ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/10226/21 Суддя (судді) першої інстанції: Падій В.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 травня 2022 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого-судді Парінова А.Б.,
суддів: Беспалова О.О.
Грибан І.О.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Керівника Козелецької окружної прокуратури Р.В. Перерви на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2021 по справі за позовом Керівника Козелецької окружної прокуратури Р.В. Перерви до Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Омелянівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
До Чернігівського окружного адміністративного суду звернувся Керівник Козелецької окружної прокуратури Р.В. Перерва (надалі - позивач) з позовною заявою до Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області (надалі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Омелянівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, в якій просив суд:
- визнати протиправною бездіяльність Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташовані будівлі та споруди Омелянівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, що розташовані в межах населеного пункту за адресою: вул. Миру, буд. 19-А, с. Омелянів, Козелецького району Чернігівської області;
- зобов`язати Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташовані будівлі та споруди Омелянівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, що розташована в межах населеного пункту за адресою: вул. Миру, буд. 19-А, с. Омелянів, Козелецького району Чернігівської області.
В обґрунтування позивних вимог позивач зазначає, що бездіяльність відповідача щодо не вжиття необхідних дій для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами закладу дошкільної освіти є протиправною та такою, що порушує норми чинного законодавства. У прохальній частині позовної заяви позивачем заявлено клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Омелянівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2021 року в задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.
Не погоджуючись з таким судовим рішенням позивачем подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
В апеляційній скарзі апелянт посилається на порушення судом першої інстанції норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті. Апеляційна скарга мотивована тим, що фактичним користувачем земельної ділянки та зацікавленою особою в її отриманні у постійне користування, у цьому випадку, є саме Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, яка, відповідно до зазначених положень земельного законодавства, повинна звернутися з клопотанням про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки до Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, яка наділена повноваженнями щодо передачі у постійне користування зазначеної земельної ділянки. Проте, відповідачем не вжито жодних дій щодо реєстрації права користування земельною ділянкою Омелянівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області.
Відповідачем та третьою особою відзив на апеляційну скаргу не подано.
Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
З огляду на викладене, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, що Омелянівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 38282057) зареєстровано 20.08.2012, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходження: 17084, Чернігівська область, Козелецький район, с. Омелянів, вул. Миру, 19-А.
Відповідно до Статуту Омелянівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, затвердженого рішенням 14 сесії 8 скликання Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області від 23.03.2018 №32-14/VІІІ, заклад знаходиться у комунальній власності Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, яка є її засновником, є юридичною особою. Управління закладом дошкільної освіти здійснюється Козелецькою селищною радою Козелецького району Чернігівської області або уповноваженим ним органом. Матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельну ділянку, комунікації, інвентар, обладнання, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі бухгалтерії Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області.
Згідно Положення про Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради, затвердженого рішенням 24 сесії 8 скликання Козелецької селищної ради від 15.01.2019 № 08-24/VІІІ, Управління є структурним підрозділом Козелецької селищної ради (пункт 1.1). Управління є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства України (пункт 1.4). Здійснює реалізацію державної політики та політики селищної ради в сферах освіти, культури та туризму, фізичної культури, сім`ї, молоді та спорту (підпункт 3.1.1. пункту 3.1). Сприяє матеріально-технічному та фінансовому забезпеченню закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти (підпункт 3.1.4. пункту 3.1).
Так, рішення 11 (позачергової) сесії 8 скликання Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області від 28.12.2017 №23-11/VІІІ вирішено, зокрема, передати в оперативне управління Управлінню освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради майно Козелецької селищної ради будівлі та споруди Омелянівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області та зобов`язано Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради майно Козелецької селищної ради здійснити заходи щодо приймання-передачі майна в оперативне управління відповідно до вимог діючого законодавства.
Козелецьким селищним головою О. Б. Дмитренко 02.01.2018 року затверджено акт приймання-передачі будівель та споруд Омелянівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, ЄДРПОУ 38282057, місцезнаходження: 17084, Чернігівська область, Козелецький район, с. Омелянів, вул. Миру, 19-А.
Зі змісту листів Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Чернігівської області від 14.07.2021 №01-08/453 та Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області від 14.07.2021 №03-09/1689 випливає, що Омелянівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області перебуває в оперативному управлінні та на балансі Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Чернігівської області. Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Чернігівської області фінансується з бюджету Козелецької селищної ради, є розпорядником коштів з фінансування закладів і установ освіти. У бюджеті селищної ради фінансування на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під закладом освіти у 2020-2021 роках не передбачалося і на сьогодні не планується у зв`язку з дефіцитом коштів.
Зі змісту листа Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 15.07.2021 № 10-25-0.27-191/106-21 випливає, що станом на 01.01.2016 площа земельної ділянки під закладом дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Чернігівської області в с. Омелянів не визначена (правовстановлюючі документи відсутні; державні акти не видавались). Нормативна грошова оцінка одного квадратного метру для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти в с. Омелянів становить 44,09 грн.
Вважаючи, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у невчиненні дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що знаходиться у користуванні Омелянівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, прокурор звернувся до суду з даним позовом.
Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області є розпорядником коштів з фінансування закладів і установ освіти, тому воно має повноваження лише щодо фінансування робіт по оформленню правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташовані будівлі та споруди Омелянівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, після виділення їх Козелецькою селищною радою Чернігівської області. За таких обставин суд першої інстанції дійшов висновку, що відсутні правові підстави для визнання протиправною бездіяльності Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташовані будівлі та споруди Омелянівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, що розташовані в межах населеного пункту за адресою: вул. Миру, буд. 19-А, с. Омелянів, Козелецького району Чернігівської області, а тому в задоволенні позову в цій частині необхідно відмовити.
Переглядаючи справу за наявними у ній доказами та перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає про таке.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із статтями 13, 14 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Так, зі змісту частини 2 статті 19 Конституції України, частини 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР (надалі - Закон № 280/97-ВР) органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, кабінету Міністрів України.
Статтею 25 Закону № 280/97-ВР визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до статті 32 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
За приписами частини 2 статті 327 Цивільного кодексу України управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Згідно частини першої статті 38 Закону України "Про дошкільну освіту" від 11.07.2001 № 2628-III (надалі - Закон № 2628-III) матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, враховуючи інтереси дітей з особливими освітніми потребами, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти (абзац другий частини другої статті 19 Закону № 2628-III).
Відповідно до частин 1, 2 статті 92 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Частиною 1 статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Згідно зі частиною 2 статті 116 ЗК України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до частини 1 статті 122 ЗК України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Частиною 1 статті 123 ЗК України встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Згідно з частиною 2 статті 123 ЗК України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до частини 3 статті 123 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Згідно зі статтею 125 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Статтею 126 ЗК України передбачено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до пунктів 2 та 4 частини 1 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" загальними засадами державної реєстрації прав є, зокрема, державна реєстрація прав є обов`язковою, внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.
Тобто обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи Омелянівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області користується земельною ділянкою.
Проте, в порушення вимог ЗК України правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує Омелянівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
З аналізу матеріалів справи та норм права вбачається, що в даному випадку фактичним користувачем земельної ділянки та зацікавленою особою в її отриманні у постійне користування є Омелянівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, який відповідно до зазначених вище положень земельного законодавства повинен звернутися з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на якій розташовані будівлі та споруди Омелянівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, що розташована в межах населеного пункту за адресою: вул вул. Миру, буд. 19-А, с. Омелянів, Козелецького району Чернігівської області, до Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, яка наділена повноваженнями щодо передачі у постійне користування зазначеної земельної ділянки. В подальшому після розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, дошкільному закладу необхідно подати зазначений проект до селищної ради для його затвердження та передачі земельної ділянки в постійне користування.
Судом першої інстанції встановлено, а позивачем не спростовано, що Омелянівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області є юридичною особою, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, наявним в матеріалах справи та згідно пункту 9.1. Статуту майно, передане Засновником закладу дошкільної освіти належить йому на правах оперативного управління. Матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельну ділянку, комунікації, інвентар, обладнання, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі бухгалтерії Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області.
Зі змісту Положення про Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради, затвердженого рішенням 24 сесії 8 скликання Козелецької селищної ради від 15.01.2019 № 08-24/VІІІ не вбачається повноважень та прав Управління на управління саме майном закладу дошкільної освіти та щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташовані будівлі та споруди закладів дошкільної освіти. Також вказане Положення не містить норми щодо здійснення контролю за організацією матеріально-технічного та фінансового забезпечення дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів та установ освіти, а лише норма щодо сприяння матеріально-технічному та фінансовому забезпеченню закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти.
Доказів вилучення майна, а саме земельної ділянки, з оперативного управління у юридичної особи - Омеляніського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області матеріали справи не містять, а отже, рішення 11 (позачергової) сесії 8 скликання Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області від 28.12.2017 №23-11/VІІІ не приймається до уваги.
Крім того, вищевказаним рішенням передані в оперативне управління лише будівлі та споруди Омеляніського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, проте в рішенні та в акті - передачі земельна ділянка відсутня.
З аналізу матеріалів справи та норм права, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскільки Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області є розпорядником коштів з фінансування закладів і установ освіти, тому воно має повноваження лише щодо фінансування робіт по оформленню правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташовані будівлі та споруди Омелянівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, після виділення їх Козелецькою селищною радою Чернігівської області.
Враховуючи вищевикладене колегія суддів вважає, що відсутні правові підстави для визнання протиправною бездіяльності Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташовані будівлі та споруди Омелянівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, що розташовані в межах населеного пункту за адресою: вул. Миру, буд. 19-А, с. Омелянів, Козелецького району Чернігівської області, а тому в задоволенні позову в цій частині необхідно відмовити.
При цьому позовна вимога про зобов`язання вчинити певні дії є похідною від вимог про визнання протиправними дій чи бездіяльності, рішень владного суб`єкта та, як спосіб захисту порушеного права, застосовується судом у разі невиконання суб`єктом владних повноважень покладених на нього обов`язків.
Отже, в даному випадку судом першої інстанції правомірно зроблено висновок про відмову в задоволенні позовних вимог про зобов`язання Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташовані будівлі та споруди Омелянівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, що розташована в межах населеного пункту за адресою: вул. Миру, буд. 19-А, с. Омелянів, Козелецького району Чернігівської області, необхідно також відмовити, оскільки відсутня протиправна бездіяльність позивача.
Щодо посилання апелянта на постанову Верховного Суду від 31 березня 2021 року по справі № 810/2902/18, як практику, яка підлягає застосуванню, колегія суддів звертає увагу, що в задоволенні касаційної скарги прокуратурі було відмовлено та зазначено про вчинення відповідачем (селищною радою) дій щодо передачі земельної ділянки в користування загальноосвітній школі.
Також, колегія суддів звертає увагу, що спеціальним законом, яким визначені виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді, є Закон України "Про прокуратуру".
Згідно з частиною першою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" (в редакції, чинній на час подання позовної заяви до суду) визначено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави у випадках та порядку, встановлених законом.
Відповідно до частини третьої статті 23 цього Закону прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
Відповідно до частини 4 даної статті наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Зі змісту даної норми Закону вбачається, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; у разі відсутності такого органу.
Перший випадок передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу. Проте підстави представництва інтересів держави прокуратурою в цих двох випадках істотно відрізняються.
У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту інтересів держави або здійснює їх неналежно.
Таке "нездійснення захисту" полягає в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень: він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їхнього захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.
Водночас "здійснення захисту неналежним чином" полягає в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.
Проте "неналежність" захисту може бути оцінена з огляду на встановлений порядок захисту інтересів держави, який серед іншого включає досудове з`ясування обставин порушення інтересів держави, обрання способу їхнього захисту та ефективне здійснення процесуальних прав позивача.
Захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимог закону не здійснює захисту або робить це неналежно.
Аналогічна позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13 лютого 2019 року по справі №826/13768/16, у постановах Верховного Суду від 30 вересня 2019 року по справі №802/4083/15-а, від 13 грудня 2019 року по справі №810/3160/18, від 27 грудня 2019 року по справі №826/15235/18, від 08 вересня 2021 року по справі № 640/32940/20.
Виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави.
З аналізу матеріалів справи та норм права, колегія суддів доходить висновку, що в даному випадку позивачем не доведено щодо порушення інтересів держави відповідачем та необхідність прокуратури звернення до суду з даним позовом.
Колегією суддів враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
При цьому апеляційна скарга не містять посилання на обставини, передбачені статтями 317-319 Кодексу адміністративного судочинства України, за яких рішення суду підлягає скасуванню.
Відповідно до пункту першого частини першої статті 315 Кодексу адміністративного судочинства України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
За змістом частини першої статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції з додержанням норм матеріального і процесуального права, на підставі правильно встановлених обставин справи, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Зважаючи на вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, дав їм належну оцінку та прийняв законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального та процесуального права, в зв`язку з чим апеляційну скаргу залишаються без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Керівника Козелецької окружної прокуратури Р.В. Перерви - залишити без задоволення.
Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2021 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку виключно з підстав, зазначених у ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя А.Б. Парінов
Судді: О.О. Беспалов
І.О. Грибан
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104546127 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Парінов Андрій Борисович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні