Рішення
від 30.05.2022 по справі 320/11967/21
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 травня 2022 року справа №320/11967/21

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудіна С.О., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці в Київській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Агростар-Україна" , за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю "СТК-Агро", ОСОБА_1 та Приватного акціонерного товариства "ДТЕК Київські регіональні електромережі", про застосування заходів реагування.

Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Держпраці в Київській області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Агростар-Україна" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинки робіт, а саме:

- заборонити експлуатацію комірки 10кВ №30а на І-СШ в РУ-10 кВ ПС 110/35/10 "Бориспіль"; КЛ-10 кВ від К-30а І-СШ в РУ-10 кВ ПС "Бориспіль" до КТП-1741; КЛ-10 кВ від КТП-1741 до КТП-1742; КТП-1742, шляхом відключення від електромереж електропередавальної організації ДТЕК "Київські регіональні електромережі" на межі балансової належності (п. 1,4,7);

- заборонити роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В і в зонах дії струму високої частоти (п. 2);

- заборонити роботи з технічного обслуговування, устаткування напругою понад 1000 В (п. 3);

- заборонити головному енергетику Дубровіну М.В., виконувати обов`язки інженера з охорони праці (п. 5);

- відсторонити директора ОСОБА_2 , головного енергетика Дубровіна М.В. від виконання посадових обов`язків (п. 15).

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначив, що в ході проведення планової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Агростар-Україна" було встановлено порушення відповідачем вимог законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки, що є підставою для застосування заходів реагування у сфері господарської діяльності у вигляді зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації відповідного обладнання підприємства, а також відсторонення керівника та головного спеціаліста від виконання посадових обов`язків.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 04.10.2021 відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Товариство з обмеженою відповідальністю "СТК-Агро", ОСОБА_1 та Приватне акціонерне товариство "ДТЕК Київські регіональні електромережі".

Відповідач правом на надання відзиву на позовну заяву не скористався, про відкриття провадження у справі був проінформований шляхом направлення тексту ухвали від 04.10.2021 на електронну адресу, про що свідчать довідка про доставку електронного листа, сформована програмним забезпеченням Діловодство спеціалізованого суду.

Відповідно до частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно з частиною другою статті 175 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Треті особи, залучені до участі у справі, письмових пояснень та доказів не надали.

Відповідно до частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Учасники справи з клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні до суду не звертались.

З урахуванням викладеного, розгляд справи судом здійснено у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, які є у справі, суд

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Агростар-Україна" (ідентифікаційний код 33488550, місцезнаходження: 08300, Київська обл., м. Бориспіль, вул. Бежівка, буд. 14) зареєстровано в якості юридичної особи 14.04.2005, про що свідчить інформація з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Згідно зі вказаним витягом засновниками Товариства з обмеженою відповідальністю "Агростар-Україна" є Товариство з обмеженою відповідальністю "СТК-Агро" та ОСОБА_1 .

У період з 20.05.2021 по 02.06.2021 головним державним інспектором відділу нагляду в машинобудуванні та енергетиці управління нагляду в промисловості і на об`єктах підвищеної небезпеки Головного управління Держпраці у Київській області Човпаном Максимом Сергійовичем було проведено планову перевірку додержання Товариством з обмеженою відповідальністю "Агростар-Україна", що розташоване за адресою: 08300, Київська обл., м.Бориспіль, вул.Бежівка, буд.14, вимог законодавства у сферах охорони праці, просмилової безпеки, гігієни праці, за результатами проведення якої був складений акт від 02.06.2021 №К.В-1475-733АВ.

Зі змісту вказаного акта вбачається, що в ході перевірки були виявлені порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "Агростар-Україна" у сфері охорони праці, промислової безпеки та гігієни праці, зокрема:

- статті 21 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 № 2694; пункту 8 Групи А Переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки; пункту 6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки - роботодавець не одержав дозвіл на експлуатацію (застосування) машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, а саме: устаткування напругою понад 1000 В - комірка 10 кВ №30а на І-СШ в РУ-10 кВ ПС 110/35/10 "Бориспіль"; КЛ-10 кВ від К-30а І-СШ в РУ-10 кВ ПС "Бориспіль" до КТП -1741; КТП-1741; КЛ-10 кВ від КТП-1741 до КТП-1742; КТП-1742, які знаходяться на балансі підприємства;

- статті 21 Закону № 2694; пункту 9 Групи А Додатку 2 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки - роботодавець не одержав дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи в діючих електроустановках і на кабельних лініях напругою понад 1000 В, в зонах дії струму високої частоти. Порушено пункт 9 Групи А Додатку 2 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1107 (зі змінами);

- статті 21 Закону № 2694; пункту 11 Групи А Додатку 2 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1107 (зі змінами) - роботодавець не одержав дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: ремонт, технічне обслуговування устаткування напругою понад 1000 В;

- статті 13 Закону № 2694; пункту 1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів" - керівник підприємства не забезпечив утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимог чинних нормативних документів, а саме:

а) не забезпечив проведення протиаварійних і профілактичних випробувань та вимірювань електроустановок згідно з правилами і нормами (ПТЕ), а саме: комірка 10 кВ № 30а на І-СШ в РУ-10 кВ ПС 110/35/10 "Бориспіль"; КЛ-10 кВ від К-30а І-СШ в РУ-10 кВ ПС "Бориспіль" до КТП -1741; КТП-1741; КЛ-10 кВ від КТП -1741до КТП-1742; КТП-1742; електрообладнання та електромереж 0,4 кВ, які знаходяться на балансі підприємства;

б) не забезпечив проведення технічних оглядів електроустановок підприємства;

в) не затвердив Положення про енергетичну службу;

г) не забезпечив достатню кількість електротехнічних працівників (відсутні оперативні працівники);

- статті 13 Закону № 2694; пункту 1.3.3 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів" - керівник підприємства не забезпечив утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимог чинних нормативних документів, а саме: наказом № 2 від 04.01.2021 на головного енергетика Дубровіна М.В. покладено обов`язки інженера з охорони праці;

- статті 13 Закону № 2694; пункту 2.1.4 НПАОП 40.1-21.98 "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів" - на підприємстві не виконуються основні вимоги безпеки під час обслуговування електроустановок, а саме: на підприємстві відсутній затверджений керівником перелік робіт з підвищеною небезпекою;

- статті 13 Закону № 2694; пункту 8.1 НПАОП 40.1-21.98 "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів" - не проведено регламентні роботи з опосвідчення стану безпеки електроустановок, що належать підприємству, із визначенням рівня безпечного стану електрообладнання;

- статей 13, 14 Закону № 2694; пункту 2.2.11 НПАОП 40.1-21.98 "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів" - на підприємстві не виконуються основні вимоги безпеки під час обслуговування електроустановок, а саме: на підприємстві відсутній погоджений з Держпраці список працівників, які мають право проведення оперативних переговорів з електропостачальною організацією;

- статті 13 Закону № 2694; пункти 4.2.4, 4.2.5, 4.2.9 НПАОП 40.1-1.07.01 "Правил експлуатації електрозахисних засобів" - керівником підприємства не забезпечено комплектування працівників та електроустановок підприємства випробуваними засобами захисту від ураження електричним струмом відповідно до норм комплектування;

- статей 13, 14 Закону № 2694; пункту 4.4.2 НПАОП 40.1-1.07-01 "Правил експлуатації електрозахисних засобів" - на підприємстві відсутній "Журнал обліку та зберігання засобів захисту";

- статті 13 Закону № 2694 - на підприємстві не виконуються основні вимоги безпеки під час обслуговування електроустановок, а саме: огляди, виявлення і ліквідація несправностей в електроустановках не виконуються. Не встановлена особою, відповідальною за електрогосподарство, періодичність цих робіт. Відсутні оперативні журнали для записів результатів огляду електроустановок.

- статті 13 Закону № 2694; пункту 3.3.12 НПАОП 40.1-1.21-98"Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів" - на підприємстві не виконуються основні вимоги безпеки під час обслуговування електроустановок, а саме: на підприємстві відсутній "Журнал обліку робіт за нарядами та розпорядженнями";

- статті 13, 14 Закону № 2694; пунктів 3.1.2, 3.2.9 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів" - на підприємстві не виконуються основні вимоги безпеки під час обслуговування електроустановок, а саме: на підприємстві відсутні затверджені на 2021 рік списки працівників, які мають право на видачу нарядів, розпоряджень керівників робіт, допускачів, а також перелік робіт, що виконуються в порядку поточної експлуатації;

- статей 13, 14 Закону № 2694 - на підприємстві не виконуються основні вимоги безпеки під час обслуговування електроустановок, а саме: на підприємстві відсутній затверджений керівником підприємства список адміністративно-технічних працівників, яким дозволяється одноосібний огляд електроустановок;

- статті 18 Закону № 2694; пунктів 3.1, 5.1 НПАОП 0.00-4.12-05 "Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці" - роботодавцем не забезпечено функціонування системи управління праці, а саме: за рахунок роботодавця, під час прийняття на роботу і в процесі роботи, не забезпечено навчання та перевірку знань з питань охорони праці: директора Бедзинського О.М., головного енергетика ОСОБА_3 ;

- статті 18 Закону № 2694; пункту 3.3.10 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів" - на підприємстві не виконуються організаційні заходи, що убезпечують працівників під час роботи, а саме: не встановлено письмовим розпорядженням особи, відповідальної за електрогосподарство, системи нумерації нарядів, порядок їх реєстрації і зберігання;

- статті 19 Закону № 2694 - роботодавцем не забезпечено функціонування системи управління охороною праці, а саме: роботодавець не забезпечив належне фінансування охорони праці, яке повинно становити не менше 0,5% від фонду оплати праці за попередній рік;

- статті 13 Закону № 2694; пункту 1 розділу V НПАОП 0.00-4.15-98 "Положення про розробку інструкцій з охорони праці" - роботодавцем не забезпечено функціонування системи управління охороною праці, а саме: на підприємстві відсутній журнал реєстрації інструкцій з охорони праці на підприємстві;

- статті 13 Закону № 2694; пункту 3 розділу V НПАОП 0.00-4.15-98 "Положення про розробку інструкцій з охорони праці" - роботодавцем не забезпечено функціонування системи управління охороною праці, а саме: на підприємстві відсутній журнал обліку та видачі інструкцій;

- статті 13 Закону № 2694; пункту 4 розділу V НПАОП 0.00-4.15-98 "Положення про розробку інструкцій з охорони праці" - роботодавцем не забезпечено функціонування системи управління охороною праці, а саме: на підприємстві не розроблено інструкції з охорони праці.

Виявлення вказаних порушень відповідачем вимог законодавства у сфері охорони праці, промислової безпеки та гігієни праці, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, стало підставою для звернення позивача до суду з вимогами про застосування заходів реагування у сфері господарської діяльності у вигляді зупинення експлуатації вказаних об`єктів та припинення виконання робіт підвищеної небезпеки, з приводу чого суд зазначає таке.

Відповідно до частини 3 статті 43 Конституції України кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.

Основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їхнього життя і здоров`я в процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці визначені у Законі України від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII "Про охорону праці" (далі Закон № 2694-ХІІ).

Цей Закон передбачає принципи, на яких базується державна політика в галузі охорони праці, у тому числі: пріоритет життя і здоров`я працівників, повна відповідальність роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці; підвищення рівня промислової безпеки шляхом забезпечення суцільного технічного контролю за станом виробництв, технологій та продукції, а також сприяння підприємствам у створенні безпечних та нешкідливих умов праці (стаття 4 Закону).

Частиною першою статті 13 Закону № 2694-ХІІ передбачено, що роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, у тому числі: забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров`я виробничих факторів (частина друга статті 13 Закону України "Про охорону праці").

Частиною третьою статті 13 Закону № 2694-ХІІ встановлено, що роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.

Відповідно до частини першої статті 38 Закону № 2694-ХІІ державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері ядерної та радіаційної безпеки; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Відповідно до пункту 7 Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі Закон № 877, в редакції, яка була чинна на момент виникнення спірних правовідносин).

Частиною першою статті 1 Закону № 877 встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з частиною першою статті 6 Закону № 877 підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Відповідно до частини шостої статті 7 Закону № 877 за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Згідно з частиною сьомою статті 7 Закону № 877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Частиною п`ятою статті 4 Закону № 877 передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

При цьому передумовою прийняття такого рішення є встановлення факту (фактів) виконання робіт (надання послуг) суб`єктами господарювання та порушень вимог законодавства під час їх виконання.

Аналогічний правовий висновок викладений Верховним Судом у постанові від 26.06.2019 року у справі № 819/348/17 (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР 82684788).

Як зазначено вище, в акті від 02.06.2021 № КВ1475733АВ встановлено двадцять окремих порушень відповідачем вимог законодавства у сфері охорони праці, промислової безпеки та гігієни праці, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Стосовно порушення відповідачем статті 21 Закону України "Про охорону праці"; пункту 8 Групи А Переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки; пункту 6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки.

Абзацом третім статті 21 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 № 2694 (далі Закон № 2694) передбачено, що роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов`язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.11 № 1107 затверджено Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (далі Порядок № 1107).

Пунктом 1 Порядку № 1107 передбачено, що цей Порядок визначає процедуру видачі або відмови у видачі, переоформлення, анулювання Держпраці та її територіальними органами дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 1107 (в редакції станом на момент проведення перевірки) дозвіл за формою згідно з додатком 1 видається:

- роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А додатка 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77;

- виробникові або постачальникові машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (далі виробник або постачальник) - на застосування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77, якщо інша форма оцінки його відповідності, яка є обов`язковою вимогою до нього, не встановлена технічними регламентами.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 № 77 затверджено Перелік машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (далі Перелік № 77).

Згідно з пунктом 8 Групи А Переліку № 77 до переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки належить, у тому числі, устатковання напругою понад 1000 В.

Стосовно порушення відповідачем статті 21 Закону № 2694; пунктів 9, 11 Групи А Додатку 2 Порядку № 1107.

Згідно з пунктами 9 та 11 Групи А Додатку 2 Порядку № 1107 до видів робіт підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі дозволу, належать, зокрема, роботи в діючих електроустановках і на кабельних лініях напругою понад 1000 В, в зонах дії струму високої частоти; монтаж, демонтаж, налагодження, ремонт, технічне обслуговування, реконструкція машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки.

Стосовно порушення відповідачем статей 13 та 14 Закону № 2694; пункту 1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів".

Відповідно до частин першої-другої статті 13 Закону №2694 роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов`язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання; розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці; забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються; впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо; забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров`я виробничих факторів;розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці; організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці; вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків.

Статтею 14 Закону №2694 визначено, що працівник зобов`язаний: дбати про особисту безпеку і здоров`я, а також про безпеку і здоров`я оточуючих людей в процесі виконання будь-яких робіт чи під час перебування на території підприємства; знати і виконувати вимоги нормативно-правових актів з охорони праці, правила поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, користуватися засобами колективного та індивідуального захисту; проходити у встановленому законодавством порядку попередні та періодичні медичні огляди.

Працівник несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.

При виконанні роботи за трудовим договором про дистанційну роботу, про надомну роботу працівник самостійно визначає своє робоче місце та несе відповідальність за забезпечення безпечних і нешкідливих умов праці на ньому, а роботодавець несе відповідальність за безпечність і належний технічний стан обладнання та засобів виробництва, що передаються працівнику для виконання дистанційної або надомної роботи. При виконанні роботи за трудовим договором про надомну роботу визначене працівником робоче місце має характеризуватися наявністю закріпленої зони, технічних засобів (основних виробничих і невиробничих фондів, інструменту, приладів, інвентарю) або їх сукупності, необхідних для виробництва продукції, надання послуг, виконання робіт або функцій, передбачених установчими документами.

Наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 09.01.1998 № 4 затверджено Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (далі НПАОП 40.1-1.21-98).

Відповідно до підпунктів 1.1.1, 1.1.2 пункту 1.1 глави 1 НПАОП 40.1-1.21-98 вимоги цих Правил поширюються на працівників, що обслуговують діючі електроустановки споживачів напругою до 220 кВ включно і є обов`язковими для всіх споживачів та виробників електроенергії, незалежно від їх відомчої належності і форм власності на засоби виробництва.

Вимоги цих Правил повинні виконуватись під час експлуатації діючих електроустановок, електричних станцій, електричної частини ТАВ, ЗДТУ, районних котелень, що обслуговуються споживачами, під час виконання в них монтажних, налагоджувальних, випробувальних, ремонтних і будівельних робіт.

Згідно з підпунктом 1.3.1 пункту 1.3 глави 1 НПАОП 40.1-1.21-98 керівник підприємства зобов`язаний:

- забезпечити достатню кількість електротехнічних працівників;

- затвердити Положення про енергетичну службу підприємства, а також посадові інструкції і інструкції з охорони праці;

- забезпечити утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимог чинних нормативних документів;

- забезпечити проведення технічного огляду електроустановок.

Стосовно порушення відповідачем статті 13 Закону № 2694; пункту 1.3.3 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів".

Згідно з підпунктом 1.3.3 пункту 1.3 глави 1 НПАОП 40.1-1.21-98 забороняється покладати на енергослужбу обов`язки, що не входять до її професійної компетенції.

Стосовно порушення відповідачем статті 13 Закону № 2694; пункту 2.1.4 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів".

Відповідно до підпункту 2.1.4 пункту 2.1 глави 2 НПАОП 40.1-21.98 забороняється допускати до роботи в електроустановках осіб, які не пройшли навчання і перевірку знань цих Правил.

Ті працівники, зайняті виконанням спеціальних видів робіт, до яких висуваються додаткові вимоги безпеки, мають бути навчені безпечному виконанню таких робіт і мати відповідний запис про це у посвідченні з перевірки знань з питань охорони праці.

Перелік робіт з підвищеною небезпекою затверджується керівництвом підприємства.

Результати перевірки знань фіксуються в журналі, порядок ведення та форма якого приведені в додатку 3.

Сторінки журналу мають бути пронумеровані, прошнуровані і скріплені печаткою підприємства на аркушах формату А4.

Під час перевірки знань групи працівників в один день і за незмінного складу комісії допускається підписувати протокол один раз після перевірки усієї групи екзаменованих у цей день, перевірку знань яких проведено.

В графі 4 зазначається: працівник допускається до роботи в електроустановках до 1000 В або до і вище 1000 В.

Для інспектувальних працівників і фахівців з охорони праці зазначається: "допускається як інспектувальна особа".

Відповідальність за оформлення, стан і цілісність журналу перевірки знань покладається на особу, відповідальну за електрогосподарство.

Термін зберігання журналу - 3 роки після останнього запису.

Перевірка знань з технології робіт (правила експлуатації, виробничі інструкції) може провадитися Держенергоспоживнаглядом окремо від перевірки знань з безпечної експлуатації електроустановок, в цьому разі робиться окремий запис в журналі.

Стосовно порушення відповідачем статті 13 Закону № 2694; пункту 8.1 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів".

Згідно з підпунктом 8.1 пункту 8 глави 1 НПАОП 40.1-1.21-98 регламентні роботи по проведенню опосвідчення стану безпеки електроустановок споживачів виконується підприємством (власником) згідно з орієнтовним переліком робіт.

Періодичність опосвідчень стану безпеки встановлена один раз на три роки, після первинного опосвідчення, яке провадиться протягом року після затвердження цих Правил.

Рівень безпечного стану електроустановок оформлюється актом, у якому оцінюється стан безпеки діючого електроустаткування, наявність необхідної експлуатаційної та оперативної документації в електрогосподарстві.

Стосовно порушення відповідачем статей 13 та 14 Закону № 2694; пункту 2.2.11 НПАОП 40.1-21.98 "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів".

Підпунктом 2.2.11 пункту 2.2. глави 2 НПАОП 40.1-21.98 передбачено, що список працівників, які мають право проведення оперативних переговорів з енергопостачальною організацією, визначається особою, відповідальною за електрогосподарство, затверджується керівником, погоджується з Держнаглядохоронпраці і передається у відповідну оперативну службу енергопостачальної організації.

Стосовно порушення відповідачем статті 13 Закону № 2694; пунктів 4.2.4-4.2.5, 4.2.9 НПАОП 40.1-1.07.01 "Правил експлуатації електрозахисних засобів".

Відповідно до пунктів 4.2.4 та 4.2.5 Правил експлуатації електрозахисних засобів, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 05.06.2001 №253 (далі - НПАОП 40.1-1.07-01), працівників, які обслуговують електроустановки, необхідно забезпечити усіма необхідними засобами захисту, навчити правилам користування цими засобами і зобов`язати застосовувати їх для створення безпечних умов праці.

Відповідальність за своєчасне забезпечення працівників і комплектування електроустановок випробуваними засобами захисту відповідно до норм комплектування, організацію належних умов зберігання, створення необхідного запасу, своєчасне проведення періодичних оглядів і випробувань, вилучення непридатних засобів і за організацію обліку їх несе власник цих засобів відповідно до ДНАОП 0.00-4.26-96 "Положення про порядок забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального захисту".

Згідно з пунктом 4.2.9 НПАОП 40.1-1.07-01 інвентарні засоби захисту необхідно розподіляти між об`єктами, оперативновиїздними та іншими бригадами відповідно до системи організації експлуатації, місцевих умов і норм комплектування згідно з додатком 2 до цих Правил.

Такий розподіл засобів захисту з визначенням місць зберігання необхідно зафіксувати в списках, які затверджує роботодавець підприємства або працівник, який відповідає за електрогосподарство.

Стосовно порушення відповідачем статей 13 та 14 Закону № 2694; пункту 4.4.2 НПАОП 40.1-1.07-01 "Правил експлуатації електрозахисних засобів".

Підпунктом 4.4.2 пункту 4.4 глави 4 НПАОП 40.1-1.07-01 передбачено, що в підрозділах підприємств і організацій, які застосовують засоби захисту, необхідно вести "Журнал обліку та зберігання засобів захисту" згідно з додатком 1 до цих Правил. Наявність і стан усіх засобів захисту повинні перевірятись періодичним оглядом не рідше 1 разу на 6 міс. працівником, який відповідає за їхній стан, із записом результатів огляду в журнал.

Засоби захисту, що видані для індивідуального користування, також необхідно зареєструвати в журналі.

Стосовно порушення відповідачем статті 13 Закону № 2694; пункту 3.3.12 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів".

Відповідно до підпункту 3.3.12 пункту 3.3 глави 3 НПАОП 40.1-1.21-98 форма журналу обліку робіт за нарядами і розпорядженнями наведена у додатку 5.

В кожному електрогосподарстві підприємства роботи за нарядами і розпорядженнями слід обліковувати в призначеному для цього журналі обліку робіт за нарядами і розпорядженнями, за рекомендованою в додатку 5 формою.

В журналі у відповідних графах реєструється первинний допуск до роботи за нарядами і повне її закінчення, допуск до роботи згідно з розпорядженням та її закінчення (за винятком робіт згідно з розпорядженнями, які виконуються найбільш оперативними працівниками або під їхнім наглядом, запис про які робиться тільки в оперативному журналі). Крім того, первинні і щоденні допуски до робіт за нарядами оформляються записами в журналі; в цьому разі зазначається тільки номер наряду і робоче місце.

Відповідальність за ведення і цілісність журналу покладається на особу, відповідальну за електрогосподарство. Журнал має бути пронумерований, прошнурований і скріплений печаткою. Термін його зберігання після останнього запису - 6 місяців.

Стосовно порушення відповідачем статей 13 та 14 Закону № 2694; пунктів 3.1.2, 3.2.9 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів".

Згідно з підпунктом 3.1.2 пункту 3.1 глави 3 НПАОП 40.1-1.21-98 організаційними заходами, якими досягається безпека робіт в електроустановках, є:

- затвердження переліку робіт, що виконуються за нарядами, розпорядженнями і в порядку поточної експлуатації;

- призначення осіб, відповідальних за безпечне проведення робіт;

- оформлення робіт нарядом, розпорядженням або затвердженням переліку робіт, що виконуються в порядку поточної експлуатації;

- підготовка робочих місць;

- допуск до роботи;

- нагляд під час виконання робіт;

- переведення на інше робоче місце;

- оформлення перерв в роботі та її закінчення.

Відповідно до підпункту 3.2.9 пункту 3.2 глави 3 НПАОП 40.1-1.21-98 списки працівників, які мають право на видачу нарядів, розпоряджень, керівників робіт, допускачів, зазначених в пункті 3.2.1 цих Правил, переліки робіт, що виконуються за нарядами, розпорядженнями і в порядку поточної експлуатації, визначаються особою, відповідальною за електрогосподарство, і затверджуються керівником підприємства.

Зазначені списки і переліки підлягають щорічному перегляду та поновному затвердженню.

Стосовно порушення відповідачем статті 18 Закону № 2694; пунктів 3.1, 5.1 НПАОП 0.00-4.12-05 "Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці".

Відповідно до частин першої-третьої статті 18 Закону №2694 працівники під час прийняття на роботу і в процесі роботи повинні проходити за рахунок роботодавця інструктаж, навчання з питань охорони праці, з надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків і правил поведінки у разі виникнення аварії.

Працівники, зайняті на роботах з підвищеною небезпекою або там, де є потреба у професійному доборі, повинні щороку проходити за рахунок роботодавця спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці.

Перелік робіт з підвищеною небезпекою затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони праці.

Наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 № 15 затверджено Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці (далі Типове положення; НПАОП 0.00-4.12-05).

Пунктом 1.1 глави 1 НПАОП 0.00-4.12-05 передбачено, що Типове положення встановлює порядок навчання та перевірки знань з питань охорони праці посадових осіб та інших працівників у процесі трудової діяльності, а також учнів, курсантів, слухачів та студентів навчальних закладів під час трудового і професійного навчання.

Згідно з пунктом 3.1 глави 3 НПАОП 0.00-4.12-05 працівники під час прийняття на роботу і в процесі роботи, а також учні, курсанти, слухачі та студенти під час трудового і професійного навчання проходять на підприємстві за рахунок роботодавця інструктажі, навчання та перевірку знань з питань охорони праці, надання домедичної допомоги потерпілим від нещасних випадків, а також правил поведінки у разі виникнення аварії.

Відповідно до пункту 5.1 глави 3 НПАОП 0.00-4.12-05 перелік посад посадових осіб, які проходять навчання і перевірку знань з питань охорони праці (додаток 3), під час прийняття на роботу і періодично, один раз на три роки, навчаються згідно з Типовими тематичним планом і програмою навчання з питань охорони праці посадових осіб (додаток 4).

Пунктом 1.1 глави 1 Додатку 3 НПАОП 0.00-4.12-05 до переліку посад посадових осіб, які проходять навчання і перевірку знань з питань охорони праці, віднесено керівників, заступників керівників, головних спеціалістів, керівників основних виробничих та технічних служб підприємств, установ й організацій, об`єднань підприємств незалежно від форм власності та характеру виробничої діяльності, які безпосередньо пов`язані з організацією безпечного ведення робіт.

Стосовно порушення відповідачем статті 18 Закону № 2694; пункту 3.3.10 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів".

Згідно з підпунктом 3.3.10 пункту 3.3 глави 3 НПАОП 40.1-1.21-98 система нумерації нарядів, порядок їх реєстрації і зберігання встановлюється письмовим розпорядженням особи, відповідальної за електрогосподарство.

Стосовно порушення відповідачем статті 19 Закону № 2694.

Відповідно до частин першої-третьої статті 19 Закону №2694 фінансування охорони праці здійснюється роботодавцем.

Фінансування профілактичних заходів з охорони праці, виконання загальнодержавної, галузевих та регіональних програм поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, інших державних програм, спрямованих на запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням, передбачається, поряд з іншими джерелами фінансування, визначеними законодавством, у державному і місцевих бюджетах.

Для підприємств, незалежно від форм власності, або фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, витрати на охорону праці становлять не менше 0,5 відсотка від фонду оплати праці за попередній рік.

Стосовно порушення відповідачем статті 13 Закону № 2694; пунктів 1, 3-4 розділу V НПАОП 0.00-4.15-98 "Положення про розробку інструкцій з охорони праці".

Наказом Держнаглядохоронпраці від 29.01.1998 № 9 затверджено Положення про розробку інструкцій з охорони праці (далі НПАОП 0.00-4.15-98), пунктом 1 якого передбачено, що це Положення встановлює вимоги до змісту, побудови і викладення інструкцій з охорони праці, що діють в межах підприємства, установи, організації (далі інструкція).

Відповідно до пункту 1 розділу V НПАОП 0.00-4.15-98 інструкції, які вводяться в дію (переглядаються) на підприємстві, реєструються службою охорони праці в журналі реєстрації інструкцій з охорони праці на підприємстві, форма якого наведена у додатку 4 до цього Положення, у порядку, встановленому роботодавцем.

Згідно з пунктом пункту 1 розділу V НПАОП 0.00-4.15-98 видача примірників інструкцій керівникам структурних підрозділів (служб) підприємства проводиться службою охорони праці з реєстрацією в журналі обліку видачі інструкцій з охорони праці на підприємстві, форма якого наведена у додатку 5 до цього Положення.

Примірники інструкцій видаються працівникам безпосередніми керівниками робіт під час проведення первинного інструктажу в порядку, встановленому роботодавцем, або розміщуються на їх робочих місцях (пункт 4 розділу V НПАОП 0.00-4.15-98).

Суд зазначає, що матеріали справи не містять належних та допустимих доказів на підтвердження усунення ТОВ "Агростар-Україна" вказаних порушень законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки.

У той же час, відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд наголошує на тому, що не усунені відповідачем порушення є істотними та несуть загрозу життю та здоров`ю людей.

Зокрема, відсутність дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки, експлуатацію обладнання та устатковання підвищеної небезпеки може призвести до завдання шкоди здоров`ю та життю людей, які виконують роботи підвищеної небезпеки.

Отже, характер суспільної небезпечності встановлених під час перевірки відповідача порушень, а також наявність безпосередньої та реальної загрози життю та/або здоров`ю людей є обґрунтованими та беззаперечними.

Враховуючи, що відповідачем не надано доказів усунення порушень, виявлених в ході проведення перевірки, суд дійшов висновку про необхідність застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення:

- експлуатації комірки 10кВ №30а на І-СШ в РУ-10 кВ ПС 110/35/10 "Бориспіль"; КЛ-10 кВ від К-30а І-СШ в РУ-10 кВ ПС "Бориспіль" до КТП-1741; КЛ-10 кВ від КТП-1741 до КТП-1742; КТП-1742 шляхом відключення від електромереж електропередавальної організації ДТЕК "Київські регіональні електромережі" на межі балансової належності;

- роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В і в зонах дії струму високої частоти;

- роботи з технічного обслуговування, устаткування напругою понад 1000В.

При цьому суд наголошує на тому, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень.

Крім того, застосований до відповідача захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері охорони праці.

Верховний Суд у постановах від 28 лютого 2019 року № 810/2400/18 та від 05 лютого 2020 року у справі № 160/1739/19, від 28 жовтня 2020 року у справі № 560/639/19, від 28 жовтня 2020 року у справі № 640/2289/19, від 21 серпня 2020 року у справі № 640/368/19, від 31 березня 2021 року у справі № 480/1958/19 зазначив, що такий захід реагування як повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Стосовно позовних вимог в частині заборони головному енергетику ОСОБА_3 виконувати обов`язки інженера з охорони праці, а також відсторонення директора ОСОБА_2 та головного енергетика ОСОБА_3 від виконання посадових обов`язків, суд зазначає таке.

Обґрунтовуючи вказані вимоги, позивач зазначив, що головний енергетик ОСОБА_3 та директор ОСОБА_2 всупереч вимогам Закону №2694 не пройшли навчання, інструктаж та перевірку знань з питань охорони праці, з приводу чого суд зазначає таке.

Однак, суд зауважує, що не проходження вказаними особами навчання, інструктажу та перевірки знань з питань охорони праці не є самостійними обставинами, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей та не є підставами для відсторонення вказаних осіб від виконання посадових обов`язків у судовому порядку.

Так, як було вказано вище, згідно з частиною сьомою статті 7 Закону № 877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Частиною п`ятою статті 4 Закону № 877 передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Отже, аналіз наведених норм дозволяє суду зробити висновок про те, що у судовому порядку може бути повністю або частково зупинено:

- виробництво продукції суб`єктами господарювання;

- реалізація продукції суб`єктами господарювання;

- виконання робіт суб`єктами господарювання;

- надання послуг суб`єктами господарювання.

Вказаний перелік є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.

Відсторонення посадових осіб суб`єкта господарювання від виконання посадових обов`язків або заборона працівникам виконувати такі обов`язки не входить до переліку заходів реагування у сфері господарської діяльності, які можуть бути застосовані у судовому порядку, у зв`язку з чим у задоволенні позову в цій частині слід відмовити.

При цьому суд звертає увагу на те, що відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877 для вжиття зазначеного заходу реагування позивач не був позбавлений можливості скласти відповідний припис, розпорядження або інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Враховуючи вказане, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Оскільки відповідні витрат, пов`язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз, позивачем понесені не були, судові витрати у вигляді судового збору стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 243-246, 250, 255 КАС України, суд

в и р і ш и в:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю "Агростар-Україна" (08301, Київська обл., м. Бориспіль, вул. Київський шлях, територія військового радгоспу "Бориспільський") заходи реагування у вигляді повного зупинення:

- експлуатації комірки 10кВ №30а на І-СШ в РУ-10 кВ ПС 110/35/10 "Бориспіль"; КЛ-10 кВ від К-30а І-СШ в РУ-10 кВ ПС "Бориспіль" до КТП-1741; КЛ-10 кВ від КТП-1741 до КТП-1742; КТП-1742 шляхом відключення від електромереж електропередавальної організації ДТЕК "Київські регіональні електромережі" на межі балансової належності;

- роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В і в зонах дії струму високої частоти;

- роботи з технічного обслуговування, устаткування напругою понад 1000 В.

3. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Дудін С.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.05.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104590332
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони праці

Судовий реєстр по справі —320/11967/21

Рішення від 30.05.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 04.10.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні