Постанова
від 31.05.2022 по справі 910/15273/21
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" червня 2022 р. Справа№ 910/15273/21

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Агрикової О.В.

суддів: Мальченко А.О.

Чорногуза М.Г.

Секретар судового засідання: Мельничук О.С.,

За участю представників сторін

від позивача - не з`явились,

від відповідача - не з`явились,

розглянувши апеляційну скаргу

Приватного акціонерного товариства "АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "КИЇВВОДОКАНАЛ"

на рішення Господарського суду міста Києва від 09.12.2021 (повний текст рішення складено 09.12.2021)

у справі № 910/15273/21 (суддя Турчин С.О.)

За позовом Приватного акціонерного товариства "АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "КИЇВВОДОКАНАЛ"

до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "РЕГІНА"

про стягнення 8405,76 грн., -

ВСТАНОВИВ:

У 2021 році Приватне акціонерне товариство "АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "КИЇВВОДОКАНАЛ" звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "РЕГІНА" про стягнення 8 405,76 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у період з 09.02.2020 року по 31.08.2020 року, відповідачем здійснювалось скидання стічних вод без одержання Умов на скид, внаслідок чого у останнього виникла заборгованість у розмірі 8 405, 76 грн., яку позивач просить стягнути в судовому порядку.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 09.12.2021 року позовні вимоги задоволено частково. Присуджено до стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "РЕГІНА" на користь Приватного акціонерного товариства "АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "КИЇВВОДОКАНАЛ" грошові кошти за скид стічних вод у розмірі 1 184, 45 грн. та судовий збір у сумі 319,86 грн. В іншій частині позову відмовлено.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що позивачем надано у матеріали справи акти зняття показань з приладу обліку за лютий - березень 2020 року (18.02.2020 року - 19.03.2020 року), у той же час, акти зняття показань з приладу обліку за квітень - серпень 2020 року у матеріалах справи відсутні. З огляду на наведене, розмір плати за скид стічних вод в обсязі 31 куб.м. становить за період з 18.02.2020 року по 19.03.2020 року становить 1 184, 45 грн., які суд першої інстанції стягнув з відповідача. В той же час, оскільки позивач не надав обґрунтованих доказів, що підтверджують факт користування відповідачем послугами з водопостачання та водовідведення за період з квітня по серпень 2020 року, обсягу стічних вод на об`єкті за адресою: м. Київ, вул. Академіка Булаховського, 5 у період з квітня по серпень 2020 року належними доказами не підтвердив, місцевий господарський суд дійшов висновку, що позивачем не доведений факт наявності заборгованості за вказаний період.

Не погодившись із прийнятим рішенням, Приватне акціонерне товариство "АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "КИЇВВОДОКАНАЛ" звернулося до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 09.12.2021 року в частині незадоволених позовних вимог та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

Вимоги та доводи апеляційної скарги мотивовані тим, що рішення суду першої інстанції в частині незадоволених позовних вимог є незаконним, необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню з підстав порушення місцевим господарським судом норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права. Зокрема скаржника вважає, що відповідач ні під час надання послуг, ні під час отримання вимоги позивача щодо сплати заборгованості за скид стічних вод без умов на скид про незгоду щодо кількості або вартості отриманих з послуг не повідомляв, свого представника з обґрунтовуючими документами для проведення звірки даних та підписання акту звірки не направляв. Тому, на думку позивача в силу положень п.п. 2.1.6., 2.2.4. договору, кількість та вартість наданих позивачем послуг з водопостачання та водовідведення вважаються прийнятими відповідачем. Крім того скаржник звертає увагу, що відповідачем в повному обсязі сплачувались послуги з централізованого водопостачання та водовідведення у спірний період, що також підтверджує приймання відповідачем кількості та вартості наданих послуг з водопостачання та водовідведення.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.01.2022 року сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Агрикова О.В., судді Чорногуз М.Г., Мальченко А.О.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 17.01.2022 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Приватного акціонерного товариства "АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "КИЇВВОДОКАНАЛ" на рішення Господарського суду міста Києва від 09.12.2021 року, розгляд справи вирішено здійснювати у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (без проведення судового засідання).

01.02.2022 року через відділ забезпечення автоматизованого розподілу, контролю та моніторингу виконання документів від Приватного акціонерного товариства "АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "КИЇВВОДОКАНАЛ", позивача у справі, надійшла заява про розгляд апеляційної скарги в судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 07.02.2022 року призначено розгляд апеляційної скарги Приватного акціонерного товариства "АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "КИЇВВОДОКАНАЛ" на рішення Господарського суду міста Києва від 09.12.2021 року у справі №910/15273/21 на 23.03.2022 року.

22.02.2022 року через відділ забезпечення автоматизованого розподілу, контролю та моніторингу виконання документів від відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу в якому останній просив залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Судове засідання, призначене на 23.03.2022 року не відбулось у зв`язку з запровадження на території України воєнного стану.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 18.04.2022 року розгляд справи призначено на 01.06.2022 року.

27.04.2022 року через відділ забезпечення автоматизованого розподілу, контролю та моніторингу виконання документів від позивача надійшла відповідь на відзив на апеляційну скаргу до якого долучено додаткові докази, які не були надані до суду першої інстанції, а саме копії фотокопій приладу обліку відповідача.

Проте, колегією суддів не приймаються до уваги вказані вище додаткові документи виходячи з наступного.

Відповідно до ч.3, ст. 269 Господарського процесуального кодексу України докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.

У вирішенні питань щодо прийняття додаткових доказів суд апеляційної інстанції повинен повно і всебічно з`ясовувати причини їх неподання з урахуванням конкретних обставин справи і об`єктивно оцінити поважність цих причин. При цьому обґрунтування неможливості подання доказів суду першої інстанції згідно із зазначеною нормою Господарського процесуального кодексу покладається саме на заявника (скаржника), а апеляційний господарський суд лише перевіряє та оцінює їх поважність і не зобов`язаний самостійно з`ясовувати відповідні причини.

З матеріалів справи вбачається, що подані апелянтом докази, не були подані на розгляд в суді першої інстанції і відповідно не розглядались останнім, при цьому, позивачем не доведено, що він не міг такі докази раніше, а саме на час розгляду справи в суді першої інстанції.

Отже, позивач не був позбавлений можливості надати такі докази під час розгляду справи в суді першої інстанції, однак своїм правом не скористався.

30.05.2022 року через відділ забезпечення автоматизованого розподілу, контролю та моніторингу виконання документів від відповідача надійшла заява про розгляд справи за відсутності представника.

В судове засідання 01.06.2022 року представники сторін не з`явились, про дату та час судового засідання повідомлені належним чином. Відповідач просив здійснювати розгляд справи без участі представника.

Згідно з п. 11, ст. 270 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції відкладає розгляд справи в разі неявки у судове засідання учасника справи, стосовно якого немає відомостей щодо його повідомлення про дату, час і місце судового засідання, або за його клопотанням, коли повідомлені ним причини неявки будуть визнані судом поважними.

Відповідно до п. 12, ст. 270 Господарського процесуального кодексу України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Таким чином, відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

Враховуючи те, що наявні матеріали справи є достатніми для всебічного, повного і об`єктивного розгляду справи, та зважаючи на обмежений процесуальний строк розгляду апеляційної скарги, а також клопотання відповідача про розгляд справи без участі представника, судова колегія визнала за можливе розглянути апеляційну скаргу у відсутності представників сторін.

Статтями 269 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, Північний апеляційний господарський суд вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 23.11.2006 року між Відкритим акціонерним товариством "АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "КИЇВВОДОКАНАЛ" (найменування якого змінено на Приватне акціонерне товариство "АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "КИЇВВОДОКАНАЛ") (постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю фірмою "РЕГІНА" (абонент) було укладено договір на постачання питної води та приймання стічних вод через приєднані мережі № 07066/5-08, за умовами якого постачальник зобов`язується надавати абоненту послуги з постачання питної води та на підставі пред`явленого абонентом дозволу на скид стічних вод у систему каналізації м. Києва приймати від нього стічні води у систему каналізації м. Києва відповідно до Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізації м. Києва, а абонент зобов`язується здійснювати своєчасну оплату наданих йому постачальником послуг на умовах цього договору, дотримуватися порядку користування питною водою з комунальних водопроводів і приймання стічних вод, що встановлені Правилами користування системами комунального водопостачання та водовідведення в містах та селищах України, затвердженими наказом Держжитлокомунгоспу України №65 від 01.07.1994, Правилами приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації системи населених пунктів України, затвердженими наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України № 37 від 19.02.2002, а також дотримуватися норм, визначених іншими нормативними актами, що регулюють правовідносини, які виникають за цим договором (п. 1.1 договору). (а.с. 7-10).

Пунктом 1.5 договору передбачено, що абонент забезпечує наявність та своєчасне продовження дозволу на скид стічних вод згідно з вимогами місцевих правил приймання, а також забезпечує скид стічних вод з дотримання допустимих концентрацій забруднюючих речовин

Відповідно до п.2.1.1 договору облік поставленої води та кількість прийнятих стоків здійснюється за показаннями лічильника, зареєстрованого у постачальника, окрім випадків, передбачених Правилами користування. У випадку наявності у абонента декількох об`єктів водоспоживання, облік спожитої ним води здійснюється з урахуванням показань всіх лічильників, зареєстрованих за абонентом.

Кількість стічних вод, які надходять у міську каналізаційну мережу, визначається за показниками лічильників стічних вод, або за кількістю вод, що надходять із комунального водопроводу та інших джерел водопостачання згідно з показаннями лічильників води та/або іншими способами визначення об`ємів стоків у відповідності до розділу 21 Правил користування та місцевих правил приймання (п.2.1.4 договору).

Відповідно до п. 2.1.2 договору зняття показань з лічильника (-ків) здійснюється, як правило, щомісячно представником постачальника у присутності абонента.

Згідно з п.2.1.6 договору облікові дані абонента щодо кількості та вартості спожитих ним послуг підлягають обов`язковому звірянню у постачальника. Абонент щоквартально, не пізніше 10-го числа наступного за звітним кварталом місяця та в інші строки (за письмовою вимогою постачальника) направляє до останнього письмовий звіт по обсягам наданих послуг (за встановленою постачальником формою) та проводить з останнім звіряння обсягів наданих послуг у відповідному обліковому періоді, а також звіряння по проведених розрахунках за надані послуги. Для проведення звіряння абонент направляє свого представника до постачальника із необхідними для цього обліковими та бухгалтерськими документами. Звіряння вважається проведеним з моменту отримання Постачальником підписаного повноважними особами акту звіряння розрахунків. В разі невиконання абонентом цього пункту договору, облікові дані постачальника щодо кількості та вартості наданих послуг та проведених абонентом розрахунків вважаються безумовно погодженими абонентом.

Відповідно до п.2.2.4 договору у разі незгоди щодо кількості або вартості отриманих послуг, зазначених у розрахунковому документів, абонент зобов`язаний у десятиденний термін з дня направлення постачальником розрахункового документу до банківської установи абонента, письмово повідомити про це постачальника та у цей же термін направити представника з обгрунтовуючими документами для проведення звіряння та підписання акту.

Відповідно до п. 4.9 укладеного договору в разі порушення абонентом п. п. 1.1, 1.5 цього договору (забезпечення наявності та своєчасного подовження дозволу на скид стічних вод), плата за скид стічних вод без чинного дозволу нараховується у п`ятикратному розмірі тарифу відповідно до вимог місцевих правил приймання.

Пунктом 7.1 договору передбачено, що цей договір укладається строком на один рік і набуває чинності з моменту його підписання сторонами. Договір вважається пролонгованим на новий строк, якщо за 20 днів до припинення його дії жодна зі сторін письмово не повідомить іншу сторону про його припинення.

Як зазначає позивач, відповідач в проміжок часу з 09.08.2020 року по 31.08.2020 року здійснювало скид стічних вод без умов на скид за адресою: м. Київ, вул. Академіка Булаховського, 5, що є порушенням п. 8.1. Правил приймання стічних вод абонентів у систему каналізації міста Києва №1879, затверджених Розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 12 жовтня 2011 року N 1879 (Правила № 1879), внаслідок чого у відповідача виник обов`язок сплати в п`ятикратному розмірі тарифу на послугу з водовідведення за весь період відсутності умов на скид в загальному розмірі 8 405, 76 грн.

В матеріалах справи лист-попередження від 05.10.2020 року за яким позивач звернувся до відповідача щодо сплати нарахувань за скид стічних вод. (а.с. 12).

Також в матеріалах справи наявний розрахунок №15/ВУ-Ф-05/167-08-2020 від 05.10.2020 року. (а.с. 13).

Крім того в матеріалах справи наявна вимога позивача №3400/12/36/02-21 від 19.07.2021 року направлена відповідачу про сплату грошових коштів за скид стічних вод без умов на скид в розмірі 8 405, 76 грн. (а.с. 45).

Позивачем також долучено до матеріалів справи акти зняття показань з приладу обліку за лютий - березень 2020 року (18.02.2020 року - 19.03.2020 року), а також розрахунок обсягів спожитих послуг з центрального водопостачання та централізованого відведення по споживачу ТОВ «Регіна» за загальний період з 18.12.2019 року 18.09.2020 року. (а.с. 15-42).

У зв`язку з нездійсненням відповідачем добровільної сплати господарської санкції за порушення правил скидання стічних вод у систему каналізації міста Києва, невизнання останнім вчиненого порушення, позивач звернувся до суду з вимогою про стягнення з відповідача грошових коштів за скид стічних вод без Умов на скид стічних вод у розмірі 8 405, 76 грн.

Відповідно до ст. 901 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії, або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Положення цієї глави можуть застосовуватися до всіх договорів про надання послуг, якщо це не суперечить суті зобов`язання.

Відповідно до чинних на час укладення договору Правил користування системами комунального водопостачання та водовідведення в містах та селищах України, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України № 65 від 01.07.1994, водоканал надає послуги у забезпеченні питною водою та водовідведенні.

Правила користування системами комунального водопостачання та водовідведення в містах та селищах України, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України № 65 від 01.07.1994, втратили чинність 18.10.2008, у зв`язку із введенням в дію Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України № 190 від 27.06.2008.

З метою запобігання порушенням у роботі мереж і споруд каналізації, підвищення ефективності роботи і безпеки їх експлуатації та забезпечення охорони навколишнього природного середовища від забруднення скидами стічних вод виконавчим органом Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) розпорядженням від 12.10.2011 року № 1879 затверджені Правила приймання стічних вод абонентів у систему каналізації міста Києва (далі - Правила № 1879).

Вказані Правила № 1879 прийняті органом місцевого самоврядування у відповідності до ст. ст. 30, 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"; ст. ст. 1, 2, 35, 38, 39, 42, 44, 70, 95, 99, 110, 111 Водного кодексу України (із змінами і доповненнями); ст. ст. 1-3, 5, 16, 19, 24, 31-35, 39-41, 47, 51, 68-70 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища (із змінами і доповненнями); Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.04.2002 за № 403/6691; Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.04.2002 за № 402/6690; п. п. 1.2, 1.4, 2.3, розділів 3-5, 11-15 Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07.10.2008 за № 936/15627, та з метою запобігання порушенням у роботі мереж і споруд каналізації, підвищення ефективності роботи і безпеки їх експлуатації та забезпечення охорони навколишнього природного середовища від забруднення скидами стічних вод, в межах функцій органу місцевого самоврядування.

Належних та допустимих доказів того, що Правила № 1879 втратили чинність, їх скасовано, визнано недійсними або такими, що суперечать Конституції України та законодавству України, матеріали справи не містять.

Крім того, як вбачається з п. 1.1 Правил № 1879, ці Правила були прийняті не лише на підставі Правил № 37, які з 21.05.2017 втратили чинність, а й відповідно до положень Водного кодексу України, Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про питну воду та питне водопостачання", Основних напрямків державної політики України у галузі охорони довкілля, використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки, затверджених постановою Верховної Ради України від 05.03.1998 № 188/98-ВР, Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.1999 № 465, Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190 (на підставі яких втратили чинність Правила № 65).

Відповідно до п. 1.2 Правил № 1879, останні поширюються на організації, установи, підприємства усіх форм власності та фізичних осіб-підприємців, що скидають всі види стічних вод у міську систему каналізації (крім балансоутримувачів житлового фонду та об`єктів соціально-культурного призначення, які не скидають стічні води технологічного та або непобутового походження, або у яких немає орендарів чи інших суб`єктів, що скидають стічні води технологічного та/або непобутового походження).

Пунктом 1.5 Правил № 1879 встановлено вимоги до абонентів, які скидають стічні води до міської каналізації, регламентують взаємні права та обов`язки абонентів і водоканалу, порядок визначення величини плати за скидання стічних вод у міську каналізацію, порядок контролю за виконанням цих Правил, відповідальність та засоби впливу за їх порушення.

Згідно з п. п. 2.1, 2.2 Правил № 1879 водоканал зобов`язаний здійснювати контроль за якістю стічних вод, що надходять від абонента в систему каналізації м. Києва, а також режимом та обсягом скидання. Водоканал має право у будь-який час за участю представника абонента відбирати проби стічних вод; проводити хімічний аналіз проб стічних вод абонентів; надавати висновки про фактичні концентрації забруднюючих речовин стічних вод та їх відповідність допустимої концентрації.

Відповідно до п. 2.4 Правил № 1879 абоненти зобов`язані, зокрема, отримати Умови на скид та укласти договір з водоканалом відповідно до ст.ст. 19, 20 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання".

У відповідності до положень п. 3.3 Правил № 1879 абоненти зобов`язані отримати у водоканалі Умови на скид згідно з додатком 2. Умови на скид видаються на один рік.

Абонент не має права скидати стічні води без одержання Умов на скид. За скидання стічних вод без Умов на скид або після закінчення строку їх дії Абонент сплачує в п`ятикратному розмірі тарифу на послугу з водовідведення за весь період їх відсутності (п. 8.1 Правил № 1879).

Відповідно до п. 8.6 Правил № 1879 при порушенні цих Правил та Правил користування № 190 водоканал: має право розглядати весь обсяг стічних вод (за розрахунковий період) як такий, що перевищує договірний, і плата за його скидання встановлюється в п`ятикратному розмірі тарифу за водовідведення у разі відсутності у Абонента Умов на скид чи закінчення строку їх дії.

Згідно п. 7.10 Правил № 1879 при виявленні факту порушення вимог Правил абоненти сплачують у п`ятикратному розмірі тарифу за послуги водовідведення у випадках, визначених у абзацах 3-8 пункту 8.6 розділу 8 цих Правил.

Після виявлення факту порушення Правил № 1879, позивачем було направлено на адресу відповідача лист-попередження від 05.10.2020 року щодо сплати нарахувань за скид стічних вод без Умов на скид стічних вод з 09.02.2020 року по 31.08.2020 року у п`ятикратному розмірі, що становить 8 405, 76 грн. за розрахунком № 15/Ву-Ф-05/167-08-2020р від 05.10.2020 року.

Місцевий господарський суд ухвалюючи оскаржуване рішення встановив, що також не заперечується відповідачем, що ТОВ «Регіна» отримано Умови на скид стічних вод, строк дії яких було продовжено до 08.02.2020 року. (а.с. 43).

Отже, в матеріалах справи відсутні докази на підтвердження того, що відповідачем було оформлено відповідні умови на скид стічних вод згідно з положеннями укладеного між сторонами договору та вимогами Правил приймання стічних вод абонентів у систему каналізації міста Києва № 1879, чинних з 09.02.2020 року.

Також, суд першої інстанції встановив, що згідно із актами зняття показань з приладу обліку за лютий - березень 2020 року обсяг скиду стічних вод за період з 18.02.2020 року по 19.03.2020 року становить 31 куб.м., в той же час місцевий господарський суд зазначив, що акти зняття показань з приладу обліку за квітень - серпень 2020 року у матеріалах справи відсутні, а тому відмовив у в частині задоволення позовних вимог заявлених за період з квітня по серпень 2020 року.

Колегія суддів дослідивши матеріали справи, не може погодитись з даним висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.

Відповідно до п. 2.1.4. договору кількість стічних вод, які надходять у міську каналізаційну мережу, визначається за показниками лічильників стічних вод, або за кількістю вод, що надходять із комунального водопроводу та інших джерел водопостачання згідно з показаннями лічильників води та/або іншими способами визначення об`ємів стоків у відповідності до розділу 21 Правил користування та місцевих правил приймання.

Згідно з п. 3.14 Правил № 190, у разі відсутності у споживача засобів обліку на каналізаційних випусках кількість стічних вод визначається за кількістю води, що надходить з мереж централізованого водопостачання та з інших джерел.

За змістом п.2.1.1 договору облік поставленої води та кількість прийнятих стоків здійснюється за показаннями лічильника, зареєстрованого у постачальника, окрім випадків, передбачених Правилами користування.

Зняття показань з лічильника (-ків) здійснюється, як правило, щомісячно представником постачальника у присутності абонента (п. 2.1.2 договору).

Згідно з п.2.1.6 договору облікові дані абонента щодо кількості та вартості спожитих ним послуг підлягають обов`язковому звірянню у постачальника. Абонент щоквартально, не пізніше 10-го числа наступного за звітним кварталом місяця та в інші строки (за письмовою вимогою постачальника) направляє до останнього письмовий звіт по обсягам наданих послуг (за встановленою постачальником формою) та проводить з останнім звіряння обсягів наданих послуг у відповідному обліковому періоді, а також звіряння по проведених розрахунках за надані послуги. Для проведення звіряння абонент направляє свого представника до постачальника із необхідними для цього обліковими та бухгалтерськими документами. Звіряння вважається проведеним з моменту отримання Постачальником підписаного повноважними особами акту звіряння розрахунків. В разі невиконання абонентом цього пункту договору, облікові дані постачальника щодо кількості та вартості наданих послуг та проведених абонентом розрахунків вважаються безумовно погодженими абонентом.

Відповідно до п.2.2.4 договору у разі незгоди щодо кількості або вартості отриманих послуг, зазначених у розрахунковому документів, абонент зобов`язаний у десятиденний термін з дня направлення постачальником розрахункового документу до банківської установи абонента, письмово повідомити про це постачальника та у цей же термін направити представника з обґрунтовуючими документами для проведення звіряння та підписання акту.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач не заперечує щодо кількості або вартості отриманих послуг, а також не звертався до позивача з обґрунтовуючими документами для проведення звірки даних та підписання акту звірки.

Тобто, керуючись п. 2.1.6. договору та п. 2.2.4. договору, кількість та вартість наданих ПрАТ «АК «Київодоканал» послуг з водопостачання та водовідведення вважаються прийнятими відповідачем.

Колегія суддів зазначає, що з наданих позивачем до матеріалів справи актів зняття показань з приладу обліку за лютий - березень 2020 року (18.02.2020 року - 19.03.2020 року), а також розрахунків обсягів спожитих послуг з центрального водопостачання та централізованого відведення по споживачу ТОВ «Регіна» за загальний період з 18.12.2019 року 18.09.2020 року вбачається вид послуги, кількість спожитих послуг та вид розрахунку. (а.с. 15-42).

Здійснивши аналіз наданих позивачем доказів, а саме актів зняття показань з приладу обліку за лютий - березень 2020 року (18.02.2020 року - 19.03.2020 року), а також розрахунків обсягів спожитих послуг з центрального водопостачання та централізованого відведення по споживачу ТОВ «Регіна» за загальний період з 18.12.2019 року 18.09.2020 року, колегія суддів встановила, що обсяг скиду стічних вод за період з 09.02.2020 року по 31.08.2020 року є доведеним та підтвердженим позивачем обсяг скинутих стічних вод відповідачем до міської каналізаційної мережі в обсязі 220 куб.м.

Згідно із п.7.1. Правил № 1879 величина плати за скид стічних вод у міську каналізацію (Пс) розраховується Водоканалом згідно з державною Інструкцією за формулою:

П С = Т * V ДОГ + 5Т * V ПДОГ + V ПЗ * К К * Н П, де

Т - тариф, установлений за надання послуг водовідведення Абонентам, віднесеним до відповідної категорії, грн./куб. м;

V ДОГ - обсяг скинутих Абонентом стічних вод у межах, обумовлених Договором або лімітом (куб. м);

V ПДОГ - обсяг скинутих Абонентом стічних вод понад обсяги, обумовлені Договором або лімітом (куб. м);

V ПЗ - обсяг скинутих Абонентом стічних вод з наднормативними забрудненнями (за відсутності даних щодо обсягів водовідведення беруться дані, зазначені в паспорті водного господарства) (куб. м);

К К - коефіцієнт кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод на МКСОС та екологічного стану водойми;

Н П - встановлений норматив плати за скид наднормативних забруднень у міську каналізацію (%).

У відповідності до п. 8.1 Правил № 1879 за скид стічних вод без умов на скид або після закінчення строку їх дії абонент сплачує в п`ятикратному розмірі тарифу на послугу з водовідведення за весь період їх відсутності.

Нарахування плати за скид стічних вод розраховується за наступною формулою: Пс = V * Т * 4, де Пс - плата за скид стічних вод у міську каналізацію; V - обсяг скинутих підприємством стічних вод у межах, обумовлених договором, куб.м; Т - тариф, установлений за надання послуг водовідведення підприємствам, віднесеним до відповідної категорії абонентів, грн/куб. м; 4 - коефіцієнт кратності, відповідно до п. 8.1 Правил № 1879.

Згідно з постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг "Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення" від 16.06.2016 року №1141 (зі змінами внесеними постановами), з 05.02.2020 року тариф на послуги водовідведення у період з становив 7,96 грн за 1 куб.м.

Враховуючи викладене, у зв`язку зі скидом стічних вод відповідачем без умов на скид стічних вод, плата за скид стічних вод без умов на скид за період з 09.02.2020 року по 31.08.2020 року нараховується за формулою V * Т * 4, та становить 8 405, 76 грн.

Як було вже вище встановлено колегією суддів, позивачем було направлено на адресу відповідача лист-попередження від 05.10.2020 року за яким позивач звернувся до відповідача щодо сплати нарахувань за скид стічних вод. До вказаного листа було додано розрахунок плати за скид стічних вод у міську каналізацію №15/Ву-Ф-05/167-08-2020р. від 05.10.2020 року відповідно до якого плати за скид стічних вод без Умов на скид становить 8 405, 76 грн. Як вбачається з даного розрахунку, обсяг стічних вод становить 220 куб.м.

Водночас, колегія суддів зазначає, що у матеріалах справи відсутні докази на підтвердження висловлення відповідачем обґрунтованих заперечень щодо складеного позивачем розрахунку плати за скид стічних вод у міську каналізацію №15/Ву-Ф-05/167-08-2020р. від 05.10.2020 року, а також розміру плати за скид стічних вод без Умов на скид.

Отже, перевіривши розрахунок плати за скид стічних вод без одержання Умов в розмірі 8 405, 76 грн., колегією суддів встановлено, що він є арифметично та методологічно правильним.

Колегія суддів вважає, що при прийнятті оскаржуваного рішення судом першої інстанції мало місце неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, тому рішення господарського суду міста Києва від 09.12.2021 року у справі №910/15273/21 підлягає скасуванню в частині відмови у задоволенні позовних вимог про стягнення грошових коштів в розмірі 7 221, 31 грн. за обсяг скинутих стічних вод відповідачем до міської каналізаційної мережі за період з квітня по серпень 2020 року у розмірі 189 куб.м., з прийняттям нового рішення в цій частині про задоволення позовних вимог про стягнення з ТОВ «Регіна» грошових коштів за скид стічних вод без умов на скид стічних вод у розмірі 7 221, 31 грн.

Враховуючи вимоги, викладені в апеляційній скарзі, скарга Приватного акціонерного товариства "Акціонерна компанія "Київводоканал" підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 2 ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право, зокрема, скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині.

Відповідно до ч.1 ст.277 ГПК України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.

Судовий збір за розгляд справи в суді першої та апеляційної інстанції підлягає розподілу пропорційно розміру задоволених позовних вимог в порядку ст. 129 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 129, 269, п. 2 ч. 1 ст. 275, 282, 284 ГПК України, Північний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Акціонерна компанія "Київводоканал" на рішення Господарського суду міста Києва від 09.12.2021 року у справі №910/15273/21 задовольнити.

2. Рішення Господарського суду міста Києва від 09.12.2021 року у справі №910/15273/21 скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог про стягнення грошових коштів за скид стічних вод без умов на скид стічних вод у розмірі 7 221, 31 грн. та прийняти в цій частині нове рішення, яким:

«Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "РЕГІНА" (03148, місто Київ, ВУЛИЦЯ ЧААДАЄВА ПЕТРА, будинок 2; ідентифікаційний номер 21635197) на користь Приватного акціонерного товариства "АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "КИЇВВОДОКАНАЛ" (01015, місто Київ, ВУЛ.ЛЕЙПЦИЗЬКА, будинок 1-А, ідентифікаційний код 03327664) грошові кошти за скид стічних вод у розмірі 7 221 (сім тисяч двісті двадцять одну гривню) 31 коп. та судовий збір у сумі 1 950 (одну тисячу дев`ятсот п`ятдесят гривень) 14 коп.»

3. В іншій частині рішення Господарського суду міста Києва від 09.12.2021 року у справі №910/15273/21 залишити без змін.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "РЕГІНА" (03148, місто Київ, ВУЛИЦЯ ЧААДАЄВА ПЕТРА, будинок 2; ідентифікаційний номер 21635197) на користь Приватного акціонерного товариства "АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "КИЇВВОДОКАНАЛ" (01015, місто Київ, ВУЛ.ЛЕЙПЦИЗЬКА, будинок 1-А, ідентифікаційний код 03327664) судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 3 405 (три тисячі чотириста п`ять гривень) 00 коп.

5. Видачу наказів на виконання цієї постанови доручити Господарському суду міста Києва.

6. Повернути до Господарського суду міста Києва матеріали справи №910/15273/21.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанова апеляційної інстанції може бути оскаржена до Верховного суду у порядку та в строк передбаченими ст.ст. 287-289 ГПК України.

Повний текст постанови складено 01.06.2022 року.

Головуючий суддя О.В. Агрикова

Судді А.О. Мальченко

М.Г. Чорногуз

Дата ухвалення рішення31.05.2022
Оприлюднено28.06.2022
Номер документу104580834
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —910/15273/21

Постанова від 31.05.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Ухвала від 17.04.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Ухвала від 07.02.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Ухвала від 17.01.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Рішення від 09.12.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Турчин С.О.

Ухвала від 27.09.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Турчин С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні