ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/4225/21 Суддя (судді) першої інстанції: Дудін С.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 травня 2022 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Судді-доповідача: Кузьмишиної О.М.,
суддів: Костюк Л.О., Пилипенко О.Є.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Київської обласної прокуратури на рішення Київського окружного адміністративного суду від 26 листопада 2021 року у справі за адміністративним позовом Заступника керівника Київської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної інспекції архітектури та містобудування України до Козинської селищної ради, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Приватного акціонерного товариства «Тіз-Топаз» та Товариства з обмеженою відповідальністю «Лотос», про визнання незаконними та скасування рішень,
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Київської обласної прокуратури звернувся до Київського окружного адміністративного суду в інтересах держави в особі Державної інспекції архітектури та містобудування України з адміністративним позовом до Козинської селищної ради, в якому просить:
- визнати незаконним та скасувати рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 29.06.2016 №5 "Про затвердження Детального плану території житлової забудови північної частини селища Козин Обухівського району Київської області";
- визнати незаконним та скасувати рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 20.02.2018 №19, на підставі якого ТОВ "Інститут моделювання розвитку територій" розроблено проектну документацію "Внесення змін до детального плану території житлової забудови Північної частини смт.Козин Обухівського району Київської області".
Обґрунтовуючи свої вимоги, заступник керівника Київської обласної прокуратури зазначив, що оскаржуване рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 29.06.2016 №5 "Про затвердження Детального плану території житлової забудови північної частини селища Козин Обухівського району Київської області" прийнято з порушенням порядку та чинного на час його прийняття містобудівного законодавства.
За твердженнями позивача детальний план має розроблятись та затверджуватись на підставі генерального плану та уточнювати його положення.
При цьому Генеральний план смт. Козин затверджено рішенням Козинської селищної ради від 11.06.1998, оформленим протоколом №2, надалі рішенням Обухівської районної ради Київської області від 18.09.1998 № 40-03ХХ1ІІ на підставі статей 16, 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» затверджено генеральний план селища Козин.
Водночас, цей Генеральний план не охоплював північну частину смт. Козин, щодо забудови якої у червні 2016 року затверджений детальний план території, оскільки станом на 1998 рік ці території не входили до складу смт. Козин.
У 2001 році ДНДПІПМ «Діпромісто» розроблено містобудівне обґрунтування зміни меж селища Козин, яким розширені межі селища Козин до 3071 га, до якого в тому числі входить територія, на яку розроблено Детальний план території житлової забудови північної частини селища Козин Обухівського району Київської області.
Рішенням від 21.12.2001 № 206-16.XXIII «Про зміну меж смт. Козин» Обухівська районна рада Київської області затвердила проект обґрунтування зміни меж території населеного пункту смт. Козин Обухівського району Київської області та встановила загальну площу смт. Козин - 3071 га.
Разом з тим заступник керівника Київської обласної прокуратури зауважує, що чинне законодавство не містить такого різновиду містобудівної документації, як містобудівне обґрунтування, як і не містить норми, що детальний план території може розроблятися на основі містобудівного обґрунтування та уточнювати його положення.
Рішенням Козинської селищної ради від 01.04.2013 № 1 термін дії Генерального плану 1998 року, з урахуванням пропозицій містобудівного обґрунтування 2001 року, продовжено та визнано таким, що є безстроковим. Водночас, відповідні зміни до Генерального плану смт. Козин відповідачем не вносились.
Виходячи з такого, заступник керівника Київської обласної прокуратури стверджує, що в порушення вимог чинного містобудівного законодавства розроблений ДП «УКРНДГПЦИВІЛЬБУД» детальний план території житлової забудови північної частини смт. Козин затверджено за відсутності Генерального плану, який би визначав принципові вирішення розвитку, планування, забудови цієї частини смт. Козин.
Також заступник керівника прокуратури зазначає, що Детальний план території житлової забудови північної частини смт. Козин розроблено всупереч вимог водного, земельного та природоохоронного законодавства в частині, що стосується встановлення меж прибережних захисних смуг р. Дніпро.
Зокрема, Детальним планом території житлової забудови північної частини смт. Козин, затвердженим оскаржуваним рішенням ради, передбачено зменшення розмірів прибережних захисних смуг на ширину від 0 до 25 метрів, що суперечить нормативним розмірам прибережних захисних смуг, встановленим ст. 88 Водного кодексу України, ст. 60 Земельного кодексу України (100 метрів).
Окрім того, заступник керівника Київської обласної прокуратури повідомив, що на підставі рішення Козинської селищної ради від 20.02.2018 № 19 ТОВ «Інститут моделювання розвитку територій» розроблено проектну документацію «Внесення змін до детального плану території житлової забудови Північної частини смт Козин Обухівського району Київської області».
Зазначений проект внесення змін перебуває на громадському обговоренні, рішення про його затвердження не приймалося. Однак, зважаючи на незаконність рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 29.06.2016 № 5 «Про затвердження «Детального плану території житлової забудови північної частини селища Козин Обухівського району Київської області», заступник керівника Київської обласної прокуратури вважає, що всі подальші рішення про внесення змін до цього рішення, а також рішення про надання згоди на розробку проектної документації про внесення змін до нього, є незаконними, внаслідок чого просить також скасувати рішення Козинської селищної ради від 20.02.2018 № 19, на підставі якого ТОВ «Інститут моделювання розвитку територій» розроблено проектну документацію «Внесення змін до детального плану території житлової забудови Північної частини смт Козин Обухівського району Київської області».
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 26 листопада 2021 року у задоволенні позову відмовлено повністю.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з необґрунтованості тверджень Заступника керівника Київської обласної прокуратури щодо невідповідності рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 29.06.2016 №5 та від 20.02.2018 № 19 вимогам чинного містобудівного та земельного законодавства, а також з непідтвердженості таких доводів матеріалами справи.
Не погоджуючись з ухваленим рішенням, Заступник керівника Київської обласної прокуратури І. Грабець подав до Шостого апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу, у якій просить скасувати рішення суду першої інстанції від 26 листопада 2021 року та ухвалити нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги повністю.
Свої вимоги апелянт мотивує тим, що судом першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення неповно досліджено обставини, що мають значення для справи та неправильно застосовано норми матеріального права.
Відповідач в апеляційній скарзі звертає увагу на те, що на момент прийняття оскаржуваного рішення, яким затверджено Детальний план, діяв Генеральний план селища Козин 1998 року, яким хоча й впорядковувалася існуюча на той час територія селища, однак який не включав і наразі не включає територію, охоплену Детальним планом житлової забудови північної частини селища Козин.
Окрім того апелянт стверджує, що детальний план території не міг розроблятися на основі лише містобудівного обґрунтування та уточнювати його положення без попереднього внесення змін до Генерального плану населеного пункту та за відсутності попередньо ухваленого оновленого Генерального плану населеного пункту на всю його територію.
Отже, на переконання апелянта відсутність чинного Генерального плану є безумовною підставою для скасування розробленого та затвердженого Детального плану територій.
Позивач також не погоджується з висновками суду першої інстанції щодо відсутності порушень оскаржуваними рішеннями меж прибережної захисної смуги р. Дніпро, оскільки оскаржуваним Детальним планом житлової забудови північної частини селища Козин встановлено прибережну захисну смугу від 0 до 25 метрів, тоді як згідно Державних будівельних норм встановлено мінімальну ширину захисної смуги не менше 20 метрів від урізу води.
Ухвалами колегії Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2021 року відкрито провадження за апеляційною скаргою Заступника керівника Київської обласної прокуратури, призначено справу до розгляду в порядку письмового провадження з 13 травня 2022 року.
Від Козинської селищної ради, а також від третіх осіб відзиву на апеляційну скаргу та письмових пояснень не надходило, що не перешкоджає розгляду справи за наявними у ній матеріалами в порядку письмового провадження.
Відповідно до частин першої, третьої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Перевіривши повноту встановлення Київським окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Як вбачається з матеріалів справи, у 1995 році Інститутом землеустрою української академії аграрних наук розроблено проект формування території та встановлення меж Козинської селищної ради народних депутатів, смт.Козин і с.Рудики Обухівського району Київської області. Вказаний проект землеустрою погоджений суміжними сільськими та міськими радами, землевпорядною службою району, органом архітектури району, природоохоронним органом, санітарним органом району, та Козинською селищною радою. Проект в цілому затверджений рішенням Обухівської районної ради народних депутатів від 28.11.1997 №106 10.ХХІІ, яким визначено площу Козинської селищної ради у розмірі 6862,6 га.
На засіданні II сесії Козинської селищної ради XXIII скликання рішенням від 11.06.1998, яке оформлено протоколом №2, затверджено Генеральний план селища Козин Обухівського району Київської області. У рішенні вказано, що Генеральний план затверджено в третьому варіанті з усіма доповненнями згідно рішень Обухівської районної ради, рекреаційної зони та проектних матеріалів ПДП житлового району "П`ятихатки", розроблені інститутом "Діпромісто".
Рішенням Обухівської районної ради народних депутатів Київської області від 18 вересня 1998 року №40 03.ХХІІІ затверджено генеральний план селища Козин, а також проект детального планування житлового району села П`ятихатки.
У 2000 році ДНДПІПМ "Діпромісто" розроблено проект обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин, тобто містобудівну документацію, яка мала назву "Коригування генерального плану смт. Козин Обухівського району Київської області. Містобудівне обґрунтування змін меж смт. Козин". Вказаною документацією розширено межі селища Козин до 3071 га.
Управління містобудування та архітектури Київської обласної державної адміністрації за результатом розгляду матеріалів містобудівного обґрунтування зміни меж селища Козин Обухівського району, розроблених інститутом «Діпромісто», в листі від 30.11.2000 №412 зазначило: враховуючи наявність значного попиту щодо освоєння та забудови земельних ділянок Козинської селищної ради при обмеженості територіальних резервів для розвитку населеного пункту в існуючих межах, погоджує зазначені матеріали містобудівного обґрунтування зміни межі селища, як перший етап коригування генерального плану смт.Козин і рекомендувало їх до затвердження у встановленому порядку. При цьому Управління підкреслило, що другий етап даної роботи, а саме: розробка коригування генерального плану селища, в повному обсязі підлягає обов`язковому розгляду управлінням містобудування та архітектури.
Рішенням Козинської селищної ради Обухівського району Київської області №1/2 погоджено представлений проект коригування генерального плану смт. Козин Обухівського району Київської області та вирішено звернутися до Обухівської районної ради з проханням затвердити проект коригування генерального плану.
Рішенням Обухівської районної ради від 09.02.2001 №151.13ХХІІІ затверджено проект обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин, Обухівського району, Київської області, встановлено загальну площу селища міського типу Козин 2740 га в межах, передбачених проектом обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин.
Рішенням Виконавчого комітету Козинської селищної ради від 29.11.2001 №113 «Про зміну меж селища міського типу» затверджено проект обґрунтування зміни меж території Козинської селищної ради, розроблений інститутом проектування міст «Діпромісто», згідно якого загальна площа смт. Козин змінюється з 2740 до 3071 га під розширення інфраструктури селища. Також цим рішенням вирішено звернутися до Обухівської районної ради з проханням затвердити вищевказане рішення виконкому та внести зміни до рішення Обухівської районної ради від 09.02.2001 №151 «Про зміну меж селища міського типу Козин Обухівського району Київської області».
Рішенням Обухівської районної ради від 21.12.2001 № 206-16.XXIII "Про зміну меж смт.Козин" затверджено проект обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин Обухівського району Київської області, встановлено загальну площу селища міського типу Козин - 3071 га в межах, передбачених проектом обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин. Контроль за виконанням цього рішення покладено на відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства райдержадміністрації, визнано таким, що втратило чинність, рішення районної ради від 09.02.2001 №151.-13-ХХІІІ «Про зміну меж селища міського типу Козин Обухівського району Київської області».
Рішенням Обухівської районної ради від 12.04.2011 №68.5.VI відхилено протест прокурора Обухівського району на рішення Обухівської районної ради від 21.12.2001 року № 206-16.XXIII "Про зміну меж смт.Козин".
Обухівський районний суд Київської області у справі №2-а-4237/11 за позовом прокурора Обухівського району про визнання незаконним рішення Обухівської районної ради від 21.12.2001 № 206-16.XXIII "Про зміну меж смт. Козин», ухвалою від 15.06.2011 позов залишив без розгляду. Вказане рішення Обухівської районної ради набрало законної сили.
Рішенням Козинської селищної ради від 08.08.2013 №4 вирішено замовити розроблення детального плану території смт. Козин Обухівського району Київської області (північної частини населеного пункту) в організації, що має відповідні дозволи та ліцензії, на умовах передачі всіх прав (окрім авторського) Козинській селищній раді та/або уповноваженим нею органам, установам та організаціям.
Детальний план території житлової забудови Північної частини смт. Козин розроблено Державним підприємством "Український науково-дослідний і проектний інститут цивільного будівництва "УкрНДПіЦивільбуд" на підставі: листа-замовлення Козинської селищної ради; завдання на проектування від 2014 року; вихідних матеріалів, наданих Козинського селищною радою; матеріалів аерофотогеодезичних вишукувань, виконаних КДП «Київгеоінформатика» та ПП ОСОБА_1 в 2013 році в масштабі 1:2000; даних державного земельного кадастру; натурних обстежень.
Зазначено, що при розробленні детального плану території смт. Козин (частини населеного пункту) використані матеріали попередньо розроблених детальних планів території, проектів забудови та іншої містобудівної документації, у тому числі: Генеральний план селища Козин, розроблений інститутом ДП «Діпромісто» у 1998 році; Генеральний план селища Козин, розроблений інститутом ДП «УКРНДПІЦИВІЛЬСІЛЬБУД» у 2009 році; Стратегія розвитку Київської області на період до 2015 року; Містобудівний розвиток та планувальна організація приміської зони, визначення території спільних інтересів територіальних громад міста Києва та його приміської зони; Містобудівне обґрунтування зміни меж селища Козин, розроблене інститутом УДНДІПМ «Діпромісто» у 2001 році; Проект формування території та встановлення меж селищної ради і населених пунктів, розроблений інститутом землеустрою у 1995 році; Робочі проекти впорядкування прибережно-захисних зон та берегоукріплення прибережних смуг; Технічний звіт про науково-археологічне дослідження земельної ділянки, яка розташована в смт. Козин Обухівського району Київської області.
Управління водних ресурсів у місті Києві та Київській області листом від 25.11.2015 №01-12/1175 зазначило, що детальним планом охоплена територія селища площею 511 га в північній частині села, яка передбачена під житлову забудову та інфраструктуру селища. В детальному плані запропоновані заходи щодо покращення стану водного середовища. Управління відмітило, що за відсутності генерального плану селища, яким був би врахований перспективний розвиток населеного пункту, земельні ділянки відводились хаотично без дотримання вимог Водного та Земельного кодексів України, про що свідчить зменшення розміру прибережних захисних смуг вздовж річок та водойм, які нанесені по межі існуючих приватних землеволодінь і мають ширину від 0 до 25 м. Проектована територія знаходиться на захищеному масиві Конча-Заспа, площею 1,4 га з переливною дамбою (гребень на відмітках 93,0-94,1 м), яка не забезпечує захист території від затоплення та підтоплення повеневими і паводковими водами 1% забезпеченості. З метою захисту від підтоплення та затоплення селища передбачено проведення інженерної підготовки території до відмітки 96,7 м на висоту під 0,3 - 4,7 м шляхом гідронамиву. Проведення значного підняття відміток поверхні землі в районі берегів Канівського водосховища, інших річок та водойм повинно здійснюватися в межах земельних ділянок поза межами водного плеса з проведенням берегоукріплення берегової лінії водосховище.
На півночі проектованої території в районі старих дачних масивів проведення інженерної підготовки території неможливо зважаючи на існуючу забудову.
Враховуючи наведене, Київводресурсів визнав за можливе реалізацію запланованих заходів детального плану території житлової забудови північної частини селища Козин Обухівського району Київської області, що забезпечить покращення санітарно-екологічного стану водних ресурсів та земель водного фонду.
Детальний план території житлової забудови Північної частини смт. Козин погоджений: Управлінням культури, національностей та релігій Київської обласної державної адміністрації листом від 18.04.2016 №647/01-17; Головним управлінням ДСНС у Київській області листом від 17.11.2015 №66/1/6851; Департаментом екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації листом від 25.12.2015 №06.2-08.3/5191; Головним управлінням Держсанепідслужби у Київській області листом від 13.10.2015 №2024/1; Рішенням тринадцятої сесії Козинської селищної ради VII скликання №5 від 29.06.2016 затверджено вказаний "Детальний план території житлової забудови північної частини смт. Козин Обухівського району Київської області".
Козинська селищна рада 20.02.2018, розглянувши заяву директора ТОВ «Лотос» щодо внесення змін до детального плану території житлової забудови північної частини смт. Козин Обухівського району Київської області, затвердженого рішенням Козинської селищної ради від 29.06.2016 №5, у зв`язку з необхідністю внесення змін в планувальні рішення, уточнення меж водоохоронних зон та розміщення житлової та громадської забудови, в межах землекористування ТОВ «Лотос», ТОВ «Дана», ТОВ «ОК-Інвест», ПАТ «Тіз-Топаз», ТОВ «Альфа-Плюс», ТОВ «Затишне», беручи до уваги протокол зборів керівників товариств землекористувачів №4 від 05.02.2018, прийняла рішення №19, яким вирішила замовити розроблення змін до детального плану території житлової забудови північної частини смт. Козин Обухівського району Київської області, який був затверджений у 2016 році в організації, що має відповідні дозволи та ліцензії, на умовах передача всіх прав (окрім авторського) Козинській селищній раді та/або уповноваженим нею органам, установам та організаціям.
На підставі рішення Козинської селищної ради від 20 лютого 2018 року №19 ТОВ «Інститут моделювання розвитку територій» розроблено проект внесення змін до детального плану території житлової забудови північної частини смт. Козин Обухівського району Київської області.
Не погоджуючись з рішеннями відповідача, заступник керівника Київської обласної прокуратури звернувся до суду з позовом, за результатами розгляду якого судом першої інстанції ухвалено рішення від 26.11.2021.
Переглядаючи зазначене рішення суду першої інстанції, колегія суддів апеляційного суду виходить з того, що відповідно до статті 1 Закону України «Про основи містобудування» (далі - Закон №2780, в редакції станом на моментвиникнення спірних правовідносин) містобудування (містобудівна діяльність) - це цілеспрямована діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, громадян, об`єднань громадян по створенню та підтриманню повноцінного життєвого середовища, яка включає прогнозування розвитку населених пунктів і територій, планування, забудову та інше використання територій, проектування, будівництво об`єктів містобудування, спорудження інших об`єктів, реконструкцію історичних населених пунктів при збереженні традиційного характеру середовища, реставрацію та реабілітацію об`єктів культурної спадщини, створення інженерної та транспортної інфраструктури.
До компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій (частина перша статті 12 Закону).
Види, склад, порядок розробки та затвердження містобудівної документації визначаються законодавством. Порядок проведення експертизи містобудівної документації визначається Кабінетом Міністрів України.
Зміни до містобудівної документації вносяться рішенням органу, який затвердив містобудівну документацію, за поданням відповідного спеціально уповноваженого органу з питань містобудування та архітектури.
Статтею 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі - Закон №3038 визначено такі поняття:
- генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту;
- детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території;
- містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.
Відповідно до положень статті 16 Закону №3038 планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.
Згідно з частиною першою статті 17 Закону №3038 генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Положеннями статті 19 Закону №3038 визначено, що детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.
Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.
Детальний план території визначає: 1) принципи планувально-просторової організації забудови; 2) червоні лінії та лінії регулювання забудови; 3) функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами; 4) містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території; 5) потребу в підприємствах і закладах обслуговування населення, місце їх розташування; 6) доцільність, обсяги, послідовність реконструкції забудови; 7) черговість та обсяги інженерної підготовки території; 8) систему інженерних мереж; 9) порядок організації транспортного і пішохідного руху; 10) порядок комплексного благоустрою та озеленення, потребу у формуванні екомережі; 11) межі прибережних захисних смуг і пляжних зон водних об`єктів (у разі відсутності плану зонування території).
Детальний план території складається із графічних і текстових матеріалів.
Апелянт в апеляційній скарзі стверджує, що Детальний план території житлової забудови північної частини смт. Козин затверджено за відсутності Генерального плану, що є безумовною підставою для скасування оскаржуваних рішень.
Оцінюючи такі доводи, судова колегія зазначає, що генеральні плани населених пунктів, затверджені до набрання чинності Законом 3038, є безстроковими. Проекти забудови територій, розподілу територій, містобудівні обґрунтування з відповідними умовами та обмеженнями забудови земельних ділянок, будівельні паспорти, документи на введення об`єктів в експлуатацію та їх сертифікацію, розроблені та/або оформлені до набрання чинності цим Законом, можуть бути затверджені та використані після набрання чинності цим Законом.
Положення затверджених відповідно до цього пункту проектів забудови територій, розподілу територій, містобудівних обґрунтувань з відповідними умовами та обмеженнями забудови земельної ділянки враховуються під час розроблення, внесення змін та оновлення містобудівної документації на місцевому рівні.
Правові та організаційні основи планування, забудови та іншого використання територій станом на момент розроблення та затвердження містобудівного обґрунтування зміни меж смт. Козин у 2000-2001 роках визначалися Законом України «Про планування і забудову територій» (далі - Закон №1699), положеннями якого визначені такі поняття:
- планування територій - процес регулювання використання територій, який полягає у створенні та впровадженні містобудівної документації, ухваленні та реалізації відповідних рішень;
- містобудівна документація - затверджені текстові і графічні матеріали, якими регулюється планування, забудова та інше використання територій;
- проектна документація - затверджені текстові та графічні матеріали, якими визначаються містобудівні, об`ємно-планувальні, архітектурні, конструктивні, технічні, технологічні вирішення, а також кошториси об`єктів будівництва;
- генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, яка визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту;
- детальний план території - містобудівна документація, яка розробляється для окремих районів, мікрорайонів, кварталів та районів реконструкції існуючої забудови населених пунктів;
- проект забудови територій - документація, що поєднує властивості містобудівної та проектної документації, яка розробляється для будівництва комплексів будинків і споруд;
Відповідно до положень статті 3 Закону №1699 рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань забудови та іншого використання територій, вибору, вилучення (викупу) і надання земельних ділянок для містобудівних потреб приймаються в межах, визначених законом відповідно до містобудівної документації за погодженням з спеціально уповноваженими органами з питань містобудування та архітектури.
Рішення органів виконавчої влади та місцевого самоврядування з питань забудови та іншого використання територій, прийняті в межах повноважень, визначених законом, є обов`язковими для суб`єктів містобудування.
Статтею 10 Закону №1699 визначено, що планування територій на місцевому рівні забезпечується відповідними місцевими радами та їх виконавчими органами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями відповідно до їх повноважень, визначених законом, і полягає у розробленні та затвердженні генеральних планів населених пунктів, схем планування територій на місцевому рівні та іншої містобудівної документації, регулюванні використання їх територій, ухваленні та реалізації відповідних рішень про дотримання містобудівної документації.
Розроблення, погодження та експертиза містобудівної документації провадяться згідно з встановленими державними стандартами, нормами та правилами в порядку, визначеному законодавством.
Містобудівна документація затверджується відповідною місцевою радою з визначенням строку її дії та переліку раніше прийнятих рішень, що втрачають чинність, а також тих рішень, до яких необхідно внести відповідні зміни.
Зміни до містобудівної документації вносяться рішенням ради, яка затвердила містобудівну документацію, після погодження з відповідним спеціально уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури.
Статтею 20 Закону №1699 визначено, що державні будівельні норми щодо планування і забудови та іншого використання територій розробляє та затверджує спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань містобудування та архітектури за погодженням з іншими центральними органами виконавчої влади з питань, які належать до їх повноважень.
Державні будівельні норми та інші нормативно-правові акти з питань планування і забудови територій є обов`язковими для суб`єктів містобудування.
Відповідно до частини першої статті 23 Закону №1699 забудова територій передбачає здійснення нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, впорядкування об`єктів містобудування, розширення та технічного переоснащення підприємств (далі - будівництво). Будівництво об`єктів містобудування здійснюється згідно з законодавством, державними стандартами, нормами та правилами, регіональними і місцевими правилами забудови, містобудівною та проектною документацією.
Положеннями статті 25 Закону №1699 визначалося, що комплексна забудова території є засобом забезпечення громадських та приватних інтересів, спрямованих на попереднє проведення інженерної підготовки, спорудження зовнішніх інженерно-транспортних мереж, об`єктів соціальної сфери, жилих будинків, благоустрою території, інших об`єктів містобудування. Комплексна забудова території забезпечується одним або кількома забудовниками.
Рішення щодо організації комплексної забудови території у визначених межах приймаються відповідними місцевими радами на підставі техніко-економічних та містобудівних обґрунтувань.
Згідно з приписами статті 26 Закону №1699 для забезпечення дотримання вимог законодавства, а також регіональних та місцевих правил забудови, державних стандартів, норм і правил, містобудівної документації фізичним та юридичним особам за їх письмовим зверненням надаються єдині умови і обмеження забудови земельних ділянок, вихідні дані на проектування об`єктів містобудування (далі - вихідні дані).
У разі відсутності місцевих правил забудови для будівництва окремого об`єкта містобудування на території кварталу існуючої забудови розробляється містобудівне обґрунтування розташування об`єкта містобудування в цьому кварталі.
Містобудівне обґрунтування повинно містити текстові та графічні матеріали, розрахунки щодо можливості розташування об`єкта містобудування в кварталі та його параметрів з урахуванням державних будівельних норм.
Вимоги до складу, змісту і порядку розроблення, погодження, фінансування та затвердження містобудівного обґрунтування визначаються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань архітектури та містобудування.
Відповідно до пункту 1.1 ДБН Б.1-3-97 «Склад, зміст, порядок розроблення, погодження та затвердження генеральних планів міських населених пунктів» генеральний план міста, селища є основним планувальним документом, який встановлює в інтересах населення та з врахуванням державних завдань напрямки і межі територіального розвитку населеного пункту, функціональне призначення і будівельне зонування території, містить принципові рішення щодо розміщення об`єктів загальноміського або загальноселищного значення, організації вулично-дорожньої мережі і дорожнього руху, інженерного обладнання, інженерної підготовки і благоустрою, захисту території від небезпечних природних і техногенних процесів, охорони природи та історико-культурної спадщини, черговості освоєння території.
Генеральний план міста, селища є основним видом містобудівної документації з планування території населеного пункту, призначеним для обґрунтування (розроблення та реалізації) довгострокової політики органу місцевого самоврядування в питаннях використання і забудови території.
Як було вказано вище, у 2000 році ДНДПІПМ "Діпромісто" розроблено містобудівне обґрунтування зміни меж селища міського типу Козин ("Коригування генерального плану смт. Козин Обухівського району Київської області»).
Управління містобудування та архітектури Київської обласної державної адміністрації за результатом розгляду матеріалів містобудівного обґрунтування зміни меж селища Козин Обухівського району, розроблених інститутом «Діпромісто», листом від 30.11.2000 №412 погодило зазначені матеріали містобудівного обґрунтування зміни межі селища, як перший етап коригування генерального плану смт.Козин і рекомендувало їх до затвердження у встановленому порядку.
Відповідно до положень статті 64 Земельного кодексу України від 18.12.1990 (який був чинним станом на момент затвердження містобудівного обґрунтування) межі селищ міського типу встановлюються і змінюються обласною Радою народних депутатів або за її дорученням відповідною районною, міською, в адміністративному підпорядкуванні якої є район, Радою народних депутатів.
В матеріалах справи наявне рішення Київської обласної ради від 17 лютого 2000 року №174-10-ХХІІ, яким доручено Обухівський районний раді встановити межі селища міського типу Козин.
Відтак, містобудівне обґрунтування розроблено в рамках першого етапу коригування генерального плану смт. Козин за завданням Козинської селищної ради та з врахуванням значної кількості містобудівної документації як смт. Козин так і всього Обухівського району. При цьому розроблення цієї містобудівної документації здійснено за дорученням Київської обласної ради, що відповідає положенням чинного на той час Земельного кодексу України.
При розроблені проектних робіт використані матеріали генерального плану смт. Козин, схема землекористування Козинської селищної ради, приміської зони міста Києва, а також матеріали відділу землеустрою Обухівського району. У містобудівному обґрунтуванні вказано, що прийняття проектних меж селища визначить території, які підлягають геодезичному поповненню та дозйомці топоснови, необхідної для виконання робіт з коригування генерального плану селища.
Отже, затвердження запропонованих у містобудівному обґрунтуванні меж смт. Козин було необхідною умовою для подальшої процедури коригування генерального плану цього населеного пункту.
Рішенням Виконавчого комітету Козинської селищної ради від 29.11.2001 №113 «Про зміну меж селища міського типу» затверджено проект обґрунтування зміни меж території Козинської селищної ради, розроблений інститутом проектування міст «Діпромісто», згідно якого загальна площа смт. Козин змінюється з 2740 до 3071 га під розширення інфраструктури селища. Також цим рішенням вирішено звернутися до Обухівської районної ради з проханням затвердити вищевказане рішення виконкому та внести зміни до рішення Обухівської районної ради від 09.02.2001 №151 «Про зміну меж селища міського типу Козин Обухівського району Київської області».
Рішенням Обухівської районної ради від 21.12.2001 року №206-16.XXIII "Про зміну меж смт.Козин" затверджено проект обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин Обухівського району Київської області, встановлено загальну площу селища міського типу Козин - 3071 га в межах, передбачених проектом обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин.
Вказані рішення органів місцевого самоврядування є чинними, в судовому порядку не скасовані.
В матеріалах справи міститься також лист Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.06.2018 №7/17-9687, в якому зазначено, що містобудівне обґрунтування внесення змін до Генерального плану смт. Козин розроблено відповідно до чинного на той період законодавства, а відповідні матеріали цього містобудівного обґрунтування стали невід`ємною частиною Генерального плану смт. Козин.
При цьому Мінрегіонбуд України повідомив, що на підставі чинного Генерального плану смт. Козин та містобудівного обґрунтування зміни меж смт. Козин, яке є його невід`ємною частиною, може бути розроблений детальний план території.
У зв`язку з необхідністю комплексного освоєння території (у тому числі земельних ділянок, які перебувають у користуванні ЗАТ «Тіз-Топаз») рішенням №2 від 29.01.2004 Виконавчий комітет Козинської селищної ради, розглянувши клопотання керівництва ЗАТ «Тіз-Топаз» про надання дозволу на розробку комплексного проекту освоєння належних йому земельних ділянок, прийнявши до уваги необхідність коригування Генерального плану смт. Козин відповідно до рішення виконкому Козинської селищної ради від 25.12.2003 №7, визнав за доцільне необхідність розробки комплексної проектної документації (Концепції освоєння території, проект детального планування, проекти забудови) вказаного району в рамках коригування генерального плану смт. Козин.
Вказаним рішенням надано ЗАТ «Тіз-Топаз» дозвіл на розроблення проектно-планувальної та проектно-кошторисної документації для забудови належних йому територій в межах Козинської селищної ради, з урахуванням Концепції коригування Генерального плану смт. Козин та освоєння прилеглих до земель ЗАТ «Тіз-Топаз» масивів. Розроблену проектну документацію вирішено погодити та затвердити у встановленому законом порядку.
Рішенням Козинської селищної ради №20 від 30.03.2004 надано дозвіл ЗАТ "ТІЗ-Топаз" на виготовлення проектної документації для створення житлово-рекреаційного масиву.
Розроблений детальний план території житлово-рекреаційного комплексу «Конча-Заспа» на території земель Козинської селищної ради Обухівського району Київської області був погоджений: Головним управлінням МНС України в Київській області листом від 27.10.2005 №9/6/5576; Київською обласною СЕС висновком від 06.10.2005 №03/02; Державним управлінням екології та природних ресурсів в Київській області листом від 09.11.2005 №06-12/8107; Виконавчим комітетом Козинської селищної ради рішенням від 30.11.2005 №142/1; громадськими слуханнями смт. Козин, про що свідчить виписка з протоколу від 25.12.2005; містобудівною радою управління містобудування і архітектури та розвитку інфраструктури Київської обласної державної адміністрації протоколом від 17.11.2005 №209/05-п.
Детальний план території отримав позитивний експертний висновок Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст «Діпромісто» від 13.10.2005.
Рішенням Козинської селищної ради від 25.12.2005 №7 затверджено ЗАТ «Тіз-Топаз» проект детального плану території житлово-рекреаційного комплексу «Конча-Заспа».
Таким чином, станом на 2005 рік вже існувала містобудівна документація, яка уточнювала положення Генерального плану смт. Козин. При цьому рішення Козинської селищної ради від 25.12.2005 №7 є чинним, та у встановленому законом порядку не скасовано.
Після затвердження детального плану території житлово-рекреаційного комплексу «Конча-Заспа» розроблено проекти забудови 15 мікрорайонів ЖРК «Конча-Заспа» від імені ЗАТ «Тіз-Топаз», будівництва водозабірного вузла, напірного колектора, КНС подачі стоків, реконструкції дамби, розпочато проходження комплексної державної експертизи щодо проектів забудови окремих житлових мікрорайонів ЖРК «Конча-Заспа» та після їх затвердження отримані відповідні дозволи на виконання будівельних робіт.
Відтак, твердження заступника керівника Київської обласної прокуратури в апеляційній скарзі про те, що оскаржуваними рішеннями Козинської селищної ради затверджено Детальний план території за відсутності Генерального плану, який би охоплював цю територію, не підтверджуються наявними у справі матеріалами.
Стосовно тверджень прокурора про те, що оскаржуваними рішеннями протиправно зменшено розміри прибережних захисних смуг на ширину від 0 до 25 метрів колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 60 Земельного кодексу України вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності встановлюються прибережні захисні смуги.
Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною: а) для малих річок, струмків і потічків, а також ставків площею менш як 3 гектари - 25 метрів; б) для середніх річок, водосховищ на них, водойм, а також ставків площею понад 3 гектари - 50 метрів; в) для великих річок, водосховищ на них та озер - 100 метрів.
При крутизні схилів більше трьох градусів мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється.
Аналогічні норми закріплені в статі 88 Водного кодексу України.
Прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності (статті 61-62 ЗК України, статті 89-90 ВК України, абзац другий пункту 8.19 Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів і додаток 13 до цих правил).
Отже, землі прибережних захисних смуг є землями водного фонду України, на які розповсюджується особливий порядок їх використання та надання їх у користування. Такі землі можуть змінювати володільця лише у випадках, прямо передбачених у ЗК України та ВК України.
Частина четверта статті 88 ВК України у редакції, яка діяла до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Водного і Земельного кодексів України щодо прибережних захисних смуг» №2740-VI від 2 грудня 2010 року, визначала, що у межах існуючих населених пунктів прибережна захисна смуга встановлюється з урахуванням конкретних умов, що склалися.
Після прийняття Закону України № 2740-VI від 2 грудня 2010 року редакція статті 88 ВК України зазнала змін, за якими у межах існуючих населених пунктів прибережна захисна смуга встановлюється з урахуванням містобудівної документації.
Таким чином, до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Водного і Земельного кодексів України щодо прибережних захисних смуг» №2740-VI від 2 грудня 2010 року (05.01.2011) прибережна захисна смуга встановлювалася з урахуванням конкретних умов, що склалися, а після цього - з урахуванням містобудівної документації.
Відповідно до пункту 10 Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режим ведення господарської діяльності в них, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 травня 1996 р. N 486 (в редакції станом на момент прийняття спірного рішення), на землях міст і селищ міського типу розмір водоохоронної зони, як і прибережної захисної смуги, встановлюється відповідно до існуючих на час встановлення водоохоронної зони конкретних умов забудови.
З огляду на вказані приписи законодавство, чинне на момент прийняття оскарженого рішення, вимагало визначати прибережні захисні смуги у межах населених пунктів з урахуванням будь-якої містобудівної документації у цій сфері та виходячи з конкретних умов забудови, які склалися на місцевості.
На момент прийняття відповідачем оскаржуваного рішення був відсутній проект землеустрою щодо встановлення особливого режиму частини водоохоронної зони, а відтак ним не допущено порушення меж прибережних захисних смуг.
Отже, відповідні твердження прокурора про те, що детальним планом території, затвердженим оскаржуваним рішенням, зменшено розміри прибережних захисних смуг на ширину від 0 до 25 метрів за розміри, визначені статтею 60 ЗК України та статтею 88 ВК України є необгрунтованими у достатній та переконливій мірі.
Колегія суддів також звертає увагу на наявні судові рішення, зокрема, рішення Господарського суду Київської області від 10.06.2014 у справі №911/1562/14, яке набрало законної сили 05.07.2014, та яке враховано під час розробки Детального плану територій відповідачем.
Окрім зазначеного колегія суддів встановила, що у провадженні Київського окружного адміністративного суду перебувала справа №810/2509/17 за позовом Першого заступника прокурора Київської області І.Грабця в інтересах держави до Козинської селищної ради Обухівського району Київської області про скасування рішення Козинської селищної ради від 29.06.2016 №5 "Про затвердження "Детального плану житлової забудови північної частини селища Козин Обухівського району Київської області".
Відповідно до постанови Верховного Суду від 13.10.2020 у зазначеній справі касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства «Тіз-Топаз» задоволено частково, постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 25 червень 2020 року та рішення Київського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2019 року скасовано, ухвалено нове рішення, яким позовну заяву Першого заступника прокурора Київської області І.Грабця залишено без розгляду.
У зазначеній постанові Верховного Суду зазначено, що єдиним уповноваженим органом на внесення змін до Генерального плану смт. Козин станом на 2001 рік була Обухівська районна рада Київської області, як орган, який затверджував відповідний Генеральний план смт. Козин у 1998 році. Обухівська районна рада Київської області прийняла рішення «Про зміну меж селища Козин» від 21.12.2001 №206 16.ХХІІІ, яким було затверджено містобудівну документацію та встановлено загальну площу смт. Козин.
Відповідно, колегія суддів враховує правову позицію Верховного Суду, наведену у справі 810/2509/17, яка є преюдиційною для справи №320/4225/21.
У підсумку зазначеного, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає їх правильними, у зв`язку з чим також не вбачає правових підстав для задоволення позову.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Отже, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції ухвалив законне та обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Таким чином, колегія суддів вирішила згідно статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України залишити апеляційну скаргу без задоволення, з урахуванням того, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись статтями 243, 244, 250, 310, 311, 313, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Київської обласної прокуратури залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 26 листопада 2021 року у справі №320/4225/21 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Суддя-доповідач О.М. Кузьмишина
Судді Л.О. Костюк
О.Є. Пилипенко
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.05.2022 |
Оприлюднено | 21.06.2022 |
Номер документу | 104486773 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Грибан Інна Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні