Рішення
від 30.05.2022 по справі 420/20401/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/20401/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2022 рокум. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді - Кравченка М.М.,

розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Приморської районної адміністрації Одеської міської ради до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гагарінське плато 5/2», Обслуговуючого кооперативу «Житлово-будівельний кооператив «Престиж VII», треті особи: Департамент з благоустрою міста Одеської міської ради, Департамент транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради, про зобов`язання демонтувати самовільно улаштовані елементи благоустрою, -

ВСТАНОВИВ:

Приморська районна адміністрація Одеської міської ради звернулася до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гагарінське плато 5/2», Обслуговуючого кооперативу «Житлово-будівельний кооператив «Престиж VII», треті особи: Департамент з благоустрою міста Одеської міської ради, Департамент транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради, в якому просить зобов`язати демонтувати самовільно улаштовані елементи благоустрою, розташовані за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5/2 (територія двору), металеві ворота - 2 одиниці, шлагбаум - 2 одинці, та не чинити перешкод у доступі до території, прилеглої до будинку, за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5/2.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив наступне. Приморською районною адміністрацією Одеської міської ради в процесі виконання делегованих повноважень виявлено незаконне розміщення 2-х металевих воріт та 2-х шлагбаумів на території загального користування - проїзній частині дороги, за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5/2. Зазначені шлагбауми та ворота перекривають вільний проїзд автотранспорту дорогою громадського користування на ділянці, розташованій уздовж житлового комплексу, за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5/2. З метою звільнення проїжджої частини дороги райадміністрацією надані представникам ОСББ приписи щодо усунення порушень Правил благоустрою м. Одеси від 23.03.2021 року та від 09.04.2021 року. 06.07.2021 року проведено комісійне обстеження із залученням управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції, Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради, Департаменту з благоустрою міста Одеської міської ради, Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради, Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради. За результатами обстеження встановлено факт улаштування 2-х металевих воріт та 2-х шлагбаумів на території загального користування. Будь-які дозвільні документи на встановлення елементів благоустрою не надавались. У зв`язку з невиконанням приписів, з метою забезпечення вільного руху пішоходів та транспорту Приморською районною адміністрацією Одеської міської ради прийнято розпорядження від 19.07.2021 року № 316 «Про демонтаж елементів благоустрою (спеціального обладнання - воріт, шлагбаумів), самовільно розміщених на території Приморського району міста Одеси». Відповідно до п.1 Розпорядження № 316 від 19.07.2021 року Комунальному підприємству «Міські дороги» доручено здійснити заходи згідно чинного законодавства з демонтажу елементів благоустрою (спеціального обладнання - воріт, шлагбаумів), самовільно розміщених на території Приморського району міста Одеси згідно з додатком № 1. Згідно додатку № 1 до розпорядження № 316 від 19.07.2021 року підлягають демонтажу самовільно улаштовані елементи благоустрою, розташовані за адресою: Гагарінське плато, 5/2 (територія двору), металеві ворота - 2 одиниці, шлагбаум - 2 одинці. Відповідно до п.2 Розпорядження № 316 від 19.07.2021 року Комунальній установі «Муніципальна варта» доручено забезпечення публічного порядку при проведенні робіт з демонтажу елементів благоустрою. 04.08.2021 року було заплановано проведення заходів з демонтажу самовільно улаштованих воріт та шлагбаумів. Однак мешканцями зазначеного будинку за допомогою охоронної фірми «Самсон» були вчинені перешкоди та протидія з виконання розпорядження Приморської районної адміністрації Одеської міської ради та демонтажу воріт та шлагбаумів. Задля недопущення силових протистоянь між мешканцями будинку та охоронною фірмою, з одного боку, та КП «Міські дороги» й муніципальною вартою, з іншого боку, демонтаж зазначених елементів не здійснено. У зв`язку з неможливістю виконати демонтаж елементів благоустрою в межах адміністративно-розпорядчих повноважень органів місцевого самоврядування, Приморська районна адміністрація Одеської міської ради звернулася до суду з позовом про зобов`язання демонтувати металеві ворота та шлагбауми, що на їх думку обмежують вільний рух пішоходів і транспорту на території загального користування, прилеглій до будинку № 5/2 Гагарінського плато у місті Одесі.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 28.03.2022 року позовну заяву Приморської районної адміністрації Одеської міської ради до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гагарінське плато 5/2», Обслуговуючого кооперативу «Житлово-будівельний кооператив «Престиж VII», треті особи: Департамент з благоустрою міста Одеської міської ради, Департамент транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради, про зобов`язання демонтувати самовільно улаштовані елементи благоустрою було прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі.

У відзиві на позовну заяву відповідач вказує, що Позивачем не надано жодного доказу того, що ворота та шлагбауми встановлені на землях транспорту чи земельній ділянці з цільовим призначенням вулиця, дорога тощо; змінено цільове призначення земельної ділянки на якій розташований будинок за адресою Гагарінське плато, 5/2 та використовується співвласниками в якості прибудинкової території; на території яка обмежена воротами та шлагбаумами є вулиця, або дорога які перебувають на балансі органів місцевого самоврядування чи державних органів; вулиця або дорога на яку посилається Позивач перебуває на балансі Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради чи іншого органу комунальної чи державної власності. Земельна ділянка, на якій розташований житловий комплекс за адресою: м. Одеса, плато Гагарінське, 5/2, із прибудинковою територією (кадастровий номер: 5110137500:51:005:0042) є сформованою земельною ділянкою в термінах ст.79-1 ЗКУ яка призначена для будівництва та обслуговування Житлового комплексу. На прибудинковій території в межах земельної ділянки з кадастровим номером: 5110137500:51:005:0042, організовано покриття для заїзду/виїзду мешканцями Житлового комплексу в/з паркінгу. На території зазначеної земельної ділянки не може знаходитися та не знаходиться вулиця або дорога загального користування згідно вимог, регламентованих в тому числі ст.ст.42, 79-1 ЗКУ, ст.ст.16, 17, 19 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності», ст.ст.1, 14, 23 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів». Позивач повинен був винести припис про усунення порушення, протокол про адміністративне правопорушення та внести їх на розгляд адміністративної комісії району, а тоді виносити розпорядження про демонтаж. Однак, згідно наданих Позивачем доказів, припис про усунення порушення ОК «ЖБК «ПРЕСТИЖ VII» не надавався, а протоколи про адміністративне правопорушення відсутні. Незважаючи на це Позивач зазначає ОК «ЖБК «ПРЕСТИЖ VII» відповідачем та просить суд зобов`язати ОК «ЖБК «ПРЕСТИЖ VII» демонтувати самовільно улаштовані елементи благоустрою, розташовані за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5/2. Також, в матеріалах справи відсутні протоколи про адміністративне правопорушення складені на ОСББ ГАГАРІНСЬКЕ ПЛАТО 5/2, що також є порушенням встановленої процедури.

В поясненнях третя особа зазначає, що позивачем в процесі виконання делегованих повноважень було виявлено незаконне розміщення двох металевих воріт та двох шлагбаумів на території загального користування - проїзній частині дороги, за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5/2. Зазначені ворота та шлагбауми, перекривають вільний проїзд автотранспорту дорогою громадського користування на ділянці, яка розташована уздовж житлового комплексу за вищевказаною адресою. Позивачем були надані приписи представникам ОСББ «ГАГАРІНСЬКЕ ПЛАТО 5/2» щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Одеси. З причин невиконання вказаних приписів, позивачем було прийнято розпорядження від 19.07.2021 № 316 «Про демонтаж елементів благоустрою (спеціального обладнання - воріт, шлагбаумів), самовільно розміщених на території Приморського району міста Одеси». Факт відсутності у Відповідача погодженої схеми засобів технічного регулювання дорожнього руху, розміщення металевих воріт та шлагбаумів, підтверджує незаконність їх встановлення і невідповідність норм діючого законодавства України. На підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно власником земельних ділянок, що надавалися ТОВ «Добробуд ЛТД» та на якій на теперішній час розташований житловий будинок за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5/2, є територіальна громада м. Одеси.

Відповідно до ч.1 ст.258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Згідно з ч.6 ст.120 КАС України якщо закінчення строку припадає на вихідний, святковий чи інший неробочий день, останнім днем строку є перший після нього робочий день.

Дослідивши надані письмові докази, перевіривши матеріали справи, а також проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що в задоволенні позову слід відмовити повністю. Свій висновок суд вмотивовує наступним чином.

Відповідно до протоколу доручень першого заступника Одеського міського голови Кучука М.І. від 13.03.2021 року Приморською районною адміністрацією Одеської міської ради 11.03.2021 року було проведено нараду спільно із представниками управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції, департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради, інспекції з благоустрою міста департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, управління земельним ресурсів департаменту комунальної власності Одеської міської ради, управління дорожнього господарства Одеської міської ради з питання організації безперешкодного проїзду автотранспорту дорогою громадського користування на ділянці, розташованій уздовж житлового комплексу, розташованого на Гагарінському плато, 5/2. За результатами наради була встановлена необхідність проведення організації дорожнього руху після демонтажу засобів обмеження руху уздовж території ОСББ Гагарінське плато, 5/2.

Багатоквартирний будинок, розташований за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5/2, знаходився на балансі Обслуговуючого кооперативу «Житлово-будівельний кооператив «Престиж VII».

19.12.2019 року Юридичним департаментом Одеської міської ради зареєстровано Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гагарінське плато 5/2», що знаходиться за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, будинок 5/2.

Після цього, багатоквартирний будинок, розташований за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5/2, перебуває в управлінні Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гагарінське плато 5/2».

23.03.2021 року Приморська районна адміністрація Одеської міської ради видала припис, яким повідомила Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гагарінське плато 5/2» з метою усунення порушень Правил благоустрою міста Одеси та обмеження вільного руху пішоходів і транспорту на території міста Одеси про необхідність в термін до 10 календарних днів демонтувати самовільно розміщений елемент благоустрою: шлагбауми.

09.04.2021 року Приморська районна адміністрація Одеської міської ради видала припис, яким повідомила Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гагарінське плато 5/2» з метою усунення порушень Правил благоустрою міста Одеси та обмеження вільного руху пішоходів і транспорту на території міста Одеси про необхідність в термін до 10 календарних днів демонтувати самовільно розміщений елемент благоустрою: шлагбауми 2 шт., ворота 2 шт.

06.07.2021 року посадовими особами Приморської районної адміністрації Одеської міської ради, Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради, Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради було проведено обстеження об`єкту (металеві ворота, шлагбаум), що знаходиться за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5/2, за результатами якого встановлено факт улаштування 2-х металевих воріт та 2-х шлагбаумів на території загального користування, а будь-які дозвільні документи на встановлення елементів благоустрою не надавались.

19.07.2021 року Приморською районною адміністрацією прийнято розпорядження № 316 «Про демонтаж елементів благоустрою (спеціального обладнання - воріт, шлагбаумів), самовільно розміщених на території Приморського району міста Одеси», пунктом 1 якого Комунальному підприємству «Міські дороги» доручено здійснити заходи згідно чинного законодавства з демонтажу елементів благоустрою (спеціального обладнання - воріт, шлагбаумів), самовільно розміщених на території Приморського району міста Одеси згідно з додатком № 1, пунктом 2 якого Комунальній установі «Муніципальна варта» доручено забезпечити здійснити заходи з охорони публічного порядку та майна територіальної громади при проведенні робіт з демонтажу елементів благоустрою.

Згідно з додатком № 1 до розпорядження Приморської районної адміністрації Одеської міської ради № 316 від 19.07.2021 року підлягають демонтажу самовільно улаштовані елементи благоустрою, розташовані за адресою: Гагарінське плато, 5/2 (територія двору), металеві ворота - 2 одиниці, шлагбаум - 2 одинці.

Як вказує позивач, 04.08.2021 року було заплановано проведення заходів з демонтажу самовільно улаштованих воріт та шлагбаумів, розташованих за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5/2.

04.08.2021 року посадовою особою Приморської районної адміністрації Одеської міської ради було складено акт обстеження об`єкту благоустрою території міста Одеси, в якому міститься інформація, що представниками Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гагарінське плато 5/2», Обслуговуючого кооперативу «Житлово-будівельний кооператив «Престиж VII», мешканцями будинку за допомогою охоронної фірми «Самсон» були вчинені перешкоди щодо реалізації виконання запланованих заходів, тому задля недопущення силових протистоянь між мешканцями будинку, охоронною фірмою та Комунальною установою «Муніципальна варта» демонтаж зазначених елементів не виконано.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Згідно з ч.3 ст.24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до пп.1 п. «а» ст.30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, управління об`єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв`язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню.

Згідно з пп.7 п. «а» ст.30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Відповідно до п.1.1 Положення про Приморську районну адміністрацію Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 26 квітня 2017 року № 1934-VII, Приморська районна адміністрація Одеської міської ради є виконавчим органом Одеської міської ради та створюється нею з метою реалізації функцій місцевого самоврядування на території Приморського району міста Одеси згідно із Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Пунктом 2.4 Положення про Приморську районну адміністрацію Одеської міської ради встановлено, що у сфері житлово-комунального господарства райадміністрація виконує функції уповноваженого органу власника щодо управління житловим фондом на території району в порядку та на умовах, визначених законодавством; вживає заходи щодо недопущення самочинного будівництва, псування жилих будинків та об`єктів благоустрою.

Пунктом 2.5 Положення про Приморську районну адміністрацію Одеської міської ради встановлено, що у галузі благоустрою райадміністрація здійснює перевірки території району, об`єктів благоустрою району щодо стану їх благоустрою і додержання юридичними та фізичними особами законодавства у сфері благоустрою населених пунктів, Правил благоустрою території міста Одеси на території району, вживає необхідні заходи, у разі виявлення порушень.

Пунктом 2.5 Положення про Приморську районну адміністрацію Одеської міської ради встановлено, що у галузі управління комунальною власністю райадміністрація у межах повноважень, визначених радою та виконкомом, здійснює управління комунальною власністю (підприємствами, житловим фондом), розташованою на території району; виступає замовником на проведення робіт з демонтажу об`єктів самочинного будівництва, приведення території до первинного стану та її благоустрою, у разі невиконання відповідного розпорядження голови райадміністрації.

Пунктом 2.8 Положення про Приморську районну адміністрацію Одеської міської ради встановлено, що у галузі будівництва райадміністрація здійснює заходи щодо виявлення на території району фактів самовільного будівництва або реконструкції та вирішує питання щодо знесення самочинно побудованих об`єктів або приведення самочинно реконструйованих об`єктів у первинний стан.

Пунктом 2.13 Положення про Приморську районну адміністрацію Одеської міської ради визначено, що у галузі забезпечення законності, правопорядку, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян райадміністрація звертається до суду з позовами до фізичних та юридичних осіб, які обмежують права та законні інтереси територіальної громади, та з інших питань в межах своїх повноважень.

Згідно з ч.1 та ч.4 ст.20 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить затвердження правил благоустрою територій населених пунктів.

Згідно з ч.1 ст.14 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» об`єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.

Відповідно до ч.1 ст.21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» елементами (частинами) об`єктів благоустрою є: 1) покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм; 2) зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях; 3) будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів; 4) засоби та обладнання зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами; 5) технічні засоби регулювання дорожнього руху; 6) будівлі та споруди системи інженерного захисту території; 7) комплекси та об`єкти монументального мистецтва, декоративні фонтани і басейни, штучні паркові водоспади; 8) обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків; 9) малі архітектурні форми; 10) інші елементи благоустрою, визначені нормативно-правовими актами.

Згідно з ч.2 ст.21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою. До малих архітектурних форм належать: альтанки, павільйони, навіси; паркові арки (аркади) і колони (колонади); вуличні вази, вазони і амфори; декоративна та ігрова скульптура; вуличні меблі (лавки, лави, столи); сходи, балюстради; паркові містки; огорожі, ворота, ґрати; інформаційні стенди, дошки, вивіски; інші елементи благоустрою, визначені законодавством. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, норм і правил.

Відповідно до ч.1 ст.16 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» на об`єктах благоустрою забороняється: 1) виконувати роботи без дозволу в разі, якщо обов`язковість його отримання передбачена законом; 2) самовільно влаштовувати городи, створювати, пошкоджувати або знищувати газони, самовільно висаджувати та знищувати дерева, кущі тощо; 3) вивозити і звалювати в не відведених для цього місцях відходи, траву, гілки, деревину, листя, сніг; 4) складувати будівельні матеріали, конструкції, обладнання за межами будівельних майданчиків; 5) самовільно встановлювати об`єкти зовнішньої реклами, торговельні лотки, павільйони, кіоски тощо; 6) встановлювати технічні засоби регулювання дорожнього руху без погодження з відповідними органами Національної поліції; 7) влаштовувати стоянки суден, катерів, інших моторних плавучих засобів у межах територій пляжів; 8) випасати худобу, вигулювати та дресирувати тварин у не відведених для цього місцях; 9) здійснювати ремонт, обслуговування та миття транспортних засобів, машин, механізмів у не відведених для цього місцях (крім випадків проведення негайного ремонту при аварійній зупинці).

Згідно з ч.1 ст.25 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» утримання та благоустрій прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку, належних до нього будівель, споруд проводиться балансоутримувачем цього будинку або підприємством, установою, організацією, з якими балансоутримувачем укладено відповідний договір на утримання та благоустрій прибудинкової території.

Відповідно до ч.1 ст.28-1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» власники або балансоутримувачі об`єктів благоустрою вулично-дорожньої мережі населених пунктів забезпечують її утримання відповідно до Правил утримання вулично-дорожньої мережі населених пунктів та технічних засобів регулювання дорожнього руху, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Згідно з п.3.1.3 Правил благоустрою території міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 року № 1631-VI, до об`єктів благоустрою населеного пункту належать: 1) території загального користування; 2) прибудинкові території; 3) території будівель та споруд інженерного захисту територій; 4) території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.

Відповідно до п.3.1.6 Правил благоустрою території міста Одеси елементами благоустрою є: покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм і стандартів; технічні засоби регулювання дорожнього руху; малі архітектурні форми (альтанки, павільйони і навіси, палатки, намети, паркові арки (аркади), колони (колонади), вуличні вази, вазони і амфори, декоративні та ігрові скульптури, вуличні меблі (лавки, лави, столи), сходи, балюстради, паркові містки, огорожі, ворота, грати, Інформаційні стенди, дошки, перголи, грибки, гардероби, декоративні скульптури, кабіни для роздягання, бювети, урни, паркани, контейнери для квітів, вивіски); технічні засоби примусового обмеження руху транспортних засобів, («юніпаркери», «лежачі поліцейські», інші стаціонарні та пересувні конструкції); інші елементи благоустрою, визначені нормативно-правовими актами.

Згідно з п.3.2.3 Правил благоустрою території міста Одеси власники об`єктів благоустрою або уповноважені ними органи повинні здійснювати їх експлуатаційне утримання та мають право вимагати від користувачів дотримання чинних нормативно-правових актів щодо дорожнього руху, правил ремонту і утримання вказаних об`єктів, правил користування дорогами і дорожніми спорудами та їх охорони. Власники, користувачі дорожніх об`єктів або уповноважені ними органи, дорожньо-експлуатаційні організації зобов`язані постійно контролювати експлуатаційний стан усіх елементів дорожніх об`єктів та негайно усувати виявлені пошкодження чи інші перешкоди в дорожньому русі. Власники, користувачі дорожніх об`єктів або уповноважені ними органи, дорожньо-експлуатаційні організації, користувачі дорожніх об`єктів та спеціалізовані служби організації дорожнього руху зобов`язані забезпечувати зручні і безпечні умови руху, сприяти збільшенню пропускної спроможності дорожніх об`єктів, запобігати травмуванню учасників дорожнього руху, пошкодженню транспортних засобів і дорожніх об`єктів, забрудненню навколишнього середовища, здійснювати інші заходи відповідно до вимог чинного законодавства.

Відповідно до п.9.1 Правил благоустрою території міста Одеси на об`єктах благоустрою забороняється: встановлювати, демонтувати технічні засоби регулювання дорожнього руху без погодження з Державною автомобільною інспекцією МВС України та департаментом транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради (підпункт 12); вчиняти дії, що тягнуть порушення умов благоустрою, пошкодження (руйнування чи псування) вулично-дорожньої мережі, інших об`єктів та елементів благоустрою, ускладнення умов руху пішоходів та транспорту та інші дії, заборонені цими Правилами, чинним законодавством України (підпункт 17).

Згідно з п.1.9 Правил благоустрою території міста Одеси вулично-дорожня мережа - це призначена для руху транспортних засобів і пішоходів мережа вулиць, доріг загального користування, внутрішньоквартальних та інших проїздів, тротуарів, пішохідних і велосипедних доріжок, а також набережні, майдани, місця паркування автомобілів з інженерними та допоміжними спорудами, технічними засобами організації дорожнього руху.

Відповідно до положень ст.1 Закону України «Про автомобільні дороги» автомобільна дорога - лінійний комплекс інженерних споруд, призначений для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів; проїзна частина - частина автомобільної дороги, безпосередньо призначена для руху транспортних засобів; технічні засоби - спеціальні технічні засоби, призначені для організації та регулювання дорожнього руху (дорожні знаки, інформаційні табло, дорожня розмітка, сигнальні стовпчики, транспортні та пішохідні огородження різних типів, світлофорне обладнання тощо).

Згідно ст.5 Закону України «Про автомобільні дороги» автомобільні дороги поділяються на: автомобільні дороги загального користування; вулиці і дороги міст та інших населених пунктів; відомчі (технологічні) автомобільні дороги; автомобільні дороги на приватних територіях.

Відповідно до ст.16 Закону України «Про автомобільні дороги» вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю. Вулиці і дороги міст та інших населених пунктів поділяються на магістральні дороги (безперервного руху та регульованого руху), магістральні вулиці загальноміського значення (безперервного руху та регульованого руху), магістральні вулиці районного значення, а також вулиці і дороги місцевого значення.

Згідно з ст.18 Закону України «Про автомобільні дороги» складовими вулиць і доріг міст та інших населених пунктів є: проїзна частина вулиць і доріг, трамвайне полотно, дорожнє покриття, штучні споруди, споруди дорожнього водовідводу, технічні засоби організації дорожнього руху, зупинки міського транспорту, стоянки таксі, тротуари, пішохідні та велосипедні доріжки, зелені насадження, наземні та підземні мережі, майданчики для паркування.

Під час розгляду справи суд встановив, що земельна ділянка площею 1,4854 га, розташована за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5/1, була надана рішенням Одеської міської ради від 29.09.2005 року № 4524-IV ТОВ «Добробуд ЛТД» для подальшого проектування та будівництва багатоповерхового житлового комплексу з прибудованими приміщеннями обслуговування й підземним паркінгом.

01.12.2005 року між Одеською міською радою та ТОВ «Добробуд ЛТД» було укладено договір оренди землі, згідно якого ТОВ «Добробуд ЛТД» надано в строкове, платне, володіння, користування земельну ділянку загальною площею 14854 кв. м, що знаходиться в місті Одесі, Гагарінське плато, 5/1, згідно з планом земельних ділянок, який є невід`ємною частиною договору.

За заявою ТОВ «Добробуд ЛТД» Приморською районною адміністрацією Одеської міської ради прийнято розпорядження від 16.06.2014 року № 343 «Про присвоєння поштової адреси багатоповерховому житловому комплексу з паркінгом, який розташований в місті Одесі по Гагарінському плато, 5/1 (будівельний номер)». Згідно пункту 1 цього розпорядження присвоєно багатоповерховому житловому комплексу з паркінгом, який розташований в місті Одесі по Гагарінському плато, 5/1 (будівельний номер), загальною площею 70088,5 кв. м, замовником якого є ТОВ «Добробуд ЛТД», поштову адресу - місто Одеса, плато Гагарінське, 5/2.

Багатоквартирний будинок, розташований за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5/2, знаходився на балансі Обслуговуючого кооперативу «Житлово-будівельний кооператив «Престиж VII», станом на теперішній час перебуває в управлінні Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гагарінське плато 5/2».

З матеріалів справи вбачається, що земельна ділянка, на якій розташований багатоквартирний будинок із прибудинковою територією за адресою: АДРЕСА_1 , має кадастровий номер: 5110137500:51:005:0042 та є сформованою земельною ділянкою в розумінні положень ст.79-1 Земельного кодексу України, яка призначена для будівництва та обслуговування житлового комплексу.

Як вказує відповідач, на прибудинковій території в межах земельної ділянки з кадастровим номером: 5110137500:51:005:0042, організовано покриття для заїзду/виїзду мешканцями житлового комплексу в/з паркінгу.

Відповідно до ч.1 ст.79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Згідно з ч.2 ст.79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Відповідно до ч.6 ст.79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Позивач зазначає, що після спливу дії договору оренди землі від 01.12.2005 року, укладеного забудовником - ТОВ «Добробуд ЛТД» з Одеською міською радою, ні ЖБК «Престиж VII», ні ОСББ «Гагарінське плато 5/2» не отримали у власність або в постійне користування земельну ділянку, на якій розташовано будинок.

Згідно Державного реєстру речових прав на нерухоме майно власником земельної ділянки, що надавалась ТОВ «Добробуд ЛТД», на якій розташовано будинок за адресою: АДРЕСА_1 , є територіальна громада м. Одеси в особі Одеської міської ради.

Відповідно до п.4 ч.1 ст.1 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» прибудинкова територія - територія навколо багатоквартирного будинку, визначена на підставі відповідної містобудівної та землевпорядної документації, у межах земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди, що необхідна для обслуговування багатоквартирного будинку та задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників та наймачів (орендарів) квартир, а також нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.

Згідно з п.6 ч.1 ст.1 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія;

Відповідно до ч.1 ст.42 Земельного кодексу України земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками.

Згідно з ч.2. ст.42 Земельного кодексу України земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч.4 ст.42 Земельного кодексу України розміри та конфігурація земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації.

З урахуванням зазначеного, ну думку суду, земельна ділянка кадастровий номер: 5110137500:51:005:0042, на якій розташовано будинок за адресою: АДРЕСА_1 , та яка використовується як прибудинкова територія, повинна бути передана безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в передбаченому Кабінетом Міністрів України порядку.

При цьому, підприємство, яке здійснює управління багатоквартирним будинком, також має право на постійне користування цією земельною ділянкою, на якій розташовані багатоквартирний будинок та належні до нього будівлі, споруди та прибудинкові території.

Тобто, посилання позивача, як на підставу для задоволення позовних вимог, що відповідачі та інші треті особи не мають права власності або іншого речового права на ці землі, а також не мають права вільного володіння та користування цими земельними ділянками, - суд вважає необґрунтованими та безпідставними.

Суд зазначає, що не оформлення станом на час розгляду справи права власності або права користування земельною ділянкою кадастровий номер: 5110137500:51:005:0042, на якій розташовано багатоквартирний будинок та належні до нього будівлі, споруди та прибудинкові території за адресою: АДРЕСА_1 , не дає підстави вважати, що Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гагарінське плато 5/2» не має права користуватися цією земельною ділянкою.

З матеріалів справи вбачається, що Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гагарінське плато 5/2» листом від 20.04.2021 року зверталося до Приморської районної адміністрації Одеської міської ради з проханням посприяти забезпеченню використати своє право на оформлення земельної ділянки у власність або постійне користування співвласниками будинку.

Вказаним листом також було повідомлено про неналежне оформлення земельної ділянки з боку попереднього балансоутримувача Обслуговуючого кооперативу «Житлово-будівельний кооператив «Престиж VII» та несвоєчасною передачею належної документації Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «Гагарінське плато 5/2».

Згідно ч.1 ст.17 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» громадяни у сфері благоустрою населених пунктів мають право: користуватись об`єктами благоустрою населених пунктів; брати участь в обговоренні правил та проектів благоустрою території населених пунктів; вносити на розгляд місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій пропозиції з питань благоустрою населених пунктів; отримувати в установленому законом порядку повну та достовірну інформацію про затвердження правил благоустрою території населеного пункту та внесення до них змін, а також роз`яснення їх змісту; брати участь у здійсненні заходів з благоустрою населених пунктів, озелененні та утриманні в належному стані садиб, дворів, парків, площ, вулиць, кладовищ, братських могил, обладнанні дитячих і спортивних майданчиків, ремонті шляхів і тротуарів, інших об`єктів благоустрою; вимагати негайного виконання робіт з благоустрою населених пунктів у разі, якщо невиконання таких робіт може завдати шкоду життю, здоров`ю або майну громадян; звертатись до суду з позовом про відшкодування шкоди, заподіяної майну чи здоров`ю громадян унаслідок дій чи бездіяльності балансоутримувачів об`єктів благоустрою.

Відповідно до ч.2 ст.17 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» громадяни у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані: утримувати в належному стані об`єкти благоустрою (їх частини), що перебувають у їх власності або користуванні, а також визначену правилами благоустрою території населеного пункту прилеглу до цих об`єктів територію; дотримуватися правил благоустрою території населених пунктів; не порушувати права і законні інтереси інших суб`єктів благоустрою населених пунктів; відшкодовувати в установленому порядку збитки, завдані порушенням законодавства з питань благоустрою населених пунктів; допускати на об`єкти благоустрою, що перебувають у їх власності або користуванні, аварійно-рятувальні та інші служби для здійснення заходів щодо запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.

Згідно ч.1 ст.18 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів мають право: брати участь у розробленні планів соціально-економічного розвитку населених пунктів та заходів з благоустрою їх територій; брати участь в обговоренні проектів законодавчих та інших нормативно-правових актів з благоустрою населених пунктів; вимагати зупинення робіт, що виконуються з порушенням правил благоустрою території населених пунктів або призводять до її нецільового використання; вимагати негайного виконання робіт з благоустрою в разі, якщо невиконання таких робіт може завдати шкоду життю або здоров`ю громадян, їх майну та майну юридичної особи; вносити на розгляд місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування пропозиції щодо поліпшення благоустрою населених пунктів.

Відповідно до ч.2 ст.18 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані: утримувати в належному стані об`єкти благоустрою (їх частини), що перебувають у їх власності або користуванні, а також визначену правилами благоустрою території населеного пункту прилеглу до цих об`єктів територію; утримувати в належному стані закріплені за ними на умовах договору з балансоутримувачем об`єкти благоустрою (їх частини); усувати на закріплених за ними об`єктах благоустрою (їх частинах) за власний рахунок та в установлені строки пошкодження інженерних мереж або наслідки аварій, що сталися з їх вини; усувати на закріплених за ними об`єктах благоустрою (їх частинах) наслідки надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру в установленому порядку; проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об`єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства; у процесі утримання об`єктів благоустрою (їх частин) дотримуватися відповідних технологій щодо їх експлуатації та ремонту, регулярно здійснювати заходи щодо запобігання передчасному зносу об`єктів, забезпечення умов функціонування та утримання їх у чистоті й належному стані; відшкодовувати збитки та іншу шкоду, завдану ними внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою та охорони навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, установлених законодавством України; допускати на об`єкти благоустрою, що перебувають у їх власності або користуванні, аварійно-рятувальні та інші служби для здійснення заходів щодо запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.

Згідно з ч.2 ст.32 Закону України «Про автомобільні дороги» користувачі автомобільних доріг зобов`язані: дотримуватися вимог правил дорожнього руху; використовувати транспортні засоби, конструкція та технічний стан яких відповідають вимогам установлених в Україні правил, норм; не забруднювати проїзну частину та смугу відведення доріг; не створювати своїми діями загрози безпеці дорожнього руху; повідомляти відповідні дорожньо-експлуатаційні організації або відповідний підрозділ Національної поліції про виявлення перешкоди дорожньому руху; не завдавати своїми діями шкоди автомобільним дорогам, їх складовим та користувачам цих доріг; нести відповідальність за шкоду, заподіяну автомобільним дорогам, згідно із законом.

Разом з цим, під час розгляду справи позивач не надав до суду належних та допустимих доказів, що на земельній ділянці кадастровий номер: 5110137500:51:005:0042, на якій розташовано житловий будинок за адресою: АДРЕСА_1 , знаходиться вулиця або дорога загального користування.

Відповідач вказує, що на прибудинковій території в межах земельної ділянки з кадастровим номером: 5110137500:51:005:0042, організовано покриття для заїзду/виїзду мешканцями житлового комплексу в/з паркінгу, а прибудинкова територія розташована на цій земельній ділянці облаштована та обслуговується виключно за рахунок мешканців комплексу.

Будь-яких рішень Одеської міської ради щодо зміни конфігурації, розміру та цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 5110137500:51:005:0042, в тому числі зміни на цільове призначення «землі транспорту» не приймалося. Жодних проектів і схем організації дорожнього руху через прибудинкову територію житлового комплексу, погоджених із відповідними підрозділами Національної поліції, яке це передбачено ст.21, ст.27 Закону України «Про дорожній рух», п.п.1.10, 32.1 Правил дорожнього руху не існує. Будь-яких коштів із місцевого бюджету Одеської міської ради не виділялось на організацію проектування та будівництва вулиці на цій території, на організацію та забезпечення безпеки дорожнього руху на цій території із застосуванням технічних засобів та інш., на утримання та експлуатацію цієї території - вулиці, як це передбачено ст.ст.19, 21 Закону України «Про автомобільні дороги», ст.ст.21, 22, 27 Закону України «Про дорожній рух». Будь-яких закупівель, робіт, матеріалів, послуг для забезпечення проектування, експертизи, будівництва для організації дорожнього руху за рахунок місцевого бюджету не зареєстровано. Будь-яких інженерних та геологічних досліджень щодо технічних та фізичних можливостей існуючого покриття прибудинкової території витримати навантаження інтенсивного руху транспорту не відбувалося.

Під час розгляду справи суд встановив, що ТОВ «Добробуд ЛТД» в оренду було надано дві сформовані земельні ділянки, а саме: земельну ділянку кадастровий номер 5110137500:51:005:0042 площею 0,9835 га для подальшого проектування та будівництва багатоповерхового житлового комплексу із вбудованими приміщеннями обслуговування й підземним паркінгом; земельну ділянку кадастровий номер 5110137500:51:005:0043 площею 0,5019 га для благоустрою території з організації вуличного проїзду, що підтверджується рішенням Одеської міської ради від 29.09.2005 року № 4524 та договором оренди землі від 01.12.2005 року.

Тобто, суд погоджується з відповідачем, що ТОВ «Добробуд ЛТД» отримав в оренду земельну ділянку в тому числі для благоустрою території з організації вуличного проїзду, що не підтверджує того, що такий проїзд було організовано.

Позивачем не надано належних та допустимих доказів, які підтверджують розташування відповідачем воріт та шлагбаумів на земельній ділянці, наданої для організації вуличного проїзду.

За таких обставин, посилання позивача, що розміщення відповідачем елементів благоустрою: металевих воріт та шлагбаумів на території загального користування - проїзній частині дороги за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5/2, є незаконним у зв`язку з відсутністю належного погодження на це від органів місцевого самоврядування (Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради) та органів Національної поліції України, суд вважає необґрунтованими та безпідставними, не підтвердженими належними та допустимими доказами, що здійснені з невірним тлумаченням норм законодавства.

З урахуванням зазначеного, суд прийшов до висновку, що Приморською районною адміністрацією Одеської міської ради не доведено наявність підстав для зобов`язання демонтувати самовільно улаштовані елементи благоустрою, розташовані за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5/2 (територія двору), металеві ворота - 2 одиниці, шлагбаум - 2 одинці, та не чинити перешкод у доступі до території, прилеглої до будинку, за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5/2, а тому заявлені позовні вимоги не належать до задоволення.

Відповідно до ч.ч.1-2 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Згідно положень ст.9 Конституції України та ст.17, ч.5 ст.19 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди та органи державної влади повинні дотримуватись положень Європейської конвенції з прав людини та її основоположних свобод 1950 року, застосовувати в своїй діяльності рішення Європейського суду з прав людини з питань застосування окремих положень цієї Конвенції.

Європейський суд підкреслює особливу важливість принципу «належного урядування». Він передбачає, що в разі коли йдеться про питання загального інтересу, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах «Беєлер проти Італії» [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява № 33202/96, п. 120, ECHR 2000, «Онер`їлдіз проти Туреччини» [ВП] (Oneryэldэz v. Turkey [GC]), заява № 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, «Megadat.com S.r.l. проти Молдови» (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява № 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року). Також, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах «Лелас проти Хорватії» (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, п. 74, від 20.05.2010 року, і «Тошкуце та інші проти Румунії» (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, п. 37, від 25.11.2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.

Крім того, Європейський суд з прав людини у своєму рішення по справі Yvonne van Duyn v.Home Office зазначив, що «принцип юридичної визначеності означає, що зацікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов`язання, взяті державою, навіть якщо такі зобов`язання містяться в законодавчому акті, який загалом не має автоматичної прямої дії». З огляду на принцип юридичної визначеності, держава не може посилатись на відсутність певного нормативного акта, який би визначав механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституції чи інших актах. Така дія названого принципу пов`язана з іншим принципом - відповідальності держави, який полягає в тому, що держава не може посилатися на власне порушення зобов`язань для запобігання відповідальності. Захист принципу обґрунтованих сподівань та юридичної визначеності є досить важливим у сфері державного управління та соціального захисту. Так, якщо держава чи орган публічної влади схвалили певну концепцію своєї політики чи поведінки, така держава чи такий орган вважатимуться такими, що діють протиправно, якщо вони відступлять від такої політики чи поведінки щодо фізичних та юридичних осіб на власний розсуд та без завчасного повідомлення про зміни у такій політиці чи поведінці, позаяк схвалення названої політики чи поведінки дало підстави для виникнення обґрунтованих сподівань у названих осіб стосовно додержання державою чи органом публічної влади такої політики чи поведінки.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Доводи позивача, якими він обґрунтовував свої позовні вимоги, не знайшли свого підтвердження впродовж розгляду справи та спростовуються наведеними в рішенні суду обставинами. Адже, згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідач довів суду належними та допустимими в спірних правовідносинах доказами з посиланнями на відповідні положення законодавства про необґрунтованість позовних вимог позивача.

Згідно з ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Відповідно до п.58 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» від 10.02.2010 року, заява 4909/04, Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 09.12.1994 року, серія A, № 303-A, п.29).

Згідно з вимогами ст.139 КАС України розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись Конституцією України, ст.ст.2, 9, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Приморської районної адміністрації Одеської міської ради (вул. Канатна, 134, м. Одеса, 65039, ідентифікаційний код 26303264) до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гагарінське плато 5/2» (Гагарінське плато, 5/2, м. Одеса, 65009, ідентифікаційний код 43417067), Обслуговуючого кооперативу «Житлово-будівельний кооператив «Престиж VII» (вул. Середньофонтанська, 19-В, офіс 304, м. Одеса, 65039, ідентифікаційний код 38296845), треті особи: Департамент з благоустрою міста Одеської міської ради (вул. Преображенська, 66, м. Одеса, 65045, ідентифікаційний код 44394816), Департамент транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради (вул. Б. Хмельницького, 18, м. Одеса, 65007, ідентифікаційний код 23987115), про зобов`язання демонтувати самовільно улаштовані елементи благоустрою - відмовити повністю.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

СуддяМ.М. Кравченко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.05.2022
Оприлюднено21.06.2022
Номер документу104543430
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —420/20401/21

Ухвала від 11.09.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 27.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 06.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 06.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Рішення від 30.05.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

Ухвала від 24.05.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

Ухвала від 24.05.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

Ухвала від 27.03.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

Ухвала від 18.02.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

Постанова від 21.01.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні