідно даних ЄРПН з 01.01.2021 ТОВ ГЕЗ-ТЕК здійснено реалізацію запасних частини, основними постачальниками є ТОВ «Стоун Авто-Трейд», ТОВ «Компанія «Плюс-Агро» (відповідає критеріям ризиковості), ТОВ «Спецторг-Запчастина» (імпортер запасних частин), ТОВ «Укравтогранд» (імпортер запасних частин). Разом з тим, ТОВ ГЕЗ-ТЕК також являється імпортером запасних частин, меблів, наборів для ванних кімнат, посуду, речей домашнього вжитку, щіток для прибирання у домашньому господарстві. За підсумками відкритого голосування комісією було прийнято рішення (одноголосно) про відповідність ТОВ ГЕЗ-ТЕК п. 8 критерії ризиковості платника податку на додану вартість (а.с. 195-196).
Тобто, зі змісту витягу з протоколу засідання комісії від 26.07.2021 року № 141, на якому прийнято оскаржуване рішення від 26 липня 2021 року № 36894 слідує, що комісія регіонального рівня прийняла рішення про відповідність ТОВ ГЕЗ-ТЕК критеріям ризиковості платника податку на додану вартість не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування. Оскаржуване рішення прийнято у зв`язку з наявною податковою інформацією, що отримана з баз даних ДПС під час виконання функцій контролю, а не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що свідчить про порушення відповідачем Порядку № 1165.
В той же час, представником відповідача, Головного управління ДПС в Одеській області, на виконання ухвал суду не надано будь-яких доказів на підтвердження виявлення ризикових операцій ТОВ ГЕЗ-ТЕК, зокрема після моніторингу платника податку та поданої ним податкової накладної/розрахунку коригування, та не надано інформацію та належним чином засвідчені копії документів, які розглядалась на засіданні комісії під час прийняття оскаржуваного рішення № 55899 від 02.12.2021 року.
Суд не приймає до уваги посилання представника відповідача Головного управління ДПС в Одеській області у відзиві на те, що результатами проведеного аналізу ТОВ ГЕЗ-ТЕК встановлено що СГ є учасником схеми формування, використання та розповсюдження ймовірно ризикових сум ПДВ, оскільки така інформація є не господарською операцією, зазначеною в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, з наявністю якої п. 8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість пов`язує можливість включення підприємства до переліку платників податку на додану вартість, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
При цьому, Верховний Суд в постанові від 04 червня 2020 року по справі № 340/422/19 (№ К/9901/33095/19) зазначив, що будь-яка податкова інформація, що наявна в інформаційно-аналітичних базах відносно контрагентів суб`єкта господарювання по ланцюгах постачання, а також податкова інформація надана іншими контролюючими органами, в тому числі і складена з причин неможливості проведення документальних перевірок, носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні процесуального Закону.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 02 квітня 2020 року по справі № 160/93/19 (№ К/9901/25783/19).
В той же час, податковими органами, не надано жодних доказів на підтвердження того, що позивачем було порушено податкове законодавство, а також не зазначено інших обставин, які могли б свідчити про порушення позивачем законодавства України.
Крім того, рішення № 36894 від 26.07.2021 року, № 55899 від 02.12.2021 року не містять конкретних підстав їх прийняття, як то передбачено Порядком № 1165, що свідчить про їх необґрунтованість та невмотивованість.
Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини визначено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Європейського суду з прав людини як джерела права.
Зокрема, Європейський Суд наголосив на тому, що особа на користь якої органом влади прийняте певне рішення, має повне право розумно очікувати, що якщо місцевий орган влади вважає, що в нього є певна компетенція, то така компетенція дійсно існує, а тому визнання незаконності дій органу влади не повинно змінювати відносини прав, які виникли внаслідок такої дії органу влади.
Так, у рішенні Європейського суду з прав людини від 20.10.2011 у справі "Рисовський проти України" Суд підкреслив особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах "Beyeler v. Italy", "Oneryildiz v. Turkey", "Megadat.com S.r.l. v. Moldova", і "Moskal v. Poland"). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (рішення у справах "Lelas v. Croatia", і "Toscuta and Others v. Romania") і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (рішення у справі "Lelas v. ").
За таких підстав, суд дійшов висновку, що рішення комісій про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 36894 від 26.07.2021 року, № 55899 від 02.12.2021 року прийнято необґрунтовано та без урахування всіх обставин, що мали значення для їх прийняття, а тому підлягають скасуванню.
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Таким чином, оскільки саме рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області № 36894 від 26.07.2021 року слугувало підставою для включення ТОВ ГЕЗ-ТЕК до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, яке є неправомірним та підлягає скасуванню, а ТОВ ГЕЗ-ТЕК станом на теперішній час знаходиться на обліку в Головному управлінні ДПС в Одеській області, суд дійшов висновку, що порушенні права позивача підлягають судовому захисту шляхом зобов`язання Головного управління ДПС в Одеській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю ГЕЗ-ТЕК (код ЄДРПОУ 44145168) з переліку ризикових платників податків.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих сторонами доказів, з урахуванням встановлених фактів, суд вважає, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, з Головного управління ДПС в Одеській області та Головного управління ДПС у Полтавській області за рахунок їх бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю ГЕЗ-ТЕК слід стягнути сплачений судовий збір у розмірі 4962,00 грн. пропорційно до задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 132, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю ГЕЗ-ТЕК (код ЄДРПОУ 44145168, адреса місцезнаходження: 65101, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 3, корп. А, прим. 3) до Головного управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ 44057192, адреса місцезнаходження: 36014, м. Полтава, вул. Європейська, 4), Головного управління в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, адреса місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області № 36894 від 26.07.2021 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області № 55899 від 02.12.2021 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю ГЕЗ-ТЕК (код ЄДРПОУ 44145168) з переліку ризикових платників податків.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, адреса місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю ГЕЗ-ТЕК (код ЄДРПОУ 44145168, адреса місцезнаходження: 65101, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 3, корп. А, прим. 3) судовий збір у розмірі 2481,00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня 00 копійок).
Стягнути з Головного управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ 44057192, адреса місцезнаходження: 36014, м. Полтава, вул. Європейська, 4) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю ГЕЗ-ТЕК (код ЄДРПОУ 44145168, адреса місцезнаходження: 65101, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 3, корп. А, прим. 3) судовий збір у розмірі 2481,00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня 00 копійок).
Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. ст. 295, 297 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.
Суддя О.А. Левчук
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104460030 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Левчук О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні