Постанова
від 30.08.2011 по справі 2а/1570/3016/2011
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2а/1570/3016/2011

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 серпня 2011 року м.Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Стефанова С.О.,

суддів: Катаєвої Е.В., Свиди Л.І.,

за участю секретаря судового засідання Мірзи О.В.,

розглянувши порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Обласне ремонтно-транспортне підприємство`до Державної служби геології та надр України, за участю третіх осіб - Українського державного геологорозвідувального інституту та Міністерства екології та природних ресурсів України про визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю «Обласне ремонтно-транспортне підприємство»(надалі по тексту Позивач) звернулося до суду з позовом до Державної служби геології та надр України (надалі по тексту - відповідач), за участю третіх осіб - Українського державного геологорозвідувального інституту та Міністерства екології та природних ресурсів України про визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання вчинити певні дії. Позивачем неодноразово уточнювались позовні вимоги, у зв`язку з чим з урахуванням останніх уточнень позову, позивач просить визнати неправомірною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо ненадання дозволу на користування надрами, а саме у відсутності дій спрямованих до Українського державного геологорозвідувального інституту, про порушення права позивача у питаннях ціноутворення на цегельну продукцію та прийняття його фінансово-економічних показників з рентабельністю підприємства 0,3% на видачу документів, як підставу для надання дозволу на користування надрами, а саме на видобування суглинків на Арцизькому родовищі для виготовлення цегельно-черепичної продукції та створення нових робочих місць у м. Арциз Одеської області; зобов`язати відповідача надати позивачу додатковий термін для сплати вартості спеціального дозволу на користування надрами; зобов`язати відповідача видати позивачу дозвіл на користування надрами, а саме на видобування суглинків на Арцизькому родовищі для виготовлення цегельно-черепичної продукції та зобов`язати Український державний геологорозвідувальний інститут прийняти фінансово-економічні показники позивача, з рентабельністю 0,3 %, провести розрахунок згідно цих показників. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 08.11.2010р. підприємство звернулося із заявою до Міністерства екології та природних ресурсів України на отримання спеціального дозволу на право користування надрами, а саме на видобування суглинків на Арцизькому родовищі в Арцизькому районі Одеської області строк на 20 років з доданням усіх необхідних документів згідно переліку, встановленого Порядком надання у 2010 році спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.06.2010р. № 596. 26.12.2010р. Міністерство затвердило заяву та прийняло рішення на видачу спеціального дозволу на видобування суглинків на Арцизькому родовищі. Відповідно до законодавства суб`єкт господарювання повинен сплатити у повному обсязі збір за надання дозволу та у разі потреби вартість геологічної інформації про ділянку надр, яка надається у користування. Розмір зазначеного вище збору за надання дозволу розраховується Українським державним геологорозвідувальним інститутом, проте Український державний геологорозвідувальний інститут склав зазначений розрахунок з затримкою та Державною службою геології та надр України не було надано позивачу рахунок для сплати збору за надання дозволу. Суб`єкт господарювання повинен сплатити у повному обсязі збір за надання дозволу відповідно до законодавства протягом 90 днів з дати прийняття рішення про надання спеціального дозволу. Дозвіл надається не пізніше ніж через 30 днів після оплати у повному обсязі збору за надання дозволу. Таким чином затримка видачі розрахунку та не видача позивачу рахунку для сплати збору за надання дозволу привела до зриву вищезазначеного терміну сплати підприємством збору за надання дозволу.

Представник позивача у судове засідання не з`явився, надав до суду заяву про розгляд справи в поряду письмового провадження, позовні вимоги підтримав повністю та просив позов задовольнити у повному обсязі, посилаючись на обставини викладені у позовній заяві, а також зокрема зазначив, що позивач у зв`язку з бездіяльністю відповідача зазнає матеріальних збитків.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином у встановленому законом порядку, надав до суду письмові пояснення, в яких просив відмовити позивачеві у задоволенні адміністративного позову у повному обсязі.

Представники третіх осіб у судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином у встановленому законом порядку, третя особа - Міністерство екології та природних ресурсів України надало до суду заперечення на адміністративний позов в яких просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Відповідно до ч.6 ст.128 КАС України, якщо не має перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи вищезазначені підстави, суд вирішив розглянути справу у письмовому провадженні.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позовні вимоги та заперечення, перевіривши їх доказами, суд вважає, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню, з наступних підстав.

Матеріалами справи підтверджено, що позивач, товариств з обмеженою відповідальністю «Обласне ремонтно-транспортне підприємство`пройшов передбачену законодавством процедуру державної реєстрації, набув правового статусу суб`єкта господарювання юридичної особи, значиться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців з ідентифікаційним номером 32166022 (а.с. 18).

Згідно з ч.1 ст.13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземні юридичні особи та громадяни. Позивач наведеному визначенню відповідає.

Судом встановлено, що 08.11.2010р. позивач звернувся до Міністерства екології та природних ресурсів України із заявою про отримання спеціального дозволу на право користування надрами, а саме, на видобування суглинків на Арцизькому родовищі в Арцизькому районі Одеської області строком на 20 років з доданням усіх необхідних документів згідно переліку, встановленого Порядком надання у 2010 році спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.06.2010р. № 596 (надалі по тексту Порядок № 596) (а.с. 10).

Відповідно до Указу Президента України від 09.12.2010 № 1085/2010 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади`Міністерство навколишнього природного середовища України реорганізовано та утворено Міністерство екології та природних ресурсів України, Державну екологічну інспекцію України, Державну службу геології та надр України.

У відповідності до абзацу «а`п. 1 Положення про Міністерство екології та природних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011р. № 452/2011, Мінприроди є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади у формуванні і забезпеченні реалізації державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, екологічної та у межах своєї компетенції біологічної, генетичної та радіаційної безпеки, поводження з відходами, пестицидами і агрохімікатами, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (надр, поверхневих та підземних вод, внутрішніх морських вод і територіального моря, атмосферного повітря, лісів, тваринного (у тому числі водних живих ресурсів, мисливських та не мисливських видів тварин) і рослинного світу та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, відтворення та охорони земель, збереження, створення і невиснажливого використання біо- та ландшафтного різноманіття, нормування, збереження і використання екологічної мережі, організації, охорони та використання природно-заповідного фонду, збереження озонового шару, регулювання негативного антропогенного впливу на зміну клімату та адаптації до його змін і виконання у межах компетенції вимог Рамкової конвенції ООН про зміну клімату та Кіотського протоколу до неї, розвитку водного господарства і меліорації земель, геологічного вивчення та раціонального використання надр, а також у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання, відтворення та охорону природних ресурсів.

Відповідно до п. 1 Положення Державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Так відповідно до пункту 4 вищезазначеного Положення, Державна служба геології та надр України видає у встановленому порядку спеціальні дозволи на: геологічне вивчення родовищ корисних копалин; геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку родовищ корисних копалин; видобування корисних копалин; геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ з подальшим видобуванням нафти і газу (промисловою розробкою родовищ); будівництво та експлуатацію підземних споруд, не пов`язаних із видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне та рекреаційно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції.

Тобто, Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.

Так, судом встановлено, що Державною службою геології та надр України 08.11.2010р. отримано заяву та додані до неї документи позивача на отримання спеціального дозволу без проведення аукціону на користування надрами з метою видобування цегельно-черепичної сировини на Арцизькому родовищі Одеської області строком на 20 років.

Статтею 5 Закону України «Про Державний бюджет на 2010 рік`встановлено, що у 2010 році продаж спеціальних дозволів на користування надрами здійснюється на аукціонах, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Постановами Кабінету Міністрів України від 21.07.2010р. № 662 та від 23.06.2010р. № 596 відповідно затверджено Порядок проведення у 2010 році аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами (надалі - Порядок № 662) та Порядок надання у 2010 році спеціальних дозволів на користування надрами (надалі - Порядок № 596).

Підпунктом 7 пункту 8 Порядку № 596 встановлено, що без проведення аукціону дозвіл на користування надрами надається у разі геологічного вивчення або видобування корисних копалин, якщо відповідно до законодавства заявник є власником цілісного майнового комплексу, побудованого (реконструйованого) з метою видобування та переробки корисних копалин з ділянки надр, на користування якою надається дозвіл.

Судом встановлено, що на засіданні Міжвідомчої робочої групи з питань надрокористування (Протокол від 22.12.2010 року № 10-10) було прийнято рішення щодо надання ТОВ «Обласне ремонтно-транспортне підприємство`спеціального дозволу на користування надрами відповідно до підпункту 7 пункту 8 Порядку № 596.

Відповідно до статті 34 Кодексу України «Про надра`за видачу спеціального дозволу справляється збір, який у разі надання дозволу без проведення аукціону розраховується виходячи з початкової ціни продажу такого дозволу на аукціоні.

Пункт 15 Порядку № 596 також передбачено, що суб`єкт господарювання повинен сплатити у повному обсязі збір за надання дозволу та у разі потреби вартість геологічної інформації за ділянку надр, яка надається у користування протягом 90 днів з дати прийняття рішення Мінприроди про надання спеціального дозволу.

Таким чином, якщо рішення Міжвідомчої робочої групи з питань надрокористування датується 22.12.2010 року, то позивач згідно чинного на той момент законодавства, повинен був сплатити збір до 24.03.2011 року.

Частина 5 пункту 15 Порядку № 596 передбачає, що у разі несплати в установлений строк збору за надання дозволу або невнесення плати за геологічну інформацію суб`єкт господарювання, щодо якого прийнято рішення відповідно до п. 8 зазначеного Порядку або якого визнано переможцем аукціону, втрачає право на його отримання. Рішення про надання дозволу відповідно до п. 8 цього Порядку підлягає скасуванню.

Позивач не заперечує факту пропущення ним строків на оплату збору за надання дозволу на користування надрами, проте, суд вважає, що позивачем зазначений строк був пропущений не з його вини, а в зв`язку з бездіяльністю виконавчих органів Міністерства екології та природних ресурсів України, а саме відповідача - Державної служби геології та надр України та третьої особи - Українського геологорозвідувального інституту, з огляду на наступне.

Відповідно до п. 15 Порядку № 596 передбачено, що вартість дозволу визначається за результатами аукціону або конкурсу. Розмір збору за надання дозволу без проведення аукціону визначається згідно з додатком 2. Розмір збору за надання дозволу розраховується відповідно до Методики визначення початкової ціни продажу на аукціоні спеціального дозволу на право користування надрами, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 15.10.2004р. № 1374 (надалі - Методика).

Розмір зазначеного вище збору за надання дозволу на користування надрами розраховується Українським державним геологорозвідувальним інститутом (надалі по тексту - УкрДГРІ), підвідомчою Міністерству екології та природних ресурсів України організацією.

Судом встановлено, що після прийняття рішення Міжвідомчою робочою групою з питань надрокористування щодо надання ТОВ «Обласне ремонтно-транспортне підприємство`спеціального дозволу на користування надрами відповідно до підпункту 7 пункту 8 Порядку № 596, Державною службою геології та надр України на адресу УкрДГРІ було направлено розпорядження щодо проведення розрахунку рекомендованої початкової вартості спеціального дозволу на користування надрами ТОВ «Обласне ремонтно-транспортне підприємство», в якому також були зазначені очікувані техніко-економічні показники позивача, які розглядала Міжвідомча робоча група з питань надрокористування.

Отримавши листа від Державної служби геології та надр України, УкрДГРІ повинен був згідно Методики розрахувати рекомендовану початкову ціну спеціального дозволу на користування надрами ТОВ «Обласне ремонтно-транспортне підприємство`з метою видобування для Арцизького родовища суглинків, глин. Розраховану ціну збору для отримання спецдозволу УкрДГРІ повинен був надіслати Державній службі геології та надр України.

В свою чергу отримавши від УкрДГРІ розрахунок рекомендованої початкової ціни спеціального дозволу на користування надрами ТОВ «Обласне ремонтно-транспортне підприємство`з метою видобування для Арцизького родовища суглинків, глин, Державна служба геології та надр України повинна була виписати рахунок ТОВ «Обласне ремонтно-транспортне підприємство», щоб позивач мав змогу сплатити визначений збір за надання дозволу на користування надрами.

Як вже судом зазначалось, якщо рішення Міжвідомчої робочої групи з питань надрокористування датується 22.12.2010 року, то позивач згідно чинного на той момент законодавства, повинен був сплатити збір до 24.03.2011 року.

Судом встановлено, що УкрДГРІ розрахунок рекомендованої ціни продажу спеціального дозволу на користування надрами був складений та надісланий на адресу Державної служби геології та надр України лише 14.06.2011 року, що підтверджується листом № 591 від 14.06.2011р. (а.с. 147-150).

Таким чином на підставі викладеного суд дійшов висновку, що станом на 24.03.2011 року УкрДГРІ ще не був складений розрахунок рекомендованої початкової ціни спеціального дозволу на користування надрами ТОВ «Обласне ремонтно-транспортне підприємство`та відповідно Державною службою геології та надр України позивачу не був виписаний рахунок для сплати збору за надання дозволу на користування надрами, у зв`язку з чим, позивач з незалежних від нього причин був реально позбавлений можливості сплатити збір за надання дозволу у встановлений законом строк, а саме протягом 90 днів з дати прийняття рішення про надання спеціального дозволу.

Згідно ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

На підставі ст.10 КАС України, згідно якої, усі учасники адміністративного процесу є рівними та ст.11 КАС України, згідно якої розгляд і вирішення справ у адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними доказів, з`ясувавши обставини у справі; перевіривши всі доводи і заперечення сторін та надавши правову оцінку наданим доказам, суд дійшов висновку, що ТОВ «Обласне ремонтно-транспортне підприємство`достатньо та належно обґрунтувало свої позовні вимоги. Доводи позивача стосовно того, що у зв`язку з бездіяльністю відповідача щодо не надання позивачу своєчасно рахунку для сплати збору за надання дозволу на користування надрами, позивач з не його вини був позбавлений можливості сплатити збір за надання дозволу у встановлений законом строк, а саме протягом 90 днів з дати прийняття рішення про надання спеціального дозволу, повністю знайшли своє підтвердження в судовому засіданні.

Суд зазначає, що з урахуванням того, що за результатами розгляду заяви та доданих до неї документів позивача на отримання спеціального дозволу без проведення аукціону на користування надрами з метою видобування цегельно-черепичної сировини на Арцизькому родовищі Одеської області строком на 20 років, Міжвідомчою робочою групи з питань надрокористування було прийнято рішення щодо надання ТОВ «Обласне ремонтно-транспортне підприємство`спеціального дозволу на користування надрами відповідно до підпункту 7 пункту 8 Порядку № 596, проте згідно з ч. 5 п. 15 Порядку № 596, у зв`язку з несплатою позивачем з незалежних від нього причин, в установлений строк збору за надання дозволу, позивач втратив право на отримання зазначеного дозволу та рішення про надання дозволу підлягає скасуванню.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що для повного захисту прав позивача необхідно вийти за межі його позовних вимог та частково задовольнити позов шляхом визнання протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо ненадання позивачу рахунку зі сплати збору за надання ТОВ «Обласне ремонтно-транспортне підприємство`спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування цегельно-черепичної сировини на Арцизькому родовищі Одеської області строком на 20 років та зобов`язання Державної служби геології та надр України на підставі поданої позивачем 08.11.2010р. заяви на отримання спеціального дозволу без проведення аукціону на користування надрами з метою видобування цегельно-черепичної сировини на Арцизькому родовищі Одеської області строком на 20 років та доданих до неї документів прийняти рішення про надання ТОВ «Обласне ремонтно-транспортне підприємство`спеціального дозволу без проведення аукціону на користування надрами з метою видобування цегельно-черепичної сировини на Арцизькому родовищі Одеської області строком на 20 років відповідно до підпункту 7 пункту 8 Порядку № 596 та видати позивачу рахунок зі сплати зазначеного збору.

Суд вважає за необхідне на підставі положень ч.2,3 ст.162 КАС України винести постанову, яка б гарантувала дотримання та захист прав, свобод, інтересів особи, яка звернулась за судовим захистом.

Таким чином, з урахуванням встановлених у судовому засіданні фактів, оцінюючи надані сторонами у справі докази у сукупності, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог ТОВ «Обласне ремонтно-транспортне підприємство».

Керуючись ст.ст. 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Обласне ремонтно-транспортне підприємство`до Державної служби геології та надр України, за участю третіх осіб - Українського державного геологорозвідувального інституту та Міністерства екології та природних ресурсів України про визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо ненадання ТОВ «Обласне ремонтно-транспортне підприємство`рахунку зі сплати збору за надання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування цегельно-черепичної сировини на Арцизькому родовищі Одеської області строком на 20 років.

Зобов`язати Державну службу геології та надр України на підставі поданої ТОВ «Обласне ремонтно-транспортне підприємство»08.11.2010р. заяви на отримання спеціального дозволу без проведення аукціону на користування надрами з метою видобування цегельно-черепичної сировини на Арцизькому родовищі Одеської області строком на 20 років та доданих до неї документів, прийняти рішення про надання ТОВ «Обласне ремонтно-транспортне підприємство`спеціального дозволу без проведення аукціону на користування надрами з метою видобування цегельно-черепичної сировини на Арцизькому родовищі Одеської області строком на 20 років відповідно до підпункту 7 пункту 8 Порядку надання у 2010 році спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.06.2010р. № 596.

Зобов`язати Державну службу геології та надр України видати позивачу рахунок зі сплати збору за надання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування цегельно-черепичної сировини на Арцизькому родовищі Одеської області строком на 20 років.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги. Якщо апеляційну скаргу не буде подано в строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова суду набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Постанова суду може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги до Одеського окружного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Головуючий суддя С.О. Cтефанов

Судді Л.І. Свида

Е.В. Катаєва

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.08.2011
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу104678838
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/1570/3016/2011

Постанова від 30.08.2011

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

Ухвала від 04.07.2011

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

Ухвала від 04.07.2011

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

Ухвала від 19.04.2011

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

Ухвала від 03.06.2011

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

Ухвала від 16.05.2011

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні