ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 червня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/15378/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Бойка С.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛІДЕР СНЕК" до Кременчуцького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Полтавській області , Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення в частині повернення страхових внесків та застосування фінансових санкцій,
В С Т А Н О В И В:
Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛІДЕР СНЕК" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Кременчуцького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Полтавській області про визнання протиправним та скасування Рішення № 244 від 26.05.2021 Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області в частині повернення страхових коштів Фонду у сумі 14430,98 грн та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду у сумі 7215,49 грн.
В обґрунтування своїх вимог зазначено, що зі спірним рішенням позивач не погоджується, та зазначає, що встановлення Фондом факту неправомірно витраченої суми страхових коштів та нарахування штрафу за порушення порядку використання страхових коштів зумовлене виявленням технічної помилки при подачі заяви-розрахунку від 04.12.2018 ТОВ «ЛІДЕР СНЕК», в якій неправильно був зазначений період непрацездатності ОСОБА_1 ( період був меншим ніж зазначено в листку непрацездатності), внаслідок чого ОСОБА_1 недоотримала матеріальне забезпечення, виявши помилку ТОВ "ЛІДЕР СНЕК" звернулося з листом до Кременчуцького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, в якому вказало на помилку та подало заяву-розрахунок від 21.02.2019 в якій вказало період не вказаний у заяві-розрахунку від 04.12.2018 і за який ОСОБА_1 недоотримала матеріальне забезпечення. Надіслані підприємством заяви-розрахунки до Кременчуцького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області до ТОВ «ЛІДЕР СНЕК» не поверталися. Окрім цього зазначено, що Фондом виявлено помилку у заявах-розрахунках від 22.05.2018 та 25.06.2018, а саме, неправильно вказана причина непрацездатності ОСОБА_2 « 1 захворювання загальне» в той час, як у листках непрацездатності вказано причину непрацездатності « 5 невиробничі травми». Позивач вважає, що допущення неправомірного використання суми страхових коштів Фонду фактично не мало місця, а відтак застосування санкцій є неприпустимим.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 24.11.2021 відкрито провадження в адміністративній справі та ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
21 грудня 2021 року до суду надійшов відзив Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області на позов, у якому останній заперечував проти задоволення позовних вимог та зазначав, що під час проведення перевірки Кременчуцьким відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Полтавській області виявлено, що страхувальником ТОВ «ЛІДЕР СНЕК» подано до Фонду заяви-розрахунки для фінансування, які містять недостовірну інформацію. Вказує, що відповідальність за достовірність даних наведених у заяві-розрахунку несе страхувальник.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду 29.12.2021 залучено до участі у якості другого відповідача Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, прийнято рішення розгляд справи №440/15378/21 здійснювати в порядку загального позовного провадження, підготовче провадження призначено на 27 січня 2022 року.
27 січня 2022 року протокольною ухвалою закрито підготовче провадження, судовий розгляд справи призначений на 24 лютого 2022 року.
У зв`язку з запровадженням в Україні воєнного стану судове засідання призначене на 24.02.2022 не проводилось.
Судовий розгляд справи перенесено на 02 червня 2022 року.
02 червня 2022 року суд відповідно до ч.9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України вирішив перейти до розгляду справи в порядку письмового провадження.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини четвертої статті 229 вказаного Кодексу.
Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини.
Відповідно до наказу Кременчуцького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області № 58-од від 30 квітня 2021 року відповідачем з 11.05.2021 по 14.05.2021 проведено планову виїзну документальну перевірку дотримання порядку використання Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛІДЕР СНЕК» страхових коштів Фонду соціального страхування України за період з 01.10.2016 по 31.03.2021.
За результатами проведеної перевірки складений акт №56 від 14 травня 2021 року. При проведенні перевірки було виявлено, окрім інших порушень порядку використання страхових коштів Фонду, неправомірне використання страхових коштів фонду по застрахованим особам ОСОБА_1 у сумі 5726,48 грн (листок непрацездатності серія АДЦ №365392) та ОСОБА_2 (листки непрацездатності серія АДН №772011, серія АДП №797528) у сумі 8704,50 грн.
Не погоджуючись з результатами перевірки позивачем 20 травня 2021 року надано заперечення до акту перевірки від 14 травня 2021 року. Про результати розгляду заперечення позивачу направлено відповідь 24.05.2021 №05.6-13/21, відповідно до якої результати проведеної перевірки визнані обґрунтованими.
На підставі висновків зазначеного акта перевірки, враховуючи заперечення позивача, відповідачем прийняте рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду № 244 від 26 травня 2021 року, яким зобов`язано позивача повернути Фонду соціального страхування України неправомірно витрачену суму страхових коштів 18812, 59 грн та сплатити штраф за порушення порядку використання страхових коштів у розмірі 9406,30 грн.
Не погодившись з вищезазначеними рішенням в частині визнання поршення порядку використання страхових коштів Фонду, а саме подання заяв-розрахунків, які містять недостовірну інформацію на суму 14430,98 грн, позивач оскаржив його до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з такого.
Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 року № 1105-ХІV (далі - Закон № 1105) відповідно до Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я.
Відповідно до статті 19 даного Закону право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України.
Положення статті 31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" визначають, що підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.
Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.
Зокрема, порядок оформлення і видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, регулюються: Інструкцією про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженою спільним наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03 листопада 2004 року № 532/274/136-ос/1406, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2004 року за № 1456/10055 (далі - Інструкція № 532), а також Інструкцією про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров`я України від 13 листопада 2001 року № 455, який погоджено Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (надалі реорганізованих у Фонд соціального страхування України), та зареєстровано у Міністерстві юстиції України 04 грудня 2001 року за № 1005/6196 (далі - Інструкція № 455).
Згідно із Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" пункту 1 частини другої статті 15 роботодавець зобов`язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом.
Статті 34 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та пункту 4 Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затвердженого Постановою № 12 фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам здійснюється робочими органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду. Підставою для фінансування страхувальників робочими органами Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами. Інформація, внесена страхувальником до заяви-розрахунку, повинна повністю відповідати документам, на підставі яких здійснено призначення матеріального забезпечення та окремі виплати потерпілим на виробництві (членам їх сімей), та бути відображена в реєстрах бухгалтерського обліку.
Згідно частини 1 статті 4 Закону № 1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Пунктами 6, 7 частини 1 статті 9 Закону № 1105-XIV визначено, що основними завданнями Фонду та його робочих органів є: здійснення перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам, у тому числі на підставі інформації з електронного реєстру листків непрацездатності; здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду.
Згідно пункту 3 частини 1 статті 10 Закону № 1105-XIV Фонд має право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду.
Відповідно до п. 2.1 Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затверджена постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 29 (далі - Інструкція № 29) перевірки здійснюються посадовими особами органів Фонду за місцезнаходженням страхувальника або в приміщенні органу Фонду за пропозицією страхувальника та за умови надання ним всіх необхідних документів для проведення перевірки.
Документом, який складається в установленому законодавством порядку посадовими особами органу Фонду, що проводили перевірку, фіксує факт її проведення та результати є акт перевірки (пункт 1.5 Інструкції № 29).
Пунктами 3.13.2, 3.13.3 Інструкції № 29 визначено, при складанні акта перевірки посадові особи органу Фонду об`єктивно та чітко викладають факти порушень, виявлені під час перевірки, з посиланням на відповідну структурну одиницю нормативно-правового акта. Акт перевірки має відповідати вимогам ділової мови та офіційно-ділового стилю.
Порушення, які є типовими і повторюються, відображаються у додатках до акта перевірки з детальним обґрунтуванням цих порушень.
Згідно частини 3 статті 15 Закону № 1105-XIV достовірність зазначених у документах даних перевіряється Фондом. У разі подання недостовірних відомостей, використання роботодавцем коштів Фонду з порушенням встановленого порядку роботодавець добровільно чи на підставі рішення суду повинен відшкодувати страховику заподіяну шкоду.
За приписами частини 5 цієї статті роботодавець несе відповідальність за:
1) порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення;
2) несвоєчасне подання або неподання відомостей, встановлених цим Законом;
3) подання недостовірних відомостей про використання коштів Фонду;
4) шкоду, заподіяну застрахованим особам або Фонду внаслідок невиконання або неналежного виконання обов`язків, визначених цим Законом.
Згідно частини 6 статті 15 Закону № 1105-XIV у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
Виявлене Фондом в ході перевірки порушення щодо внесення до заяв-розрахунків страхувальником недостовірної інформації, яка не відповідає документам, на підставі яких здійснено призначення матеріального забезпечення є очевидною технічною помилкою.
Так з наявного у матеріалах справи копії листка непрацездатності ОСОБА_1 серії АДЦ №365392 вбачається, що в ньому зазначений період непрацездатності з 13.10.2018 по 28.11.2018, проте при подачі заяви-розрахунку від 04.12.2018 до Фонду ТОВ «ЛІДЕР СНЕК» вказано період непрацездатності ОСОБА_1 з 13.10.2018 по 28.10.2018, внаслідок чого застрахована особа недоотримала матеріальне забезпечення в сумі 3777,04 грн. Виявши свою помилку ТОВ «ЛІДЕР СНЕК» звернулося з листом до Кременчуцького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, в якому вказала на технічну помилку зроблену підприємством при подачі заяви-розрахунку від 04.12.2018, що призвела до недоплати по листку непрацездатності АДЦ № 365392 , яка склала 3777,04 грн. А тому додатково подано заяву-рохунок від 21.02.2019, в якій вказало період непрацездатності ОСОБА_1 з 29.10.2018 по 28.11.2018 (тобто не вказаний у заяві-розрахунок від 04.12.2018 і за який застрахована особа недоотримала матеріальне забезпечення).
Розрахунок матеріального забезпечення ОСОБА_1 ТОВ «ЛІДЕР СНЕК» здійснено згідно заяви-розрахунку від 04.12.2018 1949,44 грн за період непрацездатності з 13.010.2018 по 28.10.2018, згідно заяви-розрахунку від 21.02.2019 3777,04 грн за період працездатності з 29.10.2018 по 28.11.2018. Тобто за період непрацездатності відповідно до листка непрацездатності АДЦ №365392 з 13.10.2018 по 28.11.2018.
Заяви-розрахунки від 04.12.2018 та від 21.02.2019 були прийняті, перевірені та профінансовані Кременчуцьким відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області без зауважень.
Відтак, у заяві-розрахунку від 04.12.2018 мала місце технічна помилка (описка) щодо зазначення періоду непрацездатності, яка ТОВ «ЛІДЕР СНЕК» виправлена шляхом подання додаткової заяви-розрахунку від 21.02.2019.
Кременчуцьким відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області також під час перевірки ТОВ «ЛІДЕР СНЕК» виявлено у заявах-розрахунках від 22.05.2018 та від 25.06.2018 недостовірну інформацію за листами непрацездатності серії АДН №772011, серії АДН 797528 щодо застрахованої особи ОСОБА_2 , а саме вказано причину непрацездатності «1- загальне захворювання», в той час як у листах непрацездатності зазначено « 5 невиробничі травми».
Однак, незалежно від причин непрацездатності ОСОБА_2 « 1 - загальне захворювання» чи « 5 - невиробничі травми» застрахованій особі надається один і той самий вид матеріального забезпечення допомога по тимчасовій непрацездатності відповідно до п.1 статті 20 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 №1105 ХІV.
Як передбачено пунктом 8 Постанови № 12 робочий орган виконавчої дирекції Фонду або його відділення після надходження заяви-розрахунку здійснює перевірку інформації, наведеної у ній, перевіряє правильність заповнення реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування, дані про сплату ним єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, наявність у Фонді зареєстрованого нещасного випадку або профзахворювання (у разі проведення виплат потерпілим на виробництві (членам їх сімей), правильності нарахування виплат та у разі відсутності зауважень протягом десяти робочих днів здійснює фінансування сум, зазначених у заяві-розрахунку. У разі виявлення помилок та/або недостовірних відомостей заява-розрахунок повертається страхувальнику з відповідними рекомендаціями щодо їх усунення.
Натомість заяви-розрахунки ТОВ «ЛІДЕР СНЕК» прийняті та профінансовані Фондом у повному обсязі.
Як вже зазначалося судом, підставою для прийняття відповідачем рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування штрафних санкцій стало зазначення позивачем у заявах-розрахунках недостовірної інформації.
Надаючи оцінку такій підставі оскарженого рішення суд враховує те, що недостовірною вважається інформація, яка не відповідає дійсності або викладена неправдиво, тобто містить відомості про події та явища, яких не існувало взагалі або які існували, але відомості про них не відповідають дійсності (Постанова Пленуму Верховного суду № 1 від 27.02.2009 "Про судову практику у справах про захист гідності та честі фізичної особи, а також ділової репутації фізичної та юридичної особи").
Враховуючи те, що позивачем допущено технічну помилку у написанні періоду непрацездатності застрахованої особи ОСОБА_1 , яку він самостійно виправив, а також помилково зазначено іншу причину непрацездатності застрахованої особи ОСОБА_2 , ніж та, що вказана у лисках непрацездатності, що не вплинуло на зміну виду матеріального забезпечення, суд приходить до висновку про відсутність факту допущення ТОВ «ЛІДЕР СНЕК» неправомірного використання суми страхових коштів Фонду.
Окрім цього, враховуючи, що сам факт настання страхових випадків по досліджуваним листкам непрацездатності не ставиться під сумнів органом Фонду, підстав для повернення коштів Фонду, які були виплачені відповідно до вказаних листків непрацездатності не вбачається.
Така правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 18.06.2020р. у справі № 802/2184/16-а.
Крім того, відповідач під час перевірки отриманих заявок - розрахунків не повернув їх страхувальнику для усунення недоліків, як це передбачено пунктом 8 Порядку № 12.
Враховуючи вищенаведене суд дійшов висновку про відсутність факту порушення порядку використання страхових коштів ТОВ «ЛІДЕР СНЕК», саме подання заяв-розрахунків, які містять недостовірну інформацію та, як наслідок, відсутність підстав для повернення страхових коштів у розмірі 14430,98 грн та сплати штрафних санкцій у розмірі 7215,49 грн.
Відтак, рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області №244 від 26.05.2021 в частині повернення суми страхових коштів у розмірі 14430,98 грн та застосування штрафних санкцій у розмірі 7215,49 грн є протиправним та підлягає скасуванню.
Згідно частин 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Враховуючи сплату позивачем судового збору у розмір 2270,00 грн відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягає 2270,00 грн.
На підставі викладеного та керуючись ст. 77, 122, 123, 139, 242, 243, 251, 255 КАС України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛІДЕР СНЕК» ( вул. Ярмаркова, буд.9, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 36410581) до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області (вул. Гоголя, 34, м. Полтава, Полтавська область, ідентифікаційний код 41319427) ), Кременчуцького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Полтавській області ( вул. Європейська, 68-А, Кременчук, Полтавська область, 39601, ідентифікаційний код 41425689 ) про визнання протиправними та скасування рішення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення № 244 від 26 травня 2021 року Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області в частині повернення страхових коштів Фонду у сумі 14430,98 грн та застосування фінансових штрафних санкцій за порушення порядку викоритання страхових коштів Фонду у сумі 7215,49 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛІДЕР СНЕК» витрати зі сплати судового збору у розмірі 2270,00 грн (дві тисячі двісті сімдесят гривень)
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на це рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.С. Бойко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.06.2022 |
Оприлюднено | 28.06.2022 |
Номер документу | 104673183 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Бойко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні