Постанова
від 11.05.2022 по справі 280/7353/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

12 травня 2022 року м. Дніпросправа № 280/7353/21

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Олефіренко Н.А. (доповідач),

суддів: Білак С.В., Шальєвої В.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 26.10.2021 ( суддя першої інстанції Прасов О.О.) в адміністративній справі №280/7353/21 за позовом Публічного акціонерного товариства "Запорізький оліяжиркомбінат" до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство «Запорізький оліяжиркомбінат» звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області, в якому позивач просив:

визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Запорізькій області щодо відмови у підготовці висновку про повернення надміру сплаченого податку на прибуток приватних підприємств в сумі 736671,00 грн. на поточний рахунок Приватного акціонерного товариства «Запорізький оліяжиркомбінат» та поданні його для виконання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів;

зобов`язати Головне управління ДПС у Запорізькій області підготувати висновок про повернення надміру сплаченого податку на прибуток приватних підприємств в сумі 736671,00 грн. на поточний рахунок Приватного акціонерного товариства «Запорізький оліяжиркомбінат» та подати його для виконання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 11.06.2021 ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» звернулось до ГУ ДПС у Запорізькій області із заявою про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань. Заява була обґрунтована тим, що 22-23 грудня 2017 року позивачем були подані, а відповідачем прийняті уточнюючі податкові декларації з податку на прибуток підприємств за 2015-2016 роки. І саме із поданням уточнюючих податкових декларацій у ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» виникла переплата із податку на прибуток підприємств у сумі 736671,00 грн. З посиланням на п.102.5 ст.102 та абз.10 п.52-2 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» просило здійснити повернення надміру сплачених грошових зобов`язань. 02.07.2021 ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» отримало лист ГУ ДПС у Запорізькій області №38956/6/08-01-18-06 від 25.06.2021, яким позивачу відмовлено у поверненні коштів у зв`язку із пропуском 1095 днів та посиланням на п.43.3 ст.43 Податкового кодексу України. Станом на дату звернення до суду, в електронному кабінеті платника податків значиться переплата у сумі 747662,33 грн. Посилання позивача на п.102.5 ст.102 Податкового кодексу України (з урахуванням абз.10 п.52-2 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України) є цілком доречним та обґрунтованим, натомість відмова ГУ ДПС України у Запорізькій області свідчить про те, що така відмова не базується на положеннях чинного податкового законодавства України та йде у протиріччя із положеннями пп.4.1.4 п.4.1 ст.4 та п.56.21 ст.56 Податкового кодексу України.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 26.10.2021 позовні вимоги задоволені у повному обсязі.

З апеляційною скаргою звернувся відповідач, в якій зазначив, що ГУ ДПС у Запорізькій області 11.06.2021 від ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» було отримано заяву про повернення надміру сплачених сум зобов`язань з податку на прибуток приватних підприємств (код класифікації доходів бюджету 11021000) вх.№50528/6 в сумі 736671,00 грн. Також в своїй заяві підприємство повідомляє, що до бюджету перераховано наступні суми: - платіжним дорученням від 07.06.2013 за №060193 в сумі 742805,02 грн.; - платіжним дорученням від 09.03.2016 за №030030 в сумі 260000,00 грн., одержувач УК м.Запоріжжя для платників СДПІ. При розгляді заяви встановлено, що: 1) станом на 01.01.2016 в інтегрованій картці платника податку ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» обліковувалась переплата в розмірі 450843,19 грн. Протягом 2016 року підприємство використовує суму в розмірі 706518,00 грн. з урахуванням внесеної суми 09.03.2016 в розмірі 260000,00 грн. та станом на 31.12.2016 переплата складає 4325,19 грн. (данні ІКП за 2016р.). А саме протягом 2016 року задекларовано: податкова декларація з податку на прибуток за звітний період 2015р. (№9276170346 від 26.02.2016р.) до сплати в сумі 360000,00 грн.; податкова декларація з податку на прибуток за звітний період 1 квартал 2016р. (№9073426707 від 10.05.2016) до сплати 102000,00 грн.: податкова декларація з податку на прибуток за звітний період півріччя 2016р. (№9139357739 від 08.08.2016) до сплати 130000,00 грн.; податкова декларація з податку на прибуток за звітний період 3 квартали 2016 року (№9212435861 від 09.11.2016) до сплати 50082,00 грн. Згідно податкової декларації з податку на прибуток підприємств від 09.11.2016 за №9212435861 нараховані авансові внески за місяць в розмірі 64436,00 грн.; 2) станом на 01.01.2017 в інтегрованій картці платника податку ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» переплата складає 4325,19 грн. Протягом 2017 року задекларовано платником самостійно до сплати згідно поданих декларацій всього на суму 10069,00 грн. та 22.12.2017 підприємство надає уточнюючі податкові декларації з податку на прибуток за звітний період 2015р., 1 квартал 2016р. - IV квартал 2016р., 1 квартал 2017р. - 3 квартали 2017р., якими зменшує суму податку на прибуток підприємства до сплати в розмірі 745849,00 грн. Фактично підприємством сплачено податку до бюджету протягом 1 півріччя 2017р. в сумі 7539,14 грн. Внаслідок зазначеного переплата на 31.12.2017 склала 747662,33 грн.; 3) станом на 01.01.2018 в інтегрованій картці платника податку ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» (код ЄДРПОУ 00373847) переплата складає 747662,33 грн. Фахівцями ГУ в Запорізькій області в травні-червні 2018р. була здійснена документальна планова перевірка за період з 01.01.2015 по 31.12.2017 (акт перевірки від 10.07.2018 за №393/08-01-14-01/00373847). За результатами перевірки винесено податкове повідомлення-рішення від 14.09.2018 за №0014461401 (форми «П») на зменшення задекларовано від`ємного значення об`єкта оподаткування з податку на прибуток за перевірений період в розмірі 14320351,00 грн. та податковим повідомленням-рішенням від 14.09.2018 за №0014451401 (форми «Р») донараховано податку на прибуток в розмірі 1114777,00 грн. Оскільки на момент звернення ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» із заявою про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань та надання відповіді позивачу за цією заявою позивачу за результатами планової перевірки зменшено задеклароване від`ємне значення об`єкта оподаткування з податку на прибуток в розмірі 14320351,00 грн. та донараховано податку на прибуток в розмірі 1114777,00 грн., то ГУ ДПС у Запорізькій області було правомірно залишено таку заяву без виконання, оскільки підстави для повернення надміру сплачених сум податкових платежів згідно норм чинного законодавства відсутні.

За результатами апеляційного перегляду справи просив скасувати рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволені позову.

У відзиві позивач просить залишити рішення суду першої інстанції без змін, відмовивши у задоволенні апеляційної скарги.

Представник відповідача надіслала до апеляційного суду клопотання, в якому з посиланням на введення воєнного стану на території України, просить відкласти розгляд справи та призначити судове засідання після скасування воєнного стану в Україні.

Інших підстав відкладення розгляду справи в клопотанні не зазначено.

Разом з тим, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити те, що Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан строком на 30 діб.

З огляду на триваючу військову агресію з боку російської федерації, Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Крім того, Указом Президента України від 18 квітня 2022 року №259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX (зі змінами, внесеними Указом від 14 березня 2022 року № 133/2022, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX), продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Апеляційний суд звертає увагу, що вищезазначені Укази Президента України стосуються лише введення /продовження воєнного стану в Україні, будь-яких змін щодо строків розгляду справ, інших процесуальних строків вказаний указ не містить.

На теперішній час Третій апеляційний адміністративний суд працює у штатному режимі.

Враховуючи наведене, а також те, що предметом апеляційного оскарження є судове рішення, яке прийняте судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), дана справа віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, що підтверджується ухвалою суду про відкриття провадження від 25.08.2021, колегія суддів вважає клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи необґрунтованим, та відмовляє в задоволенні такого клопотання.

З урахуванням п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Переглядаючи справу за наявними у ній доказами, перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає про таке.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного перегляду, що ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» 22-23 грудня 2017 року подані, а контролюючим органом прийняті Уточнюючі Податкові декларацію з податку на прибуток підприємства, якими уточнювалися звітні (податкові) періоди 2015-2016 роки та зменшено податкові зобов`язання на загальну суму 736671,00 грн.

Також, ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат»: Платіжним дорученням №060193 від 07.06.2013 сплачено 742805,02 грн. податку на прибуток підприємства; Платіжним дорученням №030030 від 09.03.2016 сплачено 260000,00 грн. податку на прибуток підприємства.

11.06.2021 контролюючим органом від ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» було отримано заяву про повернення надміру сплачених сум зобов`язань з податку на прибуток підприємства (код класифікації доходів бюджету 11021000) вх.№50528/6 в сумі 736671,00 грн.

При цьому, у своїй заяві ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» повідомляє, що до бюджету перераховано наступні суми: Платіжним дорученням №060193 від 07.06.2013 - 742805,02 грн.; Платіжним дорученням №030030 від 09.03.2016 - 260000,00 грн.

В інтегрованій картці з податку на прибуток підприємства по ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» міститься наступна інформація: станом на 31.12.2015 переплата у сумі 450843,19 грн.; станом на 31.12.2016 переплата у сумі 4325,19 грн.; станом на 31.12.2017 переплата у сумі 747662,33 грн.; станом на 31.12.2018 переплата у сумі 747662,33 грн.; станом на 31.12.2019 переплата у сумі 747662,33 грн.; станом на 31.12.2020 переплата у сумі 747662,33 грн.; станом на 31.08.2021 переплата у сумі 747662,33 грн.

За результатами розгляду вказаної заяви ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» контролюючий орган листом від 25.06.2021 за №38956/6/08-01-18-06 повідомив позивача про наступне, зокрема: «… У зв`язку із невідповідністю п.1 розділу ІІ Порядку інформаційної взаємодії Державної фіскальної служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені та пункту 43.3 статті 43 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. №2755-VІ (із змінами та доповненнями) Заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені залишаємо без виконання. …».

Оскільки, відповідачем було відмовлено позивачу у поверненні коштів, також податковим органом не надано висновку про повернення суми надмірно сплачених коштів з податку на прибуток приватних підприємств до органу Державної казначейської служби, позивач звернувся до суду з позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.

Згідно пп. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 ПК України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Відповідно до пп. 14.1.156 п. 14.1 ст. 14 ПК України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України.

Податкове повідомлення-рішення - письмове повідомлення контролюючого органу (рішення) про обов`язок платника податків сплатити суму грошового зобов`язання, визначену контролюючим органом у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, або внести відповідні зміни до податкової звітності (пп. 14.1.157 п. 14.1 ст. 14 ПК України).

Відповідно до пп. 14.1.115. п. 14.1. ст. 14 ПК України надміру сплачені грошові зобов`язання - це суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Відповідно до пп. 17.1.15. п. 17.1. ст. 17 ПК України платник податків має право подавати декларацію та інші документи в паперовій формі у разі виникнення технічних та/або методологічних помилок чи технічного збою в роботі електронного кабінету (наявність помилки/збою має бути підтверджена технічним адміністратором та/або методологом електронного кабінету, або згідно з повідомленням на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, або рішенням суду), якщо подання таких документів в електронній формі не є обов`язковим відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до п. 87.1. ст. 87 ПК України джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.

Відповідно до п.п. 43.1. - 43.6. ст. 43 ПК України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та ст.301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або на єдиний рахунок або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені.

Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.

У разі повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість у порядку, визначеному пунктом 200-1.5 статті 200-1 цього Кодексу, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість чи на момент фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на поточний рахунок платника податків в установі банку.

Повернення у випадках, визначених законодавством, сум податку на додану вартість, контроль за справлянням яких покладено на контролюючий орган, визначений підпунктом 41.1.2 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, при ввезенні товарів на митну територію України здійснюється в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент оформлення митної декларації/аркуша коригування, на підставі яких здійснюватиметься таке повернення.

Контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку та подає його для виконання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

У разі якщо повернення сум податку на доходи фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу, відповідне повідомлення надсилається контролюючим органом до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення шістдесятиденного строку з дня отримання відповідної податкової декларації.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані, або з єдиного рахунку.

Порядок повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань регулюється також наказом Мінфіну від 11.02.2019 року №60 "Про затвердження Порядку інформаційної взаємодії Державної фіскальної служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені" (далі Порядок №60).

Указаним Порядком установлено, що обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми (п. 1 розділу II Порядку №60).

Заява може бути подана платником в електронній формі за допомогою засобів інформаційно-телекомунікаційних систем та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.

Згідно п. 2 розділу II Порядку у заяві платник зазначає назву помилково та/або надміру сплаченого податку, збору, платежу, його суму, дату сплати І реквізити з платіжного документа, за якими кошти перераховано до бюджету (код класифікації доходів бюджету, бюджетний рахунок, на який перераховано кошти, код ЄДРПОУ територіального органу Казначейства, на ім`я якого відкрито рахунок, та МФО Казначейства), та визначає напрям(и) перерахування помилково та/або надміру сплачених коштів, що повертаються: на поточний рахунок платника податку в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС, незалежно від виду бюджету; у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Додатково до заяви платник може подати копію платіжного документа, на виконання якого помилково та/або надміру сплачений платіж перераховано до бюджету.

Відповідно до п.102.5 ст.102 ПК України заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених цим Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем здійснення такої переплати або отримання права на таке відшкодування.

Отже, повернути помилково та надміру сплачені грошові зобов`язання можливо лише у двох випадках, або протягом 1095 днів від їх сплати або отримання права на таке відшкодування.

Відповідно до частини першої статті 25 Бюджетного кодексу України, Державне казначейство України здійснює безспірне списання коштів з рахунків, на яких обліковуються кошти Державного бюджету України та місцевих бюджетів, за рішеннями, прийнятими державним органом, що відповідно до закону має право на його застосування.

Згідно з частиною другою статті 45 Бюджетного кодексу України, Державна казначейська служба України веде бухгалтерський облік всіх надходжень, що належать Державному бюджету України, та за поданням органів стягнення здійснює повернення коштів, що були помилково або надмірно зараховані до бюджету.

Таким чином, з урахуванням змісту позовних вимог, у межах спірних правовідносин належить встановити факт надмірної сплати ПрАТ "Запорізький оліяжиркомбінат" суми податку на прибуток у розмірі 736 671 грн, відсутність податкового боргу та подання заяви про повернення коштів протягом 1095 днів від їх сплати або отримання права на таке відшкодування.

Досліджуючи питання дотримання позивачем строку при поданні заяви про повернення надміру сплачених коштів від 11.06.2021 за вх.№ 50528/6 від дати їх сплати або отримання права на таке відшкодування, суд виходить з наступного.

Матеріалами справи встановлено, що рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 25.01.2021 у справі №280/5141/18 задоволено позовну заяву Приватного акціонерного товариства «Запорізький оліяжиркомбінат» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень визнано протиправним та скасовано у повному обсязі податкове повідомлення-рішення №0014451401 від 14 вересня 2018 року (форма «Р») про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на прибуток на 1114777 грн. (в тому числі за податковими зобов`язаннями - 1114777 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 0 грн.); визнано протиправним та скасовано у повному обсязі податкове повідомлення-рішення №0014461401 від 14 вересня 2018 року (форма «П») про зменшення суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток на 14320351 грн.; визнано протиправним та скасовано у повному обсязі податкове повідомлення-рішення №0014471401 від 14 вересня 2018 року (форма «В4») про зменшення суми від`ємного значення суми ПДВ за грудень 2017 року на 99177 грн.

Також, судом апеляційної інстанції встановлено, що ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 17.05.2021 відмовлено у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 25 січня 2021 року в адміністративній справі № 280/5141/18.

В силу положень ч. 2 ст. 255 КАС України у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до положень п. 56.18 ст. 56 ПК України при зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.

За правилами підпункту 60.1.4 пункту 60.1 статті 60 ПК України податкове повідомлення-рішення вважається відкликаним, якщо рішенням суду, що набрало законної сили, скасовується повідомлення-рішення контролюючого органу, у день набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Отже, з набранням законної сили ухвали Третього апеляційного адміністративного суду від 17.05.2021 у справі № 280/5141/18, якою відмовлено у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 25 січня 2021 року в адміністративній справі № 280/5141/18, постанова Запорізького окружного адміністративного суду від 25.01.2021 у справі №280/5141/18 набрала законної сили 17.05.2021 і відповідно саме з цієї дати у позивача виникла переплата (надмірна сплата) за вищевказаними скасованими податковими повідомленнями-рішеннями.

Згідно з частиною першою статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Як зазначалось вище, відповідно до п.102.5 ст.102 ПК України заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених цим Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем здійснення такої переплати або отримання права на таке відшкодування.

Судом встановлено, що 11.06.2021 контролюючим органом від ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» було отримано заяву про повернення надміру сплачених сум зобов`язань з податку на прибуток підприємства (код класифікації доходів бюджету 11021000) вх.№50528/6 в сумі 736671,00 грн у зв`язку з визнанням протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.

Листом від 25.06.2021 за №38956/6/08-01-18-06 контролюючий орган повідомив позивача про наступне, зокрема: «… У зв`язку із невідповідністю п.1 розділу ІІ Порядку інформаційної взаємодії Державної фіскальної служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені та пункту 43.3 статті 43 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. №2755-VІ (із змінами та доповненнями) Заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені залишаємо без виконання. …».

З вищевикладеного судом встановлено, що з дня виникнення у ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» права на відшкодування надміру сплачених коштів в сумі 736671,00 грн у зв`язку з визнанням протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень до дня подання заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань, пройшло менше ніж 1095 днів. Отже, позивач звернувся до ГУ ДПС у Запорізькій області у межах 1095-денного строку.

Вказане узгоджується з судовою практикою, зокрема Постановою Верховного суду України від 28 січня 2020 року у справі №826/28235/15.

Отже, відповідач повинен бути зобов`язаний підготувати висновок про повернення надміру сплаченого податку на прибуток підприємства у сумі 736671,00 грн. на поточний рахунок ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» та подати його для виконання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Таким чином, відповідачем безпідставно Листом від 25.06.2021 за №38956/6/08-01-18-06 відмовлено у задоволенні заяви позивача від 11.06.2021 про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань в сумі 736671,00 грн з підстав пропущення 1095-деного строку на подання такого звернення, а тому позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Запорізькій області щодо ненадання висновку про повернення ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» надміру сплаченого податку на прибуток у розмірі 736671,00 грн підлягають до задоволення.

Враховуючи, що судом встановлено протиправну бездіяльність Головного управління ДПС у Запорізькій області області щодо ненадання висновку про повернення ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» надміру сплаченого податку на додану вартість у розмірі 736671,00 грн, з підстав пропущення 1095-деного строку на подання такого звернення та з огляду на приписи ст.245 КАС України суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного прав позивача та гарантією того, що права позивача, за захистом яких він звернувся до суду, будуть відновлені, є зобов`язання Головного управління ДПС у Запорізькій області підготувати та направити до казначейства разом з іншими передбаченими законодавством документами висновок органу про повернення ПрАТ «Запорізький оліяжиркомбінат» надміру сплаченого податку на прибуток у розмірі 736671,00 грн.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.

З огляду на викладене, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у зазначеному рішенні, у зв`язку з чим підстав для його скасування не вбачається.

Інші доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

За змістом частини першої статті 316 КАС суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції з додержанням норм матеріального і процесуального права, на підставі правильно встановлених обставин справи, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 26.10.2021 в адміністративній справі №280/7353/21 залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Повний текст постанови складено в повному обсязі 16 травня 2022 року.

Головуючий - суддяН.А. Олефіренко

суддяС.В. Білак

суддяВ.А. Шальєва

Дата ухвалення рішення11.05.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104465097
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/7353/21

Ухвала від 03.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 21.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чумаченко Т.А.

Ухвала від 14.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чумаченко Т.А.

Ухвала від 11.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Постанова від 11.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 02.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 02.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 25.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 24.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Рішення від 23.10.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні