Рішення
від 25.05.2022 по справі 909/81/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26.05.2022 м. Івано-ФранківськСправа № 909/81/22Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Кобецької С. М., секретар судового засідання Савчин Т. О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківська інвестиційна

група", вул. Євгена Коновальця, буд. 35, м. Івано-Франківськ,76018;

Товариства з обмеженою відповідальністю "Комфорт-Вест-ІФ",

вул. Новгородська, 34А, м. Івано-Франківськ, 76018;

до відповідача: Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Івано-

Франківськгаз", вул. Ленкавського, буд.20, м. Івано-Франківськ,76010;

про зобов`язання видати технічні умови та підключити багатоквартирні будинки до системи газорозподільних інженерних мереж,

за участю:

від позивачів: Вацовська Марина Миколаївна - адвокат, (ордер серія АТ №1017530 від 01.02.2022; посвідчення №001352 від 31.08.2018); (ордер серія АТ №1017596 від 01.02.2022; посвідчення №001352 від 31.08.2018);

від відповідача: Попович Василь Васильович - адвокат, (довіреність №Др-130-1221 від 31.12.2021; посвідчення №001310 від 15.06.2018).

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківська інвестиційна група", Товариство з обмеженою відповідальністю "Комфорт-Вест-ІФ" звернулись до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" про зобов`язання АТ "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" підключити багатоповерхові будинки по вул. Сахарова, 23 х, ц, ч, вул. Шевченка 65-67 в м. Івано-Франківськ до газорозподільних інженерних мереж (до газорозподільної системи міста Івано-Франківська), в тому числі вчинити дії (врізка в газопровід, пуск газу, опломбування охоронними АТ "Івано-Франківськгаз" пломбами приладів обліку), необхідні для цілодобового доступу вказаних житлових будинків з поквартирним опаленням з газовими теплогенераторами з закритою камерою згоряння без влаштування колективних димоходів до газорозподільної системи міста Івано-Франківська.

Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 28.02.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі.

Представник позивачів подав суду заяву про зміну предмета позову вх№6703/22 від 25.05.2022. Просить суд зобов`язати Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" видати технічні умови приєднання до газорозподільної системи та підключити 12-ти поверховий багатоквартирний будинок по вул. Сахарова, 23 х, ц, ч в м.Івано-Франківськ та 12-ти поверховий багатоквартирний будинок по вул. Шевченка 65-67 в м.Івано-Франківськ до газорозподільних інженерних мереж, в тому числі вчинити дії (врізка в газопровід, пуск газу, опломбування охоронними АТ "Івано-Франківськгаз" пломбами приладів обліку), необхідні для цілодобового доступу вказаних житлових будинків з поквартирним опаленням з газовими теплогенераторами з закритою камерою згоряння без влаштування колективних димоходів до газорозподільної системи міста Івано-Франківська.

Беручи до уваги приписи частини 3 статті 46 Господарського процесуального кодексу України, які надають право позивачу до закінчення підготовчого засідання, зокрема змінити предмет позову, розглянувши заяву вх№6703/22 від 25.05.2022 представника позивачів, перевіривши її на відповідність загальним вимогам щодо форми та змісту письмової заяви, клопотання, викладеним у статті 170 Господарського процесуального кодексу України, суд дійшов висновку, що вказана заява відповідає вимогам частин 1, 2 цієї правової норми, а право позивачів, згідно з приписами частини 3 статті 46 Господарського процесуального кодексу України на зміну предмета позову реалізовано останніми до закінчення підготовчого засідання, а тому суд вважає за правильне прийняти до розгляду заяву вх№6703/22 від 25.05.2022 про зміну предмета позову.

В підготовчому засіданні 26.05.2022 за письмовою згодою всіх учасників справи після закінчення підготовчого засідання розгляд справи розпочато по суті.

Представник позивачів в судовому засіданні підтримав позовні вимоги. Обґрунтовує їх тим, що за результатами розгляду заяв від 03.11.2020, від 05.11.2020 ТОВ "Івано-Франківська інвестиційна група", ТОВ "Комфорт-Вест-ІФ" про погодження проектної документації, приєднання до газорозподільної системи та здійснення пуску газу до 12-ти поверхових багатоквартирних будинків по вул. Сахарова, 23 х, ц, ч, вул. Шевченка 65-67 в м.Івано-Франківськ, відповідач листами від 11.11.2020, від 16.11.2020 відмовив позивачам у таких заходах з огляду на те, що фактична поверховість забудови суперечить пункту 9.26. ДБН В.2.5-20:2018 "Газопостачання". Позивачі вважають вказану відмову відповідача незаконною, позаяк у відповідності до висновків ТОВ "Проектний та наукового-дослідний інститут по газопостачанню та теплопостачанню "УкрНДІінжпроект-ЄН", яке є базовою організацією Мінрегіону України, викладених у звітах про науково-дослідну роботу за листопад 2021 здійснення газифікації 12-ти поверхових будинків по вул. Сахарова, 23 х, ц, ч, вул. Шевченка 65-67 в м.Івано-Франківськ є можливою. Звертає увагу суду, що відсутність газопостачання у житлових будинках порушує права та охоронювані законом інтереси позивачів, інвесторів будівництва, а також осіб, які набули права власності та приміщення. Просить суд захистити порушене відповідачем право позивачів шляхом зобов`язання АТ "Івано-Франківськгаз" видати технічні умови приєднання до газорозподільної системи та підключити 12-ти поверхові багатоквартирні будинки до газорозподільних інженерних мереж. Позовні вимоги обґрунтовує нормами Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП №2494 від 30.09.2015.

Представник відповідача заперечив проти позову. Вказує, що надані позивачами звіти про науково-дослідну роботу не можуть слугувати підставою для видачі технічних умов приєднання до газорозподільної системи, оскільки вони носять дослідницький характер та не можуть змінювати змісту ДБН В.2.5-20:2018 "Газопостачання". Вважає, що у відповідача відсутні правові підстави для підключення 12-ти поверхових багатоквартирних житлових будинків до газорозподільних інженерних мереж (відзив на позов вх№3724/22 від 28.03.2022).

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників позивача та відповідача, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши в сукупності всі докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, враховуючи вимоги чинного законодавства, суд вважає позов таким, що підлягає до задоволення.

Фактичні обставини справи вказують на те, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківська інвестиційна група" звернулось до Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" з заявою від 03.11.2020 про погодження проектної документації, приєднання до газорозподільної системи та здійснення пуску газу до об"єкта замовника - 12-ти поверхового багатоквартирного будинку по вул. Сахарова, 23 х, ц, ч, м.Івано-Франківськ (а.с.27).

Листом №76002.1-лв-7441-1120 від 16.11.2020 (а.с.29) АТ "Івано-Франківськгаз" інформував ТОВ "Івано-Франківська інвестиційна група" про те, що фактична поверховість забудови не відповідає пункту 9.26. ДБН В.2.5-20:2018 "Газопостачання", а можливим варіантом опалення приміщень житлового будинку є влаштування окремо розташованої паливної (котельні), дахової паливної (котельні) або опалення іншими альтернативними джерелами теплопостачання.

В свою чергу, ТОВ "Івано-Франківська інвестиційна група" листом №130 від 23.11.2020 (а.с.31) звернулось до ПРАТ "Проектний та науково-дослідний інститут по газопостачанню, теплопостачанню та комплексному благоустрою міст і селищ України "Укрндіінжпроект" з проханням розглянути проектну документацію на газопостачання 12-ти поверхового багатоквартирного будинку по вул. Сахарова, 23 х, ц, ч, м.Івано-Франківськ та надати висновок щодо можливості вимушених відхилень від державних будівельних норм при його газифікації.

За результатами розгляду цього звернення Проектний та науково-дослідний інститут по газопостачанню та теплопостачанню ТОВ "УкрНДІінжпроект-ЄН", як базова організація Мінрегіону України у своєму звіті про науково-дослідну роботу "Проведення науково-технічного супроводу на стадії проектування внутрішнього газопостачання 12-ти поверхового багатоквартирного будинку по вул. Сахарова, 23 х, ц, ч, м.Івано-Франківськ" за листопад 2021 (а.с.36-54) вказав на можливість здійснення газифікації об"єкта за умови виконання вказаних відповідних робіт.

Аналогічно, Товариство з обмеженою відповідальністю "Комфорт-Вест-ІФ" звернулось до Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" з заявою від 05.11.2020 про погодження проектної документації, приєднання до газорозподільної системи та здійснення пуску газу до об"єкта замовника - 12-ти поверхового багатоквартирного будинку по вул. Шевченка 65-67, м.Івано-Франківськ (а.с.26).

Листом №76002.1-лв-7282-1120 від 11.11.2020 (а.с.28) АТ "Івано-Франківськгаз" інформував ТОВ "Комфорт-Вест-ІФ" про те, що фактична поверховість забудови не відповідає пункту 9.26. ДБН В.2.5-20:2018 "Газопостачання", а можливим варіантом опалення приміщень житлового будинку є влаштування окремо розташованої паливної (котельні), дахової паливної (котельні) або опалення іншими альтернативними джерелами теплопостачання.

В свою чергу, ТОВ "Комфорт-Вест-ІФ" листом №130 від 23.11.2020 (а.с.30) звернулось до ПРАТ "Проектний та науково-дослідний інститут по газопостачанню, теплопостачанню та комплексному благоустрою міст і селищ України "Укрндіінжпроект" з проханням розглянути проектну документацію на газопостачання 12-ти поверхового багатоквартирного будинку по вул. Шевченка 65-67 м.Івано-Франківськ та надати висновок щодо можливості вимушених відхилень від державних будівельних норм при його газифікації.

За результатами розгляду цього звернення Проектний та наукового-дослідний інститут по газопостачанню та теплопостачанню ТОВ "УкрНДІінжпроект-ЄН", як базова організація Мінрегіону України у своєму звіті про науково-дослідну роботу "Проведення науково-технічного супроводу на стадії проектування внутрішнього газопостачання 12-ти поверхового багатоквартирного будинку по вул. Шевченка 65-67 м.Івано-Франківськ" за листопад 2021 (а.с.55-73) вказав на можливість здійснення газифікації об"єкта за умови виконання вказаних відповідних робіт.

Предметом судового розгляду є вимоги позивачів, як забудовників об`єктів будівництва до відповідача - оператора ГРМ про зобов`язання видати технічні умови та підключити багатоквартирні будинки до системи газорозподільних інженерних мереж.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності урегульовано Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Відповідно до пунктів 1-4 статті 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" технічні умови - це комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об`єкта будівництва, які повинні відповідати його розрахунковим параметрам щодо водопостачання (з урахуванням потреб забезпечення пожежогасіння), тепло-, електро- і газопостачання, водовідведення, зовнішнього освітлення, відведення зливових вод та телекомунікації.

Фізична чи юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває в її власності або користуванні, має право на одержання технічних умов згідно із поданою нею заявою. Технічні умови надаються протягом 10 робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви. Технічні умови повинні відповідати законодавству, містити достовірну інформацію та обґрунтовані вимоги до об`єктів будівництва, а також відповідати намірам заявника щодо забудови земельної ділянки. У технічних умовах враховується, що місце приєднання інженерних мереж замовника до магістральних чи інших інженерних мереж розташовується на межі земельної ділянки замовника або за його згодою на території такої земельної ділянки.

Згідно з пунктом 4 глави 1 розділу І Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2494 від 30.09.2015 технічні умови приєднання - документ, що визначає комплекс умов і вимог до інженерного забезпечення приєднання об`єкта (земельної ділянки) замовника до газорозподільної системи і містить вихідні дані для проектування газових мереж зовнішнього та внутрішнього газопостачання, що створюються для потреб об`єкта замовника.

Відповідно до пункту 3 глави 3 розділу І Кодексу ГРМ для забезпечення цілодобового доступу до газорозподільної системи та можливості розподілу (переміщення) належного споживачу (суміжному суб`єкту ринку природного газу) природного газу ГРМ обов`язковою умовою є наявність фізичного підключення об`єкта споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) до ГРМ.

Власники об`єктів будівництва або існуючих об`єктів (земельних ділянок), які фізично не підключені до ГРМ, для набуття права на цілодобовий доступ до ГРМ та розподіл (переміщення) природного газу ГРМ повинні здійснити заходи щодо підключення (приєднання) власних об`єктів до ГРМ у порядку, визначеному в розділі V цього Кодексу.

Пунктом 1 глави 1 розділу V Кодексу ГРМ обумовлено, що власники об`єктів будівництва або існуючих об`єктів (земельних ділянок), які фізично не підключені до ГРМ, мають право на приєднання (технічний доступ) цих об`єктів до ГРМ, що на законних підставах перебуває у власності або користуванні (у тому числі в експлуатації) Оператора ГРМ, у порядку, визначеному цим розділом.

Оператор ГРМ зобов`язаний розміщувати на своєму веб-сайті інформацію про умови приєднання до ГРМ, що на законних підставах перебуває в його власності або користуванні (у тому числі в експлуатації), та методологію встановлення плати за приєднання до газорозподільної системи, затверджену Регулятором. Оператор ГРМ зобов`язаний здійснювати планування розвитку ГРМ з урахуванням проведення закупівлі обладнання, необхідного для здійснення приєднань, на конкурсних засадах відповідно до вимог чинного законодавства.

За зверненням власника об`єкта чи земельної ділянки (замовника) про приєднання його об`єкта до ГРМ Оператор ГРМ зобов`язаний забезпечити приєднання об`єкта (земельної ділянки) до ГРМ, що на законних підставах перебуває в його власності або користуванні (у тому числі в експлуатації), за умови дотримання власником (замовником) вимог цього Кодексу та чинного законодавства.

Згідно з пунктом 4 глави 1 розділу V Кодексу ГРМ приєднання об`єктів (земельних ділянок) замовника до ГРМ здійснюється на підставі договору на приєднання, що укладається за формами, наведеними у додатках 11, 12 до цього Кодексу. При цьому невід`ємною частиною договору на приєднання є технічні умови приєднання (додаток 13), які визначають вихідні дані для проектування газових мереж зовнішнього газопостачання від місця забезпечення потужності до точки приєднання, які будуються Оператором ГРМ, та вихідні дані для проектування та будівництва газових мереж внутрішнього газопостачання об`єкта замовника від точки приєднання до газових приладів і пристроїв замовника. Будівництво та введення в експлуатацію газових мереж внутрішнього газопостачання забезпечується замовником.

Пунктом 3 глави 1 розділу V Кодексу ГРМ регламентовано, що оператор ГРМ може відмовити замовнику в приєднанні його об`єкта (земельної ділянки) до об`єктів газорозподільної системи, що на законних підставах перебувають у власності чи користуванні (у тому числі експлуатації) Оператора ГРМ, лише за наявності однієї з таких підстав: - відсутність або недостатність вільної потужності на об`єктах газорозподільної системи, у тому числі при замовленні тиску газу для потреб об`єкта замовника понад 1,2 МПа; - надання доступу стане перешкодою для виконання Оператором ГРМ спеціальних обов`язків, покладених на нього відповідно до статті 11 Закону України "Про ринок природного газу".

У випадку перенесення вузла обліку та/або зменшення його типорозміру (номінальної потужності) або зміни місця розташування газових приладів (пристроїв) в установленому законодавством порядку вносяться відповідні зміни до проектної документації, а у разі її відсутності розробляється нова проектна документація, що забезпечується за рахунок сторони, яка ініціювала реконструкцію чи технічне переоснащення вже підключеного до ГРМ об`єкта. Внесення змін до проектної документації в частині комерційного вузла обліку газу здійснюється на підставі оформлених (виданих) Оператором ГРМ технічних умов на реконструкцію комерційного вузла обліку ( пункт 5 глави 1 розділу V Кодексу ГРМ).

Пунктом 4 глави 1 розділу V Кодексу ГРМ передбачено, що приєднання об`єктів (земельних ділянок) замовника до ГРМ здійснюється на підставі договору на приєднання, що укладається за формами, наведеними у додатках 11, 12 до цього Кодексу. Невід`ємною частиною договору на приєднання є технічні умови приєднання (додаток 13), які визначають вихідні дані для проектування газових мереж зовнішнього газопостачання від місця забезпечення потужності до точки приєднання, які будуються Оператором ГРМ, та вихідні дані для проектування та будівництва газових мереж внутрішнього газопостачання об`єкта замовника від точки приєднання до газових приладів і пристроїв замовника. Будівництво та введення в експлуатацію газових мереж внутрішнього газопостачання забезпечується замовником.

Главою 2 розділу V Кодексу ГРМ встановлений порядок приєднання об`єктів замовників до газорозподільної системи. Зокрема, для приєднання об`єкта будівництва або існуючого об`єкта (земельної ділянки) до газорозподільної системи Оператора ГРМ їх власник (замовник приєднання) має звернутися до цього Оператора ГРМ із заявою про приєднання. Одночасно із заявою про приєднання замовник надає Оператору ГРМ виключний перелік таких документів: заповнений опитувальний лист за формою, затвердженою Оператором ГРМ, у якому зазначаються технічні параметри об`єкта замовника, що має приєднатися до газорозподільної системи; копії документів, якими визначено право власності чи користування замовника на об`єкт (приміщення), та/або копію документа, що підтверджує право власності чи користування на земельну ділянку (з графічним планом земельної ділянки). Якщо в документах на земельну ділянку відсутній графічний план земельної ділянки (відсутній кадастровий план), замовник має надати Оператору ГРМ ситуаційний план (схему) щодо місцезнаходження земельної ділянки замовника із визначенням її меж; копії документів замовника: які посвідчують фізичну особу або її представника (для фізичних осіб); які посвідчують статус юридичної особи чи фізичної особи - підприємця та її представника (для юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців); про взяття на облік або реєстрацію у Державній фіскальній службі відповідно до вимог Податкового кодексу України; копію належним чином оформленої довіреності на представника замовника, уповноваженого представляти інтереси замовника під час процедури приєднання (за потреби).

Відповідно до пунктів 2, 3 глави 2 розділу V Кодексу ГРМ за відсутності зауважень до поданих документів або після їх усунення Оператор ГРМ протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви про приєднання (або дати усунення зауваження) на підставі даних опитувального листа, поданих документів та параметрів місця забезпечення потужності і точки приєднання визначає тип приєднання замовника та у цей самий строк надає йому (у визначений в опитувальному листі спосіб) дозвіл на приєднання, проект договору на приєднання, проект технічних умов приєднання та відповідні рахунки щодо їх оплати.

Якщо відповідно до даних опитувального листа та поданих із заявою на приєднання документів об`єкт (земельна ділянка) замовника підпадає під тип приєднання, що є стандартним, і замовник визначає Оператора ГРМ виконавцем проектних та будівельних робіт зовнішнього газопостачання, точка приєднання для замовника відповідно до договору на приєднання має визначатися на межі земельної ділянки замовника або за його згодою на території такої земельної ділянки.

Згідно з пунктом 9 глави 2 розділу V Кодексу ГРМ оператор ГРМ впродовж десяти робочих днів у міській місцевості та п`ятнадцяти робочих днів у сільській місцевості після надання йому замовником підтвердних документів про введення в експлуатацію газових мереж внутрішнього газопостачання та їх фізичну наявність в точці приєднання, а також передачі Оператору ГРМ одного екземпляра проекту внутрішнього газопостачання зобов`язаний забезпечити підключення об`єкта замовника до ГРМ (фізичне з`єднання газових мереж зовнішнього та внутрішнього газопостачання) за умови дотримання замовником оплати вартості послуги з приєднання, якщо договором на приєднання не встановлений більш пізніший термін.

Пуск газу в газові мережі внутрішнього газопостачання (на об`єкт споживача, суміжного суб`єкта ринку природного газу) здійснюється Оператором ГРМ в установленому законодавством порядку протягом п`яти робочих днів у міській місцевості та десяти робочих днів у сільській місцевості за умови укладання договору розподілу природного газу (технічної угоди) та після набуття споживачем (суміжним суб`єктом ринку природного газу) підтверджених обсягів природного газу на відповідний період.

Фактом виконання послуги з приєднання об`єкта замовника до газорозподільної системи є оформлений між Оператором ГРМ та замовником акт виконання послуги приєднання, оформлення якого ініціюється Оператором ГРМ. Замовник не має права без обґрунтованих причин не підписувати акт виконання послуги приєднання (п. 13 гл. 2 розділу V Кодексу ГРМ).

Згідно з статтею 1 Закону України "Про будівельні норми" державні будівельні норми це нормативний акт, затверджений центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері будівництва.

Відповідно до частин 1, 4, 5 статті 11 Закону України "Про будівельні норми" застосування будівельних норм або їх окремих положень є обов`язковим для всіх суб`єктів містобудування. Будівельні норми, правила іноземних держав застосовуються в Україні відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. У разі якщо у будівельних нормах є посилання на стандарти, то ці стандарти є обов`язковими до застосування. Державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання державних будівельних норм здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю.

Порядок розроблення, погодження, затвердження, реєстрації, внесення змін до будівельних норм та визнання їх такими, що втратили чинність, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Для забезпечення гармонізації нормативної бази України з нормативною базою Європейського Союзу встановлюється період одночасної дії будівельних норм, розроблених на основі національних технологічних традицій, та будівельних норм, гармонізованих з нормативними документами Європейського Союзу (або інших будівельних норм, кодів). Порядок застосування зазначених норм визначається Кабінетом Міністрів України. Обґрунтовані відхилення від будівельних норм, що забезпечують дотримання встановлених вимог безпеки у спосіб, не передбачений будівельними нормами, можуть бути погоджені суб`єктом нормування відповідно до встановленого ним порядку (частина 5 статті 10 Закону України "Про будівельні норми").

Статтею 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування. Органом державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

За змістом статті 7 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" управління у сфері містобудівної діяльності та архітектурно-будівельного контролю здійснюється шляхом: розроблення і затвердження будівельних норм, кошторисних норм, нормативів і правил, запровадження одночасної дії застосування будівельних норм, розроблених на основі національних технологічних традицій, та будівельних норм, приведених у відповідність до вимог Європейського Союзу; контролю за дотриманням законодавства у сфері містобудівної діяльності, вимог будівельних норм і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування (далі - вихідні дані), проектної документації; надання (отримання, реєстрації), відмови у видачі чи анулювання (скасування) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів (крім анулювання (скасування) документів, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів).

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №305 від 15.11.2018 затверджено ДБН В.2.5-20:2018 "Газопостачання"(набрали чинності 01.07.2019). Ці норми встановлюють вимоги проектування при новому будівництві, реконструкції, капітальному ремонті та технічному переоснащенні наявних систем газопостачання, що забезпечують споживачів природним газом із надлишковим тиском не більше 1,2 МПа, а також скрапленими вуглеводневими газами (далі - СВГ) із надлишковим тиском не більше 1,6 МПа.

Згідно з пунктом 9.26 ДБН В.2.5-20:2018 "Газопостачання" при будівництві житлових будинків допускається передбачати встановлення газовикористовуючого обладнання для поквартирного опалення та гарячого водопостачання, а також побутових плит. Встановлення теплогенераторів з відкритою камерою згоряння допускається для гарячого водопостачання багатоквартирних будинків заввишки до п`яти поверхів включно за наявності відокремлених димових каналів для кожного газифікованого приміщення. Встановлення побутових плит, теплогенераторів з закритою камерою згоряння, з використанням колективних димоходів, допускається для будинків заввишки до 10 поверхів включно. Для квартир, розташованих на 10 поверсі, що мають декілька рівнів, допускається газифікація тільки першого рівня.

Як вбачається з матеріалів справи, за результатом розгляду заяв позивачів про погодження проектної документації, приєднання до газорозподільної системи та здійснення пуску газу до 12-ти поверхових багатоквартирних будинків по вул. Сахарова, 23 х, ц, ч, вул. Шевченка 65-67 в м.Івано-Франківськ відповідачем відмовлено позивачам у таких заходах з підстав того, що фактична поверховість забудов суперечить пункту 9.26 ДБН В.2.5-20:2018 "Газопостачання".

Разом з тим, матеріалами справи документально підтверджено, що позивачі звертались до ПРАТ "Проектний та науково-дослідний інститут по газопостачанню, теплопостачанню та комплексному благоустрою міст і селищ України "Укрндіінжпроект" з проханням розглянути проектну документацію на газопостачання 12-ти поверхових багатоквартирних будинків по вул. Сахарова, 23 х, ц, ч, вул. Шевченка 65-67 в м.Івано-Франківськ та надати висновок щодо можливості вимушених відхилень від державних будівельних норм при їх газифікації.

За результатами розгляду звернень позивачів Проектний та науково-дослідний інститут по газопостачанню та теплопостачанню ТОВ "УкрНДІінжпроект-ЄН", як базова організація Мінрегіону України (суб`єкт нормування) у своїх звітах про науково-дослідну роботу "Проведення науково-технічного супроводу на стадії проектування внутрішнього газопостачання 12-ти поверхових багатоквартирних будинків по вул. Сахарова, 23 х, ц, ч, вул. Шевченка 65-67 в м.Івано-Франківськ", вказав на можливість здійснення газифікації об"єкта за умови виконання вказаних відповідних робіт.

З урахуванням вище сказаного, суд погоджується з аргументами позивачів про відсутність у відповідача правових підстав для відмови у видачі технічних умов та підключення багатоквартирних будинків до системи газорозподільних інженерних мереж. Але позивачам слід дотримуватись правил технічної документації та правил експлуатації, визначених суб`єктом нормування. При цьому судом враховано, що відсутність газифікації у багатоквартирних будинках по вул. Сахарова, 23 х, ц, ч, вул. Шевченка 65-67 в м.Івано-Франківськ" позбавляє позивачів можливості використати своє право на реалізацію об"єктів будівництва, як і порушує права та охоронювані законом інтереси інвесторів будівництва та осіб, які набули права власності та приміщення.

З огляду на приписи частини 1 статті 9 Конституції України, статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод 1950 застосовується судами України, як частина національного законодавства, а практика Європейського суду з прав людини, через рішення якого відбувається практичне застосування Конвенції, застосовується судами як джерело права.

Статтею 6 Конвенції визначено право людини на доступ до правосуддя, а відповідно до статті 13 Конвенції передбачено, що кожен чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. При цьому під ефективним способом слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Таким чином ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Лише встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу в захисті, встановивши безпідставність та необґрунтованість заявлених вимог.

Виходячи з аналізу вище викладеного та правових норм, визначених Господарським процесуальним кодексом України, Конституцією України, рішення господарського суду повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального, процесуального права та фактичними обставинами справи, достовірно встановленими судом, і не може ґрунтуватись на припущеннях.

Слід сказати, що алгоритм та порядок встановлення фактичних обставин кожної конкретної справи не є типовим та залежить, насамперед, від позиції сторін спору, а також доводів і заперечень, якими вони обґрунтовують свою позицію. Всі юридично значущі факти, які складають предмет доказування, що формується, виходячи з підстав вимог і заперечень сторін та норм матеріального права. Підстави вимог і заперечення осіб, які беруть участь у справі, конкретизують предмет доказування у справі, який може змінюватися в процесі її розгляду. Така ж правова позиція викладена у постанові об`єднаної палати Верховного Суду від 05.07.2019 у справі №910/4994/18.

З огляду на вимоги частин 1,3 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Обов`язок із доказування слід розуміти, як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (частина 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України).

Згідно з частиною 1 статті 76, частиною 1 статті 77 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Належність доказів - це спроможність фактичних даних містити інформацію щодо обставин, які входять до предмета доказування. Допустимість доказів означає, що у випадках, передбачених нормами матеріального права, певні обставини повинні підтверджуватися певними засобами доказування або певні обставини не можуть підтверджуватися певними засобами доказування.

Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування (частина 1 статті 79 Господарського процесуального кодексу України).

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили (частини 1, 2 статті 86 Господарського процесуального кодексу України).

Враховуючи вище сказане, суд приходить до висновку про наявність підстав для правового захисту інтересів позивачів у межах цього спору шляхом задоволення позову.

Враховуючи приписи статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покласти на відповідача.

Керуючись статтею 1291 Конституції України, статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950, статтями 73-79, 86, 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківська інвестиційна група", Товариства з обмеженою відповідальністю "Комфорт-Вест-ІФ" до відповідача Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз" про зобов`язання видати технічні умови та підключити багатоквартирні будинки до системи газорозподільних інженерних мереж - задовольнити.

Зобов"язати Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Івано- Франківськгаз", вул. Ленкавського, буд.20, м. Івано-Франківськ, 76010 (ідентифікаційний код 03361046) видати технічні умови приєднання до газорозподільної системи та підключити 12-ти поверховий багатоквартирний будинок по вул. Сахарова, 23 х, ц, ч в м.Івано-Франківськ до газорозподільних інженерних мереж, в тому числі вчинити дії (врізка в газопровід, пуск газу, опломбування охоронними АТ "Івано-Франківськгаз" пломбами приладів обліку), необхідні для цілодобового доступу вказаного житлового будинку з поквартирним опаленням з газовими теплогенераторами з закритою камерою згоряння без влаштування колективних димоходів до газорозподільної системи міста Івано-Франківська.

Зобов"язати Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Івано- Франківськгаз", вул. Ленкавського, буд.20, м. Івано-Франківськ,76010 (ідентифікаційний код 03361046) видати технічні умови приєднання до газорозподільної системи та підключити 12-ти поверховий багатоквартирний будинок по вул. Шевченка 65-67 в м. Івано-Франківськ до газорозподільних інженерних мереж, в тому числі вчинити дії (врізка в газопровід, пуск газу, опломбування охоронними АТ "Івано-Франківськгаз" пломбами приладів обліку), необхідні для цілодобового доступу вказаного житлового будинку з поквартирним опаленням з газовими теплогенераторами з закритою камерою згоряння без влаштування колективних димоходів до газорозподільної системи міста Івано-Франківська.

Стягнути з Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз", вул. Ленкавського, буд.20, м. Івано-Франківськ,76010 (ідентифікаційний код 03361046) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківська інвестиційна група", вул. Євгена Коновальця, буд. 35, м. Івано-Франківськ, 76018 (ідентифікаційний код 34844286) 2 481,00грн - судового збору.

Стягнути з Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Івано-Франківськгаз", вул. Ленкавського, буд.20, м. Івано-Франківськ,76010 (ідентифікаційний код 03361046) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Комфорт-Вест-ІФ", вул. Новгородська, 34А, м. Івано-Франківськ, 76018 (ідентифікаційний код 35021705) 2 481,00грн - судового збору.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повне рішення складено 03.06.2022

Суддя С.Кобецька

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення25.05.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104602567
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —909/81/22

Рішення від 25.05.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С. М.

Ухвала від 13.04.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С. М.

Ухвала від 23.03.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С. М.

Ухвала від 27.02.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С. М.

Ухвала від 09.02.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні