ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Зигіна, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21

E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/

Код ЄДРПОУ 03500004

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.05.2022 Справа № 917/2051/21

за позовною заявою Полтавської обласної державної адміністрації, вул. Соборності, 45, м. Полтава, 36014

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Бурат-Агро", с. Піщане, Решетилівський район, Полтавська область, 38410

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Державна екологічна інспекція Центрального округу, вул. Коцюбинського, 6, м. Полтава, 36039

про стягнення 26 143,21 грн.

Суддя Ціленко В.А.

Секретар судового засідання: Білоус О.В.

Представники сторін:

від позивача: Ворона Л.О.

від відповідача: не з`явився

від третьої особи: не з`явився

Згідно з указу Президента України від 24.02.2022 року № 64/22 "Про введення воєнного стану в Україні" та Закону України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" Указом Президента України від 24.02.2022 року № 68/2022 утворено Полтавську обласну військову адміністрації.

Суть спору: Розглядається позовна заява Полтавської обласної державної адміністрації про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Бурат-Агро" 26 143,21 грн. шкоди, заподіяних внаслідок самовільного використання водних ресурсів без видачі дозволу на спеціальне водокористування.

Відповідач позов заперечує посилаючись на те, що органи державної влади, які звертаються до суду в інтересах інших осіб повинні мати передбачені для цього підстави, а саме підстави для звернення в інтересах Державної екологічної інспекції Центрального округу. Окрім того відповідач є платником єдиного податку четвертої групи, а саме сільськогосподарським товаровиробником з часткою виробництва, що дорівнює або перевищує 75 відсотків, у період з 16.05.2018 року по 26.06.2018 року не використовував води більше ніж 300 метрів кубічних на добу, тому згідно ст. 23 Закону України "Про надра" в межах наданої йому земельної ділянки мав право використовувати підземні води для своїх потреб без спеціальних дозволів.

Розглянувши матеріали справи заслухавши представника позивача, суд встановив.

У період з 11.03.2019 по 22.03.2019 року Державною екологічною інспекцією Центрального округу на підставі наказу від 20.02.2019 року № 07-01-03/147 проведено перевірку додержання суб`єктом господарювання - Товариством з обмеженою відповідальністю "Бурат-Агро" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього середовища, за результатами якої складено Акт перевірки по контролю за дотримання вимог природоохоронного законодавства № 07-01-04/144 у якому зафіксовано:

- факт забору води з підземної водної свердловини № 1280, розташованої в с. Пишненки Зінківського району Полтавської області, без дозволу на спеціальне водокористування з 16.05.2018 по 26.06.2018, внаслідок чого допущено самовільне використання водних ресурсів за відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування);

- факт забору води зі ставка, розташованого в с. Піщане Решетилівського району Полтавської області, без дозволу на спеціальне водокористування з 16.05.2018 по 26.06.2018, внаслідок чого допущено самовільне використання водних ресурсів за відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування);

- факт забору води з підземних водних свердловин, розташованих в с. Піщане Решетилівського району Полтавської області, без дозволу на спеціальне водокористування з 16.05.2018 по 26.06.2018, внаслідок чого допущено самовільне використання водних ресурсів за відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування);

- факт забору води зі ставка, розташованого в с. Пишненки Зінківського району Полтавської області, без дозволу на спеціальне водокористування з 16.05.2018 по 26.06.2018, внаслідок чого допущено самовільне використання водних ресурсів за відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування).

Підтвердженням того, що відповідач здійснював забір води у вище зазначених випадках є те, що попередній дозвіл на спеціальне водокористування № 0457/Пол від 15.05.2015 року діяв до 15.05.2018 року. Новий дозвіл за № 252 ПЛ/49д-18 від 27.06.2018 року надав право на спеціальне водокористування з 27.06.2018 року, а незаконний забір води здійснювався без дозвільних документів.

На підставі Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, яка затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 року № 389. Державною екологічною інспекція Центрального округу прораховано розмір заподіяної шкоди, зумовленої самовільним використанням водних ресурсів за відсутності дозвільної документів 21 536,96 грн. 96 коп., які Полтавська обласна державна адміністрація просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Бурат-Агро" до місцевого бюджету по коду бюджетної класифікації 24062100 "Грошові стягнення за шкоду заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності", символ звітності 331 в установі банку Головного управління Державної казначейської служби.

При ухваленні рішення судом враховано наступне.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України завдання матеріальної шкоди іншій особі є підставою виникнення цивільних прав та обов`язків. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства, органів державної влади або місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключно (морської) економічної зони є об`єктами права власності українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 66 Конституції України, кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Згідно з ч. 3 ст. 16 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державними органами управляння в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації та інші державні органи, до компетенції яких законами України віднесено здійснення зазначених функцій.

За приписами ст. 118 Конституції України, Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999 року № 586-ХІV місцеві державні адміністрації є органом виконавчої влади, відповідно до ст. 13 Закону здійснюють контроль за охороною довкілля, використаннями природних ресурсів, у тому числі використання води. Відповідно до ст.ст. 17, 21, 28 Закону вживають заходи до відшкодування шкоди заподіяної порушенням законодавства про охорону довкілля підприємствами, а у разі необхідності звертається до суду.

З урахуванням приписів чинного законодавства суд вважає, що Полтавська обласна державна адміністрація в межах визначених повноважень звертається до суду з метою захисту прав і законних інтересів держави у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони навколишніх природних ресурсів у зв`язку з порушенням вимог законодавства внаслідок самовільного використання водних ресурсів без дозволу на спеціальне водокористування з вимогою про відшкодування завданої шкоди державі Україна.

Факт забору Товариством з обмеженою відповідальністю "Бурат-Агро" води з свердловин та водойм без спеціального дозволу у період з 16.05.2018 по 26.06.2018 року підтверджений належними доказами, у тому числі складеним Державною екологічною інспекцією Центрального округу Акт перевірки по контролю за дотримання вимог природоохоронного законодавства № 07-01-04/144 від 22.03.2019 року, розрахунком розміру відшкодування збитків, що відповідає Методиці розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, яка затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 року № 389, Приписом про усунення виявлених порушень від 29.03.2019 року № 23/02.3-23, дозволами на спеціальне водокористування та іншими належними та допустимими доказами наявними в матеріалах справи.

Направлені Державною екологічною інспекцією Центрального округу на адресу відповідача претензії про відшкодування збитків завданих державі внаслідок порушення законодавства у сфері охорони навколишнього середовища № 43/07-17 на суму 69,19 грн., № 42/07-17 на суму 1659,90 грн., № 45/07-17 на суму 21536,96 грн., № 46/07-17 на суму 2877,16 грн. були залишені без задоволення.

При ухваленні рішення судом також враховано, що для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування шкоди, потрібна наявність повного складу цивільного правопорушення, як-то: протиправна поведінка (або порушення зобов`язання); шкідливий результат такої поведінки (шкода); причинний зв`язок між протиправною поведінкою та збитками; вина правопорушника. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

Загальні положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної майнової шкоди визначено у ст. 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

В силу норми ст. 1166 Цивільного кодексу України, для застосування такої міри відповідальності як відшкодування збитків потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки, збитків, причинного зв`язку між протиправною поведінкою заподіювача шкоди та збитками, вини. Слід довести, що протиправна дія чи бездіяльність заподіювача шкоди є причиною, а шкода, які виникли у потерпілої особи, - наслідком такої протиправної поведінки. Тобто, протиправна дія є причиною, а шкода - наслідком протиправної дії. Відсутність будь-якої з зазначених ознак виключає настання цивільно- правової відповідальності відповідача у вигляді покладення на нього обов`язку з відшкодування збитків.

Відповідно до ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права масності Українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно з ч. 1 ст. 149, ст. 151 Господарського кодексу України, суб`єкти господарювання використовують у господарській діяльності природні ресурси в порядку спеціального або загального природокористування відповідно до цього Кодексу та інших законів. Суб`єктам господарювання для здійснення господарської діяльності надаються в користування на підставі спеціальних дозволів (рішень) уповноважених державою органів земля та інші природні ресурси (в тому числі за плату або на інших умовах). Порядок надання у користування природних ресурсів громадянам і юридичним особам для здійснення господарської діяльності встановлюється земельним, водним, лісовим та іншим спеціальним законодавством.

Приписами ч. 2, 3 ст. 2 Водного кодексу України передбачено, що водні відносини в Україні регулюються цим Кодексом, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" та іншими актами законодавства. Земельні, гірничі, лісові відносини, а також відносини щодо використання та охорони рослинного і тваринного світу та об`єктів природно-заповідного фонду, атмосферного повітря, виключної (морської) економічної зони та континентального шельфу України, що виникають під час користування водними об`єктами, регулюються відповідним законодавством України.

Відповідно до ст. ст. 46, 48 Водного кодексу України, водокористування може бути загальним або спеціальним. Спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється фізичними та юридичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.

Спеціальне водокористування здійснюється лише на підставі дозволу (п. 9 ч. 1 ст. 44, ч. 1 ст. 49 Водного кодексу України).

Дозвіл на спеціальне водокористування видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства. Видача (переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу на спеціальне водокористування здійснюється безоплатно (ч.2, 4 ст. 49 Водного кодексу України).

Статтями 16, 19, 21 Кодексу України про надра передбачено, що користування надрами, у тому числі видобування підземних прісних вод, здійснюється на підставі спеціального дозволу на користування надрами.

Отже, чинним законодавством передбачено обов`язок отримання господарюючими суб`єктами як дозволу на спеціальне водокористування, так і спеціального дозволу на користування ділянкою надр. При цьому спеціальний дозвіл на користування надрами дає право на видобування підземних вод, а дозвіл на спеціальне водокористування - право на їх використання.

При цьому, Кодекс України про надра передбачає випадки, за яких господарюючі суб`єкти мають право видобувати підземні води без спеціального дозволу (ст. 21 Кодексу України про надра).

01.01.2016 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дерегуляції в агропромисловому комплексі" від 08.12.2015 №867-УІІІ, яким скасовано низку дозвільних процедур.

Статтею 23 Кодексу України про надра (в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дерегуляції в агропромисловому комплексі" від 08.12.2015 №867-УІІІ) встановлено, що землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати корисні копалини місцевого значення і торф загальною глибиною розробки до двох метрів, а також підземні води (крім мінеральних) для всіх потреб, крім виробництва фасованої питної води, за умови, що обсяг видобування підземних вод із кожного з водозаборів не перевищує 300 кубічних метрів на добу.

Так, в даному випадку спірні водні правовідносини, які пов`язані з обов`язковістю отримання відповідачем дозволу на спеціальне водокористування, вичерпно врегульовані ст. ст. 44, 48, 49 Водного Кодексу України.

В свою чергу, ст. 23 Кодексу України про надра звільняє певних суб`єктів (землевласників і землекористувачів в межах наданих їм земельних ділянок) від отримання спеціальних дозволів на користування надрами, що не слід ототожнювати з дозволами на спеціальне водокористування

Подане Товариством з обмеженою відповідальністю "Бурат-Агро" клопотання про застосування строку позовної давності судом до уваги не береться і зазначається наступне.

За приписами ст. 261 Цивільного кодексу України моментом виявлення порушення є початком строку позовної давності. Порушення виявлено 22.03.2019 року відповідно до Акту перевірки по контролю за дотримання вимог природоохоронного законодавства № 07-01-04/144, а позов подано 31.12.2021 року, в межах трирічного строку позовної давності.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 232-233, 237-238 Господарського процесуального кодексу України, суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позовну заяву задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Бурат-Агро" (с. Піщане, Решетилівський район, Полтавська область, 38410, код ЄДРПОУ 30152327) збитки, обумовлені самовільним використанням водних ресурсів, за відсутності дозвільних документів з 16.05.2018 по 26.06.2018 р, а саме: 600 м3 води зі ставка, розташованого в с. Піщане Решетилівського району Полтавської області у розмірі 1659,90 грн. до місцевого бюджету на р/р UА318999980333139331000016587 ГУК у Полтавській області с. Піщане/24062100, код ЄДРПОУ 37959255 - для зарахування надходжень по коду бюджетної класифікації 24062100 «Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності», символ звітності 331 в установі банку Головне управління Державної казначейської служби у Полтавській області.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Бурат-Агро" (с. Піщане, Решетилівський район, Полтавська область, 38410, код ЄДРПОУ 30152327) збитки, обумовлені самовільним використанням водних ресурсів, за відсутності дозвільних документів з 16.05.2018 по 26.06.2018 р, а саме: з земних водних свердловин на території с. Піщане Решетилівського району Полтавської області зі свердловини №1 - 2028 м3, зі свердловини № 2 - 3597, зі свердловини № 4 - 1223 м3 у розмірі 21536,96 грн. до місцевого бюджету на р/р UA318999980333139331000016587 ГУК у Полтавській області с. Піщане/24062100, код ЄДРПОУ 37959255 - для зарахування надходжень по коду бюджетної класифікації 24062100 «Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності», символ звітності 331 установі банку Головне управління Державної казначейської служби у Полтавській області.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Бурат-Агро" (с. Піщане, Решетилівський район, Полтавська область, 38410, код ЄДРПОУ 30152327) збитки, обумовлені самовільним використанням водних ресурсів, за сутності дозвільних документів з 16.05.2018 по 26.06.2018 р, а саме: 22 м3 з земної водної свердловини № 1280, розташованої в с. Пишненки Зіньківського району Полтавської області у розмірі 69,19 грн. до місцевого бюджету на р/р UA658999980333189331000016676 ГУК у Полтавській області м. Зіньків/24062100; код ЄДРПОУ 37959255 - для зарахування надходжень по коду бюджетної класифікації 24062100 «Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності», символ звітності 331 установі банку Головне управління Державної казначейської служби у Полтавській області.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Бурат-Агро" (с. Піщане, Решетилівський район, Полтавська область, 38410, код ЄДРПОУ 30152327) збитки, обумовлені самовільним використанням водних ресурсів, за відсутності дозвільних документів з 16.05.2018 по 26.06.2018 р, а саме: 1040 м3 води зі ставка, розташованого в с. Пишненки Зіньківського району Полтавської області у розмірі 2877,16 грн. до місцевого бюджету на р/р UA658999980333189331000016676 ГУК у Полтавській області м. Зінбків/24062100; код ЄДРПОУ 37959255 - для зарахування надходжень по коду бюджетної класифікації 24062100 «Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності», символ звітності 331 в установі банку Головне управління Державної казначейської служби у Полтавській області.

5. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Бурат-Агро" (с. Піщане, Решетилівський район, Полтавська область, 38410, код ЄДРПОУ 30152327) на користь Юридичного департаменту Полтавської обласної державної адміністрації (адреса: вул. Соборності, 45, м. Полтава, 36014), розрахунковий рахунок UА038201720343111001600057305 в ДКСУ м. Полтава, МФО 820172, отримувач: Юридичний департамент Полтавської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ: 43421817) кошти за сплату судового у розмірі 2270,00 грн.

6. Рішення надіслати учасникам справи в порядку, встановленому статтею 242 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1,2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст.256 ГПК України). Згідно ст.256 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до п.17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повне рішення складено 06.06.2022

Суддя Ціленко В. А.

Дата ухвалення рішення 25.05.2022
Оприлюднено 24.06.2022

Судовий реєстр по справі 917/2051/21

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Постанова від 11.08.2022 Східний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 02.08.2022 Східний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 28.07.2022 Східний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 21.07.2022 Східний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 11.07.2022 Східний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 11.07.2022 Східний апеляційний господарський суд Господарське
Рішення від 25.05.2022 Господарський суд Полтавської області Господарське
Ухвала від 16.05.2022 Господарський суд Полтавської області Господарське
Ухвала від 18.04.2022 Господарський суд Полтавської області Господарське
Ухвала від 06.04.2022 Господарський суд Полтавської області Господарське
Ухвала від 08.03.2022 Господарський суд Полтавської області Господарське
Ухвала від 19.01.2022 Господарський суд Полтавської області Господарське
Ухвала від 06.01.2022 Господарський суд Полтавської області Господарське

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Стежити за справою 917/2051/21

Встановіть Опендатабот та підтвердіть підписку

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону