Рішення
від 24.05.2022 по справі 914/289/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25.05.2022 Справа № 914/289/22

місто Львів

Господарський суд Львівської області у складі судді Тараса РИМА,

за участю секретаря судового засідання Лілії БЕРНАЦЬКОЇ,

розглянув у відкритому судовому засіданні справу

позовом:Львівської міської ради (далі Рада, Позивач),до відповідача:Товариства з обмеженою відповідальністю "Під Дубом" (далі Товариство, Відповідач), про: стягнення 114'894,40 грн,за участю представників:позивача:Ярина ЗАЯЦЬ,відповідача:не з`явився.I.Процедури.

1.На розгляд Господарського суду Львівської області надійшов позов Ради до Товариства про стягнення 114'894,40 гривень.

2.Ухвалою від 07.02.2022 суд залишив позов без руху.

3.Ухвалою від 22.02.2022 суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, судове засідання призначив на 16.03.2022.

4.Відповідач не отримав ухвали про відкриття провадження у справі за юридичною адресою і відповідне поштове відправлення повернулося на адресу суду "за закінченням терміну зберігання" (а. с. 54-56). З аналогічної підстави на адресу суду поверталися й інші ухвали, якими суд повідомляв Відповідача про судові засідання (а. с. 61-63).

5.Суд намагався відправити Відповідачеві телефонограму на номер телефону, зазначений у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань (а. с. 68). Однак телефонограму не вдалось відправити, оскільки відповідний номер не обслуговується.

6.Отже, суд учинив всі можливі дії для повідомлення відповідача про час та місце судового розгляду. З огляду на відсутність підстав для подальшого відкладення розгляду справи в судовому засіданні 25.05.2022 суд ухвалив рішення, проголосивши його вступну та резолютивну частини.

II.аргументи сторін.

Позиція Позивача.

7.На підставі договорів оренди землі Товариство отримало в користування від Ради дві земельні ділянки. Після спливу строку дії цих договорів вони не були пролонговані, а Товариство продовжило користуватися цими земельними ділянками без жодної правової підстави.

8.Таким чином, Товариство за рахунок Ради (як власника землі) зберегло у себе кошти, які повинне було заплатити за користування земельними ділянками.

9.Предметом позову є стягнення 114'894,40 грн безпідставно збережених коштів, які не були сплачені за фактичне користування земельними ділянками у період з 01.07.2018 до 31.06.2021.

10.Підставою позову є користування Товариством земельними ділянками (кадастрові номери 4610136600:03:004:0041 та 4610136600:03:004:0047) без достатньої правової підстави за рахунок власника цих земельних ділянок у період з 01.07.2018 по 31.06.2021. Правовою підставою позову є приписи статей 1212-1214 Цивільного кодексу України.

11.Позивач зазначив у позові, що попередній (орієнтовний) розрахунок судових витрат складається з 2'270,00 грн витрат на оплату судового збору.

Заперечення Відповідача.

12.Відповідач не подав відзиву на позов.

III.МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА.

Загальні засади виникнення кондикційних зобов`язань у цивільному праві України.

13.Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

14.Плата за землю це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

15.Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового Кодексу України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин). Отже, законодавець розмежовує поняття "земельний податок" та "орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності" в залежності від правових підстав передання прав землекористування такими ділянками.

16.Відповідно до статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

17.Особи, які отримують земельну ділянку комунальної власності в користування за договором оренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату. Орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено частиною 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі".

18.Згідно із частиною 1 статті 79 Земельного кодексу України земельна ділянка це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

19.Відповідно до частин 1, 3, 4, 9 статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

20.Відповідно до частини 2 статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.

21.Статтею 1212 Цивільного кодексу України визначено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідків події.

22.Отже, у випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 Цивільного кодексу України.

23.Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на приписи частини 2 статті 120 Земельного кодексу України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно. До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України.

24.Зазначені правові висновки викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17 та від 09.11.2021 у справі № 905/1680/20.

Обставини, що підлягають установленню.

25.Зважаючи на аргументи сторін, а також практику вирішення подібних спорів Верховним Судом, для вирішення спору суду необхідно встановити такі обставини справи:

25.1.Фактичне, без правових підстав користування Товариством земельними ділянками.

25.2.Правильність нарахувань.

Фактичне, без правових підстав користування Товариством земельними ділянками.

26.Ухвалою від 24.01.2008 № 1512 "Про користування ТзОВ "Під Дубом" земельними ділянками на вул. Під Дубом, 17 у м. Львові" (а. с. 8) Позивач передав в оренду Відповідачу для обслуговування кафе:

26.1.Строком на 10 років земельну ділянку площею 0,0122 га на вулиці Під Дубом, 17.

26.2.Строком на 5 років земельну ділянку площею 0,0208 га на вулиці Під Дубом, 17.

27.На виконання цієї ухвали сторони цієї справи уклали договори оренди землі:

27.1.Від 01.07.2008 про оренду земельної ділянки кадастровий номер 4610136600:03:004:0041 (а. с. 9-12) (далі Договір № 1). Строк дії цього договору - до 24.01.2018.

27.2.Від 01.07.2008 про оренду земельної ділянки кадастровий номер 4610136600:03:004:0047 (а. с. 13-16) (далі Договір № 2). Строк дії цього договору - до 24.01.2013.

28.Доказів продовження строку дії Договорів немає у матеріалах справи.

29.Товариство є власником приміщення кафе загальною площею 144,1 м2 за адресою: Львівська область, місто Львів, вулиця Під Дубом, 17, що підтверджується свідоцтвом про право власності на приміщення кафе (а. с. 17).

30.Відділ самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Львові:

30.1.Склав акт № 54 від 10.07.2020 (а. с. 20-22) про те, що Товариство використовує земельні ділянки, кадастрові номери 4610136600:03:004:0041 та 4610136600:03:004:0047 для обслуговування приміщення кафе на вулиці Під Дубом, 17 у місті Львові без наявності правовстановлюючих документів.

30.2.Склав 28.07.2020 Товариству вимогу № 54 (а. с. 23-24) про вжиття до 28.08.2020 заходів щодо оформлення права користування спірними земельними ділянками.

31.З урахуванням наведеного суд робить висновок, що у Відповідача на підставі статті 1212 Цивільного кодексу України виник обов`язок з повернення Позивачу суми утриманих грошових коштів за фактичне користування земельними ділянками кадастровий номер 4610136600:03:004:0041 та 4610136600:03:004:0047.

Правильність розрахунків.

32.Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового Кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

33.Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року, за певною формулою (пункт 289.2 статті 289 Податкового Кодексу України).

34.Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового Кодексу України.

35. Статтею 13 Закону України "Про оцінку земель" регламентовано, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково. Нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж на 5 - 7 років (стаття 18 Закону України "Про оцінку земель").

36.Відповідно до статті 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами … нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

37.Частиною 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

38.Згідно з приписами частини 3 статті 23 цього Закону Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

39.Відповідно до пункту 7.5.1 Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові, затвердженого ухвалою Львівської міської ради № 1995 від 25.05.2017 (а. с. 72-76), річний розмір орендної плати встановлюється у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, за винятком земельних ділянок, використання яких вказано у пунктах 7.6-7.16 цього порядку. Пунктом 7.16 Порядку встановлено, що орендна пата за земельні ділянки, надані для обслуговування нежитлових будівель/споруд, складів тощо встановлюється на підставі ухвали Ради про передачу земельної ділянки в оренду від 3 до 6% від нормативної грошової оцінки землі, якщо коефіцієнт, який характеризує функціональне використання такої земельної ділянки становить 1,2.

40.Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 1360 від 01.06.2021 (а. с. 26) нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 4610136600:03:004:0041 становить 471'957,00 гривень. Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання такої земельної ділянки становить 2,5.

41.Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 1361 від 01.06.2021 (а. с. 28) нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 4610136600:03:004:0047 становить 804'648,00 гривень. Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання такої земельної ділянки становить 2,5.

42.Рада нарахувала Товариству за період з 01.07.2018 по 31.06.2021 114'894,40 гривень. Суд погоджується з правильністю розрахунків Позивача, а тому до стягнення підлягає 114'894,40 гривень.

IV.Судові витрати.

Розподіл витрат на оплату судового збору.

43.Відповідно до вимог статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається на Відповідача.

Враховуючи наведене, керуючись статтями 73, 74, 76, 77, 78, 79, 91, 114, 238, Господарського процесуального кодексу України, суд

Вирішив:

1.Задовольнити позовні вимоги повністю.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Під Дубом" (адреса: 79019, Львівська область, місто Львів, вулиця Під Дубом, будинок 17; ідентифікаційний код 13838940) на користь Львівської міської ради (адреса: 79006, Львівська область, місто Львів, площа Ринок, будинок 1; ідентифікаційний код 04055896) 114'894 (сто чотирнадцять тисяч вісімсот дев`яносто чотири) грн 40 коп. безпідставно збережених коштів та 2'481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн 00 коп. витрат на оплату судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції в порядку та строки, які визначені статтями 254, 256 Господарського процесуального кодексу України. Апеляційну скаргу подають безпосередньо до Західного апеляційного господарського суду.

Повний текст рішення складено та підписано 26.05.2022.

Суддя Рим Т.Я.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення24.05.2022
Оприлюднено28.06.2022
Номер документу104476509
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —914/289/22

Постанова від 16.11.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Плотніцький Борис Дмитрович

Ухвала від 21.08.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Плотніцький Борис Дмитрович

Ухвала від 09.08.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Плотніцький Борис Дмитрович

Рішення від 24.05.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 10.05.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 15.03.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 21.02.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 07.02.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні