ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
02.06.2022Справа № 910/20301/21
Господарський суд міста Києва у складі судді Турчина С.О. за участю секретаря судового засідання Шкорупеєва А.Д., розглянувши матеріали господарської справи
за позовом Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
до Приватного підприємства "ЛОЙД ТРАНС"
про стягнення 247590,00 грн
за участю представників:
від позивача: Павлов Р.В.
від відповідача: не з`явився
РОЗГЛЯД СПРАВИ СУДОМ
Короткий зміст позовних вимог.
Департамент економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом про стягнення з Приватного підприємства "ЛОЙД ТРАНС" пайовий внесок у сумі 247590,00 грн пайової участі у створенні соціальної та інженерної-транспортної інфраструктури міста Києва на бюджетний рахунок бюджету розвитку спеціального фонду міського бюджету.
Посилаючись на положення Конституції України, Цивільного та Господарського кодексів України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" №132-IX від 20.09.2019 (далі - Закон №132-IX) та Порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва, затверджений рішенням Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415, позивач стверджує, що у відповідача наявний обов`язок перерахувати на бюджетний рахунок бюджету розвитку спеціального фонду міського бюджету пайовий внесок у сумі 247590,00 грн пайової участі у створенні соціальної та інженерної-транспортної інфраструктури міста Києва.
Процесуальні дії у справі, розгляд заяв, клопотань
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.12.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання у справі призначено на 20.01.2022.
20.01.2022 через відділ діловодства суду від відповідача надійшла заява про поновлення пропущеного процесуального строку для подання відзиву та відзив на позову.
У підготовчому засіданні 20.01.2022 суд на підставі ст.119 ГПК України відмовив у задоволенні заяви відповідача про поновлення строку для подання відзиву та продовжив відповідачу з ініціативи суду процесуальний строк для надання відзиву до 20.01.2022, прийняв поданий відповідачем відзив до розгляду.
Протокольною ухвалою від 20.01.2022 відкладено підготовче судове засідання на 10.02.2022.
04.02.2022 через відділ діловодства суду від позивача надійшла відповідь на відзив.
Протокольною ухвалою від 10.02.2022 відкладено підготовче судове засідання на 23.02.2022.
У підготовчому засіданні 23.02.2022 суд постановив протокольну ухвалу без виходу до нарадчої кімнати про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 17.03.2022.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
У зв`язку з введенням воєнного стану в Україні, судове засідання, призначене до розгляду Господарським судом міста Києва на 17.03.2022, не відбулось.
Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 14 березня 2022 № 133/2022, затвердженим Законом України №2119-IX від 15 березня 2022, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.
Статтею 12-2 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" обумовлено, що в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.
Повноваження судів, органів та установ системи правосуддя, передбачені Конституцією України, в умовах правового режиму воєнного стану не можуть бути обмежені.
Відповідно до ч. 1,2 ст. 26 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" правосуддя на території, на якій введено воєнний стан, здійснюється лише судами. На цій території діють суди, створені відповідно до Конституції України. Скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється.
З огляду на викладене, ухвалою Господарського суду міста Києва від 14.04.2022 призначено по справі №910/20301/21 судове засідання по суті на 02.06.2022.
Представник відповідача у судове засідання 02.06.2022 не з`явився. Відповідач був належним чином повідомлений про час та місце судового засідання з розгляду справи по суті ухвалою суду від 14.04.2022, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №0105491868780.
Згідно із ч.1 ст.202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Представник позивача у судовому засіданні 02.06.2022 надав пояснення по суті позовних вимог, просив суд позовні вимоги задовольнити.
У судовому засіданні 02.06.2022 відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
ПОЗИЦІЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Позиція позивача.
Відповідно до Реєстру дозвільних документів до 06.07.2020, Приватному підприємству "ЛОЙД ТРАНС" 12.06.2020 видано повідомлення про початок будівельних робіт КВ 061201640119 (нове будівництво торговельного закладу за адресою: вул. Перова, 12а, м. Київ).
У зв`язку із чим, позивач вказує, що згідно із Порядком залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415, у відповідача виник обов`язок звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва та по сплатити пайову участь у строки, передбачені законодавством.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що Порядком залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415 (у редакції рішення Київської міської ради 19.12.2019 № 460/8033) та Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" на ПП "ЛОЙД ТРАНС" покладено обов`язок щодо звернення до Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) із заявою про визначення розміру пайової участі протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта, а порушення строків виконання зобов`язання не звільняє ПП "ЛОЙД ТРАНС" від виконання обов`язку зі сплати пайового внеску пайової участі у створенні соціальної та інженерної-транспортної інфраструктури міста Києва.
Відтак, позивач посилаючись на Порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415, просить суд задовольнити позовні вимоги та стягнути з відповідача пайовий внесок пайової участі у створенні соціальної та інженерної-транспортної інфраструктури міста, що за розрахунком, здійсненим позивачем згідно із зазначеним Порядком, становить 247590,00 грн.
У поданій відповіді на відзив на позовну заяву позивач не погоджується із запереченнями відповідача та посилаючись на позицію, викладену у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 14.12.2021 по справі № 910/19088/20, зазначає, що обов`язок щодо сплати пайового внеску до введення відповідного об`єкта в експлуатацію не скасовано, даний обов`язок випливає з муніципального нормативно-правового акту, який має обов`язкову юридичну силу на відповідній території, а саме рішення Київської міської ради від 15.11.2016 № 411/1415 (у редакції рішення Київської міської ради 19.12.2019 № 460/8033).
Позиція відповідача.
Відповідач проти задоволення позову заперечує та вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з огляду на їх необґрунтованість та безпідставність з наступних підстав.
Так, 20.09.2019 був прийнятий Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" за №132-ІХ, пунктом 13 розділу І якого було виключено статтю 40 у Законі України "Про регулювання містобудівної діяльності", яка регулювала питання укладання договорів про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту. Крім того, з 01 січня 2021 року Законом №132-ІХ повністю скасовано пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту. Згідно з роз`ясненнями, наданими Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України щодо сплати пайової участі в 2021 році, сплата пайової участі по об`єктах будівництва, зведення яких розпочато у попередні роки та які підлягають прийняттю в експлуатацію після 01.01.2021 року, а договори про сплату пайової участі між забудовниками та органами місцевого самоврядування до 01.01.2021 року не були укладені, не здійснюється.
Також за доводами відповідача, у зв`язку з закінченням строку дії договору оренди земельної ділянки та у зв`язку з тим, що відповідачу було анульовано контрольну картку, він не зміг з незалежних від нього причин розпочати будівельні роботи у 2020 році. Оскільки будівництво об`єкту відповідачем не почалось у зв`язку з тим, що не всі дозвільні документи було отримано, 27.03.2020 ПП "ЛОЙД ТРАНС" звернувся до позивача із заявою № 27/03 з проханням надати висновок щодо необхідності вирішення питання пайової участі у разі початку будівництва на земельній ділянці за адресою бул. Перова, 12-а.
За таких обставин, з огляду на те, що у 2020 році відповідачем будівництво не розпочалось, договір пайової участі укладено не було, обґрунтування необхідності сплати пайової участі позивач у відповідь на звернення від 27.03.2020 року не надав, на переконання відповідача у нього не виникло обов`язку сплати пайового внеску.
ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ.
Згідно із матеріалами справи, Приватне підприємство "ЛОЙД ТРАНС" звернулось до Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) з листом від 27.03.2020 №27/03, в якому відповідач просив позивача вирішити питання пайової участі у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва у зв`язку з будівництвом магазину з кафе загальною площею 458,5 кв.м. за адресою: вул. Перова, 12а у Дніпровському районі м. Києва та у разі необхідності сплати пайових внесків - надати проєкт договору з розрахунком.
Листами від 13.04.2020 №050/08-2453 та від 15.05.2020 №050/08-3156 позивачем повідомлено відповідача про надання необхідних документів для визначення розміру пайового внеску та підготовки проєкту договору.
Листами від 22.04.2020 № 22/04 та від 20.05.2020 № 20/05 Приватне підприємство "ЛОЙД ТРАНС" направило позивачу запитувані документи.
Позивач листом від 02.06.2020 № 050/08-3541 направив Приватному підприємству "ЛОЙД ТРАНС" проєкт договору з розрахунком у 2 примірниках.
12.06.2020, відповідно до Реєстру дозвільних документів до 06.07.2020, Приватному підприємству "ЛОЙД ТРАНС" видано повідомлення про початок будівельних робіт КВ 061201640119 (нове будівництво торговельного закладу за адресою: вул. Перова, 12а, м. Київ).
Листом від 12.08.2020 № 050/08-5064 відповідач повторно направив відповідачу проєкт договору з розрахунком у 2 примірниках.
Однак, відповідач проєкт договору з розрахунком для реєстрації позивачу не повернув.
На підставі підпункту 6.4.1. Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415 позивачем здійснено розрахунок розміру пайової участі наступним чином: 247590,00 = 458,5 кв.м. х 13 500 грн х 4%, де:
247590,00 грн - розмір пайової участі об`єкта;
458,5 кв.м. - загальна площа об`єкта будівництва відповідно до основних даних і техніко-економічних показників по об`єкту: "Будівництво торговельного закладу на бул. Перова, 12-а в Дніпровському p-ні м. Києва", затверджених наказом ПП "ЛОЙД ТРАНС" від 25.03.2020 № 25/03;
13500 грн - норматив одиниці створеної потужності для будівництва або реконструкції об`єктів нежитлового призначення.
Отже, за розрахунком позивача загальна сума пайової участі у створенні соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва, яку відповідач зобов`язаний сплатити, становить 247590,00 грн.
Як підтверджено матеріалами справи, позивач направляв на адресу відповідача претензію від 21.05.2021 № 050/08-2814 щодо отримання розрахунку та укладення договору пайової участі у розвитку інфраструктури міста Києва та претензію від 25.10.2021 №050/08-6228 з розрахунком обсягу пайової участі (внеску) у створенні і розвитку соціальної та інженерно - транспортної інфраструктури міста, що підлягає сплаті до бюджету міста Києва.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА. ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.
Відповідно до ч.1 ст.509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Відповідно до ч. 2 ст.509 Цивільного кодексу України, зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Згідно із п. 1 ч. 2 ст.11 Цивільного кодексу України договори та інші правочини є підставою виникнення цивільних прав та обов`язків.
У відповідності до ч. 1 ст. 174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати з безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність; з акту управління господарською діяльністю; з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать; внаслідок заподіяння шкоди суб`єкту або суб`єктом господарювання, придбання або збереження майна суб`єкта або суб`єктом господарювання за рахунок іншої особи без достатніх на те підстав; у результаті створення об`єктів інтелектуальної власності та інших дій суб`єктів, а також внаслідок подій, з якими закон пов`язує настання правових наслідків у сфері господарювання.
Як було зазначено вище, 06.07.2020, Приватному підприємству "ЛОЙД ТРАНС" видано повідомлення про початок будівельних робіт КВ 061201640119 (нове будівництво торговельного закладу за адресою: вул. Перова, 12а, м. Київ).
З 01.01.2020 набули чинності норми Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" № 132-IX від 20.09.2019 (пункти 10-13), якими виключено ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", що регулювали пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту.
Відповідно до п.2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України № 132-IX договори про сплату пайової участі, укладені до 01 січня 2020 року, є дійсними та продовжують свою дію до моменту їх повного виконання.
Пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України № 132-IX також установлено, що протягом 2020 року замовники будівництва на земельній ділянці у населеному пункті перераховують до відповідного місцевого бюджету кошти для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту (далі - пайова участь) у такому розмірі та порядку:
1) розмір пайової участі становить (якщо менший розмір не встановлено рішенням органу місцевого самоврядування, чинним на день набрання чинності цим Законом):
для нежитлових будівель та споруд - 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта;
для житлових будинків - 2 відсотки вартості будівництва об`єкта, що розраховується відповідно до основних показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну житлову політику і політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування.
Замовник будівництва зобов`язаний протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва, до якої додаються документи, які підтверджують вартість будівництва об`єкта. Орган місцевого самоврядування протягом 15 робочих днів з дня отримання зазначених документів надає замовнику будівництва розрахунок пайової участі щодо об`єкта будівництва.
Пайова участь сплачується виключно грошовими коштами до прийняття відповідного об`єкта будівництва в експлуатацію.
Кошти, отримані як пайова участь, можуть використовуватися виключно для створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури відповідного населеного пункту.
Інформація щодо сплати пайової участі зазначається у декларації про готовність об`єкта до експлуатації або в акті готовності об`єкта до експлуатації.
Отже, приписи пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №132-IX передбачають обов`язок сплачувати пайовий внесок протягом 2020 року та містить норми щодо визначення його розміру.
Судом встановлено, що рішенням Київської міської ради від 15.11.2016 за №411/1415 затверджено Порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва (далі - Порядок).
Рішенням Київської міської ради від 19 грудня 2019 року №460/8033 "Про внесення змін до Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва", відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", з метою приведення Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 15 листопада 2016 року №411/1415, у відповідність до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" Київська міська рада вирішила внести зміни до Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 15 листопада 2016 року № 411/1415, виклавши його в редакції, що є додатком до зазначеного рішення.
У подальшому рішенням від 26 березня 2020 року №908/9078, відповідно до законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні, Київська міська рада вирішила внести зміни до рішення Київської міської ради від 19 грудня 2019 року №460/8033 "Про внесення змін до Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва", а саме: пункт 2 викласти в новій редакції такого змісту:
"2. Це рішення набирає чинності з 01 січня 2020 року. Договори про сплату пайової участі, укладені до 1 січня 2020 року, є дійсними та продовжують свою дію до моменту їх повного виконання.".
Порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва (далі - Порядок) визначає механізм залучення, розрахунку розмірів і використання коштів пайової участі замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Києва (далі - пайова участь) та оформлення договорів пайової участі у зв`язку зі здійсненням або намірами на здійснення будівництва (в тому числі, нового будівництва та реконструкції) об`єктів (в тому числі, будинків, будівель, споруд, їх комплексів або частин) незалежно від їх форми власності (ч.1 розділу І Порядку).
Відповідно до пункту 3.1 розділу ІІІ Порядку пайова участь є обов`язковим внеском, який замовник має сплатити до бюджету міста Києва, крім випадків, передбачених законами України та цим Порядком.
Пунктами 3.2., 3.3., 3.4. розділу ІІІ Порядку передбачено, що пайова участь включає в себе відшкодування витрат міського бюджету на створення і розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту у зв`язку із реалізацією замовником проєкту нового будівництва або реконструкції об`єктів (будинків, будівель, споруд, їх комплексів або частин) незалежно від їх форм власності на території міста Києва.
В усіх питаннях щодо залучення коштів пайової участі Київська міська рада виступає в особі Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Департамент економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент) є єдиним органом, уповноваженим здійснювати розрахунок пайової участі та укладання, зміну та розірвання договорів про пайову участь (з урахуванням особливостей інших положень цього Порядку).
За змістом пункту 4.1 розділу IV Порядку замовник, який здійснює або має намір здійснити нове будівництво або реконструкцію об`єктів (у разі збільшення загальної площі об`єкта), зобов`язаний до прийняття об`єкта в експлуатацію взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Києва, крім випадків, передбачених законодавством та цим Порядком.
Замовник зобов`язаний протягом 10 робочих днів після початку будівництва/реконструкції об`єкта звернутися до Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва/реконструкції. Департамент протягом 15 робочих днів з дня отримання документів надає замовнику будівництва розрахунок пайової участі щодо об`єкта будівництва.
Залучення замовників до пайової участі відбувається на підставі договору про пайову участь замовника у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва, укладеного між виконавчим органом Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) в особі Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та замовником (далі - договір про пайову участь).
Відповідно до пункту 4.3 розділу IV Порядку 4.3. пайова участь сплачується замовником виключно грошовими коштами в повному обсязі до прийняття об`єкта будівництва/реконструкції в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором про пайову участь.
Прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію без сплати пайової участі в повному обсязі не звільняє замовника від обов`язку її сплати.
Відповідно до підпункту 5 пункту "а" статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", серед власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів міських рад передбачає залучення на договірних засадах коштів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, розташованих на відповідній території, та коштів населення, а також бюджетних коштів на будівництво, розширення, ремонт і утримання на пайових засадах об`єктів соціальної і виробничої інфраструктури та на заходи щодо охорони навколишнього природного середовища.
Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до частини першої статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Отже, норми Порядку, який є дійсним та чинним і в силу наведених положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та статті 144 Конституції України розповсюджується на всю територію міста Києва та підлягає обов`язковому виконанню замовниками будівництва/реконструкції об`єктів, розташованих на його території, тобто є муніципальним нормативно-правовим актом, який має обов`язкову юридичну силу на відповідній території.
Аналогічна позиція наведена у постанові Верховного Суду від 14 грудня 2021 року у справі №910/19088/20.
Визначений цим Порядком обов`язок замовника будівництва сплати пайової участі у створенні і розвитку інфраструктури міста Києва узгоджується з імперативними приписами пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України №132-IX, якими установлено, що протягом 2020 року замовники будівництва на земельній ділянці у населеному пункті перераховують до відповідного місцевого бюджету кошти для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту (далі - пайова участь) у визначеному Законом України №132-IX розмірі та порядку.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" замовник - фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.
Згідно із п.2.1. розділу ІІ Порядку замовником є фізична або юридична особа, яка здійснює, має намір здійснити нове будівництво або реконструкцію об`єктів (будинків, будівель, споруд, їх комплексів або частин).
Відповідно до підпункту 5.1.1 розділу V Порядку підставою для розрахунку розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту є звернення замовника до Департаменту про укладання договору про пайову участь. Таке звернення подається щодо кожного об`єкта будівництва окремо.
У разі подання звернення про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів з порушенням вимог, передбачених законодавством України та цим Порядком, Департамент не пізніше 10 (десяти) робочих днів з моменту реєстрації такого звернення письмово повідомляє замовнику про наявні недоліки з визначенням конкретних вимог, які не були дотримані замовником. Замовник протягом 10 (десяти) робочих днів з дня отримання такого повідомлення повинен усунути зазначені недоліки (пп.5.1.8. п.5.1. розділу V Порядку).
Згідно із підпунктом 5.1.9. розділу V Порядку розрахунок розміру пайової участі здійснюється відповідно до методики розрахунку пайової участі, визначеної в розділі VI цього Порядку.
Як підтверджено матеріалами справи ПП "ЛОЙД ТРАНС" звернулось до Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) з листом від 27.03.2020 №27/03, в якому відповідач просив позивача вирішити питання пайової участі у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва у зв`язку з будівництвом магазину з кафе загальною площею 458,5 кв.м. за адресою: вул. Перова, 12а у Дніпровському районі м. Києва та у разі необхідності сплати пайових внесків - надати проєкт договору з розрахунком.
Листами від 13.04.2020 №050/08-2453 та від 15.05.2020 №050/08-3156 позивачем повідомлено відповідача про надання необхідних документів для визначення розміру пайового внеску та підготовки проєкту договору.
Листом від 02.06.2020 № 050/08-3541 позивач направив відповідачу "ЛОЙД ТРАНС" проєкт договору з розрахунком у 2 примірниках.
Також листом від 12.08.2020 № 050/08-5064 відповідач повторно направив відповідачу проєкт договору з розрахунком у 2 примірниках.
Однак, договір про пайову участь між сторонами укладений не був.
Пунктом 1 частини 1 статті 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) замовник має право виконувати будівельні роботи після подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України.
Згідно із ч.1,2 ст.35 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" після набуття права на земельну ділянку та відповідно до її цільового призначення замовник може виконувати підготовчі роботи, визначені будівельними нормами, стандартами і правилами, з повідомленням органу державного архітектурно-будівельного контролю. Форма повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, порядок його подання, форма повідомлення про зміну даних у поданому повідомленні визначаються Кабінетом Міністрів України. Виконання підготовчих робіт може здійснюватися на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт чи дозволу на виконання будівельних робіт. Виконання підготовчих робіт без подання повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт забороняється.
Повідомлення про початок виконання підготовчих робіт не дає права на виконання будівельних робіт (ч.3 ст.35 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").
Як встановлено судом вище, 12.06.2020 Приватному підприємству "ЛОЙД ТРАНС" видано повідомлення про початок будівельних робіт КВ 061201640119 (нове будівництво торговельного закладу за адресою: вул. Перова, 12а, м. Київ).
Матеріалам справи підтверджено, що 20.11.2020 за відповідачем зареєстроване право власності на об`єкт незавершеного будівництва за адресою: вул. Перова, 12а, нежитлова будівля торгівельного закладу. Станом на 12.10.2020 відсоток готовності - 14% (інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №297887966 від 04.02.2022).
Отже, відповідачем у 2020 році розпочато будівництво торговельного закладу за адресою: вул. Перова, 12а, м. Київ.
Наведені вище обставини спростовують доводи відповідача, що будівництво об`єкту відповідачем не розпочалось. Жодних доказів на підтвердження того, що на об`єкті не проводилися будівельні роботи відповідач у матеріали справи не надав.
З приводу посилань відповідача на те, що Департаментом міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було призупинено та у подальшому анульовано контрольну картку № 17040102-Дн на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення, в зв`язку з встановленням тимчасової огорожі на період будівництва торговельного закладу за адресою: бульв. Перова, 12-а, внаслідок чого відповідач у 2020 році не мав можливості розпочати будівельні роботи на об`єкті, суд вважає необґрунтованими, оскільки як встановлено судом вище, відповідачем розпочато будівельні роботи та згідно із відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно станом на 12.10.2020 відсоток готовності об`єкта будівництва становив 14%.
Окрім того, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.07.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.11.2021 у справі №640/18077/20 визнано протиправним та скасовано рішення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), оформлене листом від 08.07.2020 № 064-3599, яким призупинено дію контрольної картки № 17040102-Дн на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення в зв`язку з встановленням тимчасової огорожі на період будівництва торговельного закладу за адресою: бульв. Перова, 12-а; визнано протиправним та скасовано рішення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), оформлене листом від 10.07.2020 № 064-3606 та листом від 20.07.2020 № 064-3828, яким анульовано контрольну картку № 17040102-Дн на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення, в зв`язку з встановленням тимчасової огорожі на період будівництва торговельного закладу за адресою: бульв. Перова, 12-а.
За змістом ч.1 ст.14 ГПК України суд розглядає справу не інакше як, зокрема, на підставі доказів поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
За змістом статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами як письмові, речові та електронні докази.
У відповідності до ч.3 ст.13, ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
З урахуванням вище наведеного, оскільки Приватному підприємству "ЛОЙД ТРАНС" видано повідомлення про початок будівельних робіт КВ 061201640119 від 12.06.2020 (нове будівництво торговельного закладу за адресою: вул. Перова, 12а, м. Київ), яке є чинним і не скасованим, 20.11.2020 зареєстроване право власності на об`єкт незавершеного будівництва за адресою: вул. Перова, 12а, нежитлова будівля торгівельного закладу, станом 12.10.2020 відсоток готовності об`єкта будівництва становив 14%, відповідно до п.2 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України №132-IX від 20.09.2019 та Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415 у відповідача наявний обов`язок сплатити пайовий внесок.
При цьому у відповідності до правової позиції Великої Палати Верховного Суду викладеній у постанові від 22.09.2021 у справі №904/2258/20, ухилення замовника будівництва від укладення з органом місцевого самоврядування договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту не звільняє такого забудовника від обов`язку укласти договір та сплатити визначений законом пайовий внесок.
Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (частина 1 статті 16 ЦК України).
Враховуючи вище наведене, оскільки п.2 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України №132-IX від 20.09.2019 установлено розмір (якщо менший розмір не встановлено рішенням органу місцевого самоврядування, чинним на день набрання чинності цим Законом) та порядок сплати пайової участі, з огляду на те, що рішенням Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415 (зі змінами, внесеними рішеннями КМР від 19 грудня 2019 року №460/8033 від 26 березня 2020 року №908/9078) визначено методику розрахунку пайового внеску, ураховуючи те, що відповідач ухається від укладення договору у відповідності до Порядку, затвердженого рішенням Київської міської ради від 15.11.2016 №411/1415, суд дійшов висновку, що обраний позивачем спосіб захисту є належним та спрямований на забезпечення поновлення порушеного права позивача.
Як зазначалося судом вище, згідно із п.2 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України №132-IX від 20.09.2019 установлено, що протягом 2020 року для нежитлових будівель та споруд замовники будівництва на земельній ділянці у населеному пункті перераховують до відповідного місцевого бюджету пайову участь у розмірі 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта (якщо менший розмір не встановлено рішенням органу місцевого самоврядування, чинним на день набрання чинності цим Законом).
У відповідності до пп.6.4.1. п.6.4. розділу VІ Порядку, розрахунок розміру пайової участі при новому будівництві/реконструкції визначається за формулою: для нежитлових будівель, споруд та приміщень:
РПУ = ЗКВ об`єкта х 4 %, де РПУ - розмір пайової участі об`єкта (грн); ЗКВ об`єкта - загальна кошторисна вартість об`єкта будівництва/реконструкції, визначена відповідно до пункту 6.2 Порядку (грн).
У разі якщо загальна кошторисна вартість не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами (не подано замовником затвердженої в установленому порядку проєктної документації в частині кошторису відповідно до підпункту 5.1.1 та пункту 6.2 цього Порядку), ЗКВ об`єкта визначається за наступною формулою:
ЗКВ об`єкта = S об`єкта х N нежитл, де
S об`єкта - загальна площа (крім загальної площі приміщень, визначених в п. 4.2 цього Порядку) об`єкта будівництва або додатково створені площі в результаті реконструкції (кв. м);
N нежитл - норматив одиниці створеної потужності для будівництва або реконструкції об`єктів нежитлового призначення, який дорівнює 13500,00 грн (грн/кв. м).
На підставі підпункту 6.4.1. Порядку, враховуючи відсутність у Департаменті документів щодо загальної кошторисної вартості будівництва торговельного закладу на бульварі Перова, 12 А у Дніпровському районі міста Києва, позивачем здійснено розрахунок розміру пайової участі наступним чином: 247590,00 = 458,5 кв.м. х 13 500 грн х 4%, де:
247590,00 грн - розмір пайової участі об`єкта;
458,5 кв.м. - загальна площа об`єкта будівництва відповідно до основних даних і техніко-економічних показників по об`єкту: "Будівництво торговельного закладу на бул. Перова, 12-а в Дніпровському p-ні м. Києва", затверджених наказом ПП "ЛОЙД ТРАНС" від 25.03.2020 № 25/03;
13500 грн - норматив одиниці створеної потужності для будівництва або реконструкції об`єктів нежитлового призначення.
Розрахунок пайової участі у створенні соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва, яку відповідач зобов`язаний сплатити на користь позивача відповідає наведеним вище приписам Порядку та за висновками суду є обґрунтованим.
Приписами ст.76, 77 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно із ст.78, 79 Господарського процесуального кодексу України, достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.
Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З огляду на встановлені судом обставини суд вважає заявлені позивачем вимоги про стягнення з відповідача 247590,00 грн пайової участі у створенні соціальної та інженерної-транспортної інфраструктури міста Києва на бюджетний рахунок бюджету розвитку спеціального фонду міського бюджету обґрунтованими.
ВИСНОВКИ СУДУ.
Оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді всіх обставин в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про стягнення з Приватного підприємства "ЛОЙД ТРАНС" пайовий внесок у сумі 247590,00 грн пайової участі у створенні соціальної та інженерної-транспортної інфраструктури міста Києва на бюджетний рахунок бюджету розвитку спеціального фонду міського бюджету.
Судовий збір за розгляд справи відповідно до ст. 129 ГПК України покладається на відповідача.
Керуючись ст. ст. 73-74, 76-79, 86, 129, 233, 237-238 240, 242 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Приватного підприємства "ЛОЙД ТРАНС" (01010, місто Київ, ВУЛ.МОСКОВСЬКА, будинок 24, кімната 21, ідентифікаційний код 31452370) на бюджетний рахунок бюджету розвитку спеціального фонду міського бюджету: отримувач - ГУК у м. Києві, код доходів 24170000, рахунок ІВАN: UA538999980314131921000026001, банк одержувача - Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПОУ - 37993783 пайовий внесок у сумі 247590,00 грн пайової участі у створенні соціальної та інженерної-транспортної інфраструктури міста Києва.
Стягнути з Приватного підприємства "ЛОЙД ТРАНС" (01010, місто Київ, ВУЛ.МОСКОВСЬКА, будинок 24, кімната 21, ідентифікаційний код 31452370) на користь Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (01044, місто Київ, ВУЛ.ХРЕЩАТИК, будинок 36, ідентифікаційний код 04633423) витрати зі сплати судового збору у сумі 3713,85 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено та підписано: 07.06.2022.
Суддя С. О. Турчин
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 01.06.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104643691 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань спонукання виконати або припинити певні дії |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Турчин С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні