ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 червня 2022 року м. ОдесаСправа № 923/399/21Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Разюк Г.П.,
суддів: Колоколова С.І., Савицького Я.Ф.
(склад суду змінено згідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.03.2022 у зв`язку зі звільненням судді Головея В.М.),
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи апеляційну скаргу Бериславської міської ради Бериславського району Херсонської області
на рішення Господарського суду Херсонської області від 02.12.2021, проголошене о 12:47:57 суддею Немченко Л.М. у м. Херсоні, повний текст якого складено 13.12.2021
у справі № 923/399/21
за позовом скаржника
до Фізичної особи-підприємця Таботи Сергія Володимировича
про стягнення 95 559 грн. 91 коп.,
В С Т А Н О В И В :
У березні 2021 року Бериславська міська рада Бериславського району Херсонської області звернулася до Господарського суду Херсонської області з позовом до Фізичної особи-підприємця (далі - ФОП) Таботи Сергія Володимировича про стягнення 95 559,91 грн. за користування земельною ділянкою без достатніх правових підстав в період з 1.04.2018 по 31.03.2021.
Вимоги позивача з посиланням на приписи ст.ст. 22,1212-1214 ЦК України та обґрунтовані тим, що відповідач використовує земельну ділянку площею 0,0800 га по вул. 1 Травня, б/н в м. Бериславі (кадастровий номер 6520610100:01:001:0070) з 05.11.2012 по 31.03.2021 без належного оформлення права користування нею, у зв`язку з чим наявні підстави для стягнення з нього безпідставно збережених коштів, як плати за користування земельною ділянкою без достатніх правових підстав.
Рішенням Господарського суду Херсонської області від 02.12.2021 відмовлено у задоволенні позовних вимог у зв`язку з тим, що позивач не надав доказів на підтвердження того, що відповідач використовував відповідну земельну ділянку у спірний період.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням місцевого господарського суду, позивач звернувся до Південно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
На думку скаржника, рішення суду є незаконним та необґрунтованим, оскільки його прийнято із суттєвим порушенням норм матеріального та процесуального права при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи.
Зокрема, скаржник зазначає, що суд першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення безпідставно залишив поза уваги той факт, що земельну ділянку кадастровий номер 6520610100:01:001:0070 сформовано для продажу відповідачу, проте ним не укладено ні договір купівлі-продажу земельної ділянки, ні угода про відшкодування збитків від недоотримання коштів за фактичне користування земельною ділянкою, ні договір оренди, а отже земельна ділянка використовується відповідачем без належного оформлення права користування земельною ділянкою.
Також скаржник зазначає, що суд першої інстанції безпідставно послався на межі земельної ділянки, яка зазначена у договорі купівлі-продажу нерухомого майна будівлі котельні №3 літ «А» загальною площею 468,2 кв.м., тоді як межі земельної ділянки змінилися та зареєстровано нові межі з новим кадастровим номером, витяг з Державного земельного кадастру щодо якої був наданий позивачем.
Відзив на апеляційну скаргу не надходив.
Згідно з ч.13 ст.8 ГПК України, розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.
Статтею 270 ГПК України визначено, що у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі.
Розгляд справ у суді апеляційної інстанції здійснюється у судовому засіданні з повідомленням учасників справи, крім випадків, передбачених частиною десятою цієї статті та частиною другою статті 271 цього Кодексу.
Приписами частини 10 статті 270 ГПК України визначено, що апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.
Відповідно до ч.7 ст.252 ГПК України, клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву.
Згідно з ч.2 ст.270 ГПК України, розгляд справ у суді апеляційної інстанції починається з відкриття першого судового засідання або через п`ятнадцять днів з дня відкриття апеляційного провадження, якщо справа розглядається без повідомлення учасників справи.
Станом на час прийняття даної постанови до суду не надійшло клопотань від учасників справи про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін. За таких обставин, не вбачаючи підстав для розгляду апеляційної скарги в даній справі у судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи з власної ініціативи, колегія суддів дійшла висновку про розгляд апеляційної скарги в порядку спрощеного письмового провадження в межах встановленого чинним процесуальним законодавством строку без проведення судового засідання.
Розглянувши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та пояснень, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, судова колегія дійшла до наступного висновку.
Як вбачається з матеріалів справи, 29.10.2012 між ОСОБА_1 (Продавець) та ОСОБА_2 укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна, який нотаріально посвідчений та зареєстрований в реєстрі за №824. За договором Продавець зобов`язується передати будівлю котельної № 3 у власність Покупцю, а Покупець зобов`язується прийняти цей об`єкт нерухомого майна та сплатити за нього обумовлену грошову вартість. За п.1.2 договору передбачено, що будівля котельної № 3 в цілому літ. А, матеріал стін: цегла, загальна площі 468,2 кв.м, розташована у АДРЕСА_1 на земельній ділянці 0.0458 га, кадастровий номер земельної ділянки - 6520610100:01:190:0812.
Згідно із відомостями, що містяться в Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного державного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, 05.11.2012 до Реєстру прав власності на нерухоме майно внесений запис №16073580, згідно з яким власником майна будівлі котельні № 3 літ. «А» загальною площею 468,2 кв. м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , є ОСОБА_2 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 , на підставі договору купівлі-продажу від 29.10.2012 № 824.
У 2012 році ОСОБА_2 звернувся до Бериславської міської ради щодо викупу земельної ділянки.
30.11.2012 рішенням 28 сесії Бериславської міської ради 6 скликання №313 «Про врегулювання земельних відносин» вирішено:
-п. 46 Дати дозвіл гр. ОСОБА_2 на розробку Проекту землеустрою щодо відведення у власність (шляхом викупу) земельної ділянки, орієнтовною площею 0,0800 га., по АДРЕСА_1 , на якій розміщено об`єкт нерухомості, що належить покупцю цієї земельної ділянки на праві власності, для комерційного використання під розміщення та обслуговування об`єктів торгівлі та надання послуг, із земель громадської та житлової забудови;
-п. 46.1. Зобов`язати гр. ОСОБА_2 в місячний термін з дати прийняття цього рішення, укласти договір із землевпорядною організацією, яка має відповідну ліцензію на розробку Проекту землеустрою щодо відведення у власність та в шестимісячний термін подати Проект землеустрою на затвердження до Бериславської міської ради.
п. 46.2. Зобов`язати гр. ОСОБА_2 протягом місяця з дати прийняття даного рішення укласти з Бериславською міською радою угоду про відшкодування збитків від недоотримання коштів за фактичне користування земельною ділянкою до моменту реєстрації державного акту на право власності на земельну ділянку.
26.04.2013 Бериславською міською радою зареєстроване право власності на земельну ділянку кадастровий номер 6520610100:01:001:0070, що підтверджено витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про рнєстрацію права власності від 13.09.2013 (а.с.21).
25.06.2013 рішенням 35 сесії Бериславської міської ради 6 скликання №398 «Про врегулювання земельних відносин» вирішено:
-п. 4. Затвердити гр. ОСОБА_2 , розроблений відповідно до рішення 28 сесії 6 скликання Бериславської міської ради №313 від 30.11.2012 року, Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (шляхом викупу), площею 0,0800 га., по АДРЕСА_1 , на якій розміщений об`єкт нерухомості, що належить покупцю цієї земельної ділянки на праві приватної власності, для комерційного використання під розміщення та обслуговування об`єктів торгівлі та надання послуг, із земель громадської та житлової забудови;
-п. 4.1. Гр. ОСОБА_2 укласти договір та внести аванс на відповідний рахунок Бериславської міської ради в розмірі 5 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,0800 га по АДРЕСА_1 , для фінансування робіт з проведення експертної грошової оцінки вказаної земельної ділянки з послідуючим зарахуванням залишку авансового внеску в рахунок оплати ціни продажу земельної ділянки;
-п. 4.2. Доручити міському голові укласти договір з організацією, яка має відповідну ліцензію та профінансувати проведення робіт з експертної грошової оцінки вищевказаної земельної ділянки.
10.04.2014 рішенням 46 сесії Бериславської міської ради 6 скликання №546 «Про врегулювання земельних відносин» вирішено:
-п. 5. Затвердити гр. ОСОБА_2 , розроблений відповідно до рішення 35 сесії 6 скликання Бериславської міської ради №398 від 25.06.2013 року, Звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,0800 га. (кадастровий номер 6520610100:01:001:0070) по АДРЕСА_1 , що надається у власність (шляхом викупу), для комерційного використання під розміщення та обслуговування об`єктів торгівлі та надання послуг, із земель громадської та житлової забудови;
-п. 5.1. Продати гр. ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 0,0800 га. (кадастровий номер 6520610100:01:001:0070) по АДРЕСА_1 , для комерційного використання під розміщення та обслуговування об`єктів торгівлі та надання послуг, із земель громадської та житлової забудови, склад угідь - забудовані землі;
-п. 5.2. Затвердити ціну продажу земельної ділянки по по АДРЕСА_1 , площею 0,0800 га. (кадастровий номер 6520610100:01:001:0070), в розмірі 96 104 (дев`яносто шість тисяч сто чотири) гривень, що в розрахунку на 1 кв. м. становить 120,13 гривень, авансовий внесок в сумі 13 754, 06 (тринадцять тисяч сімсот п`ятдесят чотири) гривень зарахувати у вартість продажу земельної ділянки;
-п. 5.3. Гр. ОСОБА_2 в двох місячний термін з моменту прийняття даного рішення укласти договір купівлі - продажу земельної ділянки з Бериславською міською радою, отримати та зареєструвати документ, що посвідчує право власності на земельну ділянку в установленому законодавством порядку.
Жодних доказів щодо підстав прийняття зазначених рішень Бериславської міської ради як і доказів їх виконання відповідачем матеріали справи не містять, що колегія суддів вважає свідченням про відмову відповідача від наміру придбати земельну ділянку кадастровий номер 6520610100:01:001:0070 у власність.
23.06.2017 відповідно до рішення Бериславської міської ради 21 сесії 7 скликання № 222 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Берислава» затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі міста Берислава.
Рішенням Бериславської міської ради від 26.12.2008 № 393 «Про встановлення орендних ставок за оренду земельних ділянок комунальної власності» встановлено розмір орендної плати для земельних ділянок комерційного використання - 6% від нормативної грошової оцінки землі.
Рішенням Бериславської міської ради 34 сесії 7 скликання від 14.06.2018 №354 «Про встановлення місцевих податків і зборів» затверджено нові місцеві податки та збори на території Бериславської міської ради. Додаток 5 рішення регламентує відсоткові орендні ставки в залежності до категорії земель, а саме: Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі 10 % від нормативної грошової оцінки.
Протягом спірного періоду Бериславська міська рада зверталася до ОСОБА_2 з листами щодо належного оформлення права користування земельною ділянкою з метою недопущення втрат міського бюджету від використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів:
-від 15.04.2015 № 02-27/217/15 щодо належного оформлення права користування земельною ділянкою з метою недопущення втрат до міського бюджету;
-від 11.01.2018 № 02-27/19/18 щодо оформлення права користування земельною ділянкою;
-від 10.07.2019 № 02-35/556/19 про те, що з метою недопущення втрат міського бюджету просить укласти договір оренди земельної ділянки.
Позивач зазначає що, ОСОБА_2 з 05.11.2012 року по теперішній час використовує земельну ділянку площею 0,0800 га. по вул. 1 Травня, б/н без належного оформлення права власності на нею, права постійного користування та права оренди земельної ділянки та без державної реєстрації цих прав, разом з тим відповідна земельна ділянка перебуває у комунальній власності міської територіальної громади м. Берислава, що свідчить про те, що відповідач зберіг за рахунок Бериславської міської ради, як власника земельної ділянки по АДРЕСА_1 , майно - грошові кошти у розмірі орендної плати, з огляду на це позивач на підставі статей 1212-1214 Цивільного кодексу України просив стягнути з ОСОБА_2 безпідставно збережені кошти в загальному розмірі 95 559,91 грн.
Відповідно до ст. 80 Земельного кодексу України, суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Згідно з ч. 1 ст.122 та ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
За приписами ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
В силу ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до чч. 1 та 2 ст. 1212 Цивільного кодексу України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
За змістом глав 82 і 83 Цивільного кодексу України, для кондикційних правовідносин, що виникли у сторін, характерним є зменшення майна потерпілого і приріст майна набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди для кондикційних зобов`язань не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
Перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентується Земельним кодексом України.
За змістом ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Згідно з п. "е" ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України, набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, є підставою припинення права користування земельною ділянкою у попереднього землекористувача.
Водночас, за змістом ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відтак, з моменту отримання у власність об`єкта нерухомого майна до моменту оформлення його власником права власності або оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними, тому до них мають бути застосовані положення глави 83 Цивільного кодексу України, зокрема ст.ст. 1212, 1214 Цивільного кодексу України.
Згідно з ч. 6 ст. 120 Земельного кодексу України та ст. 377 Цивільного кодексу України, розмір та кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв`язку з переходом права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, є істотними умовами договору щодо набуття права власності на ці об`єкти (крім багатоквартирних будинків).
Визначення земельної ділянки наведено в частині 1 статті 79 Земельного кодексу України, відповідно до положень якої земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Як встановлено приписами ч. 1, 3, 4, 9 ст. 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Враховуючи вищевикладені норми законодавства колегія суддів зазначає, що обов`язок відповідача сплатити суму безпідставно збережених коштів виникає в силу самого факту користування спірною земельною ділянкою без достатньої правової підстави та без сплати орендної плати, і не залежить від того, чи сталося це внаслідок поведінки набувача, потерпілого чи інших осіб, або сталось поза їх волею.
З матеріалів справи вбачається, що до відповідача в силу норм закону перейшло відповідне право користування земельною ділянкою площею 0,0468 з кадастровим номером 6520610100:01:190:0812 по вул. 1 Травня, б/н в м. Бериславі, на якій розташоване його нерухоме майно, при цьому право власності або користування цією земельною ділянкою за відповідачем не зареєстровано, разом з тим позивач просить стягнути орендну плату за фактичне користування земельною ділянкою міської ради площею 0,0800 га розташованою по вул. 1 Травня, б/н в м. Бериславі, (кадастровий номер 6520610100:01:001:0070), яка формувалася з метою передання у власність відповідачу за умовами викупу при цьому доказів того, що земельна ділянка 6520610100:01:190:0812 припинила існування або увійшла до складу ділянки 6520610100:01:001:0070, як і купівлі позивачем земельної ділянки останньої матеріали справи не містять.
Крім того, відповідно до кадастрового плану земельної ділянки кадастровий номер 6520610100:01:001:0070, що є додатком до витягу з Державного земельного кадастру від 15.07.2014 (а.с.28), на ній розташовані: капітальна одноповерхова споруда площею538 кв.м. та 262 кв.м. проходів, проїздів, площадок, що не є ідентичним об`єкту, який перебуває у власності і користуванні відповідача відповідно до договору купівлі-продажу від 29.12.2012 та інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (а.с.61). Твердження позивача про знаходження об`єкту відповідача саме на земельній ділянці кадастровий номер 6520610100:01:001:0070 і відсутність земельної ділянки кадастровий номер 6520610100:01:190:0812 документально не доведено, оскільки в матеріалах справи відсутні заяви відповідача та землевпорядна документація, які були підставою для вище наведених рішень Бериславської міської ради щодо земельної ділянки кадастровий номер 6520610100:01:001:0070. Сама лише ідентичність адреси розташування земельних ділянок та споруд не може бути таким доказом, оскільки за однією адресою можуть бути розташовані різні об`єкти, які належать різним особам. Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком господарського суду першої інстанції стосовно відсутні в матеріалах справи будь-яких доказів взагалі на підтвердження факту користування відповідачем цією земельною ділянкою у спірний період.
З огляду на викладене, колегія суддів не вбачає підстав для тверджень, що відповідач без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки (Бериславської міської ради) зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, отже і для задоволення відповідних позовних вимог.
Доводи скаржника в апеляційній скарзі, не спростовують наведених вище обставин, а відтак колегією суддів не приймаються до уваги.
Таким чином, враховуючи, що місцевий господарський суд забезпечив дотримання вимог чинного законодавства щодо всебічного, повного та об`єктивного дослідження усіх фактичних обставин справи та надав належну правову оцінку наявним у матеріалах справи доказам, а також те, що доводи апелянта не є підставою для скасування рішення суду, ухваленого з дотриманням норм процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга Бериславської міської ради Бериславського району Херсонської області задоволенню не підлягає, а оскаржуване рішення Господарського суду Херсонської області від 02.12.2021 у даній справі слід залишити без змін.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати за подання апеляційної скарги покладаються на апелянта.
Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Рішення Господарського суду Херсонської області від 02.12.2021 у справі №923/399/21 залишити без змін, апеляційну скаргу Бериславської міської ради Бериславського району Херсонської області - без задоволення.
Відповідно до ст. 284 ГПК України постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і згідно з ч.5 ст.12, ч.2 ст.282 та п.2 ч.3 ст.287 касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених у підпунктах а-г п. 2 ч. 3 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.
Текст постанови складено 02.06.2022 о 14.00.
Головуючий суддя Разюк Г.П.
Суддя Колоколов С.І.
Суддя Савицький Я.Ф.
Суд | Південно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 01.06.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104580604 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Південно-західний апеляційний господарський суд
Разюк Г.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні