Рішення
від 31.05.2022 по справі 914/1488/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01.06.2022 Справа № 914/1488/21

місто Львів

Господарський суд Львівської області у складі судді Тараса РИМА,

за участю секретаря судового засідання Лілії БЕРНАЦЬКОЇ,

розглянув у відкритому судовому засіданні справу

за позовом:Приватного акціонерного товариства "Львівобленерго" (далі ПАТ "Львівобленерго", Позивач),до відповідача:Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Престиж 17" (далі ОСББ, Відповідач),про:стягнення 356'329,61 грн,за участю представників:позивача:Ольга ГОРБУНОВА,відповідача:не з`явився.I.Процедури.

1.На розгляд Господарського суду Львівської області надійшов позов ПАТ "Львівобленерго" до ОСББ про стягнення 356'329,61 гривень.

2.Ухвалою від 02.06.2021 Господарський суд Львівської області відкрив провадження у справі, а ухвалою від 07.10.2021 залишив позов без розгляду. Постановою від 07.12.2021 Західний апеляційний господарський суд скасував ухвалу від 07.10.2021, а справу скерував до суду першої інстанції для розгляду.

3.Ухвалою від 22.02.2022 Господарський суд Львівської області у складі судді Т. Я. Рима прийняв цю справу до розгляду, вирішив її розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначив на 23.03.2022.

4.В ході здійснення підготовчого провадження суд проінформував Відповідача про його право скористатися професійною правничою допомогою, в результаті чого з 03.05.2022 інтереси ОСББ представляв адвокат (а. с. 210).

5.Отже, суд створив усі можливості учасникам справи для висловлення своїх доводів і заперечень, повідомлення усіх відомих їх обставин та подання усіх можливих доказів, вирішив усі подані клопотання, а також виконав решта завдань підготовчого провадження. Зазначене стало підставою для того, що суд ухвалою від 18.05.2022 закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 01.06.2022.

6.В судовому засіданні 01.06.2022 суд ухвалив рішення у справі, проголосивши його вступну та резолютивну частини.

II.аргументи сторін.

Позиція позивача (а. с. 1-7, 67-70, 107-113).

7.За результатами проведеної перевірки електроустановок Відповідача ПАТ "Львівобленерго" виявив, що між сторонами спору відсутній договір розподілу електричної енергії, у будинку ОСББ відсутні прилади загальнобудинкового обліку електричної енергії, зафіксував факт самовільного підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі з порушенням схеми обліку (зовнішнє та внутрішнє освітлення будинку та підвального приміщення). Зазначена інформація відображена в акті про порушення від 06.03.2020.

8.Комісія Позивача з розгляду актів про порушення ухвалила рішення, оформлене протоколом № 035213-а від 06.03.2020, яким вирішила визначити обсяг та вартість необлікованої електричної енергії за період з 06.09.2019 до 06.03.2020.

9.Предметом позову є стягнення 356'329,61 грн необлікованої енергії, нарахованої за пунктом 8.4.12 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (надалі ПРРЕЕ).

10.Підставою позову є порушення пунктів 1.2.1, 2.3.3, 5.5.5, 7.6, 8.2.4, 8.2.5, 8.4.2 ПРРЕЕ.

11.Попередній розрахунок судових витрат позивача складається з:

11.1.5'344,95 грн сплаченого судового збору.

11.2.12'000,00 грн витрат на професійну правничу допомогу.

Заперечення відповідача (а. с. 52-53, 84-85).

12.До 17.10.2019 житловий будинок, у якому Позивач виявив порушення ПРРЕЕ, перебував на балансі Дулібської сільської ради Стрийського району Львівської області. Акт прийняття-передачі будинку на баланс Відповідача складений 22.10.2019. Цей акт затверджений рішенням виконкому Дулібської сільської ради Стрийського району Львівської області 30.10.2019.

13.В акті про порушення не встановлено хто і коли допустив виявлені порушення.

14.Електроживлення сходових маршів у будинку здійснюється з квартири одного з його мешканців.

III.МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА.

Загальні засади.

15.На роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку (пункт 1.2.1 ПРРЕЕ).

16.Електроустановки споживачів мають бути забезпечені необхідними розрахунковими засобами вимірювальної техніки для розрахунків за спожиту електричну енергію, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, а також (за бажанням споживача) суміщеними з лічильником електричної енергії або окремими засобами вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії. Підключення електроустановки споживача, яка не забезпечена розрахунковими засобами (засобом) вимірювальної техніки, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, забороняється, за винятком випадків, передбачених цими Правилами (пункт 2.3.3 ПРРЕЕ).

17.У разі самовільного підключення споживачем струмоприймачів або збільшення величини потужності понад величину, визначену умовами договору з оператором системи, приєднання струмоприймачів поза розрахунковими засобами комерційного обліку, зниження показників якості електричної енергії з вини споживача до величин, які порушують нормальне функціонування електроустановок оператора системи та інших споживачів, невиконання припису уповноваженого представника відповідного органу виконавчої влади, який стосується вищенаведених порушень, оператор системи має право без попередження повністю припинити споживачу електроживлення після оформлення у встановленому цими Правилами порядку акта про порушення (пункт 7.6 ПРРЕЕ).

18.Споживання електричної енергії можливе лише на підставі укладеного договору та установлення на відповідному об`єкті споживання розрахункових засобів обліку. Недотримання цих вимог тягне за собою правові наслідки, передбачені ПРРЕЕ.

Перебування будинку на балансі ОСББ.

19.Рішенням № 862 від 17.10.2019 Дулібська сільська рада надала дозвіл на списання (безоплатну передачу) будинку квартирного типу (гуртожитку) по вулиці Заводській, 17 с. Дуліби (надалі Житловий будинок) з балансу Дулібської сільської ради на баланс ОСББ (а. с. 54-55).

20.Дулібська сільська рада та ОСББ 22.10.2019 підписали акт приймання-передачі будинку на баланс ОСББ та акт списання Житлового будинку з балансу Дулібської сільської ради (а. с. 56-59). Рішенням № 52 від 30.10.2019 Дулібська сільська рада затвердила ці акти (а. с. 60).

21.Отже, будинок перебуває на балансі ОСББ з 30.10.2019.

Проведення перевірки та фіксація її результатів.

22.Відповідно до пункту 1.1.2 ПРРЕЕ актом про порушення є документ установленої форми, який складається для фіксації факту порушення на об`єкті споживача цих Правил та який є підставою для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії.

23.Згідно з пунктом 8.2.6 ПРРЕЕ комісія з розгляду актів про порушення визначає обсяг необлікованої електричної енергії саме на підставі акта про порушення. А тому такий акт акумулює в собі усю інформацію, зібрану (отриману) в ході перевірки, та є єдиною підставою для проведених нарахувань. У зв`язку з цим ПРРЕЕ встановлюють спеціальні правила, спрямовані з однієї сторони на повне фіксування змісту виявленого порушення, а з іншої на гарантування дотримання прав споживача, який перебуває у більш вразливому становищі. Суворе дотримання встановлених правил є запорукою охорони та захисту прав обох сторін у цих правовідносинах.

24.Пункт 8.2.5 ПРРЕЕ установлює обов`язкові вимоги, яким повинен відповідати акт про порушення. Так, цей документ підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи). У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. При цьому оператору системи для того, щоб акт про порушення вважався дійсним, надається можливість обрати один з таких варіантів його оформлення:

24.1.Його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа за умови посвідчення цієї особи або

24.2.Більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою.

25.Позивач 06.03.2020 провів перевірку Житлового будинку, що перебуває на балансі Відповідача, за результатами якої склав акт про порушення (а. с. 13-14). Згідно з цим актом виявлено самовільне підключення до електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку, а саме: зовнішнє і внутрішнє освітлення будинку та підвального приміщення.

26.Відмову споживача підписати акт про порушення засвідчив інженер по благоустрою території Дулібської сільської ради Дробіняк Тарас Степанович. Крім того, Акт підписали 4 представники Львівобленерго. Зазначене свідчить про дійсність Акту про порушення.

27.Щодо заперечень Відповідача, викладених у пункті 13 цього рішення, то такі обставини і не повинні встановлюватися ПАТ "Львівобленерго". Значення має лише факт необлікованого споживання електричної енергії на об`єкті, який перебуває у власності (чи на іншому правовому титулі) споживача такої енергії. До повноважень ПАТ "Львівобленерго" не належить визначення конкретної особи, яка вчинила необхідні фактичні дії для необлікованого споживання електричної енергії.

28.Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання. У разі відмови споживача або представника споживача від отримання акта про порушення, у якому визначено місце, час та дату проведення засідання комісії, або окремого повідомлення про місце, час і дату засідання комісії оператор системи направляє споживачу таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення на адресу, визначену в даних щодо споживача, наявних в оператора системи. У такому разі оператор системи має право розглянути акт про порушення на засіданні комісії, яке має відбутися по закінченню 30 календарних днів від дати направлення споживачу такого повідомлення. За зверненням споживача оператор системи може розглянути акт про порушення на засіданні комісії раніше указаного терміну (положення пункту 8.2.6 ПРРЕЕ).

29.В акті зазначено, що засідання комісії з розгляду акта відбудеться 22.04.2020 об 11:00 год. в місті Стрию по вулиці Незалежності, 19, кабінет 38.

30.Позивач 13.03.2020 рекомендованим відправленням надіслав Акт про порушення Відповідачу та схему підключення електроустановки споживача разом із запрошенням взяти участь у засіданні комісії з розгляду актів про порушення (а. с. 15-16). Та обставина, що цей лист не було надіслано рекомендованим відправленням з повідомленням про вручення не може вважатися неналежним чи недопустимим доказом повідомлення споживача. При цьому суд враховує ту обставину, що аналізоване запрошення було скероване більш ніж за один місяць до проведення засідання.

31.На засіданні комісії ПАТ "Львівобленерго" з розгляду актів про порушення 22.04.2020 провели розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, відповідно до якого ОСББ потрібно сплатити 356'329,61 грн (а. с. 17). Відповідач був відсутній на засіданні комісії.

32.ПАТ "Львівобленерго" надіслало ОСББ рахунок на оплату 356'329,61 грн та копію протоколу засідання комісії (а. с. 18-20).

33.Заперечуючи позов, Відповідач доводить, що електроживлення сходових маршів здійснюється з квартири одного з мешканців Житлового будинку:

33.1.Наказом ОСББ від 03.10.2020 (а. с. 198) встановлено, що з 03.10.2020 нарахування квартплати Вінтоняк М. В. (квартира АДРЕСА_1 ) слід здійснювати згідно з місячним тарифом з вирахуванням місячного розрахунку коридорного освітлення. З наказом ознайомлена Вінтоняк М. В.

33.2.Комісія, утворена за розпорядженням сільського голови Грабовецько-Дулібівської сільської ради, склала акт обстеження від 03.08.2021 (а. с. 97-98). В цьому акті встановила, що освітлення сходових маршів (коридорне освітлення) у багатоквартирному будинку АДРЕСА_2 , обліковується та підключена до побутової мережі (220 В) жителя ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ). Акт підписаний головою комісії (заступником сільського голови з питань діяльності виконавчих органів Грабовецько-Дулібівської сільської ради), секретарем комісії (головним спеціалістом відділу земельних ресурсів та просторового планування Грабовецько-Дулібівської сільської ради) та 3 членами комісії (начальником відділу комунальної власності, будівництва, житлово-комунального господарства та благоустрою Грабовецько-Дулібівської сільської ради, начальником відділу бухгалтерського обліку, звітності, економічного розвитку та інвестицій Грабовецько-Дулібівської сільської ради) та спеціалістом 1-ї категорії відділу комунальної власності, будівництва, житлово-комунального господарства та благоустрою Грабовецько-Дулібівської сільської ради).

34.Суд звертає увагу, що надані Відповідачем на підтвердження своїх заперечень (пункт 14 цього рішення) докази не спростовують висновки ПАТ "Львівобленерго":

34.1.По-перше, подані докази датовані 03.10.2020 та 03.08.2021, тобто вже після складення Акта про порушення та усунення порушення, а тому беззаперечно не засвідчують обставин, які виникли до проведення перевірки.

34.2.По-друге, Відповідач не надав первинних доказів, які би підтверджували цю обставину. Такими могли би бути договір про постачання електричної енергії зазначеному мешканцю, схема електроживлення його квартири тощо.

34.3.По-третє, подані документи містять суперечливу інформацію. В наказі ОСББ від 03.10.2020 мова йде про Вінтоняк М. В., а в акті обстеження від 03.08.2021 про ОСОБА_1 . Сам акт обстеження не підписаний ані головою ОСББ, ані власне Вінтоняком П. М.

Щодо періоду нарахування.

35.Суд не погоджується з правильністю розрахунку Позивача (а. с. 12) та бере до уваги аргументи Відповідача, викладені у пункті 12 цього рішення.

36.Так, ПАТ "Львівобленерго" здійснило нарахування за період з 06.09.2019. Проте суд установив, що Житловий будинок перебуває на балансі ОСББ з 30.10.2019 (див. пункт 21 цього рішення). З огляду на це нарахування повинно було здійснюватися з 30.10.2019 по 06.03.2020. Відповідно, вартість донарахованої електричної енергії становить 248'838,02 грн (296'941,34 41'648,337 47'927,95) х 20% ПДВ).

IV.Судові витрати.

Розподіл витрат на професійну правничу допомогу.

37.Згідно з частиною 1 та пунктом 1 частини 3 статті 123 Господарського процесуального кодексу України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.

38.Згідно з частиною 1 статті 124 Господарського процесуального кодексу України разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи. Так, позивач зазнав витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 12'000,00 грн у зв`язку з розглядом справи у суді першої інстанції та 4'000,00 грн в суді апеляційної інстанції.

39.Західний апеляційний господарський суд у постанові від 07.12.2021 зазначив, що судові витрати за розгляд апеляційної скарги підлягають розподілу судом першої інстанції за результатами вирішення спору по суті.

40.На підтвердження витрат на професійну правничу допомогу в суді першої інстанції суду надано:

40.1.Ордер на надання правничої (правової) допомоги (а. с. 32).

40.2.Свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю (а. с. 33.

40.3.Договір про надання правничої допомоги від 06.04.2021 (а. с. 29).

40.4.Рахунок на оплату 12'000,00 грн від 06.04.2021 (а. с. 30).

40.5.Платіжне доручення від 08.04.2021 про сплату 12'000,00 грн (а. с. 32).

41.На підтвердження витрат на професійну правничу допомогу в суді апеляційної інстанції суду надано:

41.1.Ордер на надання правничої (правової) допомоги (а. с. 172).

41.2.Свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю (а. с. 173).

41.3.Договір про надання правничої допомоги від 20.10.2021 (а. с. 174).

41.4.Рахунок на оплату 4'000,00 грн від 20.10.2021 (а. с. 175).

41.5.Платіжне доручення від 29.11.2021 про сплату 4'000,00 грн (а. с. 176).

42.Згідно з приписами частини 5 статті 129 Господарського процесуального кодексу України під час вирішення питання про розподіл судових витрат суд враховує, серед іншого, чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, з урахуванням ціни позову, значення справи для сторін, у тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес.

43.На підставі зазначеного, оскільки Відповідач не заперечував розміру та співмірності витрат на професійну правничу допомогу, суд вважає такі обґрунтованими (12'000,00 грн за розгляд справи в суді першої інстанції та 4'000,00 грн в суді апеляційної інстанції). Ці витрати підлягають розподілу пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Отже, на Відповідача покладається 11'173,39 грн витрат на професійну правничу допомогу.

Розподіл витрат на оплату судового збору.

44.Відповідно до вимог статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати на оплату судового збору покладаються на сторін пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Отже, на Відповідача покладається 3'732,57 гривні.

Враховуючи наведене та керуючись статтями 13, 73, 74, 81, 238 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В :

1.Задовольнити позов частково.

2.Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Престиж 17" (адреса: 82434, Львівська область, Стрийський район, село Дуліби, вулиця Заводська, будинок 17; ідентифікаційний код 41412769) на користь Приватного акціонерного товариства "Львівобленерго" (адреса: 79026, Львівська область, місто Львів, вулиця Козельницька, будинок 3; ідентифікаційний код 00131587) 248'838 (двісті сорок вісім тисяч вісімсот тридцять вісім) грн 02 коп. недоврахованої електричної енергії, 3'732 (три тисячі сімсот тридцять дві) грн 57 коп. витрат на оплату судового збору та 11'173 (одинадцять тисяч сто сімдесят три) грн 39 коп. витрат на професійну правничу допомогу.

3.Відмовити у задоволенні решти позовних вимог.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції в порядку та строки, які визначені статтями 254, 256 Господарського процесуального кодексу України. Апеляційну скаргу подають безпосередньо до Західного апеляційного господарського суду.

Повний текст рішення складено та підписано 02.06.2022.

Суддя Рим Т.Я.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення31.05.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу104581722
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —914/1488/21

Повістка від 13.12.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 28.11.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Постанова від 15.11.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 04.09.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 18.07.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 03.07.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Рішення від 31.05.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 17.05.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 12.04.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 21.02.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні