Рішення
від 16.05.2022 по справі 906/194/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ



майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" травня 2022 р. м. Житомир Справа № 906/194/22

Господарський суд Житомирської області у складі: судді Машевської О.П.

за участю секретаря судового засідання: Жарського В.В.

за участю представників сторін:

від позивача: Якименко С.І., дов. №5372 від 27.04.2022 ( в режимі відеоконференції)

від відповідача: Раковець С.І. - директор, наказ №27-К від 01.03.2013

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" (м. Київ) в особі Регіональної філії "Львівська залізниця" (м. Львів) Акціонерного товариства "Укрзалізниця"

до Дочірнього підприємства "ШПАТ" ( с. Йосипівка Баранівського району)

про стягнення 24140,00 грн

Процесуальні дії по справі.

Господарським судом Житомирської області ухвалою суду від 11.03.22р. за правилами спрощеного позовного провадження відкрито провадження у справі за позовом АТ "Українська залізниця" в особі РФ "Львівська залізниця" (м. Львів) АТ "Укрзалізниця" до відповідача ДП"ШПАТ" про стягнення 24140,00грн неустойки.

Судове засідання з розгляду справи по суті призначено на 11:00год. 18.04.22р.

08.04.2022 до суду відповідач надіслав відзив на позовну заяву в порядку ст. 165 ГПК України.

Ухвалою суду від 08.04.22р. відкладено судове засідання з розгляду справи по суті на 17.05.22р. о 12:00 год.; встановлено позивачу та відповідачу додаткові строки для подання відповіді на відзив та заперечення з урахуванням вимог ст.ст. 166, 167 ГПК України. Додатково відповідачу ухвалено подати в судове засідання з розгляду справи по суті 17.05.22р. оригінали документів, доданих до позовної заяви в копіях, для огляду.

В судовому засіданні з розгляду справи по суті 17.05.22р. заслухано представників сторін , безпосередньо досліджено наявні у справі докази та після виходу суду з нарадчої кімнати оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду про відмову у позові.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.

Акціонерне товариство "Українська залізниця" (м. Київ) в особі Регіональної філії "Львівська залізниця" (м. Львів) Акціонерного товариства "Укрзалізниця" просить стягнути з Дочірнього підприємства "ШПАТ" (с. Йосипівка Баранівського району) неустойку у п`ятикратному розмірі провізної плати за перевезення надлишку маси вантажу в сумі 24140,00грн ( надалі у тексті - Залізниця та Підприємство).

В обґрунтування фактичних підстав позову Залізниця доводить, що 25.08.2021 згідно відправки №34908962 Підприємство відправило зі станції Полонне-Південно-Західна залізниця до станції Береза Картузська БЧ вагон №60550621 з вантажем "польовий шпат". 29.08.2021 на станції Здолбунів Львівської залізниці вагон №60550621 затримано для подальшого комісійного зважування на підставі актів загальної форми №8307 та №743. Зважуванням даного вагону на 150т електронних тензометричних вагонних вагах, клеймо 2021 встановлено: вантажопідйомність вагону - 70тн, маса нетто - 70950 кг, що на 1550 кг більше від ваги, яка зазначена в перевізному документі; тара 23330 кг, маса брутто 94250 кг, що більше вантажопідйомністю вагона на 950 кг.

Залізниця доводить, що при заповненні накладної №34908962 Підприємством допущено невідповідність маси вантажу у вагоні №660550621, що підтверджується комерційним актом №350002/62 від 29.08.2021.

Оскільки згідно показників ваги зазначений вагон був навантажений понад норму, що в свою чергу загрожувало безпеці руху відповідно до Правил технічної експлуатації вагонів розділ 15 п.15.27, вагон було затримано на станції Здолбунів.

На підставі ст. 16 Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення нарахована неустойка у розмірі 24140,00грн (4828,00грн (провізна плата х 5).

Правові підстави позову: ч.5 ст. 307 ГК України, ст. 4 Статуту залізниць України , ст.ст. 14, 15, 16 та 31 Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення (СМГС) та Правила перевезень вантажів (додаток 1 до цієї Угоди). Неустойка по п.3 ст.16 СМГС стягується відповідно до ст.31 "Плата провізної плати та неустойки" у п`ятикратному розмірі провізної плати за перевезення надлишку маси вантажу.

У відзиві на позовну заяву від 07.04.22р. №50 (вх. г/с №5283 від 08.04.22р.) Підприємство заперечує доводи позову у повному обсязі. Насамперед наголошує на тій обставині, що зважування вагонів проводилося на місцях загального користування силами та засобами Залізниці на підставі укладеного з відповідачем Договору №ПЗ/МЧ-215060/1110 про виконання навантажувально-розвантажувальних робіт РВ "Південно-західна залізниця" АТ "Укрзалізниця". Перед відправленням партії вагонів на станції відправлення Полонне Південно-західної залізниці було проведено зважування вагона №60550621 вагами Пульсар ВТВ-1СБ. Зважування проводилося уповноваженою особою АТ "Укрзалізниця" Цимбалюком Ф.В. Так, маса складала: нетто - 69400 кг, тара - 23300 кг при вантажопідйомності вагону - 70 000 кг, що підтверджується залізничною накладною в графі 26 стоїть відмітка станції Полонне Південно-Західної залізниці, датована 25.08.2021 та відомістю вагонів на дану партію вагонів, в якій станція Полонне Південно-західної залізниці засвідчила вірність відомостей, зазначених в даній відомості, зокрема і масу нетто вагона №60550621. Крім того, факт зважування вагонів на станції Полонне Південно-західної залізниці підтверджується протоколом зважування завантажених вагонів, а також переліком №20210826 від 26.08.2021 Філії Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень АТ "Укрзалізниця", згідно даних накопичувальної картки , з якої 25.08.2021 було списано кошти за зважування вантажів або пор.вагонів на вагах залізниці при перевезенні (код 195/1. На станції відправлення вантаж було прийнято без зауважень, про що свідчить відмітка станції відправлення, відповідні відмітки про наявність зауважень відсутні. Доводить, що перед відправленням вагона зі станції відправлення Полонне усі норми щодо загальної ваги вагону та розподілення вантажу між осями було виконано, що підтверджується документами, що оформлялися при відправленні вантажу, зокрема, накладною №34908962. Після завантаження та прийому до перевезення вантажу у вагоні №60550621 на станції Полонне та оформлення залізничної накладної Підприємство не мав змоги впливати на вантаж, що міститься у вагоні. Посилаючись на вимоги п. 10 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 №334 Підприємство доводить, що надані Залізницею на підтвердження невідповідності маси вантажу у спірному вагоні Комерційний акт №35002/62, акти форми №8307 та №743 не містять обов`язкового підпису начальника вантажного району (завідувача вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи); доказів виконання функцій начальника вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) іншими особами, які підписали комерційний акт та акти загальної форми, у матеріалах справи немає, а тому такі документи не є належними доказами. Із тексту позовної заяви випливає, що стаття 31 Угоди передбачає стягнення неустойки за згадане вище порушення у п`ятикратному розмірі провізної плати за перевезення надлишку маси вантажу. Звертає увагу на те, що стаття 31 Угоди не містить такої норми, що, на думку Підприємства, позбавляє Залізницю правової підстави для стягнення згаданої неустойки. Доводить, що із розрахунку суми неустойки неможливо достовірно встановити як Залізниця визначила її розмір, зокрема: 1) на якій підставі було визначено тарифну відстань протяжністю 316 км; 2) на якій підставі визначено суму 2637грн; 3) на якій підставі при розрахунку провізної плати за перевезення вантажу у вагоні №44271914 було зафіксовано коефіцієнт 1,831.

Залізниця у відповіді на відзив (заперечення) вважаючи доводи Підприємства безпідставними, доводить, що приймання вантажу до перевезення по відправці №34908962 здійснювалося Залізницею без перевірки маси вантажу. Підприємством призначено відповідальним за навантаження вантажу економіста зі збуту Кучерука А.В., про що проставлено відмітку в графі №15 накладної на відправку №34908962. Як вбачається з накопичувальної картки №25080654 від 25.08.2021 з Підприємства було списано кошти саме за зважування вантажу на вагах залізниці. З протоколу зважування завантажених вагонів вбачається, що вагон №60550621 було зважено 25.08.2021 о 16:33год., вагон №60550621 було прийнято до перевезення 25.08.2021 о 19:05год., що підтверджується інформацією з перевізного документа в розділі додаткові відомості, даний вагон після зважування перебував у віданні та повному розпорядженні відповідача більше двох годин. Залізниця наголошує, що відомості, зазначені у актах загальної форми №743, №8307 не є підставою для підтвердження невідповідності маси вантажу, оскільки лише засвідчують факт затримки вагону і є підставою для матеріальної відповідальності. Акти загальної форми підписано двома особами. Щодо підписантів комерційного акту №350002/62 від 29.08.2021, то згідно п. 4.2. Службової інструкції до Угоди про міжнародне залізничне вантаження сполучення "Пояснення по заповненню комерційного акта" у графі 18 комерційного акта проставляються підписи присутніх при перевірці вантажу представників учасників перевезення, а також вказуються їх прізвище та ім`я. Ставиться відтиск календарного штемпеля перевізника, який склав комерційний акт. Отже, п. 10 Правил складання актів у даному випадку не застосовуються, оскільки Додаток 1 до СМГС та Службова інструкція до СМГС регулює питання підписантів комерційного акту. Підставою для складання комерційного акту є контрольне комісійне зважування у складі комісії. Відповідно до п. 10 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 №334 і зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.07.2002 №567/6855, комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці. Таким чином, п. 10 Правил складання актів чітко передбачає посади трьох осіб, які мають право підписувати комерційні акти. Комерційні акти №350002/62 підписано начальником станції Кіяшко В.Г., агентом комерційним Ковальчуком С.П. та приймальником поїздів Жванською Н.В. , що є працівником станції, яка особисто здійснювала перевірку. На спростування доводів відповідача Залізниця доводить, що параграфом 3 статті 16 Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення (СМГС) відправник сплачує перевізнику неустойку, якщо після укладення договору перевезення перевізник виявить неправильність, неточність або неповноту вказаних відправником в накладній даних і при цьому встановлює, що: 3) при завантаженні вантажу відправником було допущено перевантаженість вагона поза його вантажопідйомність. Неустойка до пункту 3 стягується відповідно до статті 31 "Плата провізної плати та неустойки" Угоди у п`ятикратному розмірі провізної плати за перевезення надлишку маси вантажу. Стаття 31 СМГС передбачає, якщо угодою між учасниками перевезення не передбачено інше, сплата провізних платежів є обов`язком: відправника - перевізникам, що беруть участь у перевезенні вантажу, за винятком перевізника, що видає вантаж, за здійснення ними перевезення. Провізні платежі та неустойка сплачуються перевізнику у порядку, передбаченому національним законодавством держави, в якій проводиться оплата. Доводить, що вагон №60550621 слідував по відправці №34908962 від 25.08.2021 Полонне П.-Зах. залізниці - Береза Картузська Біл., вантаж "польовий шпат" код вантажу за ЄТСНВ 241459. Станцією Здолбунів у вагоні №60550621 виявлено лишок вантажу проти документа 1550 кг проти вантажопідйомності вагона 950 кг. Вантаж із вагона №60550621 в кількості 1550 кг перевантажено у вагон №44271914. Згідно Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги Тарифне керівництво №1 для розрахунку плати за перевезення вантажу потрібно: 1. За Тарифним керівництвом №4 залізниць України визначити відстань перевезення. Згідно тарифного керівництва №4 (що призначено для визначення тарифної відстані перевезення вантажів по залізниці України) відстань від станції Полонне П. -зах. залізниці до станції Заболоття (експ.) Львівської залізниці, становить 616 км. Тарифна відстань становить: 646 км (графа 38 "Тарифні відмітки" перевізного документу); 2) визначити, до якого виду відправки належить вантаж, що пред`являється для перевезення, - вагонної, збірної вагонної, та застосовувати відповідні правила розрахунків плати за перевезення. Якщо партія вантажу, що пред`являється до перевезення, є вагонною відправкою, - визначити, вагон якого типу використано для перевезення: вагон - універсальний (платформа) (графа 7 накладної); 3) відповідно до п.п. 4.3. п. 4 розділу ІІ Тарифного керівництва №1, для розрахунку плати за вантаж, який завантажено в окремий вагон (крім великовагових вантажів на транспортерах та негабаритних вантажів), приймається розрахункова маса, яка визначається за табл. 1 на підставі округленої до повних тонн загальної маси. Далі в тексті цього збірника ця маса зазначається як розрахункова. Визначити розрахункову масу вагонної відправки відповідно до таблиці 1 пункту 4 розділу ІІ Тарифного керівництва №1 - для вагона №44271914 масою 1550 кг розрахункова маса відповідно до таблиці 1 становить 10 тонн; 4) відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України №418 від 11.08.2021 "Про знесення змін до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуг" для вантажу за кодом 241 (крім 241464, 241479) згідно з Єдиною тарифно-статистичною номенклатурою вантажів встановлено коефіцієнт підвищення тарифу 1.831; 5) визначити належність вагона - вагон власний. Згідно до п. 1.1.5. Тарифного керівництва №1 власні вагони, у які пред`являються до перевезення вантаж або перевезення у порожньому стані, і вибрати тарифну схему - (тарифна схема №1). При перевезенні вантажів у власних вагонах з признаками УТЛЦ, базова ставка плати визначається як для власного або орендованого вагона. Відповідно до схеми №1 для власного або орендованого універсального вагона на відстань від 301 до 330 км визначено тариф в розмірі 2637,00грн за вагон. Отже, провізна плата за перевезення вантажу у вагоні №44271914 масою 1550 кг (розрахункова маса 10т) становить: 2637,00грн х1,831 = 4 828,34грн. Згідно п. 5.1. розділу ІІ Тарифного керівництва №1 проводиться округлення до цілих гривень, суми до 0,49грн не враховуються, від 0,5 до 0,99 збільшуються до цілих гривень. З врахуванням викладеного взято суму 4828,00грн. Згідно до параграфу 3 статті 16 Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення (СМГС) нарахована неустойка у п`ятикратному розмірі перевізної плати за перевезення лишку маси вантажу: 4828,00грн х 5 = 24 140, 00 грн.

Підприємство правом подати заперечення не скористалось, оскільки , як пояснив в усній формі його керівник Раковець С.І., всі заперечення проти позову викладено письмово у відзиві на позов.

В судовому засіданні 17.05.22р. представник Залізниці просив позов задовольнити, представник Підприємства - відмовити.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Як свідчать матеріали справи, 26.03.2020 АТ "Укрзалізниця" оприлюднено як публічну пропозицію для укладення на веб-сайті http://uz-cargo.com/ договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020 (далі - договір), предметом якого є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за користування власним вагоном перевізника не є орендною платою (пункт 1.1. договору).

26.03.2020 АТ "Укрзалізниця" засвідчила прийняття від Дочірнього підприємства "ШПАТ" заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладання договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом та повідомлено, що замовнику присвоєно коди відправника / одержувача: 4051; платника: 8211586, що підтверджується повідомленням про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 26.03.2020 № 24705521/2020-002 ( надалі - Залізниця та Підприємство).

У вказаному повідомленні зазначено, що код платника використовується для ідентифікації договірних відносин як номер договору, яким у даному випадку є № 8211586 ( а.с. 147-149).

28.07.2021 АТ "Укрзалізниця" на офіційному сайті оприлюднено нову редакцію Договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом.

Змінами в Договір проіндексовано розмір ставок плати за додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, що надаються за вільними тарифами (додаток 1-1 до Договору), розмір яких опубліковано 16.07.2021 на офіційному сайті АТ «Укрзалізниця» за посиланням - https://uz.gov.ua/cargo_transportation/dogtariffs/perel1/552187/ та вводиться в дію 16.08.2021. Решта ставок - без змін.

Таким чином, у період з 25.08.2021-30.08.2021 Договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 26.03.2020 № 24705521/2020-002 діяв в редакції , чинній з 16.08.2021 до 01.09.2021.

04.01.2021 між Акціонерним товариством "Укрзалізниця" в особі начальника виробничого підрозділу Жмеринська механізована дистанція навантажувально-розвантажувальних робіт регіональної філії "Південно-Західна залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця" (як дистанція) та Дочірнім підприємством "ШПАТ" (як замовник) було укладено Договір №ПЗ/МЧ-215060/1110 про виконання навантажувально-розвантажувальних робіт.

Договір №ПЗ/МЧ-215060/1110 про виконання навантажувально-розвантажувальних робіт від 04.01.2021 регламентує взаємовідносини між дистанцією і замовником щодо проведення навантажувально-розвантажувальних робіт згідно із Протоколом узгодження договірної ціни (Додаток №1), що є невід`ємною частиною даного Договору, а також здійснення розрахунків по ним. Зміни та доповнення до даного Договору вносяться шляхом підписання додаткових угод, які являються невід`ємною частиною цього Договору (п. 1.1. Договору №ПЗ/МЧ-215060/1110 про виконання навантажувально-розвантажувальних робіт).

Замовник доручає, а дистанція зобов`язується за оплату на умовах, визначених даним договором, виконувати роботи на станціях філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Укрзалізниця" (п. 1.2. Договору №ПЗ/МЧ-215060/1110 про виконання навантажувально-розвантажувальних робіт).

Сторони зобов`язані забезпечувати порядок та час виконання робіт згідно з Єдиними нормами виробітку та часу на вагонні, автотранспортні та складські навантажувально-розвантажувальні роботи (п. 1.3. Договору №ПЗ/МЧ-215060/1110 про виконання навантажувально-розвантажувальних робіт).

Вантаж, який надходить на адресу замовника і підлягає вивантаженню/навантаженню повинен відповідати вимогам Статуту залізниць України та Правилам перевезень вантажів залізничним транспортом України (п. 2.2. Договору №ПЗ/МЧ-215060/1110 про виконання навантажувально-розвантажувальних робіт).

Дистанція зобов`язується, серед іншого, забезпечувати збереження рухомого складу та вантажів при виконанні навантажувально-розвантажувальних робіт; проводити роботи згідно п. 1.1. даного договору на станціях де наявні необхідні механізми та бригади працівників (під. 3.1.1., 3.1.2 п. 3.1. Договору №ПЗ/МЧ-215060/1110 про виконання навантажувально-розвантажувальних робіт.

25.08.2021 перевізником оформлено накопичувальну картку №25080654 зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезеннями вантажів (вантажобагажу) форми ДФУ-92, в якій визначено перелік послуг наданих ДП "ШПАТ" (замовник) :

1) участь представників залізниці при переважуванні експортно-імпортних та внутрішніх вантажів; код/підкод платежу 178/001; сума платежу 400-20; найменування та номер документа: ГУ-46 №25080192; дані для нарахування платежу - 40 хв; підстави для справляння платежів - збірник тарифів Р. 3 п. 4.2.;

2) зважування на вагах залізниці при переважуванні експортно-імпортних та внутрішніх вантажів на ван. вагах; код/підкод платежу 195/001; сума платежу - 2727-60; найменування та номер документа - ГУ-46 №25080192; дані про нарахування платежу - 12 ваг.; підстави для справляння платежів - збірник тарифів Р.3 п. 4.1.;

3) заповнення документів при переважуванні експортно-імпортних та внутрішніх вантажів за документами (СМГС, ЦІМ...); код/підкод платежу 208/001; сума платежу - 18-70; найменування та номер документа - ГУ-46 №25080192; дані для нарахування платежу - 1 од.; підстави для справляння платежів - збірник тарифів Р.3 п. 10, разом 3146-50.

Накопичувальну картку оформлено працівником станції Шелюк Т.Д. (ЕЦП 25.08.2021 19:20) та працівником вантажовласника ОСОБА_9 (ЕЦП 25.08.2021 20:00) (а.с. 97).

25.08.2021 також оформлений Протокол зважування вантажних вагонів на станції Полонне Південно-Західної залізниці (341709) у якому, серед іншого, значиться запис за порядковим №21 - 25.08. о 16:33, станція Полонне, відправник ДП "ШПАТ", вантаж - промсировина, номер вагону 60550621, вантажопідйомність - 70000 кг, брутто - 92700, тара 23300, нетто - 69400, тел.1 - 50380, тел.2 - 42320, перевант.візка кг - 3730, зміщ прод. кг -8060, брутто попер. мм - 4, оператор ОСОБА_3 (а.с. 95-96).

25.08.2021 Залізниця на станції Полонне Південно-Західної залізниці (341709) згідно накладної СМГС №34908962 взяла для перевезення вантаж Підприємства (код ЄДРПОУ 24705521) - 25291000 польовий шпат ЕТСНГ - 241459, не упакований, насипом, маса (в кг) 414040. Вказано відповідальну особу за закріплення та навантаження вантажу - економіст зі збуту ОСОБА_4 . У графі "№21 спосіб визначення маси" вказано вагонні ваги, у русі, мах 150т, заводський №139" (а.с. 14-16).

27.08.2021 представниками Залізниці Трофімчук В. (приймальник) та Добродій О. (приймальник) складено акт загальної форми №743 у зв`язку із виявленням комерційної несправності, а саме: по прибуття потяга, одночасному зважуванні на електричних тонзометричних вагах виявлено різницю завантаження візків 9100 кг, перевантаження вантажу більше половини вантажопідйомності вагона на 2-й візок 4600 кг, вагон відправлений на контрольне переважування статичну вагу (а.с. 23).

29.08.2021 о 18:30год. представниками Залізниці Ковальчук С. (агент комерційний), Жванською Н. (приймальник поїздів) складено акт загальної форми №8307, в якому зазначено комерційну несправність - вагон завантажено поза межами вантажопідйомності вагону. При комісійному переважуванні вагона на 150 трьохплатформенній електронній тензометричній вазі клеймо 2021 р. виявлено: брутто: 67250 кг, тара вагона з ПД 23300 кг, нетто: 70950 кг, по документу нетто 69400 кг, тобто вагон завантажений більше документа на 1550 кг, вантажопідйомність вагона 70 тн, тобто вагон завантажений понад вантажопідйомність на 950 кг, що є порушенням п. 4.1. глави 1 додатку 3 до СМГС та загрожує безпеці руху згідно ПТЕ розділ 15 п. 15.27. Різниця завантаження візків складає 9550 кг, завантаження вантажу на перший візок 30700 кг, на другий візок 40250 кг, що перевищує половину вантажопідйомності на другий візок на 5250 кг та порушенням п. 4.3. гл. 1 дод. 3 до СМГС (а.с. 24).

30.08.2021 за №ДС-2/4026 Залізницею надіслано заступнику начальника митного посту начальнику ВМО №1 митного поста "Рівне" Рівненської митниці повідомлення про надання згоди, згідно р. 5 п. 27.2 СМГС, для відвантаження лишків вантажу з вагону №60550621 в інший вагон в присутності працівника поліції та охорони Залізниці (а.с. 34).

За згодою Рівненської митниці, наданої листом від 30.08.2021 за №7В-28-01-4/13, Залізницею перевантажено лишки вантажу в інший вагон (а.с. 36).

07.09.2021 представниками Залізниці на станції Здолбунів Львівської області Кияшко В.Г., агентом комерційним Семенів О.В. та приймальником потягів Жванською Н.В. оформлено акт загальної форми №162 , в якому зазначено, що для усунення перевантаження у вагон поза межами вантажопідйомності і більше документу, вантаж "польовий шпат" із вагону №60550621 в кількості 1550 кг відвантажено у вагон №44271914. Після відвантаження вантажу "польовий шпат", проведена перевірка даних вагонів на 150тн трьохплатформенних електронних вагах клеймо 2021р., маса вантажу складає: вагон №60550621 брутто 92700 кг, тара 23300кг, нетто 69400 кг, вантажопідйомність вагону 70тн, що не перевищує вантажопідйомність даного вагону; різницю завантаження візків 400 кг, навантаження на перший візок - 34900 кг, на другий візок - 34500 кг, що не перевищує половину вантажопідйомності вагону (а.с. 25).

07.09.2021 представниками Залізниці на станції Здолбунів Львівської області агентами комерційними Семенів О.В. та ОСОБА_7 оформлено акт загальної форми №163 про нарахування ДП "Шпат" платежів за затримку вагонів на суму 10178,90грн (а.с. 26).

08.09.2021 за №ДС-2/4139 Залізницею повідомлено заступника начальника митного посту начальника ВМО №1 митного посту "Рівне" Рівненської митниці про те, що вагон №60550621 відправлено за призначенням (а.с. 35).

26.10.2021 Залізниця надіслала Підприємству претензію, у якій повідомлено, що 30.08.2021 з дозволу митного поста "Рівне" Рівненської митниці ДФС вантаж у кількості 1550 кг перевантажено у вагон № 44271914 і відправлено на станцію призначення. Неустойка по п.3 стягується відповідно до статті 31 "Плата провізної плати та неустойки" СМГС у п`ятикратному розмірі провізної плати за перевезення надлишку маси вантажу. Провізна плата надлишку становить 4828,00грн. Таким чином, розмір штрафу становить 24140,00грн ( а.с. 10-11).

04.11.2021 за вих. № 279 Підприємство у відповіді на претензію вимоги останньої не визнало , оскільки перед відправленням 26.08.2021 партії з шести інвентарних напіввагонів зі станції Полонне Південно-західної залізниці на станції відправлення на підставі чинного договору з Козятинською дирекцією залізничних перевезень було проведено зважування вагона №60550621. Так, маса складала: нетто-69400 кг, тара -23300кг при вантажопідйомності вагона -70000кг. Таким чином, перед відправленням вагона на станції відправлення Полонне усі норми щодо його загальної ваги та розподілення вантажу між осями було виконано, що підтверджується накладною № 34908962. З посиланням на статтю 614 ЦК України, Підприємство наголосило, що особа є невинуватою, якщо вона доведе , що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання ( а.с.12).

Оскільки Підприємство відмовилося в добровільному порядку сплатити неустойку в розмірі 24140,00грн, Залізниця передала спір на вирішення суду.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Згідно зі ст. 62 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, порядок розрахунків за перевезення і послуги встановлюється Укрзалізницею згідно з чинним законодавством. Платежі за перевезення експортно-імпортних вантажів здійснюються згідно з міжнародними угодами та чинним законодавством.

01.11.1951 СРСР було підписано угоду про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - СМГС).

17.09.1992 Україна приєдналася до Віденської конвенції "Про правонаступництво держав щодо договорів", яка була ратифікована постановою Верховної ради України "Про приєднання України до Віденської конвенції".

У розрізі даного спору до правовідносин сторін також застосовується Угода про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - СМГС; дата приєднання України: 05.06.1992 р., дата набрання чинності для України: 05.06.1992 р.), із змінами та доповненнями станом на 16.10.2015року.

Відповідно до §1 ст. 3 СМГС дана угода встановлює єдині правові норми договору перевезення вантажу у прямому міжнародному залізничному сполученні і у прямому міжнародному залізнично-паромному сполученні.

Відповідно до статті 13 СМГС перевезення вантажів може здійснюватися з використанням накладної ЦИМ/СМГС.

Відповідно до § 3 ст. 14 СМГС укладення договору перевезення підтверджується накладною.

Таким чином, оформленням залізничної накладної № 34908962 від 25.08.2021 сторонами укладено договір перевезення у міжнародному залізничному вантажному сполученні.

Відповідно до §1 ст. 16 СМГС відправник несе відповідальність за правильність відомостей і заяв, зазначених ним у накладній. Він несе відповідальність за всі наслідки неправильного, неточного або неповного зазначення цих відомостей і заяв, а також від того, що вони внесені в невідповідну графу накладної.

Відповідно до §3 п.1 ст. 16 СМГС відправник сплачує перевізнику неустойку , якщо після укладення договору перевезення виявиться неправильність, неточність, неповнота вказаних відправником в накладній відомостей та заявок в результаті чого у складі вантажу були прийняті предмети, які не допускаються до переміщення через державний кордон хоча б в одній із держав, по території якої повинне здійснюватися перевезення.

За приписами даної ст. 16 §3 ч.2 СМГС неустойка за п. 1 §3 стягується в п`ятикратному розмірі провізної плати, яка належить перевізнику.

При цьому за умовою § 5 ст. 30 СМГС при виявлені неправильних, неточних або неповних відомостей в накладній перевізник, що виявив таку невідповідність, і наступні перевізники обчислюють провізні платежі для вантажу, що дійсно перевозиться. У § 4 ст. 30 СМГС додатково передбачено, що у разі неправильного обчислення провізних платежів недобір підлягає сплаті.

У статті 29 СМГС передбачено, що перевізник складає комерційний акт, якщо при перевірці вантажу під час його перевезення або видачі констатує невідповідність найменування, маси і кількості вантажу відомостям, зазначеним в накладній.

Статтею 31 СМГС передбачено, що якщо угодою між учасниками перевезення не передбачено інше, сплата провізних платежів є обов`язком:

1) відправника, який бере участь у перевезенні вантажу, за винятком перевізника, який видає вантаж, за перевезення, яке їм здійснюється;

2) отримувача - перевізнику, який видає вантаж, за перевезення, яке їм здійснюється

Відносно неустойок діє такий же порядок.

Статтею 5 СМГС визначено, що при відсутності відповідних положень в цій Угоді, застосовується національне законодавство тієї країни, в якій повноважна особа реалізовує свої права.

Згідно § 5 ст. 30 СМГС неустойки сплачуються перевізнику в порядку, передбаченому національним законодавством держави, в якому проводиться оплата.

Предметом даного спору є стягнення Залізницею неустойки за неправильне зазначення у накладній маси вантажу в порядку, передбаченому національним законодавством.

Згідно зі ст.3 Закону України "Про залізничний транспорт", законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з Закону України "Про транспорт", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.

Частиною 3 ст. 909 ЦК України встановлено, що укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюється транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами (ч. 5 ст. 307 ГК України).

Згідно з ч. 1 ст. 2 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 р. № 457, Статут залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом.

Статтею 6 Статуту залізниць України передбачено, що накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів, і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи-одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.

На підставі статті 5 Статуту залізниць України наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 за № 644 (з змінами) затверджені Правила перевезення вантажів, які є обов`язковими для всіх юридичних осіб (ст. 5 Статуту).

Правилами перевезення вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 за № 644 (з змінами), а саме п.1.1 розділу Правил оформлення перевізних документів, передбачено, що на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил.

Статтею 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Статтею 37 Статуту залізниць України, п. 5 розділу Правил приймання вантажів до перевезення встановлено, що під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

Пунктом 2.1. розділу Правил оформлення перевізних документів, встановлено, що вантажовідправник при заповненні перевізних документів вказує також масу вантажу у кілограмах.

Отже, на відправника покладається обов`язок заповнення комплекту перевізних документів, а також надається можливість до укладання договору перевезення перевірити внесені до перевізного документу відомості і при необхідності скласти новий документ.

Відповідно до додатку 3 розділу Правил оформлення перевізних документів оформлення перевізних документів визначено, що маса вантажу визначена відправником заповнюється, якщо маса вантажу визначена відправником. Вказується маса у кілограмах брутто вантажу, загальна маса відправки (прописом).

Згідно з пунктами 5, 7 Правил приймання вантажів до перевезення загальна маса вантажу визначається відправником зважуванням або розрахунковим способом. Спосіб визначення маси вантажу і тип ваг відправник зобов`язаний зазначити в накладній. Усі засоби вимірювальної техніки, які використовуються для визначення маси вантажів, мають бути повірені відповідно до вимог чинного законодавства. Засоби ваговимірювальної техніки повинні бути взяті на облік залізницею та відповідати вимогам Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, затвердженої Наказом Міністерства інфраструктури України від 31 липня 2012 р. за №442, та інших нормативно - правових актів. Маса вантажів, які перевозяться навалом, насипом, наливом, визначається зважуванням на вагонних вагах. Допускається використання інших типів ваг, крім вагонних, за умови їх відповідності вимогам законодавства про метрологію.

Згідно додатку 3 до Правил оформлення перевізних документів у графі 55 накладної представник відправника засвідчує правильність відомостей, указаних ним у перевізному документі. В електронній накладній накладається електронний цифровий підпис відправника.

У п. 32 Статуту залізниць передбачено, що вантажі повинні завантажуватись без перевищення вантажопідйомності вагона (контейнера). У разі завантаження вагонів (контейнерів) понад їх вантажопідйомність організація, яка провадила навантаження (відправник, залізниця, порт), зобов`язана вивантажити надлишок.

Таким чином, зміст п. 32 Статуту залізниць чітко покладає обов`язок з вивантаження надлишку вантажу на ту організацію, яка провадила навантаження вагонів, і такою може бути як перевізник, так і відправник ( власник вантажу).

У п. 24 Статуту залізниць , на який Залізниця не посилається у позові, передбачено , що вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Тоді як Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Абзац 5 п. 28 Правил приймання вантажів до перевезення конкретизує ст. 24 Статуту залізниць наступним чином: залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній на станції в і д п р а в л е н н я, під час перевезення та на станції призначення.

Згідно абз. 4 п. 28 Правил приймання вантажів до перевезення вантажі, з а в а н т а ж е н і в і д п р а в н и к а м и у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Виникнення між сторонами у даній справі господарських договірних відносин у сфері перевезення вантажу залізничним транспортом стверджується перевізним документом - залізничною накладною 34908962 від 25.08.2021, яка повинна відповідати вимогам, встановленим Правилами № 644.

В ході вирішення спору встановлено, що залізнична накладна № 34908962 від 25.08.22021 формально оформлена Підприємством відповідно до діючих вимог, зокрема містить відомості про спосіб визначення маси вантажу - вагонні ваги , в русі, мах 150 т, заводський № 139. У графі "20" накладної зазначено, що вантаж з а в а н т а ж е н о в і д п р а в н и к о м.

Однак судом достовірно встановлено, що 25.08.2021 Залізницею оформлений Протокол зважування вантажних вагонів на станції Полонне Південно-Західної залізниці (341709) у якому, серед іншого, значиться запис за порядковим №21 - 25.08. о 16:33, станція Полонне, відправник ДП "ШПАТ", вантаж - промсировина, номер вагону 60550621, вантажопідйомність - 70000 кг, брутто - 92700, тара 23300, нетто - 69400, тел.1 - 50380, тел.2 - 42320, перевант.візка кг - 3730, зміщ прод. кг -8060, брутто попер. мм - 4, оператор Шелюк Т.Д. (а.с. 95-96).

25.08.2021 Залізниця на станції Полонне Південно-Західної залізниці (341709) згідно накладної СМГС №34908962 взяла для перевезення вантаж Підприємства (код ЄДРПОУ 24705521) - 25291000 польовий шпат ЕТСНГ - 241459, не упакований, насипом, маса (в кг) 414040. Вказано відповідальну особу за закріплення та навантаження вантажу - економіст зі збуту ОСОБА_4 (а.с. 14-16).

Водночас чинне законодавство у сфері перевезень залізничним транспортом з а б о р о н я є станції відправлення Залізниці приймати до перевезення вагон, завантажений вантажовласником з перевищенням його вантажопідйомності.

Тому праву Залізниці перевірити відомості про вантаж, зазначений відправником у накладній, зокрема, про його масу на с т а н ц і ї в і д п р а в л е н н я кореспондують такі о б о в 'я з к и :

- забороняється п р и й м а т и до перевезення вантажі у в а г о н а х, з а в а н т а ж е н и х з перевищенням їх в а н т а ж о п і д й о м н о с т і, та в інших випадках, передбачених Правилами перевезення окремих видів вантажів ( п. 26 Правил приймання вантажів до перевезення);

- правила технічної експлуатації о б о в ' я з к о в і для у с і х підрозділів та працівників залізничного транспорту. Виконання Правил технічної експлуатації забезпечує злагодженість усіх ланок залізничного транспорту, чітку та безперебійну роботу залізниць і безпеку руху ( п.2 Правил технічної експлуатації залізниць України);

- о с н о в н и м и о б о в ' я з к а м и працівників залізничного транспорту є: задоволення потреб щодо перевезень пасажирів та вантажів при безумовному забезпеченні безпеки руху та збереження вантажів, що перевозяться ( п.1.1 розділу 1 Правил технічної експлуатації залізниць України);

- відповідальність за безпеку руху і проходження вагонів без відчеплення від поїздів у межах гарантійної ділянки несуть працівники зазначених пунктів ( п.12.13 Правил технічної експлуатації залізниць України);

- поїзди мають формуватися відповідно до цих Правил ( п. 15.26 Правил технічної експлуатації залізниць України);

- з а б о р о н я є т ь с я ставити в поїзди, зокрема, вагони несправні, що загрожують безпеці руху та стан яких не забезпечує збереження вантажів, що перевозяться; в а г о н и, що з а в а н т а ж е н і понад їх в а н т а ж о п і д й о м н і с т ь; платформи та піввагони, що завантажені з порушенням технічних умов навантаження та кріплення вантажу на відкритому рухомому складі ( п.п. 15.26, 15.27 Правил технічної експлуатації залізниць України).

Факт навантаження вагона № 60550621 вантажем "полевой шпат", насипом, маса нетто 69400кг, тара 23300кг, вантажопідйомність вагона -70000кг, в дійсності виявилось: маса нетто 70950 кг, маса брутто-94250 кг, що більше проти вантажопідйомності на 950кг встановлено 29.08.2021 (тобто на четвертий день його руху ) на станції Здолбунів Львівської залізниці за допомогою зважування вагона № 60550621 разом вантажем на тензометричних вагах та додатково на статистичних вагах залізниці.

Оскільки фактично вагон № 60550621 на станції Полонне Південно-Західної залізниці 25.08.2021 було завантажено Залізницею , а не Підприємством, доводи позову про те, що оскільки згідно показників ваги зазначений вагон був навантажений понад норму , що в свою чергу загрожувало безпеці руху відповідно до Правил технічної експлуатації вагонів розділ 15 п.15.27, вагон було затримано на станції Здолбунів, суд відхиляє у повному обсязі.

Підставою для накладення на вантажовласника відповідальності згідно ст. 122 Статуту, за неправильне зазначення ним відомостей про масу вантажу, є комерційний акт, складений у випадках, передбачених ст. 129 Статуту.

Комерційний акт № 350002/62 від 29.08.21р. складено станцією перевезення - станцією Здолбунів Львівської залізниці, а не станцією відправлення.

Водночас при застосуванні ч. 1 ст. 24, ст. 122 Статуту залізниць та пункту 5.5. Правил оформлення перевізних документів, які покладають на вантажовласника всю повноту відповідальності за неправильно зазначену у накладній масу вантажу, в тому числі , яка перевищує вантажопідйомність вагону, суд приймає до уваги, що таку невідповідність виявлено не станцією відправлення, а станцією перевезення , що розташована на відстані 316 км, що могло призвести до порушення безпеки руху поїзду в цілому.

Та на підставі встановлених обставин справи , суд відхиляє доводи Залізниці про те, що відповідачем при заповненні накладної №34908962 було допущено невідповідність у масі вантажу в вагоні № 660550621, що підтверджується комерційним актом № 350002/62 від 29.08.2021, тому згідно ст. 16 Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення нарахована неустойка у розмірі 24140,00грн", оскільки відомості про масу вантажу внесено Підприємством до перевізного документа за вихідними даними, складеними Залізницею - Протокол зважування вантажних вагонів на станції Полонне Південно-Західної залізниці (341709) за 25.08.2021 (а.с. 95-96).

Згідно зі статтею 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Статтею 611 Цивільного кодексу України передбачені правові наслідки порушення зобов`язання, зокрема, сплата неустойки.

Відповідно до ч.1 ст. 614 ЦК України особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання.

За приписами частини першої статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень, а суд в силу приписів частини першої статті 86 ГПК України оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Встановлені судом фактичні обставини викладаються в судовому рішенні з посиланням на докази, на підставі яких їх встановлено.

За наявними у справі доказами встановлено відсутність правових підстав для притягнення Підприємства до відповідальності у вигляді сплати неустойки у п`ятикратному розмірі провізної плати за перевезення надлишку маси вантажу у вагоні № 60550621 зі станції Полонне Південно-Західної залізниці до станції Здолбунів Львівської залізниці , який завантажено силами та засобами Залізниці відповідно до укладеного з вантажовласником договору про виконання навантажувально-розвантажувальних робіт ПЗ/М4-215060/ від 04.01.2021.

Щодо розподілу судового збору

При зверненні з цим позовом до суду позивач сплатив судовий збір в розмірі 2481,00грн (платіжне доручення № 4521321 від 10.02.2022)

У зв`язку з відмовою у позові судовий збір покладається на позивача у справі ( п.2 ч.1 ст. 129 ГПК України).

Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. Відмовити Акціонерному товариству "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Львівська залізниця" Акціонерного товариства "Укрзалізниця" у позові до Дочірнього підприємства "ШПАТ" про стягнення неустойки у п`ятикратному розмірі провізної плати за перевезення надлишку маси вантажу в сумі 24140,00 грн.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено: 10.06.22

Суддя Машевська О.П.

Віддрукувати:

1 - у справу,

2- 3 позивачу (рек.) + на ел. пошти: uz@uz.gov.ua contrakt@railwai.lviv.ua , ІНФОРМАЦІЯ_1

4 - відповідачу (рек.) + на ел. пошту: shpat@br.zt.ukrtel.net

Дата ухвалення рішення16.05.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104718994
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/194/22

Постанова від 20.09.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 26.07.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Рішення від 16.05.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 17.04.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 10.04.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 10.03.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні