ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 травня 2022 рокуЛьвівСправа № 460/10643/21 пров. № А/857/702/22
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді:Запотічного І.І.,
суддів:Глушка І.В., Шавеля Р.М.
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2021 року (суддя Дорошенко Н.О., ухвалене в м. Рівному) у справі № 460/10643/21 за позовом ОСОБА_1 до Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської областіпро визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
29 липня 2021 ОСОБА_1 звернулася в суд з адміністративним позовом до Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області в якому просила визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 08.04.2021 №201 "Про припинення шляхом ліквідації закладу дошкільної освіти (ясел - садка) "Дивосвіт" комбінованого типу Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області".
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2021 року у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області про визнання протиправним та скасування рішення відмовлено повністю.
Вказане рішення в апеляційному порядку оскаржила позивач, яка у апеляційній скарзі покликається на те, що оскаржуване рішення винесене з порушенням норм процесуального та матеріального права, з неповним з`ясуванням обставин справи та є незаконним, просить скасувати рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2021 року по справі №460/10643/21 та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позов.
Зокрема в апеляційні скарзі зазначає, що прийняте рішення Радивилівської міської ради «Про припинення шляхом ліквідації закладу дошкільної освіти (ясел - садка) "Дивосвіт" комбінованого типу Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області» порушує права та інтереси апелянта , а саме конституційне право (її дітей), як право на освіту, що є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті рішення про ліквідацію навчального закладу. Апелянт вважає, що не проведення обговорень проекту рішення про ліквідацію навчального закладу без урахування думки жителів з цього приводу вказує на те, що спірне рішення органу місцевого самоврядування не відповідає критеріям, визначеним частини 3 статті 2 КАС України.
Відповідач правом подання відзиву на апеляційну скаргу скористався та подав відзив на апеляційну скаргу ОСОБА_1 до суду апеляційної інстанції в якому зазначає, що Радивилівською міською радою не порушено прав та законних інтересів позивача внаслідок неправомірного рішення, дій чи бездіяльності відповідача, а відтак відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги.
У відповідності до частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС), суд апеляційної інстанції вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження, так як апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, що ухвалене в порядку письмового провадження (без повідомлення сторін) за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наявні по справі матеріали та доводи апеляційної скарги в їх сукупності, відзиву, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення, виходячи з наступного.
Судом апеляційної інстанції з матеріалів справи встановлено, що згідно з Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 28.09.2021 щодоБугаївського закладу дошкільної освіти (ясел-садка) "Дивосвіт" комбінованого типу Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області", ідентифікаційний код юридичної особи 25320243,засновник - Радивилівська міська рада Дубенського району Рівненської області; ОСОБА_1 - керівник; юридичну особу припинено 17.09.2021.
08.04.2021 Радивилівською міською радою Дубенського району Рівненської області на пленарному засіданні позачергової сьомої сесії VІІІ скликання, прийнято рішення №201 "Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи Бугаївського закладу дошкільної освіти (ясел-садка) "Дивосвіт" комбінованого типу Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області". Пунктами 1, 2 даного рішення вирішено припинити шляхом ліквідації юридичну особу Бугаївський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Дивосвіт" комбінованого типу Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області (Рівненська область, Радивилівський район, с. Бугаївка, вул. Шевченка 34, код ЄДРПОУ 25320243) та створити комісію з припинення юридичної особи Бугаївський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Дивосвіт" комбінованого типу Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області (а.с.12).
ОСОБА_1 вважаючи протиправним рішення Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області № 201 від 08 квітня 2021 року "Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи Бугаївського закладу дошкільної освіти (ясел-садка) "Дивосвіт" комбінованого типу Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області" звернулася з відповідним позовом до суду.
Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції зробив висновок, що відповідач провів громадське обговорення щодо проекту оскаржуваного рішення у формі електронних консультацій, тобто у спосіб, встановлений Порядком № 996. 23.03.2021 на офіційному веб-сайті Радивилівської міської ради було оприлюднено оголошення про початок публічного обговорення проекту рішення сесії Радивилівської міської ради "Про припинення юридичної особи шляхом ліквідації Бугаївського закладу дошкільної освіти (ясел-садка) "Дивосвіт" комбінованого типу Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області".У повідомленні зазначено, що пропозиції громадськості до проекту рішення приймаються до 07.04.2021, публічне обговорення проекту рішення відбудеться 07.04.2021, тому судом першої інстанції не встановлено процедурних порушень при прийнятті рішення, що оскаржується, які могли б вплинути на кінцевий результат.
Колегія суддів з таким висновком суду першої інстанції погоджується з огляду на таке.
Частиною 2статті 19 Конституції Українипередбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освітирегулюєЗакон України "Про освіту" від 05.09.2017 №2145-VIII(далі - Закон №2145-VIII).
Згідно з положеннями абз.1 ч.2ст.25 Закону №2145-VIIIзасновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа) приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом.
Відповідно до ч.1ст.16 Закону України "Про дошкільну освіту" від 11.07.2001 № 2628-IIIрішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності приймає його засновник (засновники).
Засновником закладу дошкільної освіти може бути орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа (зокрема релігійна організація, статут (положення) якої зареєстровано у встановленому законодавством порядку), рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад дошкільної освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.
Як вбачається з матеріалів справи рішенням Радивилівської міської ради від 11.01.2021 №82 затверджено статут Бугаївського закладу дошкільної освіти (ясел-садка) "Дивосвіт" комбінованого типу Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області. Відповідно до п.1.3 розділу 1 "Загальні положення" вказаного статуту власником закладу дошкільної освіти є Радивилівська міська рада Дубенського району Рівненської області (а.с.14-19, 36-41).
Відповідно до ч.2ст.31 Закону України "Про повну загальну середню освіту" від 16.01.2020 №463-IX(даліЗакон №463-IX) заклад загальної середньої освіти залежно від засновника може бути: державним - заснованим розпорядчим актом органу державної влади; комунальним - заснованим розпорядчим актом сільської, селищної, міської, районної, обласної ради; приватним - заснованим рішенням фізичної (фізичних) та/або юридичної (юридичних) особи (осіб) приватного права; корпоративним - заснованим шляхом укладення засновницького договору кількома засновниками різних форм власності на засадах державно-приватного партнерства.
Відповідно до п.1 ч.4ст.31 Закону №463-IXу складі закладів загальної середньої освіти можуть функціонувати такі внутрішні структурні підрозділи, зокрема, дошкільний підрозділ (у складі початкової школи або гімназії).
Абзацом 2 пункту 30 частини 1статті 26Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР(даліЗакон №280/97-ВР)передбачено, що реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Статтею 144 Конституції Українивизначено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначенихзаконом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Положеннями ч. 1-3ст. 59 Закону №280/97-ВРпередбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті26, пунктами 1,29і31статті43та статтями55,56цьогоЗакону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно доЗакону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному вебсайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області від 22.12.2020 №64 затверджено Регламент Радивилівської міської ради восьмого скликання (даліРегламент; а.с. 93-119).
Частиною 9 статті 22 Регламенту передбачено, що проекти нормативноправових актів, рішень міської ради, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніше як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття (ч. 3ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації").
Щодо посилання апелянта на те, що порушено процедуру прийняття оскаржуваного рішення, оскільки не було проведено громадських слухань, то суд апеляційної інстанції відхиляє дані твердження з огляду на наступне.
Судом апеляційної інстанції з матеріалів справи встановлено, що 23.03.2021 на офіційному веб-сайті Радивилівської міської ради оприлюднено проект рішення "Про припинення юридичної особи шляхом ліквідації Бугаївського закладу дошкільної освіти (ясел-садка) "Дивосвіт" комбінованого типу Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області" (а.с. 123).
23.03.2021 на офіційному веб-сайті Радивилівської міської ради було також оприлюднено оголошення про початок публічного обговорення проекту рішення сесії Радивилівської міської ради "Про припинення юридичної особи шляхом ліквідації Бугаївського закладу дошкільної освіти (ясел-садка) "Дивосвіт" комбінованого типу Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області" (а.с. 124).
Згідно зі ст. 8 Закону № 280/97-ВРзагальні збори громадян за місцем проживання є формою їх безпосередньої участі у вирішенні питань місцевого значення. Рішення загальних зборів громадян враховуються органами місцевого самоврядування в їх діяльності. Порядок проведення загальних зборів громадян за місцем проживання визначається законом та статутом територіальної громади.
Відповідно до ст. 13 Закону № 280/97-ВРтериторіальнагромада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування.
Основні вимоги до організації і проведення органами виконавчої влади консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики (далі - консультації з громадськістю) визначає Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996(даліПорядок № 996).
Пункт 5 зазначеної Постанови передбачає, що органам місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю та утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування рекомендовано керуватися затвердженими цієюпостановоюПорядком і Типовим положенням.
Відповідно до п. 3 Порядку № 996 консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.
Згідно з п. 12 Порядку №996 в обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які: стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; визначають порядок надання адміністративних послуг тощо.
З врахуванням наведеного, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що оскільки оскаржуване рішення впливає на таке важливе конституційне право жителів територіальної громади, як право на освіту, то це є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті відповідного рішення.
Відповідно до п. 11 Порядку № 996 консультації з громадськістю проводяться у формі публічного громадського обговорення, електронних консультацій з громадськістю (безпосередні форми) та вивчення громадської думки (опосередкована форма).
Проведення таких консультацій є необхідним задля дотримання якнайкращого забезпечення інтересів дитини, зобов`язання держави щодо якого визначено у статті 3 Конвенції "Про права дитини", ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27.02.1991 № 789-XII.
Відповідно до п. 13 Порядку № 996 публічне громадське обговорення передбачає організацію і проведення публічних заходів: конференцій, форумів, громадських слухань, засідань за круглим столом, зборів, зустрічей (нарад) з громадськістю; Інтернет-конференцій, відеоконференцій. Додатково у рамках публічного громадського обговорення можуть проводитися засідання громадських рад, інших допоміжних органів, утворених при органах виконавчої влади.
Згідно з п. 16 Порядку № 996 електронні консультації з громадськістю проводяться у підрубриці "Електронні консультації з громадськістю" рубрики "Консультації з громадськістю" офіційного вебсайту органу виконавчої влади.
Під час проведення електронних консультацій з громадськістю орган виконавчої влади оприлюднює на своєму офіційному вебсайті та на урядовому вебсайті "Громадянське суспільство і влада" інформаційне повідомлення про проведення електронних консультацій, текст проекту акта, винесеного на обговорення. В інформаційному повідомленні про проведення електронних консультацій з громадськістю зазначаються: найменування органу виконавчої влади, який проводить електронні консультації з громадськістю; назва проекту акта або стислий зміст пропозиції щодо реалізації державної політики у відповідній сфері державного і суспільного життя, винесеної на обговорення; соціальні групи населення та заінтересовані сторони, на які поширюватиметься дія рішення, яке планується прийняти за результатами електронних консультацій з громадськістю; можливі наслідки проведення в життя рішення для різних соціальних груп населення та заінтересованих сторін; електронна адреса, строк і форма подання пропозицій та зауважень; номер телефону, за яким надаються консультації з питання, що винесено на обговорення; прізвище, ім`я відповідальної особи органу виконавчої влади; строк і спосіб оприлюднення результатів обговорення (пункт 17 Порядку № 996).
Як вірно встановлено судом першої інстанції, 23.03.2021 на офіційному веб-сайті Радивилівської міської ради було оприлюднено оголошення про початок публічного обговорення проекту рішення сесії Радивилівської міської ради "Про припинення юридичної особи шляхом ліквідації Бугаївського закладу дошкільної освіти (ясел-садка) "Дивосвіт" комбінованого типу Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області".У повідомленні зазначено, що пропозиції громадськості до проекту рішення приймаються до 07.04.2021, публічне обговорення проекту рішення відбудеться 07.04.2021. Також вказано про те, що у випадку відсутності зауважень до проекту рішення проект рішення вважається схваленим громадськістю (а.с. 124).
З довідки Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області№51/02.09-25 вбачається, що в період з 23.03.2021 по 07.04.2021 в Радивилівську міську раду не надходило пропозицій щодо обговорення проекту рішення Радивилівської міської ради "Про припинення юридичної особи шляхом ліквідації Бугаївського закладу дошкільної освіти (ясел-садка) "Дивосвіт" комбінованого типу Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області" (а.с.125).
Суд апеляційної інстанції врахувавши обставини справи, погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідач надав докази оприлюднення оголошення про початок публічного обговорення проекту рішення сесії Радивилівської міської ради "Про припинення юридичної особи шляхом ліквідації Бугаївського закладу дошкільної освіти (ясел-садка) "Дивосвіт" комбінованого типу Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області" та вчинив усі залежні від нього дії для підтвердження своєчасного повідомлення про початок публічного обговорення оскаржуваного рішення.
Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги позивача не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.
Крім того, колегія суддів зазначає, що інші зазначені позивачем в апеляційній скарзі обставини, крім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин справи і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.
Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torijav. Spain) № 303-A, пункт 29).
Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості в межах відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.
Враховуючи наведене вище колегія суддів вважає, що судом першої інстанції підставно відмовлено в позові.
Згідно ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи викладене, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду з наведених вище мотивів, а тому колегія суддів не вбачає підстав для скасування рішення суду першої інстанції.
Керуючись ст. ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2021 року у справі №460/10643/21 без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя І. І. Запотічний судді І. В. Глушко Р. М. Шавель
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104466584 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні